23/2005. (VI. 16.) HM rendelet
a honvédelmi ágazat katasztrófák elleni védekezésének irányításáról és feladatairól
A katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Kat.) 53. §-ában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
Általános rendelkezések
1. §[1]
1/A. §[2]
E rendelet alkalmazásában:
a)[3] HKR: Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszer, amely az országos katasztrófavédelmi rendszer részét képező, a honvédelmi ágazat katasztrófavédelmi feladatainak irányítására, végrehajtására, valamint az országos katasztrófavédelmi feladatokhoz való közreműködés érdekében létrehozott, a Magyar Honvédség meglévő képességein alapuló, kijelölt szervezeti elemekből felépülő, ideiglenes szervezet,
b) objektumvédelmi terv: a veszélyes ipari üzem vagy veszélyes katonai objektum veszélyességi övezetében lévő, külön jogszabály hatálya alá nem tartozó ágazati létesítményekben tartózkodó személyi állomány mentése, a haditechnikai eszközökben, egyéb anyagi javakban, a környezetben bekövetkező károk enyhítése érdekében a végrehajtandó rendszabályok bevezetésére, a végrehajtó szervezetre, a vezetésre, az adatszolgáltatásra vonatkozó terv.
c)[4] ÁKT: Ágazati Katasztrófavédelmi Terv, amely meghatározza - a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: Kat.) rendelkezéseinek megfelelően - a katasztrófaveszély, valamint veszélyhelyzet esetén a Magyar Honvédség katasztrófavédelmi tevékenysége tervezésére, szervezésére, működésére, riasztására, részleges vagy teljes aktivizálására és ezek végrehajtására vonatkozó feladatokat,
d)[5] honvédelmi szervezet: a honvédek jogállásáról szóló 2012. évi CCV. törvény 2. § 13. pontja szerinti honvédségi szervezet és a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat.
2. §[6]
(1) A HKR kijelölt elemei közreműködnek a katasztrófák károsító hatásai elleni védekezés minden időszakában, így a katasztrófák elleni védekezésre történő felkészülés, a Kat. 3. § 9. pontja szerinti katasztrófaveszély időszakában, a katasztrófák elleni védekezés során, a következmények felszámolásában, a helyreállításban és a nemzetközi katasztrófavédelmi segítségnyújtásban.
(2)[7] A HKR feladata a honvédelmi ágazatot érintő katasztrófahelyzet, súlyos szerencsétlenség esetén a veszélyeztetett személyi állomány, vagyoni javak megóvása, mentése, a következmények hatásainak csökkentése, ágazaton belüli felszámolása, valamint a Kormány döntése, a Katasztrófavédelmi Koordinációs Tárcaközi Bizottság (a továbbiakban: KKB) vagy annak operatív munkaszerve, valamint a védelmi igazgatási szervek felkérése alapján közreműködés a hazai és nemzetközi katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásában.
3. §[8]
A HKR elemei katasztrófák bekövetkezésekor, vagy kialakulásuk veszélye esetén kerülnek aktivizálásra.
3/A. §[9]
A Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) Atom-, Biológiai, Vegyi Riasztási és Értesítési Rendszer Automata Mérő és Adatgyűjtő Rendszere katasztrófa-helyzetben vegyi, illetve az Országos Sugárfigyelő, Jelző és Ellenőrző Rendszer keretében, az Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Nukleáris Baleseti Információs és Értékelő Központjától kapott összesített sugárzási adatokat szolgáltat a Védelmi- és Közigazgatási Csoport (a továbbiakban: VKCS), a Stratégiai Művelet Vezetési Csoport - Katasztrófavédelmi Operatív Törzs (a továbbiakban: SMVCS-KOT) és az Országos Környezeti Sugárvédelmi Ellenőrző Rendszer részére a Magyarország területén kialakult esetleges vegyi- és sugárhelyzetről.
A HKR felépítése
4. §[10]
A honvédelmi miniszter által kijelölt állami vezetőként a KKB tagja a Honvédelmi Minisztérium (a továbbiakban: HM) közigazgatási államtitkára (a továbbiakban: HM KÁT).
5. §[11]
A HKR elemei:
a) a VKCS,
b) az SMVCS-KOT,
c) a Művelet Vezető Csoport Katasztrófavédelmi Operatív Csoportja (a továbbiakban: MVCS-KOCS),
d) a Katasztrófavédelmi Operatív Csoport (a továbbiakban: KOCS),
e) az Operatív Csoport (a továbbiakban: OCS),
f) a végrehajtó erők,
g) az Ágazati Információs Központ (a továbbiakban: ÁIK),
h) az MH Járványügyi Védekezési Csoport (a továbbiakban: JVCS).
A HKR működtetésével összefüggő feladatok a védekezés időszakában
6. §[12]
7. §[13]
A HM KÁT a védekezés időszakában
a) irányítja a VKCS-t,
b) jóváhagyásra előterjeszti a honvédelmi miniszternek a katasztrófaveszély esetén alkalmazandó intézkedések, a veszélyhelyzet esetén alkalmazandó rendeleti úton bevezetett intézkedések ágazaton belüli érvényesülésének szabályait, továbbá a különleges jogrendet el nem érő mértékű katasztrófák esetén bevezetendő rendszabályokat,
c) felterjeszti a honvédelmi miniszternek a Honvéd Vezérkar főnöke (a továbbiakban: HVKF) jogkörét meghaladó kirendelésekre vonatkozó javaslatokat, előkészíti a tájékoztatót az Országgyűlés honvédelmi ügyekkel foglalkozó bizottsága részére.
8. §[14]
A HVKF a védekezés időszakában
a) dönt a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény 37. § (3) bekezdés alapján a hatáskörébe tartozó erők kirendeléséről,
b) felügyeli az alárendeltségébe tartozó, katasztrófavédelmi feladatokat végrehajtó állomány tevékenységét,
c) irányítja az SMVCS-KOT-ot.
9. §[15]
(1) A VKCS a HKR felsőszintű közigazgatási, védelmi igazgatási és külső-belső koordinációs feladatokat ellátó szerve, mely a HM KÁT döntéseinek előkészítéséért, illetve a honvédelmi miniszter részére felterjesztésre kerülő javaslatok szakmai kidolgozásáért, a HM-hez beérkező igények pontosításáért, és a pontosított igények SMVCS-KOT felé történő továbbításáért, valamint a KKB Nemzeti Veszélyhelyzet-kezelési Központtal (a továbbiakban: NVK) történő együttműködésért felel.
(2) A VKCS részleges vagy teljes állománnyal a HM KÁT intézkedése alapján, a HVKF egyidejű tájékoztatása mellett kerül aktivizálásra. Azonnali intézkedést igénylő helyzetben, a VKCS vezetőjének döntése alapján - a HM KÁT tájékoztatása mellett - a VKCS részleges vagy teljes állománnyal kerül aktivizálásra.
(3)[16] A VKCS vezetői beosztást a HM katasztrófavédelmi tevékenységet koordináló önálló szervezeti egysége, illetve a HM védelmi igazgatási feladatokat ellátó önálló szervezeti egysége vezetői állományából a HM KÁT által kijelölt személyek látják el.
(4) A VKCS szakmai összetételét a HM KÁT határozza meg. A HVKF-et a VKCS-ben az általa kijelölt és vezényelt állandó összekötő képviseli.
(5) A VKCS állomány és a HVKF összekötő feladatellátása heti váltásban, havi szolgálatvezénylés alapján, illetve az aktivizálást követően 24 órás váltásban, laktanyán kívüli készenléti szolgálat keretei között történik.
(6) A VKCS a védekezés időszakában
a) kidolgozza a HM KÁT KKB-ban való képviseletével összefüggő, a honvédelmi ágazatra háruló feladatok végrehajtásához szükséges előterjesztéseket,
b) előkészíti a honvédelmi miniszter és a HM KÁT döntéseit,
c) a HM KÁT által meghatározottak szerint koordinálja a feladatok végrehajtását,
d) kiküldött ágazati szakértőin keresztül a HM nevében folyamatos kapcsolatot tart fenn a KKB operatív munkaszervével, a védekezésben érintett központi államigazgatási szervekkel, a védelmi igazgatás területi és helyi szerveivel, valamint a honvédelemben közreműködő szervekkel, elemzi az információkat és végzi a szükséges HM-en belüli és kívüli koordinációt,
e) közreműködik a fővárosi és megyei védelmi bizottságok hatáskörébe utalt döntések előkészítésében és végrehajtásában,
f) folyamatosan együttműködik az SMVCS-KOT-tal és pontosított információkkal látja el azt az MH védekezésben való közreműködésével kapcsolatos igények vonatkozásában, mely tevékenység nem befolyásolja a KKB NVK részéről a VKCS, illetve az SMVCS-KOT irányába történő párhuzamos információáramlást.
10. §[17]
(1) Az SMVCS-KOT a HKR felsőszintű katonai vezetési feladatokat ellátó szerve, amely részleges vagy teljes állománnyal a HVKF intézkedése alapján, a HM KÁT egyidejű tájékoztatása mellett kerül aktivizálásra. A feladatellátás heti váltásban, havi szolgálatvezénylés alapján, illetve az aktivizálást követően 24 órás váltásban, laktanyán kívüli készenléti szolgálat keretei között történik.
(2) Azonnali intézkedést igénylő helyzetben, az SMVCS-KOT parancsnokának döntése alapján - a HM KÁT és a HVKF egyidejű tájékoztatása mellett - az SMVCS-KOT részleges vagy teljes állománnyal kerül aktivizálásra.
11. §[18]
(1) Az SMVCS-KOT parancsnok feladatait, valamint az SMVCS-KOT szakmai feladatait a HVKF által kijelölt személyek látják el. Az SMVCS-KOT a HVKF intézkedése alapján, az SMVCS-KOT parancsnok javaslatára további személyekkel kiegészíthető.
(2) Az SMVCS-KOT a védekezés időszakában
a) összegyűjti és feldolgozza a várható és a bekövetkezett katasztrófák felméréséhez, értékeléséhez szükséges információkat,
b) riasztja a katasztrófavédelemre kijelölt honvédségi erőket,
c) kezdeményezi a végrehajtó erők igénybevételét,
d) a HVKF, illetve a honvédelmi miniszter döntése alapján kirendeli a riasztott erőket,
e) irányítja a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásába bevont honvédségi erőket,
f) irányítja a veszélyeztetett katonai szervezetek biztonságos helyre történő kivonását,
g) javaslatot tesz a HKR-be kijelölt erők alkalmazására, esetleges megerősítésére, váltására, valamint a katasztrófavédelembe bevonandó erők kijelölésére és felkészítésére,
h) folyamatosan információt biztosít a VKCS részére a honvédségi erők védekezésben való közreműködésére irányuló, HM-hez érkező igények teljesíthetőségéről, illetve azok teljesítésének helyzetéről,
i) az MH-n kívüli együttműködőkkel a VKCS-n keresztül tartja a kapcsolatot,
j) előkészíti a HVKF-nek a katasztrófák elleni védekezéssel kapcsolatos döntéseit.
