5/2008. (VI. 5.) NFGM-EüM együttes rendelet
az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium szervezeti egységének a 2004-2006. évi Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program egészségügyi és szociális intézkedései végrehajtásában közreműködő szervezetté történő kijelöléséről és feladatairól szóló 10/2004. (IV. 7.) FMM-ESZCSM együttes rendelet módosításáról
Az Európai Unió strukturális alapjaiból és Kohéziós Alapjából származó támogatások hazai felhasználásáért felelős intézményekről szóló 1/2004. (I. 5.) Korm. rendelet 20. § (5) bekezdésében, valamint 33. § (3) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter feladat- és hatásköréről szóló 134/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § h) pontjában, illetve az egészségügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 161/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörünkben a következőket rendeljük el:
1. §
Az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium szervezeti egységének a 2004-2006. évi Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program egészségügyi és szociális intézkedései végrehajtásában közreműködő szervezetté történő kijelöléséről és feladatairól szóló 10/2004. (IV. 7.) FMM-ESZCSM együttes rendelet (a továbbiakban: FMM-ESZCSM R.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"1. § A rendelet hatálya kiterjed
a) a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség szervezetébe tartozó, Humán Erőforrás Programok Irányító Hatóságára (a továbbiakban: irányító hatóság), valamint az Egészségügyi Minisztériumnak a 2004-2006. évi Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program egészségügyi intézkedései végrehajtását ellátó háttérintézményére, a Strukturális Alapok Programirodára (a továbbiakban: Programiroda), valamint
b) arra a jogi személyre, a pártok kivételével, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságra, amely a projektje, programja végrehajtásához - a 2004-2006. évi Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program egészségügyi intézkedéseinek végrehajtása keretében - az Európai Unió által, az Európai Regionális Fejlesztési Alapból nyújtott támogatásokat, illetve az ezekhez társuló költségvetési forrásokat kívánja felhasználni, illetőleg használja fel."
2. §
Az FMM-ESZCSM R. 2. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E rendelet alkalmazásában]
"b) egészségügyi intézkedések:
ba) Operatív Program 4.3. intézkedés: az egészségügy infrastruktúrájának fejlesztése a hátrányos helyzetű régiókban, valamint
bb) Operatív Program 4.4. intézkedés: az egészségügyi információtechnológia fejlesztése a hátrányos helyzetű régiókban."
3. §
Az FMM-ESZCSM R. 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"3. § Az Operatív Program egészségügyi intézkedései végrehajtásában - az R. 20. § (1) bekezdésében meghatározott - közreműködő szervezetként a Programiroda jár
el."
4. §
Az FMM-ESZCSM R. II. Fejezetének címe helyébe a következő cím lép:
"A PROGRAMIRODA JOGAI ÉS KÖTELEZETTSÉGEI AZ EGÉSZSÉGÜGYI INTÉZKEDÉSEK VÉGREHAJTÁSA SORÁN"
5. §
Az FMM-ESZCSM R. 4. §-ának felvezető szövegrésze, valamint a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. § A Programiroda az egészségügyi intézkedések végrehajtása során
a) beterjeszti az irányító hatóság felé jóváhagyásra az Európai Regionális Fejlesztési Alapból származó pénzeszközök fogadásával kapcsolatos eljárási szabályokat tartalmazó belső működési kézikönyvét,"
6. §
Az FMM-ESZCSM R. 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az egészségügyi intézkedések végrehajtása során nyújtott támogatások pályázati dokumentációja előkészítő munkacsoport (a továbbiakban: munkacsoport) elnöke az irányító hatóság képviselője. Tagjait az irányító hatóság jelöli ki, a Programiroda javaslatára."
7. §
Az FMM-ESZCSM R. 12. §-a és az azt megelőző alcím helyébe a következő rendelkezés lép:
"Monitoring tevékenység
12. § (1) Az Európai Regionális Fejlesztési Alap által társfinanszírozott egészségügyi intézkedések esetében az eljárásrendi és teljesítési monitoringért, a pénzügyi és a szakmai monitoringért, valamint a monitoring folyamat általános összehangolásáért a Programiroda felelős. A Programiroda dönt az előrehaladási jelentések elfogadásáról, és javaslatot tesz az irányító hatóság részére az esedékes támogatási részlet kifizetésére, feltéve, hogy meggyőződött a tény szerinti, eljárásrendi teljesítésről, igazolta a szakmai és a pénzügyi teljesítést.
(2) A Programiroda az (1) bekezdésben meghatározott eljárásrendi és teljesítési monitoring feladatkörében:
a) befogadja és feldolgozza a kedvezményezettek által készített előrehaladási jelentéseket,
b) nyomon követi az előrehaladási jelentések beérkezését, és intézkedik a benyújtás érdekében,
c) ha a végső kedvezményezett a jelentéstételi határidőt elmulasztja, írásban felszólítja a jelentés megküldésére, eredménytelen felszólítás esetén kezdeményezheti a végső kedvezményezettel kötött támogatási szerződéstől való elállást,
d) ellenőrzi a kedvezményezettek előrehaladási jelentéseit formai és tartalmi szempontból,
e) ellenőrzi a közbeszerzési eljárások lefolytatásának szabályszerűségét,
f) biztosítja a monitoring folyamat során keletkezett dokumentumokat az irányító hatóság részére,
g) részt vesz a monitoring folyamat az irányító hatóság által jóváhagyott formadokumentumainak előkészítésében,
h) összegyűjti az adott projekt monitoringjában részt vevő személyek elérhetőségét, rögzíti a felelősöket, és a projektekre lebontott adatbázist továbbítja az irányító hatósághoz,
i) befogadja a jelentések pénzügyi elszámolásaként benyújtott, külön jogszabályban meghatározott dokumentumokat, különösen a kifizetést igénylő dokumentumot, a számlák másolatait és a számlaösszesítőket,
j) ellenőrzi, hogy a kedvezményezett az eredeti számlán feltüntette-e azt, hogy az adott számú projektre történő elszámolásra nyújtották be,
k) biztosítja az egységes monitoring információs rendszer adatbázisának naprakész feltöltését,
l) kockázatelemzés alapján éves helyszíni ellenőrzési tervet készít, és azt az irányító hatóságnak jóváhagyásra az előző év november 30-ig benyújtja,
m) lebonyolítja a projektek helyszíni ellenőrzését,
n) jegyzőkönyvet készít a helyszíni ellenőrzésről,
o) elkészíti az éves átfogó és a negyedéves intézkedésszintű jelentést, és továbbítja az irányító hatósághoz.
(3) A szakmai monitoring célja a szerződések teljesítése szakmai megalapozottságának ellenőrzése. A Programiroda a szakmai monitoring feladatkörében:
a) a szakmai monitoring tevékenység ellátására - az irányító hatóság által a szakmailag felelős tárca iránymutatásai szerint kidolgozott kiválasztási szempontok alapján -az egészségügy tekintetében az Egészségügyi Minisztériummal együttműködve pályázati ablakonként, központi programonként vagy intézkedésenként szakértőket, valamint vezető monitort jelöl ki, felkészíti őket a feladatuk ellátására, valamint összehangolja tevékenységüket,
b) adatokkal tölti fel és kezeli az egységes monitoring információs rendszer szakmai adatbázisát,
c) kockázatelemzés alapján biztosítja a monitoring szakértők látogatásait a projektek helyszínén, illetve, amennyiben a projektről szerzett információk és problémafeltárás alapján indokolt, a helyszíni ellenőrzést, ezek alapján szükség esetén a vonatkozó jogszabályokban meghatározott beavatkozást kezdeményez, amelyről az irányító hatóságot tájékoztatja,
d) a külön jogszabályban előírt módon benyújtott projekt-előrehaladási jelentések szakmai hitelesítését, a szakmai hitelesítési jelentésrészlet elkészítését biztosítja,
e) befogadja és feldolgozza a monitoring szakértők által készített jelentéseket és jegyzőkönyveket, ezek alapján pályázati ablakonként negyedévente szakmai jelentést készít a (2) bekezdés o) pontban meghatározott negyedéves intézkedésszintű jelentés elkészítéséhez,
f) a projektszintű végrehajtási problémák kezelésére szakmai konzultációt biztosít a projektek végrehajtói számára,
g) az Európai Bizottság részére továbbítandó éves végrehajtási jelentés előkészítése céljából évente átfogó szakmai jelentést készít az irányító hatóság részére.
(4) A Programiroda a pénzügyi monitoring feladatkörben megvizsgálja a benyújtott elszámolásokat, a támogatás alapjául szolgáló számlákat, egyéb számviteli bizonylatokat, valamint előleg esetén az előlegfolyósítás dokumentumait. Ennek keretében
a) ellenőrzi és megállapítja, hogy az elszámolásra benyújtott kiadások, költségek megfelelnek-e a szerződéses feltételeknek és a hatályos, vonatkozó jogszabályokban foglaltaknak,
b) ellenőrzi, hogy a számlák, a számlaösszesítőben megadott számlatételek és egyéb számviteli bizonylatok a támogatási szerződésben meghatározott jogcímre vonatkoznak-e, és összegüket tekintve is megfelelnek-e az előirányzott költségeknek,
c) ellenőrzi a kedvezményezett nevének és bankszámlaszámának a támogatási szerződéssel való összhangját, valamint a szállító részére történő közvetlen kifizetési igény esetén ellenőrzi a számla alapján az elszámolásban megjelölt és a szállítói számlán szereplő bankszámlaszám egyezőségét,
d) ellenőrzi, hogy a számlát, illetve egyéb számviteli bizonylatot a támogatási szerződésben meghatározott projekt megvalósításához kapcsolódó kivitelezési szerződésben meghatározott kivitelező, szállító állította-e ki,
e) ellenőrzi, hogy az elszámolásra benyújtott kiadások, költségek teljesítése a pályázati kiírásban, illetve a támogatási szerződésben előírt határidőn belül történt-e,
f) a szerződéses kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése során vizsgálja, hogy az elszámolásra benyújtott számlát, illetve az egyéb számviteli bizonylatokat a kedvezményezett által lefolytatott közbeszerzési eljárás nyertes szállítója állította-e ki,
g) ellenőrzi a saját erő felhasználását,
h) ellenőrzi, hogy a kiadások a jogosultsági feltételeknek megfelelően merültek-e fel,
i) ellenőrzi, hogy nem áll-e fenn köztartozás és támogatáshalmozódás,
j) biztosítja a projektszintű pénzügyi hitelesítési részjelentés elkészítését,
k) a támogatási keretből felhasznált források ismeretében megállapítja az utalható támogatási összeget, és biztosítja az elektronikus átutalás feltételeit.
(5) A Programiroda az ellenőrzést követően a projektszintű hitelesítési jelentések alapján összeállítja a kifizetésekhez szükséges hazai forrás és közösségi hozzájárulás biztosítására vonatkozó, intézkedésszintű forráslehívási kérelmet és a forráslehíváshoz kapcsolódó hitelesítési jelentést, és azokat benyújtja az irányító hatóságnak."
8. §
Az FMM-ESZCSM R. 13. §-a és az azt megelőző alcím helyébe a következő rendelkezés lép:
" Követeléskezelés
13. § (1) A Programiroda felelős a 2. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott egészségügyi intézkedések követeléskezeléséért, a jogtalanul igénybe vett vagy visszafizetésre meghatározott összegek nyilvántartásáért és beszedéséért.
(2) Az (1) bekezdés szerinti feladatkörön belül a Programiroda
a) intézkedik a megítélt visszafizetési kötelezettségekből eredő pénzeszközök beszedéséről, az Operatív Program számlájára történő utalásról, késedelmes törlesztés esetén a kamattartozás megállapításáról, a kedvezményezett értesítéséről és a keletkezett követelés behajtásáról,
b) azirányító hatóság tájékoztatása alapján szerződésenként nyilvántartja a jogtalanul igénybe vett vagy visszafizetésre meghatározott támogatásokból keletkezett követelések tőke- és - a támogatási szerződés vonatkozó pontjai figyelembevételével megállapított - kamatösszegeit,
c) a b) pont szerinti tartozásról értesíti az érintett kedvezményezetteket, intézkedik a követelések beszedése érdekében, ennek keretében - önkéntes teljesítés hiányában - érvényesíti a támogatási szerződésben kikötött biztosítékot, indokolt esetben végrehajtási, illetve - az irányító hatóság előzetes álláspontjának kikérése mellett és felhatalmazása alapján - felszámolási eljárást kezdeményez,
d) naprakész nyilvántartást vezet a behajtott követelésekről, negyedévenként tételesen egyeztet az irányító hatósággal,
e) a kedvezményezettek teljes körére kiterjedően figyelemmel kíséri a Cégközlönyt annak érdekében, hogy a cégbíróságok által közzétett, más szervezetek által kezdeményezett csőd-, felszámolási és végelszámolási eljárásban - az irányító hatóság képviseletében, nevében - a hitelezői igényt bejelentse és az eljárások során érdekeit képviselje,
f) jogosult kiadni az azonnali beszedési megbízásra szóló felhatalmazás visszavonására vonatkozó hozzájáruló nyilatkozatot."
9. §
Az FMM-ESZCSM R. 15. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A Programiroda a kézikönyvben foglaltak szerint az egészségügyi intézkedések végrehajtására belső működési kézikönyvet készít, amelyet az irányító hatóság vezetője hagy jóvá."
10. §
Az FMM-ESZCSM R. 16. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Az ellenőrzés vonatkozásában a Programiroda
a) megküldi az irányító hatóság részére a Programiroda belső ellenőrzését ellátó részleg által az uniós támogatások felhasználásával összefüggésben végrehajtott belső ellenőrzések ellenőrzési jelentéseit a jelentés kézhezvételét követő 15 napon belül,
b) megküldi az irányító hatóság részére az Európai Számvevőszék, az Európai Bizottság, a kifizető hatóság, a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, az Állami Számvevőszék és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség belső ellenőrzésért felelős nemzeti egysége által végrehajtott ellenőrzésekről szóló ellenőrzési jelentéseket azok kézhezvételét követő 15 napon belül,
c) megküldi az irányító hatóság részére az európai uniós támogatások felhasználásával összefüggő ellenőrzési jelentések alapján készített intézkedési terveket azok elkészültét követő 15 napon belül,
d) a c) pontban említett intézkedési tervek végrehajtásának helyzetéről (a végrehajtott intézkedésekről, a végre nem hajtott intézkedésekről és azok indokáról) évente egy alkalommal -január 15-ig - összefoglaló keretében tájékoztatja az irányító hatóságot."
11. §
Az FMM-ESZCSM R. 17. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A Programiroda köteles a feladatkörének ellátása során bekövetkezett szabálytalansággal összefüggő visszafizetési kötelezettségének az Operatív Program számlájára történő befizetéssel eleget tenni."
12. §
Az FMM-ESZCSM R. 19. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"19. § (1) A Programiroda a monitoring tevékenységgel összefüggésben a 2. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott egészségügyi intézkedések esetén
a) negyedévente átfogó jelentést készít az érintett projektek és intézkedések előmeneteléről, és azt eljuttatja az irányító hatósághoz,
b) évente az irányító hatóság éves jelentéséhez átfogó jelentést készít az érintett intézkedések előrehaladásáról, és azt eljuttatja az irányító hatóságnak.
(2) Az irányító hatóság eseti jelleggel egyéb, a 2. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott egészségügyi intézkedésekhez kapcsolódó jelentés benyújtására jogosult felhívni a Programirodát, amelynek az köteles eleget tenni."
13. §
Az FMM-ESZCSM R. 22. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a § eredeti szövegének számozása (1) bekezdésre módosul:
"(2) Ez a rendelet a strukturális alapok keretében nyújtott támogatások irányítási és ellenőrzési rendszerei tekintetében az 1260/1999/EK tanácsi rendelet végrehajtása részletes szabályainak megállapításáról szóló, 2001. március 2-i 438/2001/EK bizottsági rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg."
14. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba, és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.
(2) Hatályát veszti az FMM-ESZCSM R. 20. §-a és az azt megelőző alcím.
15. §
Ez a rendelet a strukturális alapok keretében nyújtott támogatások irányítási és ellenőrzési rendszerei tekintetében az 1260/1999/EK tanácsi rendelet végrehajtása részletes szabályainak megállapításáról szóló, 2001. március 2-i 438/2001/EK bizottsági rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
Bajnai Gordon s. k.,
nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter
Dr. Székely Tamás s. k.,
egészségügyi miniszter