Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

25/2004. (IV. 16.) ESZCSM rendelet

a szociális szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról szóló 9/2001. (XII. 20.) SZCSM rendelet módosításáról

A szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény 5. §-a (1) bekezdésének a) -b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján - az oktatási miniszterrel, továbbá a szociális, gyermek- és ifjúságvédelmi ügyintéző szakképesítés tekintetében a gyermek-, ifjúsági és sportminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

1. §

A szociális szakképesítések szakmai és vizsgakövetelményeinek kiadásáról szóló 9/2001. (XII. 20.) SZCSM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-ának (2) bekezdése a következő j) ponttal egészül ki:

[A szakmai és vizsgakövetelményeket]

"j) a gerontológiai gondozó szakképesítés tekintetében a 11. számú melléklet"

[tartalmazza.]

2. §

Az R. 1. számú mellékletében foglalt táblázat kiegészül az e rendelet 1. számú mellékletében foglalt 10. ponttal.

3. §

Az R. 2. számú mellékletében az "V. Egyéb tudnivalók" cím 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. A képzési idő teljesítésének igazolása:

- az elméleti képzésben való részvételről szóló igazolás,

- a képzési idő 40%-át kitevő - ebből legalább 530 óra személyes gondoskodást nyújtó intézményben letöltött - gyakorlatról szóló igazolás."

4. §

(1) Az R. 6. számú mellékletében a "IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei" cím 2. pontjának c) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"c) A gyakorlati vizsga tantárgyai és időtartama.

Ügyintézői feladatok elvégzése laborkörülmények között.

A vizsga időtartama: 180 perc."

(2) Az R. 6. számú mellékletében a "IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei" cím 3. pontjának c) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"c) A gyakorlati vizsga tartalma.

A vizsgázó laborkörülmények között ügyintézői feladatokat végez számítógép és segédanyagok felhasználásával. A gyakorlati vizsga tételsorát a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet Képzési Központja állítja össze."

5. §

Az R. kiegészül az e rendelet 2. számú mellékletében foglalt 11. számú melléklettel.

6. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) A 3. §-ban foglalt rendelkezést az e rendelet hatálybalépését követően induló képzésekre kell alkalmazni.

Dr. Kökény Mihály s. k.,

egészségügyi, szociális és családügyi miniszter

1 számú melléklet a 25/2004. (IV. 16.) ESZCSM rendelethez

SorszámOKJ azonosító számSzakképesítés megnevezéseBevezetésének kezdő napjaAlkalmazásának utolsó napjaVizsgaszervezőSzakképesítés központi programjának engedélyszáma
"10.54 8933 05Gerontológiai gondozó2004. május 15.VisszavonásigNCSSZI"

2. számú melléklet a 25/2004. (IV. 16.) ESZCSM rendelethez

[11. számú melléklet a 9/2001. (XII. 20.) SZCSM rendelethez]

Gerontológiai gondozó szakképesítés szakmai és vizsgakövetelményei

I. A szakképesítés Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatai

1. A szakképesítés azonosító száma: 54 8933 05

2. A szakképesítés megnevezése: gerontológiai gondozó

3. Az elméleti/gyakorlati képzési idő aránya: 70/30

4. A szakképzés időtartama/óraszáma: 1 év/600 óra

II. A szakképesítés munkaterülete

1. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

A munkakör, foglalkozás
FEOR számamegnevezése
3319Egyéb szociális foglalkozások

2. A szakképesítéssel rokon szakképesítések

Szakképesítéssel rokon szakképesítések
azonosító számamegnevezése
33 8933 02Szociális gondozó és ápoló
54 8933 03Szociális gondozó és szervező

3. A munkaterület rövid, jellemző leírása

A gerontológiai gondozó olyan emelt szintű szakmai végzettségű szociális szakember, aki gondozói, ápolói tevékenységeket végez időskorúak ellátására szakosodott szociális, egészségügyi intézményekben, szolgálatokban.

A gerontológiai gondozó által végzett jellemző tevékenységek:

- időseket ellátó egészségügyi intézményekben az egészségügyi team tagjaként alapápolási feladatokat végez idős, beteg emberek körében,

- orvosi diagnózis alapján alapápolási feladatokat lát el önállóan,

- ápolási diagnózisokat felállítva, az ápolási protokollok szerint ápolási tevékenységet végez,

- kórházi szociális munka keretében segítő tevékenységet folytat,

- időseket ellátó szociális intézményekben gondozási feladatokat lát el a gondozási team-ben,

- gondozottja részére rehabilitációs tervet készít és segítséget nyújt annak végrehajtásában,

- segíti az idős emberek napi tevékenységének megszervezését, foglalkoztatási terveket készít,

- környezettanulmányt készít, gondozási anamnézist állít fel és elemez, alkalmazza szociálpszichológiai, szociokulturális ismereteit,

- szakgondozási feladatokat lát el a különböző időskorú megbetegedésekben szenvedő emberek körében, a feladat ellátása során alkalmazza klinikai ismereteit,

- terminális állapotú idős embereket gondoz, bekapcsolódik a hospice ellátásba,

- segíti a krízishelyzetben vagy deviáns állapotban lévő idős ember pszichés egyensúlyának visszanyerését,

- részt vesz onkológiai betegségben szenvedő idősek gondozásában,

- gondoskodik az ápolási-gondozási eszközök tárolásáról, nyilvántartásáról,

- kommunikációs ismereteit megfelelően alkalmazza a gondozottakkal és azok családtagjaival, valamint munkatársaival való kapcsolatai során,

- segítséget ad szociális ellátások, támogatások kéréséhez, hivatalos ügyek intézéséhez, képviseli ápoltjai, gondozottjai érdekeit,

- koordinálja az ápolási-gondozási feladatokat ellátó csoport munkáját, kapcsolatot teremt karitatív és civil szervezettel gondozottjai érdekében,

- szükség esetén elsősegélyben részesíti ápoltjait és gondozottjait,

- korszerű egészségpedagógiai ismereteken alapuló egészségnevelési munkát végez gondozottjai, ápoltjai és ezek családtagjai körében,

- tevékenységét informatikai ismeretei felhasználásával dokumentálja,

- munkáját az etikai normák betartásával végzi.

III. A szakképesítés szakmai követelményei

III. a) Tevékenysége során végzett főbb feladatcsoportok, feladatok és ezekhez közvetlenül kapcsolódó követelmények

1. Részt vesz az idős korban jelentkező szociális szükségletek feltárásában, érdekképviseleti feladatok ellátásában.

A gerontológiai gondozó végzettséggel rendelkező szakember legyen képes:

- összefoglalni a gerontológia tartalmát, történetét, módszereit, a humán gerontológia három fő területét,

- meghatározni a gerontobiológia fogalmát, területeit,

- értelmezni a modern életforma szociális és gerontológiai hatásait,

- meghatározni a család, a háztartás fogalmát,

- a demográfia alapfogalmait értelmezni,

- az utóbbi száz év főbb hazai demográfiai folyamatait leírni és értelmezni,

- felvázolni a családfejlődés demográfiai alapjait,

- átlátni a háztartás- és családszerkezet változásait az elmúlt évszázadban,

- ismertetni a család funkcióit és ezek változásait napjainkig,

- ismertetni a XX. század főbb történeti életmódjait,

- átlátni az 1945 utáni főbb társadalmi változásokat és azok idősek életmódjára gyakorolt hatását,

- értelmezni az idősek társadalmi helyzetét, életszínvonalukat, életvitelüket napjainkban,

- felismerni, hogy a szociálpolitikai intézkedések mennyiben járulnak hozzá az idősek társadalmi integrációjának megőrzéséhez,

- meghatározni az erkölcs, a morál, az erény, az etika fogalmakat,

- megmagyarázni az erkölcsöt meghatározó tényezőket,

- felismerni az alapvető emberi értékeket,

- a különböző történelmi korok áttekintésével ismerni az erkölcsi szabályok fejlődését,

- értelmezni az embert, mint erkölcsi lényt,

- megállapítani az erkölcs és a jog kapcsolatát,

- elmagyarázni az etikai értékek egyetemes érvényességének elvét,

- meghatározni az etika helyét és szerepét a társadalomban,

- értelmezni az etika helyét és szerepét az egészségügyi szférában,

- értelmezni az etika helyét és szerepét a szociális szférában,

- korunk néhány erkölcsi dilemmáját megfogalmazni, értelmezni,

- felismerni a gerontológia etikai vonatkozásait,

- ismerni a betegek jogait és érdekérvényesítésük lehetőségeit,

- elmondani a haldokló betegek jogait Magyarországon,

- hozzásegíteni jogi képviselethez,

- statisztikai adatokat szolgáltatni,

- pályázatot írni,

- együttműködni egyesületekkel, karitatív és civil szervezetekkel,

- meghatalmazás alapján hivatalos ügyeket intézni,

- minőségbiztosítási tevékenységben részt venni.

2. Orvosi diagnózis alapján alapápolási, gondozási feladatokat végez és irányítja beosztottjainak ilyen irányú tevékenységét.

A gerontológiai gondozó végzettséggel rendelkező szakember legyen képes:

- ismertetni néhány öregedési elméletet,

- ismertetni a biológiai életkor főbb jellemzőit, a normális öregedést,

- részt venni bőrbetegségeiben szenvedő idős ember ápolásában, gondozásában,

- közreműködni musculosceletalis betegségben szenvedő idős ember ápolásában, gondozásában,

- ápolni, gondozni cardiovascularis betegségben szenvedő idős embert,

- speciális szükséglet-kielégítést végezni légzőszervi betegségben szenvedő idős embereknél,

- ápolást, gondozást végezni gastrointestinalis betegségekben szenvedő idős embereknél,

- részt venni húgyúti betegségben szenvedő idős ember ápolásában, gondozásában,

- közreműködni neurológiai betegségben szenvedő idős ember ápolásában, gondozásában,

- az érzékelés rendellenességeiben szenvedő idős embereknél jelentkező speciális ápolási, gondozási feladatokat ellátni,

- sajátos ápolási, gondozási szükségleteket kielégíteni pszichiátriai betegségekben szenvedő idős embereknél,

- nőgyógyászati betegségekben szenvedő idős embereket ápolni, gondozni,

- ápolási, gondozási feladatokat ellátni sztomatológiai betegségben szenvedő idős embereknél,

- fogyatékos idősek gondozásában, ápolásában jelentkező speciális feladatokat ellátni,

- alkalmazni a speciális ápolási, gondozási lehetőségeket traumatológiai ellátást igénylő idős embereknél,

- kivitelezni a speciális ápolási, gondozási tevékenységeket ortopédiai ellátást igénylő idős embernél,

- ápolási, gondozási feladatokat ellátni onkológiai betegségben szenvedő idős embernél,

- vérképzőszervi betegségekben szenvedő idős ember ellátásában részt venni,

- együttműködni fertőző betegségekben szenvedő idős betegek ápolásában, gondozásában,

- meghatározni a rehabilitáció tárgyi és személyi feltételeit,

- segíteni gyógyászati segédeszközök beszerzésében, használatában,

- felismerni és a szakmai illetékesség határain belül szakszerűen ellátni a beavatkozást igénylő sürgősségi állapotokat idős korban,

- a vészhelyzet szakszerű jelzésére,

- ápolási-gondozási, valamint egyénre szabott fejlesztési tervet készíteni,

- megvalósítani az ápolási-gondozási tervben foglaltakat,

- felismeri a haldoklás fázisait,

- terminális állapotú beteget gondozni,

- segíteni a halott hozzátartozóit a gyászmunkában,

- halott ellátást elvégezni.

3. Szervezi az egyéni és csoportos foglalkoztatásokat, szocioterápiás tevékenységet.

A gerontológiai gondozó végzettséggel rendelkező szakember legyen képes:

- foglalkoztatási tervet készíteni,

- felmérni a foglalkoztatás személyi, tárgyi lehetőségeit,

- külső erőforrásokat aktivizálni a foglalkoztatás érdekében,

- biztosítani a foglalkoztatás személyi és tárgyi feltételeit,

- foglalkoztatási dokumentációt vezetni,

- a foglalkoztatási folyamatot értékelni,

- esztétikus lakókörnyezetet kialakítani,

- saját és gondozottjai esztétikai érzékét formálni, fantáziáját serkenteni, sikerélményét elősegíteni,

- ismertetni a különböző anyagok jellegéből adódó felhasználási lehetőségeket,

- balesetmentesen végezni az egyes munkafolyamatokat,1

- felhasználni a társadalomtudományok egyes idevonatkozó tananyagrészeiben elsajátítottakat,

- a kulturális hagyományok ismeretében személyre szóló foglalkoztatási tervet készíteni,

- munkafolyamatokat menedzselni,

- kulturális műsorokat összeállítani,

- támogatni, fejleszteni kliense, gondozottja meglévő képességét,

- ismertetni a jellegzetes magyar népszokásokat,

- meghatározni a kultúra, rétegkultúra fogalmát, összetevőit, jellemzőit,

- értelmezni a pszichoszociális egészséget,

- meghatározni a szociohigiéné fogalmát, tartalmát,

- leírni az életkorral járó pszichés változásokat,

- meghatározni és értelmezni az emberi kapcsolatok rendszerét idős korban,

- elemezni az idős kor pszichoszociális problémáit és segítséget nyújtani a problémák megoldásához,

- bemutatni a szociálpszichológia fogalmát, jelentését, rövid történetét,

- értelmezni az interperszonális kapcsolatok általános törvényszerűségeit,

- a személypercepciós ismereteit hatékonyan alkalmazni,

- a társas döntést és döntéselfogadtatást alkalmazni,

- a csoportdinamika alapfogalmait értelmezni,

- a csoport működtetésére vonatkozó ismereteit hatékonyan alkalmazni,

- segítő beszélgetést folytatni,

- szocioterápiás csoportot vezetni,

- egyéni fejlesztési tervet készíteni.

4. Segít az egészséges életmód kialakításában.

A gerontológiai gondozó végzettséggel rendelkező szakember legyen képes:

- meghatározni és értelmezni a pedagógia és egészségpedagógia fogalmát,

- ismertetni az egészségpedagógia módszereit,

- az egészségpedagógiai módszereket a gyakorlatban alkalmazni,

- felsorolni az egészségmegőrzést segítő szociális és kulturális tényezőket,

- leírni az egészség szerepét a társadalom működésében,

- felvázolni az egészség társadalmi és szociokulturális összefüggéseit,

- felsorolni a szűrővizsgálatokat és azok elérhetőségi módjait,

- ismertetni a szűrővizsgálatok népegészségügyi jelentőségét,

- az egészséges életmód követelményeit felsorolni,

- az egészséges életmódra vonatkozó ismereteket átadni,

- az egészséges életvitel követelményeinek megfelelő napirendet, illetve hetirendet összeállítani a kliense számára,

- megtanítani a klienst az abúzusok káros hatásaira és megelőzésükre,

- megfogalmazni a prevenció fogalmát,

- ismertetni a prevenció formáit,

- primer prevenciós lehetőségeket alkalmazni munkája során,

- az egészségnevelés fogalmát meghatározni,

- az egészségnevelés gyakorlatát alkalmazni,

- átlátni a pedagógiai és a szociális munka kapcsolatát,

- ismertetni az egészséges idős ember táplálkozási sajátosságait,

- a korszerű táplálkozás alapelveit alkalmazni,

- megtanítani az ellátásban részesülőt a legfontosabb tűzvédelmi, balesetvédelmi szabályokra, a gyógyszerek és a háztartásban található vegyszerek megfelelő tárolására,

- átlátni az időskorúak egészséggondozásának gazdasági vonatkozásait.

III. b) Általános szakmai követelmények

1. A szociális munka értékeinek és etikai szabályainak, valamint az ápolás, gondozás etikájának megfelelő munkavégzés.

A gerontológiai gondozó munkája során:

- képes legyen empátiát érezni a segítségre szoruló ember iránt,

- tartsa be a szociális munka, a segítő tevékenység etikai, valamint ápolásetikai szabályait és érzékelje a munkája során felmerülő etikai dilemmákat,

- tartsa be a szakmai kompetencia határait,

- tudja megfelelően kezelni a tudomására jutott személyes adatokat, a gondozott egészségi állapotára vonatkozó információkat,

- törekedjen megismerni és tiszteletben tartani az ápolására, gondozására bízott idős ember értékrendjét,

- ismerje fel és megfelelően kezelje az ellátásban részesülővel szemben esetleg kialakult előítéleteit, szerepösszeférhetetlenségét, törekedjen ezek elkerülésére és kiküszöbölésére.

2. A munkavégzéshez szükséges szakmai kommunikáció.

A gerontológiai gondozó munkája során:

- tudja használni a probléma feltárásához szükséges kommunikációs eszközöket,

- ismerje fel az emberi kiszolgáltatottság pszichikai összetevőit,

- tudja értelmezni és tolerálni gondozottjának sajátos kommunikációs jelzéseit, esetleges kommunikációs hiányosságait, problémáit,

- alkalmazza a meggyőzés különböző módjait,

- tudja használni az egyes klinikai szakterületek szakkifejezéseit,

- legyen képes kulturáltan megvitatni szakmai kérdéseket,

- szakmai illetékességének határain belül alkalmazza a konfliktuskezelés különböző módjait és technikáit.

3. A munkavégzéshez szükséges szakmai önismeret.

A gerontológiai gondozó munkája során:

- tudjon felelősen viselkedni és dönteni, tevékenységének következményeiért felelősséget vállalni,

- legyen képes saját személyiségének védelme érdekében megfelelő szakmai segítséget kérni és igénybe venni,

- képes legyen a konfliktusokat tűrni és megfelelően kezelni,

- legyen képes szakmai ismeretei hiányosságainak felmérésére, folyamatos és rendszeres önképzésre.

IV. A szakképesítés vizsgáztatási követelményei

1. A szakmai vizsgára bocsátás feltételei:

- a képzési idő teljesítésének igazolása,

- legalább elégséges érdemjegy a következő tantárgyak követelményeinek teljesítéséről:

= szociális gerontológia,

= gerontobiológia,

= geriátria,

= geriátriai szakápolástan és gondozástan,

= egészségpedagógia,

= etika.

2. A szakmai vizsga részei

A szakmai vizsga szóbeli és gyakorlati vizsgarészekből áll.

a) A szóbeli vizsga tantárgyai és időtartama:

- szociális gerontológia,

- geriátriai, geriátriai szakápolástani és gondozástani ismeretek,

- egészségpedagógia, etika.

A hallgató a szóbeli vizsgán egy tételt húz, amely a felsorolt három tantárgyból, illetve tantárgycsoportból tartalmaz egy-egy kérdést.

A szóbeli vizsgára történő felkészülés időtartama tantárgyanként 15 perc.

b) A gyakorlati vizsga részei és időtartama:

A gyakorlati vizsga két részből áll:

- Geriátriai szakápolási, gondozási tevékenységek elvégzése a vizsgabizottság előtt idősgondozásra specializált szociális vagy egészségügyi intézményben.

- Esetleírás alapján ápolási, gondozási, egyéni fejlesztési terv készítése a gerontológiai gondozó feladatainak megjelölésével.

A vizsga időtartama vizsgarészenként 30 perc.

3. A szakmai vizsgán számon kérhető feladatok a szint megjelölésével

a) A szóbeli vizsga tartalma:

Az alább felsorolt tantárgyak és témakörök legfontosabb fogalmainak, összefüggéseinek, illetve a fogalmak és összefüggések gerontológiai gondozó munkával való kapcsolatainak ismerete:

- szociális gerontológia

= a társadalom szerkezete és működése,

= a mai magyar társadalom szerkezete,

= a XX. századi történeti életmódok,

= a család és a társadalom,

= az idős ember és a társadalom viszonya,

= az idősek a szociális ellátórendszerben,

= az érdekképviseleti tevékenység ellátása;

- geriátriai, geriátriai szakápolástani és gondozástani ismeretek

= az idős emberek egészségi állapota,

= a geriátriai diagnosztika,

= az időskorra jellemző betegségek, morbiditási profil, multimorbiditás,

= a tünettan és a kórlefolyás időskori jellegzetességei,

= a gyógykezelés alapelvei időskorban,

= a speciális szakápolástani, gondozástani feladatok az egyes klinikumok esetén;

- egészségpedagógia, etika

= a pedagógia fogalma, alapfogalmai,

= az egészségpedagógia fogalma, módszerei,

= az egészség és a társadalom kapcsolata,

= a szűrővizsgálatok,

= az egészséges életmód követelményei,

= a napirend, a hetirend, a foglalkoztatási terv,

= az aktív és passzív pihenés, rekreáció,

= az abúzusok és megelőzésüknek lehetőségei,

= a prevenció fogalma, fajtái, lehetőségei,

= az egészségnevelés fogalma, lehetőségei,

= a pedagógia és a szociális munka kapcsolata,

= a pszichoszociális egészség,

= az etika, erkölcs alapfogalmai és dilemmái,

= a gerontológiai etika.

