16/2002. (IV. 12.) PM rendelet
a helyi önkormányzatok és a helyi kisebbségi önkormányzatok központi költségvetési kapcsolatokból származó forrásai igénybevétele és elszámolása szabályszerűségének felülvizsgálatáról
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 124. §-a (4) bekezdésének h) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
Általános rendelkezések
1. §[1]
A Magyar Államkincstár területi szervei (a továbbiakban: Igazgatóságok) és a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) az Áht. 64/A-64/D. §-aiból, 121. §-ának (3) bekezdéséből, valamint az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 52/A-52/C. §-aiból eredő, a helyi, helyi kisebbségi önkormányzatok, valamint a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásai (a továbbiakban: együtt: helyi önkormányzatok) központi költségvetési kapcsolatokból származó forrásai igénybevétele és elszámolása szabályszerűségének felülvizsgálatára irányuló feladataikat e rendelet szabályai szerint végzik.
2. §[2]
Ahol e rendelet polgármestert említ, azon a főpolgármestert, a megyei közgyűlés és a helyi kisebbségi önkormányzat, a többcélú kistérségi társulás társulási tanácsának elnökét, ahol jegyzőt említ, azon a főjegyzőt és a körjegyzőt, valamint a többcélú kistérségi társulás munkaszervezetének a vezetőjét is érteni kell.
3. §[3]
A felülvizsgálatban nem vehet részt az a személy,
a)[4] aki a felülvizsgálattal érintett önkormányzat polgármestere, jegyzője, képviselő-testülete tagja, a (fő)polgármesteri hivatal, körjegyzőség, közgyűlés hivatala (ez utóbbi három a továbbiakban: együtt: önkormányzat hivatala), az önkormányzat felülvizsgálattal érintett költségvetési szerve, illetve jogi személyiséggel rendelkező egyéb intézménye (ez utóbbi kettő a továbbiakban: együtt: intézmény) vezetői megbízással rendelkező köztisztviselője, közalkalmazottja, munkavállalója, hivatásos szolgálati jogviszonyban álló személye, valamint ezek - a Polgári Törvénykönyvről szóló törvény szerinti közeli hozzátartozója (a továbbiakban: közeli hozzátartozó) vagy volt házastársa, továbbá akitől nem várható el az ügy tárgyilagos megítélése,
b)[5] aki a felülvizsgálattal érintett többcélú kistérségi társulás társulási tanácsának elnöke, tagja, a társulás munkaszervezetének vezetője, a társulás felülvizsgálattal érintett költségvetési szerve, illetve jogi személyiséggel rendelkező egyéb intézménye vezetői megbízással rendelkező köztisztviselője, közalkalmazottja, munkavállalója, valamint ezek közeli hozzátartozója vagy volt házastársa, továbbá akitől nem várható el az ügy tárgyilagos megítélése,
c) aki a felülvizsgálat megkezdését megelőző három évben az önkormányzat hivatalánál vagy a többcélú kistérségi társulás munkaszervezeténél, illetve a felülvizsgálatban érintett intézménynél munkaviszonyban, közalkalmazotti, közszolgálati, hivatásos szolgálati jogviszonyban állt, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonya volt,
d) aki a felülvizsgálat megkezdését megelőző három évben az önkormányzattal, többcélú kistérségi társulással, illetve a felülvizsgálatban érintett intézménnyel beszállítói, illetve szolgáltatási szerződésben álló egyéni vállalkozó, illetve gazdasági társaság tulajdonosa, vezető tisztségviselője volt, vagy a felülvizsgálattal érintett pályázat elkészítésében részt vett,
e) akinek jogaira vagy kötelezettségeire a felülvizsgálat eredménye kihatással lehet.
4. §
(1)[6] Amennyiben az Igazgatóság és a Kincstár a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény alapján a felülvizsgálattal érintett helyi önkormányzat, illetve intézménye működésével és gazdálkodásával kapcsolatos kérdésekben más, illetékes közigazgatási szerveket megkeres, a megkeresésről egyidejűleg a helyi önkormányzatot értesíteni kell.
(2) A felülvizsgálat során a felülvizsgálatot végző személy köteles
a) a tapasztalt eltéréseket, hiányosságokat, a javasolt intézkedéseket írásba foglalni,
b) a felülvizsgálat során megismert állami, szolgálati, üzleti titkokat megőrizni, az önkormányzat hivatalára, illetve az intézményre vonatkozó adatvédelmi előírásokat betartani.
5. §
(1)[7] Az Igazgatóság minden év április 30-áig - a Kincstár elnöke által szabályozott módon - összefoglaló jelentésben tájékoztatja a Kincstár elnökét az előző naptári évben végzett vizsgálatokról, felülvizsgálatokról (a továbbiakban együtt: felülvizsgálat).
(2)[8] A Kincstár elnöke az Igazgatóságok által benyújtott összefoglaló jelentések alapján a felülvizsgálatok tapasztalatait és számszaki összegzéseit minden év május 31-éig megküldi a államháztartásért felelős miniszter, az önkormányzatokért felelős miniszter és az Állami Számvevőszék elnöke számára.
