45/2009. (IX. 17.) KHEM rendelet
a vasúti pályahálózathoz történő nyílt hozzáférés részletes szabályairól szóló 101/2007. (XII. 22.) GKM rendelet módosításáról
A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 3., 5. és 6. pontjában, valamint az egyes jogszabályok és jogszabályi rendelkezések hatályon kívül helyezéséről szóló 2007. évi LXXXII. törvény 6. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter feladat- és hatásköréről szóló 133/2008. (V. 14.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § (1) A vasúti pályahálózathoz történő nyílt hozzáférés részletes szabályairól szóló 101/2007. (XII. 22.) GKM rendelet (a továbbiakban: R.) 3. § a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E rendelet alkalmazásában:]
"a) csúcsidőszak:egy adott vasúti pályaszakaszon az adott menetrendi évre előre, egy naptári napon belül legfeljebb két időtartamban a kapacitás-elosztó szervezet által kijelölt olyan - legfeljebb öt-öt órás - időszak, amikor a menetrendi évet megelőző második év kapacitás-kihasználtsági adatai alapján az elméleti kapacitás 60%-át várhatóan meghaladja,"
(2) Az R. 3. §-a a következő n)-s) pontokkal egészül ki:
[E rendelet alkalmazásában:]
"n) fenntartott kapacitás: egy hozzáférésre jogosult részére a vasúti pályahálózat egy meghatározott részén fenntartott, azonos menetrendi fekvésű menetvonalak összessége,
o) menetrendi fekvés: a menetvonal-igénynek a vonat kezdőállomásról történő indulási időpontjára, a célállomásra történő érkezési időpontjára, valamint a köztes állomásokon és megállóhelyeken történő tartózkodás időtartamára vonatkozó adatai,
p) menetrendi év: az éves üzemi menetrend érvényességi időtartamának január hónap első napjától december hónap második vasárnapjának 0.00 óráig terjedő részét magába foglaló naptári év,
q) pályahálózat-működtetői kapacitás-igény: a pályahálózat-működtető által a vasúti pályahálózat üzemeltetése, fejlesztése, felújítása, karbantartása érdekében igényelt kapacitás,
r) éves üzemi menetrend: az elfogadott éves, valamint a meghatározott határidőig benyújtott és elfogadott éves pótlólagos menetvonal-igények alapján kiutalt menetvonalak összessége,
s) üzemi célú menetvonal: az üzemi menetrendben nem lekötött szabad kapacitás terhére az üzemi vonat közlekedtetésére igénybe vett menetvonal, amelynek igénylésére önállóan vagy a fejlesztési közreműködő kezdeményezésére a pályahálózat-működtető jogosult."
2. § Az R. 19. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"19. § (1) Ha az ütköző igények előnyben részesítési sorrendje a 17. § alapján nem állapítható meg, a kapacitás-elosztó szervezet az összehangolási eljárást írásban vagy elektronikus úton kezdeményezi - valamennyi érintett igénylő és a vasúti igazgatási szerv egyidejű értesítése mellett - a vasúti pályahálózat-kapacitás iránt bejelentett igények ütközéséről szerzett tudomást követő két munkanapon belül.
(2) Az összehangolási eljárásról szóló értesítésben meg kell jelölni a vasúti pályahálózat-kapacitás iránt bejelentett igények ütközésével érintett kapacitást, az igénytől eltérően - figyelemmel a 12. § (3) bekezdésére - felajánlott kapacitást, az összehangolási eljárás helyét, idejét, valamint az összehangolási eljáráson való részvétel elmulasztásának következményeit.
(3) Az összehangolási eljárást a kapacitás-elosztó szervezet vezeti le. Az eljárásról jegyzőkönyvet kell felvenni, amit valamennyi, az összehangolási eljáráson részt vevő félnek alá kell írnia.
(4) Ha az összehangolási eljárás tíz munkanapon belül nem vezet eredményre, a kapacitás-elosztó szervezet dönt az összehangolási eljárással érintett igényekről. Az egymással ütköző igények esetén - a szakosított infrastruktúraként kijelölt vasúti pályaszakaszok kivételével - az alábbi sorrend figyelembevételével elsőbbséget biztosít
a) a transz-európai vasúti áruszállítási hálózat részeként működő vasúti pályákon végzett felújítási, fejlesztési célú kapacitás-igénynek,
b) a csúcsidőszakban, a transz-európai vasúti áruszállítási hálózat részeként működő vasúti pályákon nyújtott vasúti közszolgáltatásnak,
c) a transz-európai vasúti áruszállítási hálózat részeként működő vasúti pályákon végzett nemzetközi árutovábbításnak,
d) a nemzetközi személyszállításnak,
e) az egyéb országos törzshálózati vasúti pályákon és országos vasúti mellékvonalon nyújtott vasúti közszolgáltatásnak,
f) az egyéb országos törzshálózati vasúti pályákon és országos vasúti mellékvonalon végzett felújítási, fejlesztési és karbantartási célú kapacitás-igénynek, valamint a transz-európai vasúti áruszállítási hálózat részeként működő vasúti pályákon végzett karbantartási célú kapacitás-igénynek,
g) az egyéb országos törzshálózati vasúti pályákon, valamint az országos vasúti mellékvonalon végzett vasúti árutovábbításnak,
h) az előző pontokba nem tartozó személyszállításnak,
i) az előző pontokba nem tartozó árutovábbításnak,
j) a vasúti pályán végzett, az f) pontba nem tartozó karbantartási célú kapacitás-igénynek, k) az előző pontokba nem tartozó egyéb menetvonal-igénynek.
