Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

168/2003. (X. 21.) Korm. rendelet

a felsőoktatásban a bölcsészettudományi és egyes társadalomtudományi alapképzési szakok képesítési követelményeiről szóló 129/2001. (VII. 13.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány a felsőoktatásról szóló, többször módosított 1993. évi LXXX. törvény 72. § ának d) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. §

A felsőoktatásban a bölcsészettudományi és egyes társadalomtudományi alapképzési szakok képesítési követelményeiről szóló 129/2001. (VII. 13.) Korm. rendelet 3. számú melléklete az ábécé betűrendje szerint kiegészül a főiskolai szintű pedagógia alapképzési szak képesítési követelményeivel.

2. §

A főiskolai szintű pedagógia alapképzési szak kredit rendszerű képzésének sajátos követelményeit a felsőoktatási alapképzési szakok képesítési követelményeinek kreditrendszerű képzéshez illeszkedő kiegészítéséről szóló 77/2002. (IV. 13.) Korm. rendeletnek a bölcsész szakcsoport sajátos képesítési követelményeiről szóló 2. számú melléklete határozza meg.

3. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) Az e rendelettel meghatározott követelményeket először a 2003/2004. tanévben az alapképzésben tanulmányaikat megkezdő hallgatókra kell alkalmazni.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a főiskolai szintű nevelőtanár szak megszűnik. Az e szakon szerzett szakképzettség az alkalmazás tekintetében egyenértékű e rendelet mellékletében meghatározott pedagógia szakos nevelői szakképzettséggel.

A miniszterelnök helyett:

Kiss Péter s. k.,

a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter

Melléklet a 168/2003. (X. 21.) Korm. rendelethez

Pedagógia szak

(Főiskolai szintű képzés)

1. A képzési cél

Olyan gyakorlati pedagógiai munkát végző szakemberek képzése, akik magas szintű pedagógiai, pszichológiai, nevelésszociológiai és gyermekjogi ismeretekkel, továbbá a sajátos pedagógiai, pszichológiai ismereteket igénylő személyek, csoportok nevelési, oktatási módszereinek, eljárásainak ismeretével és olyan nevelői képességekkel rendelkeznek, amelyek birtokában képesek elméleti ismereteik alkotó szellemű alkalmazására a pedagógia különböző gyakorlati területein, elsősorban a 6-18 éves korosztály nevelésében, pedagógusmunkakörökben az oktatásinevelési, a nevelési és a gyermekvédelmi, gyermekjóléti intézményekben.

A szak - első alapképzésben nappali tagozaton - csak kétszakos képzés keretében végezhető. A szakon tanári képesítést nem lehet szerezni.

2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése Pedagógia szakos nevelő.

3. A képzési idő /A képzés volumene

3.1. Félévek száma:

- kétszakos képzésben 8 félév, a főiskolai szintű tanár és bölcsész szakok mellett a tanító, gyógypedagógus szakokkal is;

- egyszakos képzésben a nem nappali tagozatokon: 8 félév, 180 kreditpont.

Összes szakterületi tanóraszám: legalább 900 óra.

3.2. A szakterületi ismeretekből megszerzendő kredi tek száma: 90 kreditpont, amelyből a képzés főbb tanulmányi területeinek 4.2.1. és 4.2.2. pontjában meghatározott alapozó, illetve törzsképzés követelményei és kreditpont értékei az egyetemi szintű pedagógia szakkal azonosak. A szakterületi kredittartományba tartozik ezen felül a szakdolgozat kreditértéke.

3.3. A kötelező, a kötelezően választható és a szabadon választható tantárgyakhoz rendelt kreditpontok százalékos aránya a teljes képzési időhöz tartozó kreditértékhez viszonyítva:

3.3.1. Arányok egy szak esetén:

- a kötelező tárgyakhoz (ismeretanyaghoz) rendelt kreditérték: 50-70%,

- a kötelezően választható tárgyakhoz (ismeretanyaghoz) rendelt kreditérték: 20-40%,

- a szabadon választható tárgyakhoz (ismeretanyaghoz) rendelt kreditérték: legalább 5%;

3.3.2. Kétszakos képzésben:

- a szakterületi képzés területén a 90 kreditpont értékű tárgyakat legalább 80 kreditponttal a kötelező és legalább 8 kreditponttal a kötelezően választható tárgyakból kell kialakítani.

A fenti arányok - az 1. számú mellékletben meghatározottak alkalmazásával - a másik szakon szerezhető kre ditértékekkel teljesülhetnek.

4. A képzés főbb tanulmányi területei és azok arányai

4.1. Általánosan művelő, értelmiségképző ismeretek; 15 kreditpont:

Az értelmiségi létre felkészítő és a szakmai műveltséget megalapozó általános bölcsészeti, társadalomtudományi és természettudományi ismereteket foglalja magában.

4.2. Szakterületi ismeretek, főbb képzési szakaszai, témakörei és ezek kreditértéke 90 kreditpont:

4.2.1. Alapozó képzés -legalább 22, legfeljebb 28 kreditpont:

- pszichológiai tárgyak (az általános, a fejlődés, a személyiség és a szociálpszichológia, valamint a nevelés és oktatáslélektan tárgykörei) ;

- a pedagógia határtudományai (nevelésfilozófia, nevelésszociológia, gyógypedagógia, az etika, esztétika, közgazdaságtan, emberi jogok: gyermek, ifjúsági, női, kisebbségi és családjog, a szociálpolitika, egészségügy, környezetkultúra pedagógiai vonatkozásai, kommunikáció, informatika, kutatásmódszertan) .

4.2.2. Törzsképzés - legalább 26, legfeljebb 34 kreditpont:

- magyar és egyetemes neveléstörténet, neveléselmélet, oktatáselmélet, oktatáspolitika (tanügyigazgatási, ok tatásgazdaságtani, a társadalmi egyenlőtlenségek, hátrányos megkülönböztetés kiküszöbölésére, a hazai cigányságra vonatkozó ismeretek a közoktatásban, a felsőoktatásban és a szakképzésben) ,

- tanulásmódszertan, tanulási technikák, kreativitás, kommunikációfejlesztés, tanulói kompetenciák,

- az oktatásinevelési, nevelési és gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények pedagógiai feladatrendszere (az általános és középiskolában napközi otthoni és tanulószobai foglalkozásokon, szabadidőszervezői, diákmozgalmi, gyermekvédelmi munkakörökben, a pedagógiai szakszolgálat és a gyermekek átmeneti gondozását biztosító intézményekben, kollégiumokban, gyermekotthonokban, javítóintézetekben, nevelőtanári és gyermekvédelmi feladatkörökben) ,

- pedagógiai képesség és személyiségfejlesztő gyakorlatok,

- minőségbiztosítás és innováció a pedagógiai gyakorlatban.

4.2.3. Szakképzés (szakirányú elméleti és gyakorlati ismeretek) - legalább 32, legfeljebb 40 kreditpont.

A szakirányú ismeretek tárgykörei négy tantárgycsoportot alkotnak, egyenként legalább 88 kreditponttal:

4.2.3.1. fejlesztési módszerek és technikák a gyermekek és serdülőkornak nevelésében:

közösségfejlesztés, értékek, értékválasztás és zavarai, motiváció, önismeret, mentálhigiéné, pályaorientáció, kommunikáció, konfliktusfelismerés és kezelés, életmód, médiapedagógia, tanulásszervezés, tanulástanítása, tehetségfejlesztés, tehetséggondozás;

4.2.3.2. hátrányos helyzetű csoportok speciális pedagógiája:

szociálisan hátrányos helyzetű gyermekek szocializációja, gyermek és szülői jogok érvényesítése; gyermek és ifjúságvédelem jogi alapjai és intézményrendszere; a felzárkóztatás, tanulási és magatartászavarok kezelésének feladatai, antiszociális viselkedés megelőzése; sajátos nevelési igényű gyermekek integrált nevelése; roma tanulók pedagógiája; képességkibontakoztató felkészítés, integrációs felkészítés követelményei eljárásai, módszerei; erőszak és drogprevenció;

