Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

7/2010. (II. 11.) OKM rendelet

a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet módosításáról

A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 94. § (1) bekezdés f) pontjában, valamint a tankönyvpiac rendjéről szóló 2001. évi XXXVII. törvény 29. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a szakképzés szakmai tankönyvei tekintetében a szakképesítésért felelős miniszterrel egyetértésben, az oktatási és kulturális miniszter feladat- és hatásköréről szóló 167/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet (a továbbiakban: Tr.) 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A könyv különböző kötésmódban megjelenő változatainak tankönyvvé nyilvánítása iránt külön kérelmet kell benyújtani. A kérelmek egyidejűleg is benyújthatóak, amelyekért a 2. számú mellékletben meghatározott igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni."

2. § A Tr. 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. § Ha a tankönyvet tartalmában vagy - kötésmódja, illetve borítója kivételével - kivitelében megváltoztatták, a tankönyvvé nyilvánítási eljárást ismételten le kell folytatni. E rendelet alkalmazásában nem jelenti a könyv tartalmi változtatását a benne szereplő helyesírási, illetve nyomdahibák, továbbá a tankönyvvé nyilvánítás ideje alatt megváltozott tényeknek, adatoknak a tankönyv adott oldalain történő javítása, feltéve, hogy a javítás miatt nem változik meg a lapok számozása, és a javításról készült jegyzéket - ellenszolgáltatás nélkül - megküldik a Hivatalnak és azoknak az iskoláknak, amelyek az adott tankönyvből a javítás évét megelőző három évben rendeltek."

3. § A Tr. 5. § (4)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Kérelmet kell benyújtani a Hivatalhoz, ha az imprimatúraként jóváhagyott tankönyvet végleges formájában kívánják forgalomba hozni. A kérelemhez csatolni kell a kész könyvet egy példányban, a 2. számú melléklet szerint az igazgatási szolgáltatási díj megfizetéséről szóló igazolást, kivéve, ha a kérelem előterjesztése, illetve a bírálati díj befizetése elektronikus úton történik, továbbá a 2. § (5) bekezdés e) pontja szerinti, illetve azt a nyilatkozatot, hogy az imprimatúraként jóváhagyott tankönyvet tartalmában nem változtatták meg, és kivitelében megfelel a határozatban foglaltaknak.

(5) Kérelmet kell benyújtani a Hivatalhoz, ha a jóváhagyott tankönyvben a tankönyvvé nyilvánítási eljárásban a szakértők által feltárt, helyesírási, illetve nyomdahibának nem minősülő hibákat javítani kívánják. A tankönyvben kizárólag a szakértők által feltárt hibákat lehet javítani. A kérelemhez csatolni kell - a hibák jellegétől, mennyiségétől függően - a könyv javított részeit, oldalait vagy a javított könyvet annyi példányban, ahány szakértő ajánlást tesz a feltárt hiba javítására, a 2. számú melléklet szerinti igazgatási díj befizetéséről szóló igazolást, kivéve, ha a kérelem előterjesztése, i lletve a bírálati díj befizetése elektronikus úton történik, a javítások tételes felsorolását, továbbá azt a nyilatkozatot, hogy a jóváhagyott tankönyvet - a javításokon túl - sem tartalmában, sem kivitelében nem változtatták meg. A javítás tényét már a benyújtott tankönyvben fel kell tüntetni.

(6) Kérelmet kell benyújtani a Hivatalhoz, ha a jóváhagyott tankönyv borítóját vagy kötésmódját megváltoztatják. A kérelemhez csatolni kell a megváltoztatott borítójú tankönyv esetében a megváltozott borító Pdf formátumát elektronikusan és kinyomtatva egy példányban, a megváltoztatott kötésmódú tankönyv esetében a megváltozott könyvet egy példányban, továbbá mindkét esetben a 2. számú melléklet szerinti igazgatási díj befizetéséről szóló igazolást, kivéve, ha a kérelem előterjesztése, illetve a bírálati díj befizetése elektronikus úton történik, és azt a nyilatkozatot, hogy a jóváhagyott tankönyvet - a kötésmódon vagy a borítón kívül - sem tartalmában, sem kivitelében nem változtatták meg. A változtatás tényét már a benyújtott tankönyvben fel kell tüntetni. A nemzeti és etnikai kisebbségi iskolai neveléshez és oktatáshoz készült tankönyvek esetében az eljárás díjmentes."

4. § (1) A Tr. 8. § (2) bekezdés ab) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A tankönyvvé nyilvánítási eljárás során vizsgálni kell, hogy a könyv]

"ab) tartalmazza-e az egyes tantárgyakhoz rendelt új szakszavak szószedetét, kivéve az idegen nyelvi könyvek esetében azokat a szakszavakat, amelyeket a magyar nyelv tanítása során a tanulók már elsajátítottak, az általános iskolában használt tankönyvek esetében azok rövid értelmezését, kivéve az általános iskola 1. évfolyamán alkalmazott tankönyveket, 2-4. évfolyamain alkalmazott matematika tankönyveket, valamint olvasókönyveket;"

(2) A Tr. 8. § (2) bekezdés af) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A tankönyvvé nyilvánítási eljárás során vizsgálni kell, hogy

a könyv]

"af) vagy a könyvhöz tartozó munkafüzet idegen nyelvi könyvek esetében 1-8. évfolyamon tartalmaz-e kétnyelvű szószedetet a kiadvány végén, illetve - amennyiben a tankönyvvé nyilvánítási eljárásban benyújtott kérelmezői nyilatkozat szerint a kiadvány fogyasztói ára magában foglalja a könyvhöz szorosan hozzá kapcsolható szószedetet tartalmazó mellékletet is - a kiadvány mellékleteként;"

(3) A Tr. 8. § (3) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A tankönyvvé nyilvánítási eljárásban vizsgálni kell különösen a könyv]

"d) ütközik-e az iskolai reklámcélú tevékenység korlátozására vonatkozó jogszabályi elő írásokba [a továbbiakban az a)-d) pontok együtt: általános etikai követelmények]."

5. § A Tr. 9. § (7) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A tankönyvvé nyilvánítási eljárásban az működhet közre]

"a) tantárgypedagógiai szakértőként, akit az Országos szakértői névjegyzéken az akkreditáció szakterület tankönyv szakértői szakirány, illetve tantervi szakértői szakirány közoktatási szakértőjeként tartanak nyilván az új megnevezés szerint."

6. § A Tr. 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Amennyiben a kirendelt szakértők mindegyike a kiadvány tankönyvvé nyilvánítását feltétel nélkül támogatja, vagy a kirendelt szakértők egybehangzóan nem támogatják, a Hivatal a rendelkezésére álló dokumentumok, adatok alapján mérlegelve dönt. A Hivatal a nem egybehangzó szakértői véleményeket, valamint a szakértői véleményekben megfogalmazott feltételeket megküldi a kérelem benyújtójának azzal, hogy a szakértői véleményekben foglaltakról a kézhezvételtől számított nyolc munkanapon belül fejtse ki véleményét, illetve nyilatkozzon arról, hogy a javítások teljesítését milyen határidőre vállalja. Ha a kérelem benyújtója a Hivatal által meghatározottak teljesítését vállalja, az általa megadott határidőig - kérelmére - az eljárást fel kell függeszteni."

7. § A Tr. 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A könyv tankönyvvé nyilvánítása annak a tanévnek az utolsó napjáig tart, amelyik a határozat jogerőre emelkedését követő ötödik naptári évben fejeződik be. A tankönyv kötésmódjának vagy borítójának megváltozása miatt indult, valamint az 5. § (5) bekezdése szerinti eljárásban a könyv megváltozott kötésmódú vagy borítójú, illetve javításokat tartalmazó változatának tankönyvvé nyilvánítása a megváltoztatott kivitelű, illetve javított könyv tankönyvvé nyilvánításáról rendelkező határozatban megjelölt időpontig tart."

8. § (1) A Tr. 14. § (1) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Megszűnik a könyv tankönyvvé nyilvánítása, ha]

"e) a tankönyvvé nyilvánítást megszüntetik, a határozat jogerőre emelkedésének napján."

(2) A Tr. 14. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A tankönyvvé nyilvánítás megszűnésének tényét a Hivatal bejelentés alapján vagy egyébként hivatalból állapítja meg. Ilyen bejelentést bárki tehet."

9. § (1) A Tr. 16. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A tankönyvvé nyilvánítás az e §-ban meghatározott eljárás keretében meghosszabbítható. Az e rendeletben foglaltakat a tankönyvvé nyilvánítás meghosszabbítása során azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az eljárást a tankönyvvé nyilvánítás határidejének lejártát megelőző százhúsz nappal korábban kell kérni. A kérelemhez a kiadványt két példányban kell megküldeni a Hivatalnak."

(2) A Tr. 16. § (3)-(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A nemzetiségi nyelv és irodalom, népismeret, az önálló fejlesztésű kisebbségi nyelvű közismereti tankönyvek, valamint a magyar nyelven jóváhagyott tankönyvek nemzetiségi nyelvre történő fordítása tankönyvvé nyilvánításának meghosszabbítása során az első és a második meghosszabbítási eljárásban - az Országos Kisebbségi Bizottság által írásban a Hivatalnak adott előzetes egyetértés esetén - szakértőt nem kell kirendelni, és a kiadónak, illetve a pályázat kiírójának az eljárási díjat sem kell megfizetnie.

(4) A sajátos nevelési igényű tanulók oktatásához, neveléséhez készített tankönyvek tankönyvvé nyilvánításának meghosszabbítása során az első és a második meghosszabbítási eljárásban szakértőt nem kell kirendelni, és a kiadónak, illetve a pályázat kiírójának az eljárási díjat sem kell megfizetnie, amennyiben legalább öt iskola igazolja, hogy a tankönyv bevált, és az a kérelem benyújtását megelőző tanévben szerepelt az iskola tankönyvrendelésében. Ebben az esetben a kiadványt egy példányban kell megküldeni a Hivatalnak."

10. § (1) A Tr. 18. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az oktatási és kulturális miniszter az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján minden év szeptember 30-áig közzéteszi azt az összeghatárt, amelynél magasabb fogyasztói ár alkalmazása esetén - függetlenül attól, hogy a tankönyv többszörözése és terjesztése üzletszerű vagy sem - a következő tanévben a tankönyv nem kerülhet fel a tankönyvjegyzékre. E rendelkezés alkalmazásában a tankönyv többszörözése és terjesztése akkor üzletszerű, ha annak célja a nyereség elérése vagy a vagyonszerzés."

(2) A Tr. 18. § (6) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A tankönyvjegyzék összeállítását követő naptári év január l-jétől a tankönyvjegyzékre történő felvétel folyamatos. A következő tanévi tankönyvjegyzékbe azokat - a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény 4. §-ában meghatározott feltételeknek megfelelő - tankönyveket kell felvenni,]

"c) amelyek legalább a következő naptári év június 30-áig hatályos tankönyvvé nyilvánítási határozattal rendelkeznek, a 24. § (5)-(7) bekezdésében meghatározott esetek kivételével."

11. § (1) A Tr. 20. § (1) bekezdés b)-c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az e rendeletben foglaltakat a szakképzés szakmai tankönyvei tekintetében a következő eltérésekkel kell alkalmazni:]

"b) a szociális és munkaügyi, valamint az oktatási és kulturális miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítések tankönyvei tekintetében a 11. § (2) bekezdésében meghatározott feladatokat - szakmacsoportonként létrehozott bizottságai közreműködésével - a Szakképzési Tankönyv és Taneszköz Tanács látja el azzal a megszorítással, hogy a Szakképzési Tankönyv és Taneszköz Tanácsnak csak a nem egybehangzó szakértői vélemények, valamint a feltételt szabó szakértői vélemények esetében kell javaslatot tennie,

c) a nem a szociális és munkaügyi, valamint a nem az oktatási és kulturális miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítések tankönyvei tekintetében

ca) a 11. § (2) bekezdésében meghatározott feladatokat a szakképesítésért felelős miniszter által létrehozott Szakmai tankönyv bizottság látja el azzal a megszorítással, hogy a Szakmai tankönyv bizottságnak csak a nem egybehangzó szakértői vélemények, valamint a feltételt szabó szakértői vélemények esetében kell javaslatot tennie,

cb) a tankönyvjegyzékre kerülés iránti kérelmet a szakképesítésért felelős miniszterhez kell megküldeni,

cc) a tankönyvjegyzéket a szakképesítésért felelős miniszter állítja össze és küldi meg az adott tanévi tankönyvjegyzék esetében első alkalommal november 15-éig - közzététel céljából - a Hivatalnak;"

(2) A Tr. 20. § (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) A Szakképzési Tankönyv és Taneszköz Tanács tagjait és elnökét a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Tanács javaslata alapján a szociális és munkaügyi miniszter, a Szakmai tankönyv bizottság tagjait és elnökét a szakképesítésért felelős miniszter kéri fel és bízza meg öt évre."

12. § A Tr. 22. § (2) bekezdés ba) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A normatív kedvezményre való jogosultság igazolásához a következő okiratok bemutatása szükséges:

ha a családi pótlékra való jogosultság a legmagasabb életkor elérése miatt megszűnt]

"ba) tartósan beteg tanuló esetén szakorvosi igazolás vagy a magasabb összegű családi pótlék folyósításáról szóló igazolás;"

13. § A Tr. 24. § (5)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A nemzeti és etnikai kisebbségi iskolai nevelésben és oktatásban - az e rendelet rendelkezései alapján lefolytatott eljárásban tankönyvvé nyilvánított könyvekhez hasonlóan - tankönyvként alkalmazandók azok a könyvek, amelyek 2001-ben szerepeltek a segédkönyvek jegyzékében, feltéve, hogy az adott tantárgyhoz 2001. augusztus 1-jét követően nem hagytak jóvá tankönyvet. Ezeket a könyveket - kérelemre - az adott tanévi tankönyvjegyzékbe is fel kell venni, amennyiben megfelelnek a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény 4. §-ában, valamint a rendelet 18. §-ában meghatározott feltételeknek. Az Országos Kisebbségi Bizottság javaslatára, az érintett kiadó kérelmére a tankönyvjegyzékre fel kell venni azokat a nemzeti és etnikai kisebbségi oktatás céljára készített tankönyveket, amelyek engedélyszáma 2001. augusztus 1-jét követően lejárt, és az adott oktatási formában, évfolyamon, az adott tantárgyhoz nem áll rendelkezésre más tankönyv. A tankönyvjegyzékre ezek a könyvek akkor vehetők fel, ha megfelelnek a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény 4. §-ában, valamint a rendelet 18. §-ában meghatározott feltételeknek.

(6) A szakképzésben - az e rendelet rendelkezései alapján lefolytatott eljárásban tankönyvvé nyilvánított könyvekhez hasonlóan - tankönyvként alkalmazandók azok a könyvek, amelyek szerepeltek a 2003/2004. vagy a 2004/2005. évi tankönyvjegyzékben, feltéve, hogy 2003. január 1-jét követően az a központi program, amelyhez a tankönyv ajánlott volt, nem változott, illetve időközben nem hagytak jóvá az adott központi programhoz tankönyvet. Ezeket a könyveket - kérelemre - az adott tanévi tankönyvjegyzékbe is fel kell venni, amennyiben megfelelnek a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény 4. §-ában, valamint a rendelet 16. § (3) és (5) bekezdésében és 18. §-ában meghatározott feltételeknek. A szakképesítésért felelős miniszter javaslatára, az érintett kiadó kérelmére fel kell venni a tankönyvjegyzékre azokat a tankönyveket, amelyek szerepeltek a 2003/2004. vagy a 2004/2005. évi tankönyvjegyzéken, feltéve, ha időközben nem hagytak jóvá az adott központi programhoz tankönyvet."

14. § A Tr. a következő 26. §-sal egészül ki:

"26. § A tankönyvjegyzéken az oktatási és kulturális miniszter által kiadott oktatási programokat (pedagógiai rendszereket) is fel kell tüntetni."

15. § A Tr. 26/C. §-a a következő d) ponttal egészül ki:

[E rendelet alkalmazásában]

"d) a kompetencia alapú oktatáshoz készült tankönyv az ismeretek alkalmazására építve dolgozza fel a kompetencia alapú tananyagot. E rendelkezés alkalmazásában kompetencia alapú az a tananyag, amely moduláris felépítésű, és feldolgozása tanuló- és tevékenységközpontú, differenciált módszerekre, egyéni fejlesztésre is alkalmas eszközrendszerre, korszerű pedagógiai kultúrára és tanulásszervezési (kooperatív munka, projekt, epochális) eljárásokra épül."