Az Igazgatóság nyilvántartásai alapján végzett felülvizsgálat szabályai[9]
6. §[10]
Az Igazgatóság a felülvizsgálatot elsődlegesen a rendelkezésére álló dokumentumok és saját nyilvántartása alapján végzi.
7. §[11]
E felülvizsgálat során az Igazgatóság különösen
a)[12] megvizsgálja, hogy a rendelkezésére álló, illetve a más közigazgatási szervtől átvett adatok, dokumentumok szerint az önkormányzat, illetve az intézmény jogosult-e a hozzájárulás, támogatás alapjául szolgáló tevékenység ellátására, s ennek megfelelően az önkormányzat jogosult-e a támogatás igénybevételére, a mutatószám alapján igényelhető központi költségvetési hozzájárulások, támogatások esetében az elszámolásban közölt adatok megalapozottak-e,
b) vizsgálja, hogy az önkormányzat az igénylését, lemondását, elszámolását határidőben, számszakilag helyesen nyújtotta-e be,
c) a mutatószám alapján igényelhető központi költségvetési hozzájárulások, támogatások esetében az önkormányzat igénylésének, lemondásának, elszámolásának adatait összeveti az előző költségvetési év(ek) tényleges mutatószámainak idősorával, feltárja a jelentős eltéréseket, megvizsgálja, hogy a hozzájárulások, támogatások elszámolása összhangban van-e az önkormányzat év végi költségvetési beszámolójával,
d) az igénylés vagy pályázat alapján induló támogatások esetében megvizsgálja, hogy az önkormányzat igénylésében, pályázatában szereplő adatok megfelelnek-e a külön jogszabály, pályázati kiírás feltételeinek, az előírt dokumentumokat, nyilatkozatokat az önkormányzat csatolta-e,
e) vizsgálja, hogy az önkormányzat a felhasználási kötöttséggel járó támogatások kötelezettségvállalással terhelt maradványával elszámolt-e.
8. §[13]
Ha az Igazgatóság rendelkezésére álló adatok alapján a 6-7. § szerinti felülvizsgálat eredményeként az igénylés, illetve elszámolás megalapozottsága, helyessége nem állapítható meg, az Igazgatóság pótlólagos információért megkeresi a jegyzőt, illetve a többcélú kistérségi társulás munkaszervezetének vezetőjét.
A helyszíni felülvizsgálatra vonatkozó szabályok
9. §[14]
10. §[15]
(1) Az Áht. 64/A. §-ának (2) bekezdésében, a 64/B. § (4) bekezdésében, a 64/D. §-ának (5) bekezdésében és a 64/F. § (1)-(3) bekezdéseiben rögzített helyszíni felülvizsgálat esetében az Igazgatóság igazgatója a felülvizsgálatot végző köztisztviselő számára felülvizsgálati programot és megbízólevelet ad ki.
(2) A felülvizsgálati program tartalmazza:
a) a felülvizsgálatra vonatkozó jogszabályi felhatalmazást,
b) a felülvizsgálattal érintett önkormányzat nevét, székhelyét,
c) a felülvizsgálat során várhatóan érintett intézményi kört,
d) a felülvizsgálattal érintett állami hozzájárulások, támogatások jogcímeit, az egyes jogcímekre vonatkozó vizsgálati szempontokat,
e) a felülvizsgálattal érintett időszakot,
f) a felülvizsgálat kezdő időpontját, várható időszükségletét,
g) a felülvizsgálatot végzők nevét, beosztását.
(3) A felülvizsgálat vezetője a felülvizsgálat során szükség esetén dönthet a felülvizsgálati program módosításáról.
11. §
(1)[16] A felülvizsgálat céljáról és feladatáról és az abban várhatóan érintett intézményi körről, annak megkezdése előtt legalább három munkanappal az Igazgatóság értesíti a polgármestert.
(2)[17] A felülvizsgálat megkezdésekor a felülvizsgálatot végzők átadják a polgármesternek vagy megbízottjának a megbízólevelük egy példányát, valamint ismertetik a felülvizsgálati programot.
12. §
A felülvizsgálat során a felülvizsgálatot végző jogosult
a)[18]
b) az önkormányzat, az önkormányzat hivatala, illetve az intézmények által végzett felügyeleti és belső ellenőrzés megállapításait önkormányzati szinten a polgármester, az önkormányzat hivatala esetében a jegyző, intézmény esetében annak vezetője hozzájárulásával felhasználni.
13. §
A felülvizsgálatot a helyi önkormányzatok igényléseit, lemondásait, elszámolásait alátámasztó dokumentumok, szakmai nyilvántartások, számítási anyagok, továbbá egyéb, a pénzügyi számviteli rendszerből nyerhető információk alapján kell elvégezni.
