112/2007. (XII. 29.) GKM rendelet
a magyar légtér igénybevételéért fizetendő díjról szóló 116/2005. (XII. 27.) GKM rendelet módosításáról
A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 9. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a gazdasági és közlekedési miniszter feladat- és hatásköréről szóló 163/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § e) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 169/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. §
A magyar légtér igénybevételéért fizetendő díjról szóló 116/2005. (XII. 27.) GKM rendelet (a továbbiakban: R.) a következő 9. §-sal egészül ki:
"9. § Ez a rendelet a léginavigációs szolgálatok közös díjszámítási rendszerének létrehozásáról szóló, 2006. december 6-i 1794/2006/EK európai bizottsági rendelet 1. cikk (5) bekezdés, 4. cikk, 9. cikk (2) bekezdés, 13. cikk, 14. cikk (1) bekezdés végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg."
2. §
Az R. melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.
3. §
(1) E rendelet 2008. január 1-jén lép hatályba.
(2) E rendelet 2008. január 2-án hatályát veszti.
Dr. Kákosy Csaba s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
Melléklet a 112/2007. (XII. 29.) GKM rendelethez
"Melléklet a 116/2005. (XII. 27.) GKM rendelethez
Az útvonal-használati díjrendszer alkalmazási feltételei
1. Cikkely
1. Díjat kell beszedni minden egyes, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet szabványai és ajánlott eljárásai szerint - a Szerződő Államok illetékességébe tartozó légterekben - végrehajtott repülésért. Az útvonal-használati díj megállapítása érdekében a légtér a Szerződő Államok által meghatározott, az 1. Függelékben feltüntetett díj számítási körzetekre osztódik.
2. A díj a Szerződő Államoknál az útvonalat kijelölő léginavigációs berendezések és szolgálatok kapcsán felmerülő, valamint az útvonal-használati díjrendszer működtetésének, illetve az EUROCONTROL-nak e rendszer működtetése kapcsán felmerülő költségeinek fedezésére hivatott.
3. Az egyes díj számítási körzetek használata után járó díj az általános forgalmi adóra (áfa) vonatkozó előírások hatálya alá eshet. Ilyen esetekben az EUROCONTROL az adott Szerződő Álammal kötött megállapodásban rögzített feltételek és elfogadott eljárások szerint hajtja be az adót.
4. Egy adott díjszámítási körzetben keletkezett díj az ösztönzési rendszer hatálya alá tartozhat. Ilyen esetekben az EUROCONTROL az érintett Szerződő Állammal kötött megállapodásban rögzített feltételek és elfogadott eljárások szerint alkalmazza az ösztönző rendszert.
5. A díj megfizetésének felelőssége azt terheli, aki a repülés végrehajtásának idején a légijármű üzemben tartója volt. Ha az üzemben tartó azonossága ismeretlen, a légijármű üzemben tartójának a légijármű tulajdonosát kell tekintetni, kivéve, ha bizonyítja az üzemben tartó kilétét.
2. Cikkely
Az 1. Függelékben felsorolt több díj számítási körzetbe belépő minden légijármű után egyetlen díjat (R) kell beszedni, amely egyenlő azoknak a díjaknak az összegével, amely díjak az egyes díjszámítási körzetek használatával kapcsolatban merülnek fel:
Egy adott díjszámítási körzetben (i) végrehajtott repülésre az egyedi díjakat (ri) a 3. Cikkelyben foglaltak szerint kell kiszámítani.
3. Cikkely
Egy adott díjszámítási körzetben (i) végrehajtott repülés díját a következő képlet alapján kell kiszámítani:
ri = ti x Ni
ahol is az ri a díj, a ti az egység díjszabás és az Ni az ezen repülésekhez tartozó szolgálati egységek száma.
4. Cikkely
Egy adott repülésre az előző cikkelyben említett és Ni-vel jelölt szolgálati egységek számát a következő képlet alkalmazásával kell meghatározni:
Ni = di x p
ahol is a di a díjszámítási körzet vonatkozásában a távolságtényező és a p az érintett légijármű tömegtényezője.
5. Cikkely
1. A (di) távolságtényezőt az alábbi pontok között kilométerekben, a nagy kör mentén mért távolság 100-zal történő osztásával kell meghatározni:
- a díjszámítási körzetben lévő indulási repülőtér vagy a belépés pontja ezen légtérbe, és
- az első rendeltetési repülőtér ezen díj számítási körzetben vagy ezen díjszámítási körzetből való kilépés pontja.
