7/2010. (II. 11.) OKM rendelet

a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet módosításáról

A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 94. § (1) bekezdés f) pontjában, valamint a tankönyvpiac rendjéről szóló 2001. évi XXXVII. törvény 29. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a szakképzés szakmai tankönyvei tekintetében a szakképesítésért felelős miniszterrel egyetértésben, az oktatási és kulturális miniszter feladat- és hatásköréről szóló 167/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet (a továbbiakban: Tr.) 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A könyv különböző kötésmódban megjelenő változatainak tankönyvvé nyilvánítása iránt külön kérelmet kell benyújtani. A kérelmek egyidejűleg is benyújthatóak, amelyekért a 2. számú mellékletben meghatározott igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni."

2. § A Tr. 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"4. § Ha a tankönyvet tartalmában vagy - kötésmódja, illetve borítója kivételével - kivitelében megváltoztatták, a tankönyvvé nyilvánítási eljárást ismételten le kell folytatni. E rendelet alkalmazásában nem jelenti a könyv tartalmi változtatását a benne szereplő helyesírási, illetve nyomdahibák, továbbá a tankönyvvé nyilvánítás ideje alatt megváltozott tényeknek, adatoknak a tankönyv adott oldalain történő javítása, feltéve, hogy a javítás miatt nem változik meg a lapok számozása, és a javításról készült jegyzéket - ellenszolgáltatás nélkül - megküldik a Hivatalnak és azoknak az iskoláknak, amelyek az adott tankönyvből a javítás évét megelőző három évben rendeltek."

3. § A Tr. 5. § (4)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Kérelmet kell benyújtani a Hivatalhoz, ha az imprimatúraként jóváhagyott tankönyvet végleges formájában kívánják forgalomba hozni. A kérelemhez csatolni kell a kész könyvet egy példányban, a 2. számú melléklet szerint az igazgatási szolgáltatási díj megfizetéséről szóló igazolást, kivéve, ha a kérelem előterjesztése, illetve a bírálati díj befizetése elektronikus úton történik, továbbá a 2. § (5) bekezdés e) pontja szerinti, illetve azt a nyilatkozatot, hogy az imprimatúraként jóváhagyott tankönyvet tartalmában nem változtatták meg, és kivitelében megfelel a határozatban foglaltaknak.

(5) Kérelmet kell benyújtani a Hivatalhoz, ha a jóváhagyott tankönyvben a tankönyvvé nyilvánítási eljárásban a szakértők által feltárt, helyesírási, illetve nyomdahibának nem minősülő hibákat javítani kívánják. A tankönyvben kizárólag a szakértők által feltárt hibákat lehet javítani. A kérelemhez csatolni kell - a hibák jellegétől, mennyiségétől függően - a könyv javított részeit, oldalait vagy a javított könyvet annyi példányban, ahány szakértő ajánlást tesz a feltárt hiba javítására, a 2. számú melléklet szerinti igazgatási díj befizetéséről szóló igazolást, kivéve, ha a kérelem előterjesztése, i lletve a bírálati díj befizetése elektronikus úton történik, a javítások tételes felsorolását, továbbá azt a nyilatkozatot, hogy a jóváhagyott tankönyvet - a javításokon túl - sem tartalmában, sem kivitelében nem változtatták meg. A javítás tényét már a benyújtott tankönyvben fel kell tüntetni.

(6) Kérelmet kell benyújtani a Hivatalhoz, ha a jóváhagyott tankönyv borítóját vagy kötésmódját megváltoztatják. A kérelemhez csatolni kell a megváltoztatott borítójú tankönyv esetében a megváltozott borító Pdf formátumát elektronikusan és kinyomtatva egy példányban, a megváltoztatott kötésmódú tankönyv esetében a megváltozott könyvet egy példányban, továbbá mindkét esetben a 2. számú melléklet szerinti igazgatási díj befizetéséről szóló igazolást, kivéve, ha a kérelem előterjesztése, illetve a bírálati díj befizetése elektronikus úton történik, és azt a nyilatkozatot, hogy a jóváhagyott tankönyvet - a kötésmódon vagy a borítón kívül - sem tartalmában, sem kivitelében nem változtatták meg. A változtatás tényét már a benyújtott tankönyvben fel kell tüntetni. A nemzeti és etnikai kisebbségi iskolai neveléshez és oktatáshoz készült tankönyvek esetében az eljárás díjmentes."

4. § (1) A Tr. 8. § (2) bekezdés ab) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A tankönyvvé nyilvánítási eljárás során vizsgálni kell, hogy a könyv]

"ab) tartalmazza-e az egyes tantárgyakhoz rendelt új szakszavak szószedetét, kivéve az idegen nyelvi könyvek esetében azokat a szakszavakat, amelyeket a magyar nyelv tanítása során a tanulók már elsajátítottak, az általános iskolában használt tankönyvek esetében azok rövid értelmezését, kivéve az általános iskola 1. évfolyamán alkalmazott tankönyveket, 2-4. évfolyamain alkalmazott matematika tankönyveket, valamint olvasókönyveket;"

(2) A Tr. 8. § (2) bekezdés af) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A tankönyvvé nyilvánítási eljárás során vizsgálni kell, hogy

a könyv]

"af) vagy a könyvhöz tartozó munkafüzet idegen nyelvi könyvek esetében 1-8. évfolyamon tartalmaz-e kétnyelvű szószedetet a kiadvány végén, illetve - amennyiben a tankönyvvé nyilvánítási eljárásban benyújtott kérelmezői nyilatkozat szerint a kiadvány fogyasztói ára magában foglalja a könyvhöz szorosan hozzá kapcsolható szószedetet tartalmazó mellékletet is - a kiadvány mellékleteként;"

(3) A Tr. 8. § (3) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A tankönyvvé nyilvánítási eljárásban vizsgálni kell különösen a könyv]

"d) ütközik-e az iskolai reklámcélú tevékenység korlátozására vonatkozó jogszabályi elő írásokba [a továbbiakban az a)-d) pontok együtt: általános etikai követelmények]."

5. § A Tr. 9. § (7) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A tankönyvvé nyilvánítási eljárásban az működhet közre]

"a) tantárgypedagógiai szakértőként, akit az Országos szakértői névjegyzéken az akkreditáció szakterület tankönyv szakértői szakirány, illetve tantervi szakértői szakirány közoktatási szakértőjeként tartanak nyilván az új megnevezés szerint."

6. § A Tr. 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Amennyiben a kirendelt szakértők mindegyike a kiadvány tankönyvvé nyilvánítását feltétel nélkül támogatja, vagy a kirendelt szakértők egybehangzóan nem támogatják, a Hivatal a rendelkezésére álló dokumentumok, adatok alapján mérlegelve dönt. A Hivatal a nem egybehangzó szakértői véleményeket, valamint a szakértői véleményekben megfogalmazott feltételeket megküldi a kérelem benyújtójának azzal, hogy a szakértői véleményekben foglaltakról a kézhezvételtől számított nyolc munkanapon belül fejtse ki véleményét, illetve nyilatkozzon arról, hogy a javítások teljesítését milyen határidőre vállalja. Ha a kérelem benyújtója a Hivatal által meghatározottak teljesítését vállalja, az általa megadott határidőig - kérelmére - az eljárást fel kell függeszteni."

7. § A Tr. 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A könyv tankönyvvé nyilvánítása annak a tanévnek az utolsó napjáig tart, amelyik a határozat jogerőre emelkedését követő ötödik naptári évben fejeződik be. A tankönyv kötésmódjának vagy borítójának megváltozása miatt indult, valamint az 5. § (5) bekezdése szerinti eljárásban a könyv megváltozott kötésmódú vagy borítójú, illetve javításokat tartalmazó változatának tankönyvvé nyilvánítása a megváltoztatott kivitelű, illetve javított könyv tankönyvvé nyilvánításáról rendelkező határozatban megjelölt időpontig tart."

8. § (1) A Tr. 14. § (1) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Megszűnik a könyv tankönyvvé nyilvánítása, ha]

"e) a tankönyvvé nyilvánítást megszüntetik, a határozat jogerőre emelkedésének napján."

(2) A Tr. 14. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A tankönyvvé nyilvánítás megszűnésének tényét a Hivatal bejelentés alapján vagy egyébként hivatalból állapítja meg. Ilyen bejelentést bárki tehet."

