Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

6/2007. (I. 24.) Korm. rendelet

a kincstári vagyonnal való gazdálkodásról szóló 58/2005. (IV. 4.) Korm. rendelet módosításáról

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 109/C. §-ának (8) bekezdésében, valamint a 124. § (2) bekezdésének m) pontjában kapott felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:

1. §

A kincstári vagyonnal való gazdálkodásról szóló 58/2005. (IV. 4.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A rendeletben foglalt szabályokat a honvédelmi miniszter által honvédelmi célra feleslegesnek nyilvánított haditechnikai eszközök és készletek vagyonkezelésére és értékesítésére, a felsőoktatási intézményekre és a nemzetbiztonsági szolgálatokra mint vagyonkezelőkre, valamint az üvegházhatású gázok kibocsátási egységeinek kereskedelméről szóló 2005. évi XV. törvény alapján létrehozott, kincstári vagyonkörbe tartozó kibocsátási egységekkel való gazdálkodásra, a kibocsátási egységek vagyonkezelésére és értékesítésére a külön jogszabályban meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni."

2. §

Az R. 3. §-ának (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A kincstári vagyonkörbe került ingatlant és társasági részesedést a tulajdonszerzést eredményező jogügyletben szerző félként részt vevő személy vagy szervezet köteles a jogügylet létrejöttétől számított öt munkanapon belül a KVI-nak bejelenteni.

(4) A bejelentő a bejelentésben kérelmezheti az adott ingatlanra vagy társasági részesedésre vonatkozó vagyonkezelői jog megszerzését. Ilyen esetben a bejelentő és a KVI a bejelentést követő 60 napon belül kötelesek a vagyonkezelési szerződést megkötni. A KVI szükség esetén a szerződés megkötése előtt felhívja a bejelentőt a 8. § (2) bekezdésében megjelölt egyetértés igazolására."

3. §

Az R. 10. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Amennyiben a (2) bekezdés g) pontjában megjelölt ellenérték az egyéb vagyonkezelő által végzendő tevékenység, annak hónapokban vagy években meghatározott időtartamra eső, pénzben kifejezett értékét a vagyonkezelési szerződésnek - mint a vagyonkezelői jog ellenértékét - tartalmaznia kell. A vagyonkezelői jog megszerzésének és gyakorlásának ellenértékeként végzett tevékenységnek minősül különösen a vagyonkezelésbe vett eszközök értékcsökkenését meghaladóan végzett, azok értékét növelő beruházás, felújítás, továbbá az üzemeltetési költségek körébe nem tartozó, beruházásnak, felújításnak nem minősülő állagvédelem."

4. §

Az R. 14. § (2) bekezdésének felvezető mondata helyébe a következő rendelkezés lép:

"A vagyonkezelési szerződést rendkívüli felmondással - amennyiben a felek a szerződésben másként nem rendelkeznek - kizárólag a KVI szüntetheti meg. A rendkívüli felmondásra csak kivételesen indokolt esetben kerülhet sor, így különösen akkor, ha"

5. §

Az R. 16. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A köz- és magánpartnerség (PPP) keretében megvalósuló - a Kormány által előírt módon jóváhagyott - beruházás esetén a vagyonkezelő javaslatára, a közbeszerzési eljárásban nyertes ajánlattevő javára a KVI a beruházással érintett, kincstári vagyonba tartozó ingatlanon a szerződés futamidejére

a) térítésmentesen haszonélvezeti jogot alapíthat,

b) előzetes hozzájárulását adhatja földhasználati jog ingyenes alapításához."

6. §

Az R. 17. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"17. § (1) Kincstári vagyon bérbe- vagy használatba adására - amennyiben az nem tartozik az Áht. 108. § (1) bekezdés c) pontjának, illetve e szakasz (2) bekezdésének és (4) bekezdése második mondatának hatálya alá -csak nyilvános, indokolt esetben, kivételesen zártkörű versenyeztetés útján kerülhet sor. A versenyeztetési kötelezettség a határozott időre kötött szerződések meghosszabbítására is vonatkozik.

