344/2007. (XII. 19.) Korm. rendelet
a Kistérségi Koordinációs Hálózatról
A Kormány a terület- és fejlesztéspolitika egyes szakpolitikai céljai kistérségi szintű megvalósulásának elősegítésére, az Alkotmány 35. § (2) bekezdésben kapott eredeti jogalkotói jogkörében, a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. §
(1) Az uniós fejlesztési források és a hazai területi alapú támogatások felhasználásának elősegítését, a kistérségek együttműködési tevékenységének fejlesztését, a hátrányos helyzetű kistérségek felzárkózásának gyorsítását a Kormány a Kistérségi Koordinációs Hálózat (a továbbiakban: Hálózat) működtetésével látja el.
(2) A Hálózat tevékenységének felügyeletét a területfejlesztésért és a fejlesztéspolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) látja el. A miniszter a Hálózat irányításának jogát - a 2. § (2) bekezdésben meghatározott jogkörök fenntartása mellett - a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (a továbbiakban: NFÜ) elnöke útján látja el.
2. §
(1)[1] A rendelet hatálya kiterjed a Hálózat központi, regionális és kistérségi szintű feladatait ellátó szervezetekre és személyekre, valamint ezek közeli hozzátartozóira.
(2) A miniszter az 1. § (2) bekezdésben meghatározott jogkörében:
a) jóváhagyja a hálózatnak az NFÜ elnöke által előterjesztett éves munkatervét és beszámolóját;
b) általános iránymutatást ad a Hálózat működésével kapcsolatban;
c) beszámolót, jelentést, tájékoztatót kérhet a Hálózat működésével, tevékenységével, ellátott feladataival kapcsolatban.
(3) Az NFÜ elnöke a rendeletben meghatározott feladatainak ellátása során együttműködik a Vidékfejlesztési Tanácsadói Hálózat irányítását végző intézmény vezetőivel.
A HÁLÓZAT SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE
Központi Fejlesztési Programiroda
3. §
(1) A Hálózat központi szerve a Központi Fejlesztési Programiroda, mely az NFÜ keretei között működik.
(2) A Hálózat központi koordinációjával kapcsolatos feladatokat a Központi Fejlesztési Programiroda látja el, mely e feladatkörében:
a) koordinálja és összehangolja a miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó szakpolitikai szempontokat és a Hálózat által ellátott feladatokat;
b) értékeli és elemzi a Hálózat munkáját;
c) elkészíti a Hálózat éves munkatervét, valamint előkészíti és döntésre előterjeszti a hálózat beszámolóját;
d) előkészíti a Hálózat egészét érintő stratégiai döntéseket.
Regionális hálózati igazgatók feladatai
4. §
(1) Valamennyi az Országos Területfejlesztési Koncepcióról szóló 97/2005. (XII. 25.) OGY határozatban meghatározott tervezési-statisztikai régióban regionális hálózati igazgató működik. A regionális hálózati igazgatót feladatai ellátásában legfeljebb 2 fős titkárság segíti.
(2) A regionális hálózati igazgató illetékességi területén gondoskodik a kistérségi koordinátori hálózat működtetéséről. Ennek keretében feladatai különösen:
a) figyelemmel kíséri, értékeli és segíti az illetékességi területén működő a kistérségi koordinátorok e rendeletben foglalt tevékenységét; ennek keretében közvetíti a kistérségi koordinátorok felé a minisztérium egyes szakpolitikájához, valamint a Kormány területpolitikájának érvényesítéséhez szükséges információkat, tájékoztatja őket a regionális fejlesztési tanácsok, a térségi fejlesztési tanácsok és a megyei területfejlesztési tanácsok tervezett intézkedéseiről és döntéseiről;
b) kapcsolatot tart a dekoncentrált államigazgatási és szakmai szervezetekkel, a térségi közigazgatási, érdekvédelmi, civil szervezetekkel, valamint a tudományos élet szereplőivel;
c) a kistérségi koordinátorok közreműködésével területpolitikai szempontból figyelemmel kíséri és értékeli az adott régióban a fejlesztési programok és tervek megvalósulását;
d) figyelemmel kíséri a régiót érintő fejlesztési források, területi alapú támogatások pályázatait, a folyamatban levő pályázatok sorsát, útmutatást nyújt a pályázatokon való részvétel támogatásához, ösztönzéséhez;
e) a kistérségi koordinátorok részére továbbítja, illetőleg összegyűjti tőlük a kormányzati - különösen a terület-, gazdaság- és intézményfejlesztési, támogatási rendszerekkel összefüggő - tevékenység ellátásához, illetve végrehajtásához szükséges információkat;
f) kistérségi koordinátorok által készített jelentések alapján elemzéseket, beszámolókat készít a Központi Fejlesztési Programiroda részére;
g) együttműködik a Vidékfejlesztési Tanácsadói Hálózat regionális szintű vezetőivel.
Kistérségi koordinátorok feladatai
5. §
(1)[2] A kistérségekben - a (2) és a (3) bekezdésben foglaltak kivételével - kistérségenként egy kistérségi koordinátor működik.
(2) Két kistérségi koordinátor működik:
a) a kedvezményezett térségek besorolásáról szóló 311/2007. (XI. 17.) Korm. rendeletben meghatározott, a területfejlesztés szempontjából hátrányos helyzetű kistérségnek minősülő kistérségekben;
b) a miniszter külön döntése alapján az egyes kiemelt területfejlesztési és fejlesztéspolitikai célok megvalósításában érdekelt kistérségek esetében.
(3)[3] Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott regionális összlétszám, valamint a 4. § (1) bekezdésében meghatározott titkársági regionális összlétszám - a regionális hálózati igazgató kezdeményezésére a fejlesztéspolitikáért felelős miniszter által hozott döntés alapján - indokolt esetben átcsoportosítható a hálózati és titkársági összlétszám változatlansága és az (1) bekezdésben meghatározott minimális létszám változatlanul hagyása mellett.
(4)[4] A kistérségi koordinátor az illetékességi területén különösen az alábbi feladatokat látja el:
a) biztosítja a Kormány területpolitikájának kistérségi szinten való megjelenítését;
b) a Vidékfejlesztési Tanácsadói Hálózat szakembereivel közösen, egymással egyeztetett feladatmegosztásban közreműködik a fejlesztési projektek azonosításában, előkészítésében és megvalósításuk támogatásában;
c) a Vidékfejlesztési Tanácsadói Hálózat szakembereivel közösen, megfelelő rendszerességgel, ügyfélszolgálati napot tart;
d) tájékoztatást ad a folyamatban levő hazai és közösségi pályázati lehetőségekről, a pályázatokkal összefüggő finanszírozási kérdésekről, a területfejlesztési kompetenciába tartozó elfogadott tervek tartalmáról;
e) külön felkérés alapján adatokat gyűjt a terület- és regionális fejlesztés megalapozásához, a fejlesztési elképzelések kidolgozásához;
f) a fejlesztések sikeres megvalósítása érdekében rendszeresen tájékoztatja a regionális hálózati igazgatót a kistérségi szereplőktől érkező javaslatokról, kezdeményezésekről, kérdésekről;
g) területfejlesztési szempontból figyelemmel kíséri és értékeli az Új Magyarország Fejlesztési Terv (a továbbiakban: ÚMFT) operatív programjainak megvalósulását, valamint a decentralizált területfejlesztési források felhasználását;
h) figyelemmel kíséri a kistérségben előkészítendő jelentősebb fejlesztési projekteket az ötlettől annak megvalósításáig, közreműködik a projektek kidolgozásának, szükség esetén a projektek átdolgozásának ösztönzésében, szervezési segítséget nyújt ezek kidolgozásához, pályázatok benyújtásához;
i) közreműködik a központi közigazgatási szervek, a többségi állami vagy önkormányzati tulajdonú, illetve fejlesztési tanács által alapított, fejlesztéssel foglalkozó gazdálkodó szervezetek, valamint nonprofit szervezetek, önkormányzati szövetségek, kamarák, országos kisebbségi önkormányzatok kistérséget érintő programjainak megvalósításában;
j) közreműködik a nemzetközi, hazai és kistérségi területfejlesztési források felkutatásában, azok koordinált felhasználásában, a kitűzött területfejlesztési célok szerinti hasznosításában;
k) előre-, illetve haladéktalanul jelzi a regionális hálózati igazgatónak a kistérségben az életkörülményeket befolyásoló gazdasági-társadalmi, illetve környezeti konfliktushelyzetek kialakulását;
l) évente összegzést készít a kistérséget érintő jelentősebb változásokról, fejlesztésekről.
