38/2002. (III. 7.) Korm. rendelet

a területfejlesztési célelőirányzat felhasználásának részletes szabályairól szóló 89/2001. (VI. 15.) Korm. rendelet módosításáról

A területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény 7. §-ának e) pontjában kapott felhatalmazás alapján a területfejlesztési célfeladatok előirányzatának felhasználásával kapcsolatban a Kormány a következőket rendeli el:

1. §

(1) A területfejlesztési célelőirányzat felhasználásának részletes szabályairól szóló 89/2001. (VI. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 2. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A megyei területfejlesztési tanácsok (a továbbiakban: megyei tanács) külön jogszabályban meghatározott összeg mértékéig pályázati rendszer keretében dönthetnek a támogatásról. A külön jogszabályban meghatározott összeg 2%-át fordíthatják a pályázati rendszer működtetésével kapcsolatos kiadásokra."

(2) A Korm. rendelet 2. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A regionális fejlesztési tanácsok (a továbbiakban: regionális tanács) a külön jogszabályban meghatározott összeg mértékéig - a 20. § (6) bekezdésében meghatározott eltéréssel - pályázati rendszer keretében döntenek a támogatásról."

2. §

A Korm. rendelet 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A támogatási formák:

a) vissza nem térítendő támogatás,

b) visszatérítendő támogatás,

c) fejlesztési hitelekhez nyújtható kamattámogatás.

A támogatási formák együttesen is alkalmazhatók. A vállalkozásoknak nyújtott állami támogatások tilalma alóli mentességek egységes rendjéről szóló 163/2001. (IX. 14.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rend.) 2. számú mellékletében foglaltak figyelembevételével kell meghatározni az adott támogatás esetében a)-c) pontokban megfogalmazott támogatási formák közös támogatástartalmát."

3. §

A Korm. rendelet 8. §-ának b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A fejlesztés megvalósításához) "b) természetes személyeknek, egyéni vállalkozóknak, őstermelőknek, mikro-, kis- és középvállalkozásoknak 35%,"

4. §

A Korm. rendelet 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"9. § Az egy projekthez igénybe vett, az Áht. 15. §-ának hatálya alá tartozó, bármely államháztartási forrásból származó összes támogatás támogatási intenzitása nem haladhatja meg a Rend. 29. §-ában meghatározott mértéket."

5. §

A Korm. rendelet 10. §-a (1) bekezdésének a) és b) pontjai helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A támogatás szempontjából elismerhető költségek:)

"a) a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 47. §, 48. § és 51. § szerint elszámolható eszközök bekerülési értéke, amelyen belül az immateriális javak beszerzési (előállítási) értéke nem haladhatja meg a bekerülési érték 25%-át, a meglévő tárgyi eszközök bővítésének, rendeltetésének, megváltoztatásának, átalakításának költségei azzal az eltéréssel, hogy a beruházás előkészítésével kapcsolatosan a licenc és know-how díjakról, engedélyezési tervek költségeiről, a pályázat benyújtását megelőző 12 hónapon belül keletkezett számlák nyújthatók be. Az előkészítés támogatására külön önálló pályázat nem nyújtható be;

b) az ÁFA-t is tartalmazó összköltség, ha kedvezményezettnek - külön jogszabály szerint - a támogatással finanszírozott beruházással kapcsolatosan ÁFA levonási joga nincs;"

6. §

(1) A Korm. rendelet 11. §-a (3) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A (2) bekezdésben meghatározott igénybevételtől eltérően]

"b) programkészítés esetén a megítélt támogatás 20%-a a szerződés aláírásakor vehető igénybe. Ha a program elfogadásának rendjét külön jogszabály nem írja elő, akkor a támogató elfogadó nyilatkozata alapján igénybe vehető a további 80% is. Amennyiben a program elfogadásának rendjét külön jogszabály írja elő, ekkor a támogatás 60%-a az egyeztetésre alkalmas program elkészítését követően vehető igénybe. A fennmaradó 20%-a külön jogszabályban meghatározott egyeztetések lezárása, az elfogadott észrevételek átvezetése után a támogatási döntést hozó nyilatkozata alapján vehető igénybe."

(2) A Korm. rendelet 11. §-a a következő (4) és (5) bekezdésekkel egészül ki:

"(4) Az R. 91. § (4) bekezdése alapján folyósított előleg esetén annak összegére a felhasználásról történő elszámolásig a 7. § (1) bekezdése szerinti biztosítékot keli nyújtani, amennyiben azt a rendelet a támogatási célhoz nem írja elő.

(5) Amennyiben a támogatott a szerződésben rögzített kezdési időpontot követő 3 hónapon belül nem kezdi meg a beruházást, nem kezdeményezi a támogatás - vagy a támogatás egy részének - igénybevételét és a késedelem okát nem indokolja, a támogatási döntés érvényét veszti."

7. §

(1) A Korm. rendelet 12. §-ának (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(A támogatások mértékére vonatkozó rendelkezések)

"(11) A célelőirányzat központi és decentralizált regionális, illetve megyei kereteiből egyaránt támogatott kistérségi fejlesztési programok megvalósítását szolgáló és munkahelyteremtő beruházások, fejlesztések esetében az együttes támogatás mértéke legfeljebb 15% ponttal haladhatja meg az 1. számú mellékletben meghatározott mértéket."

(2) A Korm. rendelet 12. §-ának (13) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(13) A Rend. szerinti érzékeny ágazathoz tartozó vállalkozások és nagy beruházások az előbbi kormányrendelettel összhangban támogathatók."

8. §

(1) A Korm. rendelet 15. §-ának a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A megyei tanács a pályázati rendszerben a rendelkezésre álló keret terhére támogatást nyújthat:)

"a) az elfogadott megyei és kistérségi területfejlesztési programban szereplő beruházások megvalósításához;"

(2) A Korm. rendelet 15. §-ának c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A megyei tanács a pályázati rendszerben a rendelkezésre álló keret terhére támogatást nyújthat:)

"c) ipari területek, innovációs központok és inkubátor, házak kiépítéséhez;"

(3) A Korm. rendelet 15. §-a a következő új i) ponttal egészül ki:

"i) az a) és h) pontokban meghatározott beruházások támogatása esetén azokat a b) és g) pontokban meghatározott célok közé is be kell sorolni, és e rendelet támogatási feltételeiről szóló 3-14. §-ok rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell."

9. §

A Korm. rendelet 16. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A pályázat befogadás időpontjának a pályázati felhívásnak hiánytalanul megfelelő pályázat beérkezésének időpontját kell tekinteni, ami hiánypótlás esetén annak beérkezési időpontja. A pályázati felhívásnak nem megfelelő, hiányos pályázat esetében a pályázót hiánypótlásra kell felszólítani. Hiánypótlásra csak egyszer, a felszólítás kézhezvételétől számított 15 munkanapon belül van lehetőség."

10. §

A Korm. rendelet 17. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A támogatásra benyújtott pályázatról a befogadást követő 60 napon belül dönt a megyei tanács. Amennyiben a kedvezményezett vállalkozás a Rend. szerint érzékenynek minősülő ágazatokban tevékenykedik, vagy a fejlesztés nagy beruházásnak minősül, a Rend. 47. §-a szerint kell eljárni."

11. §

(1) A Korm. rendelet 19. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"b) a támogatott számláját a Kincstárhoz nyújtja be, a támogatás a 14. §, valamint a 17. § (4) bekezdésében meghatározott feltételek szerint nyújtható."

(2) A Korm. rendelet 19. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A támogatásból megvalósuló beruházások, fejlesztések hatásait, a folyamatban lévők nyomon követését és pénzügyi ellenőrzését tartalmazó elemzéseket, illetve a megyei és regionális programok végrehajtását a tanács évente értékeli. Az arról készült jelentést a tárgyévet követő február 15-éig az FVM által meghatározott formában és tartalommal elkészíti és megküldi."

12. §

(1) A Korm. rendelet 20. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A PHARE Árnyékprogram megvalósításának feltételeit az FVM, a Gazdasági Minisztérium, az Oktatási Minisztérium, a Szociális és Családügyi Minisztérium, illetve a Közép-Magyarországi, a Közép-Dunántúli, a Dél-Dunántúli, a Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács és a Balaton Fejlesztési Tanács regionális fejlesztési tanácsonként külön-külön megállapodásban rögzítik. A megállapodásoknak az R. 71. §-ában előírtakat tartalmaznia kell."

(2) A Korm. rendelet 20. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Az FVM az R. 72. §-ában foglaltaknak megfelelően - a (6) bekezdésben foglaltak figyelembevételével - a minisztériumokkal egyetértésben elkészíti és benyújtja az Államháztartási Hivatalnak (a továbbiakban: ÁHH) az ERFP-k tárgyévre szóló Feladatismertetőit."

