Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

30/2009. (VI. 25.) KHEM rendelet

a földgáz árszabályozásának kereteiről szóló 105/2005. (XII. 19.) GKM rendelet módosításáról

A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény 133. § (1) bekezdés 2. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter feladat-és hatásköréről szóló 133/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. §

(1) A földgáz árszabályozásának kereteiről szóló 105/2005. (XII. 19.) GKM rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. § (1) E rendelet hatálya

a) a földgázszállítás hatósági legmagasabb díjához (a földgáz tranzit kivételével),

b) a földgázelosztás hatósági legmagasabb díjához,

c) a földgáztárolás hatósági legmagasabb díjához kapcsolódó árszabályozási keretek megállapítására terjed ki.

(2) E rendelet 2. számú melléklete nem vonatkozik a Szeged-Arad, Városföld-Donji Miholjac határkeresztező vezetékek és a Szerbia irányú kiskundorozsmai kiadási pont (a továbbiakban együtt: összekötő vezeték) díjmegállapítására. Az összekötő vezeték díjmegállapítására vonatkozó keretszabályokat a 3. számú melléklet tartalmazza."

2. §

(1) Az R. 2. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) Az R. a 2. melléklet szerinti 3. számú melléklettel egészül ki.

3. §

(1) Ez a rendelet 2009. július 1-jén lép hatályba, és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.

(2) Hatályát veszti az R. 2. § (3)-(4) bekezdése, 2. számú melléklet 1. pont 1.7. alpontja, valamint 2. számú melléklet 2. pont 2.3. és 2.4. alpontja.

(3) Hatályát veszti az R. 2. számú melléklet 1. pont 1.1. alpont a) pontjában a "a GET 50. § (4) bekezdésének b) pontja szerinti földgázár kiegyenlítési hozzájárulás," szövegrész, 2. számú melléklet 2. pontjában az "A költségelemek nem tartalmazhatják továbbá a 2007. július 1-jei rendszeres árkorrekció alkalmával az 1.7. pont szerint megállapított tőkeköltségelemet." szövegrész.

(4) Az R. 1. számú melléklet 2. pontjában a "földgáz közüzemi nagykereskedelmi, földgáz közüzemi szolgáltatási," szövegrész helyébe a "GET szerinti földgáz közüzemi nagykereskedelmi, GET szerinti földgáz közüzemi szolgáltatási," szöveg, 1. számú melléklet 2. pont a) alpont aa) pontjában a "bányajáradék közüzemi" szövegrész helyébe a "bányajáradéknak a GET szerinti közüzemi" szöveg, 1. számú melléklet 2. pont a) alpont ab) pontjában az "A földgáz közüzemi nagykereskedelmi és földgáz közüzemi szolgáltatási" szövegrész helyébe az "A GET szerinti közüzemi nagykereskedelmi és a GET szerinti földgáz közüzemi szolgáltatási" szöveg, 1. számú melléklet 2. pont c) alpont ce) és cf) pontjában a "közüzemi nagykereskedő" szövegrész helyébe a "GET szerinti közüzemi nagykereskedő" szöveg lép.

(5) Az R. 2. számú melléklet 1. pont 1.3. alpontjában a "CPIX = (F-X x HE)/(1-X)" szövegrész helyébe a "CPIX=[(F-1) - X x (HE-1)]/(1 -X)+1" szöveg, a "KSH" szövegrész helyébe a "Központi Statisztikai Hivatal (a továbbiakban: KSH)" szöveg, 2. számú melléklet 1. pont 1.6. alpont c) pontjában a "közüzemi szolgáltatói vagy tárolói" szövegrész helyébe a "tárolói vagy GET szerinti közüzemi szolgáltatói" szöveg, az "elosztói és közüzemi szolgáltatói" szövegrészek helyébe az "elosztói és GET szerinti közüzemi szolgáltatói" szöveg, az "a közüzemi szolgáltatói és elosztói engedélyes" szövegrész helyébe az "az elosztói és a GET szerinti közüzemi szolgáltatói engedélyes" szöveg lép.

Hónig Péter s. k.,

közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter

1. melléklet a 30/2009. (VI. 25.) KHEM rendelethez

1. Az R. 2. számú melléklet 1. pont 1.5. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1.5. Az átlagárak és a tarifák

A rendszeres árkorrekció vagy rendkívüli ármódosítás során érvényesítendő átlagárak (árszint) meghatározásával együtt kell az indexált árbevétel-tömegből számított átlagárakat lebontani tarifákra (díjtételekre). Mennyiségarányos tarifák esetében - a kompresszorozási költséget tartalmazó díjelemek kivételével - a júliusi rendszeres árkorrekciót megelőző naptári évre vonatkozó (hőmérsékletkorrigált) mennyiségi adatokat és súlyarányokat kell alapul venni, ha a hőmérsékletkorrigált mennyiség legalább 1,5%-kal változik. Egyéb esetekben az induló árak megállapításánál figyelembe vett (hőmérsékletkorrigált) mennyiségi adatokat és súlyarányokat kell figyelembe venni. Az alap- és teljesítménydíjakat az indexált árbevétel-tömeg és a legutolsó rendelkezésre álló adatok alapján kell meghatározni."

2. Az R. 2. számú melléklet 1. pont 1.6. alpont a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[1.6. Nyereségkorlát és nyereség-visszajuttatás]

"a) A szállítói, a rendszerirányítói, az elosztói, a tárolói és a GET szerinti közüzemi szolgáltatói működési engedélyesek engedélyköteles tevékenysége(i) által szabadon elérhető nyereség felső korlátjának (NYK) kiszámítása adott engedélyesre:

ahol:
NYK:szabadon elérhető nyereség felső korlátja,
TK:a GET szerinti közüzemi szolgáltató GET szerinti közüzemi szolgáltatási engedélyköteles tevékenysé-
ge részére az induló árak megállapításánál kalkulált tőkeköltségelem (TKk) a 2006. évi szabadon elér-
hető nyereség felső korlátjának megállapításához, illetve a szállító és a rendszerirányító hazai célú föld-
gázszállítási és rendszerirányítási, az elosztó elosztási, a tároló a GET szerinti közüzemi tárolási enge-
délyköteles tevékenysége(i) részére az induló árak megállapításánál kalkulált tőkeköltségelem (TKi),
TKk2007:a GET szerinti közüzemi szolgáltató GET szerinti közüzemi szolgáltatási engedélyköteles tevékenysé-
ge részére az induló árak megállapításánál kalkulált tőkeköltségelem (TKk2007),
CPIX3:a KSH által közzétett 2006. évi éves átlagos fogyasztói árindexből a háztartási energia sor elhagyásával
számított árindex, százalék
CPIX4:a KSH által közzétett 2007. évi éves átlagos fogyasztói árindexből a háztartási energia sor elhagyásával
számított árindex, százalék
CPIX5:a KSH által közzétett 2008. évi éves átlagos fogyasztói árindexből a háztartási energia sor elhagyásával
számított árindex, százalék
CPIX6:a KSH által közzétett 2009. évi éves átlagos fogyasztói árindexből a háztartási energia sor elhagyásával
számított árindex, százalék
TFK:a párnagáz elismert tőkefedezeti költsége,
k3; k4; k5; k6:inflációkorrekciós tényezők a 0,018 < k < 0,022 sávban."

3. Az R. 2. számú melléklet 1. pont 1.6. alpontja a következő e) ponttal egészül ki:

[1.6. Nyereségkorlát és nyereség-visszajuttatás]

"e) A GET szerinti közüzemi szolgáltató által 2009-ben szabadon elérhető nyereség felső korlátjának kiszámításához az a) pont 2009-re vonatkozó képlete szerint meghatározott tőkeköltségnek - az első, illetve a második félévben értékesített mennyiségekre jellemző - 1,8-as számmal elosztott értéke szolgál alapul."

4. Az R. 2. számú melléklet 2. pont 2.5. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép: "2.5. A külön metodika alapján figyelembe veendő költségek:

Ha az árszabályozás jellegéből adódóan az előző időszak során hiány keletkezett, azt a júliusi rendszeres árkorrekciónál csak olyan mértékben kell figyelembe venni, hogy az 1. pont 1.6. alpont a) pontjában szereplő, adott évre indexált TK mértékét ne haladja meg."

5. Az R. 2. számú melléklet 2. pont 2.6. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"2.6. Jelölések

a:a belföldi felhasználású földgáz belföldi földgázszállító rendszeren történő továbbításának és a rend-
szerirányításnak az árakban elismerésre kerülő fajlagos költsége a tárgyidőszakban, Ft/m3
ae:a belföldi felhasználású földgáz a belföldi földgázszállító rendszeren történő továbbításának és a rend-
szerirányításnak az árakban elismert (figyelembe vett) fajlagos költsége a bázisidőszakban, Ft/m3
b:a belföldi felhasználású földgáz tárolása érdekében felmerülő költségelemek árakban elismerésre kerü-
lő fajlagos értéke a tárgyidőszakban, Ft/m3
be:a belföldi felhasználású földgáz tárolása érdekében felmerülő költségelemek árakban elismert (figye-
lembe vett) fajlagos értéke a bázisidőszakban, Ft/m3
c:a belföldi felhasználású földgáz elosztása érdekében felmerülő költségelemek árakban elismerésre ke-
rülő fajlagos értéke a tárgyidőszakban, Ft/m3
ce:a belföldi felhasználású földgáz elosztása érdekében felmerülő költségelemek árakban elismert (figye-
lembe vett) fajlagos értéke a bázisidőszakban, Ft/m3
h:a korábbi inflációs célkitűzés becslési hibáját korrigáló hibakorrekciós tényező
k:a rendszeres árkorrekciós javaslat tárgyidőszakára figyelembe veendő inflációkorrekciós tényező
ke:a tárgyidőszaki (rendszeres) árkorrekciós javaslatot megelőző (rendszeres) árkorrekciós javaslatban
- illetve az első (rendszeres) árkorrekciónál az induló hatósági földgáz árakra tett javaslatban - figye-
lembe vett inflációkorrekciós tényező
Y:az éves átlagos KSH tény - a háztartási energia sor elhagyásával számított - fogyasztói árváltozásból és
az MNB által közzétett aktuális (legutolsó) éves átlagos fogyasztói árindex-előrejelzés (az árelőkészí-
tés lezárása előtti utolsó "Jelentés az infláció alakulásáról") alapján képzett (előretekintő) átlagos fo-
gyasztói árváltozás a tárgyidőszaki (rendszeres) árkorrekciós időszak közepe és az azt megelőző (rend-
szeres) árkorrekciós időszak közepe közötti időszakra számítva, százalék
Ye:a tárgyidőszaki (rendszeres) árkorrekciós javaslatot megelőző júliusi (rendszeres) árkorrekciós javas-
latnál - illetve az első (rendszeres) árkorrekciónál az induló hatósági földgáz árakra tett javaslatban -
figyelembe vett fogyasztói árváltozás, százalék
YRe:a háztartási energia sor elhagyásával számított éves átlagos KSH tény - illetve ennek hiányában az
MNB által közétett aktuális (legutolsó) éves átlagos fogyasztói árindex-előrejelzés alapján képzett (elő-
retekintő) átlagos - fogyasztói árváltozásból az Ye által lefedett időszakra képzett fogyasztói árváltozás,
százalék
(A KSH "A fogyasztói árak alakulása" című kiadványa, illetve az MNB-nek az árelőkészítés lezárása
előtti utolsó "Jelentés az infláció alakulásáról" című kiadványa alapján.)
z:a tárgyidőszaki (rendszeres) árkorrekciós javaslatban számított inflációkövetési tényező (hibakorrek-
ciós tényező nélkül)
zh:a tárgyidőszaki (rendszeres) árkorrekciós javaslatban figyelembe veendő, a hibakorrekciós tényezővel
korrigált inflációkövetési tényező"

2. melléklet a 30/2009. (VI. 25.) KHEM rendelethez

"3. számú melléklet a 105/2005. (XII. 19.) GKM rendelethez

A Szeged-Arad, a Városföld-Donji Miholjac határkeresztező vezetékek és a Szerbia irányú kiskundorozsmai kiadási pont díjmegállapításának keretszabályai

I. A szállítási forgalmi díj meghatározása

A Hivatal minden összekötővezeték-beruházás esetén megvizsgálja az azon az összekötővezeték-szakaszon alkalmazandó forgalmi díj megállapításának a szükségességét.

Az összekötővezeték-beruházás a Magyar Köztársaság államhatárán belül található szállítóvezeték-rendszer - kivéve a kiskundorozsmai és csanádpalotai kilépési pontokhoz tartozó vezetékszakaszokat - (a továbbiakban: alaprendszer) forgalmi díját nem növelheti.

Ha az összekötő vezeték az alaprendszer forgalmi díját csökkenti, azon külön forgalmi díj nem kerül megállapításra.

A forgalmi díj meghatározásához a költségek közül a mennyiség-arányos költségeket (a nyomásfokozás, a saját gázfelhasználás költségeit) és a közvetett költségek arányos részét kell figyelembe venni. Az arányosítás mértéke a közvetlen mennyiség-arányos költség és az összes közvetlen költség hányadosa.

II. A szállítási kapacitásdíj meghatározása

Az összekötő-vezetéki eszközökre a várható működési időtartam (a hosszú távú szerződések időtartama, minimum 25 év) figyelembevételével a szállítási kapacitásdíj diszkontált cash-flow módszerrel (a továbbiakban: DCF modell) kerül meghatározásra.

A DCF modell paraméterei:

1. Induló díj: Az a számított szállítási kapacitásdíj, amelynek évenkénti indexálásával a tervezett kapacitásértékesítés mellett a várható működési időtartam alatt a projekt nettó jelenértéke nulla (azaz a DCF modell a tervezett kapacitás-lekötéssel a vizsgált időszakban akkora árbevételt eredményez, amely fedezetet biztosít az eszközállomány üzemeltetési költségeire, amortizációjára, valamint tőkeköltségére) Mértékegysége: Ft/m3/óra/év

2. Indexálás: Az induló kapacitásdíj változásának mértéke

Indexálási = 1 + CPE(i 1)

CPE(i 1) = a tárgyévet megelőző évre vonatkozó, a KSH által közzétett éves átlagos fogyasztói árindexből a háztartási energia sor elhagyásával számított index

3. Indexált kapacitásdíj: Az i-edik évben figyelembe vehető kapacitás-lekötési díj

Díji = Díj(i 1) * Indexálási

i: a (tárgy)évet jelölő index

CPE:a KSH által közzétett éves átlagos fogyasztói árindexből a háztartási energia sor elhagyásával számí-
tott árindex,
CP:a KSH által közzétett éves átlagos tény fogyasztói árindex,
XE:a háztartási energia súlya a fogyasztói kosárban,
E:a háztartási energia KSH által közzétett éves átlagos tény árindexe.

5. NPV: Nettó jelenérték

6. DFi: Diszkonttényező az i-edik évben

7. WACCi: Adózás utáni nominál súlyozott átlagos tőkeköltség az i-edik évben

r:a Hivatal által felülvizsgált és az adott összekötővezeték-beruházásra jóváhagyott adózás előtti súlyo-
zott átlagos reál tőkehozam
CPIi:az MNB által közzétett aktuális (legutolsó) "Jelentés az infláció alakulásáról" című kiadványban sze-
replő átlagos éves fogyasztói árindex előrejelzés az i-edik évre vonatkozóan, százalék
(Közép- és hosszú távon az MNB előrejelzése helyett a Hivatal által az MNB-vel egyeztetett inflációs-
prognózis is figyelembe vehető.)
ti:a társasági eredményre ható adók adókulcsa az i-edik évben

8. Ci: Szabad forrás az i-edik évben = Képződő forrási - Lekötött forrási

9. Képződő forrási1 = ÉCSi + Adózott eredmény

10. ÉCSi Az i-edik évben elszámolt, a DCF modell szerinti értékcsökkenés ÉCSi = Aktivált eszközérték * amortizációs kulcs

Az amortizációs kulcs kialakításakor az eszköz hasznos élettartama, a szállítóvezeték esetén a szállítóvezeték várható működési időtartama, de legalább 25 év vehető számításba.

