44/2009. (IV. 11.) FVM rendelet
az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból nem élelmiszeripari célú kiskapacitású, növényi alapú nyersszesz, nyersolaj előállító üzemek létesítéséhez nyújtandó támogatások részletes feltételeiről
A mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény 81. § (3) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter feladat- és hatásköréről szóló 162/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. §-ának a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
A támogatás célja
1. §
A támogatás célja, hogy a kis kapacitású nyersszesz, nyersolaj üzemek létesítésével:
a) a mezőgazdasági eredetű alapanyagok bio-üzemanyag célú feldolgozásával javuljon a termelők versenyképessége;
b) a mezőgazdasági szektor a bio-üzemanyag gyártási vertikumnak aktív szereplője legyen;
c) növekedjen az Európai Unión belül a bio-üzemanya-gok termelési volumene.
Fogalmak
2. §
(1) E rendelet alkalmazásában
1. bio-üzemanyag: a bioüzemanyagok és más megújuló üzemanyagok közlekedési célú felhasználásának egyes szabályairól szóló 42/2005. (III. 10.) Korm. rendelet 2. §-ban meghatározott termékek közül azok, amelyek 100 kPa nyomáson és 293 K hőmérsékleten folyékony halmazállapotúak;
2. nyersszesz: az Európai Közösséget létrehozó Szerződés I. számú mellékletében szereplő termékekből előállított maximum 96 térfogatszázalékban alkoholt tartalmazó 2207 10 00 vámtarifaszámú alkoholtermék;
3. nyersolaj: napraforgóból, repcéből előállított 1512 vagy 1514 vámtarifaszám csoportba sorolható növényi olaj;
4. konvencionális alapanyag: kukorica, vagy kalászos gabonaféle maga;
5. első generációs alkohol: keményítő, vagy cukortartalmú növényből, növényi részből erjesztéssel előállított nyers szesz;
6. második generációs alkohol: olyan, az 5. pontba nem sorolható nyersszesz, amelyik közvetlenül, a kémiailag nem átalakított szántóföldi növényből, növényi részből vagy erdőgazdasági termékből kerül előállításra;
7. elsődleges feldolgozás: növényi eredetű anyagok feldolgozása nyersszeszé, illetve nyersolajjá;
8. technológiai blokk: az adott, körülhatárolható gyártási folyamatrészt ellátó, egymással funkcionálisan összetartozó gép-, berendezés csoport, azok elhelyezésére szolgáló épület, építmény;
9. fogadóblokk: alapanyagok fogadását, telephelyen belüli tárolását ellátó technológiai blokk;
10. előkészítő blokk: alapanyag beltartalmának kémiai átalakítás nélkül végzett feltárását, előkészítését, az egyes komponensek szétválasztását, kivéve olajsajtolást ellátó technológiai blokk;
11. gyártási blokk: mechanikai úton előkészített, vagy eredeti formájában beszállított alapanyagból nyersszesz gyártását biológiai, kémiai, fizikai eljárással, vagy olajnövények esetében mechanikai sajtolással és azok kémiai-mechanikai tisztítását, tárolását, kiszállításra történő előkészítését ellátó technológiai blokk;
12. melléktermékvonal blokk: gyártási folyamat hulladékainak, melléktermékeinek kezelését ellátó technológiai blokk;
13. energetikai blokk: gyártási folyamat energiaigényét megújuló energiaforrásokból biztosító energiatermelési technológiai blokk;
14. éves kapacitás: nyersszesz előállítás esetén a lepárló berendezés óránkénti literben kifejezett névleges kapacitásának, 100% alkohol tartalomra vetített, évi 7200 üzemórával és 0,789 kg/liter sűrűséggel képzett ezer tonnában kifejezett szorzata; nyersolaj előállítás esetén az összes présgép óránként kifejezett névleges kapacitásának, nyersolajra vetített évi 7200 üzemórával számított ezer tonnában kifejezett szorzata;
15. telephely: olyan, művelés alól kivett területként nyilvántartott ingatlan, vagy egymással szomszédos ingatlanok, amelyeken a technológiai blokkok elhelyezkednek;
16. állategység: az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból (EMVA) nyújtandó vidékfejlesztési támogatásról szóló 1698/2005/EK tanácsi rendelet részletes alkalmazási szabályainak megállapításáról szóló 1974/2006/EK rendelet V. melléklete szerint meghatározott egység;
17. jövedéki termék: a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 3. §-a szerinti termék;
18. adóraktári engedély: a Jöt.-ben meghatározottak szerinti engedély;
19. kapcsolódó infrastruktúra: technológiai blokkhoz kapcsolódó, telephelyen belüli, épületen, építményen kívüli víz-, gáz-, elektromos-, csatornahálózat, szilárd útburkolat, tűzivíz-tároló;
20. kis- és középvállalkozás: a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: KKV törvény) szerinti vállalkozás;
21. nagyvállalat: a KKV törvény szerinti mikro-, kis-és középvállalkozásnak nem minősülő vállalkozás, mely 750 főnél kevesebb munkavállalót foglalkoztat és éves nettó árbevétele kevesebb, mint 200 millió eurónak megfelelő forintösszeg. A létszám és az árbevétel megállapításakor számításba kell venni a KKV törvény 4. §-ában meghatározott partner- és kapcsolódó vállalkozások létszámát és árbevételét;
22. anyagjellegű ráfordítás: a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 78. §-a szerinti ráfordítás, költség;
23. technológiai terv: a tervezett beruházásra vonatkozó, az Irányító Hatóság által kiadott közleményben foglaltak szerint összeállított műszaki leírás és dokumentáció;
24. Kommunikációs terv: az ügyfél által tervezett, a támogatás felhasználásával megvalósuló fejlesztés széles körű bemutatását, kommunikációs intézkedéseit tartalmazó vonatkozó formanyomtatvány szerint összeállított terv;
25. Társadalmi felelősségvállalási terv: az ügyfél által végzett/tervezett, az esélyegyenlőség növelésének, a hátrányos helyzetűek felzárkóztatásának, a környezet védelmének céljából végzett, valamint a közösségi tevékenységét bemutató vonatkozó formanyomtatvány szerint összeállított terv;
26. gyártási blokk névleges teljesítménye: nyersszesz előállítás esetén a lepárló berendezés óránkénti literben kifejezett névleges kapacitásának, 100% alkohol tartalomra vetített, napi 24 üzemórával és 0,789 kg/liter sűrűséggel képzett tonnában kifejezett szorzata; nyersolaj előállítás esetén az összes présgép óránként kifejezett névleges kapacitásának, nyersolajra vetített napi 24 órával számított tonnában kifejezett szorzata.
