68/2005. (IV. 13.) Korm. rendelet

a Nemzeti Földalap vagyonnyilvántartásának, vagyonkezelésének és hasznosításának részletes szabályairól szóló 254/2002. (XII. 13.) Korm. rendelet módosításáról

A Nemzeti Földalapról szóló 2001. évi CXVI. törvény 21. §-ában kapott felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:

1. §

A Nemzeti Földalap vagyonnyilvántartásának, vagyonkezelésének és hasznosításának részletes szabályairól szóló 254/2002. (XII. 13.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 3. §-a (4) bekezdésének g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(4) A vagyonnyilvántartásnak az ingatlan-nyilvántartási adatokon kívül az alábbi adatokat is tartalmaznia kell:]

"g) a 10 évre szóló erdőgazdálkodási üzemterv alapján az erdőrészlet - ideértve a rész erdőrészletet is - azonosítóját és területét,"

2. §

Az R. 3. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Az (1)-(4) bekezdésben foglalt kötelezettségek teljesítése érdekében a vagyonnyilvántartás alapját képező ingatlan-nyilvántartási és földhasználati nyilvántartási adatokat a megyei földhivatalok a Földmérési és Távérzékelési Intézet (a továbbiakban: FÖMI) bevonásával - körzeti földhivatalonként készített bontásban - az NFA rendelkezésére bocsátják. Az NFA, a megyei földhivatalok és a FÖMI megállapodást kötnek a vagyonnyilvántartás alapját képező ingatlan-nyilvántartási és földhasználati nyilvántartási adatok NFA részére történő átadásának rendjéről. Az Országos Erdőállomány Adattár kezelőjével, az Állami Erdészeti Szolgálattal (a továbbiakban: ÁESZ) ugyancsak megállapodást kell kötni. A megállapodásban meg kell határozni az adatátadás gyakoriságát, határidejét, tartalmát és formátumát. Az adatok átadásával kapcsolatban felmerült költségeket az NFA az érintetteknek megtéríti."

3. §

Az R. 4. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, ezzel egyidejűleg a 4. § szövege (1) bekezdésre módosul:

"(2) Az NFA ellenőrzi a Nemzeti Földalapba tartozó termőföldvagyon hasznosítását, valamint annak vagyonkezelésére, haszonbérletére vagy bármely más jogcímen történő használatára kötött szerződésben foglalt kötelezettségek teljesítését."

4. §

Az R. 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"5. § Az NFA az általa kezelt vagyon hasznosítására, annak felmérését és nyilvántartásba vételét követően - figyelemmel a földbirtok-politikai irányelvekben és a Nemzeti Vidékfejlesztési Tervben megfogalmazott célkitűzésekre is - terveket készít."

5. §

(1) Az R. 10. §-ának (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat nyertese lehet

a) aki ingatlangazdálkodó és ingatlanszakértő felsőfokú képesítéssel, 5 év szakmai gyakorlattal rendelkezik, és akit igazságügyi ingatlanforgalmi szakértőként névjegyzékbe vettek, vagy

b) az a gazdálkodó szervezet, amelynek van legalább egy olyan személyesen közreműködő természetes személy tagja vagy munkaviszonyban, illetve megbízási jogviszonyban foglalkoztatott alkalmazottja, aki az a) pontban meghatározott feltételeknek megfelel, és

c) aki az NFA által meghirdetett - a termőföld értékbecslésére vonatkozó képzettséggel, szakmai tapasztalattal kapcsolatos - egyéb pályázati feltételeknek megfelel."

(2) Az R. 10. §-ának (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(5) A pályázat alapján összeállított névjegyzéket az NFA internetes honlapján és más módon közzéteszi.

A névjegyzékben szereplő adatok közzétételéhez az érintettek hozzájárulása szükséges. Az NFA a szakértői névjegyzékben szereplők ingatlanforgalmi értékbecslését fogadja el."

(3)[1]

6. §

(1) Az R. 11. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az NFA az ajánlati árat

a) részletes ingatlan értékbecslés, vagy

b) a rendelet szerint megvalósított egyszerűsített ingatlan értékbecslés alapján állapítja meg."

(2) Az R. 11. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Részarány-tulajdont képező AK érték megvásárlása esetén 1 AK forintban kifejezett ellenértéke megegyezik a földrendező és földkiadó bizottságokról szóló törvény 9/D. § (1) bekezdésében meghatározott kártalanítási összeggel."

7. §

(1) Az R. 18. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(3) Az egységes vagyon-nyilvántartási rendszer kialakítása érdekében:]

"a) a korábban vagyonkezelési feladatokat ellátó szervezetek - a b) pontban foglaltak szerinti kivétellel - kötelesek az NFA részére legkésőbb 2005. június 30-ig átadni az ingatlan- és erdővagyonra vonatkozó, a természetbeni állapotnak megfelelő ingatlan-nyilvántartási és hasznosítási adatokat, valamint az ezzel kapcsolatos okiratokat;"

(2) Az R. 18. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A (3) bekezdésben foglalt feladatok végrehajtásával összefüggő részletes feltételekről - ideértve az adatszolgáltatás módját, illetve tartalmát is - az NFA az érintett szervezetekkel közvetlenül állapodik meg. A Nemzeti Földalapba rendelt földvagyon NFA részére történő átadásáról az NFA és az érintett szervezetek átadás-átvételi jegyzőkönyvet kötelesek felvenni. A megállapodás kötelező tartalmi eleme, hogy a költségeket az NFA megtéríti."

8. §

Az R. 1. számú melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.

9. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R. 9. §-a hatályát veszti.

Gyurcsány Ferenc s. k.,

miniszterelnök

Melléklet a 68/2005. (IV. 13.) Korm. rendelethez

[1. számú melléklet a 254/2002. (XII. 13.) Korm. rendelethez]

A termőföld egyszerűsített ingatlan értékbecslésének módszere

1. A termőföld helyben kialakult hasznosításához igazodó ajánlati ár megállapítása

A Nemzeti Földalap részére vásárlásra felajánlott termőföldingatlan ajánlati árának egyszerűsített ingatlan értékbecsléssel történő megállapításánál az alábbi elveket kell alkalmazni:

- az egyszerűsített ingatlan értékbecsléssel megállapított ajánlati ár reálisan tükrözze a termőföldingatlan értékét,

- vegye figyelembe a termőföldingatlan potenciális termőképességét és termőhelyi viszonyait,

- az ország egész területén egységes elvek alapján, a termőföld földrajzi elhelyezkedését figyelembe véve értékelje a termőföldingatlant,

- fejezze ki a termőföldingatlan művelési ágának sajátosságait,

- vegye figyelembe a termőföldingatlan használati értékének várható változásait,

- egyszerű, jól áttekinthető számítási módszert alkalmazzon.

1.1. A termőföld ajánlati árának meghatározási módszere

Alapadatok:

- a termőföldingatlan fekvése szerinti település és megye megnevezése,

- a termőföldingatlan helyrajzi száma,

- a termőföldingatlan művelési áganként (alrészleten-ként) összesített területe (ha, m ),

- a termőföldingatlan művelési áganként (alrészleten-ként) összesített kataszteri tiszta jövedelme (AK, fillér) .

A termőföldingatlan ajánlati árát az alapadatok felhasználásával a következő számítási képlet alapján kell meghatározni:

ahol:
Fá = a termőföldingatlan (alrészlet) ajánlati ára, Ft
A = a termőföldingatlan (alrészlet) kataszteri tiszta jövedelme, AK
P = a termőföld 1 AK-ra jutó normatív jövedelme étkezési búza kg-ban, kg/AK
IR = a gabonafélék meghirdetett intervenciós ára, Ft/100 kg
i = tőkésítési kamatláb, %
Má = művelési ág szerinti szorzótényező

A számításnál "A" változó értékét a közhiteles ingatlan-nyilvántartás adatait tartalmazó tulajdoni lapon feltüntetett kataszteri tiszta jövedelemnek megfelelően kell figyelembe venni.

A számítási képlet alkalmazásánál "P" változó értékét a termőföldingatlan fekvése szerinti megyének megfelelően kell megállapítani a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium által az 54/1997. (VIII. 1.) FM rendelet szerint megyei bontásban közzétett adatok alapján a következő táblázatból:

KSH Megye kódMegye megnevezése"P" értéke (étkezési búza kg/AK)
02Baranya42,7
03Bács-Kiskun30,4
04Békés28,3
05Borsod-Abaúj-Zemplén26,7
06Csongrád22,0
07Fejér34,7
08Győr-Moson-Sopron37,4
09Hajdú-Bihar30,9
10Heves30,9
16Jász-Nagykun- Szolnok30,7
11Komárom-Esztergom38,3
12Nógrád25,6
13Pest, Főváros23,3
14Somogy37,0
15Szabolcs- Szatmár-Bereg13,8
17Tolna40,1
18Vas31,8
19Veszprém31,7
20Zala21,9

Az IR változó értéke a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal által a gabonafélék intervenciós felvásárlására meghirdetett - az aktuális év május 1. napján érvényes -árának 100 kg-ra jutó összege (EUR/100 kg) és az MNB ugyanezen időszakban érvényes hivatalos devizaárfolyamának (Ft/EUR) szorzata.

Az "i" változó értéke a Földhitel- és Jelzálogbank Rt. által meghatározott és az 54/1997. (VIII. 1.) FM rendelet 2. számú melléklete szerint közzétett - az egyszerűsített ingatlan értékbecslés készítésekor hatályos - tőkésítési kamatláb %-ban kifejezett mértékével egyezik meg.

A művelési ág szerinti szorzótényezők (Má) a következők:

Művelési ág"Má" szorzótényező értéke
szántó1,0
rét0,8
legelő0,4
kert1,0

Szőlő és gyümölcsös művelési ágak esetében "Má" értéke 1,0 és a termőföldingatlan (alrészlet) ajánlati árát a következő számítási képlet alkalmazásával kell meghatározni:

ahol:
ültetvény kora= az ültetvény termőre fordulásától az egyszerűsített ingatlan értékbecslés készíté-
séig eltelt idő (év)
élettartam= az ültetvény termőre fordulásakor a számviteli szabályok szerint meghatározott, értékcsökkenési leírási kulcsnak megfelelő élettartam (év)
TK= az ültetvény telepítéséhez igénybe vett támogatásoknak az egyszerűsített értékbecslés tárgyát képező ültetvényterületre eső bizonylatokkal igazolt tényleges összege.

Több művelési ágból (alrészletből) álló termőföldingatlan esetében a "Fá" ajánlati árat művelési áganként (alrész-letenként) kell megállapítani, és a termőföldingatlan ajánlati árának a művelési áganként (alrészletenként) megállapított "Fá" értékek összegének felel meg."

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 115/2007. (V. 24.) Korm. rendelet 31. § (4) bekezdése p) pontja. Hatálytalan 2007.07.01.

Tartalomjegyzék