8/2006. (III. 21.) HM rendelet

a honvédségi közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1992. (IV. 7.) HM rendelet módosításáról

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 2. §-ának (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 1. §-ának (3) bekezdésére, a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 1. §-ának (3) bekezdésére, valamint a gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálatáról és ellenőrzéséről szóló 7/2002. (VI. 29.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet 1. §-ának (2) bekezdésére figyelemmel - a gazdasági és közlekedési miniszterrel, valamint a környezetvédelmi és vízügyi miniszterrel egyetértésben - az alábbiakat rendelem el:

1. §

A honvédségi közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1992. (IV. 7.) HM rendelet (a továbbiakban: R.) 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. § (1) Az általános rendelkezésekben* meghatározott össztömeget, tengelyterhelést meghaladó, illetőleg a kor-mányozhatóságra előírt követelményeknek meg nem felelő honvédségi jármű forgalomba helyezésének engedélyezésekor a külön jogszabályban** meghatározott közútkezelői hozzájárulást be kell szerezni. A járműtípus honvédségi járműként történő üzemeltetésére vonatkozó általános közútkezelő hozzájárulás esetén a forgalomba helyezési engedélyben a járműre vonatkozóan nem kell előírni a külön közútkezelői hozzájárulás megszerzésének kötelezettségét. E rendelkezés nem érinti a 6. §-ban meghatározott kötelezettségeket.[1]

(2) A honvédségi járművön felszereléssel együtt szállított személy tömegét 110 kilogrammal kell számításba venni. A szállítható személyek számát a jármű forgalmi engedélyében fel kell tüntetni."

2. §

Az R. 6. §-át követően a következő 6/A. és 6/B. §-okkal egészül ki:

"6/A. § A 2003. évet megelőzően beszerzett - a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: KöHÉM R) 2. §-ának (9) bekezdése szerinti - M3 és N3 kategóriába tartozó honvédségi gépjárműveket nem kell utólagosan felszerelni az általános rendelkezések

a) 72. §-ának (6) bekezdésében előírt, kiegészítő hangjelző berendezéssel, továbbá

b) 93/A. §-ának (1) bekezdésében előírt, sebességkorlátozó berendezéssel.

6/B. § A KöHÉM R 2. §-ának (9) bekezdése szerinti N kategóriába tartozó új beszerzésű katonai terepjáró gépkocsik esetében nem kell alkalmazni az általános rendelkezések A. Függelékének A/42. A/43. és A/49. mellékleteiben foglalt követelményeket. Így a sajátos alkalmazási követelményekből adódóan - a járművek terepjárási tulajdonságainak megtartása érdekében - olyan mértékű konstrukciós eltérések engedélyezettek, amelyek nem korlátozzák a járművek funkcionális, valamint terepjárási tulajdonságait alapvetően befolyásoló paramétereket. (Ilyenek lehetnek: önmentő képesség, bonyolult terepviszonyok közötti vontatás, illetve vontathatóság képessége, valamint olyan speciális katonai képességek, mint hídrakó képesség, mentő-vontató jármű speciális felépítménye, első, hátsó terepszög, legkisebb szabad hasmagasság stb.) "

3. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

Juhász Ferenc s. k.,

honvédelmi miniszter

Lábjegyzetek:

[1] * 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet. ** A meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó honvédségi járművek közúti közlekedéséről szóló 32/2000. (XI. 22.) HM rendelet.