19/2009. (IV. 16.) KHEM rendelet
a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdése b) pont 11. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 133/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. §
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (a továbbiakban: MR.) 2. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A rendelet alkalmazásában
a) útkímélő-tengelynek kell tekinteni a jármű olyan hajtott tengelyét, amelyen
aa) négy gumiabroncs van felszerelve (ikerabroncsozású), és
ab) a tengely felfüggesztése légrugós vagy azzal egyenértékű (az egyenértékűség megállapításának feltételeit az A. Függelék A/48. számú melléklet 3.11. pontja tartalmazza);
b) útkímélő tengelycsoportnak kell tekinteni azt a két tengelyből álló tengelycsoportot, amelynek
ba) egyik tengelye útkímélő tengely, illetve
bb) hajtott tengelye vagy tengelyei ikerabroncsozásúak, továbbá tengelyterhelései nem haladják meg a 9,5 tonnát."
2. §
(1) Az MR. 5. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A járművek megengedett legnagyobb hosszúsága:
a) két tengelyes autóbusznál: 13,50 méter,
b) kettőnél több tengelyes autóbusznál: 15,00 méter,
c) egyéb járműnél-kivéve a félpótkocsit-: 12,00méter.
A félpótkocsi leghátsó pontjának függőleges síkja és a királycsap tengelye közötti távolság a 12,00 métert, a félpótkocsi első részének bármely pontja és a királycsap tengelye közötti távolság a 2,04 métert nem haladhatja meg.
Az a) és b) pontban meghatározott megengedett hosszúságot az autóbusz hátsó falára esetenként rögzített tartozékkal együttesen kell érteni."
(2) Az MR. 5. §-a a következő új (6) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (6)-(7) bekezdés jelölése (7)-(8) bekezdésre változik:
"(6) A gépkocsi hátsó tengelye és az általa vontatott pótkocsi első tengelye közötti távolság nem lehet kisebb 3,00 méternél."
3. §
(1) Az MR. 6. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A fúvott gumiabronccsal felszerelt kerekű jármű megengedett legnagyobb össztömege
a) kéttengelyes jármű - kivéve az aa) alpontban meghatározott jármű - esetében a | 18,0 tonnát, |
aa) kizárólag belföldi forgalomban használt jármű esetében a | 20,0 tonnát, |
b) háromtengelyes | |
ba) gépjármű esetében - kivéve a bb) alpontban meghatározott gépjármű - a | 25,0 tonnát, |
bb) útkímélő tengelycsoporttal rendelkező gépjármű esetében a | 26,0 tonnát, |
bc) pótkocsi esetében a | 24,0 tonnát, |
c) négy és ennél több tengelyes jármű - | |
kivéve a ca) alpontban meghatározott jármű - esetében a | 30,0 tonnát, |
ca) két kormányzott tengellyel, továbbá útkímélő tengelycsoporttal rendelkező gépjármű a | 32,0 tonnát, |
nem haladhatja meg."
(2) Az MR. 6. §-a a következő új (2)-(3) bekezéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (2)-(3) bekezdés jelölése (4)-(5) bekezésre változik:
"(2) A négytengelyes gépjármű tonnában kifejezett össztömege nem haladhatja meg a legelső és leghátsó tengely méterben kifejezett távolságának az ötszörösét.
(3) A fúvott gumiabronccsal felszerelt kerekű járműszerelvény együttes megengedett legnagyobb össztömege
a) háromtengelyes járműszerelvény vagy csuklós jármű esetében a | 28,0 tonnát, |
b) négytengelyes járműszerelvény, amely kéttengelyes gépjárműből és | |
ba) kéttengelyes pótkocsiból, illetve fél-pótkocsiból - kivéve a bb) alpontban meghatározott járműszerelvényt - áll, ideértve a négytengelyes csuklós járművet is, a | 36,0 tonnát, |
bb) kéttengelyes félpótkocsiból áll a ha a félpótkocsi tengelytávolsága legalább 1,8 méter és a gépjármű útkímélő tengellyel rendelkezik, | 38,0 tonnát, |
c) öt vagy ennél több tengelyes járműszerelvény - kivéve a ca) alpontban meghatározott járműszerelvényt -, továbbá a csuklós jármű a | 40,0 tonnát, |
ca) "40 láb hosszú ISO konténer"-t szállító félpótkocsiból álló járműszerelvény esetében a | 44,0 tonnát |
nem haladhatja meg."
4. §
(1) Az MR. 7. § (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A jármű tengelyterhelése fúvott gumiabronccsal felszerelt jármű esetében - kivéve a (7) bekezdésben meghatározott esetet -
aa) nem hajtott tengelynél a | 10,0 tonnát, |
ab) hajtott tengelynél a | 11,5 tonnát |
nem haladhatja meg.
(2) Ha a két tengelyből álló tengelycsoportnál a szomszédos tengelyek egymástól mért távolsága (d)
a) 1,00 méternél kisebb (d < 1,00 m), a két tengelyt - a megengedett tengelyterhelés szempontjából - egy tengelynek kell tekinteni, az ilyen tengelycsoport együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése | |
aa) pótkocsi és félpótkocsi esetében | 11,0 tonna, |
ab) gépjármű esetében | 11,5 tonna, |
b) legalább 1,00 méter és kisebb 1,30 méternél (1,00 m ≤ d < 1,30 m), az ilyen tengelycsoport együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése gépjármű, pótkocsi és félpótkocsi esetében | 16,0 tonna, |
c) legalább 1,30 méter és kisebb 1,80 méternél (1,30 m ≤ d < 1,80 m), az ilyen tengelycsoport együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése | |
ca) nem útkímélő tengelycsoport esetében | 18,0 tonna, |
cb) útkímélő tengelycsoport esetében | 19,0 tonna. |
(3) Ha a három tengelyből álló tengelycsoportnál a szomszédos tengelyek egymástól mért távolsága (d)
a) legfeljebb 1,30 méter (d < 1,30 m), az ilyen tengelycsoport együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése | |
aa) pótkocsi és félpótkocsi esetében | 21,0 tonna |
ab) gépjármű esetében | 22,0 tonna |
b) 1,30 méternél nagyobb (1,30 m < d), az ilyen tengelycsoport együttes megengedett legnagyobb tengelyterhelése | 24,0 tonna. |
(2) Az MR. 7. §-a a következő új (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejűleg a jelenlegi (4)-(7) bekezdés jelölése (5)-(8) bekezdésre változik:
"(4) Tengelycsoportban lévő tengelynek azt a tengelyt kell tekinteni, amelynek távolsága a szomszédos tengelytől kisebb 1,80 méternél (d < 1,80 m)."
5. §
Az MR. 25. §-a a következő új (5)-(7) bekezdéssel egészül ki:
"(5) A nemzetközi forgalomban használt M2 és M3 kategóriájú gépkocsikat és ezek O kategóriába sorolt pótkocsijait, valamint az N2 és N3 kategóriába sorolt gépkocsikat és ezek O3 és O4 kategóriába sorolt pótkocsijait mérettáblával kell ellátni. A mérettáblát a gyári tábla mellé, vagy azzal összevontan kell kialakítani.
(6) A mérettábla a következő adatokat tartalmazza:
1. a gyártó neve;
2. a jármű azonosító száma;
3. a gépjármű, a pótkocsi vagy félpótkocsi (L) hossza;
4. a gépjármű, a pótkocsi vagy félpótkocsi (W) szélessége;
5. adatok a járműszerelvény hosszának méréséhez:
a) távolság a gépjármű eleje és a csatlakozó-berendezésének középpontja között (vonóhorog vagy nyeregszerkezet); több összekapcsolási pontú nyeregszerkezetnél a legkisebb és a legnagyobb értékeket (amin és amax) kell megadni,
b) távolság a pótkocsi csatlakozó-berendezésének középpontja (vonószem) vagy a félpótkocsi csatlakozó-berendezésének középpontja (királycsap) és a pótkocsi vagy a félpótkocsi hátulja között; több összekapcsolási pontú nyeregszerkezetnél a legkisebb és a legnagyobb értékeket (bmin és bmax) kell megadni.
A járműszerelvény hosszának meghatározásakor az összekapcsolt vonójármű és pótkocsi hossztengelye egybe kell essen.
(7) A (6) bekezdés 1. és 2. pontjában meghatározott adatokat nem kell megismételni, ha a járművön a gyári táblát és a mérettáblát összevontan alakították ki."
6. §
Az MR. 120. §-a a következő 116. ponttal egészül ki:
[Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:]
"116. a Tanács 96/53/EK irányelve (1996. június 25.) a Közösségen belül közlekedő egyes közúti járművek nemzeti és a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb méreteiről, valamint a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb össztömegének megállapításáról, valamint annak a 2002/7/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel történt módosítása."
7. §
(1) Ez a rendelet - (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2) Az 5. § 2010. január 1-jén lép hatályba.
(3) Ez a rendelet 2010. január 2-án hatályát veszti.
8. §
Ez a rendelet a Közösségen belül közlekedő egyes közúti járművek nemzeti és a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb méreteiről, valamint a nemzetközi forgalomban megengedett legnagyobb össztömegének megállapításáról szóló, 1996. június 25-i 96/53/EK tanácsi irányelv, valamint annak a 2002/7/EK európai parlamenti és tanács irányelvvel történt módosításának való megfelelést szolgálja.
Dr. Molnár Csaba s. k.,
közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter