15/2006. (XII. 25.) MeHVM rendelet
"Az ÚMFT Tanácsadó Hálózat" programról, az Új Magyarország Fejlesztési Terv regionális és helyi szintű pályázati támogató rendszeréről
Az európai uniós fejlesztési tervezéssel összefüggő feladatkörömben, a kormányzati fejlesztéspolitika kistérségi szintű képviselőiről szóló 1122/2006. (XII. 13.) Korm. határozattal összhangban a következőket rendelem el:
Általános rendelkezések
1. §
E rendelet hatálya kiterjed
a) az európai uniós támogatások felhasználásának lebonyolításában részt vevő, közszolgáltatást nyújtó regionális fejlesztési ügynökségekre (a továbbiakban: RFÜ-k),
b) a PROMEI Modernizációs és Euroatlanti Integrációs Projekt Iroda Közhasznú Társaságra (a továbbiakban: PROMEI Kht.),
c) az 5. § (2) bekezdés szerinti koordinátorokra és az 5. § (3) bekezdés szerinti térségi tanácsadókra,
d) a nyilvántartási, folyamatba épített pénzügyi ellenőrzési és követeléskezelési feladatokat ellátó Magyar Államkincstárra (a továbbiakban: Kincstár) .
2. §
(1) "AzNFT Házhoz Jön" program folytatásaként létrejövő "Az ÚMFT Tanácsadó Hálózat" program (a továbbiakban: program) célja - az Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program kivételével - valamennyi, az I. Nemzeti Fejlesztési Tervben és az Új Magyarország Fejlesztési Tervben (a továbbiakban: ÚMFT) szereplő operatív programra és közösségi kezdeményezésre kiterjedő országos tanácsadói hálózat működtetése.
(2) A program rendeltetése:
a) a támogatási források hatékony és szabályszerű felhasználásának elősegítése, továbbá
b) az Európai Unió strukturális alapjaiból és Kohéziós Alapjából társfinanszírozott operatív programok fejlesztési céljai megvalósításának előmozdítása.
3. §
(1) A rendelettel érintett feladatok finanszírozásához szükséges pénzügyi fedezetet
a) a 2007. január 1. és március 31. közötti időszakban a Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. törvényben szereplő XIX/2/9 "EU támogatások intézményrendszerének fejlesztése" alcím szerinti előirányzat (a továbbiakban: előirányzat)
b) a 2007. április 1. és december 31. közötti időszakban a Végrehajtás Operatív Program
biztosítja.
(2) Az (1) bekezdésben megjelölt előirányzatok felhasználásával, kezelésével és ellenőrzésével kapcsolatos, e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény és az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet rendelkezései az irányadók.
4. §
E rendelet alkalmazásában
a) pályázó: olyan természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli szervezet, amely az ÚMFT pályázati felhívására pályázatot nyújt vagy nyújtott be;
b) kedvezményezett: olyan természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli szervezet, amely az ÚMFT keretében meghirdetett pályázaton támogatást nyert el.
A program lebonyolításának részletes szabályai
5. §
(1) A program lebonyolítását a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (a továbbiakban: NFÜ) felügyeli és irányítja.
(2) A programirányítás koordinációs és operatív feladatait az NFÜ a PROMEI Kht.-ra delegálja. A feladatok ellátásában a PROMEI Kht.-vel teljes munkaidőben történő foglalkoztatást eredményező munkaviszonyban, vagy a feladatellátásra irányuló egyéb tartós jogviszonyban álló koordinátorok vesznek részt.
(3) A program végrehajtása az RFÜ-k feladata, amelynek ellátásában az RFÜ-kkel teljes munkaidőben történő foglalkoztatást eredményező munkaviszonyban, vagy a feladatellátásra irányuló egyéb tartós jogviszonyban álló térségi tanácsadók vesznek részt.
(4) A PROMEI Kht. és az RFÜ-k feladataikat az NFÜ-vel kötött támogatási szerződésük alapján látják el.
(5) A térségi tanácsadók kiválasztása országos, nyílt pályáztatása az RFÜ-k feladata, melyek a térségi tanácsadók régión belüli térségi eloszlását a program célkitűzéséhez illeszkedve saját hatáskörben határozzák meg úgy, hogy minden kistérségért legalább egy térségi tanácsadó felelősséget viseljen. A térségi tanácsadók összlétszáma: 168 fő.
(6) A térségi tanácsadók feladatellátásához szükséges általános képzések és továbbképzések előkészítése és koordinálása a PROMEI Kht. feladata.
(7) A Kistérségi Fejlesztési és Program Irodák felállítását követően a térségi tanácsadók ezek bázisán végzik tevékenységüket.
(8) Az ÚMFT Tanácsadó Hálózat munkatársai munkavégzésük során szorosan együttműködnek a Vidékfejlesztési Tanácsadó Hálózattal és az Önkormányzati és Térségi Koordinátor Hálózattal, különös tekintettel a feladatok rendszeres egyeztetésére, évente közös munkaterv és közös beszámoló elkészítésére, közös munkaértekezletek megtartására, és közös fogadóórák tartására.
6. §
(1) A koordinátor feladata:
a) a térségi tanácsadók folyamatos tájékoztatása, felkészítése, munkájuk koordinálása;
b) a program előrehaladásának figyelemmel kísérése, folyamatba épített szakmai ellenőrzési és monitoring feladatok ellátása;
c) a monitoring és ellenőrzési eredmények felhasználásával minőségbiztosítási - a hatékony munkavégzést és folyamatba épített ellenőrzést biztosító - eljárásrendek kidolgozása és bevezetése;
d) féléves, éves jelentések készítése a program állapotáról és minőségi mutatóiról, különös tekintettel a program gazdálkodási és gazdaságossági szempontjainak elemzésére és értékelésére;
e) a program megvalósításával kapcsolatos ügyviteli és menedzsment feladatok ellátása;
f) folyamatos kapcsolattartás az 5. § (8) bekezdésében említett hálózatok központi szervezeteivel és regionális képviselőivel.
(2) A térségi tanácsadó feladata:
a) a potenciális pályázók, a pályázók és a kedvezményezettek megkeresése, és részükre folyamatos tájékoztatás nyújtása az ÚMFT célrendszeréről, a támogatási lehetőségekről és a kapcsolódó képzési programokról;
b) a pályázók és a kedvezményezettek részére konzultációs lehetőség biztosítása a megvalósítás során felmerülő problémák megoldásához, különösen az előrehaladási jelentések és elszámolások elkészítéséhez;
c) az ÚMFT keretében támogatható projektjavaslatok gyűjtése;
d) egyedi projektekkel kapcsolatos feladatok megoldása az NFÜ felkérésére;
e) információgyűjtés az ÚMFT megvalósításának, hatásainak értékeléséhez;
f) az intézményrendszer működésére vonatkozó tapasztalatok összesítése, rendszeresítése, továbbítása az NFÜ részére, a PROMEI Kht.-n keresztül;
g) az NFÜ tájékoztatása a program végrehajtásával kapcsolatos tapasztalatokról;
h) folyamatos szakmai kapcsolattartás és együttműködés az adott kistérségben tevékenykedő szakmai hálózatok munkatársaival.
7. §
A Kincstár feladatát az NFÜ-vel kötött külön szerződés rögzíti, mely kiterjed a támogatási szerződések nyilvántartására, a támogatás szerződésszerű felhasználásának folyamatba épített ellenőrzésére, valamint a vele kapcsolatos követeléskezelési feladatokra.
8. §
(1) Az előirányzatból az RFÜ-k és a PROMEI Kht. részére, kizárólag a 6. §-ban meghatározott feladatok ellátása érdekében nyújtható támogatás, amelynek összegét az NFÜ támogatási szerződésben, az annak mellékletét képező költségvetési terv alapján állapítja meg.
(2) A támogatási cél megvalósítása érdekében a támogatásra előfinanszírozás biztosítható. Az előfinanszírozás mértékét az ellátandó feladatok jellege és a támogatott szervezet pénzügyi lehetőségei figyelembevételével kell megállapítani. Az előfinanszírozás mértéke nem haladhatja meg a teljes támogatási összeg 33%-át.
(3) A (2) bekezdés szerint biztosított forrással legkésőbb a támogatási szerződés lejártát követő hónap 30. napjáig el kell számolni.
Záró rendelkezések
9. §
(1) Ez a rendelet 2007. január 1-jén lép hatályba.
(2) Ez a rendelet az EK-Szerződés 86. cikke (2) bekezdésének az általános gazdasági érdekű szolgáltatások működtetésével megbízott vállalkozásoknak közszolgáltatással járó ellentételezés formájában megítélt állami támogatásokra történő alkalmazásáról szóló 2005/842/EK Bizottsági határozattal összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.
Dr. Szilvásy György s. k.,
a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter