22/2004. (VIII. 27.) OM rendelet
a 2004/2005. tanév rendjéről szóló 11/2004. (III. 24.) OM rendelet módosításáról
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatásról szóló törvény) 94. §-a (1) bekezdésének b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján - a szakképzés tekintetében a szakképesítésért felelős miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. §
A 2004/2005. tanév rendjéről szóló 11/2004. (III. 24.) OM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. § (2) bekezdése a következő mondattal egészül ki:
"A nappali oktatás munkarendje szerint működő gimnáziumban és szakközépiskolában a tényleges tanítási napok száma száznyolcvan nap."
2. §
Az R. 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"A szorgalmi idő alatt a nevelőtestület a tanév helyi rendjében meghatározott pedagógiai célra öt - a nappali oktatás munkarendje szerint működő gimnáziumban és szakközépiskolában hat - munkanapot tanítás nélküli munkanapként használhat fel, amelyből egy tanítás nélküli munkanap programjáról a nevelőtestület véleményének kikérésével az iskolai diákönkormányzat jogosult dönteni."
3. §
Az R. a következő alcímmel és 7/A. §-sal egészül ki:
"Országos ellenőrzés, vizsgálat elrendelése
7/A. § (1) A közoktatásról szóló törvény 93. §-ának (2) bekezdése, valamint a közoktatás minőségbiztosításáról és minőségfejlesztéséről szóló 3/2002. (II. 15.) OM rendelet 11. §-ának (6) bekezdése alapján a 2004/2005. tanévben országos ellenőrzés keretében meg kell vizsgálni
a) a közoktatás területén működő, OM azonosítóval rendelkező pedagógiai-szakmai szolgáltató szervezeteket a feladatellátás feltételrendszere és szakmai megvalósítása tekintetében,
b) a nem állami, nem helyi önkormányzat által fenntartott nevelési-oktatási intézmények és fenntartóik normatív állami hozzájárulása és támogatása igénylésének alapjául szolgáló szakmai és tanügyi-igazgatási feltételrendszer teljesítését a kiválasztott intézményekben,
c) az enyhe fokban értelmi fogyatékos tanulók oktatását végző általános iskolai tagozatokat a feladatellátás szakmai és tanügyigazgatási feltételrendszere és az egyenlő bánásmód követelményének érvényesülése tekintetében az edelényi, a gödöllői, a nagykátai és az ózdi statisztikai kistérség minden érintett iskolájában.
(2) A vizsgálatokat az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont (a továbbiakban: OKÉV) szervezi meg az Országos szakértői névjegyzékben szereplő szakértők bevonásával.
(3) Az (1) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott feladatokat a 2005. január-májusi időszakban, a b) pontjában meghatározott feladatokat a 2004. október-decemberi időszakban kell lebonyolítani.
(4) Az OKÉV az (1) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott vizsgálatról 2005. december 10-ig országos és intézményi szintű elemzést készít. Az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott ellenőrzésről 2005. március 3 1-ig készít jelentést.
(5) Az OKÉV az ellenőrzések eredményeit tájékoztatás céljából megküldi a Közoktatás-politikai Tanácsnak, valamint az Országos Köznevelési Tanácsnak.
(6) A gyermek eltérő ütemű éréséből, fejlesztési szükségleteiből fakadó hátrányoknak a csökkentése, továbbá az alapkészségek sikeres megalapozása és kibontakoztatása érdekében az általános iskolák igazgatói 2004. október 15-ig felmérik azon első évfolyamos tanulóik körét, akiknél az óvodai jelzések, illetve a tanév kezdete óta a szerzett tapasztalatok alapján az alapkészségek fejlesztését hangsúlyosabban kell a későbbiekben támogatni, és ezért az osztálytanító indokoltnak látja az azt elősegítő pedagógiai tevékenység megalapozásához a Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer alkalmazását. Az igazgatók 2004. október 30-ig - az OKÉV által közzétett formanyomtatvány alkalmazásával -jelentik az OKÉV regionális igazgatóságainak az érintett tanulók létszámát.
(7) A vizsgálatokat az iskoláknak a kiválasztott tanulókkal 2004. december 15-ig kell elvégezniük. Azon iskolák számára, amelyek a Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer 2002. évi megküldését követően alakultak - amennyiben az OKÉV által közzétett formanyomtatványon igénylik - az OKÉV 2004. november 30-ig egy példányban térítésmentesen megküldi a Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszert."
4. §
Az R. 1. számú mellékletének 1. d) pontja helyébe a következő mondat lép:
"d) A feladatlapok eljuttatása az iskolákba: 2005. április 21 29-ig az OKÉV területileg illetékes regionális igazgatósága által meghatározott helyszíneken és napokon."
5. §
Az R. 2. számú mellékletének II. és III. része helyébe a következő II. és III. rész lép, továbbá a következő IV. résszel egészül ki:
"II. AZ OKTATÁSI MINISZTÉRIUM ÁLTAL MEGHIRDETETT ÉS ANYAGILAG TÁMOGATOTT VERSENYEK
Általános iskolai nemzetiségi tanulmányi versenyek
Cigány népismeret
Horvát nyelv és irodalom
Horvát népismeret
Görög nyelv és irodalom
Görög népismeret
Német nyelv és irodalom
Német népismeret
Szerb nyelv és irodalom
Szerb népismeret
Szlovák nyelv és irodalom
Szlovák népismeret
Szlovén nyelv és irodalom
Szlovén népismeret
Román nyelv és irodalom
Román népismeret
Az alapfokú művészetoktatási intézmények részére
II. Országos szaxofonverseny
XI. Országos Koncz János hegedűverseny
V.Országos verseny a továbbképző évfolyamokra járó tanulók részére
XI. Országos ütőhangszeres kamara verseny VIII. Országos Kodály Zoltán szolfézs- és népdaléneklési verseny
IV.Országos népzeneverseny
VI.Országos fuvoladuó verseny
V.Országos Ádám Jenő dalverseny V. Országos zenekari verseny
II. Országos drámajáték-színjátékverseny
II. Országos klasszikus balettverseny
I. Országos makett- és papírtárgykészítő, fatárgykészí-tő, fémműves verseny
I. Országos Kézműves verseny
I. Országos néptáncverseny (kamaracsoport) a továbbképző évfolyamokra járó tanulók számára
A művészeti szakközépiskolák és szakiskolák részére
V.Országos énekkari verseny VIII. Országos kürtverseny
VIII. Országos harsona- és tubaverseny VIII. Országos trombitás és ütőhangszeres verseny VIII. Országos orgonaverseny
IV. Országos gitárverseny és II. Országos cimbalomverseny
X. Országos oboa- és fagottverseny
XI. Országos zongoraverseny
VI. Országos fuvolaverseny Elek Tihamér Emlékére
X. Országos Richter János klarinétverseny és II. Országos szaxofonverseny
XIV. Országos rajzverseny
VIII. Országos mintázásverseny
VIII. Országos népművészeti verseny
III. AZ OKTATÁSI MINISZTÉRIUM ÁLTAL ANYAGILAG TÁMOGATOTT VERSENYEK
A 7-8. évfolyam versenyei
Angol Nyelvi Verseny
Herman Ottó Országos Biológia Verseny
Hevesy György Országos Kémia Verseny
Német Nyelvi Verseny
"Nyelvünkben élünk" magyar nyelvi kommunikációs verseny
Orosz Nyelvi Verseny
Öveges József Fizikaverseny
Simonyi Zsigmond Kárpát-medencei Helyesírási Verseny
"Szép Magyar Beszéd" verseny
Teleki Pál Országos Földrajz-földtan Verseny
Történelem Tantárgyi Verseny
Varga Tamás Országos Matematika Verseny
Zrínyi Ilona Matematika verseny
A 7-10. évfolyam versenyei
Ábel Jenő Országos Latin Verseny
Bod Péter Könyvtárhasználati Verseny általános- és középiskolások részére
Curie Környezetvédelmi Emlékverseny
Curie Kémiai Emlékverseny
KöMaL 2004/2005. verseny
Országos Logo Számítástechnikai Verseny
Nemes Tihamér Országos Számítástechnikai Tanulmányi Verseny
Országos Spanyol Nyelvű Vers és Prózamondó Verseny
Szent Király követői Szent László király élete és kora
A 9-10. évfolyam versenyei
Arany Dániel Matematikai Verseny Arany János Irodalmi Verseny
Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő
"Édes anyanyelvünk" országos nyelvhasználati verseny
Európa állampolgári vetélkedő
Implom József Középiskolai Helyesírási Verseny
Irinyi János Országos Középiskolai Kémiaverseny
Kitaibel Pál Középiskolai Biológiai és Környezetvédelmi Tanulmányi Verseny
Középiskolások Angol Nyelvi Versenye Kutató Diákok Országos Tudományos Diákköri Konferenciája
Lóczy Lajos Országos Földrajzi Verseny
Magyarország az én hazám - honismereti vetélkedő
Mikola Sándor Országos Tehetségkutató Fizikaverseny
Nemzetközi Kenguru Matematika Verseny
"Polgár az Európai Demokráciában" című országos verseny
"Szép Magyar Beszéd" verseny
Történelem Tantárgyi Verseny
Vermes Miklós Nemzetközi Fizikaverseny
Vizuális Verseny
Sajátos nevelési igényű tanulók tanulmányi versenyei
A tanulásban akadályozott tanulók nevelését, oktatását ellátó általános iskolák tanulóinak XXX. Országos Komplex Tanulmányi Versenye
Siket Tanulók XXIII. Borbély Sándor Országos Tanulmányi Versenye
XXI. Koncz Dezső Országos Tanulmányi verseny az értelmileg akadályozott tanulók nevelését, oktatását ellátó általános iskolák diákjai számára
Hallássérült tanulók XIX. Országos Hanyvári Pál Kommunikációs Emlékversenye
IV. AZ OKTATÁSI MINISZTÉRIUM ÁLTAL SZAKMAILAG TÁMOGATOTT TANULMÁNYI VERSENYEK
Dr. Árokszállásy Zoltán Biológia-Környezetvédelmi Verseny
Francia nyelvi verseny magyar-francia tanítási nyelvű középiskolások számára
Less Nándor Országos Földrajzverseny
"Mit ránk hagytak a századok..." - a magyar művelődéstörténet korszakai
Örökségünk '48 - történelmi vetélkedő
Számítástechnikai Levelezőverseny
Országos Szilárd Leó Fizikaverseny"
6. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről, valamint egyes oktatási jogszabályok módosításáról szóló 17/2004. (V. 20.) OM rendelet 10. §-a.
Dr. Magyar Bálint s. k.,
oktatási miniszter