A felülvizsgálat főbb szempontjai támogatásfajtánként
14. §[19]
15. §
(1) A helyi önkormányzatokat központi költségvetési támogatásból és hozzájárulásból, valamint a személyi jövedelemadó átengedett részéből megillető normatív hozzájárulások, támogatások és a jövedelem-differenciálódás mérséklését szolgáló kiegészítések felülvizsgálata során az éves költségvetési törvényben, valamint az egyes ágazati szakmai jogszabályi követelményekben megfogalmazott feltételek alapján az igénylések, lemondások, továbbá az év végi elszámolások szabályszerűségének és számszaki összefüggéseinek vizsgálatára kerül sor.
(2) A jelentős eltérések feltárásához elsősorban a helyi önkormányzatok által előző év(ek)ben tervezett és ténylegesen teljesült mutatószámokat, valamint a tárgyévi igénylést, lemondást, továbbá az év végi elszámolást megalapozó mutatószámokat kell összehasonlítani.
16. §
A működésképtelenné vált helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásánál az igénylésekre előírt, illetve az érdemi döntést megalapozó tartalmi, formai követelmények meglétét, valamint a szükséges esetekben az elszámolás helyességét kell vizsgálni.
17. §[20]
A címzett és céltámogatások, a céljellegű decentralizált támogatások és a területi kiegyenlítést szolgáló fejlesztési célú támogatások igénylésénél a jogszabályban, illetve a pályázati felhívásban szereplő támogatható célnak és igénylési feltételeknek való megfelelést, a támogatás igénybevételénél, valamint elszámolásánál a szabályszerűséget, a lemondási és visszafizetési kötelezettségek betartását kell vizsgálni. Az elszámolást össze kell vetni az éves költségvetési beszámolóval, a Magyar Államkincstár, valamint az Önkormányzati Minisztérium nyilvántartásában szereplő adatokkal.
18. §
A helyi önkormányzatok által egyéb jogcímeken igénybe vehető támogatásoknál az igénylés jogszabály, tájékoztató, közlemény és pályázati felhívásban foglalt követelményeinek való megfelelését, a támogatásra való jogosultság év közbeni módosulásait és emiatt a jogosulatlanul igénybevett támogatásról történő lemondási kötelezettség teljesítését szükséges vizsgálni.
Záró rendelkezések
19. §[21]
A Kincstár az elszámolások felülvizsgálatának szempontjait közzéteszi.
20. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, rendelkezéseit első ízben a 2002. évi központi költségvetési kapcsolatokból származó hozzájárulások és támogatások 2002. év során történő igénylése, lemondása, valamint - a 2002. évi zárszámadáshoz kapcsolódóan, 2003-ban történő - elszámolása során kell alkalmazni.
Varga Mihály s. k.,
pénzügyminiszter
Lábjegyzetek:
[1] Módosította a 3/2011. (I. 28.) NGM rendelet 4. § - a. Hatályos 2011.01.29.
[2] Megállapította a 2/2006. (I. 19.) PM rendelet 2. § -a. Hatályos 2006.01.27.
[3] Megállapította a 2/2006. (I. 19.) PM rendelet 3. § -a. Hatályos 2006.01.27.
[4] Megállapította a 17/2009. (IX. 29.) PM rendelet 86. § (7) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.
[5] Megállapította a 17/2009. (IX. 29.) PM rendelet 86. § (8) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.
[6] Megállapította a 17/2009. (IX. 29.) PM rendelet 86. § (1) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.
[7] Módosították a 16/2003. (VII. 1.) PM rendelet 13. § a) és 14. § a) pontjai. Hatályos 2003.07.01.
[8] Módosította a 17/2009. (IX. 29.) PM rendelet 86. § (9) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.
[9] Módosította a 16/2003. (VII. 1.) PM rendelet 14. § a) pontja. Hatályos 2003.07.01.
[10] Módosította a 17/2009. (IX. 29.) PM rendelet 86. § (10) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.
[11] Módosította a 16/2003. (VII. 1.) PM rendelet 14. § a) pontja. Hatályos 2003.07.01.
[12] Megállapította a 17/2009. (IX. 29.) PM rendelet 86. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.
[13] Megállapította a 17/2009. (IX. 29.) PM rendelet 86. § (3) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.
[14] Hatályon kívül helyezte a 17/2009. (IX. 29.) PM rendelet 86. § (11) bekezdése. Hatálytalan 2009.10.01.
[15] Megállapította a 17/2009. (IX. 29.) PM rendelet 86. § (4) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.
[16] Módosította a 16/2003. (VII. 1.) PM rendelet 14. § a) pontja. Hatályos 2003.07.01.
[17] Megállapította a 17/2009. (IX. 29.) PM rendelet 86. § (5) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.
[18] Hatályon kívül helyezte a 17/2009. (IX. 29.) PM rendelet 86. § (11) bekezdése. Hatálytalan 2009.10.01.
[19] Hatályon kívül helyezte a 17/2009. (IX. 29.) PM rendelet 86. § (11) bekezdése. Hatálytalan 2009.10.01.
[20] Módosította a 17/2009. (IX. 29.) PM rendelet 86. § (10) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.
[21] Megállapította a 17/2009. (IX. 29.) PM rendelet 86. § (6) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.