20/2005. (IV. 12.) BM rendelet
a közúti járművek előzetes eredetiségvizsgálatában közreműködők képzésének, továbbképzésének és a vizsgálóállomások működési feltételeinek részletes szabályairól, valamint az alkalmazható vizsgálati módszerekről
A közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Kknyt.) 42. §-ának c) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
Általános rendelkezések
1. §
A jármű előzetes eredetiségvizsgálati tevékenység ellátása során e rendeletben foglaltak szerint kell eljárni.
Értelmező rendelkezések
2. §
E rendelet alkalmazásában:
a) előzetes eredetiségvizsgálati módszer: az e rendelet 18. §-ában meghatározott Minősítő Bizottság által alkalmasnak minősített vizsgálati módszer,
b) minősített vizsgálati módszerek listája: e rendelet mellékletében meghatározott, alkalmazható vizsgálati módszerek és azok tulajdonosainak megnevezése,
c)[1] vizsgálóállomás: olyan helyszín - a közreműködő által működtetett telephely -, amely alkalmas a jármű és a járműokmányok előírt adatainak hiteles felvételezésére, rögzítésére, valamint azoknak a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalához (a továbbiakban: Hivatal) történő továbbítására,
d) vizsgáló: az előzetes eredetiségvizsgálati tevékenységben való részvétel céljából a közreműködővel munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személy, aki a Hivatal által szervezett oktatásban részt vett, sikeres vizsgát tett és jogosultságot szerzett az e rendeletben előírt vizsgálói tevékenység végzésére,
e) adminisztrátor: az előzetes eredetiségvizsgálati tevékenységben való részvétel céljából a közreműködővel munkaviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személy, aki a Hivatal által szervezett oktatásban részt vett, sikeres vizsgát tett és jogosultságot szerzett az e rendeletben előírt adminisztratív tevékenység végzésére.
Képzési feltételek
3. §
(1) A vizsgálók és adminisztrátorok képzése alaptanfolyamon, továbbképzése továbbképző tanfolyamon (a továbbiakban együtt: tanfolyam) történik.
(2) A tanfolyamok szervezéséért, valamint a képzés és vizsgáztatás feltételeinek biztosításáért a Hivatal felelős.
(3) Az alaptanfolyamra a jelentkezés a Hivatalhoz benyújtott kérelemmel történik.
(4) A vizsgálói és az adminisztrátori alaptanfolyamot végzett és eredményes vizsgát tett személy részére a Hivatal - az 1., illetőleg a 2. mellékletben meghatározott - tanúsítványt állít ki.
(5) A vizsgálói alaptanfolyamot végzett és eredményes vizsgát tett személy részére kiállított tanúsítvány adminisztrátori tevékenység végzésére is jogosít.
(6) A tanfolyami képzés és az alaptanfolyamot követő vizsga térítésmentes.
4. §
(1) A vizsgálói alaptanfolyamra jelentkezőkre vonatkozó feltételek:
a) betöltött 18. életév,
b) büntetlen előélet,
c) legalább "B" kategóriára érvényes vezetői engedély,
d) az Országos Szakmunkásképzési Jegyzék (OSZJ), illetve az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) szerint
da) OSZJ-311-1, OKJ 52 5241 02 autószerelő, illetve technikus,
db) OSZJ-311-2 autóvillamossági szerelő, illetve technikus,
dc) OKJ 52 5241 01 autóelektronikai műszerész,
dd) OKJ 53 5241 01 gázautó-szerelő,
de) OKJ 53 5441 05 közlekedésgépészeti technikus, közúti járműgépész,
df) OKJ 51 8917 05 katonai gépjárműszerelő,
dg) OKJ 52 8917 05 katonai gépjárműtechnikus,
dh) OKJ 518917 02 harcjármű-szerelő,
di) OKJ 528917 02 harcjármű-technikus,
dj) OKJ 33524102 karosszéria lakatos, vagy
dk) a fentieknek megfelelő, legalább középfokú szakirányú végzettség.
(2) A vizsgálói tanfolyami jelentkezéshez a jelentkezési lapon fel kell tüntetni a vezetői engedély okmányazonosító jelét és kategória jelét, valamint csatolni kell
a) a szakképesítést igazoló bizonyítvány hiteles másolatát,
b) három hónapnál nem régebben kiállított hatósági erkölcsi bizonyítványt.
5. §
(1) Az adminisztrátori alaptanfolyamra jelentkezőkre vonatkozó feltételek:
a) betöltött 18. életév,
b) büntetlen előélet,
c) középfokú végzettség.
(2) Az adminisztrátori tanfolyami jelentkezéshez csatolni kell
a) az iskolai végzettséget igazoló bizonyítvány hiteles másolatát,
b) három hónapnál nem régebben kiállított hatósági erkölcsi bizonyítványt.
6. §
(1) A képzéshez az oktatási anyagot és a felkészüléshez szükséges jegyzeteket a Hivatal biztosítja.
(2) A képzési programot, a vizsgatételeket (írásbeli, szóbeli) a Hivatal állítja össze.
7. §
(1) Az alaptanfolyamon elsajátított ismeretekről bizottság előtt vizsgát kell tenni. Vizsgára az jelentkezhet, aki megfelel a vizsgára bocsátás 1. melléklet III. 1. alpontjában, illetve a 2. melléklet III. 1. alpontjában meghatározott feltételeknek.
(2) A vizsgabizottság 3 főből áll. A vizsgabizottság elnökét és tagjait a Hivatal vezetője az érintett szakterület köztisztviselői közül jelöli ki.
(3) A vizsgabizottság elnökét és tagjait külön díjazás nem illeti meg.
8. §
(1) A vizsgáról jegyzőkönyvet kell felvenni, melyet a Hivatalnál öt évig meg kell őrizni.
(2) A vizsgálói alapképzés szakmai és vizsgakövetelményeit az 1. melléklet tartalmazza.
(3) Az adminisztrátori alapképzés szakmai és vizsgakövetelményeit a 2. melléklet tartalmazza.
9. §
(1) A vizsgálói és az adminisztrátori vizsgával rendelkezők ötévenként legalább egy alkalommal kötelesek továbbképző tanfolyamon részt venni.
(2) A továbbképző tanfolyamra a Hivatalnál kell jelentkezni. A Hivatal a továbbképzés időpontjáról a jelentkezőt tájékoztatja.
(3) A továbbképzéshez az oktatási anyagot és a felkészüléshez szükséges jegyzeteket a Hivatal biztosítja.
(4) A továbbképzési programot a Hivatal állítja össze.
(5) A továbbképző tanfolyam elvégzéséről a Hivatal igazolást állít ki.
A közreműködő tevékenységének és a vizsgálóállomások működésének részletes szabályai
10. §
(1) Az az egyéni vállalkozó vagy gazdasági társaság alkalmas a hatósági eljárásban való közreműködésre,
a) aki rendelkezik a 15. §-ban meghatározott feltételeknek megfelelő vizsgáló állomással,
b) akivel a 4. § (1) bekezdésében vagy a 20. § (2) bekezdésében előírtaknak megfelelő személy munkaviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll,
c) aki e tevékenységével összefüggésben felelősségbiztosítással rendelkezik.
(2) Az előzetes eredetiségvizsgálatban közreműködőként az vehet részt, aki (amely) az (1) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelel, és a tevékenység folytatására a Hivatal vele együttműködési szerződést kötött.
(3) A Hivatal köteles megszüntetni az együttműködést azzal a közreműködővel, aki az (1) bekezdésben foglalt alkalmassági feltételeknek a közreműködés során nem felel meg. A Hivatal az (1) bekezdés b) pontjában foglalt feltétel hiánya esetén akkor szünteti meg az együttműködést, ha azt a felmerülésétől számított 30 napon belül a közreműködő nem pótolja.
11. §
(1) A közreműködő köteles az általa foglalkoztatott vizsgálót és adminisztrátort tevékenységük megkezdése előtt a Hivatalnál bejelenteni. A bejelentéshez csatolni kell a munkaviszony, vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony fennállását igazoló okiratot, a tanfolyam sikeres elvégzését igazoló tanúsítvány másolatát, valamint a vizsgáló, illetőleg az adminisztrátor három hónapnál nem régebbi erkölcsi bizonyítványát.
(2) A Hivatal a vizsgálót és az adminisztrátort a tevékenységük végzéséhez szükséges, az informatikai rendszerhez hozzáférést biztosító egyedi jogosultság-azonosítóval (a továbbiakban: jogosultság) látja el.
12. §
(1) Az előzetes eredetiségvizsgálatra irányuló hatósági eljárásban vizsgálóként, illetve adminisztrátorként tevékenységet végezni csak a Hivatal által kiadott jogosultság birtokában lehet. A Hivatal a jogosultságokról listát vezet.
(2) A jogosultsági listában naprakészen rögzíteni kell:
a) a közreműködő azonosító adatait,
b) a vizsgálóállomás azonosító adatait,
c) vizsgálói, illetőleg adminisztrátori besorolást,
d) a vizsgálók, illetőleg adminisztrátorok azonosító kódját,
e) a vizsgálók, illetőleg adminisztrátorok nevét, születési helyét és idejét, anyja nevét, lakcímét,
f) a jogosultság felfüggesztésének tényét,
g) a jogosultsági listából való törlést.
(3) A jogosultsággal összefüggő adatok megváltozását a közreműködő közvetlenül, a vizsgáló és az adminisztrátor a közreműködőn keresztül a változást követő három munkanapon belül köteles a Hivatalnak bejelenteni.
(4) Amennyiben a közreműködő, a vizsgáló, illetőleg az adminisztrátor saját hibájából elmulasztotta a (3) bekezdésben foglalt bejelentési kötelezettségét, az érintett vizsgáló, illetőleg adminisztrátor jogosultságát a Hivatal a mulasztás pótlásáig felfüggesztheti.
(5) Amennyiben a vizsgáló vagy az adminisztrátor ellen e tevékenységével összefüggésben elkövetett, a közélet tisztasága, a közbizalom, illetve vagyon elleni bűncselekmény megalapozott gyanúja miatt büntetőeljárás indul, a Hivatal annak jogerős lezárásáig a jogosultságát felfüggeszti.
(6) A Hivatal a 17. § (4) bekezdésben foglalt esetben, amennyiben a közreműködő a rendelkezésre álló időn belül a hiányosságot nem szünteti meg, a hiányosság megszüntetéséig a közreműködővel a 10. § (1) bekezdés b) pontja szerinti jogviszonyban álló vizsgáló, illetve adminisztrátor jogosultságát felfüggeszti.
(7) A Hivatal a jogosultság kiadása előtt, valamint a jogosultság fennállása alatt ellenőrzi, hogy a vizsgáló, illetőleg az adminisztrátor megfelel-e a 4. § (1) bekezdés b) pontjában, illetve az 5. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott alkalmazási feltételeknek.
13. §
A Hivatal a jogosultsági listából törli azt,
a) aki azt kérelmezi,
b) akiről a Hivatal megállapítja az alkalmatlanságot, mert az e rendeletben foglalt szabályokat szándékosan megszegte, amennyiben az kihatott a vizsgálat eredményére,
c) akinek a közreműködővel fennálló munkaviszonya, vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonya megszűnt,
d) akit bűncselekmény elkövetése miatt jogerősen elítéltek.
14. §
(1) Akit a 13. § b) pontjában meghatározott ok miatt töröltek a jogosultsági nyilvántartásból, annak részére egy évig nem adható jogosultság.
(2) Akit a 13. § d) pontjában meghatározott ok miatt töröltek a jogosultsági nyilvántartásból, annak részére nem adható jogosultság addig, amíg a büntetett előélethez fűződő hátrányos jogkövetkezmények alól nem mentesült.
A vizsgálóállomás működési feltételei
15. §
(1) Az eredetiség megállapításával összefüggő közreműködői tevékenység olyan vizsgálóállomáson végezhető, ahol:
a) rendelkezésre állnak a forgalmi engedély adatainak, és a Kknyt. 9/B. § (1) bekezdés a)-d) és h) pontjaiban foglalt adatok hiteles felvételezését és megmásíthatatlan rögzítését, valamint a Hivatalhoz történő sérülésmentes továbbítását biztosító tárgyi, és az e rendeletben meghatározott személyi feltételek,
b) a minősített vizsgálati módszerek listájában szereplő vizsgálati módszer kerül alkalmazásra,
c) biztosított az a) pontban foglaltak alapján felvételezett adatok megmásíthatatlan rögzítéséhez és a Hivatalhoz történő sérülésmentes továbbításához szükséges közvetlen adattovábbítást lehetővé tévő adatátviteli kapcsolat,
d) biztosított, hogy a vizsgálóhelyiségbe (vizsgálat helyére) a vizsgálat tartama alatt illetéktelen személy ne léphessen be,
e) biztosított, hogy a jármű vizsgálat során minden irányból vizsgálható.
(2) A vizsgálóállomásnak rendelkeznie kell elektronikus és mechanikus vagyonvédelmi rendszerrel.
16. §
A közreműködő vizsgálóállomáson kívül csak úgy végezhet vizsgálatot, ha annak során a 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételek biztosítottak.
Az előzetes eredetiségvizsgálat folyamata
17. §
(1) A jármű előzetes eredetiségvizsgálata külön jogszabályban* meghatározott, hivatalból vagy kérelemre induló hatósági eljárás.[2]
(2) A kérelem előterjesztésének, átvételének, a jármű műszaki adatai vizsgálóállomáson történő rögzítésének és azok előzetes eredetiségvizsgálati nyilvántartásba (a továbbiakban: nyilvántartás) történő továbbításának rendjét a vizsgálóállomáson a 3. melléklet tartalmazza.
(3) Az előzetes eredetiségvizsgálat hatósági folyamatát, különösen a közreműködő tevékenysége során a valós adatok hiteles felvételezését, megmásíthatatlan rögzítését és azok előzetes eredetiségvizsgálati nyilvántartásba történő sérülésmentes továbbítását, valamint a vizsgálók és adminisztrátorok tevékenységét a Hivatal rendszeresen és esetenként ellenőrzi. Az ellenőrzés eredményéről a Hivatal írásban tájékoztatja a közreműködőt, illetőleg a vizsgáló, illetve az adminisztrátor tekintetében - amennyiben annak feltételei fennállnak - megteszi a 12-13. §-ban foglalt intézkedéseket.
(4) Amennyiben az ellenőrzés a közreműködő érdekkörében tár fel hiányosságot, a Hivatal azt írásban közli a közreműködővel, aki köteles a hiányosságot haladéktalanul megszüntetni. Amennyiben a közreműködő a Hivatal felhívásának haladéktalanul, vagy a felhívásban megjelölt időpontig nem tesz eleget, a Hivatal a közreműködővel történő együttműködést a hiányosság megszüntetéséig felfüggeszti.
Az alkalmazható előzetes eredetiségvizsgálati módszerek
18. §
(1) Az előzetes eredetiségvizsgálati hatósági eljárás során kizárólag a 4. mellékletben szereplő vizsgálati módszerek alkalmazhatóak.
(2) Új előzetes eredetiségvizsgálati módszer alkalmasságának megállapítása érdekében a Hivatal három évenként pályázatot ír ki.
(3)[3] A pályázatra beküldött módszerek alkalmasságáról a (4) bekezdés szerinti független Minősítő Bizottság dönt. A Minősítő Bizottság javaslatára az igazságügyi és rendészeti miniszter az alkalmasnak talált vizsgálati módszert felveszi a minősített vizsgálati módszerek listájára.
(4)[4] A Minősítő Bizottság tagjait az igazságügyi és rendészeti miniszter felkérésére a Rendőrség, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Központi Hivatala, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és a Közlekedéstudományi Intézet jelöli ki. A Minősítő Bizottság működését ügyrendjében maga szabályozza. A Minősítő Bizottság független, döntését kizárólag szakmai szempontok szerint hozza meg.
(5) A pályázat benyújtásának feltétele, hogy a pályázó előzetesen, írásban tudomásul veszi és hozzájárul ahhoz, hogy a pályázatra beküldött vizsgálati módszer listára kerülése esetén a vizsgálati módszert az azt választó közreműködők számára a közreműködői tevékenység ellátásához hozzáférhetővé és felhasználhatóvá teszi. A hozzáférés és felhasználás feltételeinek meghatározásakor a Polgári Törvénykönyv szabályait kell alkalmazni.
19. §
(1) A minősített vizsgálati módszerek listáján szereplő vizsgálati módszerek felülvizsgálatát és újraminősítését - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - öt évenként kell elvégezni.
(2) A minősített vizsgálati módszer tulajdonosa a vizsgálati módszer újraminősítését kezdeményezheti, amennyiben annak továbbfejlesztésére, módosítására kerül sor. Az újraminősítésre irányuló kérelmet a Hivatalhoz kell benyújtani. A továbbfejlesztett, módosított vizsgálati módszer abban az esetben alkalmazható, ha újraminősítése megtörtént, a Minősítő Bizottság alkalmasnak találta, és felkerült a minősített vizsgálati módszerek listájára.
(3)[5] Az újraminősítést a Minősítő Bizottság végzi, akinek javaslata alapján az igazságügyi és rendészeti miniszter a vizsgálati módszert a listában szerepelteti vagy törli onnan.
(4) Az (1) bekezdés szerinti újraminősítés időpontját úgy kell meghatározni, hogy annak eredménye az (1) bekezdés szerinti határidő eltelte előtt legalább 6 hónappal rendelkezésre álljon. Amennyiben a Minősítő Bizottság által feltárt hiányosságok pótolhatók, a Hivatal, a Minősítő Bizottság javaslatára, megfelelő idő kitűzésével a vizsgálati módszer tulajdonosát azok pótlására, kijavítására szólítja fel. A határidő elteltét követően a Minősítő Bizottság a vizsgálati módszert ismét megvizsgálja és minősíti.
Hatálybaléptető és átmeneti rendelkezések
20. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
(2) Az e rendelet hatálybalépésekor a Kknyt. 35. §-ának (5) bekezdése szerinti szakértői állomásokon foglalkoztatott személyek az e rendeletben meghatározott vizsgálói, illetve adminisztrátori tanfolyam elvégzése, illetve vizsga letétele nélkül végezhetik tevékenységüket.
(3) A (2) bekezdés szerinti személyek mentesülnek a 4. § (1) bekezdés d) pontjában rögzített személyi feltételek teljesítése alól.
(4) Az Országos Rendőr-főkapitányság által kiírt, és 1997. december 16-án lezárult pályázaton megfelelőnek minősített vizsgálati módszerek e rendelet hatálybalépésekor alkalmazott változatai a 18. § (3) bekezdés szerinti vizsgálati módszernek minősülnek.
Dr. Lamperth Mónika s. k.,
belügyminiszter
1. melléklet a 20/2005. (IV. 12.) BM rendelethez
"VIZSGÁLÓ" alapképzés szakmai és vizsgakövetelményei
I. A munkaterület rövid, jellemző leírása
A vizsgálóval szemben támasztott követelmény, hogy megfelelő eszközök alkalmazásával a gépjármű eredetiségének megállapításában a hatósággal közreműködjön a bűncselekményből származó gépjárművek, gépjárműelemek (karosszériák, alvázak, motorok) forgalomba helyezésének, tulajdonjogot érintő jogosulatlan megváltoztatásának megakadályozásában.
II. A képesítés szakmai követelményei
1. Jogi és igazgatási ismeretek Ismernie kell:
- az államigazgatási (közigazgatási) eljárás általános szabályairól,
- az adatvédelemről, adatbiztonságról,
- a közlekedési igazgatásról,
- a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról,
- a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről,
- a közúti járművek eredetiségvizsgálatával kapcsolatos eljárásról
szóló hatályos jogszabályok tevékenységi körét érintő előírásait,
- az államigazgatási (közigazgatási) határozat elemeit,
- a járműigazgatási ügy elemeit,
- a magyar gépjármű-bűnözési problémákat, a gépjármű bűnmegelőzés jelentőségét,
- a járműlopások főbb típusait.
2. Informatikai ismeretek Ismernie kell:
- a számítógép és perifériák működését,
- az adatvédelem, adatbiztonsági előírásokat, lehetőségeket,
- az adatfelvételezéshez kialakított programok alkalmazásának módját,
- a tevékenységét támogató programokat,
- a telekommunikációs alkalmazásokat,
- a számítógépes szövegszerkesztő programot,
- az elektronikus levelezést,
- az Internet kereső rendszereit,
- a dokumentum szkennelést.
3. Okmányok ismerete és ellenőrzése Ismernie kell:
- az egyes okiratok jellemzőit (okmány, közokirat és magánokirat),
- a Magyarországon hivatalosan használt járműokmányokat, külföldi járműokmányokat,
- a személyazonosító okmányokat,
- az azonosítás során használandó okmányokat (forgalmi engedély, vámeljárással kapcsolatos okmányok, személyazonosító igazolvány, adásvételi szerződés, fődarab származási okmány, meghatalmazás),
- az iratkezelés, irattározás szabályait,
- a járművekkel kapcsolatos közlekedési igazgatási (okmányirodai) ügyintézés menetét,
- az okmányokkal kapcsolatos jogosultságokat.
4. Eljárásrend ismerete:
- adminisztrációs,
- vizsgálati.
III. A képesítés vizsgáztatási követelményei
A vizsgáló képesítő alapvizsgát a hatóság által kijelölt vizsgabizottság előtt kell letenni.
1. A vizsgára bocsátás feltételei:
- a szakmai elméleti tantárgyak tananyagának elsajátítása,
- a résztvevő az előírt tanfolyami óraszám legalább 75%-án jelen volt.
2. A vizsga egyes részei
Írásbeli vizsga
A vizsgázók az írásbeli vizsgán a hatóság által jóváhagyott feladatlapot oldanak meg az alábbi tantárgyakból:
- Jogi és igazgatási ismeretek
- Okmányok ismerete és ellenőrzése
- Eljárásrend ismerete
Az írásbeli vizsga időtartama: maximum 120 perc.
Szóbeli vizsga
A vizsgázó a szóbeli vizsgán a hatóság által összeállított, a képzés során a résztvevőknek kiadott komplex tételsor alapján ad számot tudásáról.
A vizsga tantárgyai:
- Jogi és igazgatási ismeretek
- Eljárásrend ismerete
- Okmányok ismerete és ellenőrzése
- Informatikai ismeretek
3. A vizsga értékelése
Az írásbeli vizsgarészt a feladatlaphoz kiadott útmutató alapján kell értékelni.
A szóbeli vizsga eredményéről a vizsgabizottság dönt.
Eredményes vizsgát tett az a vizsgázó, aki szakmai elméletből a hatóság által előírt szakmai szintet teljesítette.
Sikertelen a vizsga, ha a vizsgázó bármely vizsgarészből elégtelen eredményt ért el.
Ha a vizsgáló a vizsgáról elfogadható, valós indokkal marad távol és ezt igazolni tudja, pótló vizsgát tehet. Javító-, illetve pótló vizsgát csak a sikertelen vagy mulasztott vizsgarészből kell tennie.
A vizsga során azt a vizsgázót, aki szabálytalanságot vagy súlyos rendzavarást követ el, a vizsgabizottság a vizsga folytatása alól felfüggesztheti, vagy eltilthatja.
Sorszám: |
KÖZIGAZGATÁSI ÉS ELEKTRONIKUS KÖZSZOLGÁLTATÁSOK KÖZPONTI HIVATALA |
TANÚSÍTVÁNY |
………………….. (szül. helye: .........., ideje: ......, a.n.: ................) |
részére, aki a ................................................................. BM rendelet alapján a közúti járművek előzetes eredetiségvizsgálatában közreműködő |
VIZSGÁLÓ-i |
alapvizsgát tett. |
..........................,......... év............................. hó...........-n |
P. H. |
……………………………………………… a vizsgaszervező intézmény vezetője ………………………………….. vizsgabizottság elnöke |
2. melléklet a 20/2005. (IV. 12.) BM rendelethez
"ADMINISZTRÁTOR" alapképzés szakmai és vizsgakövetelményei
I. A munkaterület rövid, jellemző leírása
Az adminisztrátorral szemben támasztott követelmény, hogy az eredetiség megállapítása érdekében a hatósági eljárás iránti kérelmet felvételezze, azt a hatósághoz továbbítsa, majd az eljárás végeztével az igazolást az ügyfél számára átadja. Munkájával segíti megakadályozni a bűncselekményből származó gépjárművek, gépjárműelemek (karosszériák, alvázak, motorok) forgalomba helyezését, tulajdonjogot érintő változását.
II. A képesítés szakmai követelményei
1. Jogi és igazgatási ismeretek Ismernie kell:
- az államigazgatási (közigazgatási) eljárás alapvető szabályait,
- az adatvédelem és adatbiztonság szabályait,
- a közúti közlekedési igazgatás alapvető szabályait,
- a közúti járművek eredetiségvizsgálatával kapcsolatos eljárásról szóló hatályos jogszabályok tevékenységi körét érintő előírásait,
- az államigazgatási (közigazgatási) határozat elemeit,
- a járműigazgatási ügy elemeit,
- a magyar gépjármű-bűnözési problémákat, a gépjármű bűnmegelőzés jelentőségét,
- a járműlopások főbb típusait.
2. Informatikai ismeretek Ismernie kell:
- a számítógép és perifériák működését,
- az adatvédelem, adatbiztonsági előírásokat, lehetőségeket,
- az adatfelvételezéshez kialakított programok alkalmazásának módját,
- a tevékenységét támogató programokat,
- a telekommunikációs alkalmazásokat,
- a számítógépes szövegszerkesztő programot,
- az elektronikus levelezést,
- az Internet kereső rendszereit,
- a dokumentum szkennelést.
3. Okmányok ismerete és ellenőrzése Ismernie kell:
- az egyes okiratok jellemzőit (okmány, okirat és magánokirat),
- a Magyarországon hivatalosan használt járműokmányokat, külföldi járműokmányokat,
- a személyazonosító okmányokat,
- az azonosítás során használandó okmányokat (forgalmi engedély, vámeljárással kapcsolatos okmányok, személyazonosító igazolvány, adásvételi szerződés, fődarab származási okmány, meghatalmazás),
- az iratkezelés, irattározás szabályait,
- a járművekkel kapcsolatos közlekedési igazgatási (okmányirodai) ügyintézés menetét,
- az okmányokkal kapcsolatos jogosultságokat.
4. Eljárásrend ismerete:
- adminisztrációs eljárásrend.
III. A képesítés vizsgáztatási követelményei
Az adminisztrátori alapvizsgát a hatóság által kijelölt vizsgabizottság előtt kell letenni.
1. A vizsgára bocsátás feltételei:
- a szakmai elméleti tantárgyak tananyagának elsajátítása,
- a résztvevő az előírt tanfolyami óraszám legalább 75%-án jelen volt.
2. A vizsga egyes részei
Írásbeli vizsga
A vizsgázók az írásbeli vizsgán a hatóság által jóváhagyott feladatlapot oldanak meg az alábbi tantárgyakból:
- Jogi és igazgatási ismeretek
- Eljárásrend ismerete
- Okmányok ismerete és ellenőrzése
Az írásbeli vizsga időtartama: maximum 120 perc.
Szóbeli vizsga
A vizsgázó a szóbeli vizsgán a hatóság által összeállított, a képzés során a résztvevőknek kiadott komplex tételsor alapján ad számot tudásáról.
A vizsga tantárgyai:
- Jogi és igazgatási ismeretek
- Eljárásrend ismerete
- Okmányok ismerete és ellenőrzése
- Informatikai ismeretek
3. A vizsga értékelése
Az írásbeli vizsgarészt a feladatlaphoz kiadott útmutató alapján kell értékelni.
Az írásbeli és szóbeli vizsga eredményéről a vizsgabizottság dönt.
Eredményes vizsgát tett az a vizsgázó, aki a hatóság által előírt szakmai szintet teljesítette.
Sikertelen a vizsga, ha a vizsgázó bármely vizsgarészből elégtelen eredményt ért el.
Ha a vizsgázó a vizsgáról elfogadható, valós indokkal marad távol és ezt igazolni tudja, pótló vizsgát tehet. Javító-, illetve pótló vizsgát csak a sikertelen vagy mulasztott vizsgarészből, tantárgyból kell tennie.
A vizsga során azt a vizsgázót, aki szabálytalanságot vagy súlyos rendzavarást követ el, a vizsgabizottság a vizsga folytatása alól felfüggesztheti, vagy eltilthatja.
Sorszám: |
KÖZIGAZGATÁSI ÉS ELEKTRONIKUS KÖZSZOLGÁLTATÁSOK KÖZPONTI HIVATALA |
TANÚSÍTVÁNY |
………………….. (szül. helye: .........., ideje: ......, a.n.: ................) |
részére, aki a ................................................................. BM rendelet alapján a közúti járművek előzetes eredetiségvizsgálatában közreműködő |
ADMINISZTRÁTORI-i |
alapvizsgát tett. |
..........................,......... év............................. hó...........-n |
P. H. |
……………………………………………… a vizsgaszervező intézmény vezetője ………………………………….. vizsgabizottság elnöke |
3. melléklet a 20/2005. (IV. 12.) BM rendelethez
A kérelem átvételének, nyilvántartásba történő továbbításának, valamint a vizsgálat elvégzéséről szóló igazolás kiállításának rendje a vizsgálóállomáson
Adminisztrációs eljárásrend:
1. A jármű kísérő okmányainak átvétele.
2. A kérelem nyomtatvány kitöltése, nyomtatása, átadása az ügyfél részére aláírás céljából.
3. Az igazgatási szolgáltatási díj megfizetésének ellenőrzése.
4. Az aláírt "kérelem" nyomtatvány továbbítása a hatósághoz.
5. A vizsgálat elvégzéséről szóló igazolás kinyomtatása, átadása az ügyfél részére.
6. A jármű kísérő okmányainak visszaadása az ügyfél részére.
A jármű műszaki adatai felvételezésének, nyilvántartásba történő továbbításának rendje a vizsgálóállomásokon
Vizsgálati eljárásrend:
1. A jármű átvétele.
2. A kérelem azonosítása.
3. A vizsgált jármű kategóriájához és típusához rendelt, az alkalmazható vizsgálati módszerek jegyzékében szereplő módszer használatba vétele.
4. Az adatmezők kitöltése a rögzített adatokkal. Az összes adatmező adattartalmának jóváhagyása.
5. A kitöltött, lezárt igazolás elektronikus hitelesítése és automatikus továbbítása a hatósági nyilvántartásba.
6. A jármű átadása az ügyfél részére.
4. melléklet a 20/2005. (IV. 12.) BM rendelethez
Minősített vizsgálati módszerek listája
Vizsgálati módszer megnevezése | Tulajdonos / Szerzői jog jogosult |
NJL-EV® | NJL Ipari szolgáltató és Kereskedelmi Kft., 1115 Budapest, Bartók Béla út 105-113. |
Vintest-M eredetiségvizsgálati technológia | Metalelektro Műszaki Fejlesztő Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 1119 Budapest, Borszék köz 13. |
IHG-Tromf jármű- és okmány eredetiségvizsgáló technológia és képzési rendszer | Info Holding Group Részvénytársaság 6000 Kecskemét, Dobó krt. 3. |
VINTEST-E | EURO MOBIL G.SZ.Á. KFT. 1033 Budapest, Benedek E. u. 14. |
VIV (Vehicle Identity Verification) márkavédjeggyel védett ID-Trans Eredetiségvizsgáló és informatikai Rendszer | Trans Holding Group Kft. 1205 Budapest, Kossuth Lajos u. 188-190. |
Lábjegyzetek:
[1] Módosította a 8/2007. (III. 6.) IRM rendelet 3. § (6) bekezdése. Hatályos 2007.03.11.
[2] * A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 35/2000. (XI. 30.) BM rendelet.
[3] Módosította a 8/2008. (IV. 22.) IRM rendelet 1. § 2. pontja. Hatályos 2008.04.30.
[4] Módosította a 8/2008. (IV. 22.) IRM rendelet 1. § 2. pontja. Hatályos 2008.04.30.
[5] Módosította a 8/2008. (IV. 22.) IRM rendelet 1. § 2. pontja. Hatályos 2008.04.30.
[6] Módosította a 8/2007. (III. 6.) IRM rendelet 3. § (6) bekezdése, és 4. § (2) bekezdése d) pontja. Hatályos 2007.03.11.
[7] Módosította a 8/2007. (III. 6.) IRM rendelet 3. § (6) bekezdése, és 4. § (2) bekezdése d) pontja. Hatályos 2007.03.11.