(2) Versenyeztetés nélkül bérbe- és használatba adható:

a) az ingatlan-nyilvántartásban önálló ingatlanként nem nyilvántartott, az önálló ingatlan területének 20%-át el nem érő, de legfeljebb 100 m2 területű, vízfelület esetén 1000 m2 területű része,

b) bármely ingatlan vagy ingó vagyontárgy 60 napot meg nem haladó határozott időtartamra,

c) külföldön lévő ingatlan, amennyiben nemzetközi szerződésben vállalt kötelezettség a versenyeztetés alkalmazását kizárja,

d) az a vagyonelem, amelynek vagyonkezelői jogát a vagyonkezelő ellenérték fejében szerezte meg, illetve gyakorolja, ide nem értve azokat a vagyonelemeket, amelyek az állam kizárólagos tulajdonát képezik, vagy amelyek vagyonkezelője legalább többségi állami tulajdonban lévő gazdasági társaság vagy közhasznú társaság,

e) az ingó vagyontárgy, amennyiben a bérbe- vagy használatba adás állami részesedéssel működő közhasznú társaság, gazdasági társaság részére történik.

(3) A vagyonkezelő irányítását vagy felügyeletét ellátó szerv vezetőjének hozzájárulásával mellőzhető a versenyeztetés, ha jogszabály rendelkezései vagy a bérbe-, használatba adás egyéb - a (2) bekezdés b), d) és e) pontjaiban meghatározottakon kívüli - körülményei a lehetséges bérlő (használó) személyének megválasztását olyan jelentős módon vagy mértékben korlátozzák, hogy a versenyeztetésből származó előnyök nem biztosíthatóak.

(4) A (2) bekezdés b) pontjának alkalmazása esetén a megkötött szerződést meghosszabbítani, vagy ugyanazon bérlővel, használóval újabb határozott időtartamú szerződést kötni csak versenyeztetést követően lehet. A (2) bekezdés d) pontjának második fordulata szerinti esetekben a bérbe-, illetve használatba adás indokolt esetben versenyeztetés nélkül is történhet, amennyiben azt a KVI vezérigazgatója - a KVI Hasznosítási Tanácsa javaslatára -engedélyezi.

(5) Zártkörű pályázat kiírására különösen akkor kerülhet sor, ha a vagyontárgy nyilvános pályáztatásának reális, tervezett költségei jelentősen csökkentenék a hasznosításból éves szinten elérhető bevételt, vagy ha a korábbi nyilvános pályázat eredménytelenül zárult és ezen eljárással is biztosítható a kincstári vagyon gazdaságos hasznosítása.

(6) Zártkörű pályázat esetén a kiíró köteles egyidejűleg, közvetlenül és azonos módon - a pályázati felhívás megküldésével - legalább három érdekeltet írásban felhívni az ajánlattételre. A zártkörű pályázati felhívás tartalma megegyezik a (8) bekezdésben foglaltakkal.

(7) A bérbe-, illetve használatba adásra vonatkozó pályázatot a vagyonkezelő írja ki. A vagyonkezelő köteles a nyilvános pályázati felhívást a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Hivatalos Értesítőben közzétenni. Ezen túlmenően a vagyonkezelő köteles a felhívást oly módon - így például napi- vagy hetilapban, hirdetési lapban, interneten hirdetési adatbázisban stb. - közzétenni, hogy az a lehetséges érdeklődők minél szélesebb köréhez juthasson el.

(8) A pályázati felhívás tartalmát a kiíró a vagyontárgy jellegétől és a bérbe- vagy használatba adás egyéb körülményeitől függően állapítja meg, tartalmaznia kell azonban legalább a következőket:

a) az érintett kincstári vagyontárgy megjelölését,

b) a pályázat elbírálása során a pályázatok rangsorolásakor alkalmazandó értékelési szempontokat,

c) a bérbe- vagy használatba adásra vonatkozó fontosabb feltételeket, a fizetés módjára vonatkozó előírásokat,

d) a pályázati ajánlatok benyújtásának helyét, módját és határidejét,

e) a pályázati ajánlatok elbírálási időpontját és az ajánlattevők értesítésének módját,

f) a pályázati ajánlat érvényességének feltételeit.

(9) A pályázati ajánlatok elbírálására vonatkozó döntést a vagyonkezelő hozza meg. A bérbe- vagy használatba adás versenyeztetésére egyebekben a 35. §, a 39. § (1)-(2) bekezdés, a 46. §, a 47. § és a 48. § rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell."

7. §

Az R. 22. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[(2) A KVI megbízásából tulajdonosi ellenőrzést végző személy köteles:]

"b) tevékenységének megkezdéséről az ellenőrzött szerv vezetőjét az ellenőrzés megkezdése előtt legalább 8 nappal tájékoztatni, és megbízólevelét bemutatni,"

8. §

Az R. 26. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Amennyiben az értékesítendő vagyontárgy egyedi bruttó forgalmi értéke az Áht. 109/K. § (2) bekezdésében meghatározott értéket nem haladja meg, a 27. § (2) bekezdésének megfelelő tartalmú értékesítési javaslat alapján, a (3)-(5) bekezdésben foglaltak megfelelő alkalmazásával a KVI vezérigazgatója dönt a kincstári vagyonkörből való kikerülés jóváhagyásáról."

9. §

Az R. 28. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Ha a javaslat a jogszabályi előírásoknak megfelel, a KVI a vagyonkezelő kezdeményezésétől számított 60 napon belül

a) javaslatot tesz a kincstári vagyonért felelős miniszternek az értékesítés jóváhagyására, amennyiben a vagyonkezelő kezdeményezésével egyetért,

b) dönt az értékesítés jóváhagyásáról a 26. § (2) bekezdésében megjelölt vagyontárgy esetén.

A határidőbe nem számít bele a hiánypótlási felhívás kiadása és a hiánypótlás teljesítése között eltelt idő."

10. §

Az R. 34. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A pályázati felhívást - függetlenül a kiíró személyétől - a KVI vezérigazgatója hagyja jóvá. A pályázati felhívás jóváhagyásra a 27. § (1) bekezdésében megjelölt javaslattal egyidejűleg is előterjeszthető. Az Áht. 109/I. § (1) bekezdésének hatálya alá tartozó vagyontárgyak értékesítése esetén a pályázati felhívás jóváhagyásához - a védettséget érintő kérdésekben - a védettség jellege szerint illetékes miniszter egyetértése szükséges. A miniszter egyetértését megadottnak kell tekinteni, amennyiben a részére megküldött pályázati felhívás szakmai szempontból történő módosítását - a kézbesítéstől számított 15 napon belül - nem kezdeményezi."

11. §

Az R. 44. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A (2) bekezdés szerinti javaslatot igazságügyi szakértő által ellenjegyzett, részletes gazdaságossági számításokra épülő szakvéleménnyel kell alátámasztani. A szakvéleménynek tartalmaznia kell minden, az ajánlat megítéléséhez szükséges számszerűsített adatot és egyéb információt, így különösen a vagyontárgy fenntartásának éves költségét (üzemeltetés, fenntartás, őrzés stb.), becsült piaci értékének jövőbeni várható változását (figyelemmel az amortizáció, az infláció, a piaci árak változásainak együttes hatására), a KVI reális vételárra vonatkozó, hasonló jellegű vagyontárgyak értékesítése során szerzett gyakorlati tapasztalatainak bemutatását, a további pályáztatási eljárások becsült költségét."

12. §

Az R. 45. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A harmadik eredménytelen pályázatot követően a kiíró új értékbecslés alapján - az értékesítési jóváhagyás 26. § (5) bekezdése szerinti érvényességi idején belül -ismételten megkísérelheti az értékesítést. Az újabb nyilvános pályázatok során az új értékbecslésben foglalt becsült forgalmi érték alapulvételével kell a 44. §-ban és az (1)-(2) bekezdésben foglaltakat alkalmazni."

13. §

Az R. 46. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A pályázatok elbírálására vonatkozó indokolt döntésről a KVI a kiírót haladéktalanul értesíti. A kiíró a döntésről - a KVI általi értesítést követően haladéktalanul -írásban tájékoztatja az ajánlattevőket. A kiíró a pályázat eredményét a 34. § (2)-(3) bekezdésében megjelölt módon, a szerződésre vonatkozó adatokat pedig az Áht. 15/B. § (1) bekezdésének megfelelően közzéteszi."

14. §

Az R. 48. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A kiíró a pályázók számát a pályázatok bontásáig, az ajánlatok tartalmát a döntéshozatalig, illetve a 42. § (2) és (3) bekezdésében megjelölt tárgyalás megkezdéséig köteles titkosan kezelni, arról felvilágosítást sem kívülállóknak, sem a pályázaton részt vevőknek nem adhat."

15. §

Az R. 56. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Ha megyei önkormányzat a kérelmező, vagy valamely települési önkormányzat más települési önkormányzat területén lévő ingatlanra nyújt be kérelmet, a KVI kikéri az ingatlan fekvése szerinti települési önkormányzat véleményét. Az önkormányzat véleménye a KVI-t a javaslattétel során nem köti, amennyiben azonban az ingatlan fekvése szerinti önkormányzat a megkeresés nyomán tulajdonba adásra vonatkozó igényt jelent be, az (1)-(3) bekezdésben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni. Amennyiben az önkormányzat a KVI felhívására 60 napon belül nem nyilatkozik, úgy kell tekinteni, hogy a kérelem teljesítésével egyetért."

16. §

Az R. az alábbi X. fejezettel és 58/A-58/B. §-okkal egészül ki, az eredeti X. fejezet számozása egyidejűleg XI. fejezetre változik:

"X. Fejezet

Központi költségvetési szervek elhelyezése

58/A. § (1) A központi költségvetési szervek - a Magyar Honvédség szervezetei kivételével - minden elhelyezésükkel összefüggő kérdésben - így különösen az általuk használt ingatlanok feleslegessé válása, illetve további ingatlanok használata iránti igény esetén - kötelesek előzetesen a KVI vezérigazgatójával írásban egyeztetni.

(2) A kormányzati elhelyezés megszervezése érdekében a központi költségvetési szervek által használt ingatlanok használatának, hasznosításának gazdaságosságát, célszerűségét a KVI jogosult ellenőrizni.

(3) Az ellenőrzés során a KVI munkatársa - a KVI vezérigazgatója által kiadott megbízó levelének felmutatásával - jogosult:

a) az ellenőrzött költségvetési szerv által használt ingatlan területére, helyiségeibe belépni,

b) az ingatlanhasználattal összefüggő iratokba és más dokumentumokba, elektronikus adathordozón tárolt adatokba - a külön jogszabályokban meghatározott adat- és titokvédelmi előírások betartásával - betekinteni, azokról másolatot vagy kivonatot készíttetni,

c) az ellenőrzött költségvetési szerv vezetőjétől és gazdasági vezetőjétől írásban vagy szóban eseti vagy rendszeres felvilágosítást, információt kérni.