9. § (1) A Tr. 16. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A tankönyvvé nyilvánítás az e §-ban meghatározott eljárás keretében meghosszabbítható. Az e rendeletben foglaltakat a tankönyvvé nyilvánítás meghosszabbítása során azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az eljárást a tankönyvvé nyilvánítás határidejének lejártát megelőző százhúsz nappal korábban kell kérni. A kérelemhez a kiadványt két példányban kell megküldeni a Hivatalnak."

(2) A Tr. 16. § (3)-(4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A nemzetiségi nyelv és irodalom, népismeret, az önálló fejlesztésű kisebbségi nyelvű közismereti tankönyvek, valamint a magyar nyelven jóváhagyott tankönyvek nemzetiségi nyelvre történő fordítása tankönyvvé nyilvánításának meghosszabbítása során az első és a második meghosszabbítási eljárásban - az Országos Kisebbségi Bizottság által írásban a Hivatalnak adott előzetes egyetértés esetén - szakértőt nem kell kirendelni, és a kiadónak, illetve a pályázat kiírójának az eljárási díjat sem kell megfizetnie.

(4) A sajátos nevelési igényű tanulók oktatásához, neveléséhez készített tankönyvek tankönyvvé nyilvánításának meghosszabbítása során az első és a második meghosszabbítási eljárásban szakértőt nem kell kirendelni, és a kiadónak, illetve a pályázat kiírójának az eljárási díjat sem kell megfizetnie, amennyiben legalább öt iskola igazolja, hogy a tankönyv bevált, és az a kérelem benyújtását megelőző tanévben szerepelt az iskola tankönyvrendelésében. Ebben az esetben a kiadványt egy példányban kell megküldeni a Hivatalnak."

10. § (1) A Tr. 18. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az oktatási és kulturális miniszter az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján minden év szeptember 30-áig közzéteszi azt az összeghatárt, amelynél magasabb fogyasztói ár alkalmazása esetén - függetlenül attól, hogy a tankönyv többszörözése és terjesztése üzletszerű vagy sem - a következő tanévben a tankönyv nem kerülhet fel a tankönyvjegyzékre. E rendelkezés alkalmazásában a tankönyv többszörözése és terjesztése akkor üzletszerű, ha annak célja a nyereség elérése vagy a vagyonszerzés."

(2) A Tr. 18. § (6) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A tankönyvjegyzék összeállítását követő naptári év január l-jétől a tankönyvjegyzékre történő felvétel folyamatos. A következő tanévi tankönyvjegyzékbe azokat - a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény 4. §-ában meghatározott feltételeknek megfelelő - tankönyveket kell felvenni,]

"c) amelyek legalább a következő naptári év június 30-áig hatályos tankönyvvé nyilvánítási határozattal rendelkeznek, a 24. § (5)-(7) bekezdésében meghatározott esetek kivételével."

11. § (1) A Tr. 20. § (1) bekezdés b)-c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az e rendeletben foglaltakat a szakképzés szakmai tankönyvei tekintetében a következő eltérésekkel kell alkalmazni:]

"b) a szociális és munkaügyi, valamint az oktatási és kulturális miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítések tankönyvei tekintetében a 11. § (2) bekezdésében meghatározott feladatokat - szakmacsoportonként létrehozott bizottságai közreműködésével - a Szakképzési Tankönyv és Taneszköz Tanács látja el azzal a megszorítással, hogy a Szakképzési Tankönyv és Taneszköz Tanácsnak csak a nem egybehangzó szakértői vélemények, valamint a feltételt szabó szakértői vélemények esetében kell javaslatot tennie,

c) a nem a szociális és munkaügyi, valamint a nem az oktatási és kulturális miniszter hatáskörébe tartozó szakképesítések tankönyvei tekintetében

ca) a 11. § (2) bekezdésében meghatározott feladatokat a szakképesítésért felelős miniszter által létrehozott Szakmai tankönyv bizottság látja el azzal a megszorítással, hogy a Szakmai tankönyv bizottságnak csak a nem egybehangzó szakértői vélemények, valamint a feltételt szabó szakértői vélemények esetében kell javaslatot tennie,

cb) a tankönyvjegyzékre kerülés iránti kérelmet a szakképesítésért felelős miniszterhez kell megküldeni,

cc) a tankönyvjegyzéket a szakképesítésért felelős miniszter állítja össze és küldi meg az adott tanévi tankönyvjegyzék esetében első alkalommal november 15-éig - közzététel céljából - a Hivatalnak;"

(2) A Tr. 20. § (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) A Szakképzési Tankönyv és Taneszköz Tanács tagjait és elnökét a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Tanács javaslata alapján a szociális és munkaügyi miniszter, a Szakmai tankönyv bizottság tagjait és elnökét a szakképesítésért felelős miniszter kéri fel és bízza meg öt évre."

12. § A Tr. 22. § (2) bekezdés ba) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A normatív kedvezményre való jogosultság igazolásához a következő okiratok bemutatása szükséges:

ha a családi pótlékra való jogosultság a legmagasabb életkor elérése miatt megszűnt]

"ba) tartósan beteg tanuló esetén szakorvosi igazolás vagy a magasabb összegű családi pótlék folyósításáról szóló igazolás;"

13. § A Tr. 24. § (5)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A nemzeti és etnikai kisebbségi iskolai nevelésben és oktatásban - az e rendelet rendelkezései alapján lefolytatott eljárásban tankönyvvé nyilvánított könyvekhez hasonlóan - tankönyvként alkalmazandók azok a könyvek, amelyek 2001-ben szerepeltek a segédkönyvek jegyzékében, feltéve, hogy az adott tantárgyhoz 2001. augusztus 1-jét követően nem hagytak jóvá tankönyvet. Ezeket a könyveket - kérelemre - az adott tanévi tankönyvjegyzékbe is fel kell venni, amennyiben megfelelnek a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény 4. §-ában, valamint a rendelet 18. §-ában meghatározott feltételeknek. Az Országos Kisebbségi Bizottság javaslatára, az érintett kiadó kérelmére a tankönyvjegyzékre fel kell venni azokat a nemzeti és etnikai kisebbségi oktatás céljára készített tankönyveket, amelyek engedélyszáma 2001. augusztus 1-jét követően lejárt, és az adott oktatási formában, évfolyamon, az adott tantárgyhoz nem áll rendelkezésre más tankönyv. A tankönyvjegyzékre ezek a könyvek akkor vehetők fel, ha megfelelnek a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény 4. §-ában, valamint a rendelet 18. §-ában meghatározott feltételeknek.

(6) A szakképzésben - az e rendelet rendelkezései alapján lefolytatott eljárásban tankönyvvé nyilvánított könyvekhez hasonlóan - tankönyvként alkalmazandók azok a könyvek, amelyek szerepeltek a 2003/2004. vagy a 2004/2005. évi tankönyvjegyzékben, feltéve, hogy 2003. január 1-jét követően az a központi program, amelyhez a tankönyv ajánlott volt, nem változott, illetve időközben nem hagytak jóvá az adott központi programhoz tankönyvet. Ezeket a könyveket - kérelemre - az adott tanévi tankönyvjegyzékbe is fel kell venni, amennyiben megfelelnek a tankönyvpiac rendjéről szóló törvény 4. §-ában, valamint a rendelet 16. § (3) és (5) bekezdésében és 18. §-ában meghatározott feltételeknek. A szakképesítésért felelős miniszter javaslatára, az érintett kiadó kérelmére fel kell venni a tankönyvjegyzékre azokat a tankönyveket, amelyek szerepeltek a 2003/2004. vagy a 2004/2005. évi tankönyvjegyzéken, feltéve, ha időközben nem hagytak jóvá az adott központi programhoz tankönyvet."

14. § A Tr. a következő 26. §-sal egészül ki:

"26. § A tankönyvjegyzéken az oktatási és kulturális miniszter által kiadott oktatási programokat (pedagógiai rendszereket) is fel kell tüntetni."

15. § A Tr. 26/C. §-a a következő d) ponttal egészül ki:

[E rendelet alkalmazásában]

"d) a kompetencia alapú oktatáshoz készült tankönyv az ismeretek alkalmazására építve dolgozza fel a kompetencia alapú tananyagot. E rendelkezés alkalmazásában kompetencia alapú az a tananyag, amely moduláris felépítésű, és feldolgozása tanuló- és tevékenységközpontú, differenciált módszerekre, egyéni fejlesztésre is alkalmas eszközrendszerre, korszerű pedagógiai kultúrára és tanulásszervezési (kooperatív munka, projekt, epochális) eljárásokra épül."