A fent említett belépési és kilépési pont azon pont, ahol a repülési tervben leírt útvonal keresztezi a szóban forgó díjszámítási körzet oldalhatárait. Ez a repülési terv magába foglalja mindazon módosításokat, amit a járató benyújtott repülési tervében eszközölt, valamint azokat a módosításokat is, amit a járató áramlásszervezési intézkedések eredményeként elfogadott.
2. Azon repülés esetében, amely ugyanazon a repülőtéren fejeződik be, amelyről a légijármű felszállt, és a repülés folyamán közbeeső leszállás nem történt (körrepülés), az 5. Cikkely 1. pontot kell alkalmazni, kivéve az alábbi kettő esetet:
a) kizárólag egy díjszámítási körzetben végrehajtott körrepülés esetén a távolságtényező a repülőtér és a repülőtértől mért legtávolabbi repülési pontig a nagy kör mentén mért kilométerek száma osztva százzal (100) és megszorozva kettővel (2),
b) egynél több díjszámítási körzetben végrehajtott körrepülés esetén a távolságtényezőt az 5. Cikkely 1. pont szerint kell meghatározni, kivéve azt a díj számítási körzetet, amelyben a repülőtértől mért legtávolabbi repülési pont található. Ebben a távolságtényező az ezen díjszámítási körzetbe való belépés pontja és a repülőtértől mért legtávolabbi repülési pontig a nagy kör mentén mért kilométerek, valamint ezen legtávolabbi pont, és a díj számítási körzetből való kilépési pont között nagy kör mentén mért kilométerek száma osztva százzal (100).
3. A Szerződő tekintetében számításba veendő távolságot 20 km-rel csökkenteni kell az annak területén történő felszállás vagy leszállás esetén.
6. Cikkely
1. A tömegtényező a légijármű légialkalmassági bizonyítványában, légiüzemeltetési utasításban vagy ezekkel egyenértékű bármiféle egyéb hivatalos dokumentumban feltüntetett, engedélyezett legnagyobb, tonnában kifejezett felszálló-tömege 50-nel történő osztással nyert hányadosának négyzetgyöke, az alábbiak szerint:
Ha az útvonal-használati díj beszedéséért felelős szervezet a légijármű engedélyezett legnagyobb felszálló-tömegét nem ismeri, akkor az adott típus tudomás szerint létező legnehezebb légijárművének tömegével kell a tömegtényezőt kiszámítani.
2. Ha egy légijárműnek több igazolt legnagyobb, tonnában kifejezett felszálló-tömege van, a tömegtényezőt az adott típusnak azon létező legnehezebb légijárművének tömegével kell kiszámítani, amelyet a bejegyző Szerződő Állam a légijármű számára engedélyezett.
3. Ha az üzemben tartó annak a naptári hónapnak az utolsó munkanapjáig, amikor a légijármű parkjában a változás bekövetkezett, de legalább évente jelzi az EUROCONTROL-nak, hogy ugyanazon légijármű-típus kettő vagy több különböző változatával rendelkezik, akkor a tömegtényező kiszámításához az illető üzemben tartó azonos típushoz tartozó összes légijárműve engedélyezett legnagyobb felszálló-tömegeinek átlagát kell alkalmazni. E tényező légijármű-típusonkénti és üzemben tartónkénti kiszámítását legalább évente egyszer el kell végezni.
7. Cikkely
1. Az egység-díjat euróban kell kiszámítani.
2. Ha egy Szerződő Állam másképpen nem határoz, az olyan díjszámítási körzet számára, amelynek nemzeti pénzneme nem az euró, a díjegységet havonta számítják ki úgy, hogy az átlagos havi devizaárfolyamot alkalmazzák az euró és a nemzeti pénznem között abban a hónapban, amely megelőzte azt a hónapot, amely folyamán a repülést végrehajtották. Az alkalmazott átváltási árfolyam megfelel a Reuter által kiszámított "Záró Kereszt Árfolyamok" havi átlagának, amely a napi BID árfolyamokon alapul.
8. Cikkely
1. A következő repülések mentesülnek az útvonal-használati díj fizetése alól:
a) olyan légijárművel végrehajtott repülések, amelyek engedélyezett legnagyobb felszálló-tömege kettő (2) tonnánál kevesebb;
b) hivatalos küldetésben lévő uralkodó és közvetlen családja, állam-, kormányfő és miniszterek kizárólagos szállítására végrehajtott repülések. Ezt valamennyi esetben a repülési terv megjegyzés rovatában a megfelelő státusindikátor jelzésével alá kell támasztani;
c) illetékes kutató-mentő testület által engedélyezett kutató-mentő repülések.
