1/2003. (I. 6.) OM rendelet

a szakmai követelmények kiadásáról szóló 16/1994. (VII. 8.) MKM rendelet kiegészítéséről

A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

A szakmai követelmények kiadásáról szóló 16/1994. (VII. 8.) MKM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) mellékletének I. része az e rendelet 1. számú mellékletében foglaltakkal egészül ki.

2. §

A Rendelet mellékletének II. része az e rendelet 2. számú mellékletében foglalt rendelkezésekkel egészül ki.

3. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Dr. Magyar Bálint s. k.,

oktatási miniszter

1. számú melléklet az 1/2003. (I. 6.) OM rendelethez

„110.55 3439 01Gazdálkodási menedzser­asszisztens (a szakok meg­jelölésével)A rendelet kihirdetését követő 8. naponVisszavonásig
111.55 3434 03Kis- és középvállalkozási menedzserA rendelet kihirdetését követő 8. naponVisszavonásig"

2. számú melléklet az 1/2003. (I. 6.) OM rendelethez

A 16/1994. (VII. 8.) MKM rendelet melléklete 110. sorszáma alatt kiadott Gazdálkodási menedzser-asszisztens szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. A szakképesítés azonosító száma: 55 3439 01

2. A szakképesítés megnevezése: Gazdálkodási menedzser-asszisztens (a szakok megjelölésével).

A szakok megnevezése:

- Controlling

- Informatika

- Európai logisztika

- Európai turizmus

- Marketing

- Szolgáltatás szak (Egészségügyi, Külkereskedelmi és Távközlési szakirányok)

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számaFEOR megnevezése
3619Egyéb gazdasági ügyintézők

2. A munkaterület rövid, jellemző leírása

A gazdálkodási menedzser-asszisztens feladata a közgazdász, a mérnök-, a jogász-, az orvos-közgazdász menedzserek munkájának támogatása, egyes szervezési, adminisztratív és szakmai tevékenységek alóli mentesítése, rutinfeladataik egy részének átvállalása. A gazdálkodási menedzser-asszisztens az általános és speciális gazdálkodási ismeretek birtokában képes gazdasági/gazdálkodási jellegű vállalkozásokban, a termelővállalatok marketing, controlling, szolgáltatási, anyaggazdálkodási, informatikai stb. részlegeiben, továbbá a különböző jellegű nonprofit szervezetekben a közép- és felsővezetők mellett gazdálkodási szakreferensi tevékenységet folytatni.

A gazdálkodási menedzser-asszisztens feladata a vállalkozások létrehozásában, vezetésében, menedzselésében való részvétel, valamint közreműködés a gazdasági/gazdálkodási feladatok szervezésében, lebonyolításában, elemzésében, értékelésében, illetve a közép- és felső vezető melletti szakreferensi munkakörök ellátása.

a) Controlling szak

A gazdálkodási menedzser-asszisztens (controlling szakon) alapvető feladata a controlling tevékenységgel kapcsolatos általános vezetési feladatok ellátásában való részvétel, azaz a controlling koncepció megalkotása, a controlling rendszer kialakítása és működtetése, kapcsolattartás más vállalati funkciókkal.

b) Informatika szak

A gazdálkodási menedzser-asszisztens (informatika szakon) alapvető feladata, hogy a rendszergazdák felügyelete alatt a szervezet számítástechnikai rendszereit kezelje, működtesse.

c) Európai logisztika szak

A gazdálkodási menedzser-asszisztens (európai logisztika szakon) feladata a vállalati - különös tekintettel a világcégek Magyarországra betelepült (termelő, szolgáltató és szállítási) egységeinél - a logisztikai menedzsment munkájában a stratégiai, taktikai és operatív tervezésben, valamint irányításban, illetve ezek megvalósításában való európai elvárásoknak megfelelő részvétel. Ennek keretében a vállalati beszerzéssel (ellátással), termeléssel, értékesítéssel (elosztással) és hulladékkezeléssel kapcsolatos anyagáramlási és a hozzátartozó információáramlási folyamatok hatékony - minél kisebb költségráfordítással való - végrehajtásának elősegítése, a vállalat versenyképességének javítása, az átfutási idők lerövidítése a készletek csökkentése és a szolgáltatási (szállítási) színvonal növelése érdekében.

d) Európai turizmus szak

A gazdálkodási menedzser-asszisztens (európai turizmus szakon) alapvető feladata, hogy mind a kis- és középvállalkozások, mind pedig a turisztikai nagyvállalatok szakreferensi, illetve középvezetői feladatait ellássa. Közigazgatási és szakmai szervezeteknél asszisztensi, tanácsadói pozíciókban alkalmazhatja sikeresen megszerzett ismereteit az adott szervezet célkitűzéseinek, stratégiájának kidolgozása és a stratégia megvalósítása során. Asszisztensként vagy középvezetőként az európai turisztikai, területfejlesztési vagy marketingtevékenység szervezésében, ellenőrzésében, értékelésében, koordinálásában tevékenykedhet, elősegítve a szervezet működésének EU-konformmá tételét.

Az Európai Unióval, illetve az EU turizmusával kapcsolatos ismereteit önállóan, más munkatársakat segítve hasznosítja úgy, hogy minden munkatárs számára egyrészt összeállítja az aktuális működési területet (pl. utazásszervezést) érintő EU szabályozást, illetve a tagországok működési gyakorlatát, másrészt pedig az aktuálisan felmerülő kérdésekben ad tanácsokat.

e) Marketing szak

A gazdálkodási menedzser-asszisztens (marketing szakon) az üzleti vállalkozások marketing tevékenységével kapcsolatos feladatokat végez. Tevékenysége kiterjed a beszerzési, az értékesítési és a marketingkommunikációs területekre. Munkáját a marketingmenedzser közvetlen irányítása alapján önállóan végzi, munkája a feladatok kreatív megoldását is magába foglalja.

f) Szolgáltatás szak

A gazdálkodási menedzser-asszisztens (szolgáltatás szakon) egyrészt elsősorban a szakirányú szolgáltató szervezetek (vállalkozások, intézmények és nonprofít szervezetek) tevékenységi folyamatainak kialakításában, szervezésében lát el érdemi ügyintézői munkaköröket, kisebb csoportokat vezet, vagy a közép- és felsőszintű vezetők mellett szakreferensi, asszisztensi munkakört tölt be. Másrészt valamennyi nemzetgazdasági területen működő vállalkozásnál, szervezetnél a szükséges szolgáltatások igénykielégítésének tervezésénél, a különböző alternatívák elemzésénél, a döntés-előkészítésben elsősorban a felső- és középvezetők mellett, vagy közvetlen irányításuk alatt lát el érdemi ügyintézői feladatokat, a külső kapcsolatok (pl. ügyfélszolgáltat, szolgáltatói kapcsolatok) területén önálló, vagy kisebb csoportvezetői munkakört tölthet be.

Ezen belül elsődlegesen három konkrét területre lehetséges szolgáltatás szakon gazdálkodási menedzser-asszisztensek képzése, mégpedig

f/1. egészségügyi szakirányon,

f/2. külkereskedelmi szakirányon,

f/3. távközlési szakirányon.

3. A szakképesítéssel rokon szakképesítések

A szakképesítéssel rokon szakképesítések
azonosító számamegnevezése
52 3435 01Európai üzleti asszisztens
54 3435 02Gazdálkodásszervező
54 4641 01Gazdasági informatikus I.
52 4641 02Gazdasági informatikus II.
54 7872 01Idegenforgalmi menedzser
55 7872 01Idegenforgalmi szakmenedzser
54 4641 02Információrendszer-szervező
55 4641 01Informatikai statisztikus és gazdasági tervező
52 3433 01Külkereskedelmi ügyintéző
55 5499 01Logisztikai műszaki menedzser­asszisztens
54 3435 01Logisztikai szervező
52 3435 02Logisztikai ügyintéző
52 3435 04Marketing- és reklámügyintéző
54 3404 01Menedzserasszisztens
54 3433 05Nemzetközi szállítmányozási és logiszti­kai menedzser
55 5499 02Terméktervező műszaki menedzser­asszisztens
52 3432 03Vállalkozási ügyintéző
52 3435 06Vállalkozásszervező

III. A szakképesítés szakmai követelményei

A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények

A felsőfokú szakképesítést szerzett gazdálkodási menedzser-asszisztensnek rendelkeznie kell az önálló munkakör feladatainak teljesítéséhez nélkülözhetetlen általános gazdasági, vállalkozási, marketing, jogi, kommunikációs, pszichológiai, számítástechnikai, számviteli és adminisztrációs, pénzügyi és adózási ismeretekkel, felkészültséggel. Ezek felhasználásával a munkakörétől és a vállalkozás (szervezet, hivatal) profiljától függően képesnek kell lennie arra, hogy

- részt vegyen a közép-, illetve a felsővezetői döntések előkészítésében, továbbá a felelős ügyintézői szinten a döntések meghozatalában,

- rendszerezze, feldolgozza, értékelje a gazdasági, piaci információkat a korszerű informatikai eszközök felhasználásával, s ehhez kapcsolódva segítse az üzleti stratégia kialakítását, illetve a közép- és felső vezető ez irányú döntéseinek előkészítését,

- az üzleti stratégia alapján portfolió elemzéseket készítsen, üzletpolitikát dolgozzon ki,

- részt vegyen a komplex gazdálkodási/szolgáltatási folyamatok lebonyolításában és az ezzel összefüggő pénzügyi, adózási, számviteli feladatok ellátásában, a marketingakciók tervezésében, szervezésében,

- részt vegyen az üzleti kapcsolatok kialakításában, továbbá a jogi előírásoknak megfelelő megállapodások, szerződések előkészítésében,

- kapcsolatokat alakítson ki a helyi és regionális önkormányzatokkal, szakmai szervezetekkel, kamarákkal, és folyamatosan fejlessze azokat,

- részt vegyen a gazdálkodási/szolgáltatási tevékenység szervezésében, ellenőrzésében, áttekintésében,

- közreműködjön a vállalkozás célkitűzéseinek, stratégiájának kidolgozásában,

- rendszerezze és elemezze a gazdasági döntésekhez szükséges adatokat, információkat, összefüggéseket,

- közreműködjön a vállalkozáshoz szükséges személyi, tárgyi és információs feltételek kialakításában, s a környezeti partneri kapcsolatok alakításában.

Alapvető szakmai követelmény az eredményes gazdálkodáshoz szükséges menedzseri szemlélet, szakmai aktivitás, kreativitás, az új iránti érzékenység, a racionális kockázatvállalás, az összefüggésben gondolkodás, a piaci viszonyok és általában a gazdálkodás keretei közötti eligazodás.