(3) A Korm. rendelet 20. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A regionális tanácsok a regionális jelentőséggel bíró egyedi beruházások támogatásáról pályázat kiírása nélkül dönthetnek. Az egyedi nagy beruházásokról a regionális tanácsok kiállítják és elküldik az FVM-nek az R. 5. számú melléklete szerinti Beruházásismertetőt és Beruházásfinanszírozási Alapokmányt. Az FVM a minisztériumokkal egyetértésben benyújtja azokat az ÁHH-nak."

(4) A Korm. rendelet 20. §-a (6) bekezdésének számozása (7) bekezdésre módosul és helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) Az ÁHH az R. 73. §-ának rendelkezése szerint vizsgálja és fogadja be a feladat- és beruházásfinanszírozási okmányokat."

13. §

(1) A Korm. rendelet 21. §-ának (1)-(3) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A regionális tanácsok által kidolgozott foglalkoztatási alprogramoknak a Munkaerőpiaci Alapból történő finanszírozásáról az FVM előterjesztése alapján a MAT dönt.

(2) Az alprogram foglalkoztatási részének a MAT részére történő előterjesztéséhez - szükség szerint a Szociális és Családügyi Minisztérium véleményének kikérésével - a gazdasági miniszter egyetértése szükséges.

(3) Az alprogram rehabilitációs részének jóváhagyásához a szociális és családügyi miniszter egyetértése szükséges."

(2) A Korm. rendelet 21. §-a a következő (4) és (5) bekezdésekkel egészül ki:

"(4) A foglalkoztatási alprogram megvalósítási feltételeit, valamint az alprogramoknak a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprész "Foglalkoztatási és képzési támogatások" előirányzat terhére történő finanszírozását az FVM a Foglalkoztatási Hivatallal megállapodásban rögzíti.

(5) A rehabilitációs alprogramok a megvalósítás feltételeit, valamint az alprogramoknak a Munkaerőpiaci Alap rehabilitációs alaprész "Munkahelyteremtő támogatás" előirányzat terhére történő finanszírozását az FVM a Szociális és Családügyi Minisztériummal megállapodásban rögzíti."

14. §

(1) A Korm. rendelet 22. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"a) a területfejlesztési PHARE programok feltételeinek figyelembevételével a támogatás szempontjából elismerhető költségeket a támogatás intenzitásának felső határát, a vállalkozások és nonprofit szervezetek eltérő támogatási lehetőségeit a Rend. 29. §-ának rendelkezései szerint;"

(2) A Korm. rendelet 22. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki, és a jelenlegi (7)-(9) bekezdésének számozása (8)-(10) bekezdésre módosul:

"(7) Amennyiben a kedvezményezett vállalkozás a Rend. szerint érzékenynek minősülő ágazatokban tevékenykedik, vagy a fejlesztés nagy beruházásnak minősül, a Rend. 47. §-a szerint kell eljárni."

(3) A Korm. rendelet 22. §-ának (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(9) Az R. 85. §-át a következő kiegészítésekkel kell alkalmazni:

a) a támogatásra benyújtott pályázatokról a befogadást követő 90 napon belül dönt a regionális tanács,

b) a támogatási szerződések megkötésénél az e rendelet 17. § (3) bekezdése szerint kell eljárni,

c) a támogatási szerződést a regionális tanács elnöke írja alá."

(4) A Korm. rendelet 22. §-ának (10) bekezdése hatályát veszti.

15. §

A Korm. rendelet 24. §-ának (3)-(5) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(3) Az RMB-ék tagjai - akik az ERFP-ék végrehajtásában pénzügyileg, illetve végrehajtói szinten közvetlenül érintettek -:

a) a pénzügyi támogatásokat nyújtó minisztériumok egy-egy köztisztviselője;

b) a regionális tanácsok által kinevezett tag;

c) a régió megyei önkormányzatainak megyénként egy-egy képviselője.

(4) Az RMB-ék üléseinek tanácskozási jogú állandó résztvevői:

a) az államigazgatás oldaláról a Pénzügyminisztérium és a Kincstár egy-egy köztisztviselője, illetve közalkalmazottja;

b) a területi szervek oldaláról

ba) a megyei tanácsok munkaszervezeteinek megyénként,

bb) a Munkaügyi Központoknak megyénként,

bc) a Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Közhasznú Társaság regionális irodái,

bd) a területileg illetékes Környezetvédelmi Felügyelő-ség(ek)

egy képviselője;

c) a Megyei Munkaügyi Tanácsok munkaadói és a munkavállalói oldalának megyénként egy-egy képviselője.

(5) Az RMB-k elnöki feladatait a regionális tanács által kinevezett tagok látják el."

16. §

A Korm. rendelet 27. §-a d) pontjának db) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[d) a területfejlesztésért felelős miniszter által meghatározott területfejlesztési stratégia megvalósítását szolgáló alábbi fejlesztésekhez:]

"db) az agrártermékek nem hagyományos (energetikai, lebomló csomagolóanyag) célú felhasználásával összefüggő fejlesztésekhez."

17. §

(1) A Korm. rendelet 28. §-ának (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) A Szakértői Bizottság állásfoglalása előtt az érintett regionális, illetve megyei tanács véleményét ki kell kérni. Amennyiben a kedvezményezett vállalkozás a Rend. szerint érzékenynek minősülő ágazatokban tevékenykedik, vagy a fejlesztés nagy beruházásnak minősül, a Rend. 47. §-a szerint kell eljárni."

(2) A Korm. rendelet 28. §-ának (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(11) A támogatások folyósításánál e rendelet 19. §-ában foglaltak szerint kell eljárni."

18. §

A Korm. rendelet 1. számú melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.

19. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Melléklet a 38/2002. (III. 7.) Korm. rendelethez

Támogatható célok és támogatásuk intenzitásának felső határai a megyei és a központi pályázati rendszerben

I.Megyei pályázati rendszerben

Támogatható célokTámogatásuk intenzitásának felső határa az elismerhető költségek %-ában*
Az elfogadott megyei vagy kistérségi területfejlesztési programokban szereplő beruházásokhoz40
Munkahelyteremtő beruházások, a meglévő foglalkoztatott létszám megőrzését szolgáló piac-, vagy termék- vagy technológiaváltást környezetbarát módon elősegítő fejlesztésekhez, beruházásokhoz30
Ipari területek, innovációs központok és inkubátorházak kiépítéséhez30
Térségi fejlesztési programok, a helyi társadalom fejlődését, önszerveződését elősegítő programok, valamint a gazdaság fejlődését segítő megvalósíthatósági tanulmányok készítéséhez70
A regionális fejlesztési tanácsok által nem támogatott, a gazdaságfejlesztéssel összefüggő és vállalkozásokat segítő termelő infrastrukturális beruházásokhoz, beleértve a halastó kiépítését szolgáló vízi építményt, a hírközlést, informatikát, a térségi hulladék elhelyezését és kezelését30
A humánerőforrást - beleértve az oktatást, a szakipari képzést, a munkanélküliek reintegrációját, valamint az egészségi állapot megőrzését is - biztosító fejlesztésekhez30
A falusi idegenforgalmi fejlesztésekhez40
A megyei területfejlesztési tanács határozatában rögzített roma programokhoz50
* Megjegyzés: Atámogatási intenzitást a vállalkozásoknak nyújtott állami támogatások tilalma alóli mentességek egységes rendjéről szóló 163/2001. (IX. 14.) Korm. rendelet 2. és 3. számú mellékletében közölt számítási metodikának megfelelően kell meghatározni, értelmezni, illetve számítani. A halmozott állami támogatások felső határát a decentralizált és központi támogatások együttes odaítélése esetén is érvényesíteni kell.

II.Központi pályázati rendszerben

Támogatható célokTámogatásuk intenzitásának felső határa az elismerhető költségek %-ában*
Az ország gazdaságilag - az egy főre jutó bruttó hazai termék tekintetében - legkedvezőtlenebb helyzetben lévő 5 megye kistérségén kívül, a külön jogszabályban felsorolt 9 leghátrányosabb helyzetben lévő kistérség fejlesztési programjainak megvalósításához50
A gazdaságtalan szénbányák felszámolásából adódó társadalmi problémák kezeléséhez40
Az agrártermékek nem hagyományos (energetikai lebomló csomagolóanyag) célú felhasználásával összefüggő fejlesztésekhez30
Más központi forrásokkal közös finanszírozással az 5. §-ban meghatározott feltételek szerinti helyen megvalósuló beruházásokhoz30
100 fő feletti munkahelyteremtő, beleértve a működő külföldi tőke bevonásával összefüggő beruházásokhoz.30
* Megjegyzés: Atámogatási intenzitást a vállalkozásoknak nyújtott állami támogatások tilalma alóli mentességek egységes rendjéről szóló 163/2001. (IX. 14.) Korm. rendelet 2. és 3. számú mellékletében közölt számítási metodikának megfelelően kell meghatározni, értelmezni, illetve számítani. A halmozott állami támogatások felső határát a decentralizált és központi támogatások együttes odaítélése esetén is érvényesíteni kell.

Tartalomjegyzék