16. § (1) A Tr. 1. számú melléklet A) Közismereti nyomtatott könyv (imprimatúra) cím 4. pontja helyébe az 1. számú melléklet lép.

(2) A Tr. 1. számú melléklet D) A szerkesztői (kiadói szerkesztői) jelentés tartalmi szempontjai címet követő szöveg helyébe a 2. számú melléklet lép.

17. § A Tr. 3. számú melléklet A) Bírálati szempontok a könyvekhez cím II. Pedagógiai alcímet követő szöveg helyébe a 3. számú melléklet lép.

18. § A Tr. 4. számú melléklet A tankönyvjegyzékre történő felvételhez szükséges adatok cím I. A közismereti tankönyvjegyzék tartalmazza: alcím utolsó francia bekezdése helyébe a 4. számú melléklet lép.

19. § A Tr. 5. számú melléklet Igénylőlap tanulói tankönyvtámogatáshoz cím Tájékoztató a kedvezményes tankönyvellátásról alcím a) pontja helyébe az 5. számú melléklet lép.

20. § A Tr. 7. számú melléklet A tankönyvben feltüntetendő adatok cím l) pontja helyébe a 6. számú melléklet lép.

21. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybelépésével egyidejűleg hatályát veszti a Tr. 5. § (2) bekezdés második mondata, az 5. § (2) bekezdés b) pontja, az 5. § (7) bekezdése, a 18. § (3) bekezdés e) pontja, a 26/A. §-a.

(3) E rendelet hatálybelépésével egyidejűleg a Tr. 2. § (4) bekezdésében a "papír alapon vagy - legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva - elektronikus formában" szövegrész helyébe az "írásban" szövegrész, 2. § (7) bekezdésének második mondatában az "elektronikus rendszeren keresztül kell" szövegrész helyébe az "elektronikus rendszer segítségével lehet" szövegrész, 7. §-ának második mondatában az "a Hivatal szakértőket rendel ki a benyújtott könyv véleményezésére" szövegrész helyébe az "a Hivatal - legfeljebb húsz munkanapos határidő kitűzésével - szakértőket rendel ki a benyújtott könyv véleményezésére" szövegrész, 10. § (2) bekezdésében a "tíznapos" szövegrész helyébe a "nyolc munkanapos" szövegrész, 11. § (2) bekezdésében a "harminc napon" szövegrész helyébe a "huszonkettő munkanapon" szövegrész, 18. § (1) bekezdésében a "papír alapon vagy legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva elektronikus formában" szövegrész helyébe az "írásban" szövegrész, 25. § (5) bekezdésében az "az államigazgatási" szövegrész helyébe a "a hatósági" szövegrész lép.

(4) A Tr. 11. § (1) bekezdésében a "javaslattétel céljából" szövegrész helyébe a "véleményezés céljából" szövegrész, 11. § (2) bekezdésében a "javaslatát" szövegrész helyébe a "véleményét" szövegrész, 18. § (9) bekezdésében az "érvényességi" szövegrész helyébe a "hatályának" szövegrész, 20. § (1) bekezdés d) pontjában az "egyetértését" szövegrész helyébe a "véleményét" szövegrész, a Tr. 26/B. §-ában "a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény" szövegrész helyébe "a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvény" szövegrész lép.

(5) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az Országos szakértői, az Országos vizsgáztatási, az Országos szakmai szakértői és az Országos szakmai vizsgaelnöki névjegyzékről, valamint a szakértői tevékenységről szóló 31/2004. (XI. 13.) OM rendelet Mellékletének a) pontjában a "Belügyminisztérium Oktatási Főigazgatóság 10023002-0028478700000000 számú előirányzat-felhasználási keretszámla" szövegrész helyébe az "Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Nemzetközi Oktatási és Polgári Válságkezelési Központ 10023002-00282565-00000000 számú előirányzat-felhasználási keretszámla" szövegrész lép.

(6) E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépése után indult és a megismételt eljárásokban kell alkalmazni.

(7) Ez a rendelet 2010. március 1-jén hatályát veszti.

Dr. Hiller István s. k.,

oktatási és kulturális miniszter

1. számú melléklet a 7/2010. (II. II.) OKM rendelethez

[1. számú melléklet a 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelethez]

"4. Az oktatás típusa, amelyhez a könyvet (imprimatúrát) készítették

Sajátos nevelési igényű tanulók oktatása

Nemzetiségi, etnikai kisebbségi oktatás

Két tanítási nyelvű iskolai oktatás

Alapfokú művészetoktatás

Nat műveltségterület

Kompetencia alapú oktatás

Kapcsolódó kerettanterv

Tantárgy

Ajánlott iskolatípus

Évfolyam (-tól -ig)

Emelt szintű képzés

Emelt óraszámú képzés

Felnőttképzés"

2. számú melléklet a 7/20I0. (II. II.) OKM rendelethez

[1. számú melléklet a 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelethez]

"A tankönyv

a) fejlesztésének - elsősorban módszertani - indoklása

b) szaktudományi felfogásának ismertetése

c) pedagógiai, didaktikai, tantárgypedagógiai (tanítás- és tanulásmódszertani) koncepciójának bemutatása

d) tartalmának, a tananyagválasztás szempontjainak összegzése

e) szerkezetének ismertetése

f) tananyag-feldolgozási módszereinek bemutatása

g) elsajátítást segítő apparátusának ismertetése

h) motivációs eszközeinek leírása

i) tanulás-módszertani megoldásainak bemutatása és

j) a rendeletben meghatározott bírálati szempontok kapcsolatának ismertetése

k) használatához szükséges tanítást-tanulást segítő eszközök felsorolása, azok rövid bemutatása

l) beválás-vizsgálata (amennyiben volt ilyen) tapasztalatainak összegzése.

A kompetencia alapú oktatáshoz készített tankönyv esetén vizsgálni kell továbbá, hogy a tankönyv alkalmas-e a kompetencia alapú oktatáshoz, illeszkedik-e a tankönyvben beazonosítható módon meghatározott oktatási programhoz (pedagógiai rendszerhez). Kompetencia alapú oktatásra szánt könyv esetében további szempontként a szerkesztői jelentés a közvetve megvalósuló kulcskompetencia fejlesztési feladatok vonatkozásában jelezni köteles az alábbi táblázat vonatkozó részében, hogy milyen és hány kulcskompetenciát fejleszt az adott könyv.

A Nemzeti alaptantervben megjelenő kulcskompetenciákA tankönyvben közvetve megvalósuló kulcskompetencia-fejlesztési feladatok az egyes Nat műveltségi területeken
Magyar
nyelv és
iroda-
lom
Élő
idegen nyelv
Mate­matikaEmber
és társa­dalom
Ember a
termé­szetben
Földünk
környe­zetünk
Művé­szetekInfor­matikaÉletvitel
és gyakor­lati isme­retek
Test­nevelés és sport
1.Anyanyelvi kommunikáció
2.Idegen nyelvi kommunikáció
3.Matematika kompetencia
4.Természettudományos kompetencia
5.Digitális kompetencia
6.A hatékony önálló tanulás
7.Szociális és állampolgári kompetencia
8.Kezdeményezőkészség és Vállalkozói kompetencia
9.Esztétikai-művészeti Tudatosság és kifejezőképesség

3. számú melléklet a 7/2010. (II. 11.) OKM rendelethez

[3. számú melléklet a 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelethez]

"II. Pedagógiai

1. Az ismeretek megértése, tanulása

2. Az ismeretek alkalmazását biztosító műveletek tanulása

3. Problémák, problémahelyzetek elemzése és megoldásuk alkalmazása

4. A tanulás módszereinek tanulása

5. Gondolkodási eljárások tanulása

6. Szociális viszonyulások, magatartásformák tanulása

7. Nemzeti, etnikai, vallási közösség szerepe

8. Nyelvhelyesség és helyesírás

9. A tankönyv nagyobb rendszer (sorozat, tankönyvcsalád) részét képezi-e, kapcsolódó tankönyvek és tananyagok

A szerkesztői (kiadói szerkesztői) jelentés alapján kompetencia alapú oktatásra szánt könyv esetében további bírálati szempont:

Értékelni kell, hogy a könyv a kompetencia-fejlesztési feladatokat az adott NAT műveltségi területhez kapcsolódóan közvetlenül és minimálisan megvalósítja-e az alábbi táblázat szerint, illetve közvetve a szerkesztői (kiadói szerkesztői) jelentésben jelöltek szerint.

A Nemzeti alaptantervben megjelenő kulcskompetenciákA tankönyvben közvetlenül megvalósuló kulcskompetencia-fejlesztési feladatok az egyes Nat műveltségi területeken
Magyar nyelv
és iroda­lom
Élő
idegen nyelv
Mate­matikaEmber
és társada­lom
Ember a
termé­szetben
Földünk
környe­zetünk
Művé­szetekInfor­matikaÉletvitel
és gyakor­lati isme­retek
Test­nevelés
és sport
1.Anyanyelvi kommunikációXXXXXXXXXX
2.Idegen nyelvi kommunikációX
3.Matematika kompetenciaXXXX
4.Természettudományos kompetenciaXXX
A Nemzeti alaptantervben megjelenő kulcskompetenciákA tankönyvben közvetlenül megvalósuló kulcskompetencia-fejlesztési feladatok az egyes Nat műveltségi területeken
Magyar nyelv
és iroda­lom
Élő
idegen nyelv
Mate­matikaEmber
és társada­lom
Ember a
termé­szetben
Földünk
környe­zetünk
Művé­szetekInfor­matikaÉletvitel
és gyakor­lati isme­retek
Test­nevelés
és sport
5.Digitális kompetenciaXXXXXX
6.A hatékony önálló tanulásXXXXXXXXXX
7.Szociális és állampolgári kompetenciaXXXXXXX
8.Kezdeményezőkészség és Vállalkozói kompetenciaXXXXXXXXXX
9.Esztétikai-művészeti Tudatosság és kifejezőképességXXXXX

Vizsgálati szempontok

a*Vizsgálni kell, hogy a tankönyv kellően szemlélteti és/vagy magyarázza-e a tananyagot. Ebben az esetben előírás, hogy valamennyi tantárgy esetében
1-8. évfolyamon átlagosan legalább egy kép vagy ábra jusson a tankönyvi oldalakra
9-13. évfolyamon átlagosan legalább egy kép vagy ábra jusson két tankönyvi oldalra
b*Vizsgálni kell, hogy a tankönyv nyelvezete megfelel-e a tanulók fejlettségi szintjének. Vizsgálni kell, hogy a megnevezett évfolyamok esetében a tényleges tankönyvi ismeretanyagot bemutató szövegekben (idézetek, lábjegyzetek, képletek nélkül) a 150 betűhelynél (karakterek száma szóközökkel) hosszabb mondatok %-os aránya ne haladja meg:
1-2. évfolyamokon5%-ot
3-4. évfolyamokon10%-ot
5-6. évfolyamokon20%-ot
7-8. évfolyamokon25%-ot
9-10. szakiskolai évfolyamokon25%-ot
9-12. évfolyamokon35%-ot
c*Vizsgálni kell, hogy a tankönyvben szereplő szakszavak, szakkifejezések mennyisége és nehézségi szintje megfelel-e a kérelemben bemutatott tanulási céloknak, és az alkalmazni kívánt évfolyamokon tanulók életkorából következő fejlettségi szintnek. A tankönyvnek tartalmaznia kell a tananyagban tárgyalt új szakszavak felsorolását, az alapfokú oktatáshoz használt tankönyvek esetében rövid értelmezését. Középiskolai tankönyv esetében *-gal meg kell jelölni az érettségi vizsga részletes követelményeiről szóló 40/2002. (V. 24.) OM rendeletben foglalt gimnáziumi és szakközépiskolai érettségi vizsgák egyes tantárgyaihoz rendelt szakszavakat.
Előírás az idegen nyelvi tankönyvek és a szakmai tankönyvek kivételével, hogy a megnevezett évfolyamok
esetében az egymástól eltérő speciális szakszavak (tudományos szakszavak, szakkifejezések, amelyek
a mindennapi nyelvben nem használatosak) átlagos előfordulási sűrűsége mondatonként ne haladja meg:
1-4. évfolyamokona 0,3 értéket
5-8. évfolyamokona 0,5 értéket
9-12. évfolyamokona 0,8 értéket
Átlagos előfordulási sűrűség a vizsgált szövegben az előforduló egymástól eltérő szakszavak és az előforduló mondatok számának hányadosa.
d*Vizsgálni kell, hogy a tankönyv ábra- és képanyaga ad-e segítséget az előzetes ismeretek aktivizálásához, az információk rendszerezéséhez, jelenségek összehasonlításához, folyamatok, összefüggések, problémák megértéséhez, valamint a tanulók értékre neveléséhez. Előírás, az idegen nyelvi tankönyvek és a szakmai tankönyvek kivételével, hogy a képi elemek (térkép, grafikon, diagram, kép, ábra, egyéb vizuális jellegű illusztráció) 25%-ához közvetlenül kérdések vagy feladatok kapcsolódjanak.
e*A tankönyv ábra- és képanyaga illusztrálja és/vagy új információval egészíti ki a szöveget. A tankönyv ábra-és képanyaga rendszerezést, összehasonlítást, a folyamatok és problémák magyarázatát, az összefüggések bemutatását, a gondolkodásra késztetést, az értékekre nevelést elősegítő képi elemek aránya érje el a 60%-ot.
f*Vizsgálni kell, hogy a tankönyv kérdései és feladatai megfelelő feltételeket biztosítanak-e a tanulási célokban meghatározott projektalapú, problémamegoldó, ismeretszerző és ismeretalkalmazási készségek és képességek fejlesztésére.
Előírás, hogy a rögzítést elősegítő feladatokon kívül, az elmélyítést, alkalmazást és a problémamegoldást elősegítő feladatok együttes aránya el kell, hogy érje az összes kérdés és feladat 60%-át.
Rögzítést elősegítő feladatok: a tanultak felidézése, a tények és fogalmak rendszerezése, lényegkiemelés.
Elmélyítést elősegítő feladatok: analizálás, szintetizálás, konkretizálás, összehasonlítás, általánosítás, rendszerezés, következtetés, értékelés, összefüggés- és szabálykeresés.
Alkalmazást elősegítő feladatok: önálló munka, feladatmegoldás.
Problémamegoldást elősegítő feladatok: a probléma definiálása, a releváns információk kiválasztása, előzetes tudás szelektív felidézése, a megfelelő megoldás megtalálása, a megoldási mód végrehajtása, a megoldás ellenőrzése és értékelés.

A szakértői bírálat során a vizsgálati szempontokat nem kell alkalmazni a tankönyvben szereplő szöveges forrásokra, kiegészítő olvasmányokra, s más egyéb szövegrészekre, amelyeket a tankönyv egyértelműen elkülönít a megtanulandó ismeretanyagot bemutató szövegrészektől.

Nem kell alkalmazni a vizsgálati szempontokat a magyar nyelven jóváhagyott tankönyvek nemzetiségi nyelvű vagy két tanítási nyelvű oktatást szolgáló fordításaira, a matematika tankönyvekre, az olvasókönyvekre, az ének-zene tankönyvekre, az idegen nyelvi tankönyvekre, az általános iskola 1. évfolyamán alkalmazni kívánt olvasókönyvekre (ábécés könyvek), a szöveggyűjteményekre, forrásgyűjteményekre, munkafüzetekre, feladatgyűjteményekre, atlaszokra s az olyan egyéb könyvekre, amelyek elsősorban az ismeretanyag illusztrálására, illetve a tanultak gyakorlására és ellenőrzésére szolgálnak."

4. számú melléklet a 7/2010. (II. 11.) OKM rendelethez

[4. számú melléklet a 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelethez]

[I. A közismereti tankönyvjegyzék tartalmazza:]

"- azt a tényt, hogy a tankönyv a kompetenciaalapú oktatáshoz, oktatási programhoz, illetve programcsomaghoz készült."

5. számú melléklet a 7/2010. (II. 11.) OKM rendelethez

[5. számú melléklet a 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelethez]

[Igénylés esetén ingyenes tankönyvellátást (normatív kedvezmény) köteles az iskola biztosítani a nappali rendszerű iskolai oktatásban résztvevő tanuló számára, ha a gyermek:]

"a) tartósan beteg (szakorvos, illetve a megállapított családi pótlék igazolja),"

6. számú melléklet a 7/2010. (II. 11.) OKM rendelethez

[7. számú melléklet a 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelethez]

"l) A nemzetközi szabványos azonosító könyvszám (amennyiben rendelkezik pl. ISBN/ISSN-szám)"

Tartalomjegyzék