A szóbeli vizsga tételsorát a szakképzést folytató intézménynek kell összeállítania az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium által jóváhagyott tételgyűjtemény figyelembevételével. A képzőhely által összeállított vizsgatételsort a vizsga időpontja előtt hat hónappal a képző intézmény jóváhagyásra elküldi a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet Szakképzési Osztályára. A jóváhagyott vizsgatételsört a hallgatók rendelkezésére kell bocsátani.

b) A gyakorlati vizsga tartalma:

A gyakorlati vizsgán a tanuló egy tételt húz, amely két feladatot tartalmaz:

- Az intézmény és az ellátást igénybe vevők napirendjéhez és szükségleteihez igazított gondozási, geriátriai szakápolási tevékenységek elvégzése.

- Esetleírás alapján ápolási, gondozási, egyéni fejlesztési terv készítése a gerontológiai gondozó feladatainak megjelölésével.

Az ápolási tervnek tartalmaznia kell az ellátott egészségi állapotának a felmérését, az ellátott önellátó képességének visszanyeréséhez szükséges segítő tevékenység bemutatását, valamint a szükséges ápolási tevékenységek időrendi bemutatását.

Az egyéni gondozási tervnek tartalmaznia kell az ellátott fizikai, mentális állapotának helyzetét, az állapotjavuláshoz szükséges és javasolt gondozási feladatokat és ezek időrendi ütemezését.

Az egyéni fejlesztési tervnek tartalmaznia kell az igénybevevő állapotának leírását, az egyénre szabott segítségnyújtási formákat és időrendi ütemezésüket és ezekhez szükséges intézkedések bemutatását.

A gyakorlati vizsga tételsor alapján történik, melyet a szakképzést folytató intézmény állít össze az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium által jóváhagyott vizsgatételek gyűjteményének figyelembevételével.

4. A szakmai vizsga egyes részei alóli felmentés feltételei

A szakmai vizsga a teljes szakmai ismeretanyagot átfogja, ezért a vizsga egyes részei alól felmentés nem adható.

5. A szakmai vizsga értékelése

A vizsgázó szakmai tudását az egyes vizsgarészeken elért teljesítménye alapján szakmai elméletből és szakmai gyakorlatból az alábbiak szerint kell értékelni.

a) A szakmai elméleti vizsga értékelése:

A szóbeli vizsgán a három kérdéskörre adott válaszokat külön-külön 1-5-ig terjedő érdemjeggyel kell értékelni. A szakmai elmélet osztályzatát a szóbeli vizsga részjegyei alapján az átlagolás és a kerekítés szabályai szerint kell meghatározni.

b) Szakmai gyakorlati vizsga értékelése:

A szakmai gyakorlati vizsga két feladatot ölel fel. A két feladat végrehajtását külön-külön 1-5-ig terjedő érdemjeggyel kell értékelni. A szakmai gyakorlat osztályzatát a szakmai gyakorlati vizsga részjegyei alapján az átlagolás és a kerekítés szabályai szerint kell meghatározni.

c) Szakmai vizsga értékelése:

Eredményes vizsgát tett az a jelölt, aki minden vizsgarész követelményeit teljesítette.

Sikertelen a szakmai vizsga, ha a vizsgázó a szóbeli vagy a gyakorlati vizsga bármelyik részéből elégtelen érdemjegyet kapott.

A sikertelen szakmai vizsga, pótlóvizsga és a javítóvizsga - a vizsga időponjában érvényes vizsgakövetelmények szerint - legfeljebb két éven belül megismételhető. Javítóvizsgát abból a vizsgarészből, tantárgyból kell tenni, amelyből a vizsgázó tudását elégtelenre minősítették.

V. Egyéb tudnivalók

1. A szakképzés megkezdésének feltételei:

- iskolai előképzettsége: érettségi bizonyítvány,

- szakmai előképzettsége: szociális gondozó és ápoló, vagy szociális gondozó és szervező szakképesítés.

2. A képzési idő teljesítésének igazolása

Igazolni kell:

- a 420 óra elméleti órán való részvételt,

- a minimum 180 óra gyakorlat teljesítését.

3. Egyebek

A szakmai vizsgára vonatkozóan az e rendeletben nem szabályozott egyéb kérdésekben a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről szóló - a vizsga időpontjában hatályos - miniszteri rendeletben foglaltak az irányadóak.

Tartalomjegyzék