Munkakörétől függő mértékben felelősséget kell tudni vállalnia az egység működtetéséért, különös tekintettel a közép- és felsővezetőkhöz beosztott munkavállalók munkájának szervezésére, irányítására, az értékesítési módszerek fejlesztésére, az adózási, pénzügyi, számviteli kötelezettségek teljesítésének fejlesztésére, fejlesztési koncepciók kialakítására és megvalósítására.

a) Controlling szak

A gazdálkodási menedzser-asszisztens (controlling szakon) legyen képes

- a tervezési, költség- és teljesítményszámítási, valamint beszámolási, illetve vezetői információellátási folyamatokhoz kapcsolódó feladatok stratégiai szemléletű kialakítására és a feladatok rendszerszemléletű megoldására. Ezen tevékenységével biztosítsa a vezetők számára az átlátható, konzisztens és eredményorientált irányításhoz szükséges támogatást,

- a controlling rendszer elemei között meglévő kölcsönhatások felismerésére és ezzel kapcsolatos gyakorlati feladatok megoldására, illetve a controlling integrálására a vállalati stratégiába, a működési és az irányítási tevékenységbe,

- a controlling rendszer részét képező stratégiaalkotási feladatok elvégzésére, azaz a vezetők stratégiaalkotási tevékenységének támogatására, a stratégiai elemzési és tervezési rendszer kialakítására és működtetésére,

- a controlling rendszerhez kapcsolódó céllebontási feladatok elvégzésére, azaz a stratégiai célok szervezeti egységekre történő lebontásának és a stratégiai mutatók meghatározásának támogatására, a céllebontási és stratégiai visszacsatolási rendszer kialakítására és működtetésére,

- a controlling rendszer részét képező üzleti tervezési feladatok ellátására, azaz aggregált árbevétel, költség, eredmény, valamint finanszírozás tervezés, üzleti modellezés és az üzletpolitikai döntések gazdasági információval való támogatására,

- a controlling rendszer részét képező operatív kerettervezési feladatok ellátására, azaz a felelősségi egységek árbevétel, költség, eredmény, valamint beruházási keretei vállalati szintű összehangolására,

- a controlling rendszer részét képező beszámolási feladatok ellátására, azaz a rendszeres és ad hoc beszámolók, döntéstámogató elemzések elkészítésére, a visszacsatolási és teljesítményértékelési rendszer kialakítására és működtetésére,

- a controlling tevékenységek támogatását szolgáló informatikai alkalmazások kiválasztására, a velük szemben támasztott követelmények meghatározására, a rendszerek kiépítésének és működtetésének irányítására.

b) Informatika szak

A gazdálkodási menedzser-asszisztens (informatika szakon) legyen képes

- a szakmai felügyelet mellett a számítástechnikai rendszerek hardver és szoftver elemeinek üzembiztos működéséhez szükséges beállítások elvégzésére, a rendellenes működés diagnosztizálására, egyszerűbb esetekben korrigálására,

- a felhasználók támogatására, standard problémáik megoldására,

- az alkalmazói szoftverek használatára,

- az infrastruktúra működtetésében elvárt magas szintű felhasználói támogatás nyújtására,

- a felhasználók problémáinak megoldásában való részvételre,

- a hardverelemek beszerzésére a szükséges javításokhoz és cserékhez, s azok beépítésére a felhasználók számítógépébe,

- a számítástechnikai rendszerek működésének figyelemmel kísérésére, a tapasztalt problémákról jelentéstételre és részvételre azok megoldásában,

- a szervezet munkájában felmerülő, számára kiosztott számítástechnikai feldolgozást igénylő feladatok elvégzésére,

- a csoportmunka támogatását szolgáló szoftverek kezelésére,

- a folyamat-menedzsment informatikai támogatásában való részvételre.

c) Európai logisztika szak

A gazdálkodási menedzser-asszisztens (európai logisztika szakon) legyen képes

- a fejlett európai országokban alkalmazott elvek alapján a hazai termelésben és szolgáltatásban a logisztikai folyamatokhoz kapcsolódó feladatok stratégiai szemléletű kialakításának támogatására és a feladatok rendszerszemléletű megoldására, a fejlett, európai színvonalú megoldások adaptálására,

- a korszerű termelésszervezési eljárások, anyagmozgatási és szállításirányítási módszerek, valamint az információs és kommunikációs technikák elsajátítására. Ismerje a hazai és nemzetközi áruszállítási rendszereket, főbb hazai és európai áruszállítási folyosókat, kombináltforgalmi terminálokat, áruszállítási logisztikai központokat, az Európai Unió elvárásait az EU-országokkal kiépítendő kooperációs kapcsolatokra vonatkozóan,

- ezen tevékenységével a logisztikai szolgáltatásokat igénybe vevő belső (vállalati) partnerek magas szintű kiszolgálási színvonalának biztosítására, az optimális költségszint figyelembevételével,

- a logisztikai rendszer elemei között meglévő kölcsönhatások felismerésére és ezzel kapcsolatos gyakorlati feladatok megoldására, a logisztika integrálására a vállalati stratégiába, taktikába, operatív tervezésbe, illetve a megvalósítás szintjén az informatikai és operatív feladatok végrehajtására,

- a logisztikai tevékenységek pénzügyi és teljesítmény szempontú elemzésére, azaz a teljesítmények méréséhez mérőszámok kialakítására, a logisztikai teljesítmények és költségek folyamatos követésére, elemzésére, a tervezett és a tényleges teljesítmények és költségek közötti eltérések elemzésére, ez alapján megfelelő információkat biztosítani a logisztikai rendszeren belül a különböző vezetői szintek döntéseinek támogatására,

- a különféle (termelő, raktározás-készletezési, ellátó-elosztó, szállításszervezési stb.) logisztikai feladatok megoldását támogató - a fejlett logisztikai menedzsmenttel rendelkező, általában a hazánkba is betelepült, nyugati multinacionális cégeknél bevezetett - korszerű módszerek és eljárások alkalmazására,

- mind a belső (vállalati) logisztikai információs rendszer, mind az európai kapcsolatokat is magába foglaló integrált logisztikai információs rendszer kialakításában, fejlesztésében, működtetésében és ellenőrzésében való közreműködésre,

- a logisztikai tervezési és végrehajtási folyamatokban a minőségbiztosítás és minőségfejlesztés európai követelményei érvényesítésének megvalósítására, továbbá az ISO 9000-es szabványsorozat (9000-9004) megismerésére és alkalmazására,

- a logisztikai folyamatok környezetterhelő hatásainak felismerésére, a logisztikai folyamatokban alkalmazott gépek és eszközök megfelelő megválasztásával ennek minimalizálására, továbbá a keletkező hulladékok gyűjtésének, újrahasznosításának, vagy ártalmatlanításának megszervezésére, a környezetvédelmi menedzsmenttel együttműködve.

d) Európai turizmus szak

A gazdálkodási menedzser-asszisztens (európai turizmus szakon) legyen képes

- az EU szervezetei által hozott, a turizmust közvetlenül és közvetve érintő döntések, határozatok folyamatos figyelemmel kísérésére,

- az EU-ban végbemenő folyamatok elemzésére és az azokból a szervezet számára adódó feladatok meghatározására,

- adatok gyűjtésére a turizmus rendszeréről és működéséről az EU országaiban,

- tanácsaival segíteni mind a gazdasági szervezet, mind pedig azon belül az egyes tevékenységi körök EU konformmá tételét,

- a szakismereteivel támogatni a felső vezetést a tervezés, a marketing, a programszervezés, az adatelemzés és a kommunikáció területén,

- a turisztikai, területfejlesztési vagy marketingtevékenység szervezésében, ellenőrzésében, értékelésében, koordinálásában való részvételre.

e) Marketing szak

A gazdálkodási menedzser-asszisztens (marketing szakon) legyen képes

- az üzleti vállalkozás marketing vezetési folyamata és marketing stratégiája alapján a marketing eszközök működtetésére, a marketing módszerek alkalmazására,

- a marketing vezetési folyamata és annak egyes fázisai (marketingelemzés, -kutatás, -tervezés, -végrehajtás és marketingellenőrzés) tekintetében az operatív feladatok önálló végzésére,

- a külső környezeti lehetőségek, veszélyek és a belső környezeti erősségek, gyengeségek összegezésére, a marketingdöntések, tervek előkészítésére és a javasolt marketing intézkedések megfogalmazására,

- az üzleti vállalkozás operatív marketing intézkedéseinek koordinálására, az integrált felfogás érvényesítésére és a megvalósítás eredményének - hatásának, hatékonyságának - értékelésére,

- a marketing tevékenységhez szükséges információk beszerzésére, ezek rendszerezésére, elemzésére,

- a stratégiai és operatív marketing tervek, valamint a döntések elemzési, tartalmi, szervezési feltételeinek biztosítására,

- az operatív marketing feladatok koordinált megvalósításában, szervezésében való részvételre, a határidők betartásának, valamint az elért eredményeknek a figyelemmel kísérésére,

- folyamatos kapcsolat tartására a vállalkozás marketing tevékenysége szempontjából meghatározó jelentőségű belső és külső szervezeti egységekkel, szervezetekkel.

f) Szolgáltatás szak

A gazdálkodási menedzser-asszisztens (szolgáltatás szakon) legyen képes

- a szolgáltatás kialakításában, a potenciális fogyasztók előtti megjelenítések kidolgozásában való közreműködésre, a szolgáltatási ajánlatok kidolgozására, szolgáltatási ajánlatok beszerzésére és azok összehasonlító elemzésére,

- az adott szolgáltatási igények, piacok, a versenytársak tevékenységének folyamatos elemzésére, következtetések levonására, javaslatok kidolgozására a saját tevékenység fejlesztésére vonatkozóan,

- az ügyfélkapcsolatok ápolására, a vevői igények és elégedettség elemzésére, az abból adódó korrekciók kezdeményezésére,

- az üzletpolitika és a különböző részpolitikák (pl. árpolitika) kialakításában való érdemi közreműködésre, a felső vezetői döntés előkészítésére, a szolgáltatások sajátosságainak, speciális jellemzőinek magas színvonalú ismerete alapján a vállalkozás üzleti tervének, marketingstratégiájának, piaci magatartásának, a szolgáltató szervezet arculatának és PR tevékenységének kialakításában és formálásában való kreatív közreműködésre,

- a szolgáltatói szerződések kialakításában, hosszabb távú megállapodások kidolgozásában való részvételre,

- a szolgáltatási igények feltárására, tervezésére, a kielégítés lehetséges alternatíváinak (saját szervezeten belül vagy külső szakszolgáltatókkal) gazdasági elemzésére, döntés-előkészítésre,

- a szervezet által végzett egyes szolgáltatói tevékenységek (pl. ügyfélszolgálat, garanciális javító szolgáltatások) folyamatának tervezésére, szervezésére, csoportvezetésre,

- a szolgáltatói kapcsolatok ápolására, szolgáltatások elemzésére, értékelésére, fejlesztési igények kidolgozására,

- a piac működésének és fő szabályainak ismerete alapján a szolgáltatási folyamat tervezésében, szervezésében, lebonyolításában döntés-előkészítésre és operatív feladatok önálló végzésére.

A fenti követelményeken túl

f/1. A gazdálkodási menedzser-asszisztens (szolgáltatás szakon - egészségügyi szakirány) legyen képes

- az egészségügyi intézmény vezetése mellett, vagy önálló szakreferensként a speciális információs rendszerek kialakítására és működtetésének szervezésére,

- a páciensek irányításának és mozgásának/mozgatásának koordinálására,

- az egészségügyi intézmény zavartalan és gazdaságos működtetéséhez elemzések végzésére, továbbá döntési, fejlesztési javaslatok kidolgozására,

- a humánkapacitások összehangolására, optimális kihasználásuk tervezésére és szervezésére,

f/2. A gazdálkodási menedzser-asszisztens (szolgáltatás szakon - külkereskedelmi szakirány) legyen képes

- külkereskedelmi ügyletek komplex előkészítésében és bonyolításában való részvételre, különösen az Európai Unióval folytatott kereskedelem területén,

- az Európai Unió nemzeti piacainak átfogó elemzésére és a vállalkozás lehetőségeinek értékelésére,

- a vállalkozás új, európai piacra lépéséhez a jogi és közgazdasági feltételrendszer összefoglalására és döntési javaslatok kialakítására,

- a lehetséges - különösen az európai - értékesítési csatornák elemzésére és döntési alternatívák kialakítására a vezetés számára,

- a külkereskedelmi ügyletek vám- és pénzügyi bonyolítására, különös tekintettel az Európai Unióval folytatott kereskedelemben,

- az Európai Unió előírásait és sajátosságait alkalmazó marketing- és reklámakciók tervezésére, szervezésére.

f/3. A gazdálkodási menedzser-asszisztens (szolgáltatás szakon - távközlési szakirány) legyen képes

- a nemzetközi és hazai szabályozás által lehetővé váló termékinnovációk, termékkombinációk kialakítására, kezdeményezésére,

- kapcsolt szolgáltatási lehetőségek keresésére és szervezésére,

- a kapacitáskihasználás, a távközlési piacok alakulásának elemzésére, a lehetőségek hatékonyabb kihasználásához fejlesztési javaslatok (pl. termék, díjtételek, ügynökhálózat) kidolgozására.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

A szakmai vizsga célja annak megállapítása, hogy a vizsgázó elsajátította-e az adott munkakörök betöltéséhez szükséges, a szakmai követelmények által meghatározott ismeretanyagot.

1. A szakmai vizsgára bocsátás feltételei

- a képzési programban meghatározott tanulmányi és vizsgakövetelmények maradéktalan teljesítése, a négy félév lezárása,

- államilag elismert "C" típusú középfokú szaknyelvi vizsga,

- az irányított szakmai gyakorlat igazolt teljesítése,

- beadott és értékelhető szakdolgozat.

2. A szakmai vizsga részei

A szakmai vizsga

- írásbeli és

- szóbeli vizsgarészből áll.

A szakmai vizsgán a III. fejezetben szereplő valamennyi követelmény teljesítése számon kérhető.

Az írásbeli vizsga tantárgyai és időtartama

Az írásbeli vizsga esszé és teszt típusú feladatokból tevődik össze, amelyeket az általános és szakismereti témakörök követelményei alapján az Oktatási Minisztérium állít össze és ad ki. A központi írásbeli 1/3 részben az "általános gazdasági szakismeretek" témaköreiből, 2/3 részben az "adott szak szakismereti témaköreinek anyagából" tartalmaz kérdéseket.

Az írásbeli vizsga időtartama: 180 perc.

A szóbeli vizsga tantárgyai és időtartama

A szóbeli vizsgán kerül sor

- a szakdolgozat megvédésére az opponensek által feltett kérdések alapján, valamint

- az adott szak szakismereti témakörök anyagából készült tételek kifejtésére.

A vizsgázónak az egyes szakoknál az Oktatási Minisztérium által kiadott központi szóbeli vizsgakérdésekből 3 kérdést kell megválaszolnia (amelyek előre meghatározott csoportosításban, egy komplex tételben szerepelnek). A felkészülésre min. 15 perc, a felelet kifejtésére 15-20 perc fordítható. A vizsgaszervező a szóbeli vizsgatételsort a vizsga időpontja előtt legalább 30 nappal a vizsgázók rendelkezésére bocsátja.

3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével

Az írásbeli és a szóbeli vizsga tartalma

Az írásbeli vizsga valamennyi szakon 1/3 részben az "általános gazdasági szakismeretek" következő témaköreinek ismeretanyagára épít:

- vállalati gazdálkodási alapfogalmak,

- vezetés-szervezés,

- környezetvédelem,

- gazdasági jogi alapismeretek,

- üzleti kommunikáció.

A vállalati gazdálkodási alapfogalmak komplex témakörből a vizsgázó

értse:

- a vállalat, mint üzleti vállalkozás meghatározását,

- a piaci környezettel fennálló kapcsolatokat: a fogyasztók, szállítók és versenytársak szerepét. Az állami intézményekhez való viszonyt,

- a vállalat szervezeti formáit: a szervezeti felépítést. A szervezet jellemzőit: feladat- és hatáskörmegosztást, koordinációt a szervezetben,

- a vállalat tevékenységi köreit: marketing, innováció, az emberi erőforrásokkal való gazdálkodás, információgazdálkodás, logisztika, termelés, pénzügyek. Az integrált marketing rendszert és a fontosabb döntéseit;

tudja alkalmazni:

- a költségszámítást - árképzést - jövedelmezőségszámítást,

- a vállalat alapvető pénzügyi kimutatásait.

A vezetés-szervezés komplex témakörből a vizsgázó értse:

- a vezetői funkciókat, szerepeket, készségeket,

- a vállalati struktúrát és az irányítási rendszert,

- a vállalati szervezet modelljét,

- a hatalom fogalmát a szervezetben,

- a stratégiai vezetés fogalmát.

A környezetvédelem komplex témakörből a vizsgázó értse:

- a vállalat természeti környezetét, a vállalati működés környezetbefolyásoló (környezetkárosító) tényezőit,

- az európai és a magyarországi környezetvédelmi törvényeket és szabályokat, szennyezési normákat,

- a környezetvédelem és a piaci verseny kölcsönhatását,

- a környezetvédelem és a vállalati működés anyagi folyamatait, környezeti szempontokat az anyagbeszerzésben, a termelési technológia megválasztásában, a szállítási folyamat tervezésében és a csomagolásban,

- a hulladékkezelés (recycling) marketing kérdéseit.

A gazdasági jogi alapismeretek komplex témakörből a vizsgázó értse:

- a vállalkozások jogi formáit és jellemzőiket,

- a magyar verseny- és csődtörvény alapjait, a koncessziós törvényt,

- a szerződések jogi vonatkozásait.

Az üzleti kommunikáció komplex témakörből a vizsgázó tudja alkalmazni:

- az üzleti levelezés alapszabályait,

- az üzleti élet viselkedési normáit,

- a tárgyalási stratégiákat, tárgyalástechnikát, tárgyalási taktikát,

- a prezentációkkal szemben támasztott követelményeket.

Az írásbeli vizsga 2/3 részben, a szóbeli vizsga pedig teljes egészében az egyes szakokon elsajátítható szakismereti témakörök anyagára épít:

a) Controlling szak

A stratégiaalkotás és céllebontás komplex témakörből a vizsgázó tudja alkalmazni:

- a szervezetek üzleti szempontú tagolását,

- a stratégia és az operatív tervezés közötti kapcsolat megteremtésének lehetőségeit,

- a stratégiai teljesítmény többdimenziós megközelítését (pénzügyi teljesítmény, vevők, folyamatok, tanulás és fejlődés),

-- a célok lebontását a Balanced Scorecard segítségével,

- a stratégiai visszacsatolást és stratégiai tanulást,

- a céllebontás szoftverrel való támogatását.

Az üzletpolitika, üzleti döntések komplex témakörből a vizsgázó értse:

- az üzletpolitika legfontosabb elemeit (piac-, termék-, árpolitika stb.),

- a vállalat üzleti modelljét (eredmény, vagyoni helyzet, finanszírozás és likviditás közötti kapcsolat),

- az üzleti tervezés célját és szereplőit,

- az üzleti modellezést informatikai eszközökkel (OLAP technológia),

- az üzleti tervezés modellezését,

- az operatív célmeghatározást (az operatív keretek rendszerét, a beavatkozási lehetőségeket, a célokban való megegyezést stb.).

A vezetői számvitel komplex témakörből a vizsgázó tudja alkalmazni:

- a vezetői számvitel alapvető elemeit (jövedelmezőségszámítás, döntéstámogatás és teljesítményértékelés),

- a tervezés, mérés és visszacsatolás egységes rendszerbe foglalását,

- a jövedelmezőségszámítás alapegységeit: termékvonalak, piaci szegmensek, vevőcsoportok,

- a jövedelmezőségszámítás, fedezetszámítás és elemzés, a folyamatköltség-számítás, valamint a célköltségszámítás informatikai támogatását (Delta Miner, OLAP technológia).

b) Informatika szak

Az informatikai alapismeretek komplex témakörből a vizsgázó tudja alkalmazni:

- a "rendszer - irányítás - adat" és információ összefüggésrendszerét,

- a számítógépes információs rendszereket,

- az alapvető és egyéb speciális hardverelemeket,

- a hibajelenségek diagnózisát,

- az operációs rendszer feladatait, telepítését, bővítését, módosítását,

- a hálózati operációs rendszer feladatait, telepítését, konfigurálását,

- a szövegszerkesztés, a dokumentumalkotás lépéseit, a formázás alapelemeit, továbbá az egyéb lehetőségeket (fejléc, lábléc, ábrák, stíluslap stb.),

- a táblázatok létrehozásának lépéseit,

- a speciális lehetőségeket (képletek, függvények, grafikus megjelenítés stb.),

- az adatbázis-kezelés létrehozásának lépéseit, adatelemzést, adatmodelleket.

A prezentációkészítés, kommunikáció és Internet-használat témakörből a vizsgázó tudja alkalmazni:

- a prezentációk létrehozásának lépéseit (létrehozás, megnyitás, mentés, nyomtatás, törlés, slide-ok),

- a speciális effektusokat (grafikus, audió) és egyéb lehetőségeket,

- a kliens-szerver elvet, levelezés különböző lehetőségeit és formáit (levelező kliensek lehetőségei, Web-levelezés),

- a böngészők használatát (alapismeretek, keresőrendszerek, beépített kiegészítők),

- a konfigurációkezelést, a gyorssegélyszolgálatot, a problémakezelést,

- a változtatáskezelést, a szoftverfelügyeletet,

- a gazdálkodási menedzsment különböző szintjeit (kapacitás, költség, szolgáltatási szintek, a rendelkezésre állás, katasztrófaelhárítás),

- projektirányítás ciklusait (általános modell stb.), szervezeti formáit,

- egyéb kommunikációs alkalmazásokat, audio- és videokonferencia támogatások megszervezését,

- a szervezeti stratégia leképezését információs stratégiává,

- az információs stratégia és menedzsment alapjait,

- az információtechnológiai infrastruktúra menedzsment célját és összefüggésrendszerét.

c) Európai logisztika szak

Az eurologisztika és menedzsment komplex témakörből a vizsgázó értse:

- az Európai Unió országainak közlekedéspolitikáját,

- az EU és Magyarország közlekedési hálózatát, kapcsolatait, az Európai Tranzitrendszert,

- a logisztikai szemlélet jellemzőit, a logisztikai koncepciók kialakításának gyakorlatát az Európai Unió országaiban,

- a logisztika alkalmazásának kiemelt területeit, különös tekintettel az Európai Unióra,

- a logisztika és marketing viszonyát, kiemelve a vevőkiszolgálás témakörét,

- az Európai Unióban alkalmazott logisztikai szervezési eszközöket (JIT, MRT stb.),

- logisztikai stratégiák kialakítását az európai uniós csatlakozás tükrében.

A logisztikai szolgáltatások az EU-ban komplex témakörből a vizsgázó értse:

- a logisztikai funkciókat és a logisztikai szolgáltatások körét,

- az európai uniós integráció hatását a szolgáltatások körének bővülésére

- a logisztikai folyamatokhoz kapcsolódó szolgáltatási igényeket, várható tendenciákat;

- az EU-ban kiemelt szolgáltatási területeket és szolgáltatásokat, különös tekintettel a

= logisztikai központok,

= szállítmányozás,

= fuvarozás,

= raktározás,

= átrakás és átrakóközpontok feladataira;

- a termékek jellemzőit, csomagolását.

d) Európai turizmus szak

A turizmus a mikro- és makrogazdaságban komplex témakörből a vizsgázó értse:

- a turizmus rendszerének alkotóelemeit, működését, irányító szervezetét, a turisztikai kereslet és kínálat specifikus vonásait,

- a turisztikai gazdálkodó szervezetek szerepét, feladatait, működését, kapcsolatrendszerét,

- a nemzetközi turizmus helyzetét, jellemzőit, fejlődési trendjeit és ezek földrajzi és gazdasági vonatkozásait,

- a magyar turizmus sajátosságait, szervezeti rendszerét, valamint főbb szereplőit,

- a turizmus környezetének összetevőit, azok jellemzőit, kölcsönös összefüggési rendszerét,

- a fenntarthatóság fogalmát és annak gazdasági, társadalmi, fizikai aspektusait, valamint a fenntartható turizmusfejlődés által a turisztikai szervezetekkel szemben támasztott követelményeket,

- a fenntartható turizmus megteremtésének hazai feltételeit, kérdéseit, problémáit, a fenntarthatóság követelményének hatását a magyar turisztikai kínálat alakulására.

A turizmus marketing specifikumai komplex témakörből a vizsgázó értse:

- a turisztikai marketing speciális vonásait és azok következményeit a turisztikai szervezetek működésére vonatkozóan,

- a turizmus marketing tervezésének és megvalósításának hasonlóságait és különbségeit európai, nemzeti, regionális és vállalati szinten,

- a társadalmi, kulturális és környezeti aspektusok jelentőségét a turisztikai marketingben,

- a turisztikai marketing nemzetközi trendjeit és kihívásait eltérő földrajzi és kulturális környezetben.

Az európai turizmus sajátosságai és trendjei komplex témakörből a vizsgázó értse:

- az Európai Unió turizmusának jellemző formáit, a fő áramlási irányokat és fejlődési trendeket, illetve ezek gazdasági, társadalmi és földrajzi hátterét,

- az egyes EU-régiók és országok turizmusának speciális vonásait, a kereslet és a kínálat jellemzőit, szervezeti rendszerét,

- az Európai Unión belüli kulturális különbségek szerepét és következményeit az európai marketingben és a turisztikai kommunikációban.

Az Európai Unió szerepvállalása a turizmus fejlesztésében, szabályozásában, és mindezek hatása a csatlakozni kívánó országok turizmusára komplex témakörből a vizsgázó értse:

- az európai együttműködés történeti fejlődését,

- az Európai Unió szervezeteit és működési mechanizmusait,

- a turizmust érintő EU-direktívákat és azok hatásait a hazai turizmusra,

- az Európai Unió specializált alapjait és azok turizmussal való kapcsolatait,

- az EU és az EB speciális, a turizmus fejlődését elősegítő programjait és terveit,

- a csatlakozásra váró országok előtt álló, a turizmus harmonizációját érintő feladatokat.

e) Marketing szak

A marketing, marketingkutatás komplex témakörből a vizsgázó értse:

- a marketing fogalmát, szerepét makro- és mikro-szinten,

- a piac fogalmát, a piacszegmentálással kapcsolatos követelményeket, a piacszegmentáció magatartási alapjait, a primer piackutatási módszereket,

- a marketing szerepét a piaci versenyben, a versenyszabályozás alapelemeit,

- a marketing főbb eszközeit,

- a fogyasztói magatartás magyarázó modelljét, döntési szabályait,

- a nemzetközi marketing motiváló tényezőit, a nemzetközi piacok sajátosságait, a nemzetközi piacra lépés formáit,

- a marketing menedzsment folyamatát és fázisait,

- a piackutatás kvalitatív módszereit (interjúk, fókuszcsoport vizsgálatok),

- az adatrögzítés és -feldolgozás módszereit.

A marketingkommunikáció és -stratégia komplex témakörből a vizsgázó értse:

- a marketingmódszerek eredményes alkalmazási lehetőségeit,

- a marketingkommunikáció folyamatát, szereplőit, tényezőit,

- a reklám és az egyéb kommunikációs eszközök marketing szemléletű, a marketing terven belüli felhasználását,

- a reklám-üzenet tartalmát, az egyes reklámeszközök fajtáit, ezek előnyeit és hátrányait,

- a média-mix tartalmát, fontosságát,

- az eladás ösztönzés fajtáit, eszközeit és módszereit,

- a vásári-kiállítási részvétel marketing céljait, szervezési követelményeit,

- a csomagolás marketing funkcióit,

- a kapcsolatszervezés (Public Relations) behatárolását, funkcióit, jellemzőit,

- a szponzorálás tartalmát, jellemzőit, gyors terjedésének okait,

- marketing diagnózis alapjait, a SWOT elemzés tartalmát,

- a marketing alapstratégiákat és részstratégiákat,

- a marketing stratégia megvalósítását, a marketing tevékenység operatív intézkedési terveit, irányait.

f) Szolgáltatás szak

A szolgáltatások a mikro- és makrogazdaságban komplex témakörből a vizsgázó értse:

- a szolgáltatások fő típusait, csoportjait, nemzetgazdasági és vállalkozási szerepüket,

- a szolgáltatási piacok és verseny jellemzőit,

- a szolgáltatások nemzetközi és hazai fejlődését, a fő okokat és tendenciákat,

- az Európai Unió szolgáltatásokkal és versennyel kapcsolatos szabályait, a Magyarországon is érvényesítendő követelményeit,

- a szolgáltatások fizikai termékektől eltérő jellemzőinek következményeit a vállalkozások szervezési, vezetési, irányítási rendszerére,

- az állam szerepét az egyes fő szolgáltatási területeken, a szabályozás meghatározó jellemzőit,

- a szolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztói preferenciákat, a fogyasztóvédelem szerepét,

- a szolgáltatások értékelésének, minőségmegítélésének, minőségbiztosításának fő mozzanatait.

A szolgáltatásmarketing jellemzői, sajátosságai komplex témakörből a vizsgázó értse:

- a szolgáltatásmarketing fizikai termékmarketingtől eltérő jellemzőit, azok okait,

- a szolgáltatások marketing szempontból jelentős sajátosságait és azok következményeit a marketing-mix elemeiben,

- a szubjektum, a személyes kapcsolatok, a kapcsolatépítés szerepét és az azokkal kapcsolatos követelményeket,

- a szolgáltatási irodák funkcióit, azok teljesítéséhez szükséges szervezeti, személyzeti marketing szempontjait és következményeit,

- a szolgáltatási marketing stratégia és marketingakciók kidolgozási fázisait, szempontjait,

- a szolgáltatásmarketing európai uniós és magyarországi fő jogi és etikai normáit.

f/1. Egészségügyi szakirány

Az egészségügy rendszere és környezete komplex témakörből a vizsgázó értse:

- az egészségügyi rendszerek típusait, fő jellemzőit, az egészségpolitika távlati és operatív céljait,

- az egészségügy finanszírozásának, irányításának jellemzőit, az egészségbiztosítás típusait,

- a nemzetközi egészségpolitikai irányzatokat, hazai állami koncepciókat és kapcsolatokat a társadalompolitikai, gazdasági programokkal.

Az egészségügyi szolgáltatások szervezése komplex témakörből a vizsgázó értse:

- az egészségügy szereplőit, a köztük lévő viszonyokat,

- az egészségügyi szolgáltatási vállalkozások lehetőségeit, szabályozását és kapcsolódását az alaprendszerekhez,

- az egészségügy információs rendszerét, az intézményi információszervezés követelményeit,

- a páciensekkel (betegekkel) kapcsolatos szervezési, magatartási, etikai normákat.

f/2. Külkereskedelmi szakirány A külkereskedelem rendszere és meghatározói komplex témakörből a vizsgázó értse:

- a kereskedelem nemzetközi és európai gazdasági környezetét, a fő tendenciákat, a kereskedelempolitikai irányzatait, különös tekintettel az Európai Unióra,

- a nemzetközi kereskedelem szabályrendszerét, fő intézményeit, az Európai Unió kereskedelempolitikáját és követelményeit,

- a kereskedelempolitikai eszközrendszerét, az Európai Unió eszközrendszerének sajátosságait és a nemzetközi jog előírásait.