4.2.3.3. napközis és bentlakásos intézmények nevelőmunkája:

tanulástechnikák, önértékelés, viselkedéskultúra, életvitel, önellátására nevelés, háztartásökonómia, egészségfejlesztés, családi életre nevelés, gyermek és ifjúságvédelmi feladatok a napköziben, kollégiumban, az átmeneti gondozást biztosító gyermekjóléti intézményekben, gyermekotthonokban, a gyermekek és családok átmeneti otthonában, javítóintézetben;

4.2.3.4. speciális nevelői feladatkörök, alternatív nevelési rendszerek:

szabadidő, dráma, múzeum, diákmozgalom, játékpedagógia, iskolai kirándulás, nyári táboroztatás, ifjúsági turizmus, alternatív pedagógiák.

4.3. A szakterületi elméleti és gyakorlati képzés arányai A 4.2.1.-4.2.3. pontban jelzett tanulmányi területeken

az elméleti és gyakorlati jellegű foglalkozások, tantárgyak aránya a kötelező tanórák mintegy 50-50%-a, amelyben az e területeken előírt 90 kreditpontból 25-30 kreditpont a képző intézmény által vezetett, minősítéssel záruló csoportos tantermi vagy külső gyakorlatok kreditértéke. A csoportos gyakorlatokhoz különböző képességfejlesztő (kommunikációs, konfliktusfelismerési és kezelési, önismereti stb.) tréningfoglalkozások is tartoznak, amelyhez kreditpont nem rendelhető.

4.4. Összefüggő külső szakmai gyakorlatok

- Az összefüggő külső egyéni szakmai gyakorlatok időtartama a 4.2.3. pontban jelzett négy különböző területen egyenként legalább 2 egymást követő nap, továbbá legalább kétféle területen 22 összefüggő hét, amely gyakorlatok során a hallgató a nevelőmunkának a különböző területein, különböző típusú intézményekben a gyermekek és ifjak körében történő foglalkozásokon - a képző intézmény által megbízott pedagógus, vezetőtanár, tereptanár irányításával - önálló nevelési feladatokat végez.

- A kötelező külső összefüggő egyéni szakmai gyakorlatokhoz kreditpont nem rendelhető, teljesítése a záróvizsgára bocsátás feltétele.

4.5. A főbb tanulmányi területekre vonatkozó további szabályok kétszakos és egyszakos képzés esetében:

a) kétszakos képzés esetén a 4.2. szakterületi képzés 90 kreditpontjához hozzáadódik a szakdolgozat kreditértéke;

b) ha a kétszakos képzésben a másik szak tanári szak, a pedagógia szakon a 4.1. tanulmányi terület 15 kreditpontja a tanári szak felvételével, továbbá a tanári szakon a tanári képesítés követelményeiről szóló külön jogszabályban meghatározott területek közül a pedagógiai és pszichológiai képzési terület legalább 20 kreditpontja, valamint az iskolai gyakorlatok területéről legalább 4 kreditpont teljesítettnek tekintendő;

c) ha a kétszakos képzésben a másik szak gyógypedagógus szak, a pedagógia szak 4.1. és 4.2. tanulmányi területének összesen 105 kreditpontján túlmenően a gyógypedagógia szakon a kötelező tantárgyakhoz rendelt legfeljebb 140 kreditpontot kell teljesíteni (az egyszakos gyógypedagógusképzésben ez az oklevél elnyeréséhez összegyűjten dő 210 kreditpont 67%-a) , a 140 kreditpontból 25 kreditpont elismerésre kerül a pedagógia szak alapozó képzési tanulmányi területének teljesítésével (a gyógypedagógia szakon a megfelelő alapozó tanulmányi területhez legalább 75 kreditpont tartozik) ; a szakdolgozat kreditértéke 20 kreditpont (vagy az egyik szakon kell szakdolgozatot írni, vagy a két szakon különkülön, amely esetben a 20 kreditpont feleződik a két szakdolgozat között) ; a szakdolgozaton túlmenő további kötelezően válaszható tantárgyak, valamint a szabadon választható tantárgyak kreditkerete a pedagógia szak 4.2. tanulmányi területén felvett tárgyakkal teljesítettnek tekintendő;

d) ha a kétszakos képzésben a másik szak tanító szak, akkor a tanító szakon 60 kreditpontot az alapozó képzés tanulmányi területén és 12 kreditpontot (az összes kredit 5%-át) a szabadon választható tantárgyak kreditkeretének terhére el kell ismerni a pedagógia szak 4.1. és 4.2. tanulmányi területéhez tartozó tantárgyak teljesítésével. A további 168 kreditpontból (a tanító szak szakmai elméleti, szakmai gyakorlati és speciális szakmai tanulmányi területén) a kötelező tantárgyakra jutó legfeljebb 71%-os aránynak megfelelő 120 kreditpontot kell teljesíteni, és ezen felül a tanító szakon a szakdolgozat 15 kreditpontja szükséges az oklevél megszerzéséhez;

e) egyszakos képzésben a 4.1. tanulmányi terület 15 kreditpontját, a 4.2. tanulmányi terület 90 kreditpontját kell összegyűjteni, a szakdolgozat kreditértéke 20 kreditpont, és további 55 kreditpontot kell teljesíteni a 4.2. tanulmányi területen a 90 kreditpont összegyűjtéséhez még fel nem vett kötelezően vagy szabadon választható tantárgyak, illetve a nem szakterületi ismeretekkel kapcsolatos tantárgyak felvételével.

5. Az ismeretek ellenőrzésének sajátosságai

Az ismeretek ellenőrzési rendszerére vonatkozóan a 1. számú mellékletben foglaltak az irányadók.

5.1. Kötelező szigorlatok

A kötelező szigorlatok száma: 3.

Egy szigorlat legalább 12 kreditpont értékű ismeretanyag számonkérését jelenti.

A kötelező szigorlatok tartalma:

1. A nevelés elméleti, történeti, társadalomtudományi alapjai.

2. A neveléstudományt megalapozó pszichológiai ismeretek.

3. A nevelés eszközei, színterei és módszerei, nevelési problémák a gyermek és serdülőkorban.

A 4.2.3. pont egyes tantárgycsoportjaiban a tanúsítvánnyal elismert, szabadon választható specializációs program esetén egy további szigorlat kötelező az adott tantárgycsoport ismereteiből.

A kötelező szigorlatokra felkészítő integráló jellegű tantárgyakhoz 22 kreditpont rendelhető, amelyek a szakterületi képzés kreditértékei közé számítanak.

5.2. A szakdolgozat

A szakdolgozat kreditértéke: egyszakos képzésben 20 kreditpont, kétszakos képzésben 15 kreditpont.

A szakdolgozat követelményeire vonatkozóan az 1. számú mellékletben foglaltak az irányadók.

5.3. A záróvizsgára az 1. számú mellékletben foglaltak az irányadóak.

6. A szak szempontjából lényeges más rendelkezések Tanúsítvánnyal elismert specializációk:

A 4.2.3. pontban felsorolt négy területen a képző intézmények - a szabadon választható specializáció keretében - összefüggő képzési programokat alakíthatnak ki, amelyeken a mindenkinek kötelező ismereteket legalább 12 kreditponttal meghaladó programok teljesítése esetén - amelyhez az adott területnek megfelelő intézményben további egy hetes külső egyéni szakmai gyakorlat teljesítése is szükséges - a képző intézmény az oklevélhez csatolt tanúsítvánnyal ismeri el az alábbi specializációkat:

- fejlesztési módszerek és technikák a gyermekek és serdülőkornak nevelésében,

- hátrányos helyzetű csoportok speciális pedagógiája,

- napközis és bentlakásos intézmények nevelőmunkája,

- speciális nevelői feladatkörök, alternatív nevelési rendszerek.

Tartalomjegyzék