20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet
az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja magyarországi végrehajtási rendjéről és szabályairól szóló 31/2000. (X. 27.) HM rendelet módosításáról
A honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 52. § (1) bekezdés f) pontja alapján az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja (NATO Security Investment Programme -NSIP) magyarországi végrehajtási rendjéről és szabályairól szóló 31/2000. (X. 27.) HM rendeletet (a továbbiakban: R.) a következők szerint módosítom:
1. §
(1) Az R. 5. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A NATO Stratégiai Parancsnokságok által kezdeményezett és a honvédelmi miniszter által elfogadott képességcsomag, önálló feladat vagy kis munka tervezete képezi a HM fejezet NSIP költségvetési tervének az alapját. A terv kidolgozását a HM BBBH a programfelelőssel együttműködve, a HM Védelmi Tervezési Főosztály (a továbbiakban: HM VTF) és a HM HVK Katonai Tervező Főcsoportfőnökség (a továbbiakban: HM HVK KTFCSF) bevonásával végzi."
(2) Az R. 5. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A HM BBBH a képességcsomag, önálló feladat vagy kis munka (1)-(4) bekezdések szerinti jóváhagyási folyamatáról, valamint azok végrehajtásának helyzetéről a HM VTF, a HM HVK KTFCSF, a HM HFF, valamint a HM KPSZH részére adatszolgáltatást biztosít."
2. §
Az R. 6. §-ának (2) bekezdés i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[6. § (2) A PMT alapján a következő feladatok kerülnek végrehajtásra:]
"i) az átvételi szemle dokumentum NIB általi jóváhagyását követően a program keretében közös finanszírozással megvalósult létesítmény és beszerzett eszközök képességét a NATO nyilvántartásba veszi;"
3. §
(1) Az R. 7. §-ának (2)-(3) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(2) A NATO tagállamok programokhoz történő éves hozzájárulása folyósításának (esetleges) késedelme esetén - amennyiben más programok terhére az egyes programok aktuális kifizetései nem teljesíthetőek - a lebonyolítási számla likviditásának biztosítása érdekében - a honvédelmi miniszter egyedi döntése alapján - a HM fejezet kiadási és költségvetési támogatási előirányzatai visszapótlási kötelezettséggel ideiglenesen igénybe vehetők.
(3) Az (1) bekezdés szerinti jogcím éves költségvetési előirányzata a NIB által programokra lebontott, Magyarországot érintő (hazai hozzájárulások) költségvetési támogatási előirányzata, a képességcsomaghoz, önálló feladathoz vagy kis munkához kapcsolódó - a HM költségvetését terhelő - nemzeti felelősség keretében megvalósítandó programok, valamint az infrastrukturális feltételek megteremtéséhez szükséges előirányzatok, továbbá a Magyar Köztársaság más nemzetek programjaihoz történő hozzájárulásának előirányzata alapján kerül összeállításra."
(2) Az R. 7. §-ának (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(9) A jóváhagyott elemi és éves költségvetés programokkal kapcsolatos pénzforgalmának kezelése a Magyar Államkincstár által a HM költségvetési fejezet részére megnyitott - költségvetési körön kívüli - lebonyolítási számláról történik. A HM KPSZH a lebonyolítási számla pénzforgalmának vezetését végzi."
(3) Az R. 7. §-ának (11) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(11) A HM KPSZH a lebonyolítási számla forgalmáról a NATO elszámolási rendjéhez igazodó, programonkénti és összesített analitikus nyilvántartást vezet. A programfe- lelős és a Nemzetközi Programiroda pénzügyi ellátója a NAK - mint az államháztartás központi költségvetése részét képező keretének - teljesített kiadásairól és bevételeiről az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendeletben foglaltak szerint vezeti a főkönyvi könyvelését és számol be."
(4) Az R. 7. §-ának (15) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(15) Az NSIP lebonyolítási számla analitikus nyilvántartással egyeztetett év végi záró egyenlegét a fejezet főkönyvi könyvelésében idegen pénzeszközként kell kimutatni. Az idegen pénzeszköz főkönyvi könyvelési rendjét, az analitikus nyilvántartással történő (legalább havonkénti) egyeztetés, illetve az év végi értékelés szabályait a fejezet belső rendelkezései szabályozzák."