11. Adózott eredményi (DCF modell szerinti) = (DCF modell szerinti) Üzleti eredmény * (1-ti)

12. Üzleti eredményi (DCF modell szerinti) = Árbevételi - (DCF modell szerinti) Költségeki - ÉCSi

13. Árbevételi = Lekötött kapacitási * Díj i

14. Költségek:

Üzemeltetési és fenntartási feladatok elvégzéséhez szükséges közvetlen és közvetett költségek előzetes kalkuláció és benchmark adatok alapján. A benchmark adat az azonos, illetve hasonló műszaki paraméterekkel rendelkező beruházás, a magyarországi vezetékszakasz költség-felülvizsgálattal jóváhagyott üzemeltetési és fenntartási költsége, amelyből az új vezetékszakaszra nem jellemző költségek kiszűrésre kerülnek. A szállítási kapacitásdíj kalkulációjához a költségek közül a "fix jellegű" költségeket kell figyelembe venni. A költségek nem tartalmazzák a forgalmi díj számításához alkalmazott, mennyiségarányos költségelemeket. Évente 1% hatékonyságavítás ("k") kerülhet figyelembevételre. Költségek = Költségek(i 1)*(1 + CPE(i 1)-k)

15. Lekötött forrási = Tárgyévi üzembe helyezés, befektetés

A kapacitás biztosítása érdekében létrehozott eszközök aktivált értéke. A szállítási feladat megkezdése előtti beruházás és az összekötő vezeték várható működési időtartamánál rövidebb hasznos élettartamú eszközök pótlására irányuló beruházás üzembe helyezéséből származik.

III. A díjszámítás folyamata

A szállítási feladat megkezdésekor érvényes szállítási kapacitásdíj (induló díj) meghatározásához a DCF modell szerinti költség- és díjértékek előrejelzéséhez a fenti módszertanban meghatározott CPIi indexet kell alkalmazni. A DCF modell szerinti számítás évente korrigálásra kerül a fenti módszertan szerinti paraméterek már ismert tény értékeinek megfelelően.

Az induló díj a hosszú távú szállítási szerződés időtartama alatt évenként az indexálás mértékével változik. Az évenkénti díjváltozásra a szállítói engedélyes tesz javaslatot a Hivatalnak. A javaslat módszertannak való megfelelőségét a Hivatal ellenőrzi és hagyja jóvá. Az ehhez szükséges adatokat (beleértve a tény kapacitás-lekötéseket és árbevételt) a szállítói engedélyes köteles az adott év április 1-jéig a Hivatal rendelkezésére bocsátani.

IV. A díj-felülvizsgálat kritériuma

Ha a tényleges paraméterek alapján számított megtérülési mutató (IRRi) 5%-kal meghaladja a kiinduló paraméterek alapján számított megtérülési mutatót (IRRi > 1,05 x IRR0), akkor a díjat olyan mértékben kell korrigálni, hogy a tényleges paraméterekkel számított IRRi ne legyen nagyobb, mint 1,05 * IRR0 (IRRi < 1,05* IRR0). E pont alkalmazásában az egy évnél hosszabb időtartamú lekötéssel történő kapacitásértékesítésből származó árbevétel 100%-át, az egy évnél rövidebb időtartamú lekötéssel történő kapacitásértékesítésből származó árbevétel 50%-át kell figyelembe venni. A fenti feltétel teljesülése esetén a szállítói engedélyes a soron következő éves indexálás időpontjával egyidőben köteles a díjszámítás felülvizsgálatát kezdeményezni.

V. Díjváltozás kapacitásbővítés esetén

Ha a szállítói engedélyesnek az összekötő vezeték szállítási kapacitásán felül jelentős hosszú távú kapacitás-lekötési igényt jeleznek, akkor az azok kielégítése érdekében végzett többletkapacitásokat biztosító beruházásokkal kapcsolatban a Hivatal a jóváhagyott díjszámítást felülvizsgálhatja.

Tartalomjegyzék