1/2010. (IV. 23.) KüM rendelet
a konzuli védelem részletes szabályairól szóló 17/2001. (XI. 15.) KüM rendelet módosításáról
A konzuli védelemről szóló 2001. évi XLVI. törvény 21. § a) pontjában kapott felhatalmazás alapján - az igazságügyi és rendészeti miniszter feladat- és hatásköréről szóló 164/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § m) pontjában foglalt feladatkörében eljáró igazságügyi és rendészeti miniszterrel egyetértésben -, a külügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló 166/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában megállapított feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § (1) A konzuli védelem részletes szabályairól szóló 17/2001. (XI. 15.) KüM rendelet (a továbbiakban: R.) 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A kölcsön visszafizetésére meghatározott határidő eredménytelen eltelte esetén a Külügyminisztérium megkeresi az adóhatóságot a kölcsön összegének adók módjára történő behajtására. Erről a konzuli tisztviselő a kölcsön nyújtásával egyidejűleg tájékoztatja az ügyfelet."
(2) Az R. 7. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) 200 EUR összeghatár felett a kölcsön nyújtásáról szóló hatósági szerződés érvényességéhez a külpolitikáért felelős miniszter hozzájárulása szükséges. A konzuli tisztviselő a külpolitikáért felelős miniszter hozzájárulásának beszerzése iránt soron kívül intézkedik, és a kérelemről öt munkanapon belül dönt."
(3) Az R. 11. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Ha a külföldön elhunyt magyar állampolgár holttestét az eltemetésére kötelezett Magyarországra kívánja szállíttatni, a konzuli tisztviselő kérelemre segítséget nyújt az eltemetésre kötelezett és a halottszállítást végző szervezet közötti kapcsolat felvételéhez."
2. § (1) Az R. 14/C. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"14/C. § (1) Ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik, vagy erre vonatkozóan viszonosság nem áll fenn, a képviselet nélküli uniós polgár védelme körében a magyar konzuli szolgálat - a (3) bekezdésben, valamint a 7. § (1) bekezdésében foglaltak kivételével - kizárólag abban az esetben nyújthat anyagi segítséget, vagy tehet anyagi kötelezettségvállalásra irányuló nyilatkozatot, amennyiben a tagállami konzuli hatóság azt írásban engedélyezte, és vállalta az eljárás valamennyi költségének megtérítését, beleértve a konzuli díjat is.
(2) Ha a tagállami konzuli hatóság az (1) bekezdés szerint engedélyezte az anyagi támogatás nyújtását, a képviselet nélküli uniós polgárnak vagy törvényes képviselőjének a külpolitikáért felelős miniszter által rendszeresített formanyomtatványon a visszafizetésre vonatkozó kötelezettségvállalási nyilatkozatot kell tennie, amelynek ki kell terjednie az esetlegesen felmerült egyéb költségekre és a konzuli díjra is. A kötelezettségvállalási nyilatkozatban a képviselet nélküli uniós polgár arra vállal kötelezettséget, hogy az abban részletezett összeget az állampolgársága szerinti tagállami konzuli hatóságnak megtéríti. A kötelezettségvállalási nyilatkozatban foglalt összeg kifizetését a magyar konzuli szolgálat igazolja a képviselet nélküli uniós polgár állampolgársága szerinti tagállami konzuli hatóság felé, és kéri annak megtérítését.
(3) Ha az azonnali anyagi segítségnyújtás elmulasztása miatt a konzuli védelemre szoruló személy biztonsága vagy egészsége közvetlenül veszélybe kerülne, vagy a késedelem súlyos érdeksérelmet okozna, úgy a közvetlen veszély elhárításához szükséges mértékben és formában nyújtható anyagi segítség a magyar állampolgárokra vonatkozó szabályok szerint. A megtett intézkedésekről, a képviselet nélküli uniós polgárnak nyújtott konzuli kölcsön mértékéről és módjáról, továbbá a segítségnyújtás indokául szolgáló körülményekről utólag, de a lehető legrövidebb időn belül - a Külügyminisztérium egyidejű értesítése mellett - tájékoztatni kell a tagállami konzuli hatóságot. A kölcsön visszafizetésére meghatározott határidő eredménytelen eltelte esetén a Külügyminisztérium megkeresi a képviselet nélküli uniós polgár állampolgársága szerinti tagállami konzuli hatóságot a kölcsön összegének megtérítése céljából. Erről a konzuli tisztviselő a kölcsön nyújtásával egyidejűleg tájékoztatja a képviselet nélküli uniós polgárt."
(2) Az R. 14/H. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"14/H. § (1) Ha a képviselet nélküli uniós polgár úti okmánya elveszett, azt eltulajdonították, megsemmisült, megrongálódott vagy más okból nem rendelkezik utazásra alkalmas okmánnyal, és az állampolgárság szerinti állam által kiállított úti okmány beszerzése aránytalan nehézséggel járna vagy aránytalanul hosszú időt venne igénybe, a konzuli tisztviselő a képviselet nélküli uniós polgár számára a tagállami konzuli hatóság engedélye alapján, és az abban foglaltaknak megfelelően az egy ideiglenes úti okmány létrehozásáról szóló, 1996. június 25-i 96/409/KKBP tanácsi határozat I. mellékletében meghatározott ideiglenes úti okmányt állít ki.
(2) A külpolitikáért felelős miniszter az ideiglenes úti okmány kiállítása iránti kérelem benyújtásához formanyomtatványt rendszeresít. A kérelem a közigazgatási és hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvényben foglaltakon túl tartalmazza a kérelmező születési helyét és idejét, állampolgárságát, családi állapotát, magasságát, az utazás útvonalát, valamint az úti okmány kért érvényességi idejét. Az adattartalmat angol és francia nyelven is meg kell határozni.
(3) Az ideiglenes úti okmány iránti kérelmet a (2) bekezdésben meghatározott formanyomtatvány kitöltésével kell benyújtani a konzuli védelemre okot adó helyzet szerint illetékes hivatásos vagy tiszteletbeli konzuli tisztviselőnél. A kérelem benyújtásakor a bemutatott okiratok és a tagállami konzuli hatóság segítségével ellenőrizni kell a kérelmező személyazonosságát és állampolgárságát. A tiszteletbeli konzuli tisztviselő a nála benyújtott kérelmet soron kívül továbbítja az illetékes hivatásos konzuli tisztviselőnek. A kérelmező személyazonosságának és állampolgárságának megállapításához szükséges természetes személyazonosító adatokat, valamint az ideiglenes úti okmány kiállítását indokoló körülmények leírását a konzuli tisztviselő haladéktalanul továbbítja a tagállami konzuli hatóságnak, kérve az adatok ellenőrzését és az ideiglenes úti okmány kiállításának engedélyezését.
(4) Az ideiglenes úti okmány érvényességére a tagállami konzuli hatóság rendelkezése irányadó. Az ideiglenes úti okmány kiállításáról - az okmány másolat digitalizált változatának vagy az okmány másolatának megküldésével -tájékoztatni kell a tagállami konzuli hatóságot és a Külügyminisztériumot. Az ideiglenes úti okmány kiállításával összefüggő konzuli díj tekintetében a magyar állampolgárok hazatéréséhez szükséges okmányok kiállítása esetére irányadó szabályokat kell alkalmazni.
(5) A magyar konzuli szolgálat az ideiglenes úti okmány kiállításával összefüggésben keletkezett iratokat az ideiglenes úti okmány érvényességi idejének lejártától számított egy évig őrzi meg, ezt követően azokat az iratkezelésre irányadó jogszabályok szerint selejtezi."
3. § Az R. 9. § (2) bekezdés a) pontjában a "személyazonosító adatait" szövegrész helyett a "természetes személyazonosító adatait" szöveg, a 9. § (2) bekezdés d) pontjában az "egyéb adatait" szövegrész helyett a "címét" szöveg, a 11. § (4) bekezdés a) pontjában a "személyi adatait" szövegrész helyett a "természetes személyazonosító adatait" szöveg, a 14/B. § (3) bekezdésében a "személyes adatok" szövegrész helyett a "természetes személyazonosító adatok" szöveg.
4. § Az R.
b) 14/B. § (4) bekezdése,
c) 14/F. § (3) bekezdése,
d) 1., 2., 3., és 4. számú melléklete hatályát veszti.
5. § Az R. a következő 15/A. §-sal egészül ki:
"15/A. § E rendeletnek - a konzuli védelem részletes szabályairól szóló 17/2001. (XI. 15.) KüM rendelet módosításáról szóló 1/2010. (IV. 23.) KüM rendelettel megállapított - rendelkezéseit a hatálybalépést követően indult és a megismételt eljárásokban kell alkalmazni."
6. § Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba, és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.
Dr. Balázs Péter s. k.,
külügyminiszter