(5) Ha a (4) bekezdésben foglaltak alapján az elsőbbséget élvező menetvonal-igény nem határozható meg, a kapacitás-elosztó szervezet - az alábbi sorrend szerint -
a) a keretmegállapodás alapján igényelt menetvonalaknak,
b) a több közlekedési napra vonatkozó menetvonal-igényeknek,
c) a hosszabb viszonylatra vonatkozó menetvonal-igényeknek,
d) a rendszeresen közlekedő vonatok menetvonal-igényeinek,
e) a korábban benyújtott menetvonal-igényeknek biztosít elsőbbséget."
3. § Az R. 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"20. § (1) Ha egy adott vasúti pályaszakaszon a menetvonal-igények kielégítése az összehangolási eljárás keretében sem biztosítható és az ennek következtében elutasított kapacitás igények elérik vagy meghaladják az adott vasúti pályaszakasz havi elméleti kapacitásának tíz százalékát, vagy az egy éven belül várhatóan benyújtásra kerülő menetvonal-igények nagy valószínűséggel nem elégíthetők ki, a kapacitás-elosztó szervezet a vasúti pályahálózat érintett részét a Hálózati Üzletszabályzatban túlterhelt vasúti pályaszakasznak minősíti.
(2) A vasúti pályahálózat kiegyensúlyozottabb igénybevétele, a túlterhelt vasúti pályaszakaszok elkerülése, valamint a zsúfoltság megelőzése érdekében a kapacitás-elosztó szervezet helyettesítő vasúti pályaszakaszt jelölhet ki. A kapacitás-elosztó szervezetnek a helyettesítő vasúti pályaszakaszokat a menetvonal katalógussal együtt, azzal azonos módon kell meghirdetnie.
(3) Ha a kapacitás-elosztó szervezet - a pályahálózat-működtető által szolgáltatott adatok alapján - észleli, hogy a túlterhelt vasúti pályaszakaszra vonatkozóan fenntartott kapacitás kihasználtsága legalább egy hónapon keresztül a Hálózati Üzletszabályzatban rögzített küszöbérték alatt van, erről a fenntartott kapacitással rendelkező igénylőt három napon belül tájékoztatja, továbbá felszólítja, hogy nyolc napon belül nyilatkozzon arról, hogy fennállt-e olyan érdekkörén kívül álló ok, amely miatt a vasúti pályahálózat számára nem volt hozzáférhető, illetve csatolja az ok igazolásához szükséges okiratokat.
(4) Ha az igénylő a (3) bekezdés szerinti kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, vagy az érdekkörén kívül álló okot nem igazolja, a kapacitás-elosztó szervezet a fenntartott kapacitást visszavonja. A kapacitás-elosztó szervezet a döntéséről az igénylőt, a vasúti pályahálózat-működtetőt, valamint a vasúti igazgatási szervet haladéktalanul értesíti."
4. § Az R. 21. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Túlterhelt vasúti pályaszakaszon, az (1) és (2) bekezdésekben foglalt rendelkezések érvényesítését követően, az alábbi sorrend figyelembevételével - a szakosított infrastruktúraként kijelölt vasúti pályaszakaszok kivételével - elsőbbséget kell biztosítani
a) a vasúti közszolgáltatásnak,
b) a határon átmenő vasúti személyszállításnak,
c) a határon átmenő vasúti árutovábbításnak,
d) az egyéb vasúti árutovábbításnak,
e) az egyéb vasúti személyszállításnak."
5. § Az R. 22. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A vasúti pályahálózat tervezett karbantartási, felújítási és fejlesztési munkáinak lehetővé tétele érdekében az ezek végrehajtásához szükséges valamennyi pályakapacitás igényt a pályahálózat-működtető az éves menetvonal-igénylések benyújtásának határidejéig, de legkésőbb az éves üzemi menetrend véglegesítését megelőző tizedik hét végéig nyújtja be a kapacitás-elosztó szervezet részére. Ezen igényeket a kapacitás-elosztó szervezet az éves üzemi menetrendre vonatkozó szabályok alapján elégíti ki."
6. § Az R. 24. §-a a következő új (5)-(6) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Ha a kapacitás-elosztó szervezet a pályahálózat-működtető által szolgáltatott adatok alapján észleli, hogy a Vtv. 57. § (5) bekezdése szerint létrejött keretmegállapodás alapján túlterhelt vasúti pályaszakaszra vonatkozóan fenntartott kapacitás kihasználtsága legalább egy hónapon keresztül a Hálózati Üzletszabályzatban rögzített küszöbérték alatt van, erről a fenntartott kapacitással rendelkező igénylőt három napon belül tájékoztatja, továbbá felszólítja, hogy nyolc napon belül nyilatkozzon arról, hogy fennállt-e olyan érdekkörén kívül álló ok, amely miatt a vasúti pályahálózat számára nem volt hozzáférhető, illetve csatolja az ok igazolásához szükséges okiratokat. (6) Ha az igénylő az (5) bekezdés szerinti kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, vagy az érdekkörén kívül álló okot nem igazolja, a kapacitás-elosztó szervezet az adott menetrendi év hátralévő időszakára a fenntartott kapacitást a fel nem használt kapacitás mértékével csökkenti. A kapacitás-elosztó szervezet a döntéséről az igénylőt, a pályahálózat-működtetőt, valamint a vasúti igazgatási szervet haladéktalanul értesíti."
7. § Az R. 37. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"37. § Ez a rendelet - a Vtv.-vel együtt - a) a vasúti infrastruktúrakapacitás elosztásáról, továbbá a vasúti infrastruktúra használati díjának felszámításáról szóló, 2001. február 26-ai 2001/14/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 3. cikk (2) bekezdésének, 8. cikk (4) bekezdésének, 11. cikkének, 12. cikkének, 15. cikk (1) bekezdésének, 16. cikk (2)-(3) bekezdésének, 17. cikk (2) és (5)-(6) bekezdésének, 18. cikkének, 19. cikk (2)-(3) bekezdésének, 20. cikkének, 21. cikk (1)-(5) bekezdésének, 22. cikkének, 23. cikkének, 24. cikk (2)-(3) bekezdésének, 25. cikkének, 26. cikk (1)-(2) bekezdésének, 27. cikkének, 28. cikkének, I. és III. mellékletnek, valamint b) a közösségi vasutak fejlesztéséről szóló 91/440/EGK tanácsi irányelv, valamint a vasúti infrastruktúra-kapacitás elosztásáról, továbbá a vasúti infrastruktúra használati díjának felszámításáról szóló 2001/14/EK irányelv módosításáról szóló, 2007. október 23-i 2007/58/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 2. cikk 4. pontjának való megfelelést szolgálja."
8. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.
(2) Az R.
a) 4. § (1) bekezdés d) pont dc) alpontjában a "kezelésének szabályait" szövegrész helyébe a "kezelésének részletes szabályait" szöveg,
b) 7. § első mondatában a "vasút igazgatási szervnek" szövegrész helyébe a "vasúti igazgatási szervnek" szöveg,
c) 8. § (1) bekezdésében a "második hetének első munkanapja" szövegrész helyébe a "második hétfője" szöveg,
d) 9. § (1) bekezdésében az "- amennyiben lehetséges - az" szövegrész helyébe az "- az éves üzemi menetrend véglegesítésének határidejét tíz héttel megelőzően benyújtott -" szöveg,
e) 9. § (5) bekezdésében a "- lehetőség szerint - az" szövegrész helyébe az "- az éves üzemi menetrend véglegesítésének határidejét tíz héttel megelőzően benyújtott -" szöveg,
f) 9. § (6) bekezdésében a "szombatján 24.00 óráig" szövegrész helyébe a "vasárnapján 0.00 óráig" szöveg,
g) 21. § (1) bekezdésében a "menetvonal elsőbbséget élvez" szövegrész helyébe a "menetvonal, illetve a pályahálózat működtetői pályakapacitás-igény elsőbbséget élvez" szöveg
lép.
(3) Hatályát veszti az R. 16. §-a.
(4) Hatályát veszti az országos közforgalmú vasúthálózat elemeiről szóló 52/2004. (IV. 22.) GKM rendelet.
(5) Ez a rendelet a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.
9. § Ez a rendelet a közösségi vasutak fejlesztéséről szóló 91/440/EGK tanácsi irányelv, valamint a vasúti infrastruktúra-kapacitás elosztásáról, továbbá a vasúti infrastruktúra használati díjának felszámításáról szóló 2001/14/EK irányelv módosításáról szóló, 2007. október 23-i 2007/58/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 2. cikk 4. pontjának való megfelelést szolgálja.
Hónig Péter s. k.,
közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter