4/2006. (I. 13.) Korm. rendelet

a légiközlekedési kötelező felelősségbiztosításról szóló 39/2001. (III. 5.) Korm. rendelet módosításáról

A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 70. §-ában kapott felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:

1. §

A légiközlekedési kötelező felelősségbiztosításról szóló 39/2001. (III. 5.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a a következő (3)-(5) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A rendelet hatálya alá tartozó biztosítás a Magyar Köztársaság területén biztosítási tevékenység végzésére jogosult biztosítóval köthető.

(4) A légiközlekedési kötelező felelősségbiztosítás megköthető légijármű flottára is oly módon, hogy a flottában lévő légijárművek számával arányos biztosítási fedezeti összeghatárt kell megállapítani. Ha a harmadik személyeknek okozott károk vagy a szerződéses felelősség miatt történt kifizetések következtében a biztosítási összeghatár kimerül, a flottában lévő légijárművek után pótbefizetést kell teljesíteni a biztosítási összeghatár újbóli feltöltésére.

(5) E rendelet alkalmazásakor légijármű üzemben tartó alatt a légifuvarozókra és légijárművek üzemben tartóira vonatkozó biztosítási követelményekről szóló, 2004. április 21-i 785/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 785/2004/EK rendelet) 3. cikkének a) pontjában meghatározott légifuvarozót és c) pontjában meghatározott légijármű üzemben tartót kell érteni."

2. §

Az R. 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. § (1) A 785/2004/EK rendelet által nem szabályozott esetekben a harmadik személyeknek okozott károk megtérítésére vonatkozó felelősségbiztosításnak a légijármű maximális felszállótömegétől függően legalább az alábbi összeghatárokig kell fedezetet nyújtania:

a)200 kg vagy ennél kevesebb maximális felszállótömeg esetén10 000 000 Ft
b)201-500 kg közötti maximális felszállótömeg esetén25 000 000 Ft
c)501 kg maximális felszállótömegtől kezdődően50 000 000 Ft

(2) A légijármű maximális felszállótömege a légijármű légialkalmassági bizonyítványában meghatározott legnagyobb tömeg."

3. §[1]

4. §

Az R. 4. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. § (1) A légiközlekedési tevékenységet végző légijármű üzemben tartója felelősségbiztosításának összeghatáraira vonatkozó szabályokat a 785/2004/EK rendelet tartalmazza.

(2) A 785/2004/EK rendelet által nem szabályozott esetekben légiközlekedési tevékenységet végző légijármű üzemben tartója felelősségbiztosításának legalább a következő összeghatárokig kell fedezetet nyújtania:

a) utasok halála vagy testi sérülése esetére utasonként 30 000 000 Ft, a teljes légijárműre vonatkozó fedezet tekintetében pedig az utasülőhelyek számának és az utason-kénti összeg szorzatának megfelelő összeg,

b) a kizárólag légi áru- és postafuvarozást végző tevékenység esetén 5000 Ft kilogrammonként, de legfeljebb (a teljes légijárműre számítva) ennek az összegnek és a kilogrammokban kifejezett hasznos terhelés értékének szorzata.

(3) A 785/2004/EK rendelet 6. cikkének (1) bekezdése szerinti, 2700 kg vagy annál kisebb maximális felszállótömegű légijármű nem ellenszolgáltatás fejében végzett tevékenység során történő üzemeltetése esetén a biztosítási fedezet minimális összege utasonként 100 000 SDR (spe-cial drawing right - különleges lehívási jog) .

(4) A 785/2004/EK rendelet által nem szabályozott esetekben légijárművel végzett egyéb gazdasági tevékenység esetén a szerződéses felelősség legkisebb biztosítási összege megegyezik a harmadik személyeknek okozott károk megtérítésére vonatkozó fedezeti összeggel.

(5) A légi személyszállítási szerződéssel összefüggő károkozás egyéb szabályait a 2002. május 13-i 889/2002/EK európai parlamenti és tanácsi rendelettel módosított, a légifuvarozók baleset esetén fennálló felelősségéről szóló, 1997. október 9-i 2027/97/EK tanácsi rendelet tartalmazza."

5. §

Az R. 5. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A 785/2004/EK rendelet hatálya alá nem tartozó esetekben, amennyiben a szerződéses és a szerződésen kívüli kockázatokra egy biztosítási összeg vonatkozik, annak legkisebb mértéke meg kell hogy egyezzen a 2. §-ban és 4. §-ban megadott fedezetek együttes összegével."

6. §

(1) Az R. 7. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A biztosítási fedezet fennállását a biztosító által kiállított igazolás tanúsítja."

(2) Az R. 7. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A biztosítási igazolást magyar vagy angol nyelven kell kiállítani."

(3) Az R. 7. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A légijármű üzemben tartója köteles az előírt hatályos biztosítás fennállásáról szóló, az adott légijárműre vonatkozó igazolást a légijármű fedélzetén tartani és az ellenőrzésre jogosult személynek felszólításra bemutatni. Érvényes igazolás hiányában a légijármű a légiközlekedésben nem vehet részt."

7. §

Az R. 8. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A kötelező felelősségbiztosítási szerződés megkötését a 785/2004/EK rendelet hatálya alá nem tartozó kötelezetteknek legkésőbb 2006. március 1-jéig igazolniuk kell a légiközlekedési hatóság részére. Az igazolási kötelezettség elmulasztása esetén a szerződés kötésére kötelezett a tevékenységét nem folytathatja."

8. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti az egyes kormányrendeleteknek a csatlakozással összefüggésben szükséges módosításáról szóló 268/2003. (XII. 24.) Korm. rendelet 4. §-ának (2) bekezdése.

9. §

Ez a rendelet a légifuvarozókra és a légijárművek üzemben tartóira vonatkozó biztosítási követelményekről szóló, 2004. április 21-i 785/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.

Gyurcsány Ferenc s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 284/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatálytalan 2007.01.01.