16. § (1) A Tr. 1. számú melléklet A) Közismereti nyomtatott könyv (imprimatúra) cím 4. pontja helyébe az 1. számú melléklet lép.

(2) A Tr. 1. számú melléklet D) A szerkesztői (kiadói szerkesztői) jelentés tartalmi szempontjai címet követő szöveg helyébe a 2. számú melléklet lép.

17. § A Tr. 3. számú melléklet A) Bírálati szempontok a könyvekhez cím II. Pedagógiai alcímet követő szöveg helyébe a 3. számú melléklet lép.

18. § A Tr. 4. számú melléklet A tankönyvjegyzékre történő felvételhez szükséges adatok cím I. A közismereti tankönyvjegyzék tartalmazza: alcím utolsó francia bekezdése helyébe a 4. számú melléklet lép.

19. § A Tr. 5. számú melléklet Igénylőlap tanulói tankönyvtámogatáshoz cím Tájékoztató a kedvezményes tankönyvellátásról alcím a) pontja helyébe az 5. számú melléklet lép.

20. § A Tr. 7. számú melléklet A tankönyvben feltüntetendő adatok cím l) pontja helyébe a 6. számú melléklet lép.

21. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybelépésével egyidejűleg hatályát veszti a Tr. 5. § (2) bekezdés második mondata, az 5. § (2) bekezdés b) pontja, az 5. § (7) bekezdése, a 18. § (3) bekezdés e) pontja, a 26/A. §-a.

(3) E rendelet hatálybelépésével egyidejűleg a Tr. 2. § (4) bekezdésében a "papír alapon vagy - legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva - elektronikus formában" szövegrész helyébe az "írásban" szövegrész, 2. § (7) bekezdésének második mondatában az "elektronikus rendszeren keresztül kell" szövegrész helyébe az "elektronikus rendszer segítségével lehet" szövegrész, 7. §-ának második mondatában az "a Hivatal szakértőket rendel ki a benyújtott könyv véleményezésére" szövegrész helyébe az "a Hivatal - legfeljebb húsz munkanapos határidő kitűzésével - szakértőket rendel ki a benyújtott könyv véleményezésére" szövegrész, 10. § (2) bekezdésében a "tíznapos" szövegrész helyébe a "nyolc munkanapos" szövegrész, 11. § (2) bekezdésében a "harminc napon" szövegrész helyébe a "huszonkettő munkanapon" szövegrész, 18. § (1) bekezdésében a "papír alapon vagy legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva elektronikus formában" szövegrész helyébe az "írásban" szövegrész, 25. § (5) bekezdésében az "az államigazgatási" szövegrész helyébe a "a hatósági" szövegrész lép.

(4) A Tr. 11. § (1) bekezdésében a "javaslattétel céljából" szövegrész helyébe a "véleményezés céljából" szövegrész, 11. § (2) bekezdésében a "javaslatát" szövegrész helyébe a "véleményét" szövegrész, 18. § (9) bekezdésében az "érvényességi" szövegrész helyébe a "hatályának" szövegrész, 20. § (1) bekezdés d) pontjában az "egyetértését" szövegrész helyébe a "véleményét" szövegrész, a Tr. 26/B. §-ában "a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény" szövegrész helyébe "a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvény" szövegrész lép.

(5) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az Országos szakértői, az Országos vizsgáztatási, az Országos szakmai szakértői és az Országos szakmai vizsgaelnöki névjegyzékről, valamint a szakértői tevékenységről szóló 31/2004. (XI. 13.) OM rendelet Mellékletének a) pontjában a "Belügyminisztérium Oktatási Főigazgatóság 10023002-0028478700000000 számú előirányzat-felhasználási keretszámla" szövegrész helyébe az "Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Nemzetközi Oktatási és Polgári Válságkezelési Központ 10023002-00282565-00000000 számú előirányzat-felhasználási keretszámla" szövegrész lép.

(6) E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépése után indult és a megismételt eljárásokban kell alkalmazni.

(7) Ez a rendelet 2010. március 1-jén hatályát veszti.

Dr. Hiller István s. k.,

oktatási és kulturális miniszter

1. számú melléklet a 7/2010. (II. II.) OKM rendelethez

[1. számú melléklet a 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelethez]

"4. Az oktatás típusa, amelyhez a könyvet (imprimatúrát) készítették

Sajátos nevelési igényű tanulók oktatása

Nemzetiségi, etnikai kisebbségi oktatás

Két tanítási nyelvű iskolai oktatás

Alapfokú művészetoktatás

Nat műveltségterület

Kompetencia alapú oktatás

Kapcsolódó kerettanterv

Tantárgy

Ajánlott iskolatípus

Évfolyam (-tól -ig)

Emelt szintű képzés

Emelt óraszámú képzés

Felnőttképzés"

2. számú melléklet a 7/20I0. (II. II.) OKM rendelethez

[1. számú melléklet a 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelethez]

"A tankönyv

a) fejlesztésének - elsősorban módszertani - indoklása

b) szaktudományi felfogásának ismertetése

c) pedagógiai, didaktikai, tantárgypedagógiai (tanítás- és tanulásmódszertani) koncepciójának bemutatása

d) tartalmának, a tananyagválasztás szempontjainak összegzése

e) szerkezetének ismertetése

f) tananyag-feldolgozási módszereinek bemutatása

g) elsajátítást segítő apparátusának ismertetése

h) motivációs eszközeinek leírása

i) tanulás-módszertani megoldásainak bemutatása és

j) a rendeletben meghatározott bírálati szempontok kapcsolatának ismertetése

k) használatához szükséges tanítást-tanulást segítő eszközök felsorolása, azok rövid bemutatása

l) beválás-vizsgálata (amennyiben volt ilyen) tapasztalatainak összegzése.

A kompetencia alapú oktatáshoz készített tankönyv esetén vizsgálni kell továbbá, hogy a tankönyv alkalmas-e a kompetencia alapú oktatáshoz, illeszkedik-e a tankönyvben beazonosítható módon meghatározott oktatási programhoz (pedagógiai rendszerhez). Kompetencia alapú oktatásra szánt könyv esetében további szempontként a szerkesztői jelentés a közvetve megvalósuló kulcskompetencia fejlesztési feladatok vonatkozásában jelezni köteles az alábbi táblázat vonatkozó részében, hogy milyen és hány kulcskompetenciát fejleszt az adott könyv.

A Nemzeti alaptantervben megjelenő kulcskompetenciákA tankönyvben közvetve megvalósuló kulcskompetencia-fejlesztési feladatok az egyes Nat műveltségi területeken
Magyar
nyelv és
iroda-
lom
Élő
idegen nyelv
Mate­matikaEmber
és társa­dalom
Ember a
termé­szetben
Földünk
környe­zetünk
Művé­szetekInfor­matikaÉletvitel
és gyakor­lati isme­retek
Test­nevelés és sport
1.Anyanyelvi kommunikáció
2.Idegen nyelvi kommunikáció
3.Matematika kompetencia
4.Természettudományos kompetencia
5.Digitális kompetencia
6.A hatékony önálló tanulás
7.Szociális és állampolgári kompetencia
8.Kezdeményezőkészség és Vállalkozói kompetencia
9.Esztétikai-művészeti Tudatosság és kifejezőképesség

3. számú melléklet a 7/2010. (II. 11.) OKM rendelethez

[3. számú melléklet a 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelethez]

"II. Pedagógiai

1. Az ismeretek megértése, tanulása

2. Az ismeretek alkalmazását biztosító műveletek tanulása

3. Problémák, problémahelyzetek elemzése és megoldásuk alkalmazása

4. A tanulás módszereinek tanulása

5. Gondolkodási eljárások tanulása

6. Szociális viszonyulások, magatartásformák tanulása

7. Nemzeti, etnikai, vallási közösség szerepe

8. Nyelvhelyesség és helyesírás

9. A tankönyv nagyobb rendszer (sorozat, tankönyvcsalád) részét képezi-e, kapcsolódó tankönyvek és tananyagok

A szerkesztői (kiadói szerkesztői) jelentés alapján kompetencia alapú oktatásra szánt könyv esetében további bírálati szempont:

Értékelni kell, hogy a könyv a kompetencia-fejlesztési feladatokat az adott NAT műveltségi területhez kapcsolódóan közvetlenül és minimálisan megvalósítja-e az alábbi táblázat szerint, illetve közvetve a szerkesztői (kiadói szerkesztői) jelentésben jelöltek szerint.