(4) Az ellenőrzés lefolytatására egyebekben a 22. § (2)-(3) bekezdés és a 23. § rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

58/B. § (1) Központi költségvetési szerv - a Magyar Honvédség szervezetei kivételével - az 58/A. § (1) bekezdésében meghatározott körben kizárólag a KVI előzetes jóváhagyásával

a) indíthat ingatlan tulajdonjogának megszerzésére irányuló közbeszerzési vagy más (pl. kisajátítási) eljárást,

b) köthet ingatlanra vonatkozó olyan jogügyletet, amely a Magyar Állam tulajdonszerzését eredményezi (pl. adásvétel, csere, ajándékozás stb.),

c) indíthat ingatlanra vonatkozó használati jogosultság bármely jogcímen történő megszerzésére vagy átengedésére irányuló eljárást (pl. bérleti, használati, haszonélvezeti, haszonbérleti, haszonkölcsön stb.),

d) köthet saját maga vagy más központi költségvetési szerv javára ingatlanra vonatkozó használati jogosultságot eredményező (pl. bérleti, használati, haszonélvezeti, haszonbérleti, haszonkölcsön stb.) megállapodást,

e) köthet kincstári vagyonkörbe tartozó ingatlan használatának bármely jogcímen (pl. bérlet, használat, haszonélvezet, haszonbérlet, haszonkölcsön stb.) történő átengedésére vonatkozó megállapodást.

(2) Az (1) bekezdés c)-e) pontjaiban foglaltakat nem kell alkalmazni, amennyiben

a) a használati jogosultság 60 napot meg nem haladó határozott időtartamra szól, vagy

b) a használati jogosultság határozatlan időre szól, és

ba) az ingatlan egyedi bruttó nyilvántartási értéke az ötmillió forintot nem haladja meg, vagy

bb) önálló ingatlanonként legfeljebb 25 m2-t meg nem haladó területrészre vonatkozik, vagy

bc) a jogügyletben várható, illetve meghatározott - egyszeri vagy időszakonként megállapított díj esetén az egy évre vonatkozó - ellenszolgáltatás értéke a bruttó egymillió forintot nem haladja meg,

bd) a jogügylet külföldön lévő ingatlanra vonatkozik,

be) a vagyonkezelői jognak az Áht. 109/G. §-ának (1) bekezdésében megjelölt átruházására kerül sor.

(3) A (2) bekezdés a) pontjának alkalmazása esetén a megkötött szerződést meghosszabbítani, vagy ugyanazon szerződő féllel újabb használati jogosultságra vonatkozó szerződést kötni kizárólag a KVI előzetes jóváhagyásával lehet.

(4) A központi költségvetési szerv a KVI (1) és (3) bekezdésben foglalt előzetes jóváhagyása iránti kérelmét az ingatlan(rész) és a jogcím pontos megjelölésével, részletes indokolással az irányítást vagy felügyeletet gyakorló szerv vezetőjének útján, annak egyetértésével terjesztheti elő. A KVI 30 napon belül dönt a kérelemről, amely határidőbe az esetleges hiánypótlás időtartama nem számít bele."

17. §

Az R. 60. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A 44. §-t és a 45. §-t olyan vagyontárgy értékesítésére irányuló pályázatnál is alkalmazni kell, amelyre e rendelet hatálybalépésekor a kincstári vagyonból történő kikerülést engedélyező - a kincstári vagyonért felelős miniszter vagy a KVI által kiadott - érvényes jóváhagyás vonatkozik. Ilyen esetben a becsült forgalmi érték helyett az értékesítési jóváhagyásban meghatározott minimális vételár alapulvételével kell a 44. §-ban és a 45. § (1)-(2) bekezdésében foglaltakat alkalmazni. A harmadik eredménytelen pályázatot követően ilyen esetben is lehetőség van a 45. § (3) bekezdésben foglaltak alkalmazására. A 44. és 45. §-ban foglalt feltételek vizsgálatakor az e rendelet hatálybalépése előtt lefolytatott eredménytelen nyilvános pályázatot is figyelembe kell venni."

18. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R. 3. § (2) bekezdése, 57. §-a, valamint az 58. § (2) bekezdése hatályát veszti.

(3) Az R. 10. § (2) bekezdés p) pontját azon vagyonkezelési szerződésekre is alkalmazni kell, amelyeket e rendelet hatálybalépése előtt kötöttek, de módosításukra e rendelet hatálybalépését követően bármely okból sor kerül.

Gyurcsány Ferenc s. k.,

miniszterelnök