89/2003. (XII. 16.) GKM rendelet
a bányafelügyelet hatáskörébe tartozó tevékenység során bekövetkezett súlyos üzemzavar és súlyos munkabaleset bejelentésének és vizsgálatának rendjéről szóló biztonsági szabályzat közzétételéről
A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Bt.) 35. §-ának (1) bekezdésében, valamint a földgázellátásról szóló 2003. évi XLII. törvény 56. §-a (2) bekezdésének h) pontjában kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény vonatkozó rendelkezéseire a következőket rendelem el:
1. §
(1) A bányafelügyelet műszaki-biztonsági, tűzvédelmi, illetve munkavédelmi hatáskörébe tartozó tevékenység során bekövetkezett súlyos üzemzavart és súlyos munkabalesetet a bányafelügyeletnek be kell jelenteni, amelynek alapján - az üzemzavar, illetve baleset okának megállapítása és a hasonló esetek megelőzéséhez szükséges intézkedések megtétele érdekében - a bányafelügyelet vizsgálatot folytat le. A bejelentést és a vizsgálatot e rendelet mellékleteként közzétett Biztonsági Szabályzat (a továbbiakban: Szabályzat) szerint kell végezni.
(2)[1] A súlyos munkabaleset és súlyos üzemzavar bányafelügyeleti vizsgálatára a közigazgatási hatósági eljárásról szóló törvény és a Szabályzat rendelkezéseit kell alkalmazni.
2. §
Ez a rendelet 2004. január 1-jén lép hatályba, egyidejűleg a súlyos bányászati üzemzavarok és a súlyos bányászati munkabalesetek bejelentésének és vizsgálatának rendjéről szóló 44/1997. (VIII. 14.) IKIM rendelet hatályát veszti.
Dr. Csillag István s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
Melléklet a 89/2003. (XII. 16.) GKM rendelethez
BIZTONSÁGI SZABÁLYZAT
a bányafelügyelet hatáskörébe tartozó tevékenység során bekövetkezett súlyos üzemzavar és súlyos munkabaleset bejelentéséről és vizsgálatáról
1. Általános rendelkezések
1.1. A Szabályzat hatálya kiterjed a bányafelügyelet műszaki-biztonsági, tűzvédelmi, illetve munkavédelmi hatáskörébe tartozó tevékenység végzése során bekövetkezett súlyos üzemzavar és súlyos munkabaleset bejelentésére és vizsgálatára.
1.2. A Szabályzat alkalmazásában súlyos üzemzavarnak minősül:
a) a föld alatti bányában, a felhagyott (megszűnt) föld alatti bánya nyitva maradó térségében, vagy a nem ásványi nyersanyag kitermelését szolgáló föld alatti térségek bányászati technológiával végzett kiképzése során bekövetkezett
aa) metángáz meggyulladás, sújtólégrobbanás, szénporrobbanás,
ab) gáz- és kőzetkitörés, valamint a gázkitöréses jelenség,
ac) bányarengés,
ad) bánya kijáratául szolgáló akna rendeltetésszerű használatát akadályozó omlás, valamint a bánya, bányamező kijárataként rendszeres közlekedésre (járásra), illetve menekülésre szolgáló bányatérségének elzáródása, járhatatlanná válása,
ae) a nyílt lángú, illetve a 0,02 m3/min-nál nagyobb CO-fejlődéssel járó nem nyílt lángú tűz,
af) 2,5 m3/min-nál nagyobb hozamú vízbetörés,
ag) személyszállításra engedélyezett berendezés kötelének, hevederének elszakadása, valamint szállítóeszköze (fülke, kas, bödön, heveder stb.) lezuhanása, megfütása, továbbá személyszállító önjáró berendezés és önjáró rakodó-szállítógép elfutása,
ah) omlás, ha ennek során személy elzáródása vagy omlás alá kerülése történt;
b) a külfejtéses bányászatban
ba) rézsű, homlok megcsúszása vagy hányócsúszás, ha az idegen létesítményt, berendezést veszélyeztet, vagy abban kárt okozott,
bb) 300 t-nál nagyobb tömegű vagy 500 m3/h-nál nagyobb névleges teljesítményű jövesztő-, rakodó-, szállító-és hányóképző berendezés felborulása, illetve súlyos megrongálódása (szalaghíd leszakadása, gém deformáló-dása stb.);
c) a kőolaj- és földgázbányászatban, valamint gáziparban
ca) a szénhidrogén termelésnél, előkészítésnél, mező-beli szállításnál és elsődleges feldolgozásnál, továbbá
cb) a szénhidrogének föld alatti tárolásánál,
cc) a szénhidrogén-szállító vezetéken történő szállításnál,
cd) a földgázszállító, -elosztó és -célvezetéken történő szállításnál,
ce) a cseppfolyós propán-butángáz töltésnél, tárolásnál, továbbá elosztó- és célvezetéken történő szállításánál,
cf) az egyéb gázok és ezek termékei szállítóvezetéken történő szállításánál,
valamint a hozzájuk tartozó létesítményekben bekövetkezett olyan üzemzavar, amely miatt:
- közút, vasút forgalmának korlátozása, teljes lezárása, lakóterület kiürítése, továbbá tűz vagy robbanás következett be,
- különösen jelentős (1 millió Ft értéket meghaladó) anyagi kár, környezetszennyezés vagy közveszély következett be,
- gázszolgáltatás esetén a szolgáltatás szüneteltetése, ezernél több háztartási fogyasztó gázszolgáltatásának egy időben történő leállása vagy leállítása, vagy háromnál több ipari üzem gázszolgáltatásának szüneteltetése, illetve korlátozása;
d) fúrótorony, fúróárboc eldőlése (a fúrás céljától függetlenül);
e) kőolaj, földgáz, meleg víz vagy gőz kitörése;
f) nyomástartó berendezés felszakadása, robbanása;
g) 500 kg-nál nagyobb együttes tömegű robbanóanyagtöltet megállása;
h) robbanóanyag nem szándékolt felrobbanása;
i) egyéb anyagok robbanása;
j) az előbbiekben nem említett, a bányafelügyelet tűzvédelmi hatósági felügyelete alá tartozó létesítményben vagy tevékenység során keletkezett tűz.
k) a bányászati hulladékok kezeléséről szóló miniszteri rendelet szerinti súlyos baleset.[2]
1.3. A súlyosnak minősülő munkabaleseteket (a továbbiakban: súlyos baleset) a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 87. § 3. pontja határozza meg.
2. A súlyos üzemzavar és a súlyos baleset bejelentése, vizsgálata
2.1. A bányafelügyelet felügyelete alatt álló tevékenység végzése során bekövetkezett súlyos üzemzavart és a súlyos balesetet a tevékenység végzésének engedélyével rendelkező - a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (Ptk.) 685. §-ának c) pontjában meghatározott - gazdálkodó szervezet (a továbbiakban: gazdálkodó szervezet) köteles azonnal bejelenteni, tekintet nélkül arra, hogy a tevékenységet az engedélyes vagy megbízása alapján más végezte.
2.2. Ha a súlyos baleset a súlyos üzemzavar során keletkezett, azt a súlyos üzemzavarral együtt kell bejelenteni és kivizsgálni.
2.3. A bejelentést azonnal meg kell tenni a területileg illetékes bányakapitányságnak (a továbbiakban: bányakapitányság), a Magyar Bányászati és Földtani Hivatalnak (a továbbiakban: MBFH) és a területileg illetékes városi, megyei rendőr-főkapitányságnak, valamint, ha a súlyos üzemzavart vízbetörés okozta, vagy az üzemzavar környezetszennyezést, környezetkárosodást okozott, illetve a környezetkárosodás védett természeti területen vagy annak közelében történt, akkor a működési terület szerinti vízügyi igazgatóságnak és nemzeti park igazgatóságnak, valamint a területileg illetékes környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőségnek. A szóban tett bejelentést legkésőbb a következő munkanapon az addig megismert tények és körülmények közlésével, írásban meg kell erősíteni.[3]
2.4. A bejelentésnek tartalmaznia kell:
a) a súlyos üzemzavar, súlyos baleset időpontjának és helyének megjelölését, rövid leírását,
b) a súlyos üzemzavar, súlyos baleset során megsérült, meghalt személyek adatait (név, állampolgárság, születési hely, idő, anyja neve, állandó lakhelye),
c) a sérült(ek) állapotára (életveszélyes, súlyos vagy kielégítő) vonatkozó adatokat,
d) a gazdálkodó szervezet által tett vagy tervezett intézkedéseket.
2.5. A bejelentés nem érinti a gazdálkodó szervezet más jogszabályokban előírt bejelentési kötelezettségét.
2.6. A gazdálkodó szervezet köteles
a) gondoskodni az esemény szempontjából lényeges tárgy, irat megőrzéséről, és arról, hogy a helyszín a vizsgálat megkezdéséig - a 2.7. pontban foglaltakat kivéve - változatlan maradjon,
b) minden olyan intézkedést megtenni, amely a további veszélyeztetést és a kár mértékét a lehető legkisebbre korlátozza.