12. §[19]
(1) Az MVCS-KOCS és a KOCS a HKR középszintű katonai vezetési szerve, amely teljes állománnyal az SMVCS-KOT parancsnok intézkedése alapján kerül aktivizálásra. A feladatellátásuk heti váltásban, havi szolgálatvezénylés alapján, illetve az aktivizálást követően 24 órás váltásban, laktanyán kívüli készenléti szolgálat keretei között történik.
(2) Az MVCS-KOCS és KOCS működtetésére kötelezett szervezeteket a HVKF jelöli ki.
(3) Az MVCS-KOCS a védekezés időszakában az SMVCS-KOT irányítása alapján az OCS-okon keresztül, a KOCS-ok pedig közvetlenül vezetik a végrehajtó erőket.
12/A. §[20]
13. §[21]
A katasztrófavédelmi tevékenység során, szükség esetén az SMVCS-KOT parancsnok vagy az MVCS-KOCS-ot, illetve a KOCS-okat működtető szervezetek vezetőinek javaslata alapján a HKR-be kijelölt végrehajtó erőkből előzetesen kialakított munkacsoportoktól eltérő végrehajtó szervezetek is kialakíthatók és felkészítés után alkalmazhatók.
14. §[22]
A végrehajtó erők a HKR aktivizálását követően a várható következmények előrejelzésére, megelőzésére, a védekezésben, a következmények felszámolásában és a helyreállításban történő közreműködésre, feladat végrehajtásra kijelölt és felkészített erők, munkacsoportok.
15. §
(1) A végrehajtó erők feladatai:
a)[23] a nukleáris, vegyi és biológiai veszély előrejelzésére, felmérésre ellenőrző és jelző szervezet működtetése, folyamatosan mérési adatok szolgáltatása Magyarország területén a gamma háttérsugárzás szintjéről, helyi riasztás adása veszélyes ipari anyag jelenléte esetén, adatszolgáltatás a nukleáris és vegyi katasztrófák értékeléséhez,
b)[24] közreműködés az SMVCS-KOT, az MVCS-KOCS, illetve a KOCS-ok feladatszabása alapján a katasztrófák elleni védekezésben.
(2)[25] A katasztrófavédelmi tevékenységet végző katonai erők sem polgári, sem más szerv alárendeltségébe nem kerülnek, vezetésük az MH Művelet Vezetési Rendszer (a továbbiakban: MH MVR) vezetési rendje szerint történik. A katasztrófavédelmi munkák helyszínén szakmai feladataikat a helyi védelemvezető határozza meg, a kirendelt erők parancsnokai útján.
(3) A feladatok végrehajtásában csak a kijelölt és felkészített, munkavédelmi oktatásban részesített, a szükséges egyéni védőeszközökkel, egészségvédelmi felszereléssel ellátott erők vehetnek részt.
(4)[26] Amennyiben a kialakult helyzet az igénybevételt nem indokolja, azonban a fokozott alkalmazási készség elérése indokolt, a HM KÁT a kijelölt erők részére ideiglenes készenléti szolgálatot rendelhet el.
(5)[27][28] Az MH egészségügyi feladatokat ellátó központi szervezete az SMVCS-KOT útján hajtja végre a katasztrófavédelmi feladatok egészségügyi biztosítását, ellátja az ÁKT-ben meghatározott közegészségügyi-járványügyi feladatokat.
(6)[29] Az MH geoinformációkat szolgáltató szervezete adatot biztosít a katasztrófák elleni védelem megszervezéséhez.
(7)[30]
15/A. §[31]
Az ÁIK végrehajtja a 15. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatokat - nukleáris-, vegyi és biológiai veszélyhelyzetben -, értékelt adatokat szolgáltat a VKCS javaslatai, illetve az SMVCS-KOT döntései előkészítéséhez, és azonnal értesíti a közvetlenül veszélyeztetett katonai szervezeteket.
Együttműködés a KKB munkaszerveivel[32]
16. §[33]
A KKB operatív munkaszervében ágazati szakértőként részt vesznek a VKCS-nak a HM katasztrófavédelmi tevékenységet koordináló önálló szervezeti egységének és a HM védelmi igazgatási feladatokat ellátó önálló szervezeti egységének kijelölt képviselői. Feladatkörükben egyidejűleg, folyamatosan információt szolgáltatnak a VKCS és az SMVCS-KOT részére.
17. §[34]
A KKB tudományos munkaszervébe, illetve a Műszaki Tudományos Tanácsba ágazati szakértőt a HM KÁT jelöl ki.
Katasztrófavédelmi riasztás, aktivizálás[35]
18. §
A HKR riasztása történhet
a) az országos katasztrófavédelmi rendszer riasztásra jogosult szervei által,
b) a honvédelmi ágazaton belüli súlyos szerencsétlenség, katasztrófahelyzet, valamint az ágazaton kívüli katasztrófahelyzet esetén az állományilletékes parancsnok vagy vezető (a továbbiakban együtt: állományilletékes parancsnok), illetve az ügyeleti szolgálatok jelentése, valamint
c) az MH nukleáris, vegyi és biológiai veszély előrejelzésére, felmérésére létrehozott szervezet értesítése alapján.
19. §
(1)[36] A KKB-tól, annak operatív munkaszervétől, valamint annak működése eléréséig a megyei, fővárosi védelmi bizottságoktól érkező katasztrófavédelmi feladatokban való közreműködésre történő felkérés esetén a VKCS, illetve a VKCS kikülönített elemeként a KKB operatív szervébe beosztott ágazati szakértők ágazati központi ügyeleti szerv általi riasztását, illetve a riasztáson keresztül történő részleges vagy teljes aktivizálását a HM KÁT rendeli el. A HKR 5. § b)-h) pontjaiban meghatározott elemeinek riasztását, illetve a riasztáson keresztül történő részleges vagy teljes aktivizálását a HM KÁT egyidejű tájékoztatása mellett a HVKF rendeli el.
(2)[37] A HKR teljes aktivizálására a VKCS vezető és az SMVCS-KOT parancsnoka együttes javaslatot tesz a HM KÁT részére a HVKF egyidejű tájékoztatása mellett.
(3)[38] A HKR 5. § b)-h) pontjaiban meghatározott elemeinek riasztását, illetve a riasztáson keresztül történő részleges vagy teljes aktivizálását - azonnali intézkedést igénylő esetben a HM KÁT és a HVKF egyidejű tájékoztatása mellett - az SMVCS-KOT parancsnoka is jogosult elrendelni.
(4)[39]
(5)[40] A veszélyeztetett szervek, szervezetek riasztását az ágazat központi ügyeleti szerve az SMVCS-KOT parancsnok jóváhagyásával végzi.[41]
19/A. §[42]
A 9. § (2) bekezdésében, a 10. § (2) bekezdésében és a 19. § (1) és (3) bekezdésében hivatkozott készenléti szolgálatok részleges vagy teljes aktivizálását a jogosultak, az arra okot adó helyzet szakmai szempontok szerinti értékelése alapján rendelik el. A szakmai értékelés kiterjed különösen a kialakult helyzet földrajzi kiterjedésére, a fenyegetett személyek és anyagi javak körére, valamint a honvédségi közreműködés mértékére.
A honvédelmi erők ágazaton kívüli igénybevételének rendje[43]
20. §[44]
(1)[45] A honvédelmi erők kirendelésének általános rendje szerint a katasztrófa típusa szerinti országos hatáskörű irányító szerv, illetve a megyei, fővárosi védelmi bizottság az igénybevételre vonatkozó kérését a KKB-hez, vagy annak operatív munkaszervéhez terjeszti fel. A KKB, vagy annak operatív munkaszerve az igényeket továbbítja az ágazat központi ügyeleti szervének. Amennyiben a kormányzati koordinációs szerv nem kerül összehívásra az igénybevételre vonatkozó kérést közvetlenül az ágazat központi ügyeleti szerve részére kell megküldeni, aki erről haladéktalanul értesíti a VKCS vezetőjét, illetve az SMVCS-KOT parancsnokát. A kirendelésről a honvédelemi miniszter, illetve a HVKF dönt.
(2) A kirendelésre vonatkozó igényt a kezdeményezőnek - a felkészülés érdekében - a KKB-hoz történő felterjesztéssel egyidejűleg az ágazat központi ügyeleti szervének is meg kell küldeni.
21. §[46]
(1) Rendkívüli esetben, amennyiben a katasztrófa következtében az élet- és vagyonmentés indokolja az azonnali intézkedést és katonai képességek közreműködését, a védelmi igazgatási, rendvédelmi, vagy az Országos Mentő Szolgálathoz tartozó szervek igénye alapján, illetve ha az ebből adódó késedelem súlyos következménnyel járna, közvetlenül az érintett által felkért katonai szervezet parancsnoka a regionális együttműködés kereteire figyelemmel saját hatáskörben dönt a segítségnyújtásról, melynek során a közreműködés mértéke és jellege nem veszélyeztetheti az adott katonai szervezet alaprendeltetés szerinti feladatellátásának maradéktalan biztosítását, a készenlét fenntartását, a hadrafoghatóság szintjét.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kirendelés és feladatvégrehajtás jóváhagyását az adott katonai szervezet parancsnoka a tevékenység megkezdésével párhuzamosan a hadműveleti ügyeleti szolgálatok útján, illetve aktivizált HKR esetén a HKR vezetési rendjének megfelelő úton kezdeményezi a HVKF-nél.
(3) A rendkívüli kirendelésről a KKB operatív munkaszervét - annak működése esetén - az SMVCS-KOT parancsnoka a VKCS-n keresztül tájékoztatja.
(4) A rendkívüli kirendelés időtartama kizárólag a közvetlen életveszély és a jelentős anyagi kár bekövetkezte közvetlen veszélyének fennállásáig, illetve a védekezésben résztvevő társszervek, szervezetek részére történő feladatátadásig terjedhet ki.
(5) Az (1) és (4) bekezdésekben foglalt feltételek megszűnését követően, a további közreműködésre vonatkozó elöljárói feladatszabás hiányában a kirendelt képességeket haladéktalanul vissza kell vonni.
(6) A rendkívüli kirendelések során felmerülő veszteségek pótlásáról, költségek elszámolásáról és járandóságok biztosításáról a kirendelő katonai szervezet parancsnokának összefoglaló jelentésére és előterjesztésére figyelemmel a HVKF dönt.
A HKR működési feltételei biztosításának feladatai a védekezésre történő felkészülés időszakában
22. §
A honvédelmi miniszter a felkészülés és a megelőzés időszakában
a) kiadja a HKR Szervezeti és Működési Szabályzatát (a továbbiakban: SZMSZ),[47]
b) jóváhagyja az ÁKT-t,
c)[48]
d) szabályozza a HM katasztrófavédelmi készenléti szolgálatai vezénylésének rendjét,
e)[49]
23. §[50]
A HM KÁT a felkészülés és a megelőzés időszakában
a) gondoskodik a HKR felkészítéséről,
b) irányítja a honvédelmi ágazat katasztrófavédelmi tevékenységével kapcsolatos nemzetközi együttműködést,
c) kijelöli a KKB szerveibe a HM-et képviselő szakembereket,
d) a katasztrófavédelmi ágazati költségvetés felhasználása irányelveinek jóváhagyásával gondoskodik a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásához szükséges egyes eszközök beszerzéséről, a feladatok végrehajtására kijelölt állomány védelméhez szükséges egyes technikai és védőeszközök biztosításáról,
e) meghatározza a VKCS szakmai összetételét.
24. §[51]
A HVKF a felkészülés és a megelőzés időszakában
a) szabályozza a középszintű vezető szervek, végrehajtásban részt vevő katonai szervezetek Katasztrófavédelmi Alkalmazási Terveinek kidolgozását,
b) kijelöli az MVCS-KOCS-ot, a KOCS-okat, illetve a tervezett végrehajtó erőket,
c) jóváhagyásra felterjeszti a HM KÁT útján a honvédelmi miniszter részére az egyes katasztrófatípusok sajátosságaira kidolgozott ÁKT-t,
d) biztosítja a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtására kijelölt erők igénybevételi feltételeinek folyamatos meglétét,
e) szabályozza az alárendeltségébe tartozó készenléti szolgálatok vezénylésének, ellátásának rendjét, a HKR riasztási feltételeit,
f) gondoskodik a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásához szükséges technikai eszközök hadrafoghatóságáról,
g) kijelöli az MH nukleáris, vegyi és biológiai veszély előrejelzésére, felmérésére létrehozott szervezet HKR részeként működő elemeit, szabályozza a működés rendjét,
h) meghatározza az SMVCS-KOT szakmai összetételét.
25. §
(1) A HM katasztrófavédelmi tevékenységet koordináló önálló szervezeti egysége a felkészülés és megelőzés időszakában[52]
a)[53] felelős a Kat. 82. § (3) bekezdése szerinti jogszabály szakmai előkészítéséért, a HM veszélyes katonai objektum felügyeleti hatósági feladatokat ellátó önálló szervezeti egysége bevonásával,
b) elkészíti a HKR SZMSZ-ét,
c) elkészíti a HKR költségvetésének felhasználására vonatkozó irányelveket, valamint a katasztrófavédelmi elemi költségvetést,
d)[54] koordinálja a HM KÁT KKB-ban való képviseletéből adódó honvédelmi ágazati katasztrófavédelmi feladatokat,
e)[55] koordinálja a KKB szerveivel való kapcsolattartást, képviseli a HM-et a katasztrófavédelemmel kapcsolatos országos és nemzetközi rendezvényeken,
f)[56] javaslatot tesz a HM KÁT részére a központi államigazgatási szervekkel való szakmai kapcsolattartás rendjére,
g) végzi a katasztrófavédelmi gyakorlatok minisztériumi szintű koordinációs feladatait.
h)[57] meghatározott állományának készenléti szolgálatba vezénylésével biztosítja a VKCS működését.
(2)[58]
(3)[59] A HM védelmi igazgatási feladatokat ellátó önálló szervezeti egysége a felkészülés és megelőzés időszakában[60]
a) koordinálja a HM KÁT KKB tagságából adódó védelmi igazgatási feladatokat,
b) szakmai segítséget nyújt a honvédelmi igazgatás területi szervei részére intézkedési tervek kidolgozásához,
c) a katasztrófavédelmi szervekkel együttműködve részt vesz a megyei, fővárosi védelmi bizottságok elnökei komplex védelmi igazgatási továbbképzésének megszervezésében, végrehajtásában,
d) javaslatot tesz a HM KÁT részére a központi államigazgatási szervekkel való - védelmi igazgatással kapcsolatos - szakmai kapcsolattartás rendjére,
e) meghatározott állományának készenléti szolgálatba vezénylésével biztosítja a VKCS működését,
f) biztosítja a VKCS működésének infrastrukturális feltételeit.
(3a)[61] A HM SMVCS-KOT működtetéséért felelős önálló szervezeti egysége a felkészülés és megelőzés időszakában[62]
a) koordinálja az ÁKT kidolgozását és összeállítja az ÁKT-t,
b) részt vesz a katasztrófavédelmi gyakorlatok előkészítésében és levezetésében, ennek keretében elkészíti a gyakorlatok minisztériumi szintű levezetési tervét,
c) összehangolja a középszintű vezető szervek és a végrehajtó erők katasztrófavédelemmel kapcsolatos tervező és kidolgozó munkáját,
d) biztosítja az SMVCS-KOT riasztási, aktivizálási feltételeit,
e) szervezi és végrehajtja a katasztrófavédelmi feladatokra kijelölt erők felkészítésének és készenlétének ellenőrzését,
f) előkészíti és levezeti az SMVCS-KOT katasztrófavédelmi feladatokra történő szakmai felkészítését.