A Nemzeti alaptantervben megjelenő kulcskompetenciákA tankönyvben közvetlenül megvalósuló kulcskompetencia-fejlesztési feladatok az egyes Nat műveltségi területeken
Magyar nyelv
és iroda­lom
Élő
idegen nyelv
Mate­matikaEmber
és társada­lom
Ember a
termé­szetben
Földünk
környe­zetünk
Művé­szetekInfor­matikaÉletvitel
és gyakor­lati isme­retek
Test­nevelés
és sport
1.Anyanyelvi kommunikációXXXXXXXXXX
2.Idegen nyelvi kommunikációX
3.Matematika kompetenciaXXXX
4.Természettudományos kompetenciaXXX
A Nemzeti alaptantervben megjelenő kulcskompetenciákA tankönyvben közvetlenül megvalósuló kulcskompetencia-fejlesztési feladatok az egyes Nat műveltségi területeken
Magyar nyelv
és iroda­lom
Élő
idegen nyelv
Mate­matikaEmber
és társada­lom
Ember a
termé­szetben
Földünk
környe­zetünk
Művé­szetekInfor­matikaÉletvitel
és gyakor­lati isme­retek
Test­nevelés
és sport
5.Digitális kompetenciaXXXXXX
6.A hatékony önálló tanulásXXXXXXXXXX
7.Szociális és állampolgári kompetenciaXXXXXXX
8.Kezdeményezőkészség és Vállalkozói kompetenciaXXXXXXXXXX
9.Esztétikai-művészeti Tudatosság és kifejezőképességXXXXX

Vizsgálati szempontok

a*Vizsgálni kell, hogy a tankönyv kellően szemlélteti és/vagy magyarázza-e a tananyagot. Ebben az esetben előírás, hogy valamennyi tantárgy esetében
1-8. évfolyamon átlagosan legalább egy kép vagy ábra jusson a tankönyvi oldalakra
9-13. évfolyamon átlagosan legalább egy kép vagy ábra jusson két tankönyvi oldalra
b*Vizsgálni kell, hogy a tankönyv nyelvezete megfelel-e a tanulók fejlettségi szintjének. Vizsgálni kell, hogy a megnevezett évfolyamok esetében a tényleges tankönyvi ismeretanyagot bemutató szövegekben (idézetek, lábjegyzetek, képletek nélkül) a 150 betűhelynél (karakterek száma szóközökkel) hosszabb mondatok %-os aránya ne haladja meg:
1-2. évfolyamokon5%-ot
3-4. évfolyamokon10%-ot
5-6. évfolyamokon20%-ot
7-8. évfolyamokon25%-ot
9-10. szakiskolai évfolyamokon25%-ot
9-12. évfolyamokon35%-ot
c*Vizsgálni kell, hogy a tankönyvben szereplő szakszavak, szakkifejezések mennyisége és nehézségi szintje megfelel-e a kérelemben bemutatott tanulási céloknak, és az alkalmazni kívánt évfolyamokon tanulók életkorából következő fejlettségi szintnek. A tankönyvnek tartalmaznia kell a tananyagban tárgyalt új szakszavak felsorolását, az alapfokú oktatáshoz használt tankönyvek esetében rövid értelmezését. Középiskolai tankönyv esetében *-gal meg kell jelölni az érettségi vizsga részletes követelményeiről szóló 40/2002. (V. 24.) OM rendeletben foglalt gimnáziumi és szakközépiskolai érettségi vizsgák egyes tantárgyaihoz rendelt szakszavakat.
Előírás az idegen nyelvi tankönyvek és a szakmai tankönyvek kivételével, hogy a megnevezett évfolyamok
esetében az egymástól eltérő speciális szakszavak (tudományos szakszavak, szakkifejezések, amelyek
a mindennapi nyelvben nem használatosak) átlagos előfordulási sűrűsége mondatonként ne haladja meg:
1-4. évfolyamokona 0,3 értéket
5-8. évfolyamokona 0,5 értéket
9-12. évfolyamokona 0,8 értéket
Átlagos előfordulási sűrűség a vizsgált szövegben az előforduló egymástól eltérő szakszavak és az előforduló mondatok számának hányadosa.
d*Vizsgálni kell, hogy a tankönyv ábra- és képanyaga ad-e segítséget az előzetes ismeretek aktivizálásához, az információk rendszerezéséhez, jelenségek összehasonlításához, folyamatok, összefüggések, problémák megértéséhez, valamint a tanulók értékre neveléséhez. Előírás, az idegen nyelvi tankönyvek és a szakmai tankönyvek kivételével, hogy a képi elemek (térkép, grafikon, diagram, kép, ábra, egyéb vizuális jellegű illusztráció) 25%-ához közvetlenül kérdések vagy feladatok kapcsolódjanak.
e*A tankönyv ábra- és képanyaga illusztrálja és/vagy új információval egészíti ki a szöveget. A tankönyv ábra-és képanyaga rendszerezést, összehasonlítást, a folyamatok és problémák magyarázatát, az összefüggések bemutatását, a gondolkodásra késztetést, az értékekre nevelést elősegítő képi elemek aránya érje el a 60%-ot.
f*Vizsgálni kell, hogy a tankönyv kérdései és feladatai megfelelő feltételeket biztosítanak-e a tanulási célokban meghatározott projektalapú, problémamegoldó, ismeretszerző és ismeretalkalmazási készségek és képességek fejlesztésére.
Előírás, hogy a rögzítést elősegítő feladatokon kívül, az elmélyítést, alkalmazást és a problémamegoldást elősegítő feladatok együttes aránya el kell, hogy érje az összes kérdés és feladat 60%-át.
Rögzítést elősegítő feladatok: a tanultak felidézése, a tények és fogalmak rendszerezése, lényegkiemelés.
Elmélyítést elősegítő feladatok: analizálás, szintetizálás, konkretizálás, összehasonlítás, általánosítás, rendszerezés, következtetés, értékelés, összefüggés- és szabálykeresés.
Alkalmazást elősegítő feladatok: önálló munka, feladatmegoldás.
Problémamegoldást elősegítő feladatok: a probléma definiálása, a releváns információk kiválasztása, előzetes tudás szelektív felidézése, a megfelelő megoldás megtalálása, a megoldási mód végrehajtása, a megoldás ellenőrzése és értékelés.

A szakértői bírálat során a vizsgálati szempontokat nem kell alkalmazni a tankönyvben szereplő szöveges forrásokra, kiegészítő olvasmányokra, s más egyéb szövegrészekre, amelyeket a tankönyv egyértelműen elkülönít a megtanulandó ismeretanyagot bemutató szövegrészektől.

Nem kell alkalmazni a vizsgálati szempontokat a magyar nyelven jóváhagyott tankönyvek nemzetiségi nyelvű vagy két tanítási nyelvű oktatást szolgáló fordításaira, a matematika tankönyvekre, az olvasókönyvekre, az ének-zene tankönyvekre, az idegen nyelvi tankönyvekre, az általános iskola 1. évfolyamán alkalmazni kívánt olvasókönyvekre (ábécés könyvek), a szöveggyűjteményekre, forrásgyűjteményekre, munkafüzetekre, feladatgyűjteményekre, atlaszokra s az olyan egyéb könyvekre, amelyek elsősorban az ismeretanyag illusztrálására, illetve a tanultak gyakorlására és ellenőrzésére szolgálnak."

4. számú melléklet a 7/2010. (II. 11.) OKM rendelethez

[4. számú melléklet a 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelethez]

[I. A közismereti tankönyvjegyzék tartalmazza:]

"- azt a tényt, hogy a tankönyv a kompetenciaalapú oktatáshoz, oktatási programhoz, illetve programcsomaghoz készült."

5. számú melléklet a 7/2010. (II. 11.) OKM rendelethez

[5. számú melléklet a 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelethez]

[Igénylés esetén ingyenes tankönyvellátást (normatív kedvezmény) köteles az iskola biztosítani a nappali rendszerű iskolai oktatásban résztvevő tanuló számára, ha a gyermek:]

"a) tartósan beteg (szakorvos, illetve a megállapított családi pótlék igazolja),"

6. számú melléklet a 7/2010. (II. 11.) OKM rendelethez

[7. számú melléklet a 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelethez]

"l) A nemzetközi szabványos azonosító könyvszám (amennyiben rendelkezik pl. ISBN/ISSN-szám)"

Tartalomjegyzék