5/2006. (X. 13.) SZMM rendelet

a helyi önkormányzatok részére gyermek- és ifjúsági feladatok ellátása céljából nyújtandó támogatás igénylésének, döntési rendszerének, folyósításának és elszámolásának 2006. évi szabályairól

A Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 5. számú mellékletének 6. pontjában foglalt felhatalmazás alapján, a szociális és munkaügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 170/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. §-ának f) pontjában megállapított feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. §

(1) A rendelet hatálya a Kvtv. 1. számú mellékletének IX. helyi önkormányzatok támogatásai fejezet, 2. központosított előirányzatok cím, 6. gyermek- és ifjúsági feladatok alcímen biztosított előirányzatára (a továbbiakban: előirányzat) terjed ki.

(2) Az előirányzat terhére a helyi önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) a Kvtv. 5. számú mellékletének 6. pontjában foglalt célokra igényelhet vissza nem térítendő támogatást.

2. §

E rendelet alkalmazásában a Kvtv. 5. számú mellékletének 6. pontja szerinti gyermek- és ifjúsági korosztályokkal kapcsolatos szolgáltatások különösen:

a) az ifjúság korosztályi sajátosságainak, szükségleteinek megfelelő információ elérhetőségét biztosító ifjúsági információs pont,

b) az a) pontban foglalt feladatot ellátó, továbbá a korosztály élethelyzetével összefüggő jogi, pszichológiai, mentálhigiénés, életvezetési, pályaválasztási és pályaorientációs, valamint munkaerő-piaci tanácsadást biztosító ifjúsági információs és tanácsadó iroda.

3. §

(1) A gyermek- és ifjúsági korosztályokkal kapcsolatos szolgáltatások körében támogatható az önkormányzat által fenntartott intézményben, vagy az önkormányzattal ifjúsági feladatok ellátására feladatellátási szerződést kötött ifjúsági célú társadalmi szervezetnél, alapítványnál, közalapítványnál, egyházi szervezetnél, közhasznú társaságnál megvalósuló szolgáltatások keretében végzett ifjúságsegítői tevékenység is.

(2) Az ifjúságsegítői tevékenységet végző szakember feladatkörében elősegíti a fiatalok közösségei, szervezetei

a) kialakítását, illetve fejlesztését, különös tekintettel az önkormányzattal együttműködő ifjúsági érdekegyeztető fórumokra (pl. helyi ifjúsági tanács);

b) közügyekben való részvételét;

c) önkormányzattal történő együttműködését;

d) más ifjúsági szervezetekkel, közösségekkel történő együttműködését.

4. §

E rendelet alkalmazásában a Kvtv. 5. számú mellékletének 6. pontja szerinti gyermek- és ifjúsági korosztályokkal kapcsolatos feladatok, illetőleg azok koordinációja különösen

a) a gyermek- és ifjúsági korosztályokkal kapcsolatos szolgáltatásokra vonatkozó helyi ifjúsági cselekvési terv elkészítése és az ezzel szorosan összefüggő önkormányzati feladatok koordinációja;

b) a helyi ifjúsági cselekvési tervben megfogalmazott intézkedések koordinációját biztosító, megvalósulását figyelemmel kísérő, az önkormányzattal együttműködő ifjúsági érdekegyeztető fórumok (pl. helyi ifjúsági tanács) felállítása, működtetése.

5. §

(1) Az önkormányzat a támogatási célokat feladatellátási szerződés, illetve társulás keretében is megvalósíthatja.

(2) A vissza nem térítendő támogatás mértéke legfeljebb a pályázati program bruttó összköltségének 75%-a lehet, de nem haladhatja meg

a) 500 főnél kisebb lélekszámú település esetében az 500 ezer Ft-ot;

b) 500 és 999 fő közötti lélekszámú település esetében a 800 ezer Ft-ot;

c) 1000 és 4999 fő közötti lélekszámú település esetében a 2 millió Ft-ot;

d) 5000 és 19 999 fő közötti lélekszámú település esetében a 3,5 millió Ft-ot;

e) 20 000 és 50 000 fő közötti lélekszámú település esetében az 5 millió Ft-ot;

f) megyei jogú város, fővárosi kerület esetében a 6 millió forintot;

g) megyei önkormányzat, Budapest Főváros Önkormányzata esetében az 5 millió Ft-ot.

(3) Társult feladatellátás esetén a támogatás (2) bekezdés szerinti felső határát - a (4)-(5) bekezdésekben meghatározott kivételekkel - a társult települések lakosságszámának összeadásával kell meghatározni.

(4) Ha a társulásban megyei jogú város vagy fővárosi kerület vesz részt, a támogatás maximuma a (2) bekezdés f) pontja szerinti összeg, kivéve, ha a társulás másik tagja megyei önkormányzat vagy Budapest Főváros Önkormányzata.

(5) Ha a társulásban megyei önkormányzat vagy Budapest Főváros Önkormányzata vesz részt, a támogatás maximuma a (2) bekezdés g) pontja szerinti összeg.

6. §

(1) A vissza nem térítendő támogatás biztosítása pályázat keretében történik.

(2) A pályázati felhívást és a hozzá kapcsolódó adatlapot a szociális és munkaügyi miniszter (a továbbiakban: miniszter) általi jóváhagyást követően - e rendelet hatálybelépését követő 5 napon belül - az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: ÖTM), a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (a továbbiakban: SZMM), valamint a Mobilitás honlapján kell közzétenni.

(3) A pályázati felhívás tartalmazza:

a) a pályázat címét vagy megnevezését,

b) a pályázat kiírójának megnevezését,

c) a pályázat célját,

d) a pályázati keretösszeget,

e) a pályázattal elnyerhető támogatás és a pályázótól megkívánt önrész összegét, mértékét,

f) a támogatásban részesíthetők körét,

g) a pályázat benyújtásának feltételeit,

h) a pályázattal benyújtandó okiratok, dokumentumok, igazolások, nyilatkozatok felsorolását,

i) a teljes pályázati dokumentáció hozzáférésének helyét és módját,

j) a pályázat benyújtásának határidejét, helyét és módját,

k) a pályázat elbírálásának szempontjait,

l) a pályázat elfogadása esetén a támogatási szerződés megkötésére vonatkozó információkat,

m) a pályázat szerint támogatásra kerülő feladat megvalósításának határidejét.

(4) A pályázat benyújtásának határidejét úgy kell meghatározni, hogy arra a pályázati felhívás közzétételétől számítva legalább 15 naptári nap álljon rendelkezésre.

7. §

(1) Az önkormányzat a pályázatot a székhelye szerint illetékes Magyar Államkincstár Területi Igazgatóságához, illetve a Budapesti és Pest Megyei Regionális Igazgatósághoz (a továbbiakban: Igazgatóság) nyújtja be a pályázati kiírásban megadott határidőig.

(2) Az Igazgatóság az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 64/B. § (3) bekezdésének megfelelően megvizsgálja a pályázati programokhoz kapcsolódóan benyújtott támogatási igényeket, és a pályázót szükség esetén - egy alkalommal, legfeljebb 8 napos határidővel - hiánypótlásra hívja fel. Az Igazgatóság a felülvizsgált támogatási igényeket a szükséges hiánypótlások beérkezését, de legkésőbb a hiánypótlási határidő leteltét követő 5 napon belül - véleményével együtt - továbbítja a Mobilitás számára.

8. §

A Mobilitás végzi a pályázatkezeléssel és a szerződéskötés előkészítésével kapcsolatos feladatokat. E feladatkörében - az Igazgatóságtól történő átvételt követő 8 napon belül - előkészíti a pályázatokat döntési javaslat megtételéhez. Egyidejűleg értesíti az érvénytelen pályázatot benyújtó önkormányzatot az érvénytelenségi ok megjelölésével.

9. §

(1) A Mobilitás által előkészített pályázatokkal kapcsolatos döntési javaslat kidolgozására a miniszter 7 fős bizottságot hoz létre, melynek tagjai:

a) az SZMM, illetve

b) az ÖTM

3-3 képviselője; továbbá

c) a Pénzügyminisztérium 1 képviselője.

(2) A bizottság elnöke az SZMM - miniszter által kijelölt - képviselője.

(3) A bizottság ügyrendjét maga állapítja meg.

10. §

(1) A bizottság köteles a pályázatokkal kapcsolatos szakmai álláspontját kialakítani és döntési javaslatát a pályázatok benyújtási határidejétől számított 40 napon belül elkészíteni.

(2) A támogatások odaítéléséről az önkormányzatok által szolgáltatott adatok figyelembevételével, a bizottság döntési javaslata alapján - legkésőbb 2006. november 30-ig - a miniszter dönt.

(3) A pályázatok elbírálása során az igényeltnél alacsonyabb mértékű támogatás is megítélhető.

11. §

(1) A pályázati eredményről - a 10. § (2) bekezdésében foglalt döntés szerint összeállított lista alapján - a Mobilitás a döntés meghozatalát követő 5 napon belül írásban értesíti az összes érvényes pályázatot benyújtó önkormányzatot. Ezzel egyidejűleg a pályázati eredményt a Mobilitás honlapján is közzé kell tenni.

(2) A pályázatot elutasító döntést indokolni kell, a döntés ellen jogorvoslatnak nincs helye.

(3) A támogatásról szóló értesítésben a támogatási szerződés megkötésére határidőt kell tűzni. Érvényét veszti a támogatási döntés, ha a támogatásról szóló értesítésben megjelölt határidőn belül a pályázó mulasztásából vagy neki felróható egyéb okból nem jön létre a szerződés.

(4) A nyertes pályázóval a támogatási szerződést a Mobilitás köti meg a miniszter által jóváhagyott döntési lista alapján.

12. §

(1) A pályázaton nyertes, érvényes szerződéssel rendelkező önkormányzatok településsoros listáját a Mobilitástól kapott adatok alapján az SZMM legkésőbb 2006. december 15-ig utalványozás céljából - elektronikus formában is - megküldi az ÖTM számára.

(2) A támogatást egy összegben - az (1) bekezdés szerinti adatok átadását követő 3 napon belül, az ÖTM utalványozása alapján - a Magyar Államkincstár folyósítja.

(3) A támogatás a pályázatban szereplő programtan meghatározott szolgáltatásokhoz és koordinációs tevékenységekhez kötődő kiadásokra fordítható. Az önkormányzat által köztisztviselői jogviszonyban foglalkoztatott személyek munkabérére, bérjellegű kifizetéseire, valamint az utánuk fizetendő járulékokra a pályázati összegből kifizetés nem teljesíthető.

13. §

(1) Amennyiben az önkormányzat a támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást a központi költségvetésbe köteles visszafizetni. A jogtalanul igénybe vett összeg után az önkormányzat a jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő mértékű kamatot fizet a jogtalan igénybevétel napjától a visszafizetés napjáig tartó időszakra.

(2) Az önkormányzat a támogatás rendeltetésszerű felhasználásáról a tárgyévben december 31-ei határnappal a mindenkori zárszámadás keretében és rendje szerint köteles elszámolni. A támogatás kötelezettségvállalással terhelt maradványával a tárgyévet követő év június 30-áig kell elszámolni.

(3) A támogatás igénybevételének és az elszámolás szabályszerűségének vizsgálatát az Igazgatóságok az Áht. 64/D. §-ában előírtak szerint végzik.

(4) A támogatás felhasználásáról, valamint a pályázatban meghatározott program teljesítéséről az önkormányzat szakmai beszámolót készít, melyet 2007. július 30-ig megküld a szakmai ellenőrzést - a támogatási szerződésben foglaltak alapján - végző Mobilitásnak.

14. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.

Kiss Péter s. k.,

szociális és munkaügyi miniszter