(4)[63] A HM veszélyes katonai objektum felügyeleti hatósági feladatokat ellátó önálló szervezeti egysége
a) végzi az ágazati objektumok veszélyességi minősítésének nyilvántartását és
b) működteti az ágazati "veszélyes anyag és veszélyes objektum" adatbázist.
(4a)[64] A (4) bekezdés b) pontja szerinti adatbázis felhasználhatóságát a HM veszélyes katonai objektum felügyeleti hatósági feladatokat ellátó önálló szervezeti egysége biztosítja a HM SMVCS-KOT működtetéséért felelős önálló szervezeti egysége és az Ágazati Információs Központot működtető katonai szervezet részére.
Az ágazati létesítmények katasztrófavédelmi tervezése[65]
26. §[66]
(1) Az ágazaton belüli engedélyköteles veszélyes tevékenységek, valamint létesítmények körét külön jogszabály határozza meg.
(2) A veszélyes ipari üzem vagy veszélyes katonai objektum veszélyességi övezetében lévő, külön jogszabály hatálya alá nem tartozó ágazati létesítményekre objektumvédelmi tervet kell készíteni.
(3) Az ágazati létesítmény parancsnoka
a) a felkészülés és megelőzés időszakában kidolgozza, legalább három évente, illetve az objektum és környezetének megváltozását követően azonnal felülvizsgálja az objektumvédelmi tervet, és arról tájékoztatja a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásáért felelős szervezetet, valamint a segítségnyújtásra felkért külső helyi katasztrófavédelmi szerveket,
b) biztosítja az objektumvédelmi terv végrehajtásának személyi és tárgyi feltételeit,
c) a katasztrófavédelmi feladatok végrehajtásáért felelős szervezet bevonásával katasztrófavédelmi gyakorlatot vezet a létszám 50%-át meghaladó személyi változás esetén, de legalább évente egyszer.
27. §[67]
A honvédelmi szervezet tevékenysége közvetlen katasztrófaveszély esetén
28. §
A honvédelmi ágazatot érintő súlyos szerencsétlenség és katasztrófa, illetve katasztrófaveszély esetén a veszélyeztetett honvédelmi szervezet állományilletékes parancsnoka (ügyeleti szolgálata)[68]
a) azonnal értesíti a szolgálati elöljárót (elöljáró ügyeleti szolgálatot) és a mentésben közreműködésre tervezett külső szerveket,
b)[69] az objektumvédelmi tervben foglaltak, illetve az SMVCS-KOT parancsnok intézkedése alapján azonnal megkezdi a személyek mentését, az életveszély elhárítását, a technikai és anyagi eszközök mentését, a következmények felszámolását.
Segítségnyújtás nemzetközi katasztrófavédelmi feladatokhoz[70]
29. §[71]
(1)[72][73] A katasztrófák elleni védekezés tárgykörében a Kormány döntéseinek és az Országgyűlés határozatainak előkészítésével kapcsolatos ágazati feladatokat, valamint a nemzetközi katasztrófavédelmi feladatok ágazati koordinációját a HM KÁT végzi.
(2)[74] A HKR nemzetközi katasztrófavédelmi segítségnyújtásban közreműködő erői és eszközei kijelölésével, felkészítésével és igénybevételével kapcsolatos, a Kormány döntéséből adódó feladatokat - az érintett honvédelmi szervezetekkel együttműködésben - a HVKF végzi.
A katasztrófavédelemmel kapcsolatos képzés, felkészítés, kiképzés
30. §
(1)[75] A HM KÁT szakirányítást gyakorol a VKCS, illetve az SMVCS-KOT katasztrófavédelmi felkészítése, kiképzése, továbbképzése, valamint a HKR elemeinek gyakorlatokon történő részvétele felett.
(2) A HVKF[76]
a) intézkedik a katasztrófavédelemre kijelölt állomány felkészítési rendszere, módszere, tematikája kidolgozására,
b) irányítja a középszintű vezető szervek katasztrófavédelmi felkészítését, kiképzését és a gyakorlatok tervezését,
c) biztosítja az országos katasztrófavédelmi rendszer, nemzetközi katasztrófavédelmi együttműködés keretében szervezett közös kiképzéseken, gyakorlatokon történő részvételét.
(3)[77] A HM SMVCS-KOT működtetéséért felelős önálló szervezeti egysége által az SMVCS-KOT katasztrófavédelmi felkészítésére vonatkozó, a HVKF útján felterjesztett felkészítési tervet a HM KÁT hagyja jóvá.
(3a)[78] A VKCS szakmai felkészítését a HM katasztrófavédelmi tevékenységet koordináló önálló szervezeti egysége és a HM védelmi igazgatási feladatokat ellátó önálló szervezeti egysége közösen szervezi, a közösen felterjesztett felkészítési tervet a HM KÁT hagyja jóvá.
(4)[79] Az MVCS-KOCS-ot, illetve KOCS-ot felállító szervezet megszervezi a védekezésre kijelölt szervezetek állományának felkészítését.
(5) Az állományilletékes parancsnok végrehajtja az érintett állomány kiképzését és a védelmi tervben meghatározott feladatok begyakorlását.
(6)[80] Az MH Ludovika Zászlóalj, valamint az MH Altiszti Akadémia az MH igénye szerint megszervezik a tanfolyamrendszerű katasztrófavédelmi képzést.
(7) A katasztrófavédelmi felkészítés és kiképzés kiterjed a katasztrófavédelmi munkavédelem és baleset-elhárítás különös szabályaira is.
Készenléti szolgálatok
31. §
(1)[81] A VKCS, az SMVCS-KOT, az MVCS-KOCS, a KOCS-ok állománya, az ÁIK kijelölt állománya, valamint a kijelölt végrehajtó erők meghatározott munkacsoportjai laktanyán kívüli katasztrófavédelmi készenléti szolgálatot látnak el.
(2)[82] Aktivizálást követően az (1) bekezdés szerinti készenléti szolgálatok szolgálati helyükön hajtják végre katasztrófavédelmi feladataikat.
(3)[83][84] A készenléti szolgálatot adók körét alárendeltjeik vonatkozásában a HM KÁT és a HVKF határozza meg.
(4)[85] Az (1) bekezdés szerinti készenléti szolgálatok beérkezési kötelezettségének óraszámát az adott készenléti szolgálat szolgálati intézkedésének tartalmaznia kell.
A katasztrófavédelmi feladatok végrehajtását követő intézkedések[86]
32. §[87]
33. §[88]
34. §[89]
35. §
A katasztrófavédelmi feladatok végrehajtását követően haladéktalanul fel kell mérni, és elkülönítetten kell nyilvántartani a keletkezett károkat, vagyoni hátrányokozást, a védekezésben részt vevők egészségkárosodását, a balesetet, valamint a felmerült költségtérítési igény mértékét.
A lakosság tájékoztatása[90]
36. §
(1)[91] A lakosságtájékoztatási, társadalmi-kapcsolati és a sajtóval való kapcsolattartási feladatok a HKR rendeltetésének és feladatainak megismertetésére irányulnak, kiemelt figyelemmel az MH azon katasztrófavédelmi feladataira, amelyeket alaptörvényi kötelezettségéből adódóan, össztársadalmi érdekből végez.
(2)[92] A HM kommunikációs tevékenységéért felelős szervezete:
a) elkészíti az Ágazati Lakossági Tájékoztatási Tervet,
b) nukleáris veszélyhelyzetben működteti a Lakossági Tájékoztatási Munkacsoportot,
c) végzi a HKR médiával való kapcsolattartását.
Záró és átmeneti rendelkezések
37. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
(2)[93]
38. §[94]
39. §[95]
Juhász Ferenc s. k.,
honvédelmi miniszter
Lábjegyzetek:
[1] Hatályon kívül helyezte a 13/2010. (V. 13.) HM rendelet 13. § a) pontja. Hatálytalan 2010.05.21.
[2] Beiktatta az 5/2008. (II. 29.) HM rendelet 1. § - a. Hatályos 2008.03.08.
[3] Megállapította a 2/2012. (III. 6.) HM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2012.03.07.
[4] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 1. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[5] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 1. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[6] Megállapította a 2/2012. (III. 6.) HM rendelet 2. § - a. Hatályos 2012.03.07.
[7] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 52. § a) pontja. Hatályos 2012.12.26.
[8] Módosította a 2/2012. (III. 6.) HM rendelet 10. § 1. pontja. Hatályos 2012.03.07.
[9] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § a) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[10] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § b) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[11] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 2. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[12] Hatályon kívül helyezte a 2/2012. (III. 6.) HM rendelet 11. § - a. Hatálytalan 2012.03.07.
[13] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 3. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[14] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 3. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[15] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 3. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[16] Megállapította a 17/2016. (IX. 8.) HM rendelet 1. §-a. Hatályos 2016.09.09.
[17] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 3. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[18] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 3. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[19] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 3. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[20] Hatályon kívül helyezte a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 3. §-a. Hatálytalan 2014.10.01.
[21] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 3. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[22] Módosította a 2/2012. (III. 6.) HM rendelet 10. § 13. pontja. Hatályos 2012.03.07.
[23] Módosította a 2/2012. (III. 6.) HM rendelet 10. § 14. pontja. Hatályos 2012.03.07.
[24] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 4. § (1) bekezdése. Hatályos 2014.10.01.
[25] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2014.10.01.
[26] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § c) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[27] Módosította a 2/2012. (III. 6.) HM rendelet 10. § 12. pontja. Hatályos 2012.03.07.
[28] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § d) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[29] Megállapította a 27/2007. (VI. 27.) HM rendelet 3. §-a. Hatályos 2007.07.05.
[30] Hatályon kívül helyezte az 5/2008. (II. 29.) HM rendelet 16. § (1) bekezdése a) pontja. Hatálytalan 2008.03.08.
[31] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 5. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[32] Módosította a 23/2012. (XII. 18.) HM rendelet 52. § e) pontja. Hatályos 2012.12.26.
[33] Megállapította a 17/2016. (IX. 8.) HM rendelet 2. §-a. Hatályos 2016.09.09.
[34] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § c) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[35] Az alcímet megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 7. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[36] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 8. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[37] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 8. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[38] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 8. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[39] Hatályon kívül helyezte a 13/2010. (V. 13.) HM rendelet 13. § d) pontja. Hatálytalan 2010.05.21.
[40] Módosította a 2/2012. (III. 6.) HM rendelet 10. § 12. pontja. Hatályos 2012.03.07.
[41] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § e) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[42] Beiktatta a(z) 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 9. §-a. Hatályos 2014.10.01.
[43] Az alcímet megállapította a 27/2007. (VI. 27.) HM rendelet 6. § (1) bekezdése. Hatályos 2007.07.05.
[44] Megállapította a 27/2007. (VI. 27.) HM rendelet 6. § (2) bekezdése. Hatályos 2007.07.05.
[45] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 10. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[46] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 11. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[47] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § f) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[48] Hatályon kívül helyezte a 13/2010. (V. 13.) HM rendelet 13. § e) pontja. Hatálytalan 2010.05.21.
[49] Hatályon kívül helyezte a 13/2010. (V. 13.) HM rendelet 13. § e) pontja. Hatálytalan 2010.05.21.
[50] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 12. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[51] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 12. § -a. Hatályos 2014.10.01.
[52] A nyitó szövegrészt módosította a 17/2016. (IX. 8.) HM rendelet 5. § a) pontja. Hatályos 2016.09.09.
[53] Módosította a 17/2016. (IX. 8.) HM rendelet 5. § b) pontja. Hatályos 2016.09.09.
[54] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § c) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[55] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § g) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[56] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § c) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[57] Beiktatta a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 13. § (1) bekezdése. Hatályos 2014.10.01.
[58] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 17. §-a. Hatályos 2014.10.01.
[59] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 13. § (2) bekezdése. Hatályos 2014.10.01.
[60] A nyitó szövegrészt módosította a 17/2016. (IX. 8.) HM rendelet 5. § c) pontja. Hatályos 2016.09.09.
[61] Beiktatta a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 13. § (3) bekezdése. Hatályos 2014.10.01.
[62] A nyitó szövegrészt módosította a 17/2016. (IX. 8.) HM rendelet 5. § d) pontja. Hatályos 2016.09.09.
[63] Megállapította a 17/2016. (IX. 8.) HM rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 2016.09.09.
[64] Beiktatta a 17/2016. (IX. 8.) HM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 2016.09.09.
[65] A cím szövegét megállapította az 5/2008. (II. 29.) HM rendelet 9. § - a. Hatályos 2008.03.08.
[66] Megállapította az 5/2008. (II. 29.) HM rendelet 9. § - a. Hatályos 2008.03.08.
[67] Hatályon kívül helyezte az 5/2008. (II. 29.) HM rendelet 16. § (1) bekezdése b) pontja. Hatálytalan 2008.03.08.
[68] A felvezető szöveget módosította a 2/2012. (III. 6.) HM rendelet 10. § 21. pontja. Hatályos 2012.03.07.
[69] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § h) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[70] A cím szövegét megállapította az 5/2008. (II. 29.) HM rendelet 10. § - a. Hatályos 2008.03.08.
[71] Megállapította az 5/2008. (II. 29.) HM rendelet 10. § - a. Hatályos 2008.03.08.
[72] Módosította a 19/2010. (XII. 27.) HM rendelet 4. § a) pontja. Hatályos 2011.01.04.
[73] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § c) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[74] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § i) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[75] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 14. § (1) bekezdése. Hatályos 2014.10.01.
[76] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § i) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[77] Megállapította a 17/2016. (IX. 8.) HM rendelet 4. §-a. Hatályos 2016.09.09.
[78] Megállapította a 17/2016. (IX. 8.) HM rendelet 4. §-a. Hatályos 2016.09.09.
[79] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 14. § (4) bekezdése. Hatályos 2014.10.01.
[80] Módosította a 2/2012. (III. 6.) HM rendelet 10. § 23. pontja. Hatályos 2012.03.07.
[81] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 15. § (1) bekezdése. Hatályos 2014.10.01.
[82] Megállapította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 15. § (1) bekezdése. Hatályos 2014.10.01.
[83] Módosította a 19/2010. (XII. 27.) HM rendelet 4. § a) pontja. Hatályos 2011.01.04.
[84] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § c) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[85] Beiktatta a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 15. § (2) bekezdése. Hatályos 2014.10.01.
[86] Az alcím szövegét módosította a 13/2010. (V. 13.) HM rendelet 12. § c) pontja. Hatályos 2010.05.21.
[87] Hatályon kívül helyezte a 13/2010. (V. 13.) HM rendelet 13. § g) pontja. Hatálytalan 2010.05.21.
[88] Hatályon kívül helyezte a 13/2010. (V. 13.) HM rendelet 13. § g) pontja. Hatálytalan 2010.05.21.
[89] Hatályon kívül helyezte a 13/2010. (V. 13.) HM rendelet 13. § g) pontja. Hatálytalan 2010.05.21.
[90] A cím szövegét megállapította az 5/2008. (II. 29.) HM rendelet 15. § - a. Hatályos 2008.03.08.
[91] Módosította a 12/2014. (VIII. 14.) HM rendelet 16. § k) pontja. Hatályos 2014.10.01.
[92] Megállapította a 13/2010. (V. 13.) HM rendelet 11. §-a. Hatályos 2010.05.21.
[93] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 13. § 55. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.
[94] Hatályon kívül helyezte a 27/2007. (VI. 27.) HM rendelet 12. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2007.07.05.
[95] Hatályon kívül helyezte a 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 13. § 55. pontja. Hatálytalan 2008.05.16.