Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

31/2000. (X. 27.) HM rendelet

az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja magyarországi végrehajtási rendjéről és szabályairól

A honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény 10. § i) pontja alapján, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja (NATO Security Investment, a továbbiakban: NSIP) magyarországi végrehajtásának rendjére és szabályaira a következőket rendelem el:

A honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény 10. § i) pontja alapján, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja (NATO Security Investment Programme) magyarországi végrehajtásának rendjére és szabályaira a következőket rendelem el:[1]

Bevezető rendelkezések

1. §

A rendelet hatálya kiterjed a szövetségi katonai védelmi képességek fejlesztése érdekében Magyarországon megvalósuló NSIP végrehajtására kijelölt honvédelmi minisztériumi (a továbbiakban: HM) szervekre, HM hivatalokra és háttérintézményekre, valamint a Magyar Honvédség katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervezet).

2. §

A NATO Védelmi Tervező Bizottság által elfogadott és az Észak-atlanti Tanács által jóváhagyott - a védelmi, katonai képességek fejlesetésére kidolgozott - képességcsomag, önálló feladat vagy kis munkában szereplő programok tervezésével, megvalósításuk megszervezésével, végrehajtásával, elszámolásával és fejezeti szintű ellenőrzésével kapcsolatos tevékenységek felügyeletét a HM illetékes szakállamtitkára végzi.[2]

3. §

(1) A NSIP-t érintő hazai feladatokat a HM Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatal (a továbbiakban: HM BBBH) koordinálja és menedzseli. A programok költségvetésének menedzselését, tervezését, finanszírozását, időszakos és végleges elszámolását, valamint a megvalósult program NATO Infrastrukturális Bizottság (a továbbiakban: NIB) és a NATO Nemzetközi Számvevő Testülete (a továbbiakban: NaSZT) részére történő átadását ~ a HM BBBH - a NATO Biztonsági Beruházási Programja keretében megvalósuló szövetségi biztonsági beruházások végrehajtására kijelölt szervezetek közötti együttműködés rendjéről szóló belső rendelkezés1 szerint - a programfelelőssel, a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatallal (a továbbiakban: HM KPSZH), valamint a kijelölt szakági felelősökkel együttműködési megállapodás alapján végzi.

(2) A NSIP-val kapcsolatos kérdésekben a HM BBBH a NATO NSIP-ban érintett szervezeteiben közvetlenül, illetve a nemzeti képviselő útján közvetve - a nemzetközi kapcsolattartással összefüggő feladatok végrehajtásáról, a NATO bizottságaival történő kapcsolattartásról, valamint a NATO együttműködésre kijelölt személyek tárgyalási felhatalmazásáról szóló belső rendelkezésekben2 foglaltak figyelembevételével - képviseli a HM-et.

4. §

(1) A képességcsomag, az önálló feladat vagy kis munka kidolgozásának megfelelő fázisában a HM BBBH és a HM Haditechnikai Fejlesztési Főosztály (a továbbiakban: HM HFF) együttes javaslata alapján - a HM gazdasági ügyeket felügyeli helyettes államtitkára egyetértésével - a honvédelmi miniszter a program megvalósításáért felelős programfelelőst jelöl ki.[3]

(2)[4] A programfelelős feladatainak ellátására HM szervezet, HM hivatal, HM háttérintézmény vagy MH szervezet jelölhető ki, vagy - a program jelentőségének, fontosságának függvényében - egyedi döntés alapján Nemzeti Programiroda hozható létre (a továbbiakban: programfelelős). Több országot érintő fejlesztési program esetén, az érintett országok egyetértésével, a kijelölt programfelelős irányításával Nemzetközi Programiroda hozható létre.

(3) A programmal kapcsolatos tevékenységek szakmai vezetését, a szakági felelősök tevékenységének koordinálását, összefogását és a program végrehajtása során a magyar álláspont képviseletét - a szakági felelősök állásfoglalásának figyelembevételével - a-programfelelős végzi.

(4)[5] A programfelelős a programot érintő átfogó jelentéseket és a program végrehajtásáról szóló féléves jelentést a HM BBBH útján terjeszti fel a honvédelmi miniszter részére. Felső szintű döntést igénylő esetekben szolgálati úton jelentést, illetve javaslatot terjeszt fel a honvédelmi miniszter részére.

A programok megvalósításának eljárási rendje

5. §

(1)[6] A NATO Stratégiai Parancsnokságok által kezdeményezett és a honvédelmi miniszter által elfogadott képességcsomag, önálló feladat vagy kis munka tervezete képezi a HM fejezet NSIP költségvetési tervének az alapját. A terv kidolgozását a HM BBBH a programfelelőssel együttműködve, a HM Védelmi Tervezési Főosztály (a továbbiakban: HM VTF) és a HM HVK Katonai Tervező Főcsoportfőnökség (a továbbiakban: HM HVK KTFCSF) bevonásával végzi.

(2) A NATO Legfelsőbb Erőforrás Tervező Bizottság és a NATO Katonai Bizottság által felülvizsgált és az Észak-atlanti Tanács/NATO Védelmi Tervező Bizottság elé benyújtásra váró képességcsomag, önálló feladat vagy kis munka dokumentum alapján a HM BBBH - szükség szerint - benyújtja a NIB részére az előzetes tervezésre vonatkozó költségigényt, az Előtervezési Alapot. A jóváhagyott Előtervezési Alap a megvalósítandó program mérnökműszaki munkálatai megkezdésének fedezetét biztosítja.

(3) Az Észak-atlanti Tanács/NATO Védelmi Tervező Bizottság által jóváhagyott és a NIB részére megvalósítás céljából átadott képességcsomag, önálló feladat vagy kis munkában szereplő programok alapján a NSIP költségvetési terv - az (5) bekezdés szerinti adatszolgáltatás alapján pontosításra kerül.

(4) A programfelelős a HM BBBH útján a NATO Nemzetközi Törzzsel együttműködve elkészíti a jóváhagyott , képességcsomag, önálló feladat vagy kis munka profiramokra lebontott Program Megvalósítási Tervét (a továbbiakban: PMT), amely alapján a tárgyévet követő NSIP költségvetési terv - figyelembe véve a NIB félévenkénti (március és szeptember hónapokban történő) pénzügyi felülvizsgálatát - véglegesítésre, a további évek költségvetési terve pontosításra kerül.

(5)[7] A HM BBBH a képességcsomag, önálló feladat vagy kis munka (1)-(4) bekezdések szerinti jóváhagyási folyamatáról, valamint azok végrehajtásának helyzetéről a HM VTF, a HM HVK KTFCSF, a HM HFF, valamint a HM KPSZH részére adatszolgáltatást biztosít.

6. §

(1) . A program végrehajtásának alapdokumentuma a PMT, amelyben éves ütemezésben rögzített a program tervezett kezdésének, végrehajtásának és átadásának ideje.

(2) A PMT alapján a következő feladatok kerülnek végrehajtásra:

a) a HM BBBH a programfelelőssel együttműködve javaslatot tesz a HM illetékes szakállamtitkára részére a mérnök-tanácsadói szervezet kiválasztására és feladataira;[8]

b) a HM BBBH a kiválasztott mérnök tanácsadói szervezettel szerződést köt a PMT-ben meghatározott feladatok végrehajtására;

c) a HM Biztonsági Beruházási Tervtanács ülésének előkészítésére a programfelelős az érintett szervek bevonásával - szükség szerinti - egyeztetéseket hajt végre;

d) a programfelelős és a megvalósításban érintett honvédelmi szervezetek képviselőinek részvételével a HM BBBH által vezetett HM Biztonsági Beruházási Tervtanács ülése vitatja meg és fogadja el a "B" típusú költségbecslés (a továbbiakban: költségbecslés) tervezetét;

e) A költségbecslés- tervezetet a HM Biztonsági Beruházási Tervtanács jóváhagyását követően - a HM illetékes szakállamtitkár egyidejű tájékoztatásával - a PMT-ben meghatározott határidőre, a HM BBBH a programfelelőssel együttműködve benyújtja a NATO Nemzetközi Törzse részére. A NATO Nemzetközi Törzse a tervezetet megvitatja és elfogadásra a NIB részére átadja.[9]

f) a program költségvetésének elfogadását követően, a NSIP beszerzési eljárási szabályainak3 és a NSIP beszerzéseket szabályozó kormányrendelet előírásainak megfelelően, a HM BBBH a programfelelőssel együttműködve nemzetközi vagy nemzeti tendereljárást indít a programban szereplő feladatok végrehajtására;

g) a programfelelős által igazolt, a program végrehajtásának 30, 60 és 90%-os készenléti állapota elérésekor a HM BBBH kezdeményezi a NIB-nél a készenléti állapotnak megfelelő műszaki és költségfelhasználási ellenőrzést;

h) a program teljes megvalósítását követően, legkésőbb a munkák befejezését követő 6 hónapon belül a HM BBBH jelentést küld a NIB részére és kezdeményezi a közös záró átvételi szemlét (a továbbiakban: átvételi szemle);

i)[10] az átvételi szemle dokumentum NIB általi jóváhagyását követően a program keretében közös finanszírozással megvalósult létesítmény és beszerzett eszközök képességét a NATO nyilvántartásba veszi;

j) az átvételi szemle dokumentum alapján a HM BBBH kezdeményezi a NSZT-nél a program pénzügyi elszámolását, ellenőrzését, és a program lezárására vonatkozó dokumentum, a pénzügyi teljesítésről szóló záró igazolás (a továbbiakban: záró igazolás) kiadását.

A programok költségvetési tervezésének, gazdálkodásának és beszámolásának rendje

7. §[11]

(1) A programok pénzügyi fedezete egyrészt az Országgyűlés által a HM fejezet éves költségvetésében - a fejezeti kezelésű előirányzatok között - a Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához költségvetési jogcímen jóváhagyott előirányzat, másrészt a NATO tagállamok programokhoz történő éves hozzájárulása.

(2)[12] A NATO tagállamok programokhoz történő éves hozzájárulása folyósításának (esetleges) késedelme esetén - amennyiben más programok terhére az egyes programok aktuális kifizetései nem teljesíthetőek - a lebonyolítási számla likviditásának biztosítása érdekében - a honvédelmi miniszter egyedi döntése alapján - a HM fejezet kiadási és költségvetési támogatási előirányzatai visszapótlási kötelezettséggel ideiglenesen igénybe vehetők.

(3)[13] Az (1) bekezdés szerinti jogcím éves költségvetési előirányzata a NIB által programokra lebontott, Magyarországot érintő (hazai hozzájárulások) költségvetési támogatási előirányzata, a képességcsomaghoz, önálló feladathoz vagy kis munkához kapcsolódó - a HM költségvetését terhelő - nemzeti felelősség keretében megvalósítandó programok, valamint az infrastrukturális feltételek megteremtéséhez szükséges előirányzatok, továbbá a Magyar Köztársaság más nemzetek programjaihoz történő hozzájárulásának előirányzata alapján kerül összeállításra.

(4) A Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához költségvetési jogcím költségvetési, tervjavaslatát - a HM BBBH 5. § (5) bekezdése szerinti adatszolgáltatása alapján - a HM KPSZH állítja össze.

(5) A HM fejezet éves költségvetési tervjavaslatának részeként a (3) bekezdés szerinti tervjavaslatot a HM Kollégiuma megvitatja, és javaslata alapján a honvédelmi miniszter dönt annak elfogadásáról.

(6) A Magyar Köztársaság tárgyévi költségvetéséről szóló törvény kihirdetését követően a programok elemi költségvetési tervét az államháztartás működési rendjéről szóló kormányrendeletben és - az államháztartásról szóló, többször módosított törvény alapján az évente kiadásra kerülő - a fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló HM rendeletben (a továbbiakban: HM rendelet) meghatározottak szerint a HM BBBH a programfelelős bevonásával készíti el és terjeszti fel jóváhagyásra.

(7) Az elemi költségvetési terv alapján - a NIB által jóváhagyott - a tagállamok tervezett éves hozzájárulása összegének és a tárgyévet megelőző év(ek) maradványának figyelembevételével a HM BBBH a programfelelősök bevonásával programonként összeállítja az éves költségvetési terveket és a 9. § (2) bekezdése szerinti nemzeti adminisztrációs költségek (a továbbiakban: NAK) éves költségvetési tervét. Az éves költségvetési terveket a HM BBBH a (6) bekezdés szerinti módon és határidőre terjeszti fel jóváhagyásra.

(8) A jóváhagyott éves költségvetések terhére a programok vonatkozásában a HM BBBH, a NAK felhasználására pedig a programfelelős - a HM BBBH egyidejű tájékoztatásával - vállal kötelezettséget.

(9)[14] A jóváhagyott elemi és éves költségvetés programokkal kapcsolatos pénzforgalmának kezelése a Magyar Államkincstár által a HM költségvetési fejezet részére megnyitott - költségvetési körön kívüli - lebonyolítási számláról történik. A HM KPSZH a lebonyolítási számla pénzforgalmának vezetését végzi.

(10) Az elemi költségvetési tervben jóváhagyott előirányzatok feladatváltozás miatti, a Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához költségvetési jogcím terhére történő módosítására, illetve a fejezet más (al)címeit terhelő előirányzat-átcsoportosításra a HM BBBH a HM KPSZH részére javaslatot küld. A HM KPSZH a javaslatot felülvizsgálja és - a HM illetékes szakállamtitkár útján - jóváhagyásra a honvédelmi miniszter részére felterjeszti.[15]

(11)[16] A HM KPSZH a lebonyolítási számla forgalmáról a NATO elszámolási rendjéhez igazodó, programonkénti és összesített analitikus nyilvántartást vezet. A programfe- lelős és a Nemzetközi Programiroda pénzügyi ellátója a NAK - mint az államháztartás központi költségvetése részét képező keretének - teljesített kiadásairól és bevételeiről az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendeletben foglaltak szerint vezeti a főkönyvi könyvelését és számol be.

(12) Az analitikus nyilvántartásban a 8. § szerinti NAK-ot programonként - a HM fejezet költségvetését terhelő - az infrastrukturális feltételek megteremtéséhez szükséges, valamint a nemzeti felelősség keretében megvalósuló beruházásokhoz kapcsolódó kiadásokat külön-külön ki kell mutatni. Az analitikus nyilvántartást a programok befejezéséig kell vezetni.

(13)[17]

(14)[18]

(15)[19] Az NSIP lebonyolítási számla analitikus nyilvántartással egyeztetett év végi záró egyenlegét a fejezet főkönyvi könyvelésében idegen pénzeszközként kell kimutatni. Az idegen pénzeszköz főkönyvi könyvelési rendjét, az analitikus nyilvántartással történő (legalább havonkénti) egyeztetés, illetve az év végi értékelés szabályait a fejezet belső rendelkezései szabályozzák.

(16) A programok megvalósításának helyzetéről a HM BBBH - a programfelelőssel és a HM KPSZH-val együttműködve - elkészíti

a) a honvédelmi miniszter részére a HM illetékes szakállamtitkár útján március 31-i határidővel a pénzügyi elszámolást is tartalmazó éves beszámoló jelentést forintban;[20]

b) a NIB részére, az általa meghatározott határidőre a féléves és az éves pénzügyi beszámolót NATO Elszámolási Egységben, EUR-ban. A beszámolók többek között tartalmazzák a tagállamok programokhoz történő hozzájárulásának időszakos igénylését is.[21]

(17) A Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához költségvetési jogcím előirányzatának felhasználásáról és gazdálkodásáról a HM fejezet költségvetési beszámolójának részeként féléves, éves beszámoló készül, az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendeletben foglaltak szerint.

A NAK felhasználásának és elszámolásának rendje

8. §[22]

(1) Közös beruházás esetén a NAK a HM által a NATO források terhére megvalósítandó programok tényleges kiadásaihoz kapcsolódó, %-os arányban megállapított, a NIB által a NATO költségvetéséből biztosított pénzügyi keret, mely a következő kiadásokra használható fel:

a) szabványadaptálás, valamint olyan helyszíni szemlék költségeinek fedezetére, amelyek szükségesek a program általános nagyságrendjének, fő alkotóelemeinek és az előzetes nagybani költségbecslés megállapításához;

b) a HM azon fizetési kötelezettségeire, melyek az átvételi ellenőrzés, a program végső átvétele kapcsán merülnek fel;

c) az összes kapcsolódó szolgáltatás biztosításának (pl. a finanszírozás, a könyvvitel, az auditálás, a fordítások és kommunikációs szolgáltatások a programfelelős és Nemzetközi Programiroda felállítása és működtetése) költségeire;

d) a programmal kapcsolatos szolgálati utak és szakmai utazások (a NATO Katonai Parancsnokságához, illetve az egyéb NATO testületekhez) költségeire, továbbá a program megvalósítási folyamatába épített NATO ellenőrzések, helyszíni szemlék utazási és étkezési kiadásaira;

e) az éves költségvetésben jóváhagyott összeg erejéig az NSIP megvalósításában részt vevő hivatásos állományú katonák és közalkalmazottak személyi járandóságaira és azok járulékaira;

f) a Nemzetközi Programirodánál foglalkoztatottak devizaellátmányára és annak járulékaira;

g) a programfelelős és a Nemzetközi Programiroda működéséhez szükséges épületek, helyiségek vásárlási, amortizálódási vagy bérleti költségeire, valamint az üzemeltetési és közüzemi költségekre;

h) járművek vásárlásának, fenntartásának és üzemeltetésének költségeire;

i) felszerelések, irodai készletek és bútorok beszerzési költségeire;

j) szakértők díjazására.

(2) Az (1) bekezdés szerinti NAK összege a program tényleges kiadásának 3%-a.

(3) Közös - NATO források terhére megvalósuló - beruházás esetén, amennyiben a programhoz kapcsolódó kiadások fedezetére az (1) bekezdés szerinti NAK és a 9. § (1) bekezdése szerint létrehozott NAK tartalékának egyenlege nem nyújt fedezetet, a NAK kiegészíthető a "Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához" fejezeti kezelésű előirányzat terhére.

(4) A HM költségvetési előirányzatai terhére - a közös beruházás érdekében - megvalósuló programok esetén a NAK a "Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához" fejezeti kezelésű előirányzat terhére az elemi költségvetésben jóváhagyott előirányzat, mely a programmal kapcsolatos, a NATO Katonai Parancsnokságaihoz, illetve más NATO testületekhez történő szolgálati utak és szakmai utazások, valamint a programokhoz kapcsolódó, Magyarországon lebonyolításra kerülő rendezvények költségeinek kiegyenlítésére használható fel.

(5) A programfelelősnek a (3)-(4) bekezdések szerinti NAK, illetve NAK kiegészítés igénylését a 9. § (2) bekezdése szerint összeállításra kerülő költségvetési tervben szöveges indoklással kell alátámasztani.

(6) A NAK terhére, a programokkal kapcsolatos, a honvédelmi szervezetek állományát érintő szolgálati utazások, a rendezvények, konferenciák megszervezése, a nemzeti és nemzetközi programirodák berendezése, felszerelése és ellátása az érvényben lévő belső rendelkezések, valamint a NATO előírásainak és szabályainak figyelembevételével külön utasításban meghatározott normák és normatívák alapján, a HM fejezetben meghatározott eljárási rend szerint - a (7) bekezdés szerinti eltéréssel - kerül végrehajtásra.

(7) A NAK terhére történő kiutazási engedélyeket legkésőbb a kiutazás megkezdése előtt két nappal a HM illetékes szakállamtitkárához kell jóváhagyásra felterjeszteni.

(8) Amennyiben a HM biztosítja a mérnök tanácsadói szervezetet és nem támaszt igényt a tanácsadó szervezet díjának NSIP terhére történő megtérítésére, úgy a NAK a

(2) bekezdésben foglaltaktól eltérően, a program tényleges kiadásainak 5%-a, melynek terhére az (1) bekezdésben felsoroltakon túl elszámolható:

a) a NSIP követelmények meghatározása, szabványok felállítása, helyszíni szemle, a vázlatos tervek elkészítésének és az összes, az előzetes költségbecslés megállapításához szükséges egyéb előkészítő munka költségei;

b) a részletes építészeti dokumentációk és azok alapján a költségbecslés elkészítésének kiadásai;

c) a mérnök-tanácsadói szervezettel megkötendő szerződés előkészítésének, megkötésének és a szerződés alapján esedékes összes kifizetés, valamint a program során (esetlegesen felmerülő) polgári per költségei;

d) a mérnök-tanácsadói díjak.

(9) A program 5%-os NAK-kal történő bonyolítását csak a NIB által jóváhagyott kérelem alapján lehet végezni.

9. §[23]

(1)[24] A HM BBBH a program költségbecslésében a 8. § (1) bekezdése szerinti NAK-ra jóváhagyott összegből tartalékot képez, mely biztosítja a program megvalósítása során a NAK terhére teljesített személyi kiadások HM fejezetet terhelő járulékainak, valamint a felmerülő egyéb rendkívüli kiadásoknak a fedezetét. A tartalék összege nem lehet kevesebb a NAK keret 5%-ánál, melynek felhasználását az éves költségvetések jóváhagyása során a honvédelmi miniszter, a költségvetési év során pedig - rendkívüli esetekben - a HM illetékes szakállamtitkára engedélyezi. A tartalékkal csökkentett (felhasználható) NAK összegéről a HM BBBH a programfelelőst a program első éves költségvetési tervének összeállítása időszakában értesíti.

(2) A NAK-kal történő gazdálkodás felügyeletét a HM BBBH végzi. A NAK-kal a programfelelős gazdálkodik, felhasználására éves költségvetési tervet készít - az elemi költségvetés összeállítására vonatkozó jogszabályi előírások szerint -, amelyet a HM BBBH a program éves költségvetésének részeként terjeszti fel jóváhagyásra a honvédelmi miniszternek.

(3) Az éves költségvetési tervben és a 7. § (16) bekezdésének a) pontja szerinti beszámolóban elkülönítetten kell kimutatni a NAK-ra tervezett, illetve teljesített kiadásokat. A NAK év végi maradványa a következő évi éves költségvetési terv részét képezheti.

(4) A programfelelős éves költségvetési terve a pénzügyi és logisztikai ellátó szervezet - 3. § (1) bekezdése szerinti megállapodás alapján történő - bevonásával készül el. Az éves költségvetés tartalmazza a 8. § (1) bekezdésének f) pontja szerinti devizaellátmányt és annak járulékait is. A jóváhagyást követően a programfelelős éves költségvetési tervének egy példányát a HM BBBH a pénzügyi ellátó szervezet részére kiadja. Az éves költségvetési terv csak a NAK terhére történő kiadásokat tartalmazza.

(5)[25] A programfelelős jóváhagyott éves költségvetési terve alapján a pénzügyi ellátóként kijelölt honvédelmi szervezet részére programonként negyedéves előleg kerül kiutalásra, a korábbi előleg elszámolását követően. A kiutalt előleggel az ellátó szervezet negyedévente, a negyedévet követő hónap 15-éig - a 3. § (1) bekezdése szerinti együttműködési megállapodásban rögzített módon és formában - a HM BBBH részére elszámol. A IV. negyedévi előleg első két hónapjáról szóló elszámolást december 10-ig, a december havi elszámolást pedig a tárgyévet követő év január 15-éig kell megküldeni.

(6)[26] A HM BBBH az (5) bekezdés szerinti elszámolások ellenőrzését követően, azokat előirányzat-módosítás céljából megküldi a HM KPSZH részére. Az elszámolások alapján a HM KPSZH államháztartáson kívülről átvett pénzeszközként - az általános szabályok szerint - előirányzat-módosítást kezdeményez a Magyar Államkincstárnál és terheli a Program NAK előirányzatát. Az előirányzat-módosítást a HM KPSZH tájékoztatási kötelezettség mellett, saját hatáskörben hajtja végre.

(7)[27] A programfelelőst ellátó szervezet a NAK terhére történő december havi pénzügyi teljesítéseket (kifizetéseket) átfutó tételként kezeli, és azokat csak a tárgyévet követő évben, az előirányzat tárgyévet követő jóváhagyása után könyveli végleges kiadásként.

(8)[28] A programok NAK felhasználása nem képezi a NATO végső pénzügyi elszámolásának, ellenőrzésének tárgyát, az az államháztartás központi költségvetése részeként a programfelelős költségvetési (al)címén kerül elszámolásra. A programban korábban közös finanszírozásra tervezett, de a végső pénzügyi elszámolási, ellenőrzési eljárásban el nem fogadott kifizetések fedezetét a NAK maradványa biztosítja.

(9)[29] A kijelölt programfelelős feladataihoz szükséges működési és felhalmozási kiadások fedezetét részben a HM fejezet egyes előirányzatai, részben a NAK biztosítja, ezért a záró igazolás dokumentum kiadását követően a NAK maradványa a HM fejezet saját költségvetési bevételét képezi. A maradvány államháztartáson kívüli pénzeszközátvétel jogcímén (költségvisszapótlásként) a HM BBBH és a HM KPSZH együttes javaslata alapján a honvédelmi miniszter döntésének megfelelően kerül felhasználásra.

(10)[30] A NAK-kal történő gazdálkodás, pénzügyi, számviteli és logisztikai kezelését a pénzügyi és logisztikai ellátóként kijelölt honvédelmi szervezet az általános szabályok, valamint a Nemzetközi Programiroda esetében a NATO mellett működő Képviseletének Védelempolitikai Részlegére vonatkozó külön előírások szerint végzi. A főkönyvi könyvelést - önálló címrendkódon - és az analitikus nyilvántartást programfelelősönként elkülönítve vezeti.

(11)[31] A programfelelős részére beszerzett tárgyi eszközök aktiválását, a HM költségvetési fejezet vagyonába történő felvételét és a programfelelős részére használatra történő kiadását a pénzügyi ellátó szervezet kezdeményezi a szakanyagnem felelős honvédelmi szervezetnél. A szakanyagnem felelős honvédelmi szervezet intézkedik a tárgyi eszköz vagyonba vételére és használatra történő kiadására. A beszerzett gépjárművek kötelező gépjármű-felelősségi és CASCO biztosítása a HM fejezet biztosítási rendszerében kerül rendezésre.

(12)[32] A Nemzetközi Programiroda részére beszerzett tárgyi eszközök aktiválását a pénzügyi ellátó kezdeményezi a logisztikai ellátó honvédelmi szervezetnél.

(13)[33] A (11)-(12) bekezdések szerinti tárgyi eszközök üzemeltetési kiadásainak fedezetét a programfelelős részére kiadott előirányzatok biztosítják.[34]

(14)[35] A programfelelős és a Nemzetközi Programiroda pénzügyi ellátóját a HM KPSZH jelöli ki.

A program megvalósításának és pénzforgalmának ellenőrzése, a kötelezettségvállalások ellenjegyzése[36]

10. §[37]

(1)[38] A programhoz kapcsolódó szerződések ellenjegyzését - az 5. § (2) bekezdés szerinti - a HM BBBH által benyújtott Előtervezési Alap kérelem és a NIB visszaigazoló okmánya, valamint a jóváhagyott költségbecslés és elemi költségvetés alapján a HM KPSZH végzi. A NAK felhasználásához kapcsolódó szerződések ellenjegyzése a közbeszerzések, a központosított közbeszerzések és a közbeszerzési értékhatár alatti beszerzések ellenjegyzésének eljárási szabályairól szóló belső rendelkezésekben foglaltak szerint történik.

(2) A programok időarányos teljesítését a HM BBBH folyamatosan ellenőrzi.

(3)[39] A programokkal kapcsolatos pénzügyi kötelezettségeket - folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés keretében - a HM BBBH külön jogszabály és belső rendelkezés szerint ellenőrzi, és a programfelelős által kiállított teljesítési igazolások, illetve átadás-átvételi jegyzőkönyvek alapján, a számlák jogszabályban előírt érvényesítésével és utalványozásával igazolja.

(4)[40] A programokhoz kapcsolódó folyamatba épített ellenőrzést a HM KPSZH, a programfelelős és a Nemzetközi Programiroda vonatkozásában a pénzügyi ellátó végzi.

(5)[41] A programhoz kapcsolódó nemzeti feladatok megvalósításának fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzést - a 8. §-ban részletezett feladatokra kiterjedően is - a HM Központi Ellenőrzési és Hatósági Hivatal a vonatkozó jogszabályok és belső rendelkezés előírásai szerint végzi.

(6) A felügyeleti ellenőrzésnek vizsgálnia kell különösen a kifizetések és elszámolások szabályosságát és helyességét, a költségkimutatás (analitikus nyilvántartás) számszaki megfelelőségét, a devizaárfolyam átszámításának (forint-EUR) helyességét, a tényleges kiadásoknak az engedélyezett összegekkel való egyezőségét.[42]

Vegyes rendelkezések[43]

11. §[44]

(1) A Nemzetközi Programirodák létrehozását és működtetésükkel kapcsolatos kérdéseket - ideértve a költségmegosztást is - a részt vevő nemzetekkel külön megállapodásban kell rögzíteni.

(2) A Nemzetközi Programirodánál dolgozó kiküldöttek ellátását (lakhatás, devizaellátmány, utazási és szállítási költségek stb.) a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség tartósan külföldön foglalkoztatott tagjai ellátásáról szóló HM rendelet előírásai szerint kell biztosítani.

12. §[45]

13. §[46]

Készlet, kisértékű tárgyi eszköz beszerzések, illetve szolgálati utazások ellenértékének készpénzben történő kiegyenlítéséhez a programfelelős - a program NAK-ja terhére - előleget igényelhet. A programfelelős, a pénzügyi ellátója által kiadott előleggel 30 napon belül köteles elszámolni.

14. §

(1)[47] Az NSIP keretében teljesített, a HM által igazolt termékértékesítések és szolgáltatásnyújtások a külön jogszabályoknak megfelelően mentesek az adó alól, a vámfizetés alól, és az azokra kivetett környezetvédelmi termékdíj visszaigényelhető.

(2)[48] Az NSIP keretében teljesített termékértékesítés és szolgáltatás ÁFA mentes körbe tartozására vonatkozó igazolás kiadására - az APEH illetékes Főosztálya egyidejű értesítésével - a HM illetékes szakállamtitkár által kijelölt honvédelmi szervezetek jogosultak.

(3)[49] A program megvalósításával kapcsolatban foglalkoztatott külföldi állampolgárok adóit és járulékait - a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény és az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény rendelkezései, valamint a kettős adóztatást kizáró egyezményekben foglaltak figyelembevételével - a HM KPSZH adatszolgáltatása alapján, a Honvédelmi Minisztérium költségvetési fejezet központi bér- és illetményszámfejtést végző szervezete számolja el. Az elszámolás alapján a kifizetett összeg az analitikus nyilvántartásban átvezetésre kerül.

(4)[50] A NAK-ot terhelő hazai személyi kiadások és azok járulékai pénzforgalmi rendezésére a programfelelős pénzügyi ellátója az előirányzat-módosítást követő 5 munkanapon belül a fedezetet átutalja a (3) bekezdésben meghatározott honvédelmi szervezet részére - a személyi juttatások és azok járulékai visszatérüléseként-, és egyidejűleg írásban értesíti azt az átutalás jogcíméről és összetevőiről.

15. §

A NSIP biztonsági követelményeit - az MK Nemzeti Biztonsági Felügyelet meghatározása alapján - az MK Katonai Biztonsági Hivatal, az MK NATO NYEU Központi Nyilvántartó és a HM információ- és dokumentumvédelemmel foglalkozó szerve együttesen érvényesíti.

16. §

A NIB általi átvételt, továbbá a záró igazolás kiadását követően, a megvalósult program:

a) műszaki dokumentációját az átvételi szemlében rögzített ideig;

b) pénzügyi bizonylatait és azok egypéldányos másolatait külön-külön tíz évig kell megőrizni és a 15. §-ban megjelölt szervezetek előírásai szerint kell tárolni.

A beruházások hazai átvételének rendje[51]

16/A. §

(1) A programokhoz kapcsolódó önálló beruházások (a továbbiakban: beruházások) befejezését megelőzően a programfelelős tájékoztatja az érintett honvédelmi szervezeteket a befejezés várható idejéről. A tájékoztatás alapján az érintett honvédelmi szervezet vezetője előkészíti ingatlan esetén az üzembe helyezési és használatbavételi, ingó vagyon esetén - a haditechnikai eszközök és hadfelszerelési anyagok rendszerbe (szervezetbe) állításáról szóló HM utasítás szerint - a rendszeresítési eljárást.

(2) A programfelelős a befejezett beruházások üzemeltetéséhez és/vagy fenntartásához szükséges költségvetési előirányzatok biztosítása érdekében a tárgyévet megelőző év június 30-ig tájékoztatja a HM Ingatlankezelési Hivatalt (a továbbiakban: HM IKH), az MH Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokságot (a továbbiakban: MH ÖLTP), valamint a HM HVK KTFCSF-et. A HM IKH, az MH ÖLTP és a HM HVK KTFCSF saját felelősségi körében megtervezi a tárgyévben várhatóan átvételre kerülő, új beruházások becsült üzemeltetési és/vagy fenntartási erőforrás-, költség- és kiadási fedezetigényét, és arról a HM VTF-et tájékoztatja.

(3) Az egyes beruházások befejezését és azok programfelelős általi műszaki átvételét követően a HM BBBH a programfelelőssel együttműködve a szükséges műszakitechnikai dokumentációk, üzembe helyezési és pénzügyi bizonylatok (hitelesített bizonylatmásolatok) megküldésével - ingatlan-beruházás és elhelyezési ingó eszközök beszerzése esetén a HM IKH-nál, az egyéb ingó eszközök beszerzése esetén az MH ÖLTP-nél - kezdeményezi az ingatlanok, illetve ingó eszközök üzemeltetési és fenntartási feladatainak megkezdését.

(4) A HM BBBH ingatlanok esetén a használatbavételi engedély, ingó eszközök esetén a rendszeresítési vagy használatbavételi határozat megküldésével a HM illetékes szakállamtitkáránál kezdeményezi a kincstári vagyonba vételre történő intézkedést. Ezzel egyidejűleg a (3) bekezdés szerinti honvédelmi szervezeteknél kezdeményezi a beruházás államháztartáson kívülről történő térítés nélküli használatba adását a kijelölt honvédelmi szervezet részére.

(5) A HM IKH, illetve az MH ÖLTP a (3) bekezdés szerint megküldött dokumentációk alapján haladéktalanul intézkedik az üzemeltetésbe adásra úgy, hogy annak időbeni végrehajtása biztosítsa a műszakilag átvett, üzembe helyezett ingatlanok és/vagy ingó eszközök fenntartását és üzemeltetését. Az üzemeltetési feladatok költségviselésének kezdete a sikeres műszaki átadás-átvétel időpontja.

(6) A HM IKH, illetve az MH ÖLTP a használatbavételi engedély, illetve tárgyi eszközök esetén a rendszeresítési vagy alkalmazásbavételi határozat megérkezését követően intézkedik a kijelölt honvédelmi szervezet részére történő használatba adásra, és egyidejűleg tájékoztatja a HM Védelemgazdasági Főosztályt a kincstári vagyonkörbe kerülő ingó eszközökről.

(7) Az államháztartáson kívülről átvett tárgyi eszközök fenntartásához, illetve működtetéséhez szükséges tárgyévi költségvetési pótelőirányzati igényt az üzemeltetésre kijelölt honvédelmi szervezet - szolgálati úton - az MH ÖLTP részére felterjeszti. Az MH ÖLTP a 10 éves Erőforrás- és Költségtervvel történő egyezőség érdekében a tárgyévet követő évek költségigényéről tájékoztatja a HM VTF-et és a HM HVK KTFCSF-et.

(8) Az egyes programok NATO általi műszaki átvételéről (átvételi szemléről) szóló dokumentumokat és a pénzügyi átvételről szóló záró igazolásokat a HM BBBH tartja nyilván.

(9) A használatra átadott objektumok őrzés-védelmi feladatait a HM HVK KTFCSF tervezi. Az őrzés-védelmi szolgáltatást úgy kell tervezni és megrendelni, hogy a műszaki átadás időpontjára az objektum őrzés-védelme biztosított legyen. Ennek érdekében a programfelelős három hónappal a műszaki átadás várható ideje előtt értesíti a HM HVK KTFCSF-et.

Záró rendelkezések

17. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, a 7. § (11) és a 9. § (10) bekezdése szerinti analitikus nyilvántartásokat azonban az első pénzforgalmi művelettől kezdődően kell vezetni.[52]

(2) A programok ezen rendeletben nem szabályozott végrehajtási rendjét a 3. § (1) bekezdése szerinti együttműködési megállapodásban kell rögzíteni.

Dr. Szabó János s. k.,

honvédelmi miniszter

Lábjegyzetek:

[1] Módosította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 1. § -a. Hatályos 2002.03.31.

[2] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[3] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[4] Megállapította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2002.03.31.

[5] Megállapította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2002.03.31.

[6] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[7] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[8] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[9] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[10] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 2. § -a. Hatályos 2006.08.17.

[11] Megállapította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 4. § -a. Hatályos 2002.03.31.

[12] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[13] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[14] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[15] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[16] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 3. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[17] Hatályon kívül helyezte a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2006.08.17.

[18] Hatályon kívül helyezte a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2006.08.17.

[19] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 3. § (4) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[20] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[21] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[22] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 4. § -a. Hatályos 2006.08.17.

[23] Megállapította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 6. § -a. Hatályos 2002.03.31.

[24] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[25] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[26] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[27] Beiktatta a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[28] Számozását módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[29] Számozását módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[30] Számozását módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[31] Számozását módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[32] Számozását módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[33] Számozását módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[34] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[35] Számozását módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[36] Módosította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 7. § -a. Hatályos 2002.03.31.

[37] Megállapította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 7. § (1) bekezdése. Hatályos 2002.03.31.

[38] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 6. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[39] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 6. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[40] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 6. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[41] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 6. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[42] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[43] Módosította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 7. § -a. Hatályos 2002.03.31.

[44] Megállapította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 7. § (1) bekezdése. Hatályos 2002.03.31.

[45] Hatályon kívül helyezte a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2006.08.17.

[46] Megállapította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 9. § -a. Hatályos 2002.03.31.

[47] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 7. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[48] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 7. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[49] Beiktatta a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 10. § -a. Hatályos 2002.03.31.

[50] Beiktatta a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[51] Beiktatta a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 8. § -a. Hatályos 2006.08.17.

[52] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

Tartalomjegyzék