23/2002. (IV. 10.) HM rendelet[1]

a katonai toborzás rendjéről

A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény (a továbbiakban: Hjt.) 287. §-ának l) pontjában kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény 10. §-ának g) pontjára, a toborzási rendszer kialakítására, feladataira, feltételrendszerére és eljárási rendjére az alábbi rendeletet adom ki:

A rendelet hatálya

1. §[2]

A rendelet hatálya kiterjed a Honvédelmi Minisztériumra (a továbbiakban: HM), a HM közvetlen alárendeltségébe tartozó szervezetekre, a Magyar Honvédség (a továbbiakban: Honvédség) katonai szervezeteire, valamint e szerveknél szolgálatot teljesítő hivatásos, szerződéses és önkéntes tartalékos állományú katonákra.

A katonai toborzás rendeltetése és szervezete

2. §

(1)[3] A katonai toborzás rendeltetése a Honvédség személyi állományának utánpótlása, amelynek feladatkörei:

a) a katonai oktatási intézmények beiskolázási igényeinek, valamint

b) a hivatásos állomány, szerződéses állomány, és az önkéntes tartalékos állomány utánpótlásának biztosítása.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatok végzésére a Honvédség a hadkiegészítés keretében katonai toborzó rendszert működtet.

3. §

(1)[4] A toborzás szakmai irányítását a Honvéd Vezérkar főnöke a toborzás központi irányító szerve útján látja el.

(2)[5] A toborzás központi irányító szerve a Honvédség központi személyügyi szerve, végrehajtó szervei a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szervek, a Magyar Honvédség Honvédkórház Egészségügyi Hatósági és Haderővédelmi Igazgatóság Alkalmasságvizsgáló Intézete (a továbbiakban: Honvédkórház AVI), a Magyar Honvédség Altiszti akadémia (a továbbiakban: MH AA), valamint a Honvédség katonai szervezetei.

(3)[6] A toborzást a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv toborzó tisztjei, tiszthelyettesei fő feladatként végzik.

(4)[7]

(5)[8] A Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatnál (a továbbiakban: KNBSZ) a toborzó tevékenységet a főigazgató saját hatáskörében szervezi. A szolgálat személyügyi szerve a toborzó tevékenységet - e rendelet rendelkezéseit is figyelembe véve - önállóan végzi.

[9]

4. §[10]

A Honvédség központi személyügyi szervének feladatai[11]

5. §[12]

A Honvédség központi személyügyi szerve a katonai toborzás szaktevékenységének keretében:[13]

a) az illetékes Honvédségi szervekkel együttműködve szervezi a marketingkutatásokat, a munkaerő-piaci elemzéseket, meghatározza a célcsoportokat, azok elérésének lehetőségeit,

b) a részletes utánpótlási igények alapján, az éves beiskolázási terv figyelembevételével elkészíti a toborzás éves, valamint közép- és hosszú távú feladattervét,

c) felkészíti a toborzást végző állományt,

d) részt vesz a toborzási információs rendszer megtervezésében és működtetésében,

e) szervezi, irányítja az országos toborzó kampányokat, ellenőrzi és szükség szerint részt vesz a regionális toborzó kampányok végrehajtásában,

f) javaslatot készít a toborzáshoz kapcsolódó jogszabályok, utasítások kidolgozására, módosítására,

g) irányítja az alárendeltek szakmai munkáját,

h) a toborzási feladatok végrehajtása során együttműködik a Honvédség illetékes szerveivel,

i)[14] kapcsolatot tart e témakörben a polgári közigazgatási szervekkel és civil szervezetekkel,

j) ellenőrzi a toborzásra vonatkozó jogszabályok és a belső utasítások érvényesülését,

k)[15] ellenőrzi, elemzi, értékeli és összegzi a toborzó munka hatékonyságát, arról évente június 30-ig a Honvéd Vezérkar főnöke útján jelentést tesz a honvédelmi miniszternek,

l) évente értékelés és feladatkitűzés céljából értekezletet szervez a toborzást végrehajtó szervezetek számára.

m) megszervezi az érintett állomány alkalmassági vizsgálaton való részvételét.

n)[16] évente október 31-ig elkészíti a szerződéses állomány katonai alapkiképzésének tervét, amelyet jóváhagyásra felterjeszt a Honvéd Vezérkar főnökének,

o)[17] ellenőrzi, elemzi és értékeli a szerződéses állomány katonai alapkiképzésének végrehajtását.

A lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv feladatai[18]

6. §[19]

A toborzás központi irányító szervének intézkedése, valamint az országos, regionális és helyi rendezvények nyújtotta lehetőségek alapján a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv:[20]

a) elkészíti éves tervét,

b) illetékességi területén végzi a 2. § (1) bekezdésében meghatározott szakmai feladatokat,

c) javaslatot tesz helyi (regionális) toborzó kampányok szervezésére, illetve részt vesz azok megvalósításában,

d) a toborzó információs rendszere segítségével folyamatosan kutatja a lehetséges célcsoportokat,

e)[21] kapcsolatot tart a munkaügyi szervekkel, civil szervezetekkel, polgári oktatási intézményekkel, valamint marketing és média szervekkel,

f) együttműködik a katonai szervezetekkel, a katonai oktatási intézményekkel, saját állományából ideiglenes mobil toborzó csoportokat hozhat létre a toborzó kampányok végrehajtására,

g) évente január 10-éig és június 10-éig a toborzás központi irányító szerve részére jelentésben összegzi, elemzi, értékeli az illetékességi területén folyó toborzó munka eredményességét, teljesítményét, módszereit, tapasztalatait, valamint ezek alapján javaslatokat tesz hatékonyságnövelő módszerekre,

h)[22]

i)[23]

j) évente kétszer - tervben rögzített időpontban - az illetékességi területén lévő katonai szervezetek toborzásban érintett személyei részére szakmai értekezletet tart,

k) végzi az önkéntes tartalékos szolgálatra történő jelentkeztetéssel kapcsolatos, jogszabályban rögzített feladatokat.

Az Honvédkórház AVI feladatai[24]

7. §[25]

Az Honvédkórház AVI évente május 30-ig tájékoztatja a Honvédség központi személyügyi szervét a hivatásos és szerződéses állomány utánpótlása érdekében végzett alkalmassági vizsgálatok eredményéről és tapasztalatairól.

A katonai szervezet feladatai

8. §

(1) A toborzó tevékenység tervezése, szervezése és a toborzással kapcsolatos együttműködési feladatok körében a katonai szervezet

a)[26]

b)[27] a lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szervekkel együttműködve folyamatosan végzi a toborzást a szerződéses állomány körében a hivatásos állomány és az önkéntes tartalékos állomány utánpótlása érdekében,

c)[28]

d)[29]

e)[30]

f)[31] folyamatosan tájékoztatja a Honvédség központi személyügyi szervét a feltöltetlen beosztásokról és az önkéntes tartalékos igényről.

(2) A szolgálati jogviszony létesítésével kapcsolatos eljárás keretében a katonai szervezet:

a)[32]

b)[33]

c) a szolgálati viszony létesítéséhez lefolytatja az állományba vételi eljárás keretébe tartozó, jogszabályban meghatározott személyügyi szakfeladatokat,

d) a korábban hivatásos vagy szerződéses szolgálatot teljesített jelentkezők személyi anyaggyűjtőjét - az érintett nyilatkozata alapján - kikéri a Honvédség központi irattározására kijelölt szervétől,

e)[34] a szolgálati viszony létesítése esetén az állományba vételi okmány megküldésével, elutasítás esetén a jelentkezési lap visszaküldésével és az elutasítás okának pontos megnevezésével a jelentkezővel kapcsolatos döntéséről tájékoztatja a lakóhely szerinti illetékes katonai igazgatási szervet,

f)[35] az állományba vételi okmány és a beosztásba kinevezési parancs (határozat) egy példányát megküldi az MH Hadkiegészítő és Központi Nyilvántartó Parancsnokságnak (a továbbiakban: MH HKNYP),

g)[36] folyamatos kapcsolatot tart a Honvédség központi személyügyi szervével.

(3) A katonai szervezet a szolgálati jogviszony megszüntetésével kapcsolatos szakfeladatok körében:

a) a szerződéses katonát a szerződés idejének lejárta előtt 6 hónappal tájékoztatja a további szolgálatvállalási lehetőségekről,

b)[37]

Az MH AA feladatai[38]

8/A. §[39]

Az MH AA végrehajtja a szerződéses állomány katonai alapkiképzését.

A jelentkezők felvételével összefüggő eljárás

9. §

(1)[40] A hivatásos, szerződéses és önkéntes tartalékos szolgálatra jelentkezővel - a KNBSZ kivételével - a jelentkezés helyétől függetlenül ki kell töltetni az HM HVK SZÜCSF által kiadott jelentkezési lapot.

(2) A korábban hivatásos vagy szerződéses szolgálatot teljesítő jelentkezők személyi anyaggyűjtőjét - az önkéntes tartalékos szolgálatra jelentkezők kivételével - a tervezett szolgálati hely szerint állományilletékes parancsnok kérésére a Honvédség központi irattározására kijelölt szerve 8 munkanapon belül kiadja. A kérelemhez csatolni kell a jelentkezőnek az adatok kiadásához való hozzájáruló nyilatkozatát.

(3)[41] Az MH HKNYP - a Honvédség központi pénzügyi szerve, a Honvédség központi személyügyi szerve és a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaság között megkötött szolgáltatási szerződés alapján -a jelentkezőnek a kiképző bázisra, vagy a katonai szervezethez közvetlen bevonulás céljából történő megjelenésére a melléklet szerinti felhívás kibocsátásával intézkedik.

10. §[42]

A toborzó rendszer működtetéséhez szükséges költségvetési előirányzatokat a költségvetésben címzetten, önálló címrendkódon kell tervezni.

Hatálybalépés

11. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg a katonai toborzás rendjéről szóló 29/2001. (HK 9.) HM utasítás hatályát veszti.

Dr. Szabó János s. k.,

honvédelmi miniszter

Melléklet a 23/2002. (IV. 10.) HM rendelethez[43]

[44]
Feladó:FELHÍVÁS 
                 Név:
                 Szül. év:
                 Anyja neve:
                 Lakcím:
AJÁNLOTTÿÿÿÿ
Vonalkód helye 
...........................................................célból ...........év...............................hó.........nap .....................................órakor jelenjen meg ................................................................-on .......................................................cím alatt
Kelt: ............................................................
P. H.
 Tudnivalók ...............................a hátoldalon parancsnok
 
  
Lakóhely szerint illetékes katonai igazgatási szerv
------------------------------------
------------------------------------
 
                                                                                   ÿÿÿÿ
A felhívás jegypénztárnál történő lebélyegeztetése után a megjelenési helyre díjmentesen utazhat: - bármely menetrend szerinti személyszállító vonat 2. osztályán. A kötelező ülőhely biztosítással közlekedő (pótdíjköteles IC) vonat, illetve magasabb kocsiosztály, a helyjegy ára (pótdíj) vagy a teljesáru kocsiosztály különbözeti díj készpénzben történő megfizetésével, saját költség terhére vehető igénybe.
Érvényes:
           
és.......................................................viszonylatban, egyszeri menettérti utazásra, a kiállítástól számított 30 napig.
Az utazás nem szakítható meg.
Az igénybe vett közlekedési vállalat bélyegzője:
Oda út:   P. H.                                                          Vissza út: P. H.
                                                                                
 

Lábjegyzetek:

[1] Beiktatta a 24/2004. (IX. 8.) HM rendelet 2. §-a. Hatályos 2004.09.16.

[2] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 36. § a) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[3] Megállapította a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 2. § -a. Hatályos 2006.05.14.

[4] Megállapította a 11/2008. (V. 8.) HM rendelet 1. §-a. Hatályos 2008.05.16.

[5] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § a)-c) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[6] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § d) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[7] Hatályon kívül helyezte a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2006.05.14.

[8] Megállapította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 33. § -a. Hatályos 2012.12.26.

[9] Az alcímet hatályon kívül helyezte a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2006.05.14.

[10] Hatályon kívül helyezte a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2006.05.14.

[11] Módosította a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 4. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.05.14.

[12] Módosította a 32/2003. (X. 16.) HM rendelet 6. § (2) bekezdése. Hatályos 2003.10.19.

[13] Módosította a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.05.14.

[14] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § e) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[15] Megállapította a 11/2008. (V. 8.) HM rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2008.05.16.

[16] Beiktatta a 11/2008. (V. 8.) HM rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2008.05.16.

[17] Beiktatta a 11/2008. (V. 8.) HM rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2008.05.16.

[18] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § d) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[19] Módosította a 32/2003. (X. 16.) HM rendelet 3. § -a. Hatályos 2003.10.19.

[20] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § d) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[21] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § e) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[22] Hatályon kívül helyezte a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2006.05.14.

[23] Hatályon kívül helyezte a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2006.05.14.

[24] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § f) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[25] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § f) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[26] Hatályon kívül helyezte a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2006.05.14.

[27] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § g) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[28] Hatályon kívül helyezte a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2006.05.14.

[29] Hatályon kívül helyezte a 32/2003. (X. 16.) HM rendelet 6. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2003.10.19.

[30] Hatályon kívül helyezte a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2006.05.14.

[31] Módosította a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.05.14.

[32] Hatályon kívül helyezte a 32/2003. (X. 16.) HM rendelet 6. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2003.10.19.

[33] Hatályon kívül helyezte a 32/2003. (X. 16.) HM rendelet 6. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2003.10.19.

[34] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § h) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[35] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § i) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[36] Módosította a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.05.14.

[37] Hatályon kívül helyezte a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 8. § (1) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2006.05.14.

[38] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § j) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[39] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § j) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[40] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § k) pontja és 36. § b) pontja. Hatályos 2012.12.26.

[41] Megállapította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 34. § -a. Hatályos 2012.12.26.

[42] Megállapította a 15/2006. (IV. 29.) HM rendelet 7. § -a. Hatályos 2006.05.14.

[43] Beiktatta a 24/2004. (IX. 8.) HM rendelet 2. §-a. Hatályos 2004.09.16.

[44] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 35. § d) pontja. Hatályos 2012.12.26.

Tartalomjegyzék