2.7. A gazdálkodó szervezet az emberi élet, a testi épség és egészség, továbbá jelentős érték megóvása érdekében engedélyt adhat a helyszín megváltoztatására. A helyszín megváltoztatása előtt helyszínrajzot és lehetőség szerint fénykép-, videofelvételt kell készíteni. A helyszínrajzon a változtatásokat feltűnő módon meg kell jelölni.
2.8. A bányafelügyelet köteles kivizsgálni a súlyos üzemzavart és a súlyos balesetet akkor is, ha a bejelentést a gazdálkodó szervezet elmulasztotta, de arról más úton (pl. rendőrségi értesítés) tudomást szerez.
2.9. A bányafelügyelet hivatalból vizsgálhatja a felügyelete alatt álló tevékenység során bekövetkezett azt az egyéb üzemzavart, balesetet, amely az 1.2. pont szerint nem minősül súlyosnak.
2.10. Az MBFH elnöke vagy a bányakapitány a vizsgálatra bizottságot alakíthat, melynek munkáját a vizsgálat vezetésére kijelölt dolgozó irányítja. A bizottság által végzett vizsgálatra a bányakapitánysági vizsgálatra előírt szabályokat kell alkalmazni.[4]
2.11. A bányafelügyelet vizsgálata nem érinti a gazdálkodó szervezetnek a baleset vizsgálatára más jogszabályban előírt kötelezettségét.
2.12. A súlyos üzemzavar, súlyos baleset vizsgálatát a bányakapitányságnak a bejelentést követően haladéktalanul meg kell kezdeni. A vizsgálat megkezdéséről és annak időpontjáról értesíteni kell:
a) minden esetben a gazdálkodó szervezetet, a megyei rendőr-főkapitányságot, valamint a gazdálkodó szerv útján a munkavédelmi képviselőt, illetőleg munkavédelmi bizottságot és az érintett szakszervezetet,
b) vízbetörés, valamint a környezetszennyezést vagy környezetkárosodást okozó üzemzavar esetén a területileg illetékes környezetvédelmi felügyelőséget és vízügyi igazgatóságot, - védett természeti területen vagy annak közelében - a területileg illetékes nemzeti park igazgatóságot,
c) amennyiben a súlyos üzemzavar vagy a súlyos baleset kapcsán mérgezés, illetve egészségkárosodás következik be, a fővárosi és megyei kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szervét, valamint a területileg illetékes fővárosi és megyei kormányhivatal munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szervének munkavédelmi felügyelőségét,[5]
d) a gazdálkodó szervezet útján a szakmunkástanulót vagy más munkáltató dolgozóját ért súlyos baleset esetén a szakmunkástanuló-intézet igazgatóját, illetőleg a munkáltató vezetőjét.
2.13. A vizsgálatot a gazdálkodó szervezet intézkedésre jogosult képviselőjének részvételével kell lefolytatni.
2.14. A bányakapitányság a vizsgálatot a 2.12. pontban felsoroltak értesítés ellenére történt távolmaradása esetén is köteles haladéktalanul lefolytatni.
2.15. A bányakapitányság a vizsgálatot más hatóság vizsgálatától függetlenül végzi, azonban az eljárás során az együttműködést biztosítania kell. A más hatóság által külön jogszabályban előírt vizsgálat a bányakapitányság vizsgálati eljárása keretében is lefolytatható.
2.16. A bányakapitányság a vizsgálat során
a) helyszíni szemlét tart,
b)[6]
c) üzemi kísérletet végez(tet)het,
d)[7]
e) gép, berendezés, műszer és egyéb anyag meghatározott ideig történő megőrzését, illetve laboratóriumi vizsgálatát rendelheti el,
f)[8]
g) megtilthatja, korlátozhatja, engedélyhez kötheti a tevékenység folytatását.
2.17.[9]
3. A vizsgálat lezárása
3.1. A vizsgálatot lezáró határozatban meg kell állapítani[10]
a) a súlyos üzemzavar, súlyos baleset okát (okait),
b) az esettel összefüggésben álló szabályszegéseket, és
c) a hasonló esetek megelőzésére elrendelt intézkedéseket.
3.2. A bányakapitányság a hasonló esetek megelőzésére szükséges intézkedés kiadását, ha az nem tartozik hatáskörébe, köteles a hatáskörrel rendelkező szervnél kezdeményezni.
3.3. A súlyos üzemzavar, súlyos baleset vizsgálata alapján a bányakapitányság
a) bűncselekmény elkövetésének alapos gyanúja esetén büntetőeljárást kezdeményez,
b) szabálysértés esetén a hatáskörébe tartozó szabálysértési eljárást lefolytatja, egyéb esetben szabálysértési feljelentést tesz,
c) munkavédelmi, illetve bányászati bírságot szabhat ki, továbbá egyéb intézkedést tehet.
3.4. A vizsgálatot lezáró határozatot közölni kell:[11]
a) a 2.12. pont szerint értesítettekkel, és
b) súlyos baleset esetén a sérülttel, halála esetén közvetlen hozzátartozójával [Ptk. 685. § b) pont].
3.5. A megyei rendőr-főkapitányságnak a határozattal együtt a vizsgálati iratok másolatait is meg kell küldeni.[12]
3.6. Ha a vizsgálat lezárását követően olyan új tények, bizonyítékok merülnek fel, amelyek a súlyos üzemzavar, súlyos baleset okának alapvetően új megítélését eredményezheti, a bányakapitányság az esetet újból vizsgálhatja. A súlyos üzemzavar, súlyos baleset bekövetkezését követő három év elteltével a bányakapitányság vizsgálat elvégzésére nem kötelezhető.
4. Egyszerűsített eljárás
4.1. Ha a súlyos üzemzavar balesetet vagy közvetlen veszélyeztetést nem okozott, továbbá, ha súlyos üzemzavar tervszerű üzemi tevékenység következménye, a bányakapitányság a vizsgálatot a helyszíni szemle és a gazdálkodó szervezet által végzett vizsgálatról készített jelentés alapján további eljárás nélkül lezárhatja, amennyiben a vizsgálat az üzemzavar okát feltárta és hasonló esetek elkerülé.sére bányakapitánysági intézkedés nem szükséges.
4.2. A 4.1. pont szerinti vizsgálatot 15 napon belül be kell fejezni. Az eljárás befejezéséről hozott végzését a bányafelügyelet a 3.4. pont a) alpontjában felsoroltakkal közli.[13]
4.3. Ha a létesítmény tűzvédelmi hatósági felügyelete nem tartozik a bányafelügyelet hatáskörébe, a bányakapitányság a keletkezett tűz vizsgálatában a tűzvédelmi hatóság felkérése szerint vesz részt, önálló vizsgálatot nem végez. Ebben az esetben is köteles a helyszínt megtekinteni, és ha az eset kapcsán bányafelügyeleti intézkedés nem szükséges, az eljárást a 4.1. pont szerint lezárhatja.
5. Vegyes rendelkezések
A gazdálkodó szervezet köteles gondoskodni a vizsgálattal kapcsolatban felmerült szállítási, tárolási, őrzési feladatok teljesítéséről.
Lábjegyzetek:
[1] Módosította a 46/2009. (IX. 22.) KHEM rendelet 1. § (3) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.
[2] Beiktatta a 11/2011. (IV. 7.) NFM rendelet 13. §-a. Hatályos 2011.04.08.
[3] Módosította a 83/2011. (XII. 29.) NFM rendelet 6. §-a. Hatályos 2012.01.01.
[4] Módosította a 86/2006. (XII. 26.) GKM rendelet 22. §-a. Hatályos 2007.01.01.
[5] Módosította a 76/2012. (XII. 22.) NFM rendelet 10. § - a. Hatályos 2013.01.01.
[6] Hatályon kívül helyezte a 46/2009. (IX. 22.) KHEM rendelet 1. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2009.10.01.
[7] Hatályon kívül helyezte a 46/2009. (IX. 22.) KHEM rendelet 1. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2009.10.01.
[8] Hatályon kívül helyezte a 46/2009. (IX. 22.) KHEM rendelet 1. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2009.10.01.
[9] Hatályon kívül helyezte a 46/2009. (IX. 22.) KHEM rendelet 1. § (4) bekezdése. Hatálytalan 2009.10.01.
[10] Módosította a 46/2009. (IX. 22.) KHEM rendelet 1. § (3) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.
[11] Megállapította a 46/2009. (IX. 22.) KHEM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.
[12] Módosította a 46/2009. (IX. 22.) KHEM rendelet 1. § (4) bekezdése. Hatályos 2009.10.01.
[13] Módosította a 28/2010. (XII. 22.) NFM rendelet 2. § (7) bekezdése. Hatályos 2011.01.01.