31/2000. (X. 27.) HM rendelet

az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja magyarországi végrehajtási rendjéről és szabályairól

A honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény 10. § i) pontja alapján, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja (NATO Security Investment, a továbbiakban: NSIP) magyarországi végrehajtásának rendjére és szabályaira a következőket rendelem el:

A honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény 10. § i) pontja alapján, az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja (NATO Security Investment Programme) magyarországi végrehajtásának rendjére és szabályaira a következőket rendelem el:[1]

Bevezető rendelkezések

1. §

A rendelet hatálya kiterjed a szövetségi katonai védelmi képességek fejlesztése érdekében Magyarországon megvalósuló NSIP végrehajtására kijelölt honvédelmi minisztériumi (a továbbiakban: HM) szervekre, HM hivatalokra és háttérintézményekre, valamint a Magyar Honvédség katonai szervezeteire (a továbbiakban együtt: honvédelmi szervezet).

2. §

A NATO Védelmi Tervező Bizottság által elfogadott és az Észak-atlanti Tanács által jóváhagyott - a védelmi, katonai képességek fejlesetésére kidolgozott - képességcsomag, önálló feladat vagy kis munkában szereplő programok tervezésével, megvalósításuk megszervezésével, végrehajtásával, elszámolásával és fejezeti szintű ellenőrzésével kapcsolatos tevékenységek felügyeletét a HM illetékes szakállamtitkára végzi.[2]

3. §

(1) A NSIP-t érintő hazai feladatokat a HM Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatal (a továbbiakban: HM BBBH) koordinálja és menedzseli. A programok költségvetésének menedzselését, tervezését, finanszírozását, időszakos és végleges elszámolását, valamint a megvalósult program NATO Infrastrukturális Bizottság (a továbbiakban: NIB) és a NATO Nemzetközi Számvevő Testülete (a továbbiakban: NaSZT) részére történő átadását ~ a HM BBBH - a NATO Biztonsági Beruházási Programja keretében megvalósuló szövetségi biztonsági beruházások végrehajtására kijelölt szervezetek közötti együttműködés rendjéről szóló belső rendelkezés1 szerint - a programfelelőssel, a HM Központi Pénzügyi és Számviteli Hivatallal (a továbbiakban: HM KPSZH), valamint a kijelölt szakági felelősökkel együttműködési megállapodás alapján végzi.

(2) A NSIP-val kapcsolatos kérdésekben a HM BBBH a NATO NSIP-ban érintett szervezeteiben közvetlenül, illetve a nemzeti képviselő útján közvetve - a nemzetközi kapcsolattartással összefüggő feladatok végrehajtásáról, a NATO bizottságaival történő kapcsolattartásról, valamint a NATO együttműködésre kijelölt személyek tárgyalási felhatalmazásáról szóló belső rendelkezésekben2 foglaltak figyelembevételével - képviseli a HM-et.

4. §

(1) A képességcsomag, az önálló feladat vagy kis munka kidolgozásának megfelelő fázisában a HM BBBH és a HM Haditechnikai Fejlesztési Főosztály (a továbbiakban: HM HFF) együttes javaslata alapján - a HM gazdasági ügyeket felügyeli helyettes államtitkára egyetértésével - a honvédelmi miniszter a program megvalósításáért felelős programfelelőst jelöl ki.[3]

(2)[4] A programfelelős feladatainak ellátására HM szervezet, HM hivatal, HM háttérintézmény vagy MH szervezet jelölhető ki, vagy - a program jelentőségének, fontosságának függvényében - egyedi döntés alapján Nemzeti Programiroda hozható létre (a továbbiakban: programfelelős). Több országot érintő fejlesztési program esetén, az érintett országok egyetértésével, a kijelölt programfelelős irányításával Nemzetközi Programiroda hozható létre.

(3) A programmal kapcsolatos tevékenységek szakmai vezetését, a szakági felelősök tevékenységének koordinálását, összefogását és a program végrehajtása során a magyar álláspont képviseletét - a szakági felelősök állásfoglalásának figyelembevételével - a-programfelelős végzi.

(4)[5] A programfelelős a programot érintő átfogó jelentéseket és a program végrehajtásáról szóló féléves jelentést a HM BBBH útján terjeszti fel a honvédelmi miniszter részére. Felső szintű döntést igénylő esetekben szolgálati úton jelentést, illetve javaslatot terjeszt fel a honvédelmi miniszter részére.

A programok megvalósításának eljárási rendje

5. §

(1)[6] A NATO Stratégiai Parancsnokságok által kezdeményezett és a honvédelmi miniszter által elfogadott képességcsomag, önálló feladat vagy kis munka tervezete képezi a HM fejezet NSIP költségvetési tervének az alapját. A terv kidolgozását a HM BBBH a programfelelőssel együttműködve, a HM Védelmi Tervezési Főosztály (a továbbiakban: HM VTF) és a HM HVK Katonai Tervező Főcsoportfőnökség (a továbbiakban: HM HVK KTFCSF) bevonásával végzi.

(2) A NATO Legfelsőbb Erőforrás Tervező Bizottság és a NATO Katonai Bizottság által felülvizsgált és az Észak-atlanti Tanács/NATO Védelmi Tervező Bizottság elé benyújtásra váró képességcsomag, önálló feladat vagy kis munka dokumentum alapján a HM BBBH - szükség szerint - benyújtja a NIB részére az előzetes tervezésre vonatkozó költségigényt, az Előtervezési Alapot. A jóváhagyott Előtervezési Alap a megvalósítandó program mérnökműszaki munkálatai megkezdésének fedezetét biztosítja.

(3) Az Észak-atlanti Tanács/NATO Védelmi Tervező Bizottság által jóváhagyott és a NIB részére megvalósítás céljából átadott képességcsomag, önálló feladat vagy kis munkában szereplő programok alapján a NSIP költségvetési terv - az (5) bekezdés szerinti adatszolgáltatás alapján pontosításra kerül.

(4) A programfelelős a HM BBBH útján a NATO Nemzetközi Törzzsel együttműködve elkészíti a jóváhagyott , képességcsomag, önálló feladat vagy kis munka profiramokra lebontott Program Megvalósítási Tervét (a továbbiakban: PMT), amely alapján a tárgyévet követő NSIP költségvetési terv - figyelembe véve a NIB félévenkénti (március és szeptember hónapokban történő) pénzügyi felülvizsgálatát - véglegesítésre, a további évek költségvetési terve pontosításra kerül.

(5)[7] A HM BBBH a képességcsomag, önálló feladat vagy kis munka (1)-(4) bekezdések szerinti jóváhagyási folyamatáról, valamint azok végrehajtásának helyzetéről a HM VTF, a HM HVK KTFCSF, a HM HFF, valamint a HM KPSZH részére adatszolgáltatást biztosít.

6. §

(1) . A program végrehajtásának alapdokumentuma a PMT, amelyben éves ütemezésben rögzített a program tervezett kezdésének, végrehajtásának és átadásának ideje.

(2) A PMT alapján a következő feladatok kerülnek végrehajtásra:

a) a HM BBBH a programfelelőssel együttműködve javaslatot tesz a HM illetékes szakállamtitkára részére a mérnök-tanácsadói szervezet kiválasztására és feladataira;[8]

b) a HM BBBH a kiválasztott mérnök tanácsadói szervezettel szerződést köt a PMT-ben meghatározott feladatok végrehajtására;

c) a HM Biztonsági Beruházási Tervtanács ülésének előkészítésére a programfelelős az érintett szervek bevonásával - szükség szerinti - egyeztetéseket hajt végre;

d) a programfelelős és a megvalósításban érintett honvédelmi szervezetek képviselőinek részvételével a HM BBBH által vezetett HM Biztonsági Beruházási Tervtanács ülése vitatja meg és fogadja el a "B" típusú költségbecslés (a továbbiakban: költségbecslés) tervezetét;

e) A költségbecslés- tervezetet a HM Biztonsági Beruházási Tervtanács jóváhagyását követően - a HM illetékes szakállamtitkár egyidejű tájékoztatásával - a PMT-ben meghatározott határidőre, a HM BBBH a programfelelőssel együttműködve benyújtja a NATO Nemzetközi Törzse részére. A NATO Nemzetközi Törzse a tervezetet megvitatja és elfogadásra a NIB részére átadja.[9]

f) a program költségvetésének elfogadását követően, a NSIP beszerzési eljárási szabályainak3 és a NSIP beszerzéseket szabályozó kormányrendelet előírásainak megfelelően, a HM BBBH a programfelelőssel együttműködve nemzetközi vagy nemzeti tendereljárást indít a programban szereplő feladatok végrehajtására;

g) a programfelelős által igazolt, a program végrehajtásának 30, 60 és 90%-os készenléti állapota elérésekor a HM BBBH kezdeményezi a NIB-nél a készenléti állapotnak megfelelő műszaki és költségfelhasználási ellenőrzést;

h) a program teljes megvalósítását követően, legkésőbb a munkák befejezését követő 6 hónapon belül a HM BBBH jelentést küld a NIB részére és kezdeményezi a közös záró átvételi szemlét (a továbbiakban: átvételi szemle);

i)[10] az átvételi szemle dokumentum NIB általi jóváhagyását követően a program keretében közös finanszírozással megvalósult létesítmény és beszerzett eszközök képességét a NATO nyilvántartásba veszi;

j) az átvételi szemle dokumentum alapján a HM BBBH kezdeményezi a NSZT-nél a program pénzügyi elszámolását, ellenőrzését, és a program lezárására vonatkozó dokumentum, a pénzügyi teljesítésről szóló záró igazolás (a továbbiakban: záró igazolás) kiadását.

A programok költségvetési tervezésének, gazdálkodásának és beszámolásának rendje

7. §[11]

(1) A programok pénzügyi fedezete egyrészt az Országgyűlés által a HM fejezet éves költségvetésében - a fejezeti kezelésű előirányzatok között - a Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához költségvetési jogcímen jóváhagyott előirányzat, másrészt a NATO tagállamok programokhoz történő éves hozzájárulása.

(2)[12] A NATO tagállamok programokhoz történő éves hozzájárulása folyósításának (esetleges) késedelme esetén - amennyiben más programok terhére az egyes programok aktuális kifizetései nem teljesíthetőek - a lebonyolítási számla likviditásának biztosítása érdekében - a honvédelmi miniszter egyedi döntése alapján - a HM fejezet kiadási és költségvetési támogatási előirányzatai visszapótlási kötelezettséggel ideiglenesen igénybe vehetők.

(3)[13] Az (1) bekezdés szerinti jogcím éves költségvetési előirányzata a NIB által programokra lebontott, Magyarországot érintő (hazai hozzájárulások) költségvetési támogatási előirányzata, a képességcsomaghoz, önálló feladathoz vagy kis munkához kapcsolódó - a HM költségvetését terhelő - nemzeti felelősség keretében megvalósítandó programok, valamint az infrastrukturális feltételek megteremtéséhez szükséges előirányzatok, továbbá a Magyar Köztársaság más nemzetek programjaihoz történő hozzájárulásának előirányzata alapján kerül összeállításra.

(4) A Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához költségvetési jogcím költségvetési, tervjavaslatát - a HM BBBH 5. § (5) bekezdése szerinti adatszolgáltatása alapján - a HM KPSZH állítja össze.

(5) A HM fejezet éves költségvetési tervjavaslatának részeként a (3) bekezdés szerinti tervjavaslatot a HM Kollégiuma megvitatja, és javaslata alapján a honvédelmi miniszter dönt annak elfogadásáról.

(6) A Magyar Köztársaság tárgyévi költségvetéséről szóló törvény kihirdetését követően a programok elemi költségvetési tervét az államháztartás működési rendjéről szóló kormányrendeletben és - az államháztartásról szóló, többször módosított törvény alapján az évente kiadásra kerülő - a fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló HM rendeletben (a továbbiakban: HM rendelet) meghatározottak szerint a HM BBBH a programfelelős bevonásával készíti el és terjeszti fel jóváhagyásra.

(7) Az elemi költségvetési terv alapján - a NIB által jóváhagyott - a tagállamok tervezett éves hozzájárulása összegének és a tárgyévet megelőző év(ek) maradványának figyelembevételével a HM BBBH a programfelelősök bevonásával programonként összeállítja az éves költségvetési terveket és a 9. § (2) bekezdése szerinti nemzeti adminisztrációs költségek (a továbbiakban: NAK) éves költségvetési tervét. Az éves költségvetési terveket a HM BBBH a (6) bekezdés szerinti módon és határidőre terjeszti fel jóváhagyásra.

(8) A jóváhagyott éves költségvetések terhére a programok vonatkozásában a HM BBBH, a NAK felhasználására pedig a programfelelős - a HM BBBH egyidejű tájékoztatásával - vállal kötelezettséget.

(9)[14] A jóváhagyott elemi és éves költségvetés programokkal kapcsolatos pénzforgalmának kezelése a Magyar Államkincstár által a HM költségvetési fejezet részére megnyitott - költségvetési körön kívüli - lebonyolítási számláról történik. A HM KPSZH a lebonyolítási számla pénzforgalmának vezetését végzi.

(10) Az elemi költségvetési tervben jóváhagyott előirányzatok feladatváltozás miatti, a Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához költségvetési jogcím terhére történő módosítására, illetve a fejezet más (al)címeit terhelő előirányzat-átcsoportosításra a HM BBBH a HM KPSZH részére javaslatot küld. A HM KPSZH a javaslatot felülvizsgálja és - a HM illetékes szakállamtitkár útján - jóváhagyásra a honvédelmi miniszter részére felterjeszti.[15]

(11)[16] A HM KPSZH a lebonyolítási számla forgalmáról a NATO elszámolási rendjéhez igazodó, programonkénti és összesített analitikus nyilvántartást vezet. A programfe- lelős és a Nemzetközi Programiroda pénzügyi ellátója a NAK - mint az államháztartás központi költségvetése részét képező keretének - teljesített kiadásairól és bevételeiről az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendeletben foglaltak szerint vezeti a főkönyvi könyvelését és számol be.

(12) Az analitikus nyilvántartásban a 8. § szerinti NAK-ot programonként - a HM fejezet költségvetését terhelő - az infrastrukturális feltételek megteremtéséhez szükséges, valamint a nemzeti felelősség keretében megvalósuló beruházásokhoz kapcsolódó kiadásokat külön-külön ki kell mutatni. Az analitikus nyilvántartást a programok befejezéséig kell vezetni.

(13)[17]

(14)[18]

(15)[19] Az NSIP lebonyolítási számla analitikus nyilvántartással egyeztetett év végi záró egyenlegét a fejezet főkönyvi könyvelésében idegen pénzeszközként kell kimutatni. Az idegen pénzeszköz főkönyvi könyvelési rendjét, az analitikus nyilvántartással történő (legalább havonkénti) egyeztetés, illetve az év végi értékelés szabályait a fejezet belső rendelkezései szabályozzák.

(16) A programok megvalósításának helyzetéről a HM BBBH - a programfelelőssel és a HM KPSZH-val együttműködve - elkészíti

a) a honvédelmi miniszter részére a HM illetékes szakállamtitkár útján március 31-i határidővel a pénzügyi elszámolást is tartalmazó éves beszámoló jelentést forintban;[20]

b) a NIB részére, az általa meghatározott határidőre a féléves és az éves pénzügyi beszámolót NATO Elszámolási Egységben, EUR-ban. A beszámolók többek között tartalmazzák a tagállamok programokhoz történő hozzájárulásának időszakos igénylését is.[21]

(17) A Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához költségvetési jogcím előirányzatának felhasználásáról és gazdálkodásáról a HM fejezet költségvetési beszámolójának részeként féléves, éves beszámoló készül, az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendeletben foglaltak szerint.

A NAK felhasználásának és elszámolásának rendje

8. §[22]

(1) Közös beruházás esetén a NAK a HM által a NATO források terhére megvalósítandó programok tényleges kiadásaihoz kapcsolódó, %-os arányban megállapított, a NIB által a NATO költségvetéséből biztosított pénzügyi keret, mely a következő kiadásokra használható fel:

a) szabványadaptálás, valamint olyan helyszíni szemlék költségeinek fedezetére, amelyek szükségesek a program általános nagyságrendjének, fő alkotóelemeinek és az előzetes nagybani költségbecslés megállapításához;

b) a HM azon fizetési kötelezettségeire, melyek az átvételi ellenőrzés, a program végső átvétele kapcsán merülnek fel;

c) az összes kapcsolódó szolgáltatás biztosításának (pl. a finanszírozás, a könyvvitel, az auditálás, a fordítások és kommunikációs szolgáltatások a programfelelős és Nemzetközi Programiroda felállítása és működtetése) költségeire;

d) a programmal kapcsolatos szolgálati utak és szakmai utazások (a NATO Katonai Parancsnokságához, illetve az egyéb NATO testületekhez) költségeire, továbbá a program megvalósítási folyamatába épített NATO ellenőrzések, helyszíni szemlék utazási és étkezési kiadásaira;

e) az éves költségvetésben jóváhagyott összeg erejéig az NSIP megvalósításában részt vevő hivatásos állományú katonák és közalkalmazottak személyi járandóságaira és azok járulékaira;

f) a Nemzetközi Programirodánál foglalkoztatottak devizaellátmányára és annak járulékaira;

g) a programfelelős és a Nemzetközi Programiroda működéséhez szükséges épületek, helyiségek vásárlási, amortizálódási vagy bérleti költségeire, valamint az üzemeltetési és közüzemi költségekre;

h) járművek vásárlásának, fenntartásának és üzemeltetésének költségeire;

i) felszerelések, irodai készletek és bútorok beszerzési költségeire;

j) szakértők díjazására.

(2) Az (1) bekezdés szerinti NAK összege a program tényleges kiadásának 3%-a.

(3) Közös - NATO források terhére megvalósuló - beruházás esetén, amennyiben a programhoz kapcsolódó kiadások fedezetére az (1) bekezdés szerinti NAK és a 9. § (1) bekezdése szerint létrehozott NAK tartalékának egyenlege nem nyújt fedezetet, a NAK kiegészíthető a "Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához" fejezeti kezelésű előirányzat terhére.

(4) A HM költségvetési előirányzatai terhére - a közös beruházás érdekében - megvalósuló programok esetén a NAK a "Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához" fejezeti kezelésű előirányzat terhére az elemi költségvetésben jóváhagyott előirányzat, mely a programmal kapcsolatos, a NATO Katonai Parancsnokságaihoz, illetve más NATO testületekhez történő szolgálati utak és szakmai utazások, valamint a programokhoz kapcsolódó, Magyarországon lebonyolításra kerülő rendezvények költségeinek kiegyenlítésére használható fel.

(5) A programfelelősnek a (3)-(4) bekezdések szerinti NAK, illetve NAK kiegészítés igénylését a 9. § (2) bekezdése szerint összeállításra kerülő költségvetési tervben szöveges indoklással kell alátámasztani.

(6) A NAK terhére, a programokkal kapcsolatos, a honvédelmi szervezetek állományát érintő szolgálati utazások, a rendezvények, konferenciák megszervezése, a nemzeti és nemzetközi programirodák berendezése, felszerelése és ellátása az érvényben lévő belső rendelkezések, valamint a NATO előírásainak és szabályainak figyelembevételével külön utasításban meghatározott normák és normatívák alapján, a HM fejezetben meghatározott eljárási rend szerint - a (7) bekezdés szerinti eltéréssel - kerül végrehajtásra.

(7) A NAK terhére történő kiutazási engedélyeket legkésőbb a kiutazás megkezdése előtt két nappal a HM illetékes szakállamtitkárához kell jóváhagyásra felterjeszteni.

(8) Amennyiben a HM biztosítja a mérnök tanácsadói szervezetet és nem támaszt igényt a tanácsadó szervezet díjának NSIP terhére történő megtérítésére, úgy a NAK a

(2) bekezdésben foglaltaktól eltérően, a program tényleges kiadásainak 5%-a, melynek terhére az (1) bekezdésben felsoroltakon túl elszámolható:

a) a NSIP követelmények meghatározása, szabványok felállítása, helyszíni szemle, a vázlatos tervek elkészítésének és az összes, az előzetes költségbecslés megállapításához szükséges egyéb előkészítő munka költségei;

b) a részletes építészeti dokumentációk és azok alapján a költségbecslés elkészítésének kiadásai;

c) a mérnök-tanácsadói szervezettel megkötendő szerződés előkészítésének, megkötésének és a szerződés alapján esedékes összes kifizetés, valamint a program során (esetlegesen felmerülő) polgári per költségei;

d) a mérnök-tanácsadói díjak.

(9) A program 5%-os NAK-kal történő bonyolítását csak a NIB által jóváhagyott kérelem alapján lehet végezni.

9. §[23]

(1)[24] A HM BBBH a program költségbecslésében a 8. § (1) bekezdése szerinti NAK-ra jóváhagyott összegből tartalékot képez, mely biztosítja a program megvalósítása során a NAK terhére teljesített személyi kiadások HM fejezetet terhelő járulékainak, valamint a felmerülő egyéb rendkívüli kiadásoknak a fedezetét. A tartalék összege nem lehet kevesebb a NAK keret 5%-ánál, melynek felhasználását az éves költségvetések jóváhagyása során a honvédelmi miniszter, a költségvetési év során pedig - rendkívüli esetekben - a HM illetékes szakállamtitkára engedélyezi. A tartalékkal csökkentett (felhasználható) NAK összegéről a HM BBBH a programfelelőst a program első éves költségvetési tervének összeállítása időszakában értesíti.

(2) A NAK-kal történő gazdálkodás felügyeletét a HM BBBH végzi. A NAK-kal a programfelelős gazdálkodik, felhasználására éves költségvetési tervet készít - az elemi költségvetés összeállítására vonatkozó jogszabályi előírások szerint -, amelyet a HM BBBH a program éves költségvetésének részeként terjeszti fel jóváhagyásra a honvédelmi miniszternek.

(3) Az éves költségvetési tervben és a 7. § (16) bekezdésének a) pontja szerinti beszámolóban elkülönítetten kell kimutatni a NAK-ra tervezett, illetve teljesített kiadásokat. A NAK év végi maradványa a következő évi éves költségvetési terv részét képezheti.

(4) A programfelelős éves költségvetési terve a pénzügyi és logisztikai ellátó szervezet - 3. § (1) bekezdése szerinti megállapodás alapján történő - bevonásával készül el. Az éves költségvetés tartalmazza a 8. § (1) bekezdésének f) pontja szerinti devizaellátmányt és annak járulékait is. A jóváhagyást követően a programfelelős éves költségvetési tervének egy példányát a HM BBBH a pénzügyi ellátó szervezet részére kiadja. Az éves költségvetési terv csak a NAK terhére történő kiadásokat tartalmazza.

(5)[25] A programfelelős jóváhagyott éves költségvetési terve alapján a pénzügyi ellátóként kijelölt honvédelmi szervezet részére programonként negyedéves előleg kerül kiutalásra, a korábbi előleg elszámolását követően. A kiutalt előleggel az ellátó szervezet negyedévente, a negyedévet követő hónap 15-éig - a 3. § (1) bekezdése szerinti együttműködési megállapodásban rögzített módon és formában - a HM BBBH részére elszámol. A IV. negyedévi előleg első két hónapjáról szóló elszámolást december 10-ig, a december havi elszámolást pedig a tárgyévet követő év január 15-éig kell megküldeni.

(6)[26] A HM BBBH az (5) bekezdés szerinti elszámolások ellenőrzését követően, azokat előirányzat-módosítás céljából megküldi a HM KPSZH részére. Az elszámolások alapján a HM KPSZH államháztartáson kívülről átvett pénzeszközként - az általános szabályok szerint - előirányzat-módosítást kezdeményez a Magyar Államkincstárnál és terheli a Program NAK előirányzatát. Az előirányzat-módosítást a HM KPSZH tájékoztatási kötelezettség mellett, saját hatáskörben hajtja végre.

(7)[27] A programfelelőst ellátó szervezet a NAK terhére történő december havi pénzügyi teljesítéseket (kifizetéseket) átfutó tételként kezeli, és azokat csak a tárgyévet követő évben, az előirányzat tárgyévet követő jóváhagyása után könyveli végleges kiadásként.

(8)[28] A programok NAK felhasználása nem képezi a NATO végső pénzügyi elszámolásának, ellenőrzésének tárgyát, az az államháztartás központi költségvetése részeként a programfelelős költségvetési (al)címén kerül elszámolásra. A programban korábban közös finanszírozásra tervezett, de a végső pénzügyi elszámolási, ellenőrzési eljárásban el nem fogadott kifizetések fedezetét a NAK maradványa biztosítja.

(9)[29] A kijelölt programfelelős feladataihoz szükséges működési és felhalmozási kiadások fedezetét részben a HM fejezet egyes előirányzatai, részben a NAK biztosítja, ezért a záró igazolás dokumentum kiadását követően a NAK maradványa a HM fejezet saját költségvetési bevételét képezi. A maradvány államháztartáson kívüli pénzeszközátvétel jogcímén (költségvisszapótlásként) a HM BBBH és a HM KPSZH együttes javaslata alapján a honvédelmi miniszter döntésének megfelelően kerül felhasználásra.

(10)[30] A NAK-kal történő gazdálkodás, pénzügyi, számviteli és logisztikai kezelését a pénzügyi és logisztikai ellátóként kijelölt honvédelmi szervezet az általános szabályok, valamint a Nemzetközi Programiroda esetében a NATO mellett működő Képviseletének Védelempolitikai Részlegére vonatkozó külön előírások szerint végzi. A főkönyvi könyvelést - önálló címrendkódon - és az analitikus nyilvántartást programfelelősönként elkülönítve vezeti.

(11)[31] A programfelelős részére beszerzett tárgyi eszközök aktiválását, a HM költségvetési fejezet vagyonába történő felvételét és a programfelelős részére használatra történő kiadását a pénzügyi ellátó szervezet kezdeményezi a szakanyagnem felelős honvédelmi szervezetnél. A szakanyagnem felelős honvédelmi szervezet intézkedik a tárgyi eszköz vagyonba vételére és használatra történő kiadására. A beszerzett gépjárművek kötelező gépjármű-felelősségi és CASCO biztosítása a HM fejezet biztosítási rendszerében kerül rendezésre.

(12)[32] A Nemzetközi Programiroda részére beszerzett tárgyi eszközök aktiválását a pénzügyi ellátó kezdeményezi a logisztikai ellátó honvédelmi szervezetnél.

(13)[33] A (11)-(12) bekezdések szerinti tárgyi eszközök üzemeltetési kiadásainak fedezetét a programfelelős részére kiadott előirányzatok biztosítják.[34]

(14)[35] A programfelelős és a Nemzetközi Programiroda pénzügyi ellátóját a HM KPSZH jelöli ki.

A program megvalósításának és pénzforgalmának ellenőrzése, a kötelezettségvállalások ellenjegyzése[36]

10. §[37]

(1)[38] A programhoz kapcsolódó szerződések ellenjegyzését - az 5. § (2) bekezdés szerinti - a HM BBBH által benyújtott Előtervezési Alap kérelem és a NIB visszaigazoló okmánya, valamint a jóváhagyott költségbecslés és elemi költségvetés alapján a HM KPSZH végzi. A NAK felhasználásához kapcsolódó szerződések ellenjegyzése a közbeszerzések, a központosított közbeszerzések és a közbeszerzési értékhatár alatti beszerzések ellenjegyzésének eljárási szabályairól szóló belső rendelkezésekben foglaltak szerint történik.

(2) A programok időarányos teljesítését a HM BBBH folyamatosan ellenőrzi.

(3)[39] A programokkal kapcsolatos pénzügyi kötelezettségeket - folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés keretében - a HM BBBH külön jogszabály és belső rendelkezés szerint ellenőrzi, és a programfelelős által kiállított teljesítési igazolások, illetve átadás-átvételi jegyzőkönyvek alapján, a számlák jogszabályban előírt érvényesítésével és utalványozásával igazolja.

(4)[40] A programokhoz kapcsolódó folyamatba épített ellenőrzést a HM KPSZH, a programfelelős és a Nemzetközi Programiroda vonatkozásában a pénzügyi ellátó végzi.

(5)[41] A programhoz kapcsolódó nemzeti feladatok megvalósításának fejezetszintű államháztartási belső ellenőrzést - a 8. §-ban részletezett feladatokra kiterjedően is - a HM Központi Ellenőrzési és Hatósági Hivatal a vonatkozó jogszabályok és belső rendelkezés előírásai szerint végzi.

(6) A felügyeleti ellenőrzésnek vizsgálnia kell különösen a kifizetések és elszámolások szabályosságát és helyességét, a költségkimutatás (analitikus nyilvántartás) számszaki megfelelőségét, a devizaárfolyam átszámításának (forint-EUR) helyességét, a tényleges kiadásoknak az engedélyezett összegekkel való egyezőségét.[42]

Vegyes rendelkezések[43]

11. §[44]

(1) A Nemzetközi Programirodák létrehozását és működtetésükkel kapcsolatos kérdéseket - ideértve a költségmegosztást is - a részt vevő nemzetekkel külön megállapodásban kell rögzíteni.

(2) A Nemzetközi Programirodánál dolgozó kiküldöttek ellátását (lakhatás, devizaellátmány, utazási és szállítási költségek stb.) a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség tartósan külföldön foglalkoztatott tagjai ellátásáról szóló HM rendelet előírásai szerint kell biztosítani.

12. §[45]

13. §[46]

Készlet, kisértékű tárgyi eszköz beszerzések, illetve szolgálati utazások ellenértékének készpénzben történő kiegyenlítéséhez a programfelelős - a program NAK-ja terhére - előleget igényelhet. A programfelelős, a pénzügyi ellátója által kiadott előleggel 30 napon belül köteles elszámolni.

14. §

(1)[47] Az NSIP keretében teljesített, a HM által igazolt termékértékesítések és szolgáltatásnyújtások a külön jogszabályoknak megfelelően mentesek az adó alól, a vámfizetés alól, és az azokra kivetett környezetvédelmi termékdíj visszaigényelhető.

(2)[48] Az NSIP keretében teljesített termékértékesítés és szolgáltatás ÁFA mentes körbe tartozására vonatkozó igazolás kiadására - az APEH illetékes Főosztálya egyidejű értesítésével - a HM illetékes szakállamtitkár által kijelölt honvédelmi szervezetek jogosultak.

(3)[49] A program megvalósításával kapcsolatban foglalkoztatott külföldi állampolgárok adóit és járulékait - a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény és az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény rendelkezései, valamint a kettős adóztatást kizáró egyezményekben foglaltak figyelembevételével - a HM KPSZH adatszolgáltatása alapján, a Honvédelmi Minisztérium költségvetési fejezet központi bér- és illetményszámfejtést végző szervezete számolja el. Az elszámolás alapján a kifizetett összeg az analitikus nyilvántartásban átvezetésre kerül.

(4)[50] A NAK-ot terhelő hazai személyi kiadások és azok járulékai pénzforgalmi rendezésére a programfelelős pénzügyi ellátója az előirányzat-módosítást követő 5 munkanapon belül a fedezetet átutalja a (3) bekezdésben meghatározott honvédelmi szervezet részére - a személyi juttatások és azok járulékai visszatérüléseként-, és egyidejűleg írásban értesíti azt az átutalás jogcíméről és összetevőiről.

15. §

A NSIP biztonsági követelményeit - az MK Nemzeti Biztonsági Felügyelet meghatározása alapján - az MK Katonai Biztonsági Hivatal, az MK NATO NYEU Központi Nyilvántartó és a HM információ- és dokumentumvédelemmel foglalkozó szerve együttesen érvényesíti.

16. §

A NIB általi átvételt, továbbá a záró igazolás kiadását követően, a megvalósult program:

a) műszaki dokumentációját az átvételi szemlében rögzített ideig;

b) pénzügyi bizonylatait és azok egypéldányos másolatait külön-külön tíz évig kell megőrizni és a 15. §-ban megjelölt szervezetek előírásai szerint kell tárolni.

A beruházások hazai átvételének rendje[51]

16/A. §

(1) A programokhoz kapcsolódó önálló beruházások (a továbbiakban: beruházások) befejezését megelőzően a programfelelős tájékoztatja az érintett honvédelmi szervezeteket a befejezés várható idejéről. A tájékoztatás alapján az érintett honvédelmi szervezet vezetője előkészíti ingatlan esetén az üzembe helyezési és használatbavételi, ingó vagyon esetén - a haditechnikai eszközök és hadfelszerelési anyagok rendszerbe (szervezetbe) állításáról szóló HM utasítás szerint - a rendszeresítési eljárást.

(2) A programfelelős a befejezett beruházások üzemeltetéséhez és/vagy fenntartásához szükséges költségvetési előirányzatok biztosítása érdekében a tárgyévet megelőző év június 30-ig tájékoztatja a HM Ingatlankezelési Hivatalt (a továbbiakban: HM IKH), az MH Összhaderőnemi Logisztikai és Támogató Parancsnokságot (a továbbiakban: MH ÖLTP), valamint a HM HVK KTFCSF-et. A HM IKH, az MH ÖLTP és a HM HVK KTFCSF saját felelősségi körében megtervezi a tárgyévben várhatóan átvételre kerülő, új beruházások becsült üzemeltetési és/vagy fenntartási erőforrás-, költség- és kiadási fedezetigényét, és arról a HM VTF-et tájékoztatja.

(3) Az egyes beruházások befejezését és azok programfelelős általi műszaki átvételét követően a HM BBBH a programfelelőssel együttműködve a szükséges műszakitechnikai dokumentációk, üzembe helyezési és pénzügyi bizonylatok (hitelesített bizonylatmásolatok) megküldésével - ingatlan-beruházás és elhelyezési ingó eszközök beszerzése esetén a HM IKH-nál, az egyéb ingó eszközök beszerzése esetén az MH ÖLTP-nél - kezdeményezi az ingatlanok, illetve ingó eszközök üzemeltetési és fenntartási feladatainak megkezdését.

(4) A HM BBBH ingatlanok esetén a használatbavételi engedély, ingó eszközök esetén a rendszeresítési vagy használatbavételi határozat megküldésével a HM illetékes szakállamtitkáránál kezdeményezi a kincstári vagyonba vételre történő intézkedést. Ezzel egyidejűleg a (3) bekezdés szerinti honvédelmi szervezeteknél kezdeményezi a beruházás államháztartáson kívülről történő térítés nélküli használatba adását a kijelölt honvédelmi szervezet részére.

(5) A HM IKH, illetve az MH ÖLTP a (3) bekezdés szerint megküldött dokumentációk alapján haladéktalanul intézkedik az üzemeltetésbe adásra úgy, hogy annak időbeni végrehajtása biztosítsa a műszakilag átvett, üzembe helyezett ingatlanok és/vagy ingó eszközök fenntartását és üzemeltetését. Az üzemeltetési feladatok költségviselésének kezdete a sikeres műszaki átadás-átvétel időpontja.

(6) A HM IKH, illetve az MH ÖLTP a használatbavételi engedély, illetve tárgyi eszközök esetén a rendszeresítési vagy alkalmazásbavételi határozat megérkezését követően intézkedik a kijelölt honvédelmi szervezet részére történő használatba adásra, és egyidejűleg tájékoztatja a HM Védelemgazdasági Főosztályt a kincstári vagyonkörbe kerülő ingó eszközökről.

(7) Az államháztartáson kívülről átvett tárgyi eszközök fenntartásához, illetve működtetéséhez szükséges tárgyévi költségvetési pótelőirányzati igényt az üzemeltetésre kijelölt honvédelmi szervezet - szolgálati úton - az MH ÖLTP részére felterjeszti. Az MH ÖLTP a 10 éves Erőforrás- és Költségtervvel történő egyezőség érdekében a tárgyévet követő évek költségigényéről tájékoztatja a HM VTF-et és a HM HVK KTFCSF-et.

(8) Az egyes programok NATO általi műszaki átvételéről (átvételi szemléről) szóló dokumentumokat és a pénzügyi átvételről szóló záró igazolásokat a HM BBBH tartja nyilván.

(9) A használatra átadott objektumok őrzés-védelmi feladatait a HM HVK KTFCSF tervezi. Az őrzés-védelmi szolgáltatást úgy kell tervezni és megrendelni, hogy a műszaki átadás időpontjára az objektum őrzés-védelme biztosított legyen. Ennek érdekében a programfelelős három hónappal a műszaki átadás várható ideje előtt értesíti a HM HVK KTFCSF-et.

Záró rendelkezések

17. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, a 7. § (11) és a 9. § (10) bekezdése szerinti analitikus nyilvántartásokat azonban az első pénzforgalmi művelettől kezdődően kell vezetni.[52]

(2) A programok ezen rendeletben nem szabályozott végrehajtási rendjét a 3. § (1) bekezdése szerinti együttműködési megállapodásban kell rögzíteni.

Dr. Szabó János s. k.,

honvédelmi miniszter

Lábjegyzetek:

[1] Módosította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 1. § -a. Hatályos 2002.03.31.

[2] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[3] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[4] Megállapította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2002.03.31.

[5] Megállapította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2002.03.31.

[6] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[7] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[8] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[9] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[10] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 2. § -a. Hatályos 2006.08.17.

[11] Megállapította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 4. § -a. Hatályos 2002.03.31.

[12] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[13] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[14] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[15] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[16] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 3. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[17] Hatályon kívül helyezte a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2006.08.17.

[18] Hatályon kívül helyezte a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2006.08.17.

[19] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 3. § (4) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[20] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[21] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[22] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 4. § -a. Hatályos 2006.08.17.

[23] Megállapította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 6. § -a. Hatályos 2002.03.31.

[24] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[25] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[26] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[27] Beiktatta a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[28] Számozását módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[29] Számozását módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[30] Számozását módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[31] Számozását módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[32] Számozását módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[33] Számozását módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[34] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[35] Számozását módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[36] Módosította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 7. § -a. Hatályos 2002.03.31.

[37] Megállapította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 7. § (1) bekezdése. Hatályos 2002.03.31.

[38] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 6. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[39] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 6. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[40] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 6. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[41] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 6. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[42] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[43] Módosította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 7. § -a. Hatályos 2002.03.31.

[44] Megállapította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 7. § (1) bekezdése. Hatályos 2002.03.31.

[45] Hatályon kívül helyezte a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (1) bekezdése. Hatálytalan 2006.08.17.

[46] Megállapította a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 9. § -a. Hatályos 2002.03.31.

[47] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 7. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[48] Megállapította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 7. § (1) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[49] Beiktatta a 12/2002. (III. 28.) HM rendelet 10. § -a. Hatályos 2002.03.31.

[50] Beiktatta a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 7. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

[51] Beiktatta a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 8. § -a. Hatályos 2006.08.17.

[52] Módosította a 20/2006. (VIII. 2.) HM rendelet 9. § (2) bekezdése. Hatályos 2006.08.17.

Tartalomjegyzék