4. §
Az R. 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"8. § (1) Közös beruházás esetén a NAK a HM által a NATO források terhére megvalósítandó programok tényleges kiadásaihoz kapcsolódó, %-os arányban megállapított, a NIB által a NATO költségvetéséből biztosított pénzügyi keret, mely a következő kiadásokra használható fel:
a) szabványadaptálás, valamint olyan helyszíni szemlék költségeinek fedezetére, amelyek szükségesek a program általános nagyságrendjének, fő alkotóelemeinek és az előzetes nagybani költségbecslés megállapításához;
b) a HM azon fizetési kötelezettségeire, melyek az átvételi ellenőrzés, a program végső átvétele kapcsán merülnek fel;
c) az összes kapcsolódó szolgáltatás biztosításának (pl. a finanszírozás, a könyvvitel, az auditálás, a fordítások és kommunikációs szolgáltatások a programfelelős és Nemzetközi Programiroda felállítása és működtetése) költségeire;
d) a programmal kapcsolatos szolgálati utak és szakmai utazások (a NATO Katonai Parancsnokságához, illetve az egyéb NATO testületekhez) költségeire, továbbá a program megvalósítási folyamatába épített NATO ellenőrzések, helyszíni szemlék utazási és étkezési kiadásaira;
e) az éves költségvetésben jóváhagyott összeg erejéig az NSIP megvalósításában részt vevő hivatásos állományú katonák és közalkalmazottak személyi járandóságaira és azok járulékaira;
f) a Nemzetközi Programirodánál foglalkoztatottak devizaellátmányára és annak járulékaira;
g) a programfelelős és a Nemzetközi Programiroda működéséhez szükséges épületek, helyiségek vásárlási, amortizálódási vagy bérleti költségeire, valamint az üzemeltetési és közüzemi költségekre;
h) járművek vásárlásának, fenntartásának és üzemeltetésének költségeire;
i) felszerelések, irodai készletek és bútorok beszerzési költségeire;
j) szakértők díjazására.
(2) Az (1) bekezdés szerinti NAK összege a program tényleges kiadásának 3%-a.
(3) Közös - NATO források terhére megvalósuló - beruházás esetén, amennyiben a programhoz kapcsolódó kiadások fedezetére az (1) bekezdés szerinti NAK és a 9. § (1) bekezdése szerint létrehozott NAK tartalékának egyenlege nem nyújt fedezetet, a NAK kiegészíthető a "Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához" fejezeti kezelésű előirányzat terhére.
(4) A HM költségvetési előirányzatai terhére - a közös beruházás érdekében - megvalósuló programok esetén a NAK a "Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához" fejezeti kezelésű előirányzat terhére az elemi költségvetésben jóváhagyott előirányzat, mely a programmal kapcsolatos, a NATO Katonai Parancsnokságaihoz, illetve más NATO testületekhez történő szolgálati utak és szakmai utazások, valamint a programokhoz kapcsolódó, Magyarországon lebonyolításra kerülő rendezvények költségeinek kiegyenlítésére használható fel.
(5) A programfelelősnek a (3)-(4) bekezdések szerinti NAK, illetve NAK kiegészítés igénylését a 9. § (2) bekezdése szerint összeállításra kerülő költségvetési tervben szöveges indoklással kell alátámasztani.
(6) A NAK terhére, a programokkal kapcsolatos, a honvédelmi szervezetek állományát érintő szolgálati utazások, a rendezvények, konferenciák megszervezése, a nemzeti és nemzetközi programirodák berendezése, felszerelése és ellátása az érvényben lévő belső rendelkezések, valamint a NATO előírásainak és szabályainak figyelembevételével külön utasításban meghatározott normák és normatívák alapján, a HM fejezetben meghatározott eljárási rend szerint - a (7) bekezdés szerinti eltéréssel - kerül végrehajtásra.
(7) A NAK terhére történő kiutazási engedélyeket legkésőbb a kiutazás megkezdése előtt két nappal a HM illetékes szakállamtitkárához kell jóváhagyásra felterjeszteni.
(8) Amennyiben a HM biztosítja a mérnök tanácsadói szervezetet és nem támaszt igényt a tanácsadó szervezet díjának NSIP terhére történő megtérítésére, úgy a NAK a
(2) bekezdésben foglaltaktól eltérően, a program tényleges kiadásainak 5%-a, melynek terhére az (1) bekezdésben felsoroltakon túl elszámolható:
a) a NSIP követelmények meghatározása, szabványok felállítása, helyszíni szemle, a vázlatos tervek elkészítésének és az összes, az előzetes költségbecslés megállapításához szükséges egyéb előkészítő munka költségei;
b) a részletes építészeti dokumentációk és azok alapján a költségbecslés elkészítésének kiadásai;
c) a mérnök-tanácsadói szervezettel megkötendő szerződés előkészítésének, megkötésének és a szerződés alapján esedékes összes kifizetés, valamint a program során (esetlegesen felmerülő) polgári per költségei;
d) a mérnök-tanácsadói díjak.
(9) A program 5%-os NAK-kal történő bonyolítását csak a NIB által jóváhagyott kérelem alapján lehet végezni."
5. §
(1) Az R. 9. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A HM BBBH a program költségbecslésében a 8. § (1) bekezdése szerinti NAK-ra jóváhagyott összegből tartalékot képez, mely biztosítja a program megvalósítása során a NAK terhére teljesített személyi kiadások HM fejezetet terhelő járulékainak, valamint a felmerülő egyéb rendkívüli kiadásoknak a fedezetét. A tartalék összege nem lehet kevesebb a NAK keret 5%-ánál, melynek felhasználását az éves költségvetések jóváhagyása során a honvédelmi miniszter, a költségvetési év során pedig - rendkívüli esetekben - a HM illetékes szakállamtitkára engedélyezi. A tartalékkal csökkentett (felhasználható) NAK összegéről a HM BBBH a programfelelőst a program első éves költségvetési tervének összeállítása időszakában értesíti."
(2) Az R. 9. §-ának (5)-(6) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(5) A programfelelős jóváhagyott éves költségvetési terve alapján a pénzügyi ellátóként kijelölt honvédelmi szervezet részére programonként negyedéves előleg kerül kiutalásra, a korábbi előleg elszámolását követően. A kiutalt előleggel az ellátó szervezet negyedévente, a negyedévet követő hónap 15-éig - a 3. § (1) bekezdése szerinti együttműködési megállapodásban rögzített módon és formában - a HM BBBH részére elszámol. A IV. negyedévi előleg első két hónapjáról szóló elszámolást december 10-ig, a december havi elszámolást pedig a tárgyévet követő év január 15-éig kell megküldeni.
(6) A HM BBBH az (5) bekezdés szerinti elszámolások ellenőrzését követően, azokat előirányzat-módosítás céljából megküldi a HM KPSZH részére. Az elszámolások alapján a HM KPSZH államháztartáson kívülről átvett pénzeszközként - az általános szabályok szerint - előirányzat-módosítást kezdeményez a Magyar Államkincstárnál és terheli a Program NAK előirányzatát. Az előirányzat-módosítást a HM KPSZH tájékoztatási kötelezettség mellett, saját hatáskörben hajtja végre."
(3) Az R. 9. §-a a következő új (7) bekezdéssel egészül ki, és az eredeti (7)-(13) bekezdések számozása (8)-(14) bekezdésekre változik:
"(7) A programfelelőst ellátó szervezet a NAK terhére történő december havi pénzügyi teljesítéseket (kifizetéseket) átfutó tételként kezeli, és azokat csak a tárgyévet követő évben, az előirányzat tárgyévet követő jóváhagyása után könyveli végleges kiadásként."
6. §
(1) Az R. 10. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A programhoz kapcsolódó szerződések ellenjegyzését - az 5. § (2) bekezdés szerinti - a HM BBBH által benyújtott Előtervezési Alap kérelem és a NIB visszaigazoló okmánya, valamint a jóváhagyott költségbecslés és elemi költségvetés alapján a HM KPSZH végzi. A NAK felhasználásához kapcsolódó szerződések ellenjegyzése a közbeszerzések, a központosított közbeszerzések és a közbeszerzési értékhatár alatti beszerzések ellenjegyzésének eljárási szabályairól szóló belső rendelkezésekben foglaltak szerint történik."
(2) Az R. 10. §-ának (3)-(5) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(3) A programokkal kapcsolatos pénzügyi kötelezettségeket - folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés keretében - a HM BBBH külön jogszabály és belső rendelkezés szerint ellenőrzi, és a programfelelős által kiállított teljesítési igazolások, illetve átadás-átvételi jegyzőkönyvek alapján, a számlák jogszabályban előírt érvényesítésével és utalványozásával igazolja.
(4) A programokhoz kapcsolódó folyamatba épített ellenőrzést a HM KPSZH, a programfelelős és a Nemzetközi Programiroda vonatkozásában a pénzügyi ellátó végzi.
(5) A programhoz kapcsolódó nemzeti feladatok megvalósításának fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzést - a 8. §-ban részletezett feladatokra kiterjedően is - a HM Központi Ellenőrzési és Hatósági Hivatal a vonatkozó jogszabályok és belső rendelkezés előírásai szerint végzi."
7. §
(1) Az R. 14. §-ának (l)-(2) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) Az NSIP keretében teljesített, a HM által igazolt termékértékesítések és szolgáltatásnyújtások a külön jogszabályoknak megfelelően mentesek az adó alól, a vámfizetés alól, és az azokra kivetett környezetvédelmi termékdíj visszaigényelhető.
(2) Az NSIP keretében teljesített termékértékesítés és szolgáltatás ÁFA mentes körbe tartozására vonatkozó igazolás kiadására - az APEH illetékes Főosztálya egyidejű értesítésével - a HM illetékes szakállamtitkár által kijelölt honvédelmi szervezetek jogosultak."
(2) Az R. 14. §-a a következő új (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A NAK-ot terhelő hazai személyi kiadások és azok járulékai pénzforgalmi rendezésére a programfelelős pénzügyi ellátója az előirányzat-módosítást követő 5 munkanapon belül a fedezetet átutalja a (3) bekezdésben meghatározott honvédelmi szervezet részére - a személyi juttatások és azok járulékai visszatérüléseként-, és egyidejűleg írásban értesíti azt az átutalás jogcíméről és összetevőiről."
8. §
Az R. a következő alcímmel és 16/A. §-sal egészül ki:
"A beruházások hazai átvételének rendje
16/A. § (1) A programokhoz kapcsolódó önálló beruházások (a továbbiakban: beruházások) befejezését megelőzően a programfelelős tájékoztatja az érintett honvédelmi szervezeteket a befejezés várható idejéről. A tájékoztatás alapján az érintett honvédelmi szervezet vezetője előkészíti ingatlan esetén az üzembe helyezési és használatbavételi, ingó vagyon esetén - a haditechnikai eszközök és hadfelszerelési anyagok rendszerbe (szervezetbe) állításáról szóló HM utasítás szerint - a rendszeresítési eljárást.
(2) A programfelelős a befejezett beruházások üzemeltetéséhez és/vagy fenntartásához szükséges költségvetési előirányzatok biztosítása érdekében a tárgyévet megelőző év június 30-ig tájékoztatja a HM Ingatlankezelési Hivatalt (a továbbiakban: HM IKH), az MH Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokságot (a továbbiakban: MH ÖLTP), valamint a HM HVK KTFCSF-et. A HM IKH, az MH ÖLTP és a HM HVK KTFCSF saját felelősségi körében megtervezi a tárgyévben várhatóan átvételre kerülő, új beruházások becsült üzemeltetési és/vagy fenntartási erőforrás-, költség- és kiadási fedezetigényét, és arról a HM VTF-et tájékoztatja.
(3) Az egyes beruházások befejezését és azok programfelelős általi műszaki átvételét követően a HM BBBH a programfelelőssel együttműködve a szükséges műszakitechnikai dokumentációk, üzembe helyezési és pénzügyi bizonylatok (hitelesített bizonylatmásolatok) megküldésével - ingatlan-beruházás és elhelyezési ingó eszközök beszerzése esetén a HM IKH-nál, az egyéb ingó eszközök beszerzése esetén az MH ÖLTP-nél - kezdeményezi az ingatlanok, illetve ingó eszközök üzemeltetési és fenntartási feladatainak megkezdését.
(4) A HM BBBH ingatlanok esetén a használatbavételi engedély, ingó eszközök esetén a rendszeresítési vagy használatbavételi határozat megküldésével a HM illetékes szakállamtitkáránál kezdeményezi a kincstári vagyonba vételre történő intézkedést. Ezzel egyidejűleg a (3) bekezdés szerinti honvédelmi szervezeteknél kezdeményezi a beruházás államháztartáson kívülről történő térítés nélküli használatba adását a kijelölt honvédelmi szervezet részére.
(5) A HM IKH, illetve az MH ÖLTP a (3) bekezdés szerint megküldött dokumentációk alapján haladéktalanul intézkedik az üzemeltetésbe adásra úgy, hogy annak időbeni végrehajtása biztosítsa a műszakilag átvett, üzembe helyezett ingatlanok és/vagy ingó eszközök fenntartását és üzemeltetését. Az üzemeltetési feladatok költségviselésének kezdete a sikeres műszaki átadás-átvétel időpontja.
(6) A HM IKH, illetve az MH ÖLTP a használatbavételi engedély, illetve tárgyi eszközök esetén a rendszeresítési vagy alkalmazásbavételi határozat megérkezését követően intézkedik a kijelölt honvédelmi szervezet részére történő használatba adásra, és egyidejűleg tájékoztatja a HM Védelemgazdasági Főosztályt a kincstári vagyonkörbe kerülő ingó eszközökről.
(7) Az államháztartáson kívülről átvett tárgyi eszközök fenntartásához, illetve működtetéséhez szükséges tárgyévi költségvetési pótelőirányzati igényt az üzemeltetésre kijelölt honvédelmi szervezet - szolgálati úton - az MH ÖLTP részére felterjeszti. Az MH ÖLTP a 10 éves Erőforrás- és Költségtervvel történő egyezőség érdekében a tárgyévet követő évek költségigényéről tájékoztatja a HM VTF-et és a HM HVK KTFCSF-et.
(8) Az egyes programok NATO általi műszaki átvételéről (átvételi szemléről) szóló dokumentumokat és a pénzügyi átvételről szóló záró igazolásokat a HM BBBH tartja nyilván.
(9) A használatra átadott objektumok őrzés-védelmi feladatait a HM HVK KTFCSF tervezi. Az őrzés-védelmi szolgáltatást úgy kell tervezni és megrendelni, hogy a műszaki átadás időpontjára az objektum őrzés-védelme biztosított legyen. Ennek érdekében a programfelelős három hónappal a műszaki átadás várható ideje előtt értesíti a HM HVK KTFCSF-et."
9. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg az R. 7. §-ának (13) és (14) bekezdései, valamint a 12. §-a hatályát veszti.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R. 2. §-ában, a 4. § (1) bekezdésében, a 6. § (2) bekezdésének a) és e) pontjaiban, a 7. § (10) bekezdésében és a (16) be- kezdés a) pontjában a "HM védelemgazdasági helyettes államtitkára" szövegrész helyébe a "HM illetékes szakállamtitkára" szövegrész, a 4. § (1) bekezdésében a "HM Haditechnikai Fejlesztési és Beszerzési Főosztály" szövegrész helyébe a "HM Hadfelszerelés Fejlesztési Főosztály (a továbbiakban: HM HFF) " szövegrész, a 7. § (16) bekezdésének b) pontjában a "NAU-ban" szövegrész helyébe az "EUR-ban" szövegrész, a 9. § (13) bekezdésében a "(10)-(11) bekezdések" szövegrész helyébe "(11)-(12) bekezdések" szövegrész, a 10. § (6) bekezdésében a "(forint-NAU) " szövegrész helyébe a "(forint-EUR) " szövegrész, valamint a 17. § (1) bekezdésében a "9. § (9) bekezdése" szövegrész helyébe "9. § (10) bekezdése" szövegrész lép.
Dr. Szekeres Imre s. k.,
honvédelmi miniszter