A külkereskedelmi tevékenység szervezése és bonyolítása komplex témakörből a vizsgázó értse:

- a külkereskedelem állami szabályozását Magyarországon és az Európai Unióban,

- a külkereskedelmi ügylettípusokat, okmányokat és nemzetközi szokványokat, azok jellemzőit az Európai Unióban,

- a nemzetközi és európai pénzügyek jellemzőit, a fizetési módokat és eszközöket, a külkereskedelmi kockázatokat és csökkentésük lehetőségeit, európai sajátosságait,

- az európai piacok jellemzőit, regionális sajátosságait, tendenciáit, az európai marketing cél- és eszközrendszerét,

- az Európai Unióba irányuló külkereskedelmi ügylet előkészítésének, megalapozásának és bonyolításának folyamatát, európai módszertanát.

f/3. Távközlési szakirány

A távközlés gazdaságtana és környezete komplex témakörből a vizsgázó értse:

- a távközlés helyét, szerepét a gazdaságban, a távközlési piacok típusait, összefüggéseit,

- a távközlési szolgáltatási piacok nemzetközi és hazai fejlődési trendjét, a jövőben várható irányokat,

- a távközlési szolgáltatások fő csoportjait, típusait, a szolgáltatási termékfajtákat és kapcsolható más szolgáltatási termékeket, termékkombinációkat,

- a távközlési szolgáltatások lehetséges árpolitikáit, tarifarendszereit, a közönségkapcsolatok kiépítésének és ápolásának követelmény- és eszközrendszerét.

A távközlési piacismeretek komplex témakörből a vizsgázó értse:

- a piackutatás szerepét, fogalmát, feladatait, sajátos szempontjait, módszereit,

- a piackutatás vizsgálati elveit, módszertani kapcsolatait,

- a piackutatás információszükségleteit, számítási és ellenőrzési módszereit,

- a távközlési piackutató tevékenység szervezésének kérdéseit,

- a piacszabályozás közgazdasági okait, feladatait,

- az árszabályozást,

- a versenyszabályozást.

4. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

A szakmai vizsga komplex jellegű, ezért az egyes részekből felmentés nem adható.

5. A szakmai vizsga értékelése

A vizsgázó az egyes vizsgarészeken elért teljesítménye alapján szakmai elméletből kap osztályzatot.

- Az írásbeli vizsga értékelése

A jelölt a tantárgyak (témakörök) követelményei alapján az Oktatási Minisztérium által kiadott feladatok megoldásával ad számot tudásáról. Az írásbeli vizsgát a központilag kiadott feladatokhoz mellékelt útmutató szerint egy érdemjeggyel kell értékelni. Az írásbeli vizsga akkor eredményes, ha a jelölt a két témakör mindegyikében legalább 50-50%-os teljesítményt ért el.

- A szóbeli vizsga értékelése

A szóbeli vizsga érdemjegyét a szakdolgozat, valamint a szaktárgyi szóbeli eredményének számtani átlaga adja.

A szóbeli vizsgát 1-5-ig terjedő egyetlen érdemjeggyel kell értékelni. A szóbeli vizsga akkor eredményes, ha mind a 3 kérdésre adott válasz külön-külön meghaladta a minimális szintet (vagyis nem elégtelen).

A szakmai elméleti vizsga osztályzatát az írásbeli és a szóbeli vizsga eredményének számtani átlaga adja a kerekítés szabályainak a figyelembevételével.

Eredményes szakmai vizsgát tett az a jelölt, aki valamennyi vizsgarész követelményeit teljesítette.

A jelöltnek javítóvizsgát abból a vizsgarészből kell tenni, amelyből tudását elégtelenre minősítették.

V. Egyéb tudnivalók

I. A szakképzésben való részvétel feltételei

Iskolai előképzettség: érettségi vizsga.

A jelentkezés feltételeit a képzést indító intézmények teszik közzé. A felvétel alapját a középiskola harmadik és negyedik osztálya év végi osztályzatai alapján számított pontok, vagy a felvételi vizsga során szerzett pontok képezik.

2. A szakképzés kimenetei

- A kétéves képzés teljesítése esetén a szerzett kreditek legalább 33%-át elismerve, a felvételre vonatkozó felvételi jogszabályok szerint iratkozhat be a hallgató a BKÁE akkreditált, főiskolai szintű, gazdálkodási menedzser képzésére.

- A hallgató a szakképzés sikeres befejezése esetében a II. pontban megjelölt munkaköröket töltheti be, illetve az ott megjelölt tevékenységeket folytathatja.

3. A szakdolgozat elkészítése

A hallgatónak (adott szakon) az elfogadott témakörökből választott, mintegy 30-40 oldalas szakdolgozatot kell készíteni, amelyet a két opponens kedvező bírálata után a vizsgabizottság előtt kell megvédenie.

A szakdolgozat a hallgató önálló munkája, készítésének és megvédésének célja, hogy a vizsgázó bemutassa, mennyire tudja hasznosítani a képzés során elsajátított elméleti és szakmai ismereteket. Bizonyítani kell továbbá, hogy alkalmas a szakterülethez kapcsolódó feladatok elvégzésére.

A szakdolgozatnak egy meghatározott témakört kell elemeznie, amely magában foglalja a kérdésfeltevést, az ahhoz kapcsolódó elméleti ismereteket és a gyakorlati alkalmazás lehetőségét. A dolgozatnak önálló gondolkodásmódot kell tükröznie, tartalmaznia kell az adott témában a jelölt értékelő véleményét és javaslatait, továbbá tükröznie kell a gyakorlati munka során a szakmai ismeretek hasznosítását, a jelölt problémamegoldó készségét az adott szakterületen.

A téma kidolgozásának elemzőnek kell lennie, nem leírónak.

A szakdolgozat értékelése

A szakdolgozat érdemjegyét a két opponens által adott bírálati érdemjegyek (ha egyik sem elégtelen) és a szóbeli védés átlaga adja, melynek kialakításakor a kerekítés szabályait kell figyelembe venni.

Amennyiben az egyik opponens elégtelenre értékelte a szakdolgozatot, úgy azt harmadik bírálónak szükséges véleményezni. Akinek a dolgozatát egyik bíráló sem, illetve háromból csak egy bíráló fogadta el, szóbeli védésre nem bocsátható.

A 16/1994. (VII. 8.) MKM rendelet melléklete 111. sorszáma alatt kiadott kis- és középvállalkozási menedzser szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. A szakképesítés azonosító száma: 55 3434 03

2. A szakképesítés megnevezése: Kis- és középvállalkozási menedzser.

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számaFEOR megnevezése
1429Egyéb kisszervezetek vezetői (igazgató, elnök, ügyvezető igazgató, menedzser)
1412Ipari kisszervezet vezetője (igazgató, elnök, ügyvezető igazgató, menedzser)
1413Építőipari kisszervezet vezetője (igaz­gató, elnök, ügyvezető igazgató, mene­dzser)
1414Kereskedelmi kisszervezet vezetője (igazgató, elnök, ügyvezető igazgató, menedzser)
1415Vendéglátó kisszervezet vezetője (igaz­gató, elnök, ügyvezető igazgató, me­nedzser)
1416Szállítási, szállítmányozási és raktáro­zási kisszervezet vezetője (igazgató, elnök, ügyvezető igazgató, menedzser)
1417Hírközlési kisszervezet vezetője (igaz­gató, elnök, ügyvezető igazgató, me­nedzser)
1418Vízgazdálkodási és kommunális szolgál­tatási kisszervezet vezetője (igazgató, elnök, ügyvezető igazgató, menedzser)
1421Üzleti szolgáltatási kisszervezet vezető­je (igazgató, elnök, ügyvezető igazgató, menedzser)
1422Személyi és takarító szolgáltatási kis­szervezet vezetője (igazgató, elnök, ügy­vezető igazgató, menedzser)
1423Egészségügyi és szociális szolgáltatási kisszervezet vezetője (igazgató, elnök, ügyvezető igazgató, menedzser)
1424Oktatási szolgáltatási kisszervezet veze­tője (igazgató, elnök, ügyvezető igaz­gató, menedzser)
1425Kulturális szolgáltatási kisszervezet vezetője (igazgató, elnök, ügyvezető igazgató, menedzser)

2. A munkaterület rövid, jellemző leírása

A kis- és középvállalkozási menedzser szolgáltató, illetve termelő kis- és középvállalkozások területén foglalkoztatható, a kis- vagy középvállalkozás vezetésével kapcsolatos feladatokat önállóan látja el.

A kis- és középvállalkozási menedzser:

- szakemberek - könyvelő, könyvvizsgáló, jogász, esetleg professzionális marketing vagy PR tanácsadó stb. - segítségével a kis- és középvállalkozások napi pénzügyeivel, számvitelével, marketingmunkájával, emberi erőforrás gazdálkodásával kapcsolatos feladatokat old meg,

- önállóan alapít vállalkozásokat, ellátja azok tervezési feladatait, a vállalkozását hatékonyan, a környezeti feltételeknek megfelelően nyereségesen működteti,

- nagyvállalati szférában a vállalatok gazdasági, pénzügyi, marketing vagy humánpolitikai osztályain középvezetői feladatokat végez, vezetői irányítás mellett egy meghatározott részegységet vezet.

3. A szakképesítéssel rokon szakképesítések

A szakképesítéssel rokon szakképesítések
azonosító számamegnevezése
54 3434 01Általános menedzser I.
54 3434 02Kereskedelmi menedzser
54 3434 03Marketing- és reklámmenedzser
54 3434 04Vendéglátó menedzser
54 7872 01Idegenforgalmi menedzser
55 7822 01Vendéglátó szakmenedzser
55 7862 01Kereskedelmi szakmenedzser
55 7872 01Idegenforgalmi szakmenedzser

III. A szakképesítés szakmai követelményei

A foglalkozás gyakorlása során előforduló legfontosabb feladatcsoportok, feladatok és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó követelmények

I. A vállalkozás szervezése, működtetése

- A vállalatokban részt vesz az üzletpolitikai döntések meghozatalában, a célkitűzések eredményes megvalósítása érdekében aktívan tevékenykedik.

- Önállóan biztosítja egy kis- vagy középvállalkozás folyamatos működését.

- Közreműködik az üzleti élet területén működő szervezetek munkájának összehangolásában.

- A rendelkezésére álló információk alapján felméri és értékeli a piaci folyamatokat.

- Részt vesz a vállalatok stratégiai döntéseinek előkészítésében.

- Önállóan dönt a kis- és középvállalkozások stratégiai és taktikai döntéseinek előkészítésében.

- Önállóan kidolgozza a kis- és középvállalkozások üzleti terveit.

- Részt vesz a nagyvállalatok üzleti tervének kidolgozásában.

- Önállóan kialakítja a kis- és középvállalkozásokban a szervezeti, irányítási rendszert.

- A szervezet tevékenységét folyamatosan fenntartja, ellenőrzi és javítja.

- Fenntartja és javítja a működés minőségi követelményeit.

- Vállalkozása jövőjének kialakításában aktívan alkalmazza a különböző tervezési módszereket.

- Önállóan meghatározza és alkalmazza a vállalati stratégia megvalósításához szükséges taktikai módszereket.

- Önállóan használja a jogi információs lehetőségeket, tudja követni a jogszabályváltozásokat.

- Munkájában kezeli, értelmezi a kapcsolódó - a foglalkoztatási jogviszonyokra és a szerződésekre vonatkozó- jogszabályokat.

- Felkutatja, felismeri és meghatározza egy kis- vagy középvállalkozás működésének javítására vonatkozó lehetőségeket.

- A szervezet céljai szerint értékeli a külső környezet tényezőit.

- Értelmezi a vállalkozás helyét a versenykörülmények között, és lehetséges támogatási erőforrásokat von be.

- A különböző szolgáltatások hatékony működtetését szervezi és a piaci információk birtokában specialitásainak megfelelően működteti.

2. Emberi viszonyok kezelése

- Ismeretei alapján kiválasztja a feladathoz legmegfelelőbb szakembert, hatékonyan működő munkacsoportokat hoz létre.

- Megszerzi és megtartja beosztottai, a vele egy szinten dolgozók és felettesei bizalmát.

- Alkalmazza a szóbeli és írásbeli érintkezésben szükséges illem-, etikett-, protokollszabályokat.

- Kialakítja a hatékony munkához szükséges munkafeltételeket, a jó munkahelyi környezetet.

- Meghatározza a csoportok és egyének munkájának cél- és kritériumrendszerét.

- Szétosztja a munkát, értékeli az egyének és önmaga munkáját a meghatározott célok viszonylatában.

- Használja a visszacsatolást, visszajelzést a csoportmunkában.

- Felméri a vállalkozás jövőbeli emberi erőforrás igényét.

- Kis- és középvállalkozásokban meghatározza a jelentkezőkkel szemben támasztott igényeket, értékeli a jelentkezőket.

- Maga körül csoportot alakít ki, annak tevékenységét folyamatosan szabályozza, meghatározza és tervezi.

- A munkatársai befolyásolására alkalmazza a különböző kommunikációs és motivációs technikákat.

- Megtervezi munkatársai képzési és továbbképzési feladatait és gondoskodik azok végrehajtásáról.

3. Vállalkozások marketingtevékenységének kezelése

- Nagyvállalatokban részt vesz az áruforgalmi folyamatok egészének (beszerzés, értékesítés, készletezés) tervezésében, szervezésében, irányításában és ellenőrzésében.

- Kis- és középvállalkozásoknál önállóan tervezi, szervezi, irányítja és végrehajtja a piaci információk alapján a marketingtevékenységet, az erre épülő eladási, reklám- és kommunikációs munkát.

- Értelmezi az adott piac és a fogyasztói magatartás marketing jellemzőit a vállalkozás szemszögéből.

- Értelmezi a versenyhelyzetet és részt vesz a versenystratégia kidolgozásában.

- Gondoskodik a kül- és belpiaci helyzethez való eredményes alkalmazkodás érvényesítéséről.

- A piaci információk elemzésével nyerhető információk alapján részt vesz marketing stratégiák és programok tervezésében.

- A rendelkezésre álló marketing információk alapján elkészíti a kis- és középvállalkozások marketingterveit és programjait.

- Szakértők közreműködésével megtervezi, szervezi és irányítja a vállalkozás piackutatási munkáját.

- Részt vesz a vállalat promóciós költségvetésének megtervezésében.

- Szállítmányozó vállalatoknál üzemelteti a járműkövető rendszert.

- Kiválasztja és működteti a lokális rendszerek hardver és szoftver komponenseit.

4. Vállalkozások pénzügyeinek és számvitelének kezelése

- Gondoskodik a szervezet nyereséges gazdálkodásához szükséges pénzügyi és számviteli előírások betartásáról és betartatásáról.

- Modellezett gazdasági körülmények mellett pénzügyi döntéseket hoz és elemzi a döntések következményeit.

- Nyomon követi a vállalkozás gazdasági eseményeit, meghatározza a vállalkozási eredményt.

- Értelmezi és munkájában önállóan alkalmazza a vállalkozással összefüggő vagyoni, pénzügyi helyzet elemzéséhez szükséges módszereket, jogi, pénzügyi, adózási szabályokat.

- Elemzi, értelmezi a vállalkozások éves vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetét.

- Alkalmazza az eredménytervezés és a költségtervezés, az eredményellenőrzés, a költségellenőrzés és a pénzügyi ellenőrzés ide vonatkozó ismereteit.

- A gazdasági körülmények ismerete mellett pénzügyi döntéseket hoz, és a döntések következményeit mérlegeli.

- Kialakítja a kisvállalkozások számviteli politikáját, számviteli szabályzatait.

- Ismeri a könyvvezetéssel kapcsolatos alapfogalmakat, a leltár és a mérleg fogalmát, a gazdasági eseményeket, a számlakeret és a számlarend tartalmát. Átlátja a vállalkozás számviteli, ügyviteli, adózási folyamatait. Ismeri a beszámolók formáit, azok tartalmát.

- A vonatkozó számviteli szabályok ismeretében közreműködik a vállalkozás beszámolójának összeállításában.

- Részt vesz a vezetésorientált belső számvitel kialakításában és működtetésében.

- A kontrolling rendszer működtetéséhez szükséges számviteli követelmények ismeretében közreműködik a kontrollingot támogató számviteli eljárások kialakításában.

5. Vállalkozások ügyvitele, információkezelés

- A modern információtechnológia eredményeit és eszközeit a munkája hatékonyságának növelése érdekében rendeltetésszerűen használja. Alkalmazza az eredményes gazdálkodás meghatározásához és alapításához szükséges döntési információk kezelését.

- Gyakorlottan használja az irodatechnikai eszközöket, célszerűen és kulturáltan tudja használni a telekommunikációs eszközöket. Alkalmazza a számítógépes rendszerek szolgáltatásait.

- Az információkat különböző forrásokból összegyűjti és használja adott feladat megoldásában.

- Az információkat megfelelő formában eljuttatja feletteseihez, a vele egy szinten dolgozókhoz, Illetve külső partnereihez.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

I. A szakmai vizsgára bocsátás feltételei

- A képzési programban meghatározott tanulmányi és vizsgakövetelmények teljesítése, a négy félév lezárása.

- Legalább egy élő nyelvből általános C típusú középfokú állami vagy azzal egyenértékű nyelvvizsga.

- Az előírt szakmai gyakorlat teljesítése.

- Két opponens által elbírált és védésre alkalmasnak minősített szakdolgozat.

A szakdolgozat a specifikus szakmai tárgyakhoz kapcsolódó olyan közgazdasági feladat megoldása, amelynek elkészítése során a hallgató tanúsítja, hogy a szakirodalom feldolgozása mellett jártas a gyakorlati problémák megoldásában.

Szakmai vizsgára akkor bocsátható a hallgató, ha minden tantárgyi követelménynek eléget tett, gyakorlatát elvégezte, gyakorlati beszámolóját sikeresen megvédte. A számon kérhető ismeretanyag a tantárgyak oktatása során főképp a III. és IV. félévben elsajátított szakmai tárgyak ismeretanyaga komplexitásukban és összefüggéseikben.

2. A szakmai vizsga részei

A szakmai vizsga

- írásbeli,

- szóbeli,

- gyakorlati vizsgarészből áll.

Az írásbeli vizsga tantárgyai és időtartama

A vizsgázók a következő három vizsgatárgyból írnak írásbeli dolgozatot:

- vállalkozásgazdaságtan,

- pénzügy-számvitel,

- marketing.

Az írásbeli vizsga időtartama: 180 perc.

A szóbeli vizsga tantárgyai és időtartama

A vizsgázó a szóbeli vizsgán az Oktatási Minisztérium által jóváhagyott komplex szóbeli tételsorok alapján ad számot tudásáról. A komplex szóbeli tételsorok az alábbi témakörökre épülnek:

1. A vállalati működés makrokörnyezeti tényezői (közgazdaságtan, jog).

2. Vállalati szintű gazdasági, szervezési és irányítási ismeretek (vállalatgazdaságtan, pénzügy és számvitel, marketing, emberi erőforrás menedzsment).

3. Szakmaspecifikus ismeretek a differenciált szakmai modulok szerint:

- pénzügy-számvitel,

- kis- és középvállalkozási menedzsment,

- marketing kommunikáció,

- logisztika,

- retailing,

- turizmus,

- informatika.

A szóbeli vizsgán a hallgatónak 30 perc felkészülési időt kell biztosítani. A felelet kifejtésére legalább 15 perc fordítható. A vizsgán segédeszköz nem használható.

A szóbeli vizsgán kerül sor a szakdolgozat megvédésére is.

A gyakorlati vizsga tantárgyai és időtartama

Gyakorlati vizsgaként a hallgatónak az üzemi gyakorlat helyszínéül szolgáló vállalkozásnál felmerülő valamely gyakorlati kérdésről mintegy 30-60 oldalas szakdolgozatot kell készíteni, amelyet a két opponens kedvező bírálata után a vizsgabizottság előtt a szóbeli vizsgán kell megvédenie. A védés időtartama 15-20 perc.

A gyakorlati vizsga részeként a hallgatónak üzemi gyakorlaton kell részt vennie, melyet a szorgalmi időszak alatt kell teljesítenie.

3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével

Az írásbeli vizsga tartalma

Az írásbeli vizsgarészen az Oktatási Minisztérium által kiadott, három tantárgyból (vállalkozásgazdaságtan, pénzügy-számvitel, marketing) összeállított központi tételsort kell kidolgozni.

Vállalkozásgazdaságtan:

Vállalkozásoknál alkalmazott egyes tervezési módszerek felismerése.

Egyes terv típusok elkészítési módszerének értékelése, egyes tervek elemzése.

Vállalkozási stratégia kidolgozásának bemutatása, meghatározott vállalkozási tevékenység és környezeti feltételek között.

Egy vállalkozás üzleti tervének elkészítése, beruházásgazdaságossági elemzés, cash-flow elemzés elkészítése, értékelése.

Pénzügy-számvitel:

A kisvállalkozások számviteli sajátosságainak, a gazdasági események vagyonra és eredményre gyakorolt hatásainak, alapvető számlaösszefüggéseinek felismerése (könyvelési feladatok).

A pénzügyi tervezés alapvető módszereinek alkalmazása (tervezési feladat).

Ügyvitel-szervezés (kisvállalkozások számviteli, pénzügyi folyamatainak szervezése).

A vállalkozások ellenőrzési rendszere és működése szükségességének felismerése és az ellenőrzés alapvető eljárásainak, módszereinek alkalmazása a napi tevékenység során.

A vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének a beszámoló alapján való értékelése (vállalkozás elemzése).

A vállalkozások beszámoló rendszerét alátámasztó dokumentumok összeállítása, a beszámoló egyes sorainak értelmezése (beszámoló készítése).

Marketing:

Egy vállalat, intézmény marketing tevékenységének bemutatása, értékelése.

Egy kiskereskedelmi vállalkozás értékesítési és beszerzési tevékenységének elemzése adatok alapján.

Egy vállalat, intézmény logisztikai tevékenységének bemutatása, értékelése, fejlesztési javaslatok megfogalmazása (tervezési feladat).

Egy termék vagy szolgáltatás marketingkommunikációjának tervezése, a meglévő kommunikációs stratégia fejlesztése (tervezési feladat).

A szóbeli vizsga tartalma

1. A vállalati működés makrokörnyezeti tényezői (közgazdaságtan, jog):

- a vállalkozás indítása és működtetése jogszabályi hátterének jellemzése,

- a vállalkozások teljes ügyintézését, működését meghatározó jogrendszer jellemzése,

- a polgári jogi felelősség összetevőinek magyarázata,

- a jogi szerződés alapfogalmainak és alaptípusainak megkülönböztetése, jellemzése,

- munkajog és szociális jog alapfogalmainak jellemzése, a vállalkozások összefüggésében történő elemzése,

- a nemzetközi jog alapvető szabályainak jellemzése, a vállalkozások összefüggésében történő elemzése,

- az adózás jogi kereteinek elemzése, a vállalkozások összefüggésében történő elemzése,

- közgazdaságtudományi alapfogalmak és összefüggések magyarázata makro- és mikroszinten, a kis- és középvállalkozásokra vonatkozó összefüggések értékelése,

- fontosabb makroökonómiai problémák (infláció, munkanélküliség stb.) leírása, kis- és középvállalkozásokra gyakorolt hatásuk értékelése,

- az alapvető vállalkozási formák értékelése, a vállalkozás általános feltételeinek elemzése, szabályainak értékelése,

- a piaci tényezők elemzése, a piac szereplőinek azonosítása, ez előbbiek összefüggésében a piaci folyamatok összefüggéseinek értékelése.

2. Vállalati szintű gazdasági, szervezési és irányítási ismeretek (vállalatgazdaságtan, pénzügy és számvitel, marketing, emberi erőforrás menedzsment):

- a menedzsment alapfogalmainak bemutatása (a vállalkozás fogalma, típusai, normatív döntési szabályai),

- a vállalkozás eredménye, mérési módszereinek jellemzése, az egyes módszerek keretfeltételeinek értékelése,

- a vállalkozás létesítésével kapcsolatos koordinációs feladatok tervezése, a megvalósítás során felmerülő problémák elemzése,

- a vállalkozás irányítása során felmerülő koordinációs feladatok elemzése, értékelése,

- alapvető döntési modellek jellemzése,

- a vállalkozások eszköz- és pénzgazdálkodásának tervezése,

- a tervezés, az irányítás elmélet alapjainak leírása,

- az üzleti terv készítés szabályainak elemzése, cash-flow tervezés készítésének értékelése,

- a vállalkozások jövőkép kialakítása módszereinek elemzése,

- a stratégia készítéséhez szükséges eljárások, elemzési módszerek elemzése, a stratégiakészítés lépéseinek értékelése,

- a pénzügyek területeinek jellemzése, a vállalkozások pénzforgalmi szabályainak elemzése,

- a pénzintézetek és vállalkozások kapcsolatrendszerének bemutatása,

- a vállalkozások eszköz finanszírozási rendszerének elemzése,

- a banki számvitel és a vállalkozói számvitel összehasonlítása,

- a számvitel feladatainak, funkciójának leírása,

- a mérleg és beszámoló készítés elveinek bemutatása, az elemzés szempontjainak jellemzése,

- az egyes vállalkozási formák könyvvezetésének jellemzése,

- az éves beszámoló készítés módjának, folyamatának magyarázata,

- a mérlegelemzés feladatai, területei megkülönböztetése és bemutatása, módszerei értékelése,

- a vállalkozások ügyviteli rendszere kialakításának értékelése,

- vállalkozások ellenőrzési és kontrolling rendszere kialakításának tervezése, működtetése problémáinak elemzése,

- a marketing alapfogalmainak (szükséglet, igény, kereslet, piac, piaci magatartás) jellemzése,

- a marketingtervezés gyakorlatának elemzése, a marketing menedzsment feladatainak értékelése,

- a marketing-mix eszközei összefüggésének értékelése,

- a nemzetközi marketing sajátosságainak jellemzése,

- a logisztikai irányítás feladatainak elemzése,

- a mintavétel szerepének jellemzése a piackutatásban, a mintavételi módok elemzése,

- a megkérdezéses vizsgálatok sajátosságainak értékelése,

- a kérdőívszerkesztés alapelveinek értékelése,

- a marketingkommunikáció elméleti alapjainak magyarázata, folyamatának tervezése,

- a marketing kommunikáció elhelyezése a marketing-mixben, kommunikációs stratégiák értékelése,

- a marketingüzenet dimenziói (tartalom, forma, szerkezet, elrendezés) elemzése,

- a vezetéselmélet modern elméleteinek összehasonlítása,

- a vállalkozások humánerőforrásai kihasználási lehetőségeinek elemzése, annak gazdaságos felhasználásának értékelése,

- vezetői stílusok és azok hatásainak megkülönböztetése,

- a munkavállalók jogainak és kötelességeinek elemzése,

- a kollektív érdekegyeztetés fórumainak és technikáinak elemzése.

3. Szakmaspecifikus ismeretek

Pénzügy-számvitel:

- a vállalkozások pénzügyi helyzetének értékelése,

- a vállalkozói könyvvitel és pénzintézeti könyvvitel megkülönböztetése,

- a vállalkozások eszközfinanszírozási rendszerének felismerése,

- a vállalkozások és a gazdasági környezet kapcsolatának leírása,

- a vállalkozói számvitel szabályozásának és az alrendszerek egymás közötti kapcsolatának leírása,

- a gazdasági események hatásának értelmezése a vagyonra és a vállalkozói eredményre,

- a könyvvezetési módok gyakorlati alkalmazásának segítése,

- a vállalkozások eredményének megállapítási folyamatának, az éves beszámoló fajtáinak és készítésének feltételeinek, módjának leírása,

- a vállalkozás gazdasági elemzési alapelveinek és módszereinek alkalmazása,

- a vállalkozás terv- és tényadatainak összehasonlítási módszereinek alkalmazása, a kapott eredmények értékelése,

- a mérlegelemezés alkalmazása jelentőségének felismerése,

- a vállalkozások ügyviteli rendszere kialakítási feltételeinek és annak működésének támogatása,

- az ügyviteli programok alkalmazási lehetőségeinek felismerése, az új programok alkalmazó jellegű felhasználása,

- a vállalkozások ellenőrzési rendszerének felismerése, módszereinek, technikáinak alkalmazása, a gazdálkodási területek ellenőrzési feladatainak leírása,

- a vállalkozások kontrolling rendszere szerepének és annak felhasználhatóságának felismerése a gazdasági döntések előkészítésében,

- a kontrolling rendszer kialakítása és bevezetése feltételeinek leírása és módszereinek alkalmazása.

Kis- és középvállalkozási menedzsment:

- döntéselmélet módszereinek elemzése (döntési fa, döntési mátrix, hasznossági függvény),

- tárgyi eszköz gazdálkodás tervezése, irányítási, fejlesztési problémáinak értékelése,

- forgóeszköz gazdálkodás (készlet- és pénzgazdálkodás alapjai) tervezése, irányítási és fejlesztési problémáinak értékelése,

- a vállalkozások lehetséges szervezeti felépítésének jellemzése, szervezet kialakítását befolyásoló tényezők elemzése,

- egyes stratégiai és operatív tervezési módszerek összehasonlítása, azok gyakorlati alkalmazásának elemzése (mérlegmódszer, függvényelemzések, programtervezés, lineáris programozás, háló és projekt tervezés, beruházások tervezése, gazdaságossági elemzések).

Marketing kommunikáció:

- reklámüzenetek tervezése,

- médiaválasztás, reklámelemzés,

- direkt marketing szervezetek tevékenységének igénybevételével direkt marketing programok tervezésének és végrehajtásának kérdései,

- a tárgyalások előkészítésének elemzése, tárgyalási stratégiák és technikák elemzése,

- értekezletek tervezése, levezetése,

- üzleti levél elkészítési módjai,

- kiállítási standok megtervezése, és az ott folyó tevékenység menedzselésének értékelése,

- PR kampányok előkészítésének elemzése, megszervezésének, végrehajtásának, hatásai felmérésének értékelése,

- médiakapcsolatok kialakításának és a médiával való

együttműködés elemzése.

Logisztika:

- vállalati logisztikai rendszerek működtetésének értékelése,

- lokális logisztikai rendszerek hardver és szoftver komponenseinek jellemzése és működtetésük értékelése,

- szállítmányozó vállalatok járműkövető rendszereinek összehasonlítása, értékelése,

- a nemzetközi szállítmányozási, raktározási tevékenység szervezésének elemzése, a szállítmány-biztosítás ügyintézésének ismerete és értékelése.

Retailing:

- a kereskedelmi munka tervezése, szervezése és irányítása,

- az üzleti stratégiák összehasonlítása, kidolgozásuk elemzése,

- az áruforgalmi folyamatok koordinálásának értékelése,

- az eladóhelyi és beszerzési árukezelés, a készletszint meghatározása,

- a polcfeltöltés tervezése és szervezése, a göngyölegkezelési módszerek értékelése,

- az ösztönzési és kommunikációs rendszerek kiépítése és működtetésének irányítása,

- az eladószemélyzet kiválasztása, tréningje,

- a merchandising tevékenység tervezése és kontrollja.

Turizmus:

- az idegenforgalom makroszintű összefüggéseinek jellemzése,

- a turizmus rendszerének és környezetének leírása,

- a turizmus gazdasági és környezeti hatásainak jellemzése,

- turizmus politika jellemzése,

- a turizmus állami irányításának jellemzése, szakmai szervezeteinek megjelölése,

- idegenforgalmi piac elemzése,

- idegenforgalmi kínálat és idegenforgalmi részpiacok értékelése,

- idegenforgalmi kereslet bemutatása,

- szabadidős- és hivatásturizmus összehasonlítása,

- turizmus marketing értékelése,

- a vállalkozások szerepének értékelése a turizmusban,

- utazásszervezés és közvetítés elemzése,

- szállodai és vendéglátói alapfogalmak definiálása,

- turizmus-menedzsment jellemzése (a fogadóhelyen és az idegenforgalmi szektorban),

- utazási vállalkozások működésének értékelése.

A hallgatók legyenek képesek gyakorlati munkavégzésre a beutaztatás (incoming) és a kiutaztatás (outgoing) területén a turizmusnak mind a verseny (vállalkozó), mind pedig a nonprofit (elsősorban önkormányzati) szférájában - akár vezetői státuszban is.

Informatika: Adatmodellezés

- Adatbázis és adatmodell jellemzése. (A modellezés szintjei, logikai adatmodellek, kapcsolattípusok. Az ER-modell: az egyedtípus, attribútum, kapcsolattípus értelmezése, ábrázolása.)

- Relációs adatmodell jellemzése (alapfogalmak, a relációk tulajdonságai, műveletdefiníciók).

- Normalizáció értékelése. ER-modell -> relációs modell kialakítása. (Szekvenciális szervezés és elérés, indexelés, hashing, rendezés, SQL.)

- Hálós modell előállítása (a hálós adatszerkezet, kapcsolórekordok, ER -> hálós modell).

- Hierarchikus modell kialakítása (faszerkezet, PCR, VPCR kapcsolat, hierarchia diagram, integritási szabályok. ER -> hierarchikus modell. IMS terminológia, műveletek hierarchikus adatbázisban).

- EER-modell kialakítása (osztályok, tulajdonságok, specializációk).

- Objektumorientált adatmodell kialakítása (a relációs adatmodell gyengeségei. Az objektumorientált adatmodell jellemzői: típuskonstruktorok, asszociációk, lekérdezőnyelvek. OODBMS-ek: ObjectStore, DataFlex).

- Speciális adatbázisok jellemzése (szöveges, multimédia. BLOB, DataBlade technológia).

Adatbáziskezelők

- A relációs adatbázisok gyakorlati felépítésének jellemzése (a különböző adatok optimális kezelése, adatbázis kezelés alapfogalmai).

- Adatbáziskezelő alkalmazások tervezése, megfelelő eszköz megválasztása.

- MS ACCESS telepítésének elemzése helyi, illetve hálózati környezetbe. (Alapvető fogalmak, adatbázis ablak, felhasználói felület megismerése. Adatbázisok karbantartása. Műveletek ACCESS objektumokkal. Adatok kezelése.)

- Vezérlőelemek kezelése az MS ACCESS rendszerben. (Táblák létrehozása, megszerkesztése, összekapcsolása, másolása, törlése, áthelyezése.)

- Importálás elkészítése dBASE, Foxpro, Paradox rendszerekből, szövegállományok importálása.

- Adatok exportálásának elkészítése.

- Adatcsere végrehajtása MS Word-dél.

- Lekérdezések alapjainak ismerete, létrehozása, tulajdonságai, mentése, exportálása.

- Kapcsolatok kialakítása a lekérdezések táblái között. Adatok rendezése lekérdezések szerint.

- Lekérdezések típusainak összefoglalása. (Űrlapok alapjai, formái, létrehozásuk, használatuk. Űrlaptervezés.)

- Adatellenőrzés végrehajtása.

- Vezérlőelemek használata. (Űrlap nyomtatása. Jelentések alapjai, létrehozásuk, módosításuk, rendezés és csoportosítás. Kifejezések használata.)

- SQL lekérdezőnyelv alapjainak összefoglalása, formai szabályainak jellemzése, alapvető parancsok végrehajtatása.

Számítógépes hálózatok

- A számítógép-hálózatok általános felépítésének jellemzése, technikai alapfogalmak és jelentésük összefoglalása. Hardver és szoftver elemek összegzése.

- Jellegzetes számítógép-architektúrák jellemzése. (Mikrogépes rendszerek, konfigurációk, szolgáltatások, standard szoftverek.)

- WAN hálózat technológiák jellemzése, ISO/OSI modell összefoglalása.

- Nemzetközi hálózatok bemutatása, szolgáltatásaik jellemzése.

- LAN architektúrák magyarázata, IEEE 802 helyi hálózati szabványok jellemzése.

- Hálózati operációs rendszerek és szolgáltatásaik (Novell, Unix) bemutatása.

- Számítógép-hálózat szolgáltatások leírása (elektronikus levelezés, levelezésre épülő szolgáltatások, távoli számítógépek elérésének lehetőségei és feltételei, adatátvitel, keresési és tájékozódási lehetőségek a hálózaton).

A vizsgázótól általánosságban elvárt, hogy legyen tisztában a szövegszerkesztés, táblázatkezelés és adatbázis kezelés alapjaival, a modern üzleti kommunikációs eszközök használatával, legyen képes a napi politikai információk sokaságában való tájékozódásra és legyen képes eligazodni az Európai Unió intézmény rendszerében.

A gyakorlati vizsga tartalma

Szakmai gyakorlat:

A szakmai gyakorlati képzésnek két része van, az egyik a tanórák keretében folyó szemináriumi jellegű képzés. A szemináriumokon a megengedett maximális hallgatói létszám 25 fő, a szemináriumok célja, az előadásokon mégis-

mert anyag gyakorlati példák alapján történő feldolgozása. A kiscsoportos gyakorlatokon a megengedett hallgatói létszám maximum 15 fő. A hallgatók a gyakorlati képzés keretében a vállalati munkában megjelenő helyzeteket szimuláló gyakorlatokat végeznek gyakorlatban ismerve meg az életben felmerülő feladatokat. Ilyen formában folynak az ún. szintetizáló gyakorlatok, amelyek során esettanulmányokat, illetve gyakorlati feladatokat dolgoznak fel a hallgatók. A képzés gyakorlati óraszámát e két óratípus óraszámának és az üzemi gyakorlat óraszámának összeadásával kapjuk.

Az üzemi gyakorlat során a hallgató a gazdasági életben felmerülő aktuális problémákkal kerül szembe, melyek megoldásához felhasználja az egyes tárgyak keretén belül tanultakat, másrészt a gyakorlati élet tapasztalatait sajátítja el. A hallgató a gyakorlatát két részletben végzi el. Először a harmadik szemeszter után 2 hetet tölt egy vállalkozásnál, melynek szervezetét ismeri meg. Gyakorlatáról beszámolót készít. A gyakorlat második része a negyedik félév során 8 hetes, és most egy konkrét gazdasági folyamatot tanulmányoz.

A hallgató e gyakorlat során írja meg szakdolgozatát, amely alapján a vizsgán a szakmai gyakorlati jegyét kapja, egy a vállalkozásnál felmerülő gyakorlati kérdésből. A szakdolgozat a hallgató által kijelölt aktuális gazdasági problémával foglalkozik. A szakdolgozat elkészítése során a tanult ismeretek szintetizálása a cél, melyet témavető tanár irányításával végez el a hallgató. A szakdolgozat terjedelme mellékletek nélkül minimum 30, maximum 60 oldal. Felépítése során meg kell határozni a dolgozat célját, gyakorlati jelentőségét, a felhasznált irodalmat és a dolgozat eredményeinek összefoglalását. A dolgozatot szövegszerkesztővel kell megírni, benne szükség szerint táblázatok és ábrák is szerepelnek.

A dolgozatot két, egymástól független szakmai bírálattal együtt a gyakorlati vizsga előtt 15 nappal a vizsgaelnöknek át kell adni.

A szakdolgozat megvédése:

A vizsgázónak megfelelően szemléltetett előadásban vázolnia és indokolnia kell a szakdolgozat elkészítése során alkalmazott elveket, módszereket, eljárásokat. A vizsgázónak válaszolnia kell a vizsgabizottság által, a szakdolgozattal kapcsolatban feltett kérdésekre. Egy-egy előadásra 15-20 perc fordítható.

4. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei A szakmai vizsga részei alól felmentés nem adható.

5. A szakmai vizsga értékelése

A vizsgázó az egyes vizsgarészeken elért teljesítménye alapján

- szakmai elméletből és

- szakmai gyakorlatból kap osztályzatot.

A szakmai elméleti vizsga értékelése

- Az írásbeli vizsga érdemjegyét a központi vizsgatételhez a szakképesítésért felelős miniszter által kiadott "értékelési útmutatót" figyelembe véve kell megállapítani. Az írásbeli vizsga érdemjegyét a három tantárgyra (vállalkozásgazdaságtan, pénzügy-számvitel, marketing) külön-külön adott (1-től 5-ig terjedő) részjegyek számtani átlaga adja. Az írásbeli vizsga viszont csak akkor fogadható el, ha ' annak során a jelölt az összpontszám min. 51%-át elérte, úgy, hogy minden egyes feladatot értékelhetően, legalább 25%-os szinten megoldott.

Az írásbeli vizsgarész eredménytelensége esetén a teljes írásbeli vizsgát meg kell ismételni.

- A szóbeli vizsgán a vizsgázó tételsoronként (témakörönként) egy-egy (1-től 5-ig terjedő) érdemjegyet kap. A szóbeli vizsga érdemjegye a témakörök érdemjegyeinek számtani átlaga. Bármely témakör elégtelen érdemjegye esetén a szóbeli érdemjegye elégtelen, és az elégtelenre értékelt témakörből a vizsgázó javítóvizsgát tehet.

A szakmai elméleti vizsga osztályzatát az írásbeli és a szóbeli vizsgarész érdemjegyeinek számtani átlaga adja.

Eredménytelennek kell tekinteni a szakmai elméleti vizsgát, ha a vizsgázó az írásbeli vizsgájára vagy a szóbeli vizsga tételsorainak (témaköreinek) bármelyikére elégtelen érdemjegyet kapott.

A szakmai gyakorlati vizsga értékelése

A szakmai gyakorlati vizsga osztályzatát a harmadik szemeszter után töltött, 2 hetes szakmai gyakorlatra kapott szakmai gyakorlati" jegy, az opponens által javasolt jegy és a szakdolgozatvédésre adott jegy határozza meg a következő módon:

- szakmai gyakorlati jegy: 25%

- opponens által javasolt jegy: 25%

- szakdolgozatvédés: 50%.

A gyakorlati vizsga eredménytelensége esetén a szakdolgozatot újra kell írni. A szakdolgozatot legközelebb a következő vizsgaidőszak folyamán lehet megvédeni.

A szakmai vizsga értékelése

Eredményes vizsgát tett az a vizsgázó, aki minden vizsgarész követelményeit teljesítette.

Javítóvizsgát abból a vizsgarészből, illetőleg a szóbeli vizsga azon tételsorából (témaköréből) kell tenni, amelyből a vizsgázó tudását elégtelenre minősítették.

A vizsgázó javítóvizsgát legkorábban a következő vizsgaidőszakban tehet.

V. Egyéb tudnivalók

A felsőoktatási képzéshez való kapcsolódást az egységes kreditrendszer biztosítja oly módon, hogy a két éves képzés befejezése esetén a szerzett kreditek minimum 1/3-a elismerésre kerül a képzést akkreditáló oktatási intézményben.

Tartalomjegyzék