148/2011. (VIII. 4.) Korm. rendelet

a természetes fürdővizek minőségi követelményeiről, valamint a természetes fürdőhelyek kijelöléséről és üzemeltetéséről szóló 78/2008. (IV. 3.) Korm. rendelet és az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról, a népegészségügyi szakigazgatási feladatok ellátásáról, valamint a gyógyszerészeti államigazgatási szerv kijelöléséről szóló 323/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány

a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 45. § (7) bekezdésének b) és k) pontjában,

a 10. § tekintetében a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 174/A. § (1) bekezdés a) pontjában

kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 35. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket

rendeli el:

1. § A természetes fürdővizek minőségi követelményeiről, valamint a természetes fürdőhelyek kijelöléséről és üzemeltetéséről szóló 78/2008. (IV. 3.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 2. § h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában)

"h) rendkívüli helyzet: olyan, átlagosan négyévenként egynél többször nem várható esemény vagy események kombinációja, amelyek az adott helyen károsan hatnak ki a fürdővíz minőségére;"

2. § Az R. 6. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Ha a fürdővízprofil a vízminőség hosszabb távú romlási trendjét vagy cianobaktériumok, illetve makroalgák elszaporodási tendenciáját mutatja, a megyei tisztifőorvos - szükség szerint - megteszi az alábbi intézkedéseket:

a) meghatározza a felmerülő egészségkockázatot és az elfogadhatóságot,

b) feltárja és megszünteti az okokat, valamint

c) tájékoztatja a nyilvánosságot.

Az eljárás során a megyei tisztifőorvos a helyi viszonyok megismerése érdekében a jegyzőt szakértőként igénybe veheti."

3. § Az R. 8. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:

"(4a) Az (1) bekezdésben felsorolt vízszennyező anyagok jelenlétének észlelése esetén a kistérségi népegészségügyi intézet az ezt rögzítő jegyzőkönyv kézhezvételét követően azonnal megteszi a megfelelő intézkedéseket, beleértve a jegyző és a nyilvánosság tájékoztatását."

4. § Az R. 10. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A fürdővízminőség-értékelés alapján a "kifogásolt" osztályba tartozó fürdővíz esetében - ideértve az ideig lenesen "kifogásolt" minőségűnek osztályozott fürdővizeket is -, az ilyen osztályozást követő első fürdési idénytől kezdődően a kistérségi népegészségügyi intézet az alábbi intézkedéseket teszi:

a) a fürdőzés tilalmát rendeli el, melyről tájékoztatja a fürdőhely üzemeltetőjét és kötelezi arra, hogy

aa) egyértelmű és egyszerű figyelmeztető jelzéssel felhívja a nyilvánosság figyelmét a nem megfelelő vízminőségre,

ab) tájékoztassa a nyilvánosságot a szennyezés okairól és az intézkedések megtételének elrendeléséről,

b) a helyi viszonyok megismerése érdekében a jegyző szükség szerinti szakértőként történő igénybevételével megállapítja a "kifogásolt" minőségi állapotra vezető okokat, valamint megteszi a szennyezés okainak megelőzését, csökkentését, vagy megszüntetését célzó, hatáskörébe tartozó intézkedéseket.

(2) Az (1) bekezdésben felsorolt intézkedéseket azonnal meg kell tenni, amennyiben a kistérségi népegészségügyi intézet olyan rendkívüli eseményről szerez tudomást, amely a fürdőzők egészségét, illetve a fürdővizek minőségét ténylegesen vagy várhatóan veszélyezteti."

5. § (1) Az R. 11. § (7) bekezdésének nyitó szövegrésze helyébe a következő rendelkezés lép:

"Minden fürdővízre vonatkozóan évente, amint az információ rendelkezésre áll, és a fürdési idény teljes időtartama alatt, a fürdővizek 300 méteres körzetén belül, a fürdőzők számára jól megközelíthető és látható módon, engedélyezett fürdővíz esetében a kistérségi népegészségügyi intézet, kijelölt fürdőhely esetében az üzemeltető hozzáférhetővé teszi:"

(2) Az R. 11. § (9)-(11) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(9) A megyei népegészségügyi szakigazgatási szerv a megfelelő helyi médiában, valamint a honlapján - indokolt esetben több nyelven is - minden évben, amint az rendelkezésre áll, közzéteszi az illetékességi területét érintően:

a) a nyilvántartott fürdővizek listáját,

b) minden egyes fürdővíz elmúlt három évre vonatkozó osztályozását és fürdővíz-profilját, ideértve az utolsó osztályozást követően végzett minőségellenőrzés eredményeit,

c) a "kifogásolt" osztályba sorolt fürdővizek esetén a szennyezés okainak megszüntetésére és a fürdőzők szennyezés expozíciójának megakadályozására, valamint a szennyezés elhárítására tett - a 10. § (1) bekezdésében foglalt -intézkedéseket,

d) rövid távú szennyezésnek kitett fürdővizek esetén általános tájékoztatást:

da) azokról a körülményekről, amelyek feltehetőleg rövid távú szennyezéshez vezetnek,

db) a szennyezés előfordulásának valószínűségéről és valószínűsíthető időtartamáról,

dc) a szennyezés okairól,

dd) a szennyezés okainak elhárítására és a fürdőzők expozíciójának megakadályozására tett intézkedésekről.

(10) A megyei népegészségügyi szakigazgatási szerv a (9) bekezdés b)-d) pontjaiban foglalt információt amint az rendelkezésre áll, de legkésőbb minden év december 15-éig teszi közzé.

(11) Az OTH a nyilvántartott fürdővizek és kijelölt fürdőhelyek, valamint a tartós fürdési tilalom alá eső fürdővizek listáját minden fürdési idény kezdete előtt, amint az rendelkezésre áll, de legkésőbb június 15-ig a honlapján közzéteszi."

(3) Az R. 11. §-a a következő (12) bekezdéssel egészül ki:

"(12) A kistérségi népegészségügyi intézet adatszolgáltatása alapján a megyei népegészségügyi szakigazgatási szerv és az OTH a honlapján keresztül közérthető módon tájékoztatja a nyilvánosságot

a) az emelkedett cianobaktérium-burjánzással összefüggő egészségügyi kockázatról és a cianobaktériumra különösen érzékeny személyek magatartására vonatkozó ajánlásokról,

b) a makroalgák elszaporodásának tendenciájáról és az ezzel összefüggő egészségügyi kockázatról."

6. § Az R. a következő 11/A. §-sal egészül ki:

"11/A. § (1) A kistérségi népegészségügyi intézet a nyilvánosság számára lehetőséget biztosít az e rendelet végrehajtásában való részvételre - különösen a fürdővizek listájának megállapítására, felülvizsgálatára és frissítésére vonatkozóan - javaslatok, észrevételek és panaszok megtétele útján. A kistérségi népegészségügyi intézet a nyilvánosság észrevételeinek, javaslatainak fogadását minden elérhetőségén keresztül - beleértve a személyes konzultáció lehetőségét is - biztosítja.

(2) A kistérségi népegészségügyi intézet e rendelet végrehajtásakor köteles a nyilvánosságtól megszerzett információt megfelelően figyelembe venni.

(3) A kistérségi népegészségügyi intézet a honlapján és a helyi médiában tájékoztatja a nyilvánosságot arról, hogy az e rendelet végrehajtásában milyen módon vehet részt.

(4) A kistérségi népegészségügyi intézet minden szezont követően legkésőbb október 15-éig jelenti a megyei népegészségügyi szakigazgatási szervnek a nyilvánosság bevonásával és tájékoztatásával kapcsolatos tapasztalatokat és a megtett intézkedéseket.

(5) A megyei népegészségügyi szakigazgatási szerv minden év november 15-éig összesített jelentést küld az OTH-ba a kistérségi népegészségügyi intézetek és a saját, a nyilvánosság tájékoztatásával és bevonásával kapcsolatos tapasztalatairól és intézkedéseiről."

7. § Az R. 12. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A fürdővizek minőségét érintő határon átnyúló hatások tekintetében az érintett tagállamokkal, illetve az Európai Unió tagjai közé nem tartozó érintett szomszédos államokkal történő együttműködés során a két- és többoldalú vízügyi keretegyezmények jelentik a megfelelő információcsere és az ilyen hatások ellenőrzése érdekében szükséges együttes fellépés keretrendszerét."

8. § Az R. 14. §-a a következő (2a) és (2b) bekezdéssel egészül ki:

"(2a) A rövid távú szennyezések e rendeletben előírt kezelése érdekében az Országos Meteorológiai Szolgálat gondoskodik az ilyen szennyezésnek kitett vizeket érintő jelentősebb csapadékesemények lehetőség szerinti előjelzéséről és a legalább 15 mm-es csapadékesemények bekövetkezésének visszaigazolásáról. Az Országos Meteorológiai Szolgálat az előrejelzést és az utólagos tájékoztatást a kistérségi népegészségügyi intézetnek küldi meg. A rövid távú szennyezési veszélynek kitett fürdővizek listájáról az Országos Meteorológiai Szolgálatot az OTH tájékoztatja.

(2b) A kistérségi népegészségügyi intézet intézkedik arról, hogy a rövid távú szennyezésnek kitett fürdőhelyek üzemeltetőihez eljusson az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése annak érdekében, hogy az üzemeltetők a fürdőzők tájékoztatására irányuló kötelezettségüknek eleget tehessenek."

9. § Az R. 2. § e) pont ea) és eb) alpontjában, 3. § (1)-(3) bekezdésében, 4. § (1) bekezdésében, 5. § (1), (3) és (6) bekezdésében, 7. § (2) bekezdésében, 8. § (3) és (6) bekezdésében, 9. § (1), (5) és (7) bekezdésében, 10. § (3), (5) bekezdésében, (6) bekezdés c) pontjában és (8) bekezdésében, 11. § (3) és (5) bekezdésében és 7. melléklet 7. pontjában a "kistérségi" szövegrész helyébe a "kistérségi népegészségügyi" szöveg lép.

10. § Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról, a népegészségügyi szakigazgatási feladatok ellátásáról, valamint a gyógyszerészeti államigazgatási szerv kijelöléséről szóló 323/2010. (XII. 27.) Korm. rendelet 23. § (3) bekezdésében az "a fürdővízprofil megállapítására irányuló eljárásban" szövegrész helyébe az "a fürdővízprofil megállapítására, felülvizsgálatára és frissítésére irányuló, valamint a vízminőség romlása esetén lefolytatott eljárásban" szöveg lép.

11. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.

12. § Ez a rendelet a fürdővizek minőségéről és a 76/160/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 2006. február 15-i 2006/7/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 2. cikk 9. pontjának, 5. cikk (4) bekezdésének, 7. cikkének, 8. cikk (1) és (2) bekezdésének, 9. cikk (1) és (2) bekezdésének, 10. cikkének, 11. cikkének, 12. cikk (2) és (3) bekezdésének való megfelelést szolgálja.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök