Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

55/2004. (III. 31.) Korm. rendelet

a doppingellenes tevékenység szabályairól

A Kormány a sportról szóló 2004. évi I. törvény 79. § (1) bekezdésének a) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. §

(1)[1] A rendelet hatálya kiterjed

a) az országos sportági szakszövetségekre, az országos sportági szövetségekre és a fogyatékosok országos szövetségeire (a továbbiakban együtt: szövetség), a Magyar Olimpiai Bizottságra, a Magyar Paralimpiai Bizottságra, a Nemzeti Sportszövetségre és a Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetségére (a továbbiakban együtt: sportköztestü-letek), a verseny- vagy rajtengedéllyel rendelkező sportolóra, az eltiltás hatálya alatt álló versenyzőre, és az eltiltás leteltét vagy visszavonulását követően a versenyszerű sporttevékenység folytatását bejelentő sportolóra (a továbbiakban együtt: versenyző), a versenyző felkészítésében, illetve irányításában közreműködő sportszakemberekre, valamint a versenyszerű sportban részt vevő sportszervezetekre;

b) a szövetségek versenyrendszerében szervezett versenyekre.

(2) A rendelet hatálya nem terjed ki a nemzetközi sportági szakszövetségek versenyrendszerében szervezett versenyekre.

Értelmező rendelkezések

2. §

A rendelet alkalmazásában

a) célzott vizsgálat: a versenyzők vizsgálatra történő kiválasztásának az a formája, amikor meghatározott időpontban meghatározott versenyzők vagy versenyzők csoportja nem véletlenszerűen kerül vizsgálat céljából kiválasztásra;

b)[2] dopping: a doppinglista szerinti hatóanyagot tartalmazó teljesítményfokozó - vagy annak elfedését, illetve gyorsabb kiürítését elősegítő - szer, készítmény vagy élettani vegyület, továbbá módszer;

c) doppingellenes tevékenység: az az ellenőrző, felvilágosító és nevelő tevékenység, amelynek célja, hogy a versenyző sportteljesítménye fokozása érdekében doppingot ne használjon fel;

d)[3] doppingellenes tevékenységben részt vevő szervezetek: a sportszervezetek, a szövetségek, a sportköztestüle-tek, a nemzeti doppingellenes szervezet (National Anti-doping Organization, a továbbiakban: NADO), a Nemzeti Doppingellenes Koordinációs Testület, valamint a sportpolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) által vezetett minisztérium;

e)[4] nemzetközi doppingellenes szervezet: a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség (a továbbiakban: WADA), az Európa Tanács Doppingellenes Megfigyelő Csoportja, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, a Nemzetközi Paralimpiai Bizottság, a nemzetközi sportági szakszövetségek, a nemzeti doppingellenes szervezetek nemzetközi szövetségei és azon nemzetközi sportrendezvények szervezői, amelyek doppingellenőrzést végeznek a sportrendezvényen;

f) doppingellenőrzés: a vizsgálat-eloszlási tervezést, a mintavételt és -kezelést, a laboratóriumi elemzést, az előzetes felülvizsgálati eljárást, a doppingeljárást és a jogorvoslatot magába foglaló eljárás;

g)[5] doppinglista: az UNESCO keretében Párizsban, 2005. október 19-én elfogadott nemzetközi doppingellenes Egyezmény kihirdetéséről szóló kormányrendeletben foglalt, tiltott szereket és módszereket meghatározó jegyzék;

h) doppingolás: a rendeletben meghatározott - egy vagy több - doppingvétség megvalósítása;

i) használat: tiltott szer fogyasztása, injekció útján történő beadása vagy bármely módon történő felhasználása, illetve tiltott módszer alkalmazása;

j) marker: olyan jelzőanyagok csoportja, amelyek tiltott szerek, módszerek használatára utalnak;

k) manipuláció: a doppingellenőrzés bármely szakaszának meg nem engedett cél érdekében vagy meg nem engedett módon végrehajtott módosítása, befolyásolása, az ellenőrzés során természetes folyamat meggátolása céljával végzett meg nem engedett beavatkozás, valamint az eredmény megváltoztatása;

l) minta: bármely doppingellenes ellenőrzési céllal gyűjtött biológiai anyag;

m)[6] nemzetközi követelmény: a WADA által elfogadott, a doppingellenes tevékenység egyes részeiért felelős doppingellenes szervezetek egységes szabályok szerinti eljárását és az eljárások harmonizációját biztosító nemzetközi előírások. Az egyes nemzetközi sportági szövetségeknek a WADA nemzetközi előírásait biztosító sportági különös szabályai az adott sportágban nemzetközi követelménynek minősülnek;

n)[7] nyilvántartott vizsgálati csoport: a felnőtt és a felnőtt alatti első utánpótlás korosztályban a nemzeti válogatott kerettagok, a nemzetközi sporteseményeken induló versenyzők, az országos bajnokságon első három helyezést elérő versenyzők, továbbá az eltiltás alatt álló versenyzők szövetség által összeállított csoportja;

o) pozitív vizsgálati eredmény: laboratóriumból vagy más akkreditált vizsgálati intézményből származó jelentés, amely a mintában tiltott szer vagy annak metabolitját, markerét (beleértve endogén anyagok emelkedett szintjét), illetve tiltott módszer használatát mutatja ki;

p) származék: bármely biológiai átalakulási folyamat során képződött anyag;

q)[8] vizsgálat: a doppingellenőrzési folyamat része, beleértve a versenyző mintavételre történő kijelölését és erről való értesítését, a mintavételt és -kezelést, a minták laboratóriumba történő szállítását és analízisét.

A Nemzeti Doppingellenes Koordinációs Testület

3. §[9]

(1) A Nemzeti Doppingellenes Koordinációs Testület (a továbbiakban: Testület) a doppingellenes tevékenységben részt vevő szervezetek együttműködését, folyamatos egyeztetését, a doppingellenes tevékenységük szakmai összhangját és koordinációját biztosító szervezet.

(2) A Testület tagjai:

a) a Magyar Olimpiai Bizottság,

b) a Magyar Paralimpiai Bizottság,

c) a Nemzeti Sportszövetség,

d) a Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetsége,

e) a Sportegyesületek Országos Szövetsége,

f) a Sportegészségügyi Szakmai Kollégium,

g) a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kara,

h) a miniszter,

i) az Országos Sportegészségügyi Intézet 1-1 képviselője, aki a sportköztestületek esetén a főtitkár vagy a vele azonos feladatokat ellátó személy.

(3) A Testület munkájában tanácskozási joggal részt vesz aNADO képviselője és a Terápiás Alkalmazási Kivétel Bizottság (a továbbiakban: TUE Bizottság) elnöke.

(4) A Testület elnöke a miniszter által határozatlan időre felkért, a doppingellenes tevékenység szakmai és nemzetközi követelményeiben jártas, felsőfokú végzettséggel rendelkező személy.

(5) Az elnöki tisztség megszűnik:

a) lemondással,

b) a Testület több mint kétharmados többséggel meghozott döntésével.

(6) Az (5) bekezdés b) pontjában meghatározottak szerint az elnöki tisztség csak abban az esetben szüntethető meg, ha a Testület egyidejűleg a (4) bekezdésben foglaltaknak megfelelő új személyt javasol a miniszter részére az elnöki feladatok további ellátására.

(7) A Testület működésével kapcsolatos titkársági feladatokat a sportigazgatási szerv látja el, a Testület működésének költségeit a miniszter által vezetett minisztérium éves költségvetésében tervezni kell. A Testület tagjai tevékenységükért díjazásban nem részesülnek.

(8) A Testület szükség szerint, de legalább kéthavonta ülésezik, szervezetére és működésére vonatkozó részletes szabályokat a Testület maga állapítja meg.

(9) A Testület feladatai:

a) kidolgozza a sportágakra egységesen előírt általános felvilágosítási, nyilvántartási, ellenőrzési és szankcionálási elveket;

b) ajánlásokat tesz a doppingellenes tevékenységre vonatkozó részletes szövetségi szabályok megalkotására, módosítására és azoknak az egységes hazai és nemzetközi szakmai elvekkel, követelményekkel való összehangolására, valamint alapelveire, és ezek megvalósításáról írásban tájékoztatást kérhet az érintett szövetségektől, amelyek kötelesek a tájékoztatásra írásban válaszolni;

c) jóváhagyja a doppingellenes tevékenység programját, amely során:

ca) elfogadja a vizsgálat-eloszlási tervet, amely végrehajtása során javaslatot tesz a NADO részére a mintavételre történő kijelölés szakmai szempontjaira, illetve indokolt esetben egyes versenyzők kijelölésére,

cb) figyelemmel kíséri és értékeli a doppingellenőrzés és szankcionálás jogszabályokkal és nemzetközi követelményekkel való összhangját,

cc) értékeli a szövetségek, sportköztestületek és a NADO doppingellenes tevékenységét és javaslatokat fogalmaz meg fejlesztésükre, kiegészítésükre, módosításukra, különös figyelemmel a jogszabályokkal és a nemzetközi követelményekkel való összhang biztosítása érdekében, cd) javaslatot tesz a doppingellenes kutatások főbb irányaira;

d) figyelemmel kíséri a nemzetközi doppingellenes szervezetek tevékenységét;

e) együttműködik a doppingellenes tevékenységben részt vevő egyéb szervezetekkel;

f) javaslatot tesz a miniszternek a doppingellenes tevékenységre vonatkozó jogszabályok megalkotására, módosítására és azoknak az egységes hazai és nemzetközi szakmai elvekkel, követelményekkel való összehangolására;

g) ellátja a doppingellenes tevékenységével összefüggő és az alapszabályában meghatározott egyéb feladatokat.

(10)[10] Amennyiben a szövetség 30 napon belül nem tesz eleget a Testület (9) bekezdés szerinti ajánlásainak, javaslatainak, a Testület az állami sportcélú támogatások felhasználásáról és elosztásáról szóló külön jogszabály szerint jár el.

3/A. §[11]

(1) A Testület részeként működő, három tagból és elnökből álló TUE Bizottság dönt a gyógyászati célú mentesség iránti kérelmekről.

(2) A TUE Bizottság elnökének személyére és tagjaira a Testület elnöke tesz javaslatot. A TUE Bizottság elnökét és tagjait - a Testület több mint kétharmados többségének döntésével - a Testület elnöke kéri fel a tisztség ellátására. A TUE Bizottság pulmonológus, sebész és belgyógyász szakorvosokból áll.

(3) A TUE Bizottság elnöke és tagja nem lehet a Testület tagja.

(4) A TUE Bizottság elnöke a TUE Bizottság tevékenységéről a Testületet legalább félévente tájékoztatja.

A miniszter feladatai

4. §[12]

A miniszter feladat- és hatáskörében ellátja a tiltott teljesítményfokozó szerek és módszerek használatára vonatkozó hazai és nemzetközi rendelkezések betartásához szükséges alábbi feladatokat:

a) előkészíti a doppingellenes tevékenységre vonatkozó jogszabályokat;

b) a Testület előzetes szakmai véleményét kikérve szerződés köt a NADO feladatait ellátó szervezettel, és a szerződésben foglaltak szerint figyelemmel kíséri és ellenőrzi működését;

c) támogatást nyújt a nyilvántartott vizsgálati csoport bejelentés nélküli vizsgálatának "A" minta-analíziséhez, valamint a felvilágosító és nevelő tevékenységhez;

d) részt vesz a nemzetközi doppingellenes együttműködésben;

e) együttműködik a doppingellenes tevékenységben részt vevő egyéb szervezetekkel.

A sportszervezetek, a szövetségek és a sportköztestületek feladatai

5. §[13]

(1) A sportszervezetek, a szövetségek, a sportköz-testületek részt vesznek a doppingellenes tevékenységben, ellátják a részükre jogszabályokban, alapszabályukban, a nemzetközi doppingellenes szervezetek doppingellenes szabályzataiban és a nemzetközi követelményekben meghatározott feladatokat, a felvilágosítással és neveléssel kapcsolatos feladatokat, versenyzőik doppingellenőrzését kezdeményezik, valamint együttműködnek a doppingellenes tevékenységben részt vevő egyéb szervezetekkel.

(2) A szövetség érvényesíti a doppingtilalmat, amely során e rendelettel, a nemzetközi doppingellenes szervezetek doppingellenes szabályaival, a nemzetközi követelményekkel, valamint a Testület szakmai ajánlásaival összhangban:

a) doppingszabályzatban rendelkezik

aa) a versenyzők, a sportszakemberek, valamint a tagságát képező sportszervezetek doppingellenes tevékenységgel összefüggő feladatairól, kötelezettségeiről és a feladatok végrehajtásához szükséges költségek biztosításáról,

ab) az alkalmazható doppingbüntetésekről, azok időtartamáról, mértékéről, valamint a büntetések kiszabásának részletes - sportág-specifikus - eljárási rendjéről;

b) összeállítja sportágában a nyilvántartott vizsgálati csoporthoz tartozó versenyzők körét, amelyet megküld a NADO-nak és tájékoztatásul a Testületnek;

c) nyilvántartja és a NADO rendelkezésére bocsátja az ellenőrzés végrehajtásához szükséges adatokat (különös figyelemmel a versenyzők tartózkodási helyére vonatkozó "whereabouts" információkra), az adatok kezeléséhez, valamint a 18 éven aluli versenyzők doppingellenőrzéséhez szükséges törvényes képviselői hozzájárulásokat;

d) a sportági jellemzőkre figyelemmel elkészíti doppingellenes tevékenységének éves programját, amely magában foglalja a felvilágosítási és nevelési, valamint doppingellenőrzési tervét is;

e) doppingellenes feladatai ellátásának koordinációjára, a doppingellenes tevékenységben részt vevő szervezetekkel való együttműködésre a doppingellenes tevékenységre vonatkozó szabályokban jártas kapcsolattartó személyt jelöl ki;

f) minden év január 15-ig megküldi a Testület részére az előző évi doppingellenes tevékenységéről készített beszámolóját.

(3) A sportköztestületek részvételükkel biztosítják a Testület rendeltetésszerű működését, saját és tagságuk doppingellenes tevékenységét e rendelettel, a nemzetközi követelményekkel, valamint a Testület szakmai ajánlásaival összhangban végzik, illetve szervezik, amelyről tájékoztatják a Testületet.

A nemzeti doppingellenes szervezet[14]

5/A. §

(1) A NADO a miniszterrel kötött szerződés alapján részt vesz a doppingellenes tevékenységben. A NADO-nak a doppingellenes tevékenységével összefüggésben, a mintavétel és -kezelés során bekövetkező károk megtérítésének fedezésére szolgáló felelősségbiztosítással, ISO nemzetközi szabvánnyal és WADA akkreditáció-val kell rendelkeznie.

(2) A NADO doppingellenes tevékenysége során a jogszabályoknak, valamint a nemzetközi követelményeknek megfelelően

a) előkészíti a nyilvántartott vizsgálati csoport 4. § c) pont szerinti ellenőrzését tartalmazó vizsgálat-eloszlási tervet;

b) valamennyi sportágra kiterjedően összeállítja a nyilvántartott vizsgálati csoporthoz tartozó versenyzők körét;

c) gondoskodik a doppinglista karbantartásáról, és a doppinglistával összefüggő információs-tájékoztató tevékenységetvégez, a mindenkori listát honlapján közzéteszi;

d) ellátja a mintavétellel és -kezeléssel, valamint az ellenőrzések eredményének közlésével összefüggő feladatokat;

e) feladatkörével összefüggésben felvilágosító és nevelő tevékenységet végez;

f)[15] az "A" minta analízisének pozitív vizsgálati eredménye, valamint a doppingvétséget megalapozó egyéb magatartás esetén nyilvánosságra hozza a versenyző sportágát azzal a megjegyzéssel, hogy az önmagában nem jelenti a doppingvétség megállapítását, a versenyző kérheti a "B" minta analízisét, és a doppingvétség megállapítására a szövetség az előzetes felülvizsgálati eljárást követő doppingeljárásban jogosult;

g) ellátja az (1) bekezdés szerinti szerződésben meghatározott egyéb feladatokat.

(3) A NADO-val munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban lévő személyek a doppingellenes tevékenységben részt vevő egyéb szervezetekkel nem állhatnak munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban, doppingellenes tevékenységük során pártatlanul, a szakmai, etikai és nemzetközi követelményeknek megfelelően kötelesek eljárni, és a tudomásukra jutott adatokat, információkat bizalmasan kezelni.

(4) A NADO mintavétel és -kezelés során eljáró doppingellenőrének felsőfokú egészségügyi szakképesítéssel kell rendelkeznie, rendszeres szakmai továbbképzésükről a NADO gondoskodik.

(5) A NADO együttműködik a doppingellenes tevékenységében részt vevő egyéb szervezetekkel, tevékenységéről beszámol a Testületnek és a miniszternek.

Doppingvétségek[16]

6. §

(1) Doppingvétséget követ el a versenyző, ha

a) a testéből származó mintában jelen van a doppinglistán szereplő tiltott szer, annak származéka vagy markerje;

b) a doppinglistán szereplő tiltott szert vagy tiltott módszert használ, vagy a használatot megkísérli;

c)[17] a mintaszolgáltatási kötelezettséget megfelelő indokolás hiányában - azt követően, hogy arról szabályszerű értesítést kapott - megtagadja vagy elmulasztja, továbbá, ha a mintavétel rendjét nem tartja be, vagy a mintavételt egyéb módon akadályozza;

d)[18] a versenyen kívüli rendelkezésre állásra, ezen belül a tartózkodási helyére vonatkozó információk biztosítására és a doppingellenőrzésen való részvételre vonatkozó, a szövetség doppingszabályzatában meghatározott tájékoztatási követelményeket megszegi;

e) a doppingellenőrzést manipulálja, vagy azt megkísérli;

f)[19] tiltott szert birtokol, vagy azzal rendelkezik, illetve tiltott módszert alkalmaz, kivéve, ha igazolja, hogy gyógyászati célú mentességet élvez.

g)[20] tiltott szert jogosulatlanul előállít, megszerez, átad más versenyzőnek vagy sportszakembernek, tiltott módszert kidolgoz, más versenyzővel vagy sportszakemberrel megismertet.

(2) Doppingvétséget követ el a sportszakember, ha

a) a versenyen kívüli doppingellenőrzés esetén a versenyzővel összefüggésben tiltott szert birtokol, vagy azzal rendelkezik, kivéve, ha igazolni tudja, hogy az a versenyző engedélyezett gyógyászati célú mentességére figyelemmel történik;.

b)[21] a tiltott szert a versenyzőnek beadja vagy a tiltott módszert a versenyzővel összefüggésben alkalmazza, átütött szert a versenyző vagy más sportszakember részére értékesíti, átadja, tiltott szer vagy módszer alkalmazását egyéb módon lehetővé teszi, illetve ezeket megkísérli;

c) a tiltott szer előállításához, megszerzéséhez, tiltott módszer alkalmazásához segítséget nyújt, abban közreműködik, illetve ezeket megkísérli;

d) a doppingellenőrzést manipulálja vagy azt megkísérli;

e)[22] tudomására jut, hogy a versenyző doppingol, illetve valaki a versenyzőnek a doppingoláshoz segítséget nyújt, és ezt nem jelenti be a szövetségnek.

A doppingellenőrzésre vonatkozó általános rendelkezések

7. §[23]

(1) A doppingellenőrzés (a továbbiakban: ellenőrzés) lehet előre bejelentett vagy bejelentés nélküli, és kiterjed minden versenyzőre. Bejelentés nélküli az az ellenőrzés, amelyet előzetes értesítés nélkül végeznek a versenyzőn, és őt az értesítés időpontjától a mintavétel folyamán végig figyelemmel kísérik.

(2) Ellenőrzés tartható a versenyrendszerben szervezett versenyen és versenyen kívüli időszakban.

(3) Bármely, vizsgálatot végző szervezet e rendeletben előírtak szerint köteles eljárni a vizsgálat, valamint az eredmény közlése során.

8. §

(1) Az ellenőrzést akkor is el kell végezni, ha a versenyző a versenytől visszalép, továbbá ha a verseny előtt vagy a versenyen megsérül.

(2) Az ellenőrzést a versenyző emberi méltósághoz fűződő jogainak tiszteletben tartásával kell elvégezni.

9. §[24]

(1) Az ellenőrzéshez és a mintavételhez szükséges elkülönített helyiséget, valamint a 2. számú mellékletben meghatározott személyi és tárgyi feltételeket - bejelentés nélküli ellenőrzés esetén is - a szövetség, illetve a sportesemény szervezője köteles biztosítani, amit a verseny előtt a versenybíróság ellenőriz.

(2) A versenyen kívüli, valamint a 4. § c) pont szerinti ellenőrzések esetén az elkülönített helyiséget a szövetség, a 2. számú mellékletben meghatározott személyi és tárgyi feltételeket a NADO biztosítja.

(3) Az ellenőrzés költségeit az ellenőrzést kezdeményező szervezet viseli.

A vizsgálat-eloszlást terv

10. §[25]

(1) A szövetség összeállítja az általa kezdeményezett doppingellenőrzések éves tervét, amelyet a tárgyévi versenyeket magában foglaló versenynaptárával együtt a tárgyévet megelőző év december 15-ig tájékoztatásul megküld a NADO részére.

(2) A szövetségek (1) bekezdés szerinti tájékoztatását követően a NADO előkészíti és a Testület részére minden év január 15-ig megküldi a nyilvántartott vizsgálati csoport 4. § c) pont szerinti ellenőrzéseinek vizsgálat-eloszlási tervét, amely tartalmazza a doppingellenőrzések sportágak közötti megoszlását és azon belül a versenyen és versenyen kívül elvégzendő ellenőrzések arányát.

(3) A vizsgálat-eloszlási tervet a Testület fogadja el legkésőbb minden év január 31-ig.

A mintavétel és -kezelés szabályai

11. §

(1) Az ellenőrzésből származó minták elemzése -a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - csak a doppinglistán szereplő tiltott szerek és tiltott módszerek kimutatására irányulhat.

(2) A Testület által meghatározott olyan szerek (anyagok) elemzése is elvégezhető a versenyzőtől levett mintából, amelyek nem szerepelnek a doppinglistán, de azok visszaélésszerű felhasználása észlelhető a sportban. Az így ellenőrzött szerek (anyagok) kimutatása a mintából nem alapoz meg doppingvétséget.

(3) A versenyző előzetes írásbeli beleegyezése nélkül az ellenőrzés során levett minta kutatási tevékenység céljára nem használható fel.

(4) Az ellenőrzés vizelet-mintavétellel történik. Ha az adott sportág nemzetközi szövetsége azt elfogadta, vérvétel útján is lehet mintát venni ellenőrzés céljából.

(5)[26] A mintavétel és -kezelés részletes szabályait a 2. számú melléklet, valamint nemzetközi követelmények tartalmazzák. A mintavétel és -kezelés lefolytatását doppingvétséget megalapozó magatartások esetén a NADO ellenőrző nyomtatvány kitöltésével igazolja.

(6)[27] A nyilvántartott vizsgálati csoportba tartozó versenyzők mintájának 4. § e) pontjában meghatározott analízisét WADA által akkreditált laboratórium végzi.

Az előzetes felülvizsgálati eljárás

12. §[28]

(1) Az "A" minta pozitív vizsgálati eredményéről, valamint a doppingvétséget megalapozó egyéb magatartásról a NADO haladéktalanul tájékoztatja a versenyzőt, a szövetséget és a Testületet a laboratóriumi jelentés, valamint az ellenőrző nyomtatvány megküldésével.

(2)[29] A NADO (1) bekezdés szerinti tájékoztatását követően a szövetség köteles 8 napon belül lefolytatni az előzetes felülvizsgálati eljárást, amit jegyzőkönyvez. Az előzetes felülvizsgálati eljárásra vonatkozó eljárási rendet a szövetség - e rendelet és a sportág nemzetközi szövetségének vonatkozó szabályzatára figyelemmel - doppingellenes szabályzatában határozza meg.

(3) Az előzetes felülvizsgálati eljárás keretében a szövetség megvizsgálja, hogy a versenyző rendelkezik-e gyógyászati célú mentességgel, illetve a vizsgálat során történt-e nyilvánvaló eltérés a nemzetközi követelményektől.

(4)[30] Ha az előzetes felülvizsgálati eljárás eredményeként megállapításra kerül, hogy a versenyző gyógyászati célú mentességgel rendelkezik, vagy nyilvánvalóan eltértek a nemzetközi követelményektől, a pozitív vizsgálati eredménnyel, valamint a doppingvétséget megalapozó egyéb magatartással járó hátrányos következmények nem alkalmazhatók. Az előzetes felülvizsgálati eljárás eredményéről a jegyzőkönyv megküldésével a szövetség haladéktalanul tájékoztatja a Testületet és a NADO-t.

(5)[31] A szövetség a sportág nemzetközi szövetsége vonatkozó szabályzatának és a nemzetközi követelményeknek megfelelően gondoskodik a versenyző versenyengedélyének felfüggesztéséről.

13. §[32]

(1) Az a nyilvántartott vizsgálati csoportba tartozó versenyző, aki orvosilag dokumentálható módon olyan betegségben szenved, amely indokolja a doppinglistán szereplő valamely tiltott szer vagy tiltott módszer használatát, gyógyászati célú mentesség iránti kérelmet nyújthat be a Testület TUE Bizottságához.

(2) A versenyző és a Testület - annak TUE Bizottságán keresztül - a gyógyászati célú mentesség kérelmezése, illetőleg elbírálása során a vonatkozó nemzetközi követelmény, valamint az azzal összhangban álló szakmai szabályok szerint köteles eljárni.

(3) A gyógyászati célú mentességre vonatkozó kérelmet - a (4) bekezdésben foglalt kivétellel - a TUE Bizottság annak kézhezvételétől számított 30 napon belül megvizsgálja és határozattal dönt a mentesség megadásáról vagy a kérelem elutasításáról, amelyről a WADA-t tájékoztatni kell.

(4) Gyógyászati célú mentesség iránti egyszerűsített eljárásra akkor van lehetőség, ha azt a versenyző egészségi állapota vagy betegsége indokolja, és kizárólag a nemzetközi követelményekben meghatározott szerek, módszerek használatára vonatkozhat. A gyógyászati célú mentesség ebben az esetben a kérelemnek a Testülethez való megérkezésétől érvényes, a mentességet a Testület azonban bármikor visszavonhatja.

(5) A gyógyászati célú mentesség megadásáról, valamint az egyszerűsített eljárásban a kérelem TUE Bizottsághoz való megérkezéséről a TUE Bizottság haladéktalanul tájékoztatja a versenyzőt és szövetségét.

(6) A nem a nyilvántartott vizsgálati csoportba tartozó versenyző a gyógyászati célú mentesség iránti kérelmét a betegségét igazoló háziorvosi vagy szakorvosi dokumentációval kezdeményezheti.

(7) A gyógyászati célú mentesség iránti kérelem elbírálásához szükséges, és nem az Egészségbiztosítási Alap terhére igénybe vehető egészségügyi szolgáltatások díját a kérelmező téríti meg.

14. §[33]

(1) Ha az előzetes felülvizsgálati eljárás nem tár fel gyógyászati célú mentességet, vagy olyan nyilvánvaló eltérést a nemzetközi követelményektől, amelyek az "A" jelű minta pozitív vizsgálati eredményét, vagy a doppingvétséget megalapozó egyéb magatartást érvénytelenné tennék, a szövetségnek haladéktalanul tájékoztatnia kell a versenyzőt arról, hogy

a) az "A" mintája pozitív vizsgálati eredményű;

b) melyik doppingellenes szabályt sértette meg;

c) a versenyző a NADO-tól írásban a szövetség doppingellenes szabályzatában meghatározott határidőig saját költségére kérheti a "B" jelű mintája analízisét;

d) a c) pont szerinti kérelem hiányát úgy kell tekinteni, hogy a versenyző lemondott a "B" jelű minta vizsgálatánakjogáról;

e) a versenyzőnek, illetve az általa választott külső szakértőnek joga van jelen lenni a "B" jelű minta kinyitásánál és vizsgálatánál;

f) a versenyző a NADO-tól írásban saját költségére kérheti az "A" és "B" jelű mintája részletes laboratóriumi vizsgálati dokumentációját.

(2)[34] Ha a versenyző "B" jelű mintájának analízise negatív vizsgálati eredményű, a "B" minta analízisének költségét a NADO visszatéríti a versenyző részére, és a versenyző "A" mintájának pozitív vizsgálati eredménye miatt doppingeljárás nem folytatható le, a versenyzővel szemben hátrányos következmények nem alkalmazhatóak.

A doppingeljárás

15. §

(1)[35] Pozitív vizsgálati eredményű minta esetén, vagy ha a versenyző a 6. § (1) bekezdés b)-f) pontjaiban meghatározott magatartást tanúsít, illetve a doppingolás tényét elismerte, a versenyzővel szemben, ha a sportszakember a 6. § (2) bekezdésében meghatározott magatartást tanúsít, a sportszakemberrel szemben a szövetség doppingeljárást folytat le.

(2)[36] A szövetség a doppingeljárás alapjául szolgáló körülményről való tudomásszerzését követően haladéktalanul köteles megkezdeni és lefolytatni a doppingeljárást.

(3) A doppingeljárást első fokon annak a szövetségnek a doppingbizottsága folytatja le, amelynek sportágában

a) a versenyző a sporttevékenységét folytatja;

b) a sportszakember a szakmai tevékenységét gyakorolja. A doppingbizottság önállóan vagy - a külön jogszabály szerinti - sportfegyelmi bizottság keretei között működik.

(4) A doppingeljárást másodfokon a (3) bekezdésben meghatározott szövetség dopping fellebbviteli bizottsága folytatja le. A dopping fellebbviteli bizottság önállóan vagy - a külön jogszabály szerinti - fellebbviteli szerv keretei között működik.

(5)[37] Az első fokon eljáró doppingbizottság határozatával meghozott büntetés ellen benyújtott fellebbezésnek halasztó hatálya nincs, de a másodfokon eljáró dopping fellebbviteli bizottság elnöke a büntetés végrehajtását indokolt esetben, kérelemre felfüggesztheti. A doppingeljárásban a miniszter tanácskozási joggal részt vesz. A doppingeljárást lezáró jogerős határozatot a szövetség 5 napon belül megküldi a miniszter és a Testület részére.

(6) Doppingeljárás a doppingvétség elkövetésétől számított nyolc éven belül indítható. Külföldön elkövetett doppingvétség esetén a határidőt az eljárás alá vont versenyző vagy sportszakember belföldre történő visszaérkezésétől kell számítani.

(7)[38] A versenyzőnek a versenyszerű sporttevékenység folytatásától való visszavonulására vonatkozó bejelentése az előzetes felülvizsgálati eljárás és a doppingeljárás lefolytatását és befejezését nem akadályozza.

(8)[39] Az előzetes felülvizsgálati eljárás és a doppingeljárás részletes szabályaira - a rendeletben foglalt eltérésekkel - a sportfegyelmi felelősségről szóló kormányrendelet rendelkezései az irányadók.

16. §

(1)[40] A versenyen történő doppingvizsgálat eredményeként a szövetség által megállapított doppingvétség doppingeljárás lefolytatása nélkül az adott versenyen elért eredmények megsemmisítését vonja maga után, továbbá amennyiben a versenyző a sporteredmény eléréséért díjazást vagy egyéb juttatást, elismerés kapott, azokat köteles visszaszolgáltatni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározottak alkalmazása akkor is kötelező, ha a versenyző bizonyítja, hogy a doppingvétség elkövetése tekintetében még gondatlanság sem terheli.

(3)[41] Ha meghatározott versennyel kapcsolatban a NADO csapatsportban több mint egy csapattagot értesít doppingvétség gyanújáról, akkor a csapat valamennyi tagját célzott vizsgálatnak vetik alá.

(4)[42] Ha a célzott vizsgálat eredményeként megállapításra kerül, hogy a csapat tagjai közül legalább két versenyző doppingvétséget követett el, a szövetség -doppingeljárás lefolytatása nélkül - a csapatnak a versenyen elért eredményét megsemmisíti.

(5) Ha selejtező rendszerű versenyek alkalmával a két versenyszám között nincs lehetőség a laboratóriumi mintavétel és -kezelés elvégzésére, a doppingolás ténye nem befolyásolja az adott csapat által elért végeredményt.

(6)[43] Azokban a sportágakban, amelyekben a versenyző eredményének alakításában állat is részt vesz, az állattól -a nemzetközi követelményekkel összhangban - levett és az illetékes nemzetközi doppingellenes szervezet által meghatározott doppinglistán szereplő tiltott szert tartalmazó pozitív vizsgálati eredményű minta esetén a versenyzővel szemben az (1)-(5) bekezdésekben meghatározottakat alkalmazni kell.

A büntetések

17. §

(1)[44] A szövetség a doppinglista, valamint a doppingolás körülményeinek figyelembevételével - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a versenyzőre az alábbi büntetéseket szabhatja ki:

a)[45] a 6. § (1) bekezdésének a), b), c), e) és f) pontjaiban meghatározott doppingvétségek első alkalommal történő elkövetése esetén versenyrendszerben szervezett versenyen való részvételtől eltiltás 2 év időtartamra;

b)[46] a 6. § (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott doppingvétség első alkalommal történő elkövetése esetén, amennyiben a versenyző 18 hónapon belül három esetben tanúsítja az ott meghatározott magatartást, a versenyrendszerben szervezett versenyen való részvételtől eltiltás 1 év időtartamra. Az eltiltás 2 év időtartamú, ha a három eset közül egyik sem indokolható;

c)[47] a 6. § (1) bekezdésének g) pontjában meghatározott doppingvétség első alkalommal történő elkövetése esetén versenyrendszerben szervezett versenyen való részvételtől eltiltás 4 évtől végleges időtartamra. Ha a versenyző a 6. § (1) bekezdésének g) pontjában meghatározott doppingvétséget kiskorú versenyző sérelmére követi el, vagy a doppinglista szerinti "Meghatározott szerek" között nem szereplő egyéb tiltott szerrel, az eltiltás végleges.

(2)[48] A doppinglista szerinti "Meghatározott szerek"-nek a versenyző szervezetében való jelenléte esetén - amennyiben a versenyző bizonyítja, hogy azokat nem a teljesítménye fokozása érdekében alkalmazta - a büntetés első alkalommal legalább szóbeli figyelmeztetés, írásbeli megrovás vagy versenyrendszerben szervezett versenyen való részvételtől legfeljebb 2 év időtartamú eltiltás;

(3) A versenyzőre az eltiltás büntetés mellett:

a) az ideiglenes vagy végleges átigazolásból legfeljebb két év időtartamú kizárás büntetés,

b) a sportszövetség által adott kedvezmények legfeljebb egy év időtartamra történő megvonása,

c) legfeljebb a hivatásos sportoló sporttevékenységből származó előző évi nettó átlagjövedelmének hat havi összegét meg nem haladó pénzbüntetés szabható ki.

18. §

(1)[49] A szövetség a sportszakemberre az alábbi büntetéseket szabhatja ki:

a) a 6. § (2) bekezdésének a)-c) és e) pontjaiban meghatározott doppingvétségek első alkalommal történő elkövetése esetén a sportszakmai tevékenységben történő részvételtől eltiltás 4 évtől végleges időtartamra,

b) a 6. § (2) bekezdésének d) pontjában meghatározott doppingvétség első alkalommal történő elkövetése esetén a sportszakmai tevékenységben történő részvételtől eltiltás 2 év időtartamra.

(2)[50] Ha a sportszakember a 6. § (2) bekezdésének a)-c) és e) pontjaiban meghatározott doppingvétséget kiskorú versenyző sérelmére vagy a doppinglista szerinti "Meghatározott szerek" között nem szereplő egyéb tiltott szerrel követi el, a sportszakmai tevékenységben történő részvételtől végleg el kell tiltani.

(3)[51]

(4) A sportszakemberre az eltiltás büntetés mellett

a) a sportszövetség által adott kedvezmények legfeljebb egy év időtartamra történő megvonása,

b) legfeljebb a sportszakember szakmai tevékenységéből származó előző évi nettó átlagjövedelmének hat havi összegét meg nem haladó pénzbüntetés szabható ki.

(5) Amatőr sportolóra vagy ingyenes megbízási szerződés alapján tevékenykedő sportszakemberre pénzbüntetés nem szabható ki.

(6) A versenyzőre, sportszakemberre kiszabott pénzbüntetést a szövetségnél kell befizetni. A szövetség a pénzbüntetést köteles sportágában a doppingellenes tevékenységre fordítani.

19. §

(1)[52] Ha a versenyző a doppingeljárás során bizonyítja, hogy még gondatlanság sem terheli a doppingvétség első alkalommal történő elkövetésében, vele szemben az egyébként meghatározott eltiltás büntetés nem alkalmazható.

(2)[53] Ha a versenyző a doppingeljárás során bizonyítja, hogy nem terheli szándékosság a doppingvétség első alkalommal történő elkövetésében, vele szemben az egyébként alkalmazandó eltiltás csökkenthető, de nem lehet kevesebb az eltiltás időtartamának felénél.

(3) Ha az eltiltás időtartama végleges, akkor a (2) bekezdés szerint csökkentett időtartam nem lehet kevesebb nyolc évnél.

(4) A sportszakember által elkövetett 6. § (2) bekezdésének b) vagy c) pontja szerinti doppingvétség tekintetében a (2)-(3) bekezdésében meghatározottakat megfelelően alkalmazni kell.

(5)[54] Ha a versenyző vagy a sportszakember a doppingeljárás során érdemben közreműködik más versenyző, csapat vagy sportszakember doppingvétségének a felderítésében, vagy bizonyításában, velük szemben az egyébként alkalmazandó eltiltás időtartama csökkenthető, de nem lehet kevesebb az eltiltás időtartamának negyedénél. Ha az eltiltás időtartama végleges, a csökkentett büntetés nem lehet kevesebb nyolc évnél.

(6)[55] Amennyiben a versenyző vagy a sportszakember beismeri olyan doppingvétség elkövetését, amely más módon nem bizonyítható, a versenyzővel és a sportszakemberrel szemben egyébként alkalmazandó eltiltás időtartama csökkenthető, de nem lehet kevesebb az eltiltás időtartamának felénél.

(7)[56] Amennyiben a versenyzővel vagy a sportszakemberrel szemben egyébként alkalmazandó eltiltás e rendelet több rendelkezése alapján csökkenthető, a csökkentett eltiltás időtartama nem lehet kevesebb az egyébként alkalmazandó eltiltás időtartamának negyedénél.

(8)[57] A doppingvétségért egyébként alkalmazandó eltiltás időtartama legfeljebb 4 év időtartamra növelhető, amennyiben a versenyző vagy a sportszakember doppingvétségét (kivéve a 6. § (1) bekezdésének g) pontjában, 6. § (2) a)-c) és e) pontjaiban szereplő doppingvétségeket, vagy ha a versenyző, sportszakember a doppingvétség elkövetését beismeri) olyan módon követte el, amely különösen alkalmas a tisztességes játék (fair play) szellemének megsértésére és egyes sportágakra, vagy a sportmozgalomra különösen káros hatású, így különösen, ha

a) a doppingvétséget doppingterv vagy -rendszer részeként, önállóan vagy másokkal szervezetten követte el;

b) a doppingvétséget többféle tiltott anyaggal vagy módszerrel követte el,

c) a tiltott teljesítményfokozás hatását az eltiltás időtartamát követően is élvezheti, vagy

d) a doppingeljárás során csalárd, rosszhiszemű magatartást tanúsít.

(9)[58] A doppingeljárás során nem fogadható el a versenyző arra való hivatkozása, hogy doppinglistán szereplő valamely szer, módszer nem fedőszer, nincs teljesítménynövelő vagy káros egészségügyi hatása, illetve nem ellentétes a sport szellemiségével.

(10)[59] A versenyző, sportszakember által második alkalommal elkövetett doppingvétségért alkalmazandó eltiltás időtartamát a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

(11)[60] A versenyző, sportszakember által harmadik alkalommal elkövetett doppingvétségért - a (12) bekezdésben foglalt kivétellel - végleges eltiltás alkalmazandó.

(12)[61] A harmadik alkalommal elkövetett doppingvétség esetén az eltiltás 8 évtől végleges időtartamú, amennyiben

a) a doppinglista szerinti "Meghatározott szerek"-nek a versenyző szervezetében való jelenléte esetén a versenyző bizonyítja, hogy azokat nem a teljesítménye fokozása érdekében alkalmazta,

b) a harmadik alkalommal elkövetett doppingvétség a 6. § (1) bekezdés d) pontja szerinti doppingvétség.

19/A. §[62]

(1) Az eltiltás időtartama - a (2)-(3) bekezdésben foglalt kivételekkel - az azt megállapító elsőfokú határozat meghozatalának napján kezdődik.

(2) Amennyiben a másodfokon eljáró dopping fellebbviteli bizottság elnöke a büntetés végrehajtását felfüggeszti, az eltiltás a másodfokon eljáró dopping fellebbviteli bizottság határozata meghozatalának napján kezdődik.

(3) Amennyiben a versenyző vagy a sportszakember a doppingvétség elkövetését beismeri, az eltiltás időtartamának kezdete a doppingellenőrzés vagy a doppingvétséget megalapozó egyéb magatartás tanúsításának időpontja.

(4) Az eltiltás időtartamába a versenyengedély felfüggesztésének időtartamát be kell számítani.

20. §

(1)[63] Az eltiltás hatálya alatt álló személy a doppingellenes tevékenységben részt vevő szervezet által szervezett doppingellenes felvilágosító és rehabilitációs programokon kívül semmilyen formában nem vehet részt versenyrendszerben szervezett versenyen, kivéve nézőként.

(2) Az a személy, akivel szemben négy évnél hosszabb időtartamú eltiltás került kiszabásra, a négy év elteltét követően - azon sportágon kívül, amelyben a doppingvétséget elkövette - részt vehet alacsonyabb osztályban szervezett versenyeken, feltéve, ha az adott sportág versenyszabályzatában meghatározottak szerint az alacsonyabb osztályból nem kvalifikálhatja magát országos vagy nemzetközi versenyre.

(3) A versenyző az eltiltás hatálya alatt sportszakemberként, a sportszakember pedig versenyzőként nem tevékenykedhet.

(4)[64] Az eltiltás hatálya alatt a versenyző köteles a tartózkodási helyéről, illetve annak megváltozásáról a szövetséget tájékoztatni, és versenyen kívüli vizsgálatok céljából részére rendelkezésre állni.

(5)[65] Amennyiben a versenyző, sportszakember megsérti az eltiltás időtartamára vonatkozó részvételi tilalmat, annak időpontjában az eltiltás időtartama újrakezdődik. Ha a versenyzőt, sportszakembert nem terheli még gondatlanság sem a részvételi tilalom megsértésében, az újrakezdődő eltiltás időtartama csökkenthető, de nem lehet kevesebb annak felénél, végleges eltiltás esetén 8 évnél.

21. §

(1) A rendelet a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba azzal, hogy rendelkezéseit csak a hatálybalépését követően megindított doppingeljárások tekintetében lehet alkalmazni.

(2)[66] A doppingellenes tevékenységben részt vevő szervezetek, amennyiben az UNESCO keretében Párizsban, 2005. október 19-én elfogadott nemzetközi doppingellenes Egyezmény kihirdetéséről szóló kormányrendeletben foglalt Nemzetközi Doppingellenes Szabályzatot aláírói, a Nemzetközi Doppingellenes Szabályzatot a benne foglaltaknak megfelelően alkalmazzák, különös figyelemmel a 23. Cikk 2.2 pontjában foglaltakra.

(3)[67]

Dr. Medgyessy Péter s. k.,

miniszterelnök

1. számú melléklet az 55/2004. (III. 31.) Korm. rendelethez[68]

Második doppingvétség


Első doppingvétség
17. § (2) bek.6. § (1) bek. d) pont19. § (2) bek.6. § (1) bek. a)-c) és e)-f))
pontok, 6. § (2) bek. d) pont
19. § (8) bek.6. § (1) bek. g) pont, 6. § (2) bek. a)-c) és e) pontok
17. § (2) bek.1-4 év2-4 év2-4 év4-6 év8-10 év10 év-végleges
6. § (1) bek. d) pont1-4 év4-8 év4-8 év6-8 év10 év-véglegesvégleges
19. § (2) bek.1-4 év4-8 év4-8 év6-8 év10 év-véglegesvégleges
6. § (1) bek. a)-c))és e)-f)) pontok,
6. § (2) bek. d) pont
2-4 év6-8 év6-8 év8 év-véglegesvéglegesvégleges
19. § (8) bek.4-5 év10 év-végleges10 év-véglegesvéglegesvéglegesvégleges
6. § (1) bek. g) pont,
6. § (2) bek. a)-c) és e) pontok
8 év-véglegesvéglegesvéglegesvéglegesvéglegesvégleges

A versenyző, sportszakember által második alkalommal elkövetett doppingvétségért alkalmazandó eltiltás időtartamát az első alkalommal elkövetett doppingvétség, illetve az annak büntetése során értékelt körülmény (a táblázat első oszlopában függőlegesen) és a második alkalommal elkövetett doppingvétséget megalapozó magatartás, illetve az annak büntetése során értékelt körülmény (a táblázat első sorában vízszintesen) kiválasztásával kell megállapítani.

2. számú melléklet az 55/2004. (III. 31.) Korm. rendelethez[69]

A dopping-mintavételi és -kezelési eljárási rend részletes szabályai

Az eljárási rend célja, hogy

1. operatív egységesített eljárás keretében minden érdekelt számára biztosítsa az egységes és korrekt mintavételt és -kezelést;

2. elősegítse a doppingellenőrzés folyamatos végrehajtását és egy egységes, minden sportágra kiterjedő mintavételi és -kezelési modell kialakítását.

Főbb tartalmi elemek

1. Mintavételi és -kezelési csoportok

1.1. Az ellenőrzésnél a NADO két tagjának (a továbbiakban: doppingellenőr) jelenléte szükséges, figyelembe véve az ellenőrizendők nemét. Jelen lehet továbbá a versenyző által megjelölt személy is (orvos, gyúró) .

1.2. A doppingellenőröknek megbízólevéllel kell rendelkezniük, amelyet a NADO állít ki.

2. Az ellenőrzésre történő kijelölés

2.1. Az ellenőrzéseket a versenyeken és a versenyeken kívül is el lehet rendelni a nemzeti doppingellenes rendelkezéseknek, illetve szövetségek alapszabályainak megfelelően, összhangban a nemzetközi doppingellenes szervezetek szabályzataiban foglaltakkal.

2.2. A versenyző ellenőrzésre történő kijelölésének különösen az alábbi szempontokra figyelemmel kell megtörténnie:

- sérülés;

- hirtelen nagymértékű eredményjavulás;

- visszalépés vagy távolmaradás olyan versenytől, amelyen a részvétel várható volt;

- felkészüléssel kapcsolatos információk;

- dopping használatára utaló viselkedés, erre vonatkozó információk;

- váratlan visszavonulás vagy visszatérés onnan;

- korábbi ellenőrzéseken tapasztalt magatartásbeli vagy analitikai rendellenességek;

- a versenyző eltiltás utáni visszatérése.

2.3. Az igazolt, illetve versenyeken rendszeresen részt vevő versenyzőket bármikor, előzetes figyelmeztetés nélkül ismételten is tesztvizsgálatnak lehet alávetni.

2.4. Bejelentés nélküli ellenőrzés esetén tilos a versenyző előzetes tájékoztatása a várható ellenőrzésről.

3. A doppingmintát kísérő nyomtatványok

3.1. A versenyzőt szóban és írásban is fel kell szólítani a doppingvizsgálatra. A szóbeli felszólítást utólag dokumentálni kell a versenyző mintavételre való kijelölését igazoló nyomtatványon.

3.2. A felszólítással egyidejűleg a versenyzőt az alábbiakról kell tájékoztatni:

- doppingellenőrzésen kell megjelennie mintaszolgáltatás céljából;

- a doppingellenőrzés pontos helyéről és idejéről;

- a doppingellenőrzést kezdeményező doppingellenes szervezetről;

- a versenyző jogairól, különös tekintettel az általa megjelölt személy, illetve tolmács jelenlétének, a mintavétellel és -kezeléssel kapcsolatos tájékoztatás kérésének, valamint a mintavétel indokolt esetben való elhalasztásának lehetőségéről;

- a versenyző kötelezettségeiről, különös tekintettel együttműködési kötelezettségéről, a doppingellenőrzés megtagadásának, meghiúsításának, illetve magának az ellenőrzés alól történő kivonásának következményeiről;

- a doppingellenőrzéssel kapcsolatos egyéb fontos tudnivalóról.

3.3. A kijelölést igazoló nyomtatványon rögzíteni kell az alábbiakat:

- a versenyző adatait;

- a mintavétel idejét, helyét és módját;

- a doppingvizsgálatra való szóbeli felszólítás megtörténtét;

- a versenyző 3. 2. pontban foglaltakról való tájékoztatásának megtörténtét;

- a versenyző által kiválasztott kísérő személy nevét;

- doppingellenőrzés megtagadását, meghiúsítását, illetve azt, ha a versenyző az ellenőrzés alól kivonja magát - amely a pozitív vizsgálati eredménnyel egyenlő elbírálás alá esik -;

- a versenyző (képviselője, illetve kísérője) aláírását, amellyel elismeri, hogy a felszólítás szabályszerűen megtörtént;

- annak tényét, ha a versenyző doppingvizsgálatra történő felszólítása a versenyző önhibájából meghiúsult.

3.4. A versenyen történő ellenőrzésre vonatkozó szabályok:

3.4.1. A doppingellenőrzésre történő kijelölést közvetlenül a verseny befejezése után kell megtenni.

3.4.2. A kijelölés, illetve a mintavétel egyes sportágaknál más időpontban is megtörténhet (pl. súlycsoporthoz kötött sportágaknál mérlegeléskor is) .

3.4.3. Az ellenőrzésre történő kijelölés után a versenyző mellé ki kell rendelni egy kísérőt, aki a mintavételre történő megjelenésig a versenyző mellett tartózkodik.

3.4.4. Amennyiben vizelet-mintavétel történik, úgy azt a doppingvizsgálatra történő felszólítás utáni első vizeletmintából kell elvégezni. Versenyen való ellenőrzés esetén a mintavételre történő kijelölés után 1 órán belül, versenyen kívüli ellenőrzés esetén lehetőség szerint azonnal meg kell jelenni a mintavételi állomáson.

3.5. A versenyen kívül történő mintavétel:

3.5.1. A versenyző előzetes értesítés nélkül bármikor kijelölhető doppingellenőrzésre.

3.5.2. Egyebekben a 3.4.2-3.4.4. pontokban foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.

4. Megjelenés mintavételre

4.1. A verseny befejezésekor a kijelölést igazoló nyomtatványon jelzett időpontban a versenyzőnek a mellérendelt kísérővel együtt meg kell jelennie a doppingellenőrző állomáson rendszerint azonnal, de legfeljebb 1 órán belül.

4.2. A doppingellenőr indokolt esetben engedélyezheti, hogy a versenyző a doppingellenőrző állomáson a kijelölést követő 1 óra elteltét követően jelenjen meg. A versenyző távolléte különösen az alábbi esetekben minősülhet indokoltnak:

- eredményhirdetésen való részvétel;

- további versenyen való részvétel;

- levezető edzés elvégzése;

- szükséges orvosi kezelésen való megjelenés;

- sajtótájékoztatón, interjún való részvétel.

4.3. A doppingellenőrzési űrlapon fel kell tüntetni

- a versenyző adatait,

- a mintavétel adatait (versenyen vagy versenyen kívül, bejelentett vagy bejelentés nélküli, vér vagy vizelet),

- a mintavétel dátumát és időtartamát, a mintavételi üveg számát, a részminta adatait,

- a minta faj súlyát, pH-ját,

- a versenyző által a mintavételt megelőző 10 napon belül szedett gyógyszereket, táplálékkiegészítőket, gyógyászati célú mentesség meglétét,

- az ellenőrzéssel kapcsolatos esetleges megjegyzéseket, kifogásokat.

5. Mintavételi helyiség

5.1. A versenyen, illetve a versenyen kívüli ellenőrzés során a mintavételi helyiségnek a sportrendezvény helyéhez olyan közel kell lennie, amennyire az lehetséges. Erről a szervezőnek, illetve a sportszervezetnek kell gondoskodnia.

5.2. A mintavétel helyének elszigeteléséről és biztonságáról gondoskodni kell.

5.3. Célszerű biztosítani egy elkülönített váró-és adminisztratív helyiséget, valamint külön mosdót a mintavétel céljára.

5.4. A szervezőnek, illetve a sportszervezetnek gondoskodnia kell róla, hogy a mintavétel eredményes lebonyolítása és minták biztonságos tárolása érdekében a mintavételi helyiségben rendelkezésre álljon:

- a NADO által jelzett és a szervezővel előzetesen egyeztetett esetekben zárható hűtőszekrény;

- legfeljebb 0, 5 literes kiszerelésű, bontatlan palackozott ásványvíz, illetve üdítőital, sportolónként legalább 1, 5 liter mennyiségben;

- megfelelő higiénés körülmények.

5.5. A mintavételi helyiségben csak arra felhatalmazott személyek tartózkodhatnak, a vizeletminta szolgáltatásánál csak azonos nemű doppingellenőr lehet jelen. Szükség esetén tolmács segítsége igénybe vehető.

5.6. A vizsgálóhelyiségben egy időben csak egy versenyző vizsgálata történhet.

6. A mintavételi eljárás

6.1. A mintavételi felszerelésnek eleget kell tennie az egyedi azonosítás, a biztonságos tárolás és a sérthetetlenség követelményeinek, valamint a WADA előírásainak. A mérésre szolgáló eszközöket rendszeresen hitelesíteni kell.

6.2. Az eljárás lényegét és folyamatát a mintavétel előtt a versenyzővel ismertetni kell. Különösen indokolt esetben, a doppingellenőr engedélyével, az általa megjelölt időpontig a versenyző kísérőjével elhagyhatja a mintavételi helyiséget.

6.3. A vizelet-mintavétel lezárt, ellenőrzött mintavételi edénybe történik, az adminisztratív helyiségben tartózkodó ellenőr és tanú jelenlétében. A doppingellenőrnek biztosítania kell, hogy a versenyző megfelelő számú mintavételi edényből választhasson. A korrekt vizsgálat végzéséhez legalább 75 ml vizeletre van szükség, amelyből 50 ml-t az "A" feliratú, 25 ml-t pedig a "B" feliratú mintavételi edénybe kell tölteni. A test egyéb szöveteiből történő mintavétel lehetőségét az érintett szövetségnek - a nemzetközi szövetsége szabályzatával összhangban - doppingszabályzatában kell rendeznie.

6.4. Az ellenőrzés eredményének befolyásolása, illetve a csalás elkerülése érdekében a felesleges ruhadarabokat a versenyzőnek le kell vennie. Mindig egy azonos nemű doppingellenőr, és továbbá egy tanú jelenlétét kell biztosítani a vizsgálat során.

6.5. A versenyző az általa kiválasztott, előre megszámozott mintaszállító edénypárba tölti ki a vizeletmintát, majd lezárja azokat. Az egyedi kódot a doppingellenőrzési űrlapon fel kell tüntetni, amit a versenyző, kísérője és a doppingellenőr ellenőriz.

6.6. Ha valamelyik nemzeti, illetve nemzetközi szövetség előírja, akkor a gyűjtőedényben lévő maradék vizelet pH-ját és fajsúlyát meg kell mérni. Ennek eredményét a doppingellenőrzési űrlapon fel kell tüntetni (a pH 3, 5-12, a fajsúly 1005-1040 között elfogadható) . Ezeknek az értékeknek nem megfelelő értékek esetén új vizeletmintát kell levenni.

6.7. A doppingellenőr új minta szolgáltatását írhatja elő, amennyiben a minta nem felel meg az előírásoknak, illetve a minta eredetiségével kapcsolatban kétségek merülnek fel. Az ismételt mintaszolgáltatás megtagadása az első mintaszolgáltatás megtagadásának következményeivel jár. Ismételt mintaszolgáltatás esetén mindkét mintát a laboratóriumba kell szállíttatni. Amennyiben a második vizeletminta pH-ja és fajsúlya sem megfelelő, a további mintavételtől el lehet tekinteni.

6.8. A versenyzőnek nyilatkoznia kell azokról a gyógyszerekről vagy egyéb készítményekről, amelyeket a vizsgálatot megelőző 10 napon belül szedett. Az adatokat bizalmasan kell kezelni, de azokat fel kell tüntetni a doppingellenőrző űrlapon.

6.9. A doppingellenőr által kitöltött doppingellenőrzési űrlapon szereplő adatok helyességét, valamint a mintavétel befejezését a mintavételkor a mintavételi helyiségben tartózkodó valamennyi személy aláírásával igazolja az űrlapon, amelyen az ellenőrzéssel kapcsolatos bármilyen további észrevételt dokumentálni kell.

6.10. A doppingellenőrzési űrlap 1-1 példányát megkapj a

- a versenyző,

- a NADO,

- a szövetség, és

- a laboratórium (ezen a példányon név nem szerepelhet, csak kódszám) .

7. Az ellenőrzés megtagadása vagy elmulasztása

Az ellenőrzés megtagadásának vagy elmulasztásának tényét az ellenőrző nyomtatványon és a doppingellenőrzési űrlapon dokumentálni kell, amennyiben lehetséges a versenyző és a kísérő aláírásával együtt. Visszautasítás, az ellenőrzés elmulasztása vagy téves, illetve megkésett megjelenés az ellenőrzés színhelyén a pozitív vizsgálati eredménnyel azonos elbírálás alá esik.

8. A mintakezelési eljárás

8.1. A laboratóriumba történő mintaszállítás

A mintákat a nemzetközi követelményeknek, valamint a nemzetközi doppingellenes szervezetek által elfogadott módon, a biztonság szabályainak megfelelően kell a laboratóriumba küldeni az erre a célra rendszeresített formanyomtatvány kíséretében, a mintavétel után a lehető legrövidebb időn belül, hűtött és biztonságosan becsomagolt állapotban. A minták átvételét azok megérkezését követően a laboratóriumban dokumentálni kell.

8.2. A minta tárolása

8.2.1. Amennyiben a minta laboratóriumba történő azonnali szállítása nem lehetséges, annak megfelelő tárolásáról a doppingellenőrnek vagy a minta szállításával megbízott személynek kell gondoskodnia.

8.2.2. A minta tárolása során biztosítani kell, hogy a minta a tárolást követően is alkalmas legyen a laboratóriumi vizsgálatok elvégzésére, és kizárólag a szállítására és tárolására felhatalmazott személyek férhessenek hozzá.

8.3. A laboratóriumi eljárás

8.3.1. Az analízist végző laboratóriummal kötött szerződése alapján a NADO gondoskodik a minta analízisének elvégzéséről, amely során a nemzetközi követelményeknek megfelelően biztosítani kell:

- a laboratóriumon belüli megfelelő mintakezelést;

- az analízisre vonatkozó speciális előírások megtartását

- az eredmények bizalmas kezelését.

8.3.2. A laboratórium értesíti a NADO-t az "A" minta pozitív vizsgálati eredményéről, valamint ha az analízis a minta mennyisége, minősége vagy más körülmény miatt nem végezhető el. A laboratórium a "B" minta vizsgálatát a NADO keresésére végzi el, amelyen a versenyző vagy az általa meghatalmazott személy jelen lehet, egyéb esetben a "B" mintát a laboratórium a nemzetközi követelményekben meghatározott időpontig köteles megőrizni.

8.3.3. A vizsgálat eredményét bizalmasan, az érintettek személyiségi jogainak védelmére tekintettel kell kezelni.

Lábjegyzetek:

[1] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[2] Módosította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (2) bekezdése a) pontja. Hatályos 2007.07.01.

[3] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2007.07.01.

[4] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2007.07.01.

[5] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2007.07.01.

[6] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 2. § (3) bekezdése. Hatályos 2007.07.01.

[7] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 2. § (3) bekezdése. Hatályos 2007.07.01.

[8] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 2. § (4) bekezdése. Hatályos 2007.07.01.

[9] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[10] Módosította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 13. § (4) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[11] Beiktatta a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[12] A §-t, és a megelőző alcímet megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 5. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[13] A §-t megállapította, és a megelőző alcímet beiktatta a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 6. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[14] Beiktatta a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 7. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[15] Módosította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdése a) pontja. Hatályos 2008.12.31.

[16] Beiktatta a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdése a) pontja. Hatályos 2007.07.01.

[17] Megállapította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2009.01.01.

[18] Módosította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdése b) pontja. Hatályos 2007.07.01.

[19] Módosította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (2) bekezdése b) pontja. Hatályos 2007.07.01.

[20] Beiktatta a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 8. § (1) bekezdése. Hatályos 2007.07.01.

[21] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 8. § (2) bekezdése. Hatályos 2007.07.01.

[22] Módosította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdése c) pontja. Hatályos 2007.07.01.

[23] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 9. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[24] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 10. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[25] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 11. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[26] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 12. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[27] Beiktatta a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 12. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[28] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 13. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[29] Módosította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdése b) pontja. Hatályos 2008.12.31.

[30] Módosította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdése c) pontja. Hatályos 2008.12.31.

[31] Beiktatta a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2009.01.01.

[32] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 13. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[33] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 13. §-a. Hatályos 2007.07.01.

[34] Megállapította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 3. §-a. Hatályos 2009.01.01.

[35] Módosította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdése d) pontja. Hatályos 2008.12.31.

[36] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 14. § (1) bekezdése. Hatályos 2007.07.01.

[37] Módosította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 14. § (2) bekezdése. Hatályos 2007.07.01.

[38] Megállapította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2009.01.01.

[39] Beiktatta a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 4. §-a. Hatályos 2009.01.01.

[40] Módosította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdése d) pontja. Hatályos 2007.07.01.

[41] Módosította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdése e) pontja. Hatályos 2007.07.01.

[42] Módosította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdése d) pontja. Hatályos 2007.07.01.

[43] Módosította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdése f) pontja. Hatályos 2007.07.01.

[44] Módosította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdése g) pontja. Hatályos 2007.07.01.

[45] Megállapította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[46] Megállapította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[47] Beiktatta a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[48] Megállapította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[49] Megállapította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 6. §-a. Hatályos 2009.01.01.

[50] Megállapította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 6. §-a. Hatályos 2009.01.01.

[51] Hatályon kívül helyezte a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdése e) pontja. Hatálytalan 2008.12.31.

[52] Megállapította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[53] Megállapította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (1) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[54] Megállapította a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[55] Beiktatta a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[56] Beiktatta a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[57] Beiktatta a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[58] Beiktatta a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[59] Beiktatta a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[60] Beiktatta a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[61] Beiktatta a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[62] Beiktatta a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 8. §-a. Hatályos 2009.01.01.

[63] Módosította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdése i) pontja. Hatályos 2007.07.01.

[64] Módosította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdése j) pontja. Hatályos 2007.07.01.

[65] Beiktatta a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 9. §-a. Hatályos 2009.01.01.

[66] Beiktatta a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 10. §-a. Hatályos 2009.01.01.

[67] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. § 731. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.

[68] Beiktatta a 343/2008. (XII. 30.) Korm. rendelet 13. § (5) bekezdése. Hatályos 2009.01.01.

[69] Megállapította a 88/2007. (IV. 26.) Korm. rendelet 15. § (3) bekezdése k) pontja. Hatályos 2007.07.01.

Tartalomjegyzék