(2) Az e rendeletben nem szabályozott fogalmakra és kérdésekben az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap társfinanszírozásban megvalósuló támogatások igénybevételének általános szabályairól szóló 23/2007. (IV. 17.) FVM rendeletben (a továbbiakban: Vhr.) foglaltak az irányadók. A Vhr. 29. § (1) bekezdés a)-b) pontjait, (8) bekezdését, 23. § (1) bekezdés cb) pontját és 29. § (11) bekezdését az e rendelet által támogatott gépek, berendezések vonatkozásában nem kell alkalmazni. A Vhr. 27. § (1) bekezdés d) pontját e rendelet vonatkozásában nem kell alkalmazni.
Támogatás jellege, alapja
3. §
(1)[1] E rendelet alapján vissza nem térítendő támogatás vehető igénybe technológiai blokkok létesítéséhez kapcsolódó gépbeszerzéshez, szereléshez, építéshez, épület felújításhoz, -bővítéshez, szoftver, hardver, laboreszközök beszerzéséhez, valamint kapcsolódó infrastruktúra telephelyen történő kialakításhoz.
(2) A mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény (a továbbiakban: Tv.) 42. § (1) bekezdés alkalmazásában a támogatás alapja a technológiai blokk.
Támogatás igénybevételének feltételei
4. §
(1) E rendelet alapján támogatást igényelhet:
a) a mezőgazdasági termelő, ha a beruházással érintett mezőgazdasági üzemének mérete meghaladja a 4 európai méretegységet (EUME) és értékesítésből származó árbevételének legalább 50%-a származik nem-feldolgozott mezőgazdasági termék értékesítéséből (a továbbiakban: mezőgazdasági termelő ügyfél);
b) a termelői csoport (a továbbiakban: TCs), ha az értékesítésből származó árbevételének legalább 50%-a származik nem-feldolgozott mezőgazdasági termék értékesítéséből;
c) a kis- és középvállalkozásnak minősülő (a továbbiakban: KKV), vagy nagyvállalatnak minősülő jogi személyiség nélküli, valamint jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaság, amelyek árbevételének kevesebb mint 50%-a származik nem-feldolgozott mezőgazdasági termék értékesítéséből a támogatási kérelem benyújtásakor (a továbbiakban: feldolgozó ügyfél) [az a)-c) pontok a továbbiakban együtt: ügyfél].
(2) Az (1) bekezdés a) és c) pontjaiban foglalt árbevételi arányra, mezőgazdasági üzemméretre vonatkozó feltételek nem vonatkoznak az induló vállalkozásra.
(3)[2] Az ügyfélnek a támogatás igénybevételéhez a támogatási kérelemhez rendszeresített vonatkozó formanyomtatvány adataival nyilatkoznia kell arról, hogy az üzemeltetési kötelezettség lejáratáig terjedő időszakban minden évben az értékesítésből származó árbevételének
a) legalább 50%-a származik nem-feldolgozott mezőgazdasági termékek értékesítéséből és a támogatást mezőgazdasági termelő ügyfélként vagy TCs-ként igényli, vagy
b) kevesebb mint 50%-a származik nem-feldolgozott mezőgazdasági termékek értékesítéséből és a támogatást feldolgozó ügyfélként igényli.
(4) E rendelet alapján támogatás kizárólag akkor vehető igénybe, ha
a) a támogatás igénybevételével megvalósuló fejlesztés azonos telephelyen legalább egy gyártási blokkot tartalmaz; és
b) a fejlesztéssel érintett gyártási blokk éves kapacitása meghal adj a az ezer tonnát és nem hal adj a meg a tízezer tonnát; és
c) a kérelem a mellékletben meghatározott pontozási rendszer alapján legalább 30 pontot elér.
(5) E rendelet alapján nem nyújtható támogatás
a) a gyártási blokk névleges teljesítményéhez igazodóan 15 munkanapot meghaladó alapanyag-készlet tárolására alkalmas tárolóegység-rész létesítéséhez, felújításához;
b) technológiai blokk telephelyen belüli üzemeltetéséhez nem kapcsolódó gép, hardver, szoftver, laboreszköz, berendezés beszerzéséhez, épület, épületrész építéshez, felújításához;
c) járművek, erőgépek, mezőgazdasági munkagépek, mobil rakodóeszközök beszerzéséhez;
d) ha a támogatási kérelem benyújtásakor az ügyfélnek e jogcím alapján támogatott, lezáratlan művelete van;
e) a Vhr. 3. § 26. pontja szerinti feldolgozónak minősülő nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak;
f) a gyártási blokk névleges teljesítményéhez igazodóan 30 munkanap alatt gyártott végtermék-készletet meghaladó mennyiség tárolására alkalmas tárolóegység-rész létesítéséhez, felújításához.
g)[3] nem mezőgazdasági beruházáshoz.
(6) E rendelet alapján támogatás csak akkor nyújtható, ha a (9) bekezdés szerinti technológiai terv alapján a fejlesztés technológiailag-műszakilag megvalósítható, a technológiai blokkok, az abban szereplő gépek, berendezések paraméterei, kapacitásai egymáshoz illeszkednek és műszakilag-energetikailag képes teljesíteni a (10) bekezdés c) pontja szerinti vállalást.
(7) Induló vállalkozásnak minősülő feldolgozó ügyfél esetén az (5) bekezdés e) pontjában foglalt feltétel vizsgálata a támogatási kérelem benyújtásától számított 3. lezárt, teljes gazdasági évet követően történik.
(8)[4] A Tv. 18. §-ában foglaltak figyelembevételével a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (a továbbiakban: MVH) a (4) bekezdés a) és b) pontjaiban, az (5) bekezdés a), b), c) és f) pontjaiban, a (6), (9) bekezdésekben, a (10) bekezdés c) pontjában, a (11) bekezdésben, valamint a 8. § (2) bekezdésében foglaltak és a mellékletben a "Szakmai Szempontok" cím értékeléséhez együttműködő szervezetként a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Mezőgazdasági Gépesítési Intézetét (a továbbiakban: MGI) vonja be.
(9) A technológiai tervnek tartalmaznia kell:
a) a gyártási folyamat teljes anyag- és energiamérlegét, a (6) bekezdésben foglalt feltétel teljesítéséhez szükséges műszaki megoldások ismertetését;
b) a telephelyen az alapanyagok, késztermékek, melléktermékek tárolásának logisztikai tervét, a szükséges berendezések, gépek, eszközök meghatározását;
c) a technológiai folyamatábrát;
d) az elrendezési vázlatrajzot;
e) a gyártási folyamatban használt gépek, berendezések tételes listáját, bejelölve azokat az elrendezési vázrajzon;
f) a (10) bekezdés c) pontjában foglalt feltétel teljesítéséhez szükséges számítást.
(10) A támogatás igénybevételének feltétele, hogy az ügyfél vállalja:
a) a fejlesztéssel előállított nyersszeszt, illetve nyersolajat kizárólag bio-üzemanyag gyártás céljára értékesíti, használja fel;
b) az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (a továbbiakban: ÚMVP) keretében, az ügyfél, az ügyfél vezető tisztségviselője, vagy annak ügyfél által kijelölt alkalmazottja, vagy szövetkezet esetén a szövetkezet kijelölt tagja e jogcím tárgyában szervezett kötelező képzésen részt vesz az utolsó kifizetési kérelem benyújtását megelőzően, kivéve, ha a támogatási határozat kézhezvételét követő 30 nap és az utolsó kifizetési kérelem benyújtását megelőző 30 nap között nem volt képzés (a továbbiakban: képzési kötelezettség);
c) biztosítja, hogy az előállított nyersszesz, illetve nyersolaj gyártása megfeleljen az Európai Unió vonatkozó rendelkezései alapján kialakított, az Irányító Hatóság által kiadott fenntarthatósági kritériumoknak;
d) TCs ügyfél a fejlesztés befejezését követő 4. évre a pénzügyi tervben vállalt árbevételnek legalább 50%-át el éri;
e) mezőgazdasági termelő vagy feldolgozó ügyfél a fejlesztés befejezését követő 4. évre a pénzügyi tervben vállalt árbevétel arányos jövedelmezőség legalább 50%-át el éri;
f) az üzemeltetési kötelezettség időtartama alatt, minden évben az értékesítésből származó árbevételének legalább 50%-a nem-feldolgozott mezőgazdasági termékek értékesítéséből származzon, ha a (3) bekezdés a) pontja szerinti nyilatkozatában a támogatást mezőgazdasági termelő ügyfélként vagy TCs-ként igényelte;
g) az üzemeltetési kötelezettség időtartama alatt, minden évben az értékesítésből származó árbevételének kevesebb mint 50%-a nem-feldolgozott mezőgazdasági termék értékesítéséből származzon és üzemmérete KKV vagy nagyvállalat marad, ha a (3) bekezdés b) pontja szerinti nyilatkozatában a támogatást feldolgozó ügyfélként igényelte;
h) a beruházás befejezését követő első teljes lezárt gazdasági évre mezőgazdasági üzemének mérete eléri a 4 EUME-t, ha a támogatást induló vállalkozásként és a (3) bekezdés a) pontja szerinti nyilatkozatában a támogatást mezőgazdasági termelő ügyfélként igényelte.
(11) Az e rendelet alapján nyújtott támogatásból vásárolt gép, berendezés olyan eszközre cserélhető le, amelyik a 8. § (2) bekezdés alapján egyenértékűnek tekinthető, és amely cseréjével a támogatással érintett gyártási blokk éves kapacitása nem csökken.
A támogatás forrása és mértéke
5. §
(1) A támogatás forrása:
a) ha az ügyfél a támogatást a 4. § (3) bekezdés a) pontja szerinti nyilatkozata alapján mezőgazdasági termelő ügyfélként vagy TCs-ként igényli, akkor az ÚMVP "Mezőgazdasági üzemek korszerűsítése",
b) ha az ügyfél a támogatást a 4. § (3) bekezdés b) pontja szerinti nyilatkozata alapján feldolgozó ügyfélként igényli, akkor az ÚMVP "Mezőgazdasági termékek értéknövelése"
intézkedéshez rendelt keretösszeg [az a)-b) pontok a továbbiakban együtt: keretösszeg].
(2)[5] Egy kérelem benyújtásával igénybe vehető támogatás:
a) legmagasabb összege 735 000 eurónak megfelelő forintösszeg, ha az ügyfél a támogatást mezőgazdasági termelő ügyfélként, illetve TCs ügyfélként igényli;
b) legkisebb összege 60 000 eurónak megfelelő forintösszeg, legmagasabb összege 1 000 000 eurónak megfelelő forintösszeg, ha az ügyfél a támogatást feldolgozó ügyfélként igényli.
(3) E rendelet szerinti jogcímre egy kérelem benyújtási időszakban egy ügyfél legfeljebb egy kérelmet nyújthat be.
(4) Ha az ügyfél a támogatást mezőgazdasági termelő ügyfélként vagy TCs ügyfélként igényli, akkor a támogatás mértéke az elszámolható kiadások:
a) 40%-a;
b) 50%-a, ha a fejlesztés kedvezőtlen adottságú (a továbbiakban: KAT) vagy Natura 2000 területen valósul meg, vagy az ügyfél legkésőbb a támogatási kérelem benyújtási időszakának utolsó napjáig fiatal mezőgazdasági termelőnek minősül;
c) 60%-a, ha az ügyfél legkésőbb a támogatási kérelem benyújtási időszakának utolsó napjáig fiatal mezőgazdasági termelőnek minősül és a fejlesztés
ca) Natura 2000 területen valósul meg, vagy
cb) KAT területen valósul meg.
(5) Ha az ügyfél a támogatást feldolgozó ügyfélként igényli, akkor a támogatás mértéke az elszámolható kiadások:
a) 40%-a a Közép-Magyarországi Régióban megvalósuló fejlesztés esetén;
b) 50%-a a nem Közép-Magyarországi Régióban megvalósuló fejlesztés esetén.
(6) Ha az ügyfél a támogatást feldolgozó ügyfélként igényli és nagyvállalatnak minősül, akkor a támogatás mértéke az (5) bekezdésben rögzített támogatás mértékének 50%-a.
(7) A (4) bekezdés alkalmazásában a Natura 2000, KAT területi besorolás megállapítása a telephely MePAR fizikai blokk szerinti besorolásának megfelelően kerül meghatározására.
(8) E rendelet alkalmazásában elszámolható kiadás:
a) technológiai blokk üzemeltetéséhez kapcsolódó gép, berendezés, laboreszköz beszerzésére, azok üzembe helyezésével, szerelésével kapcsolatban felmerült anyagjellegű ráfordítások,
b) az építési normagyűjteményben beazonosítható építés-, épületgépészet-, elektromos- (gyenge és erősáram), kapcsolódó infrastruktúra-kialakítás, -felújításra és -korszerűsítésre,
c) a Vhr. 31. §-a szerinti egyéb elszámolható kiadásokra,
d)[6] a támogatott fejlesztés bármely területét szolgáló, az adott területre egyedileg adaptált szoftver - kivéve a számítógép működését lehetővé tévő operációs rendszer - és alkalmazását biztosító hardvereszköz
kifizetett vagy kifizetni tervezett összeg.
(9) A támogatás elszámolható kiadásai nem haladhatják meg:
a) a (8) bekezdés a) és d) pontjai alá tartozó tételek esetében a Vhr. 27. § (1) bekezdés g) pontja szerinti eljárással megállapított, elfogadott árat;
b) a (8) bekezdés b) pontja alá tartozó tételek esetében az építési normagyűjteményben szereplő referenciaárat;
c)[7] a melléktermékvonal blokk elszámolható kiadása az egyéb elszámolható kiadások és a melléktermékvonal blokk elszámolható kiadásai nélkül számított összes elszámolható kiadás 25%-át;
d) a kapcsolódó infrastruktúra elszámolható kiadásai a 20 millió forintot.
(10)[8] A (8) bekezdés c) pontja szerinti egyéb elszámolható kiadások tekintetében, ha a támogatási döntésben telephelyenként eltérő támogatási intenzitások kerülnek megállapításra, akkor az egyéb elszámolható kiadásokra egységesen a legalacsonyabb intenzitást kell figyelembe venni.
A támogatási kérelem benyújtása
6. §
(1)[9] A támogatási kérelmet 2009. szeptember 15. és november 16. között az MVH által az MVH honlapján közzétett formanyomtatványon, postai úton lehet benyújtani az MVH-hoz. A formanyomtatvány tartalmai elemei legalább az alábbiak:
a) az ügyfél regisztrációs száma;
b) az ügyfél neve;
c) a telephely adatai;
d) az 5. § (8) bekezdés c) pontja szerint elszámolni tervezett kiadások összege;
e) az ügyfél jogi formájához kapcsolódó adatok;
f) ÁFA visszaigénylésre vonatkozó adatok.
(2) A támogatási kérelemhez mellékelni kell:
a) a technológiai tervet és arra vonatkozóan az MGI szakvéleményét;
b) a támogatáshoz rendszeresített formanyomtatványon a pénzügyi tervet, támogatási igény értékhatárától függetlenül az üzleti tervet és az azt megalapozó dokumentumok másolatát;
c) az értékelési szempontokhoz a mellékletben meghatározott igazolásokat, dokumentumokat;
d)[10] a 4. § (10) bekezdése szerinti vállalásokra vonatkozó nyilatkozatokat;
e) az 5. § (8) bekezdés a) és d) pontjai szerinti tervezett kiadásokhoz a Vhr. 27. § (1) bekezdés g) pontja szerinti árajánlatot és indoklást;
f)[11] az 5. § (8) bekezdés a)-b) pontjai szerint tervezett kiadásokhoz az MGI szakvéleményét.
(3)[12] A támogatási kérelemnek kizárólag a támogatási egységre, a hozzá kapcsolódó mértékre, illetve összegre vonatkozó része az érdemi határozat jogerőre emelkedéséig bármely időpontban visszavonható.
(4)[13] A (2) bekezdés a) és f) pontjaiban foglalt szakvélemények esetében hiánypótlásnak helye nincs.
A kérelem elbírálása
7. §
A támogatási kérelmet az MVH e rendeletben meghatározott feltételek szerint bírálja el, és a mellékletben meghatározott pontozási rendszer alapján végzett értékeléssel, a Tv. 32. § (1) bekezdésének c) pontja alapján, az 5. § (1) bekezdésének a) és b) pontjában foglalt források felhasználására külön-külön rangsor állításával hoz döntést.
Kifizetési kérelem
8. §
(1)[14]
(2) A támogatási kérelem módosítására gép, technológiai berendezés tekintetében az e rendelet alapján helyt adó, vagy részben helyt adó támogatási határozattal rendelkező ügyfélnek (a továbbiakban: kedvezményezett) a kifizetési kérelem benyújtásakor van lehetősége. Kizárólag a támogatási határozatban szereplő gépekkel, technológiai berendezésekkel egyenértékű gépek, technológiai berendezések beszerzése támogatható a kifizetési kérelem elbírálása során. Egyenértékűnek kell tekinteni a gépet, berendezést, ha azonos funkciót lát el, és a kedvezményezett indokolja a gép, berendezés megváltoztatásának szükségességét.
(3) A (2) bekezdés szerinti eljárás keretében módosított gép, berendezés elszámolható kiadásai nem haladhatják meg a támogatási döntésben szereplő gépre, berendezésre jóváhagyott elszámolható kiadásokat.
(4) Az utolsó kifizetési kérelemhez mellékelni kell:
a) ha a fejlesztés keretében jövedéki termékek előállítása is megvalósul, akkor a fejlesztésre vonatkozó adóraktári engedély hiteles másolatát;
b) a 4. § (10) bekezdés b) pontja szerinti képzésen való részvételről szóló igazolást, kivéve, ha a támogatási határozat kézhezvételét követő 30. nap és az utolsó kifizetési kérelem benyújtási időszak első napját megelőző 30. nap között nem volt képzés.
c)[15] a nyersszesz, nyersolaj értékesítésére vonatkozó - a 4. § (10) bekezdés a) pontjában foglaltakkal összhangban álló - szerződést, az értékesítési cél megjelölésével.
(5)[16] Az (1) bekezdés szerinti formanyomtatvány tartalmi elemei legalább az alábbiak:
a) az ügyfél regisztrációs száma;
b) az ügyfél neve;
c) a határozat száma;
d) a kérelemmel elszámolni tervezett kiadás;
e) a kérelemmel igénybe venni tervezett támogatás.
8/A. §[17]
(1) A Vhr. 24. § (1) bekezdésétől eltérően, a Vhr. 24. § (2) bekezdésében foglaltak sérelme nélkül az ügyfél legkésőbb 2012. december 31. napjáig nyújthat be olyan első kifizetési kérelmet, amellyel egyéb elszámolható kiadásnak nem minősülő összeg is elszámolásra kerül. A határidő elmulasztása esetén igazolásnak nincs helye.
(2) A Vhr. 33. § (4) és (7) bekezdésének rendelkezései az (1) bekezdésben foglaltak vonatkozásában nem alkalmazhatóak.
(3) Amennyiben az ügyfél az (1) bekezdésben foglaltaknak nem tesz eleget, úgy a Vhr. 35. § (9) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
Jogkövetkezmények
9. §
(1) Amennyiben az ellenőrzés során bebizonyosodik, hogy a kedvezményezett:
a) a 4. § (10) bekezdés a) pontjában foglalt vállalását megsértve a fejlesztéssel előállított nyersszeszt, illetve nyersolajat nem bioüzemanyag gyártás céljára használja fel, illetve nem ilyen céllal értékesíti;
b) jövedéki termék előállítása esetén adóraktári engedélye a Jöt. szerint visszavonásra kerül;
c) induló vállalkozásnak minősülő mezőgazdasági termelő ügyfél nem teljesíti a 4. § (10) bekezdés h) pontjában foglalt vállalását;
d) a 4. § (10) bekezdés f) vagy g) pontjában foglalt vállalását megsérti
akkor köteles a már felvett támogatási összeget a jogosulatlanul igénybe vett támogatásra vonatkozó szabályok szerint visszafizetni és a kedvezményezett támogatáshoz való joga megszűnik.
(2) Ha a kedvezményezett a 4. § (10) bekezdés b) pontjában meghatározott képzési kötelezettségének nem tesz eleget, akkor köteles az igénybe vett támogatás 20%-át a jogosulatlanul igénybe vett támogatásra vonatkozó szabályok szerint visszafizetni.
(3)[18] Ha TCs ügyfélnek minősülő kedvezményezett a 4. § (10) bekezdés d) pontjában foglalt vállalását megsértve a fejlesztés befejezését követő 4. évben realizált árbevétele nem éri el a pénzügyi tervben a 4. évre vállalt árbevétel 50%-át, akkor köteles az elmaradás arányában százalékpontonként a valamennyi kifizetési kérelem alapján jóváhagyott támogatási összeg 0,5%-át, de legfeljebb 20%-át az intézkedésben való jogosulatlan részvétel jogcímén visszafizetni.
(4)[19] Ha mezőgazdasági termelő vagy feldolgozó ügyfélnek minősülő kedvezményezett a 4. § (10) bekezdés e) pontjában foglalt vállalását megsértve a benyújtás évétől számított 4. évben realizált árbevétel arányos jövedelmezősége 50%-ot meghaladóan marad el
a) a támogatási kérelem benyújtásának évétől számított 4. évre, vagy
b) - ha az ügyfél számára kedvezőbb -, a művelet megvalósulását követő első lezárt, teljes gazdasági évre
vállalt árbevétel arányos jövedelmezőségtől, akkor az ügyfél köteles az ezt meghaladó csökkenésen túl egész százalékpontonként a valamennyi kifizetési kérelem alapján jóváhagyott támogatási összeg 0,5%-át, de legfeljebb 20%-át az intézkedésben való jogosulatlan részvétel jogcímén visszafizetni.
Záró rendelkezések
10. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.
10/A. §[20]
E rendeletnek az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból finanszírozott egyes agrártárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 76/2012. (VII. 27.) VM rendelettel [a továbbiakban: 76/2012. (VII. 27.) VM rendelet] megállapított 8/A. §-ának rendelkezéseit a 76/2012. (VII. 27.) VM rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő azon ügyekben kell alkalmazni, amelyekben a támogatási kérelmet 2009. november 16. napjáig nyújtották be és a 76/2012. (VII. 27.) VM rendelet hatálybalépésekor a Vhr. 24. § (1) bekezdése rendelkezéseinek megsértése miatt a 35. § (9) bekezdésében foglaltak alkalmazásának lenne helye, vagy a Vhr. 35. § (9) bekezdésében foglalt bármelyik döntés még nem emelkedett jogerőre, vagy annak kapcsán bírósági felülvizsgálat van folyamatban.
10/B. §[21]
Az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap társfinanszírozásában megvalósuló egyes agrár-vidékfejlesztési támogatási rendeletek módosításáról szóló 7/2015. (II. 17.) MvM rendelettel [a továbbiakban: 7/2015. (II. 17.) MvM rendelet] megállapított 9. § (3) és (4) bekezdést a 7/2015. (II. 17.) MvM rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban, valamint jogorvoslati eljárásokban is alkalmazni kell.
Az Európai Unió jogának való megfelelés
11. §
Ez a rendelet az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból nyújtandó vidékfejlesztési támogatásról szóló, 2005. szeptember 20-i 1698/2005/EK tanácsi rendelet 26. és 28. cikkének végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.