2. Ezeken felül, saját illetékességi körébe tartozó díjszámítási körzet(ek) ben egy Szerződő Állam a következőket mentesítheti az útvonal-használati díj megfizetése alól:
a) bármely Állam katonai légijárművei által végrehajtott katonai repülések;
b) kizárólag a pilótakabin hajózó személyzete szakszolgálati engedélye vagy jogosítása megszerzését, megújítását vagy megtartását célzó gyakorló repülések, amikor ezt a repülési terv megjegyzés rovatában megfelelően feltüntették. Ezek a repülések nem szolgálhatnak utas-és/vagy áruszállításra, a légijármű kereskedelmi áttelepítésére vagy átrepülésére, és kizárólag az érintett állam légterén belül hajthatók végre;
c) földi léginavigációs berendezésként használt vagy használni tervezett berendezések ellenőrzése, kipróbálása kizárólagos céljával végrehajtott repülések, kivéve az adott légijármű kereskedelmi áttelepüléseit;
d) repülések, melyek ugyanazon a repülőtéren fejeződnek be, amelyről a légijármű felszállt, és a repülés folyamán közbeeső leszállás nem történt (körrepülés);
e) egy adott díjszámítási körzetben kizárólag VFR szerint működő repülések;
f) humanitárius repülések, melyeket egy illetékes szervezet engedélyezett;
g) vám és rendőrségi repülések.
9. Cikkely
A díjat az EUROCONTROL brüsszeli központjához kell befizetni a 2. Függelékben leírt fizetési feltételeknek megfelelően. A számlázásra alkalmazott valutanem az euró.
10. Cikkely
Az útvonal-használati díjrendszer alkalmazási feltételeit, az egység díjszabásokat a Szerződő Államoknak közzé kell tenniük.
1. Függelék
Útvonal-használati díj számítási körzetek
Díj számítási körzet neve | Légterek leírása | Szerződő Állam |
Albánia | Tirana Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Tirana Repüléstájékoztató Körzet | Albán Köztársaság |
Németország | Hannover Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Rhein Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Bremen Repüléstájékoztató Körzet Langen Repüléstájékoztató Körzet München Repüléstájékoztató Körzet | Német Szövetségi Köztársaság |
Örményország | Yerevan Repüléstájékoztató Körzet | Örmény Köztársaság |
Ausztria | Wien Repüléstájékoztató Körzet | Osztrák Köztársaság |
Belgium - Luxemburg | Bruxelles Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Bruxelles Repüléstájékoztató Körzet | Belga Királyság - Luxemburgi Nagyhercegség |
Bosznia-Hercegovina | Sarajevo Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Sarajevo Repüléstájékoztató Körzet | Bosznia-Hercegovina |
Bulgária | Sofia Repüléstájékoztató Körzet Várna Repüléstájékoztató Körzet | Bolgár Köztársaság |
Ciprus | Nicosia Repüléstájékoztató Körzet | Ciprusi Köztársaság |
Horvátország | Zagreb Repüléstájékoztató Körzet Zagreb Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet | Horvát Köztársaság |
Dánia | Kobenhavn Repüléstájékoztató Körzet | Dán Királyság |
Spanyolország | Madrid Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Madrid Repüléstájékoztató Körzet Barcelona Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Barcelona Repüléstájékoztató Körzet | Spanyol Királyság |
Kanári-szigetek | Islas Canarias Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Islas Canarias Repüléstájékoztató Körzet | Spanyol Köztársaság |
Finnország | Finland Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Finland Repüléstájékoztató Körzet | Finn Köztársaság |
Franciaország | France Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Paris Repüléstájékoztató Körzet Brest Repüléstájékoztató Körzet Bordeaux Repüléstájékoztató Körzet Marseille Repüléstájékoztató Körzet Reims Repüléstájékoztató Körzet | Francia Köztársaság |
Díj számítási körzet neve | Légterek leírása | Szerződő Állam |
Egyesült Királyság | Scottish Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Scottish Repüléstájékoztató Körzet London Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet London Repüléstájékoztató Körzet | Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királysága |
Görögország | Athinai Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Athinai Repüléstájékoztató Körzet | Görög Köztársaság |
Magyarország | Budapest Repüléstájékoztató Körzet | Magyar Köztársaság |
Írország | Shannon Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Shannon Repüléstájékoztató Körzet Shannon Óceáni Átváltási Körzet, amely a következő koordináták által határolt: 51°N 15°W, 51°N 08°W, 48°30'N 08°W, 49°N 15°W, 51 °N 15°W FL55-ön és felette Északi Óceáni Átváltási Körzet, amely a következő koordináták által határolt: 57°N 15°W, 54°N 15°W, 57°N 10°W, 54°34'W FL55-ön és felette | Írország |
Olaszország | Milano Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Roma Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Brindisi Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Milano Repüléstájékoztató Körzet Roma Repüléstájékoztató Körzet | Olasz Köztársaság |
Litvánia | Vilnius Repüléstájékoztató Körzet | Litván Köztársaság |
Macedónia | Skopje Repüléstájékoztató Körzet | Volt Jugoszláv Köztársaság, Macedónia |
Málta | Malta Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Malta Repüléstájékoztató Körzet | Máltai Köztársaság |
Moldova | Chisinau Repüléstájékoztató Körzet | Moldovai Köztársaság |
Norvégia | Norway Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Norway Repüléstájékoztató Körzet Bodo Óceáni Repüléstájékoztató Körzet | Norvég Királyság |
Hollandia | Amsterdam Repüléstájékoztató Körzet | Holland Királyság |
Lengyelország | Warszava Repüléstájékoztató Körzet | Lengyel Köztársaság |
Liszabon | Lisboa Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Lisboa Repüléstájékoztató Körzet | Portugál Köztársaság |
Santa Maria | Santa Maria Repüléstájékoztató Körzet | Portugál Köztársaság |
Románia | Bucuresti Repüléstájékoztató Körzet | Románia |
Szlovákia | Bratislava Repüléstájékoztató Körzet | Szlovák Köztársaság |
Szlovénia | Ljubljana Repüléstájékoztató Körzet | Szlovén Köztársaság |
Díj számítási körzet neve | Légterek leírása | Szerződő Állam |
Svédország | Sweden Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Sweden Repüléstájékoztató Körzet | Svéd Királyság |
Svájc | Switzerland Magaslégtéri Repüléstájékoztató Körzet Switzerland Repüléstájékoztató Körzet | Svájci Államszövetség |
Csehország | Praha Repüléstájékoztató Körzet | Cseh Köztársaság |
Törökország | Ankara Repüléstájékoztató Körzet Istanbul Repüléstájékoztató Körzet | Török Köztársaság |
Ukrajna | Kyiv Repüléstájékoztató Körzet Simferopol Repüléstájékoztató Körzet Odesa Repüléstájékoztató Körzet Kharkiv Repüléstájékoztató Körzet L'viv Repüléstájékoztató Körzet | Ukrán Köztársaság |
2. Függelék
Fizetési feltételek
1. Záradék
1. Az EUROCONTROL által kiállított számlákat az EUROCONTROL brüsszeli központjához kell befizetni.
2. Az EUROCONTROL a befizető kötelezettségének teljesítéseként fogadja el az útvonal-használati díjrendszer illetékes testületei által kijelölt, a Szerződő Államokban vagy más államokban lévő bankszervezeteknél a nevében megnyitott bankszámlákra történő befizetéseket is.
3. A díj összege a repülés végrehajtásának napján válik esedékessé. A fizetésnek az EUROCONTROL-hoz való beérkezési határidejét a számlán fel kell tüntetni, ami a számla kiállításától számított 30 nap.
2. Záradék
1. E záradék 2. pontjában foglaltak kivételével a díj összegét euróban kell megfizetni.
2. Ha valamely Szerződő Állam állampolgára saját befizetését azon államban kijelölt bankszervezetnél teljesíti, amelynek állampolgára, adósságát az adott állam konvertibilis valutájában törlesztheti.
3. Ha a felhasználó az előző pontban említett lehetőséget veszi igénybe, az euró-összegnek nemzeti valutára történő átszámítását a befizetés napján és helyén érvényes, a kereskedelmi tranzakciókhoz kihirdetett napi árfolyamon kell elvégezni.
3. Záradék
A befizetést azzal az értékrendezési nappal kell az EUROCONTROL által átvettnek tekinteni, amikor az esedékes összeget jóváírták az EUROCONTROL kijelölt bankszámlájára. Az értékrendezési nap az a nap, amelytől kezdve az EUROCONTROL felhasználhatja a pénzkészletet.
4. Záradék
1. A befizetésekhez nyilatkozatot kell csatolni, megadva a kifizetett számlák és leszámított hitellevelek hivatkozási számait, dátumait és euró-összegeit. A számlák euró-összegeit ugyancsak fel kell tüntetni azokon a számlákon is, ahol a felhasználók a nemzeti valutában történő befizetés lehetőségét veszik igénybe.
2. Ha egy befizetéshez nem csatolják az 1. pontban meghatározott részletes adatokat, ami lehetővé teszi a befizetés adott számlára vagy számlákra való vonatkoztatását, akkor az EUROCONTROL a befizetést az alábbiak szerint használja fel:
- először kamattörlesztésre, majd
- a legrégebbi kifizetetlen számla kiegyenlítésére.
5. Záradék
1. A számlákkal kapcsolatos reklamációkat írásban vagy az EUROCONTROL által előzetesen elfogadott elektronikus adathordozón kell az EUROCONTROL-hoz benyújtani. A számlán feltüntetésre kerül az a legkésőbbi időpont, ami a számla keltétől számított 60 nap, ameddig a reklamációknak az EUROCONTROL-hoz meg kell érkeznie.
2. A reklamáció benyújtásának időpontja az az időpont, amikor a reklamációt az EUROCONTROL kézhez veszi.
3. A reklamációt részletezni kell, és csatolni kell hozzá minden vonatkozó bizonyítékot.
4. A felhasználót az általa benyújtott reklamáció nem jogosítja fel arra, hogy a vonatkozó számlákból leszámítson, hacsak az EUROCONTROL erre fel nem jogosítja.
5. Ha az EUROCONTROL és a felhasználó kölcsönösen adósai és hitelezői egymásnak, számlatartozást kiegyenlítő befizetést nem szabad kezdeményezni az EUROCONTROL előzetes beleegyezése nélkül.
6. Záradék
1. A számla fizetési határidejéig ki nem fizetett bármely összegű díj - az Alkalmazási Feltételek 10. Cikkelyével összhangban - egy illetékes testület döntése alapján megállapított és a Szerződő Állam által közzétett kamat mértékével növelendő. A kamat mint késedelmi kamat egyszeri kamat, amelyet a kifizetetlen összeg alapján napi kamatszámítással állapítanak meg.
2. A kamatot euróban számítják ki és számlázzák.
7. Záradék
Ha az adós az esedékes összeget nem fizeti meg, annak behajtására intézkedések tehetők. Az intézkedések jelenthetik a szolgáltatás megtagadását, a légijármű lefoglalását vagy más kényszerítő intézkedést az alkalmazott törvényeknek megfelelően.
A késedelmes útvonal-használati díj-fizetés esetén 2008. január 1-jétől alkalmazott késedelmi kamat mértéke: 9,24%/év.
2008. január 1-jétől alkalmazott egység díjszabás
Egység díjszabás | |
Belgium/Luxemburg* | 69,52 euró |
Német Szövetségi Köztársaság* | 64,93 euró |
Franciaország* | 58,63 euró |
Egyesült Királyság | 78,08 euró |
Egység díjszabás | |
Hollandia* | 59,64 euró |
Írország* | 28,14 euró |
Svájc | 68,96 euró |
Portugália - Lisboa* | 46,75 euró |
Ausztria* | 60,47 euró |
Spanyolország - szárazföldi terület* - Kanári-szigetek* | 79,61 euró 67,23 euró |
Portugália - Santa Maria* | 15,04 euró |
Görögország* | 44,82 euró |
Törökország** | 26,45 euró |
Málta* | 26,97 euró |
Olaszország* | 67,07 euró |
Ciprus* | 34,02 euró |
Magyarország | 33,64 euró |
Norvégia | 69,74 euró |
Dánia | 59,39 euró |
Szlovénia* | 60,84 euró |
Románia | 45,15 euró |
Cseh Köztársaság | 41,43 euró |
Svédország | 52,20 euró |
Szlovákia | 48,33 euró |
Horvátország | 42,23 euró |
Bulgária** | 46,26 euró |
Volt Jugoszláv Köztársaság, Macedónia | 59,48 euró |
Moldovai Köztársaság | 44,29 euró |
Finnország* | 40,44 euró |
Albánia | 44,13 euró |
Bosznia-Hercegovina | 29,55 euró |
Szerbia - Montenegró | 38,96 euró |
Litvánia | 50,15 euró |
Lengyelország | 40,69 euró |
* Az Európai Pénzügyi Unióhoz (EMU) csatlakozott állam.
** Költségalapjukat euróban kifejező államok."