34/2005. (VII. 18.) BM rendelet

az államháztartáson kívüli szervezetek támogatását szolgáló BM fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának szabályairól

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 24. §-ának (9)-(10) bekezdéseiben kapott felhatalmazás alapján, az Áht. 94. §-a, valamint az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.) előírásainak figyelembevételével - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

A rendelet hatálya

1. §

(1) E rendelet szabályozza a Magyar Köztársaság éves költségvetésében meghatározott, a Belügyminisztérium fejezeti kezelésű előirányzataiból (XI. fejezet, 19. cím) társadalmi szervezeteknek, egyesületeknek, alapítványoknak, gazdálkodó szervezeteknek, települési és kisebbségi önkormányzatoknak nyújtott támogatások felhasználási rendjét, a döntési eljárásokra, valamint a pályázati rendszerre vonatkozó előírásokat, valamint a támogatott szervezetek tevékenységével összefüggő adatszolgáltatási, felhasználási, szerződéskötési, közzétételi, beszámolási kötelezettségeket.

(2)[1] A rendelet hatálya nem terjed ki a Nemzeti Sporthivatal előirányzataira (XI. fejezet, 20. cím).

(3)[2] A rendelet hatálya nem terjed ki a közrendvédelmi bírság és a bűnmegelőzéssel összefüggő feladatok támogatása előirányzatokra.

Értelmező rendelkezések

2. §

E rendelet alkalmazásában

a) társadalmi szervezet: az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény alapján létrejött jogi személyiséggel bíró társadalmi szervezet, szövetség (kivéve a pártot, a munkaadói és munkavállalói érdekképviseleti szervezetet, a biztosító egyesületet, valamint egyházat);

b) alapítvány: a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény alapján létrejött jogi személyiséggel bíró alapítvány (ide nem értve a közalapítványt);

c)[3] egyesület: a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 61. §-ában meghatározott szervezet;

d)[4] gazdálkodó szervezet: a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 685. §-ának c) pontjában meghatározott szervezet;

e)[5] egyedi támogatás: az előirányzat felett rendelkezésre jogosult egyedi döntése alapján kérelemre, nem pályázati úton nyújtott támogatás;

f)[6] határon túli szervezet: külföldi székhelyű jogi személyjogi személyiséggel nem rendelkező szervezet;

g)[7] pályázatkezelő: a támogatási terület szerinti belügyi szerv illetékes szervezeti egysége. A pályázatkezelő hirdeti meg és fogadja be a pályázatokat, valamint ellenőrzi a pályázati programok céljainak megvalósulását;

h)[8] befogadott pályázat: a hiánytalan pályázat;

i)[9] kötelezettségvállaló: az adott előirányzat terhére kötelezettséget vállaló, a támogatási szerződést aláíró személy;

j)[10] kedvezményezett: aki pályázati úton, vagy egyedi kérelemre támogatásban részesül;

k)[11] pályázatért kötelezettséget vállaló szervezet: a jogi személyiséggel nem rendelkező pályázó(k) nak kötelezettségvállaló szervezetet kell megjelölni. A pályázatért kötelezettséget vállaló szervezet a pályázó által a pályázatban megjelölt, a pályázati program végrehajtására, a támogatás pályázó általi felhasználására és elszámolására a támogatási szerződés aláírásával kötelezettséget vállaló jogi személy;

l)[12] számlatulajdonos szervezet: az önálló bankszámlával nem rendelkező pályázónak bankszámlával rendelkező személyt vagy szervezetet kell megjelölni a pályázatban, aki/amely a támogatási összeg fogadására saját bankszámláját az önálló bankszámlával nem rendelkező kedvezményezett részére biztosítja.

Általános rendelkezések

3. §

(1) Az egyes támogatási célú előirányzatokból elnyerhető támogatás mértékének felső határát - kivéve az e rendeletben foglaltakat - a pályázati felhívás tartalmazza.

(2) Pályázati támogatás csak érvényes és hatályos támogatási szerződés alapján folyósítható.

(3) A kötelezettségvállaló - az egyedi úton nyújtott támogatás kivételével - kizárólag a nyertes pályázóval köt támogatási szerződést.

(4)[13] Határon túli szervezetek is részesülhetnek támogatásban.

(5) Nem nyújthatnak be pályázatot azok a szervezetek, amelyeknek:

a) adó vagy adók módjára behajtható, lejárt köztartozásuk van;

b) az államháztartás alrendszereiből juttatott támogatásra vonatkozó szerződésekben vállalt kötelezettségeiket nem teljesítették;

c)[14] az igényelt támogatást az államháztartás más előirányzatából már elnyerték;

d) a pályázati felhívásban meghatározott mértékű saját forrással nem rendelkezik, kivéve, ha az igényelt támogatás összege a 300 000 forintot nem haladja meg.

e)[15] a rendezett munkaügyi kapcsolatoknak az Áht. 15. §-ában meghatározott feltételeit nem teljesítették, illetve azok teljesítését nem, vagy nem a külön jogszabályban meghatározott módon igazolták.

(6)[16] A kedvezményezett a támogatás összegét nem használhatja fel adójellegű befizetésre, kivéve az áfát, valamint a személyi jellegű költségek közterheit. Ha a kedvezményezett a támogatás felhasználásával kapcsolatban áfa beszámításra jogosult, akkor a támogatási összeg meghatározásakor ezt a tényt a kedvezményezett nyilatkozata alapján figyelembe kell venni.

(7)[17] E rendelet alapján készített pályázati felhívásban meghatározott jogcímek alapján támogatásban részesíthetők részére a pályázati projekt megvalósítását célzó, visszafizetési kötelezettség nélküli végleges juttatás (a továbbiakban: vissza nem térítendő támogatás) nyújtható.

(8) A pályázatkezelő pályázati felhívásban határozza meg a támogatás felhasználásának módját és részletes feltételeit is.

4. §

(1)[18] Az egyes támogatási célú előirányzatokból kell fedezni az előirányzat működtetésének, kezelésének, felhasználásának, a támogatási szerződések előkészítésének, nyilvántartásának és ellenőrzésének költségeit, mely költségek mértéke nem haladhatja meg az előirányzat 2%-át. Az előirányzatok költségek fedezetére szolgáló része a XI. Belügyminisztérium fejezet központi igazgatása alcímhez átcsoportosítható.

(2) Az adott pályázati eljárás során fel nem használt támogatás újraelosztásáról pályázat útján kell dönteni.

A pályázati felhívás

5. §

(1) Az egyes előirányzatokra vonatkozó pályázati felhívást a BM támogatási terület szerint illetékes szakfőosztálya készíti elő, melyet a BM támogatási terület szerint illetékes helyettes államtitkárának előterjesztése alapján a belügyminiszter hagy jóvá.

(2) A pályázati felhívás tartalma:

a) a pályázat címe vagy megnevezése;

b) a pályáztató (pályázatkezelő) szervezet megnevezése, elérhetősége;

c) a támogatás célja(i) és az ennek megvalósítását szolgáló jogcímek;

d) a rendelkezésre álló támogatási keretösszeg meghatározása, a forrás megnevezése;

e) a pályázói kör meghatározása;

f)[19] a pályázat benyújtásának módja és határideje (év, hónap, nap), a benyújtási határidő esetleges meghosszabbítására vonatkozó szabályok;

g) a pályázati nyomtatványok (adatlap, projekt-leírás, nyilatkozat stb.) elérhetőségének, igénylésének módja, helye;

h) a pályázatok értékelésének határideje;

i) a pályázathoz szükséges okiratok, igazolások, dokumentumok, nyilatkozatok és egyéb feltételek;

j) az érvényes pályázatok közötti sorrend megállapításának szakmai szempontjai (az általános szempontrendszeren túlmenően);

k) a pályázati támogatási keret nem teljes mértékű felhasználása esetére vonatkozó eljárás;

l) a pályázatról való döntés határideje;

m) a pályázat eredményéről történő tájékoztatás módja és határideje;

n) a pályázó által egyedileg igényelhető támogatási összeg legalacsonyabb és legmagasabb mértéke;

o) a pályázat tartalmi követelményei;

p) a pályázat érvényességének feltételei;

q) a pályázatok elbírálásának speciális szempontjai;

r) a pályázattal kapcsolatos további információk forrása;

s) a pályázótól megkívánt saját forrás (önrész) mértéke;

t) a támogatás nyújtásának pénzügyi feltételei, időbeli ütemezése;

u) elszámolható költségek köre.

(3)[20] A pályázati felhívás közzétételre kerül a Belügyminisztérium internetes honlapján (www.bm.hu), valamint az Európa Terv honlapon (www.europaterv.hu) . A pályázati felhívást más, a célcsoport elérésére alkalmas helyen is közzé lehet tenni. A pályázati felhívásban a pályázatok benyújtásának határidejét úgy kell meghatározni, hogy arra a pályázati felhívás közzétételétől számítva legalább 30 nap álljon rendelkezésre.

A pályázat tartalmi követelménye

6. §

(1) A pályázati dokumentáció elemei:

a) pályázati adatlap: a pályázó szervezet azonosító és címadatait, elérhetőségeit tartalmazza (szervezet megnevezése, székhely, adószám, bankszámlaszámát, e-mail stb.);

b) projekt-leírás: a pályázati felhívásban megjelölt jogcímek alapján igényelhető támogatásból megvalósítani tervezett tevékenységek, feladatok és azok céljainak részletes leírását tartalmazza;

c) ütemterv: rögzíti a megvalósítás és finanszírozás időbeli ütemezését (az egyes időszakokban felhasználásra tervezett forrásoknak tagolt formában történő megjelölésével), a megvalósítás pontos helyszínét és időpontját;

d) költségvetési terv: tartalmazza a projekt megvalósításával összefüggő összes költséget, a forrásokat (saját forrás is), ezen belül az igényelt támogatás összegét;

e) felelősségi nyilatkozat:

ea) arról, hogy a pályázó szervezet hatályos alapszabálya, illetve alapító okirata lehetővé teszi az adott támogatás szabályos felhasználását,

eb) a pályázatban foglalt adatok, információk, dokumentációk teljes körűségéről, valódiságáról és hitelességéről,

ec) arról, hogy lejárt köztartozással nem rendelkezik,

ed) hozzájárulásáról, hogy a köztartozások figyelemmel kísérése céljából az adószámát társadalombiztosítási folyószámlaszámát a Kincstár, a kötelezettségvállaló, illetve a pályázatkezelő felhasználja a lejárt köztartozások teljesítése, illetőleg az adósság bekövetkezése tényének és összegének megismeréséhez,

ee) arról, hogy nem áll végelszámolás alatt, illetve ellene csőd-, felszámolási eljárás nincs folyamatban,

ef) annak tudomásul vételéről, hogy a támogatási szerződés nyilvánosságra hozható,

eg) arról, hogy az államháztartás alrendszeréből folyósított támogatásból eredő lejárt és ki nem egyenlített tartozása nincs,

eh) arról, hogy a megvalósítani tervezett projekt, feladat vonatkozásában más pályázaton részt vett-e, illetve milyen más állami és egyéb támogatást vesz igénybe. Más forrásból kapott támogatás nem kizáró ok, ha a támogatás egy projekten belül külön résztevékenység finanszírozását szolgálja,

ei) arról, hogy a pályázat szabályszerűségének és a támogatás rendeltetésszerű felhasználásának jogszabályban meghatározott szervek által történő ellenőrzéséhez hozzájárul, illetve a támogató szervezet által előírtaknak megfelelően beszámol a felhasználásról;

ej)[21] arról, hogy a szervezet hivatalos képviselője büntetlen előéletű, illetve szándékos bűncselekmény miatt nincs ellene folyamatban büntetőeljárás;

f) nyilatkozat állami és önkormányzati támogatásokról;

g) mellékletek:

ga) gazdasági társaságok esetében 30 napnál nem régebbi cégkivonat, egyéb szervezetek esetében 30 napnál nem régebbi a bírósági nyilvántartásba vételről szóló okirat,

gb)[22]

gc)[23] az alapszabály vagy alapító okirat - amennyiben rendelkezésre áll egységes szerkezetű - másolata és a szervezet hivatalos képviselőjének nyilatkozata a másolat hitelességéről,

gd) a pályázó vagy az önálló bankszámlával nem rendelkező pályázó esetén a számlatulajdonos szervezet bankszámláját vezető pénzintézet 30 napnál nem régebbi igazolása - a pontos számlaszám megjelölésével - a számla vezetéséről, a fedezet, illetve az önrész (saját forrás) rendelkezésre állásáról,

ge) a pályázati felhívásban előírt egyéb dokumentumok.

(2)[24] A pályázati felhívás a támogatás feltételeként előírhatja, hogy a támogatás igénylőjének meghatározott saját forrással kell rendelkeznie, ebben az esetben a pályázatnak tartalmaznia kell az önrész meglétét igazoló okiratokat (pénzintézeti számlaegyenleg, bankgarancia vállalás, letétbe helyezésről szóló okirat stb.), valamint a pályázó nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy az önrészt ténylegesen biztosítani fogja, és azt a támogatással együtt a program megvalósítására fordítja.

(3)[25] A pályázati dokumentáció és a pályázati útmutató letölthető - a pályázati felhívás részeként - a Belügyminisztérium internetes honlapjáról (www.bm.hu), vagy beszerezhető a Belügyminisztérium Ügyfélszolgálati Irodán.

A pályázatok formai követelményei

7. §

(1) A pályázatot a pályázati felhívásban meghatározott formában és nyomtatványon kell benyújtani. A pályázatokat a pályázati felhívásban megjelölt példányszámban kell benyújtani, megjelölve az eredeti pályázati példányt, illetve a másolatokat.

(2)[26]

A pályázatok benyújtása

8. §

(1) A pályázatokat a pályázati felhívásban megjelölt határidőig és megjelölt módon kell benyújtani.

(2) Határidőben benyújtottnak minősül a pályázat, ha azt a határidő utolsó napjáig ajánlott küldeményként postára adták. Ha a határidő utolsó napja munkaszüneti napra esik, a határidő az azt követő legközelebbi munkanapon jár le. Kétség esetén a pályázónak kell bizonyítania azt, hogy a pályázatot határidőben postára adták.

(3) Egy pályázó csak egy pályázatot nyújthat be, együttműködő partnerként - ha a pályázati felhívás lehetővé teszi, az abban foglalt feltételek szerint-több pályázatban is részt vehet.

(4) Több pályázó együttesen is benyújthat pályázatot. Az ilyen pályázat esetén meg kell jelölni, hogy egymás közötti megállapodás alapján mely pályázó jogosult a képviseletre. A kötelezettségvállalóval megkötendő szerződés aláírására, a pályázati program végrehajtására, a támogatás felhasználására, elszámolására a képviseletre felhatalmazott pályázó jogosult, illetve köteles.

A pályázatok befogadása és a hiánypótlás

9. §

(1) A benyújtott pályázatokról a pályázatkezelő név szerinti nyilvántartást vezet.

(2) A pályázat hiányos, ha a pályázati határidő lejártakor nem tartalmazza hiánytalanul a felhívásban megjelölt formai kellékeket, előírt adatokat és mellékleteket, illetve nem a felhívásban előírt példányszámban nyújtották be. Hiányos az a pályázat is, amely nem felel meg a pályázati felhívásban rögzített tartalmi feltételeknek (pl. saját forrás) .

(3) Hiánypótlásra a pályázati eljárás során csak a pályázati felhívásban megjelöltek szerint van lehetőség.

(4)[27] A pályázat érvénytelen, ha azt

a) a pályázati felhívás alapján pályázni nem jogosult pályázó nyújtotta be,

b) nem a pályázati felhívásban megjelölt formában, nyomtatványon nyújtották be,

c) nem a pályázati felhívásban meghatározott határidőig és módon nyújtották be,

d) ismételten hiányosan nyújtották be.

(5)[28] A pályázatkezelő a pályázat érvénytelenségéről, a beérkezést követő 15 napon belül postai úton megküldött levélben értesíti a pályázót, megjelölve az érvénytelenség okát. Az érvénytelennek nyilvánított pályázattal kapcsolatos panaszokat 8 napon belül a pályázatkezelőnek kell megküldeni. A pályázatkezelő a beérkezett panaszokat véleményével együtt 8 napon belül a kötelezettségvállalónak megküldi, aki azokat 8 napon belül megvizsgálja, és indokolt esetben a pályázatot érvényessé nyilváníthatja. A döntésről a pályázatkezelő postai úton értesíti a pályázót.

(6) Az érvénytelen pályázatot a pályázatkezelő a Pályázati Archívumba helyezi, továbbá az érvényes pályázatokat elbírálásra előkészíti.

A pályázatok elbírálása

10. §[29]

Az egyes előirányzatokból meghirdetett pályázatok támogatásáról szóló döntési javaslatot a támogatási terület szerint illetékes szakfőosztály készíti elő, a támogatásokról a BM támogatás terület szerint illetékes helyettes államtitkárának előterjesztése alapján a belügyminiszter dönt.

A támogatási döntésről szóló értesítés

11. §

(1) A döntés körülményeiről - döntés időpontja, értékelés rendje és szempontrendszere stb. - a pályázati felhívás rendelkezik. A döntéstől számított 90 napig a pályázatkezelőnek biztosítani kell azt a lehetőséget, hogy a pályázó - kizárólag a pályázatára vonatkozó - értékelést megtekinthesse, melyről jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2)[30] A támogatási jegyzéket (kedvezményezettek neve, címe, támogatási összegek) a pályázatkezelő közzéteszi azokon a honlapokon, amelyeken a pályázati kiírást közzétette (nyilvánosságra hozta) a döntést követő 15 napon belül. Egyidejűleg mellékelve megjelenteti a szerződéskötés menetéről szóló tájékoztatót is.

(3)[31] A pályázatkezelő a döntést követő 15 napon belül -nyertes pályázat esetén jelen rendelet 12. §-ában meghatározott szerződéstervezet egyidejű megküldésével - postai úton értesíti a pályázókat. Azokat a pályázókat, akik rendelkeznek e-mail címmel és azt a pályázati adatlapon megadták, a pályázatkezelő az ajánlott levél mellett e-mailben is értesíti.

(4)[32] A támogatásról szóló döntés - amennyiben a döntéshozó által megítélt támogatás összege alacsonyabb a pályázó által igényelt támogatásnál - rendelkezhet oly módon, hogy meghatározza azokat a pályázati program részeket, melyek módosítása indokolt, illetve amelyekre a támogatás felhasználható.

(5)[33] Pályázó a megküldött szerződés aláírásával elfogadja a csökkentett támogatási összeget és egyben kötelezi magát arra, hogy a csökkentett költségvetésű átdolgozott pályázatot - a szükséges módosításokat feltüntetve - a pályázatkezelőnek egy eredeti példányban, ajánlott küldeményként az értesítés kézhezvételét követő 21 napon belül megküldi. A támogatási szerződés megkötésére nem kerül sor, amennyiben a pályázó a pályázatát a (4) bekezdésben meghatározottak szerint nem módosítja.

(6)[34] Amennyiben a pályázó a szerződésben foglalt csökkentett támogatást nem fogadja el, és a szerződést az értesítés kézhezvételét követő 7 napon belül nem, vagy aláírás nélkül küldi vissza, az a támogatásról történő lemondásnak tekintendő.

A támogatási szerződés megkötés ének feltételei és folyamata

12. §

(1) A kedvezményezettel a kötelezettségvállaló támogatási szerződést köt, melyre a szerződés kézbesítésének megtörténtétől 30 nap áll rendelkezésre, amely indokolt esetben legfeljebb 30 nappal meghosszabbítható.

(2) Nyertes pályázat esetén a pályázónak, illetve, ha a pályázatban a pályázó a pályázatért kötelezettséget vállaló szervezetet jelölt meg, a pályázatért kötelezettséget vállaló szervezetnek legkésőbb az általa aláírt szerződés megküldésével egyidejűleg csatolnia kell:

a)[35] a szervezet hivatalos képviselője által hitelesített alapszabály vagy alapító okirat - amennyiben rendelkezésre áll egységes szerkezetű - másolatát, feltéve, hogy a pályázat benyújtását követően valamilyen változás történt;

b) a hivatalos képviselő aláírásának azonosítására szolgáló okirat másolatát (pl. aláírási címpéldány, banki bejelentő);

c) a számlavezető pénzintézet által záradékolt felhatalmazó okiratot az azonnali beszedési megbízás alkalmazására a támogatási összeg és annak járulékai erejéig;

d)[36] ha a támogatás összege meghaladja a 7 millió forintot, akkor az illetékes adó-, vámhatóságok és az illetékes illetékhivatal igazolását arról, hogy a kedvezményezettnek nincs lejárt köztartozása, vagy arra az illetékes hatóságtól fizetési könnyítést (részletfizetés, fizetési halasztás) kapott;

e) ha a támogatás összege kevesebb 7 millió forintnál, de meghaladja az 1 millió forintot, az adóhatóság igazolását arról, hogy a kedvezményezettnek nincs lejárt köztartozása, vagy fizetési könnyítést (részletfizetés, fizetési halasztás) kapott, valamint a kedvezményezett képviselőjének a d) pontban meghatározott egyéb igazolásokat helyettesítő nyilatkozatát;

f) ha a támogatás összege nem haladja meg az 1 millió forintot, a kedvezményezett képviselőjének a d) pontban meghatározott igazolásokat helyettesítő nyilatkozatát;

g) a pályázati felhívásban meghatározott egyéb dokumentumokat.

(3) A (2) bekezdést nem kell alkalmazni a következő szervekre: helyi önkormányzat, helyi kisebbségi önkormányzat.

(4) A támogatási szerződés a (2) bekezdés szerinti dokumentumok mellett előírhat írásbeli szakhatósági igazolás és egyéb okirat csatolására vonatkozó kötelezettséget is.

(5) A határon túli szervezetnek a székhelye szerinti ország jogrendszerében meghatározott hatóságoktól kell azokat az igazolásokat beszerezni (és hiteles fordítását is csatolni), amelyek a (2) bekezdésben meghatározottaknak megfelelnek.

A támogatások folyósításának feltételei és módja

13. §

(1) A támogatás a pályázati felhívásban és a támogatási szerződésben rögzített pénzügyi és időbeli ütemezésben vehető igénybe.

(2)[37] A támogatás folyósítása a kötelezettségvállaló utalványozása alapján történik, a pályázati felhívásban meghatározott előirányzat terhére, banki utalás útján közvetlenül a kedvezményezett, illetve amennyiben nincs saját bankszámlaszáma, az általa a pályázatban megjelölt számlatulajdonos bankszámlájára.

A támogatás felhasználása, a pályázati támogatás ellenében előírt kötelezettségek teljesítése

14. §[38]

A támogatást kizárólag a támogatási szerződésben foglalt projektre lehet felhasználni.

A pályázati projekt és a támogatási szerződés módosítása

15. §

(1) A pályázati projekt és a támogatási szerződés módosítására csak a kedvezményezettnek fel nem róható okból kerülhet sor. A kedvezményezett az elfogadott projekthez képest bármilyen eltérő megvalósítási szándékot azonnal (a változást előidéző tényről való tudomásszerzést követően azonnal) köteles írásban, módosítási kérelem formájábanjelezni a pályázatkezelőnek.

(2) A pályázatkezelő a hozzá megküldött szerződés módosításra irányuló kérelmet a kézhezvételtől számított 10 napon belül értékeli és a támogatásra vonatkozó javaslatával együtt továbbítja a kötelezettségvállaló részére.

(3) A szerződést a pályázatról való döntés érdemét érintően a belügyminiszter, egyéb esetekben a kötelezettségvállaló módosítja.

(4) Amennyiben a szerződésmódosításra irányuló kérelmet elutasították, a kedvezményezettnek az érvényes feltételek szerint kell a projektet megvalósítania és a szakmai-pénzügyi beszámolót elkészítenie, vagy lemondhat a támogatásról, ha az eredeti feltételek szerint a megvalósítást nem tudja, vagy nem akarja teljesíteni.

Beszámolási kötelezettség

16. §

(1)[39] A támogatás felhasználásáról a kedvezményezett köteles a támogatási szerződésben meghatározott határidőben és módon a felhasználási adatokat tartalmazó beszámolót készíteni és azt a pályázatkezelőnek megküldeni. A beszámoló két részből áll:

a) pénzügyi rész [(5) bekezdés],

b) szakmai rész.

A beszámoló két része egymástól fizikailag elkülöníthető, de tartalmában hivatkozásokkal megfelelő módon kapcsolódó egységes dokumentumot képez.

(2)[40] A pályázatkezelő a benyújtott szakmai beszámoló alapján, illetve szúrópróbaszerűen helyszíni ellenőrzéssel 15 napon belül - amely határidő indokolt esetben további 5 nappal meghosszabbítható - ellenőrzi a támogatási szerződésben foglaltak végrehajtását, majd 5 napon belül továbbítja a beszámolót a BM pályázatok pénzügyi ellenőrzésért felelős főosztályának, amely a beszámoló alapján szükség szerint végez ellenőrzést, illetve intézkedik.

(3)[41] A (2) bekezdéstől eltérően az "Önkéntes tűzoltó egyesületek támogatása" című előirányzat vonatkozásában a pályázatkezelő összesített beszámolót készít, amit továbbít a BM pályázatok pénzügyi ellenőrzésért felelős főosztályának. A BM pályázatok pénzügyi ellenőrzésért felelős főosztálya az összesített beszámoló, valamint a pályázatkezelőtől bekért anyag alapján szükség szerint végez ellenőrzést, illetve intézkedik.

(4)[42] A beszámolásra kötelezett köteles a BM pályázatok pénzügyi ellenőrzéséért felelős főosztályának felhívására beszámolóját pontosítani, és azt 10 napon belül megküldeni.

(5)[43] A beszámoló az alábbiakat tartalmazza:

a) összesített kimutatás a szerződésben szereplő költségekre vetítve;

b) a támogatás felhasználását igazoló záradékolt számviteli bizonylatok másolata mellett, összesítő kimutatás a szerződésben szereplő keret felhasználásáról a költségvetés szerkezetének megfelelően;

c) számviteli bizonylatok összesítése, mely tartalmazza költségtételek szerinti bontásban a bizonylat kibocsátójának nevét, a bizonylat sorszámát, tartalmát (kifizetés jogcímét), keltét és a teljesítés időpontját, az áfa-alapot, az áfa-tartalmat és a bruttó összeget, valamint átutalás esetében az átutalás tényét, készpénzes kifizetés esetében a készpénzfelvétel tényét tartalmazó külön kimutatást;

d) átutalással teljesített bizonylat másolata mellett a bankszámla terheléséről szóló banki igazolás vagy kivonat (megjelölve a vonatkozó tételt);

e) készpénzes bizonylatmásolat mellett a kifizetési pénztárbizonylat másolata;

f) a saját forrás és/vagy társfinanszírozás dokumentumainak másolata (megállapodás, határozat);

g) a saját forrás és/vagy társfinanszírozás felhasználásáról szóló kimutatás;

h) személyi költségek és azok közterheinek összesített és részletes kimutatása, csatolva az igazoló bizonylatok másolatát.

Közérdekű adatok közzététele

17. §

(1) A támogatási szerződéseknek, az Ámr. 157/A-157/D. §-ra figyelemmel közérdekű adatait a minisztérium nyilvánosságra hozza.

(2)[44] A nyilvánosságra hozatal a minisztérium hivatalos honlapján történő közzététellel valósul meg.

A támogatások felhasználásának ellenőrzése

18. §

(1) A támogatás szerződésszerű felhasználása, a kedvezményezett szabályszerű elszámolása, illetve a projekt, illetve program tényleges megvalósítása ellenőrzésének eszköze a kötelező pénzügyi, valamint a tartalmi ellenőrzés (dokumentációs, szükség szerinti, illetve szúrópróbaszerű helyszíni) . A kedvezményezett pályázatának, illetve a beszámoló mellékleteként megküldött dokumentumnak kiegészítésére a BM pályázatok pénzügyi ellenőrzéséért felelős főosztálya, illetve a pályázatkezelő nyilatkozatot, bizonylati másolatot, illetve egyéb dokumentumokat kérhet be.

(2)[45] A szakmai (tartalmi) ellenőrzés során a pályázatkezelő, illetve a BM pénzügyi ellenőrzésért felelős főosztálya - esetenként szakértő igénybevételével - ellenőrzi a pályázati kiírás céljának megfelelő és a projekt, illetve a program megvalósításához szükséges támogatás felhasználását.

(3)[46] A támogatás felhasználását a BM pályázatok pénzügyi és általános ellenőrzéséért felelős főosztályai, illetve a pályázatkezelő a benyújtott pénzügyi elszámolás (részteljesítés esetén részelszámolás) alapján pénzügyi szempontból a beszámoló megküldését követő 90 napon belül ellenőrzik. A pénzügyi ellenőrzés magában foglalja a támogatási szerződésben meghatározott teljes támogatási összeggel való elszámoltatást a benyújtott dokumentumok alapján. A kedvezményezettet a pályázatkezelő tájékoztatja a beszámoló elfogadásáról.

(4) A támogatás szerződésszerű felhasználása a projekt megvalósításával egyidejűleg annak helyszínén, vagy azt követően, a pályázó által megjelölt helyszínen is ellenőrizhető a projekt megvalósítását követő 2 évig. A helyszíni ellenőrzés során különösen vizsgálni kell a támogatás hasznosulását. A helyszíni ellenőrzés eredményéről jelentést vagy szerződésszegés esetén jegyzőkönyvet kell készíteni. A dokumentálás céljából fénykép- és videofelvételek készíthetők, amely felvételek a kedvezményezett, valamint pályázatkezelő által a pályázatok és a támogatások szabályszerűségének és felhasználásának vizsgálata, valamint a pályázati rendszer bemutatása céljából a hatályos jogszabályok keretei között szabadon felhasználhatóak.

(5) A kedvezményezett köteles a támogatás forrásainak felhasználását ellenőrzés céljából a könyvviteli elszámolásaiban elkülönítetten, az ellenőrizhetőséghez szükséges részletezettségben, naprakészen nyilvántartani, az ellenőrzésre feljogosított szervek megkeresésére az ellenőrzés lefolytatásához szükséges tájékoztatást megadni.

(6) Amennyiben az ellenőrzés azt állapítja meg, hogy a támogatás felhasználása nem felel meg az (1) bekezdésben írt követelményeknek, a további folyósítást fel kell függeszteni, illetve a jogtalanul igénybe vett összeget vissza kell vonni.

(7) A kedvezményezett köteles a jogtalanul igénybe vett támogatást visszafizetni. A jogtalanul igénybe vett összeg után a kedvezményezett a jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő mértékű kamatot fizet a jogtalan igénybevétel napjától a visszafizetés napjáig.

19. §

A 18. §-ban meghatározottak nem érintik az egyéb ellenőrzésre jogosult szervek jogosítványait.

A támogatás megszüntetése, visszafizetése és egyéb szankciók

20. §

(1) Amennyiben a támogatott projekt megvalósítása meghiúsul, vagy tartós akadályba ütközik, vagy a szerződésben foglalt ütemezéshez képest késedelmet szenved, vagy a pályázati program megvalósításával kapcsolatban bármely körülmény megváltozik, ezt a kedvezményezett köteles írásban jelenteni 3 napon belül a pályázatkezelőnek.

(2) A kötelezettségvállaló egyoldalú, írásban előterjesztett nyilatkozatával a támogatási szerződéstől való elállásra jogosult, ha az alábbiakban foglalt feltételek közül legalább egy teljesül:

a) a támogatási szerződésben rögzített időbeli ütemezés első határidejétől számított 30 napon belül a program megvalósítása a kedvezményezettnek felróható okból nem kezdődik meg, illetve a kedvezményezett a támogatás igénybevételét nem kezdeményezi, és késedelmét ezen idő alatt írásban sem menti ki;

b) a kedvezményezett a pályázat szakmai, pénzügyi tartalmát érdemben befolyásoló valótlan, hamis adatot szolgáltatott a pályázat benyújtása, illetve a szerződés megkötése folyamán;

c) a kedvezményezett a támogatást nem a szerződésben meghatározott célra (szerződés tárgya) használja fel;

d) amennyiben a projekt megvalósítása, a program teljesítése a kedvezményezettnek felróható okból veszélybe kerül, illetve, ha a kedvezményezett- neki felróható okból -nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit, továbbá ha a projekt meghiúsulását vagy a megvalósítás tartós akadályoztatását előidéző körülmény a kedvezményezettnek felróható okból következett be;

e) a kedvezményezett a pályázat érvényességének, illetve a támogatási szerződés megkötésének feltételét képező jognyilatkozatok bármelyikét visszavonja;

f) a kedvezményezett a pénzügyi elszámolási, valamint a szakmai beszámolási kötelezettségeinek a támogatási szerződésben meghatározott határidőn belül nem tesz eleget.

(3) Az elállást tartalmazó nyilatkozatot ajánlott tértive-vényes küldeményként kell postára adni. Amennyiben a kötelezettségvállaló eláll a szerződéstől, a kedvezményezett köteles a támogatási összegnek az elállás napján érvényes jegybanki alapkamat kétszeresével növelt összegét az elállást tartalmazó okirat kézhezvételétől számított 5 napon belül a kötelezettségvállalónak visszafizetni.

(4) Amennyiben a támogatott projekt megvalósítása a kedvezményezettnek fel nem róható okból meghiúsul, vagy tartós akadályba ütközik, az igénybe nem vett támogatás visszavonásra kerül, amelynek értékét a kedvezményezett köteles visszafizetni a meghiúsulás, illetve akadály bekövetkeztétől számított 5 napon belül.

(5) A támogatás visszavonása, illetve a támogatási szerződéstől való elállás esetén a már átutalt támogatási összeg, eszköztámogatás szerződéskori bruttó nyilvántartáskori értéke, továbbá annak kamata megfizetésére irányuló visszakövetelés érvényesítése azonnali beszedési megbízás alkalmazásával is történhet, melyet a támogatás

forrásaként meghatározott előirányzat javára kell teljesíteni.

A pályázat lezárása

21. §

A pályázati projekt, illetve program lezárása - a támogatott pályázati cél szerződés szerinti megvalósulását követően - a megvalósításáról szóló írásbeli szakmai beszámoló, továbbá a teljes támogatási összeg elszámolásáról készített pénzügyi elszámolás alapján a kedvezményezett nyilatkozatával történik. A beszámoló elfogadásáról, a pályázati projekt lezárásának tényéről a pályázatkezelő értesíti ajánlott levélben a kedvezményezettet.

Záró rendelkezés

22. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépését követően megjelentetett pályázatokra kell alkalmazni.

23. §

A pályázati rendszerrel, a támogatások folyósításával, teljesítésével, ellenőrzésével, valamint a nyilvántartásokkal kapcsolatosan e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Ámr. rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

Dr. Lamperth Mónika s. k.,

belügyminiszter

Lábjegyzetek:

[1] Módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 16. § a) pontja. Hatályos 2006.04.14.

[2] Beiktatta a 17/2008. (VIII. 27.) IRM rendelet 29. § (3) bekezdése. Hatályos 2008.09.01.

[3] Beiktatta a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[4] Számozását módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[5] Számozását módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[6] Számozását módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[7] Számozását módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 1. § (1) bekezdése, illetve megállapította az 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[8] Számozását módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[9] Számozását módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[10] Számozását módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[11] Számozását módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[12] Számozását módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[13] Módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 16. § b) pontja. Hatályos 2006.04.14.

[14] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[15] Beiktatta a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[16] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 2. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[17] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 2. § (4) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[18] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 3. § -a. Hatályos 2006.04.14.

[19] Módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 15. § -a. Hatályos 2006.04.14.

[20] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 4. § -a. Hatályos 2006.04.14.

[21] Beiktatta a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[22] Hatályon kívül helyezte a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 16. § c) bekezdése. Hatálytalan 2006.04.14.

[23] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[24] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[25] Beiktatta a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 5. § (4) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[26] Hatályon kívül helyezte a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 16. § d) bekezdése. Hatálytalan 2006.04.14.

[27] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 6. § -a. Hatályos 2006.04.14.

[28] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 6. § -a. Hatályos 2006.04.14.

[29] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 7. § -a. Hatályos 2006.04.14.

[30] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 8. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[31] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 8. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[32] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 8. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[33] Beiktatta a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 8. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[34] Beiktatta a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 8. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[35] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 9. § -a. Hatályos 2006.04.14.

[36] Módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 16. § e) pontja. Hatályos 2006.04.14.

[37] Módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 16. § f) pontja. Hatályos 2006.04.14.

[38] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 10. § -a. Hatályos 2006.04.14.

[39] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 11. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[40] Beiktatta a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 11. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[41] Beiktatta a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 11. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[42] Számozását módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 11. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[43] Számozását módosította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 11. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.04.14.

[44] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 12. § -a. Hatályos 2006.04.14.

[45] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 13. § -a. Hatályos 2006.04.14.

[46] Megállapította a 17/2006. (IV. 6.) BM rendelet 13. § -a. Hatályos 2006.04.14.

Tartalomjegyzék