Gráf József s. k.,
földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter
Melléklet a 44/2009. (IV. 11.) FVM rendelethez
Értékelési szempont megnevezése | Értékelés/ellenőrzés módja | Pontszám | |
Szakmai szempontok | |||
Integrált - Termelői Csoportok bevonásával történő - megvalósítás | Mg. termelő ügyfél esetén az ügyfél TCs tag | TCS tagság igazolása (formanyomtatványon) | 3 |
TCs ügyfél | Nyilatkozat | 3 | |
Feldolgozó ügyfél TCs-től is vásárol alapanyagot | Nyilatkozat és legalább egy TCS szándéknyilatkozata a feldolgozó ügyfél számára történő alapanyag-értékesítésről | 3 | |
Meglévő infrastrukturális elemek hasznosítása | Az ügyfél nem igényel támogatást fogadóblokkra | Kérelem adatai | 2 |
Innováció, alapanyag-diverzifikáció1 | Az üzem nyersszesz előállítása esetén második generációs alkohol technológia, vagy a komplett technológia nem konvencionális alapanyag feldolgozására is alkalmas | A technológiai terv alapján az MGI szakvéleményének figyelembevételével | 10 |
Nyersolaj előállítása esetén a pogácsa olajtartalma max. 8% | 10 | ||
Állattartás elősegítése | Az üzemeltetési kötelezettség alatt éves átlagban legalább 200 állategység/nap takarmányigényét biztosító melléktermék gyártás, vagy a gyártás során állattartó telephez kapcsolt biogáz üzemből származó energiaforrás, energia felhasználása | A technológiai terv alapján az MGI szakvéleményének figyelembevételével | 5 |
Összesen | 20 pont | ||
Horizontális szempontok | |||
A kérelem benyújtását megelőző 12 hónap átlag létszámának szinten tartása (legalább 1 fő)2 | Nyilatkozat | 5 | |
A kérelem benyújtását megelőző 12 hónap átlag létszámához képest a foglalkoztatottak számának bővítése a fejlesztés hatására | Igényelt támogatás összege/új munkahelyek száma | ||
0-25 000 000 Ft/új munkahely | 7 | ||
25 000 001-50 000 000 Ft/új munkahely | 6 | ||
50 000 001-75 000 000 Ft/új munkahely | 5 | ||
75 000 001-100 000 000 Ft/új munkahely | 4 | ||
100 000 001-125 000 000 Ft/új munkahely | 3 | ||
125 000 001-150 000 000 Ft/új munkahely | 2 | ||
150 000 001-175 000 000 Ft/új munkahely | 1 | ||
175 000 001 Ft/új munkahely felett | 0 |
A megvalósítás helye | A kérelemmel érintett összes telephely hátrányos helyzetű térségben van | Vhr. 3. § 14. pontja sze rint | 2 | |
Esélyegyenlőség, nők foglalkoztatása | Ha az ügyfél természetes személyként nő | Nyilatkozat | 2 | |
Ha az ügyfél nem természetes | 2 | |||
személy és a foglalkoztatottak több mint 45%-a nő | ||||
Ha az ügyfél nem természetes | 1 | |||
személy és a foglalkoztatottak 20-45%-a nő | ||||
Ha az ügyfél nem természetes | 0 | |||
személy és a foglalkoztatottak kevesebb mint 20%-a nő | ||||
Esélyegyenlőség, roma felzárkóztatás | A fejlesztés a roma felzárkóztatáshoz hozzájárul | Cigány önkormányzat támogató nyilatkozata3 | 2 | |
Esélyegyenlőség, | Ha az ügyfél csökkent | Nyilatkozat | 2 | |
csökkent | munkaképességű természetes | |||
munkaképességűek | személy és hozzájárul az ezzel | |||
foglalkoztatása | kapcsolatos különleges adatának kezeléséhez | |||
Ha az ügyfél nem természetes | 2 | |||
személy és csökkent | ||||
munkaképességűt foglalkoztat és | ||||
a csökkent munkaképességű | ||||
munkavállalója hozzájárul az ezzel | ||||
kapcsolatos különleges adatának kezeléséhez4 | ||||
Összesen | 20 pont | |||
Pénzügyi terv | ||||
Mezőgazdasági termelő és feldolgozó ügyfél esetén | ||||
Az ügyfél pénzügyi tervének koherenciája | Tárgyi eszközök növekménye | 2 | ||
Saját tőke pozitív változása a beruházás időtartama alatt | 1 | |||
Saját tőke pozitív változása a működtetési időszak alatt | 2 | |||
Vállalatértékelés | Az ügyfél pénzügyi táblájában feltüntetett bázisadatainak összevetése referenciaadatokkal | |||
Saját tőke arányos jövedelmezőség | ||||
Eszközarányos jövedelmezőség | ||||
Készletek forgási sebessége | ||||
Egy főre jutó bruttó hozzáadott érték | ||||
Eladósodottsági mutató | ||||
Likviditási mutató | ||||
Pénzügyi terv valóságtartalom vizsgálata | Pénzügyi tábla adatainak referenciaadatokkal történő összevetése a működtetés alatt | |||
Eszközarányos jövedelmezőség | 1 | |||
Készletek forgási sebessége | 1 | |||
Egy főre jutó bruttó hozzáadott érték | 1 | |||
Likviditási mutató | 1 | |||
Pénzügyi terv | Ha az ügyfél a benyújtást követő három évben realizált | 2 | ||
üzemeltetési-hatékonysági | árbevételében, a benyújtás évéhez (bázisévhez) képest | |||
vizsgálata | a növekmények összege eléri a támogatás 1-szeresét, akkor 1 pont, ha az 1,2-szeresét, akkor 2 pont |
Ha az ügyfél árbevétel arányos adózás előtti eredménye a benyújtás | 3 | ||
évétől számított 4. évre nézve a bázisévhez képest 10%-nál kisebb | |||
mértékben bővül, akkor 1 pont, ha 10 és 20% között, akkor 2 pont, ha több, mint 20%-kal, akkor 3 pont | |||
Összesen | 20 pont | ||
TCs ügyfél esetén | |||
Pénzügyi terv koherenciája | Befektetett eszközök változása | 2 | |
Saját tőke változása a beruházás időtartama alatt | 2 | ||
Értékcsökkenés változása | 2 | ||
Saját tőke változása a működtetési időszak alatt | 2 | ||
Vállalatértékelés | A vállalkozás bázisévében az árbevétel | Induló termelői csoport esetében a számítást a kérelem és az azt követő 2 év tervadatai alapján kell elvégezni | |
meghaladja az 1 milliárd forintot | 6 | ||
500 millió Ft - 1 milliárd Ft közötti | 3 | ||
500 millió forint alatti | 2 | ||
Pénzügyi terv | A vállalkozás árbevétele | Induló termelői csoport | |
üzemeltetési-hatékonyság | a benyújtás évétől számított | esetben, ha eléri | |
vizsgálata | 4. évre nézve a benyújtás évéhez képest több mint | ||
20%-kal bővül | 700 millió forintot | 2 | |
10%-kal bővül | 500 millió forintot | 1 | |
Ha az ügyfél a benyújtást követő | |||
3 évben tervezett árbevétele | |||
a benyújtás évében tervezett | |||
(bázisév) árbevételéhez képest | |||
a növekmények értéke eléri a támogatás | |||
1,4-szeresét | 4 | ||
1,2-szeresét | 2 | ||
Összesen | 20 pont | ||
Üzleti terv | |||
Piacelemzés és értékesítés megalapozottsága | 15 | ||
Alapanyag beszállítás biztonsága | 10 | ||
Működési terv | 5 | ||
Fejlesztés bemutatása, előkészítettsége | 10 | ||
Összesen | 40 pont | ||
Összesen: | 100 pont | ||
Társadalmi felelősségvállalási terv | +5 | ||
Kommunikációs terv | +5 |
Magyarázatok, kiegészítések, megjegyzések:
1. Ha az ügyfél nyersszesz és nyersolaj gyárl ására is igényel támogatást, akkor a pontszám csak akkor ítélhető meg, ha mindkét technológiai sor teljesíti a vonatkozó feltételt (összesen max. 10 pont).
2. A Horizontális szempontok címben, ha az ügyfél "a kérelem benyújtását megelőző 12 hónap átlag létszámához képest a foglalkoztatottak számának bővítése a fejlesztés hatására" során a kérelem benyújtásának időpontjához képest legalább egy új munkavállaló foglalkoztatását is vállalja, akkor értelemszerűen "a kérelem benyújtását megelőző 12 hónap átlag létszámának szinten tartása (legalább 1 fő)" szempont pontszáma is megállapításra kerül.
3. Ha a fejlesztés helye szerinti településen nincs cigány kisebbségi önkormányzat, akkor a megyei vagy az Országos Cigány Önkormányzat nyilatkozata alapján.
4. Nem természetes személy ügyfél esetén a pontszám csak akkor kerül megállapításra, ha az ügyfél egyidejűleg nyilatkozik arról, hogy a munkavállalója hozzájárult az adatkezeléshez.
Lábjegyzetek:
[1] Megállapította a 96/2009. (VII. 30.) FVM rendelet 1. § -a. Hatályos 2009.07.31.
[2] Megállapította a 96/2009. (VII. 30.) FVM rendelet 2. § (1) bekezdése. Hatályos 2009.07.31.
[3] Beiktatta a 96/2009. (VII. 30.) FVM rendelet 2. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.07.31.
[4] Megállapította a 96/2009. (VII. 30.) FVM rendelet 2. § (3) bekezdése. Hatályos 2009.07.31.
[5] Megállapította a 61/2009. (V. 14.) FVM rendelet 83. § - a. Hatályos 2009.05.22.
[6] Megállapította a 96/2009. (VII. 30.) FVM rendelet 3. § (1) bekezdése. Hatályos 2009.07.31.
[7] Megállapította a 96/2009. (VII. 30.) FVM rendelet 3. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.07.31.
[8] Beiktatta a 96/2009. (VII. 30.) FVM rendelet 3. § (3) bekezdése. Hatályos 2009.07.31.
[9] Megállapította a 96/2009. (VII. 30.) FVM rendelet 4. § (1) bekezdése. Hatályos 2009.07.31.
[10] Megállapította a 96/2009. (VII. 30.) FVM rendelet 4. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.07.31.
[11] Megállapította a 96/2009. (VII. 30.) FVM rendelet 4. § (3) bekezdése. Hatályos 2009.07.31.
[12] Megállapította a 96/2009. (VII. 30.) FVM rendelet 4. § (4) bekezdése. Hatályos 2009.07.31.
[13] Beiktatta a 96/2009. (VII. 30.) FVM rendelet 4. § (5) bekezdése. Hatályos 2009.07.31.
[14] Hatályon kívül helyezte az 57/2011. (VI. 20.) VM rendelet 16. § j) pontja. Hatálytalan 2011.07.01.
[15] Beiktatta a 96/2009. (VII. 30.) FVM rendelet 5. § (2) bekezdése. Hatályos 2009.07.31.
[16] Beiktatta a 96/2009. (VII. 30.) FVM rendelet 5. § (3) bekezdése. Hatályos 2009.07.31.
[17] Beiktatta a 76/2012. (VII. 27.) VM rendelet 17. §-a. Hatályos 2012.07.28.
[18] Megállapította a 7/2015. (II. 17.) MvM rendelet 27. § (1) bekezdése. Hatályos 2015.02.17.
[19] Megállapította a 7/2015. (II. 17.) MvM rendelet 27. § (1) bekezdése. Hatályos 2015.02.17.
[20] Beiktatta a 76/2012. (VII. 27.) VM rendelet 18. §-a. Hatályos 2012.07.28.
[21] Beiktatta a 7/2015. (II. 17.) MvM rendelet 27. § (2) bekezdése. Hatályos 2015.02.17.