10/2002. (VII. 26.) GKM rendelet

az Országos Vasúti Szabályzat kiadásáról szóló 28/1994. (X. 28.) KHVM rendelet módosításáról

A vasútról szóló 1993. évi XCV. törvény 9. §-ának (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

Az Országos Vasúti Szabályzat kiadásáról szóló 28/1994. (X. 28.) KHVM rendelet melléklete (az Országos Vasúti Szabályzat I. kötete, a továbbiakban: OVSZ I.) e rendelet melléklete szerint módosul.

2. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, egyidejűleg az OVSZ I. 9. fejezete 9.2.7. alpontjának hatodik bekezdésében a "400 × 600 × 2000 mm" szövegrész helyébe "400 × 300 × 2000 mm" szövegrész lép.

Dr. Csillag István s. k.,

gazdasági és közlekedési miniszter

Melléklet a 10/2002. (VII. 26.) GKM rendelethez

1. Az OVSZ I. 2. fejezete 2.11.1. alpontjának hatodik és hetedik bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

[2.11. Állomástervezés

2.11.1. Általános előírások]

"Erősített, fékező hatású (munkaemésztős) ütközőbak szükséges 10 m építési hosszal

- a személyvonati fogadóvágányok végére (kivéve a kizárólag motorkocsis személyvonatokat fogadó vágányokat),

- a nagy gyalogosforgalom védelmére,

- a nagy értékű létesítmények védelmére.

Erősített ütközőbak szükséges

- a kizárólag motorkocsis személyvonatokat fogadó vágányok végére,

- az építmények védelmére."

2. Az OVSZ I. 9. fejezetének 9.2.3. alpontja első bekezdésének második mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

[9.2. Járművek kialakításával, felszerelésével kapcsolatos követelmények

9.2.3. Sebesség]

"A jármű üzembe helyezését megelőző ellenőrzés során az engedélyezendő üzemi sebességnél 10%-kal, de legalább 10 km/h értékkel nagyobb sebességgel kell a jármű futástechnikai viselkedését vizsgálni, amennyiben ezt a jármű hajtásrendszere és/vagy biztonsági berendezései lehetővé teszik."

3. Az OVSZ I. 9. fejezete 9.2.6. alpontjának kilencedik bekezdése a következő mondattal egészül ki:

[Személyszállító járműveken az ajtókat, lépcsőket, kapaszkodókat, üléseket, csomagtartókat, fogasokat mindenkor a jármű rendeltetésének figyelembevételével úgy kell kialakítani, hogy az utazás, a fel- és leszállás, a csomagok, a ruházat elhelyezése, szállítása biztonságosan és kényelmesen történhessen.]

"A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény rendelkezései értelmében, a vonatkozó kormányhatározat1 szerint, az éves költségvetésben e célra elkülönített előirányzat felhasználásával, fokozatosan meg kell valósítani a személyszállítási közszolgáltatást végző járműpark fogyatékos személyek utazására való alkalmassá tételét."

4. Az OVSZ I. 9. fejezetének 9.7.7. alpontja a negyedik bekezdés után a következő bekezdéssel egészül ki:

[9.2. Járművek kialakításával, felszerelésével kapcsolatos követelmények

9.2.7. Járműkapcsolásra szolgáló berendezések]

"A könnyű szerkezetű személyszállító járművek gyárthatók oldalütköző nélkül, kizárólag központi ütköző/vonókészülékkel ellátva, amennyiben a járműszekrény az ebből eredő szilárdsági követelményeknek megfelel."

1 Az Országos Fogyatékosügyi Program végrehajtására vonatkozó középtávú intézkedési tervről szóló 2062/2000. (III. 24.) Korm. határozat.

Tartalomjegyzék