A HÁLÓZAT MUNKATÁRSAINAK JOGÁLLÁSA
6. §
(1)[5] A 3. § (1) bekezdésben foglaltak kivételével a Hálózat munkatársai tevékenységüket a regionális fejlesztési ügynökséggel (a továbbiakban: RFÜ) kötött, teljes munkaidőben történő foglalkoztatást eredményező munkaszerződés alapján látják el, kiválasztásuk nyilvános pályázat útján történik. Az RFÜ biztosítja a hálózat munkatársainak az RFÜ egyéb egységeitől való teljes szervezeti függetlenségét.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt munkatársak foglalkoztatásáról az RFÜ által létrehozott pályázati bíráló bizottság előterjesztése alapján - az NFÜ elnökének egyetértésével - az RFÜ vezetője dönt. A kistérségi fejlesztési tanács, illetve a többcélú kistérségi társulás véleményt nyilvánít az illetékességi területén működő kistérségi koordinátor kiválasztásával kapcsolatban.
ÖSSZEFÉRHETETLENSÉGI SZABÁLYOK
7. §[6]
(1) A Hálózat munkatársa munkavégzésre irányuló egyéb és további jogviszonyt - tudományos, oktatói, művészeti, lektori, szerkesztői, valamint jogi oltalom alá eső szellemi tevékenység, továbbá a közérdekű önkéntes tevékenység kivételével - csak a munkáltatói jogkör gyakorlójának engedélyével létesíthet.
(2) A Hálózat munkatársa nem folytathat olyan tevékenységet, nem tanúsíthat olyan magatartást, amely hivatalához méltatlan, vagy amely pártatlan, befolyástól mentes tevékenységét veszélyeztetné.
(3) A Hálózat munkatársa pártban tisztséget nem viselhet, párt nevében vagy érdekében közszereplést nem vállalhat.
(4) A Hálózat munkatársa nem lehet:
a) országgyűlési képviselő;
b) főpolgármester, főpolgármester-helyettes, megyei közgyűlés elnöke, alelnöke, polgármester, alpolgármester, helyi önkormányzati, illetve kisebbségi önkormányzati képviselő;
c) a megyei közgyűlés hivatalának, a polgármesteri hivatalnak vagy a körjegyzőségnek a köztisztviselője;
d) az önkormányzati társulás vagy a többcélú kistérségi társulás vezetője vagy alkalmazottja;
e) a kistérségi, térségi, regionális fejlesztési tanács, valamint megyei területfejlesztési tanács munkaszervezetének vezetője, illetve a kistérségi, térségi tanács, valamint a megyei területfejlesztési tanács munkaszervezetének alkalmazottja.
(5) Nem lehet a Hálózat munkatársa, akinek közeli hozzátartozója
a) országgyűlési képviselő, vagy
b) a Hálózat munkatársának illetékességi területével érintett tervezési-statisztikai régió, illetve a Központi Fejlesztési Programiroda munkatársa esetében az ország egész területe tekintetében a (4) bekezdés b) pontja hatálya alá esik.
(6) A Hálózat munkatársa és annak közeli hozzátartozója nem lehet pályázatíró szervezetnek semmilyen hányadban közvetett vagy közvetlen tulajdonosa, vezető tisztségviselője, felügyelő bizottságának tagja, továbbá pályázatíró szervezettel nem állhat semmilyen munkavégzésre irányuló jogviszonyban.
(7) A Hálózat munkatársa nem lehet pályázó szervezetnek semmilyen hányadban közvetett vagy közvetlen tulajdonosa, vezető tisztségviselője, felügyelő bizottságának tagja, továbbá pályázó szervezettel nem állhat semmilyen munkavégzésre irányuló jogviszonyban.
(8) A Hálózat munkatársa és annak közeli hozzátartozója nem vehet részt gazdasági társaság vezető tisztségviselőjeként, vagy azzal foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban állóként, vagy egyéni vállalkozóként, vagy eseti megbízásként a hálózati munkatárs illetékességi területével érintett tervezési-statisztikai régióban a fejlesztési források elnyerését lehetővé tevő pályázat írásában.
(9)[7] A Hálózat munkatársának közeli hozzátartozója nem állhat a hálózati munkatárs illetékességi területével érintett tervezési-statisztikai régióban fejlesztési források elnyerése érdekében pályázó szervezettel tulajdonosi jogviszonyban.
(10)[8] Amennyiben a hálózat munkatársának közeli hozzátartozója fejlesztési források elnyerése érdekében pályázó szervezettel munkaviszonyban, illetve munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll, köteles kezdeményezni e körülménynek az NFÜ honlapján történő közzétételét a pályázat benyújtásával egyidejűleg. Ha az érintettséget megalapozó körülmény a pályázat benyújtása után, de a támogatási döntés előtt következik be, az érintett személy köteles 8 munkanapon belül kezdeményezni a honlapon történő közzétételt.
(11)[9] Az összeférhetetlen helyzetet az érintett személynek annak felmerülésétől számított legkésőbb 15 napon belül a munkáltatói jogkör gyakorlójának írásban be kell jelentenie. A munkáltatói jogkör gyakorlója az érintett személyt 30 napos határidővel az összeférhetetlenség megszüntetésére hívja fel. A határidő eredménytelen eltelte, valamint az összeférhetetlenség fenti határidőben történő és az érintett személy önhibájából bekövetkezett elmaradása esetén a munkáltatói jogok gyakorlója a munkaviszonyt azonnali hatállyal megszünteti.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
8. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
(2) A kistérségi koordinációs hálózat az ÚMFT Tanácsadó Hálózat és az Önkormányzati és Térségi Koordinátori Hálózat feladatait veszi át.
(3) A kistérségi koordinációs hálózat tevékenységének teljes körű megkezdését követően, 2008. március 31-én hatályát veszti "Az ÚMFT Tanácsadó Hálózat" programról, az Új Magyarország Fejlesztési Terv regionális és helyi szintű pályázati támogató rendszeréről szóló 15/2006. (XII. 25.) MeHVM rendelet.
Gyurcsány Ferenc s. k.,
miniszterelnök
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 23/2008. (II. 10.) Korm. rendelet 1. § - a. Hatályos 2008.02.11.
[2] Megállapította a 17/2008. (I. 31.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése. Hatályos 2008.02.01.
[3] Beiktatta a 17/2008. (I. 31.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2008.02.01.
[4] Számozását módosította a 17/2008. (I. 31.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése. Hatályos 2008.02.01.
[5] Módosította a 386/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 2. § - a. Hatályos 2007.12.23.
[6] Megállapította a 17/2008. (I. 31.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2008.02.01.
[7] Módosította a 23/2008. (II. 10.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 2008.02.11.
[8] Beiktatta a 23/2008. (II. 10.) Korm. rendelet 2. § - a. Hatályos 2008.02.11.
[9] Számozását módosította a 23/2008. (II. 10.) Korm. rendelet 2. § - a. Hatályos 2008.02.11.