6/2001. (II. 28.) EüM rendelet
a klinikai szakápoló (hospice szakápoló és koordinátor) szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról
A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
A klinikai szakápoló (hospice szakápoló és koordinátor) szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeit az e rendelet mellékletében foglaltak szerint határozom Meg.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
Dr. Mikola István s. k.,
egészségügyi miniszter
Melléklet a 6/2001. (11. 28.) EüM rendelethez
Jegyzék
az állam által elismert - az egészségügyi ágazathoz tartozó - szakképesítésekhez emelkedő sorszám szerirnt kiadott szakmai és vizsgakövetelményekről
Sor- szám | OKT azonosító száma | Szakképesítés megnevezése | Bevezetésének kezdő napja | Alkalmazásának utolsó napja | Vizsga szervezője | Szakképesítés központi programjának engedélyszá- ma | Megjegyzés |
74. | 54 5012 03 | Klinikai szakápoló (hospice szakápoló és koordinátor) | A rendelet hatályba- lépésének időpontja | Visszavonásig | Egészségügyi szakképző iskolák, Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet |
KLINIKAI SZAKÁPOLÓ (HOSPICE SZAKÁPOLÓ ÉS KOORDINÁTOR) SZAKKÉPESÍTÉS SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEI
I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai
1. Szakképesítés azonosító száma: 54 5012 03
2. Szakképesítés megnevezése: Klinikai szakápoló (hospice szakápoló és koordinátor)
3. A szakképzés formája: iskolarendszeren kívüli
II. A szakképesítés munkaterülete
1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
A munkakör foglalkozás | |
FEOR száma | megnevezése |
3212 | Szakápoló |
2. A szakképesítéssel betölthető további és rokon munkakörök, foglalkozások
A munkakör foglalkozás | |
FEOR száma | megnevezése |
– | – |
3. A munkaterület rövid, jellemző leírása
A hospice szakápoló és koordinátor olyan szakember, aki a gyógyíthatatlan, terminális állapotban levő - elsősorban daganatos - betegek gondozását/ápolását végző hospice palliatív osztály, hospice ház, hospice házi gondozó csoport, illetve ápolási osztály, házi szakápolás betegellátási munkájában végez speciális ápolási, valamint szervezői és koordináló tevékenységet.
III. A szakképesítés szakmai követelményei
III/1. A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok
A hospice szakápoló és koordinátor hivatása gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok:
- részt vesz a betegek felvételében, környezettanulmányt végez;
- ápolási anamnézist készít, ápolási diagnózist határoz meg;
- rövid és hosszú távú ápolási tervet készít, szervezi és ellenőrzi az elvégzett feladatokat;
- a hospice team tagjaként önállóan, magas szakmai felkészültséggel végzi a betegek megfigyelését, ápolását;
- az orvos utasítása alapján palliatív, szupportív terápiát alkalmaz;
- tevékenységét szakszerűen dokumentálja, számítógépes nyilvántartást vezet;
- elősegíti a betegek családi, szociális kapcsolatainak javítását;
- részt vesz a betegek pszichés és mentálhigiénés gondozásában;
- a betegek halála után - ha a család azt igényli - támogatja a hozzátartozókat a gyász időszakában;
- koordinációs és menedzserfeladatokat végez;
- szakterületének megfelelően beosztja, nyilvántartja és összehangolja a gondozócsoport(ok) munkáját;
- kommunikációs, információs, dokumentációs feladatokat végez;.
- tájékozott a társadalombiztosítás finanszírozási rendszerében, illetve az ezzel kapcsolatos adatszolgáltatásban, a hospice nonprofit jellegének megfelelően segít a források felkutatásában és forrásfejlesztésben;
- figyelemmel kíséri a pályázati kiírásokat, részt vesz pályázatok megírásában;
- a hospice munkával kapcsolatban felvilágosító, népszerűsítő tevékenységet végez;
- oktatja a szakápoló jelölteket a gyakorlatban; -. munkáját hivatásként gyakorolja;
- tiszteletben tartja a súlyosan beteg ember jogait, a titoktartás követelményeit, humánummal, empátiával végzi feladatát;
- hospice ellátásban folyamatosan új ismereteket szerez, a megszerzett ismereteket ápolói/gondozói munkájában alkalmazza;
- a haldokló betegeket autonóm személyiségnek, partnernek tekinti;
- rendszeresen részt vesz stresszkezelő egyéni vagy csoportmunkában (pl. Bálint-csoport, szupervízió).
III/2. Szakmai követelmények
A hospice szakápoló és koordinátor legyen képes:
1. Klinikai, tanatológiai és hospice ismeretek alkalmazása során
- részt venni a betegek felvételében;
- környezettanulmányt végezni;
- ápolási anamnézist készíteni;
- ápolási diagnózist meghatározni;
- rövid és hosszú távú ápolási tervet készíteni;
- szakszerűen elvégezni, szervezni, ellenőrizni az ápolási feladatokat;
- szakszerűen megfigyelni a beteget;
- felismerni a terminális stádiumban levő betegek szomatikus és pszichés tüneteit;
- leírni az időskori patológiás folyamatokat;
- ismertetni a daganatos betegségek műtéti, kemoterápiás, radioterápiás kezelésének következményeit, azokat szakszerűen ellátni, ismertetni a különböző terápiák mellékhatásait;
- szupportív terápiát végezni;
- ismertetni a hospice gondozásban alkalmazott palliatív terápia lényegét, módszereit alkalmazni;
- elvégezni a súlyosan beteg ember ápolását;
- ismerni a modern fájdalomcsillapítás módszereit, orvosi utasításra elvégezni a betegek fájdalomcsillapítását, gyógyszerelését;
- részt venni a terminális állapotban levő betegek palliatív terápiájával kapcsolatos szakápolási feladatokban; - az orvos és a gyógytornász útmutatásai alapján mozgásterápiában közreműködni;
- ismertetni a halálfélelem összetevőit, a haldoklás pszichés stádiumait;
- jellemezni a gyermek halálképét, a haldokló és a gyászoló gyermeket;.
- bemutatni a gyermek haldoklásának pszichológiai jellemzőit;
- részt venni a haldokló beteg és családja pszichés gondozásában;
- meghatározni a szövődményes gyász jellemzőit;
- használni az egészségügyben alkalmazott szakmai terminológiát;
- elvégezni a kegyeletnek megfelelően a halott ellátását;
- szakszerűen dokumentálni ápolási tevékenységét.
2. A társadalomtudományi és magatartástudományi ismeretek alkalmazása során
- ismertetni a különböző egészségügyi és szociális ellátási rendszereket, az egészségpolitikai és a szociálpolitikai elveket;
- felsorolni az egészségügyi szolgáltatások jellemzőit és meghatározni a hospice helyét az egészségügyi rendszerben;
- rendszerezni a hospice szervezeti formáit, ezek kapcsolódását bemutatni;
- ismertetni a hospice munka lehetőségeit a különböző szervezeti formákban;
- bemutatni a minőségbiztosítás lényegét;
- alkalmazni a segítő munkakörhöz szükséges etikai tételeket, ismerni és betartani a betegek jogait;
- ismertetni az alapvető jogi fogalmakat, a hatályos - elsősorban egészségügyi, szociális tartalmú - jogszabályokat, és azokat tanácsadás szintjén alkalmazni;
- ismertetni az egészséges és a beteg ember személyiségfejlődésének pszichológiai sajátosságait, ismerni a betegség, szenvedés, haldoklás, gyász pszichológiai és szociálpszichológiai problémáit;
- ismertetni a beteg autonómiájának elvét, a kezelés visszautasításának jogát;
- ismerni különböző kultúrák és vallások nézeteit a betegség, halál és haldoklás folyamatáról;
- elősegíteni a haldokló betegek lelki szükségleteinek kielégítését;
- meghatározni a hospice filozófiáját;
- ismertetni a hospice gondozással foglalkozó nemzetközi és magyar állásfoglalásokat.
3. Az egészségügyi menedzseri ismeretek alkalmazása során
- nyilvántartani, összehangolni a gondozócsoport(ok) munkáját;
- ismertetni a társadalombiztosítás, illetve egészségbiztosítás rendeleteit, előírásait;
- ismerni az egészségügy szervezetét és finanszírozását;
- ismerni a nonprofit szervezetekkel kapcsolatos szabályozásokat;
- figyelemmel kísérni a pályázati kiírásokat, a pályázatokat elkészíteni;
- felvilágosító, népszerűsítő tevékenységet végezni a hospice munkával kapcsolatban;
- használni a számítógépes nyilvántartási rendszereket és az alapvető szövegszerkesztő programokat;
- ismertetni a hospice-ban használatos nyilvántartási rendszereket és statisztikai adatszolgáltatásokat;
- részt venni hospice szervezet, nonprofit szervezet megtervezésében, létrehozásában, működtetésében;
- ellátni a menedzseri és koordinációs feladatokat.
4. A mentálhigiénés és kommunikációs ismeretek alkalmazása során
- elsajátítani a mentálhigiénés szemléletmódot és a segítő magatartás hatékony módszereit;
- elősegíteni a beteg családi, szociális kapcsolatainak megtartását, javítását;
- támogatni a családot és a hozzátartozókat - amennyiben igénylik - a beteg halála után a gyász időszakában;
- bemutatni a segítő foglalkozás motivációit, nehézségeit;
- felismerni a kiégési szindróma tüneteit;
- fejleszteni önismeretét, gyakorolni az önkontroll és feszültségcsökkentő technikákat.
IV. Szakképesítés vizsgáztatási követelményei
IV/1. Szakmai vizsgára jelentkezés feltételei
a) Iskolai végzettség: középiskolai végzettség (érettségi)
b) A szakmai előképzettség:
- ápoló (OKJ szám: 54 5012 0l), - felnőtt szakápoló, '
- ált. betegápoló (1975 előtt),
- ált. ápoló (1972-1978),
- üzemi ápoló,
- foglalkozás-egészségügyi szakápoló,
- csecsemő- és gyermekápoló (OKJ szám: 54 5012 02),
- gyermekápoló,
- csecsemő- és gyermekápoló és gondozó (1969 előtt);
- ideg-elme ápoló (1983 előtt),
- pszichiátriai ápoló és gondozó,
- gyermek ideg-elme ápoló és gondozó,
- körzeti ápoló,
- szülésznő.
c) A szakmában eltöltött gyakorlat: az előképzettség megszerzése után a - képesítésnek megfelelő munkakörben - 2 év gyakorlat.
d) Egészségügyi és munkaalkalmassági feltétel: az alapképesítésnek megfelelő alkalmasság.
e) Szakmai gyakorlatok letöltése az alábbiak szerint:
A gryakorlat | |
témája | időtartama |
Onkológiai osztály (onko-radiológiai, kemoterápiás, sebészeti stb. | 2 hét (80 óra) |
Gyermek onkológiai vagy hospice osztály, részleg | 1 hét 40 óra |
Geriátriai osztály vagy idősek otthona | 2 hét 80 óra |
Palliatív terápiás ismeretek | 1 hét 40 óra |
Hospice osztály, részleg felépítése, betegfel- vétel, dokumentáció, ápolási feladatok | 1 hét 40 óra |
Hospice osztály, részleg pszichés, gondozás, kommunikáció, család | 1 hét 40 óra |
Hospice osztály, részleg koordinációs, menedzseri feladatok | 1 hét 40 óra |
Hospice házi gondozás – otthoni ápolás | 2 hét 80 óra |
f) A képzési program egyes tanulmányi területein (moduljaiban) előírt vizsgák sikeres teljesítése.
IV/2. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei
A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot átfogja, ezért a vizsga egyes részei alól a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 10/1993. (XII. 30.) MüM rendeletben foglaltaknak megfelelően adható felmentés.
IV/3. A szakmai vizsga részei
Szakmai gyakorlati vizsga
A szakmai gyakorlati vizsga munkafeladatait a vizsgát szervező intézmény dolgozza ki a "III. A szakképesítés szakmai követelményei"-ben meghatározottak alapján.
A gyakorlati vizsga helyét - függetlenül a vizsgázó saját munkahelyétől - a szakmai vizsgát szervező intézet jelöli ki. A gyakorlati vizsga két részből áll:
a) Vizsgabizottság előtti szituációs vizsga, amelynek során a vizsgázó egy szituációelemzési feladatot old meg megadott szempontok alapján. (A szituáció videofelvétel vagy esetleg egyéb audiovizuális eszköz segítségével mutatandó be.)
b) Szakdolgozat készítése és annak elfogadása. A dolgozat egyaránt lehet az irodalom kritikus áttanulmányozásán alapuló 20-40 oldalas esszé, vagy önálló kutatás eredménye. Tudományos szempontból értékesebb a kutatómunkán, önálló kísérleteken, vagy megfigyelésen alapuló dolgozat, melyben saját kutatási eredményeit mutatja be a vizsgázó. Elfogadható az önálló kutatást nem tartalmazó szakdolgozat is, ha az bizonyítja, hogy a vizsgázó kritikus szemmel tanulmányozta a fellelhető szakirodalmat és képes volt a sokszor eltérő nézetekből átfogó, világos képet formálni. Ezzel megbízható és pontos információt, forrást ad azok számára, akik az adott kérdéssel mélységében még nem foglalkoztak.
Írásbeli vizsga
Írásbeli vizsgán komplex feladatlapot oldanak meg a vizsgázók, amely átfogja a képzési program egészét a III/2. pontban meghatározott követelményeknek megfelelően.
Az írásbeli vizsga feladatlapját az Egészségügyi Minisztérium központilag adja ki.
Szóbeli vizsga
Szóbeli vizsgán a vizsgázók az alábbi tanulmányi területek (modulok) témaköreiből kiadott vizsgakérdések alapján vizsgáznak.
Tanulmányi területek (modulok):
- Klinikai ismeretek
- Tanatológiai ismeretek
- Hospice ismeretek
- Egészségügyi, menedzseri ismeretek
A szóbeli vizsga kérdéseit az egészségügyi miniszter külön rendelkezés szerint adja ki.
A szóbeli vizsga tanulmányi területeinek (moduloknak) a témakörei:
1. Klinikai ismeretek
- Terminális stádiumban levő betegek szomatikus tünetei.
- Terminális stádiumban levő betegek pszichés tünetei.
- Patológiás folyamatok időskorban.
- Palliatív kezelések.
- A daganatok műtéti kezelésének következményei, azok ellátása.
- Gyógyszeres daganatterápia (kemoterápiai mellékhatásai, következményei és azok ellátása.
- Sugárterápia mellékhatásai, következményei és azok ellátása.
- Gyógyszeres fájdalomcsillapítás, a gyógyszerek mellékhatásai.
- A fájdalomcsillapítás alternatív módjai.
- A palliatív terápia során alkalmazott gyógyszerek.
- Stomás betegek sebellátása és kezelése.
- Protézisek alkalmazása.
- Hányáscsillapítás és a gastroenterális tünetek csökkentése.
- Táplálkozás, táplálás, folyadékpótlás.
- Mozgásterápia.
2. Tanatológiai ismeretek
- A halállal kapcsolatos attitűdök és ezek változásai a történelem folyamán.
- A világvallások halál- és túlvilágképe.
- A halálfélelem összetevői.
- Orvosszerep, betegszerep, különös tekintettel a gyógyíthatatlan betegek kezelésére.
- A haldoklás pszichológiai stádiumai.
- A gyász pszichológiai folyamatai.
- Szövődményes gyász jellemzői.
- A haldokló betegek pszichés támogatása.
- Hozzátartozók pszichés támogatása.
- A gyászolók gondozása.
- A gyermekek halálképe; a haldokló és a gyászoló gyermek.
- A gyermekek haldoklásának pszichológiai jellemzői.
- A segítő foglalkozás motivációi, nehézségei.
- Segítő szindróma, kiégés.
- A kiégés megelőzésének mentálhigiénés módszerei.
3. Hospice ismeretek
- A hospice fogalma, szellemisége.
- A hospice és palliatív gondozás összehasonlítása.
- Életminőség és emberi méltóság.
- A gyógyító, a palliatív és a terminális stratégia lényege.
- A hospice-team összetétele, a teamtagok speciális feladatai.
- A laikus önkéntesek szerepe.
- Szervezési és koordinációs feladatok a hospice-ban.
- A hospice szervezeti formái, ezek kapcsolódása.
- A hospice munka lehetőségei a házi szakápolásban.
- A hospice munka lehetőségei az idősgondozásban.
- A hospice munka lehetőségei a kórházi osztályon.
- A hospice gondozással foglalkozó nemzetközi és magyar állásfoglalások.
- A beteg autonómiájának elve; a tájékoztatáson alapuló beleegyezés és a kezelés visszautasításának joga.
- Terminális állapotú betegek ellátásának etikai kérdései.
- Az eutanázia és a hospice különbségei.
4. Egészségügyi menedzseri ismeretek
- Egészségügyi szolgáltatások jellemzői.
- Általános társadalombiztosítási ismeretek.
- Általános vezetési ismeretek.
- A nonprofit szervezetek jellemzői.
- Nonprofit szervezetek szabályozása és gazdálkodása.
- Az önkormányzatok szociális tevékenysége.
- Nonprofit finanszírozás (források és felhasználás).
- A hospice helye az egészségügyi rendszerben.
- Menedzsment módszerek és struktúra; kockázatok, kockázatkezelés.
- Minőség, minőségbiztosítás, sztenderdek jelentősége.
- Nyilvántartási rendszerek a hospice-ban.
- Pályázatírás és menedzselés.
- PR-tevékenység a hospice-ban..
- Statisztikai adatszolgáltatások a hospice-ban.
- Koordinációs tevékenység a hospice-ban.
IV/4. A vizsgázó teljesítményének értékelése
A vizsgázó az egyes vizsgarészeken elért teljesítményé alapján szakmai gyakorlatból és szakmai elméletből kap osztályzatot.
Értékelési szempontok
A szakmai gyakorlati vizsga értékelése:
A gyakorlati vizsga osztályzatát a szakdolgozatra és a vizsgabizottság előtti szituációs vizsgán végrehajtott feladatra kapott érdemjegyek alapján kell megállapítani.
Bármelyik gyakorlati vizsgarész elégtelen osztályzata esetén a gyakorlati vizsga végső osztályzata elégtelen.
Az írásbeli vizsga értékelése:
A központi feladatlapot - a feladatlaphoz kiadott útmutató szerint kell értékelni és egyetlen (1-től 5-ig terjedő) osztályzattal kell minősíteni.
A szóbeli vizsga értékelése:
A szóbeli vizsgát tanulmányi területenként (modulonként) külön-külön érdemjeggyel kell értékelni, majd átlaguk alapján a kerekítés szabályainak megfelelően egyetlen (1-től 5-ig terjedő) osztályzattal kell minősíteni.
A szakmai elmélet osztályzatát az írásbeli és szóbeli vizsga átlageredménye alapján kell meghatározni: Bármelyik vizsgarész elégtelen osztályzata esetén a szakmai elmélet végső osztályzata elégtelen.
A szakmai vizsga, előzőekben nem szabályozott egyéb kérdéseiben a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló 10/1993. (XII. 30.) MüM rendeletben foglaltak az irányadók.