Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

341/2004. (XII. 22.) Korm. rendelet

az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség, az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főigazgatóság és a környezetvédelmi és vízügyi miniszter irányítása alá tartozó területi szervek feladat- és hatásköréről

A Kormány az államháztartásról szóló, többszörösen módosított 1992. évi XXXVIII. törvény 88. §-ának (1) bekezdésére figyelemmel, valamint a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. §-a (7) bekezdés b) pontjában, továbbá a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 3. §-ának (4) bekezdésében és a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 85. §-ának a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. §

A környezetvédelmi és vízügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) feladat- és hatáskörébe tartozó - külön jogszabályokban meghatározott - egyes környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi igazgatási feladatokat

a) az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség,

b) az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főigazgatóság, és

c) a területi szervek látják el.

Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség

2. §

(1) Az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség (a továbbiakban: Főfelügyelőség) felügyeleti szerve a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (a továbbiakban: Minisztérium) .

(2) A Főfelügyelőség

a) a miniszter irányítása alatt működő minisztériumi hivatal, önállóan gazdálkodó, központi költségvetési szerv;

b) illetékessége az ország egész területére kiterjed; székhelye: Budapest;

c) vezetőjét a miniszter nevezi ki és menti fel;

d) szervezeti és működési szabályzatát a miniszter hagyja jóvá.

3. §

A Főfelügyelőség állami feladatként ellátandó alaptevékenysége körében

a) gyakorolja

aa) a külön jogszabályokban meghatározott első fokú környezetvédelmi, természetvédelmi, valamint vízügyi hatósági, szakhatósági jogköröket,

ab) a külön jogszabályokban meghatározott első fokú környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi hatósági, szakhatósági jogkörök esetében a másodfokú hatósági, szakhatósági jogkört;

b) koordinálja a határokon átterjedő környezeti hatásokkal kapcsolatos hatósági feladatokat;

c) szolgáltatja a Minisztérium által kért, a kormányzati munka ellátásához szükséges és tevékenysége során keletkezett adatokat;

d) elemzi és értékeli a feladat- és hatáskörét érintő jogszabályok végrehajtását;

e) ellenőrzi a területi szervek hatósági munkáját, a jogerős határozatba foglalt kötelezettségek teljesülését;

f) véleményezi a feladat- és hatáskörét érintő jogszabálytervezeteket;

g) a hatósági feladatai során önállóan, egyéb feladatoknál pedig a Minisztérium felkérése alapján közreműködik a nemzetközi feladatok végrehajtásában;

h) vezeti a külön jogszabályokban meghatározott nyilvántartásokat és névjegyzékeket;

i) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a feladatkörébe utal.

4. §

A Főfelügyelőség vállalkozási tevékenységet nem folytathat.

4/A. §[1]

A Főfelügyelőségnek a3. §a) pont aa) alpontjában meghatározott elsőfokú környezetvédelmi, természetvédelmi, valamint vízügyi hatósági döntései ellen benyújtott fellebbezéseket a Minisztérium mint közvetlen felettes szerv bírálja el.

Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főigazgatóság

5. §

(1) Az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főigazgatóság (a továbbiakban: Főigazgatóság) felügyeleti szerve a Minisztérium.

(2) A Főigazgatóság

a) a miniszter irányítása alatt működő, központi hivatal, önállóan gazdálkodó, központi költségvetési szerv;

b) működése az ország egész területére kiterjed; székhelye: Budapest;

c) vezetőjét a miniszter nevezi ki és menti fel;

d) szervezeti és működési szabályzatát a miniszter hagyja jóvá.

6. §

A Főigazgatóság

a) irányítja a környezetvédelmi és vízügyi igazgatóságok

aa) vízkárelhárítási, környezeti és vízminőségi kárelhárítási tevékenységének végrehajtását, és

ab) vízügyi szakmai tevékenységét;

b) ellátja az Országos Műszaki Irányító Törzs, valamint a Központi Ügyelet működésével összefüggő feladatokat;

c) szervezi és a környezetvédelmi és vízügyi igazgatóságok útján ellátja a víziközmű-szolgáltatás, a mezőgazdasági vízszolgáltatás, illetve a vízellátás biztonságával kapcsolatos állami feladatok operatív végrehajtását;

d) szervezi, felügyeli és szakmailag összehangolja a környezetvédelmi és vízügyi igazgatóságok beruházási, fenntartási, üzemeltetési feladatait;

e) összehangolja a vízügyi feladatokat ellátó területi szervek vízügyi hajózási és távközlési tevékenységét;

f) közreműködik

fa) a jóváhagyott vagyonkezelési stratégia alapján a miniszter vagyonkezelési tevékenységében,

fb) a miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó igazgatás területi feladatait ellátó szervek egyes informatikai tevékenységének összehangolásában.

7. §

A Főigazgatóság

a) ellátja, mint engedélyes egyes állami felelősségi körbe tartozó kármentesítési projektek beruházói feladatait, továbbá közreműködik az Országos Környezeti Kármentesítési Program végrehajtásában;

b) külön jogszabályban meghatározott esetekben és meghatározott értékhatár felett ellátja a szakterületek beruházói feladatait.

8. §

(1) A Főigazgatóság állami feladatként ellátandó alaptevékenysége körében a (2)-(4) bekezdésekben foglalt feladatokat lát el.

(2) A környezetvédelmi szakterület tekintetében

a) közreműködik

aa) a környezeti monitoring rendszerek fejlesztésével és üzemeltetésével kapcsolatos koordinációs és operatív feladatok ellátásában,

ab) a környezet állapotának elemzésében, értékelésében és a vizek minősítési rendszere szempontjainak meghatározásában,

ac) a nemzetközi projektek végrehajtásában,

ad) a szennyezéscsökkentési feladatok ellátásában, akcióprogramok megvalósításában,

ae) a zajtérképezéssel, zajcsökkentési akcióprogramok kidolgozásával kapcsolatos feladatok végrehajtásában;

b) üzemelteti a referencia központot, Nemzeti Referencia Központként együttműködik az EU hasonló feladatot ellátó szervezeteivel;

c) koordinálja a területi szervek laboratóriumainak szakmai tevékenységét, műszaki fejlesztéseit, felméri és megszervezi a szakmai továbbképzéseket, az akkreditá-cióhoz szükséges interkalibrációs tevékenységeket;

d) részt vesz a területi hulladékgazdálkodási tervek felülvizsgálatában;

e) elvégzi a hulladékgazdálkodási adatok és információforrások rendszerezését, elemzését, statisztikai vizsgálatát;

f) ellátja

fa) a környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszerben (EMAS) résztvevő szervezetek nyilvántartásával,

fb) az integrált szennyezés megelőzéssel, az elérhető legjobb technikák műszaki dokumentációinak kidolgozásával kapcsolatos, továbbá a továbbképzési feladatokat;

g) végzi a külön jogszabályban meghatározott ipari kibocsátókkal és a kibocsátásokkal kapcsolatos adatbázisok kezelését, elemzését, fejlesztését, és előkészíti a nemzeti és nemzetközi adatszolgáltatási feladatokat;

h)[2]

(3) A természetvédelmi szakterület tekintetében

a) közreműködik

aa) a természetvédelmi tervek készítésével kapcsolatos tevékenységben,

ab) a természetvédelmi oltalom alatt álló értékek vizsgálatában, illetve a védett természeti területeket veszélyeztető hatások okainak feltárásában, és koordinálja a megelőzéssel, elhárítással összefüggő intézkedéseket;

b) figyelemmel kíséri és elemzi az önkormányzatok és civil szervezetek természetvédelemmel kapcsolatos szakmai tevékenységét;

c) részt vesz

ca) a körzeti erdőtervek és körzeti vadgazdálkodási tervek véleményezésében,

cb) a természeti értékek és területek védelem alá helyezésének előkészítésében;

d) előkészíti a védett természeti területek egyedi birtokügyeinek intézését;

e) ellátja a fenntartható turizmus fejlesztésével kapcsolatos környezetvédelmi és természetvédelmi feladatokat.

(4) A vízügyi szakterület tekintetében

a) összeállítja az országos szintű vízgyűjtő-gazdálkodási tervet, és ellátja a vízgyűjtő-gazdálkodási tervezéssel kapcsolatos - külön jogszabály szerinti - egyéb feladatokat;

b) ellátja

ba) a vízrajzi tevékenységgel kapcsolatos - a környezeti monitoring keretébe nem tartozó, külön jogszabály szerinti - feladatokat,

bb) kétoldalú határvízi egyezmények alapján működő közös bizottságok titkársági feladatait,

bc) a vízügyi szabványosítás nyilvántartási és fejlesztési tevékenységét,

bd) a vízkészlet-gazdálkodás elemeinek (vízigény, vízkészlet, kapacitások) folyamatos nyilvántartását és értékelését;

c) értékeli a közműves vízellátás és szennyvízelhelyezés országos és regionális helyzetét, ideértve a települési önkormányzatok ivóvízellátási, szennyvíz-elvezetési és szennyvíztisztítási feladatait;

d) javaslatot dolgoz ki a vízkár-elhárítási és vízminőségi kárelhárítási célt szolgáló védekezési eszközök, gépek, berendezések és felszerelések, jégtörő hajópark és a vízügyi távközlés működtetésére, fejlesztésére;

e) elemzi a vízigények és vízkészletek közötti egyensúlyt;

f) közreműködik az ivóvízminőség javítását szolgáló, valamint a települési szennyvizek elvezetésével, tisztításával és ártalommentes elhelyezésével kapcsolatos nemzeti és regionális programok előkészítésében és megvalósításában;

g) ellátja a vízügyi építményfajtáknál kizárólagosan használt építési termékek megfelelőségét vizsgáló, ellenőrző és tanúsító szervezetek kijelölésével kapcsolatos külön jogszabályban előírt feladatokat.

9. §

(1) A Főigazgatóság a 8. §-ban foglaltakon túl közreműködik

a) a különböző szakmapolitikai dokumentumok (stratégiák, koncepciók, programok, tervek) és a jogszabályok szakmai előkészítésében, továbbá a nemzetközi és magyarországi pénzügyi alapokból támogatott projektek végrehajtásában,

b) a nemzetközi együttműködésből, az Európai Unió (a továbbiakban: EU) tagságból, valamint a nemzetközi pénzügyi források igénybevételéből adódó feladatok, valamint

c) a kutatás-műszaki fejlesztési tevékenység operatív feladatainak, és

d) a tájékoztatási, ismeretterjesztési, oktatási, nevelési és szakképzési feladatok ellátásában.

(2) A Főigazgatóság közreműködik továbbá a környezetvédelmi és vízügyi igazgatóságok számviteli munkájának felügyeletében, és koordinálja a beszámolási és könyvvezetési kötelezettségekből, illetve a védekezések elszámolásából eredő feladatok ellátását.

(3) A Főigazgatóság ellátja

a) az ágazati célelőirányzat működésével, illetve működtetésével kapcsolatos külön jogszabályokban meghatározott, és

b) a központosított illetményszámfejtéssel kapcsolatos feladatokat.

10. §

A Főigazgatóság az alaptevékenységén túlmenően csak ingatlan bérbeadás, üzemeltetés és ingatlankezelés vállalkozási tevékenységet folytathat, olyan körben, amely nem akadályozza az alaptevékenysége ellátását.

Területi szervek

11. §

(1) A miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi igazgatás, közszolgáltatás és vagyonkezelés területi feladatait, ha jogszabály másként nem rendelkezik,

a) a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőségek,

b) a környezetvédelmi és vízügyi igazgatóságok,

c) a nemzeti park igazgatóságok látják el.

(2) Az (1) bekezdés a)-c) pontjaiban felsorolt szervezetek felügyeleti szerve a Minisztérium.

Környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség

12. §

(1) A környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség (a továbbiakban: Felügyelőség)

a) a miniszter irányítása alatt működő önálló jogi személy, önállóan gazdálkodó, központi költségvetési szerv;

b) államigazgatási eljárásban felettes szerve a Főfelügyelőség;

c) elnevezését és székhelyét a rendelet melléklete tartalmazza, illetékességi területét a miniszter rendeletben* állapítja meg;[3]

d) vezetőjét a közigazgatási államtitkár (a továbbiakban: államtitkár) nevezi ki, és gyakorolja a munkáltatói jogkört;

e) szervezeti és működési szabályzatát az államtitkár hagyja jóvá.

(2) A Felügyelőség vállalkozási tevékenységet nem folytathat.

13. §

(1) A Felügyelőség állami feladatként ellátandó alaptevékenysége körében a (2)-(7) bekezdésekben foglalt feladatokat lát el.

(2) Ha jogszabály másként nem rendelkezik - gyakorolja a külön jogszabályban meghatározott elsőfokú

a) környezetvédelmi,

b) természetvédelmi,

c) tájvédelmi és

d) vízügyi hatósági, szakhatósági jogköröket.

(3) A Felügyelőség

a) működteti a hatósági tevékenység ellátásához szükséges laboratóriumot;

b) vezeti a külön jogszabályok szerinti nyilvántartásokat;

c) összegyűjti és az Információs Rendszer rendelkezésére bocsátja az annak működéséhez szükséges - feladatkörével összefüggő - adatokat, továbbá együttműködik más ellenőrző és információs rendszerekkel.

(4) Ellátja

a) a miniszter által meghatározott feladatmegosztás szerint a környezet állapotának és használatának figyelemmel kíséréséhez, igénybevételi és terhelési adatainak méréséhez, gyűjtéséhez, feldolgozásához és nyilvántartásához kialakított környezetvédelmi mérő-, észlelő-, ellenőrző hálózat (monitoring), valamint az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer (a továbbiakban együtt: Információs Rendszer) működtetéséhez szükséges - hatáskörébe utalt - területi, valamint

b) a jogerős hatósági határozaton alapuló ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéssel kapcsolatos, külön jogszabályban meghatározott feladatokat.

(5) Közreműködik

a) a nemzetközi feladatok végrehajtásában,

b) III. fokú készültség esetén az ár- és belvízvédekezés, valamint a vízminőségi kárelhárítás - külön jogszabályban meghatározott - feladatainak ellátásában.

(6) Véleményezi

a) a települési önkormányzatok környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi tárgyú rendelet- és határozattervezeteit, a környezet állapotát érintő terveinek tervezetét és a környezetvédelmi programokat,

b) a kiemelt térségekre vonatkozó, a regionális, a megyei és a kistérségi területfejlesztési koncepciót és programot, a kiemelt térségi és a megyei területrendezési tervet, a helyi építésügyi szabályzatokat, valamint a településrendezési terveket,

c) a felszámolási, végelszámolási eljárásban a környezeti károsodások, terhek rendezését elrendelő határozat végrehajtására a felszámoló által kötött szerződést, közbenső mérleget, vagyonfelosztási javaslatot.

(7) A Felügyelőség

a) hozzáférhetővé teszi a környezet állapotáról szerzett adatokat, és megfelelő tájékoztatást ad azokról;

b) segíti az illetékességi területén működő önkormányzatokat környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi hatósági feladataik ellátásában;

c) részt vesz a környezeti tudat- és szemléletformáló feladatok ellátásában.

14. §

A Felügyelőség a 13. §-ban foglaltakon túl

a) javaslatot tesz az ország területének a légszennyezettség mértéke alapján zónákba (agglomerációkba) történő besorolására;

b) a határértéket meghaladó légszennyezettségű településekre, térségekre és zónákra intézkedési programot készít, nyilvánosságra hozza, irányítja és végrehajtja azt;

c) közreműködik

ca) a füstködriadó (szmogriadó) terv kidolgozásában, a riadó kezdeményezésében és a terv végrehajtásában, és

cb) a vízgyűjtő-gazdálkodási tervezési részegységek összeállításában;

d) szennyezéscsökkentési intézkedési tervet dolgoz ki;

e) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a feladatkörébe utal.

Környezetvédelmi és vízügyi igazgatóság

15. §

A környezetvédelmi és vízügyi igazgatóság (a továbbiakban: Igazgatóság)

a) a miniszter irányítása alatt működő önálló jogi személy, önállóan gazdálkodó, központi költségvetési szerv;

b) vízkár-elhárítási, környezeti és vízminőségi kárelhárítási tevékenységét a Főigazgatóság irányítja;

c) elnevezését és székhelyét a rendelet melléklete tartalmazza, működési területét a miniszter rendeletben* állapítja meg;[4]

d) vezetőjét az államtitkár nevezi ki, és gyakorolja a munkáltatói jogkört;

e) szervezeti és működési szabályzatát az államtitkár hagyja jóvá.

16. §

(1) Az Igazgatóság állami feladatként ellátandó alaptevékenysége körében a (2)-(4) bekezdésben foglalt feladatokat látja el.

(2) Az Igazgatóság

a) véleményezi a kiemelt térségekre vonatkozó, a regionális, a megyei és a kistérségi területfejlesztési koncepciót és programot, a kiemelt térségek és a megyei területrendezési tervet, a helyi építésügyi szabályzatot, valamint a településrendezési terveket;

b) koordinálja, illetőleg közreműködik a működési területe vízgazdálkodását érintő koncepciók és tervek elkészítésében;

c) gondoskodik a közcélú, állami és önkormányzati, továbbá saját célú vízilétesítmények fejlesztési, fenntartói, üzemeltetési összhangjának megteremtéséről.

(3) Közreműködik

a) a nemzetközi, különösen a határvízi egyezményekből adódó feladatok ellátásában,

b) a települési ivóvízminőség-javítással, valamint a települési szennyvizek tisztításával és ártalommentes elhelyezésével kapcsolatos nemzeti és regionális programok elkészítésében,

c) a környezetvédelmi és vízügyi kutatási, oktatási, nevelési és ismeretterjesztési tevékenységben.

(4) Az Igazgatóság

a) vezeti a külön jogszabály szerinti nyilvántartásokat;

b) ellátja - a miniszter által meghatározott feladatmegosztás szerint - az Információs Rendszer működtetéséhez szükséges - feladatkörébe utalt - területi feladatokat;

c) összegyűjti és az Információs Rendszer rendelkezésére bocsátja az annak működéséhez szükséges - feladatkörével összefüggő - adatokat, továbbá együttműködik más ellenőrző és információs rendszerekkel;

d) együttműködik

da) a helyi önkormányzatokkal a környezetvédelmi és vízgazdálkodási feladatok megoldásában, továbbá

db) a vízgazdálkodási társulatokkal;

e) ellátja a Területi Vízgazdálkodási Tanács működésével kapcsolatos - külön jogszabályban meghatározott -feladatokat;

f) gyakorolja a jogelőd vízügyi igazgatóságok által alapított gazdasági társaságok tekintetében az alapítói jogokat.

17. §

(1) Az Igazgatóság a 16. §-ban foglaltakon túl

a) szakértőként közreműködik - a Felügyelőség megkeresése esetén - a vízügyi hatósági, szakhatósági eljárásokban;

b) ellátja a vagyonkezelői feladatokat a vagyonkezelésében lévő kincstári vagyontárgyak tekintetében.

(2) Ellátja továbbá

a) az ágazati célelőirányzat működésével, illetve működtetésével kapcsolatos,

b) a távlati ivóvízbázisok védelmével kapcsolatos fenntartói,

c) az üzemelő vízbázisok védelmével kapcsolatos,

d) a vízrajzi tevékenységgel kapcsolatos, a környezeti monitoring keretébe nem tartozó,

e) a vízkár-elhárítással, környezeti és vízminőségi kárelhárítással kapcsolatos külön jogszabályokban meghatározott feladatokat.

(3) Működteti

a) külön jogszabály alapján az e feladat ellátására át nem adott kizárólagos állami tulajdonban lévő vízilétesítményeket, és

b) az állami tulajdonú felszíni vizek, vízilétesítmények kezelésének ellátásához szükséges laboratóriumokat.

(4) Az (1)-(3) bekezdésben foglaltakon túl

a) végzi a vagyonkezelésében lévő állami tulajdonú vizek szabályozását, mederfenntartását, partvédelmét;

b) gondoskodik a vagyonkezelésében lévő vizeken

ba) a víziutak, valamint a menedék- és szükségkikötők rendeltetésre alkalmas állapotban tartásáról, fejlesztéséről,

bb) a hajóút kijelöléséről, kitűzéséről, a víziközlekedés irányítására szolgáló jelek kihelyezéséről és karbantartásáról, a Közlekedési Főfelügyelet rendelkezése alapján kihelyezett egyéb jelekkel együtt,

bc) a vízminőség-védelmi nádgazdálkodásról;

c) összeállítja a vízgyűjtő-gazdálkodási tervezési részegység terveit;

d) értékeli működési területének vízkészletállapotát és elkészíti a vízmérleget;

e) közreműködik a szennyezéscsökkentési intézkedési terv kidolgozásában;

f) területi hulladékgazdálkodási tervet készít;

g) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a feladatkörébe utal.

18. §

Az Igazgatóság az alaptevékenységén túlmenően vállalkozási tevékenységet az alapító okiratában tételesen megjelölt körben folytathat, amely nem akadályozhatja alaptevékenysége ellátását.

Nemzeti park igazgatóság

19. §

A nemzeti park igazgatóság (a továbbiakban: NPI)

a) a miniszter irányítása alatt működő önálló jogi személy, önállóan gazdálkodó, központi költségvetési szerv;

b) elnevezését és székhelyét a rendelet melléklete tartalmazza, működési területét a miniszter rendeletben* állapítja meg;[5]

c) vezetőjét az államtitkár nevezi ki, és gyakorolja a munkáltatói jogkört;

d) szervezeti és működési szabályzatát az államtitkár hagyja jóvá.

20. §

Az NPI állami feladatként ellátandó alaptevékenysége körében

a) véleményezi

aa) a kiemelt térségekre vonatkozó, a regionális, a megyei és a kistérségi területfejlesztési koncepciót és programot, a kiemelt térségek és a megyei területrendezési tervet, a helyi építésügyi szabályzatot, valamint a településrendezési terveket, és

ab) a helyi jelentőségű védett természeti területek fenntartási tervét;

b) szervezi és irányítja az igazgatóság természetvédelmi őrszolgálatát, továbbá segíti az önkormányzati természetvédelmi őrszolgálatot, és közreműködik a régészeti örökség védelmével kapcsolatos őrzési feladatok ellátásában;

c) ellátja

ca) a természetvédelmi kutatással, és

cb) az élőhelyek fenntartásával és rehabilitációjával kapcsolatos feladatokat;

d) működteti a feladatkörével összefüggő területi monitoring és információs rendszert, együttműködik más információs és ellenőrző rendszerekkel;

e) természetvédelmi bemutató, ismeretterjesztő, oktatási célú, valamint turisztikai létesítményeket tart fenn és működtet, közreműködik a természetvédelmi kutatási, oktatási, nevelési és ismeretterjesztési tevékenységekben;

f) segítséget nyújt a természet védelmével kapcsolatos feladatok ellátásához a helyi önkormányzatoknak;

g) kapcsolatot tart természetvédelmi kezelési feladatokat ellátó más szervezetekkel és természetes személyekkel;

h) közreműködik az ár- és belvízvédekezéssel kapcsolatos - külön jogszabályban meghatározott - feladatok ellátásában;

i) együttműködik a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal regionális irodáival a hivatal a külön jogszabályban meghatározott kulturális örökségvédelemmel kapcsolatos feladatainak ellátásban.

21. §

(1)[6] Az NPI állami feladatként ellátandó alaptevékenysége körében a 20. §-ban foglaltakon túl szakértőként közreműködik - a Felügyelőség megkeresése esetén - a természetvédelmi hatósági, szakhatósági, valamint a tájvédelmi szakhatósági eljárásokban.

(2) Ellátja

a) a vagyonkezelői feladatokat a vagyonkezelésében lévő kincstári vagyontárgyak tekintetében,

b) az ágazati célelőirányzat működésével, illetve működtetésével kapcsolatos külön jogszabályokban meghatározott feladatokat,

c) a védett és fokozottan védett természeti értékek, védett és fokozottan védett természeti területek, a Natura 2000 területek, valamint a nemzetközi természetvédelmi egyezmény hatálya alá tartozó területek és értékek természetvédelmi kezelésével kapcsolatos feladatokat, kivéve azokat a feladatokat, amelyeket más szerv vagy természetes személy köteles ellátni,

d) a miniszter körzeti erdő- és vadgazdálkodási tervvel kapcsolatos jogkörét érintő előkészítő feladatokat, és

e) a területek védetté, illetve Natura 2000 területté nyilvánításával, továbbá az érzékeny természeti területek létesítésével, működtetésével kapcsolatos - külön jogszabályokban meghatározott - feladatokat.

(3) Elkészíti

a) a fokozottan védett, megkülönböztetett védelmet igénylő, illetőleg a környezeti ártalmak által közvetlenül veszélyeztetett barlangok állapotfelvételét, valamint

b) a természetvédelmi kezelési terveket.

(4) Az NPI

a) előkészíti a védett növénytársulások fenntartására, kezelésére vonatkozó tervet;

b) megállapítja és nyilvántartja az egyedi tájértékeket;

c) gondoskodik az elkobzott természeti értékek őrzéséről;

d) figyelemmel kíséri a természet és élővilág állapotát.

(5) Közreműködik továbbá

a) az erdővagyon-védelmi tevékenységben,

b) a természetvédelmi szempontból védetté nem nyilvánított természetes növény- és állatvilág (vadászható, halászható vad- és halfajok, az ősi hazai háziasított állatfajok, fajták és ezek génkészletei) védelmében, és

c) az agrár-környezetvédelmi programokkal kapcsolatos - külön jogszabályban meghatározott - feladatok ellátásában.

(6) Ellátja mindazokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a feladatkörébe utal.

22. §

Az NPI az alaptevékenységén túlmenően vállalkozási tevékenységet az alapító okiratában megjelölt körben folytathat, amely nem akadályozhatja alaptevékenysége ellátását.

Záró rendelkezések

23. §

(1) Ez a rendelet 2005. január 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az Országos Környezet- és Vízügyi Főfelügyelőség, az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főigazgatóság és a környezetvédelmi és vízügyi miniszter irányítása alá tartozó területi szervek feladat- és hatásköréről szóló 183/2003. (XI. 5.) Korm. rendelet hatályát veszti.

(3) A környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség a környezetvédelmi felügyelőség átalakulásával létrejövő szervezet, amely a megszűnő vízügyi felügyelet, valamint a természetvédelmi és tájvédelmi hatósági feladatok tekintetében a nemzeti park igazgatóságok általános jogutódja.

Gyurcsány Ferenc s. k.,

miniszterelnök

Melléklet a 341/2004. (XII. 22.) Korm. rendelethez

I.

A környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőségek elnevezése és székhelye

Észak-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, Győr

Nyugat-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, Szombathely

Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, Székesfehérvár

Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, Pécs

Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, Budapest

Alsó-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, Baja

Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, Nyíregyháza

Közép-Tisza-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, Szolnok

Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, Szeged

Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, Miskolc

Tiszántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, Debrecen

Körös-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, Gyula

II.

A környezetvédelmi és vízügyi igazgatóságok elnevezése és székhelye

Észak-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, Győr

Nyugat-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, Szombathely

Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, Székesfehérvár

Dél-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, Pécs

Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, Budapest

Alsó-Duna-völgyi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, Baja

Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, Nyíregyháza

Közép-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, Szolnok

Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, Szeged

Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, Miskolc

Tiszántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, Debrecen

Körös-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság, Gyula

A nemzeti park igazgatóságok elnevezése és székhelye[7]

Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóság, Jósvafő Balatoni Nemzeti Park Igazgatóság, Csopak Bükki Nemzeti Park Igazgatóság, Eger Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság, Pécs Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság, Esztergom Fertő-Hanság Nemzeti Park Igazgatóság, Sarród Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság, Hortobágy Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság, Kecskemét Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóság, Szarvas Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság, Őriszentpéter

Lábjegyzetek:

[1] Beiktatta a 228/2005. (X. 13.) Korm. rendelet 8. § - a. Hatályos 2005.11.01.

[2] Hatályon kívül helyezte a 110/2005. (VI. 23.) Korm. rendelet 2. § b) pontja. Hatálytalan 2005.07.08.

[3] * Szabályozására lásd 29/2004. (XII. 25.) KvVM rendelet

[4] * Szabályozására lásd 29/2004. (XII. 25.) KvVM rendelet

[5] * Szabályozására lásd 29/2004. (XII. 25.) KvVM rendelet

[6] Megállapította a 138/2005. (VII. 15.) Korm. rendelet 1. § - a. Hatályos 2005.07.18.

[7] Megállapította a 138/2005. (VII. 15.) Korm. rendelet 2. § - a. Hatályos 2005.07.18.

Tartalomjegyzék