Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

82/2012. (IV. 21.) Korm. rendelet

a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos kormányrendeleteinek módosításáról

A Kormány

az 1. alcím tekintetében az elektronikus aláírásról szóló 2001. évi XXXV. törvény 27. § (1) bekezdés b) pontjában, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 175. § (2) bekezdés h) pontjában,

a 2. alcím tekintetében a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény 53. § c) és d) pontjában,

a 3. alcím tekintetében az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

a 4. alcím tekintetében az elektronikus aláírásról szóló 2001. évi XXXV. törvény 27. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva,

a következőket rendeli el:

1. Az elektronikus aláírás közigazgatási használatához kapcsolódó követelményekről és az elektronikus kapcsolattartás egyes szabályairól szóló 78/2010. (III. 25.) Korm. rendelet módosítása

1. § (1) Az elektronikus aláírás közigazgatási használatához kapcsolódó követelményekről és az elektronikus kapcsolattartás egyes szabályairól szóló 78/2010. (III. 25.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr1.) 1. § (1) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A rendelet hatálya kiterjed:)

"c) a közigazgatási hatóságra (a továbbiakban: hatóság);"

(2) A Kr1. 1. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A rendelet hatálya kiterjed:)

"f) a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságra (a továbbiakban: NMHH)."

2. § A Kr1. 1. § (2) bekezdés 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában:)

"2. gépi elektronikus aláírás: a hatóság számítógépes rendszere egyes elemei számára kibocsátott, a dokumentumok hitelesítését, illetve a dokumentummozgás, dokumentum-megőrzés vagy kommunikáció biztonságát szolgáló, a dokumentumok vagy üzenetek megváltozásának kimutatását lehetővé tevő, a dokumentumhoz vagy üzenethez kapcsolódó információ, amelyből az azt elhelyező számítógépes rendszerelem és az aláírás-létrehozó adat előállítását megrendelő hatóság egyértelműen azonosítható;"

3. § A Kr1. 1. § (2) bekezdés 4-6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E rendelet alkalmazásában:)

"4. közigazgatási felhasználásra vonatkozó követelményeknek megfelelő elektronikus aláírás: elektronikus aláírás, amely

4.1. ügyfél által használt aláírás esetén a 7-11. §-ban,

4.2. az ügyintézésben közreműködő, kiadmányozásra nem jogosult személy (ügyintéző) által használt aláírás,

4.3. hatóság nevében, a hatóság nevében kiadmányozásra feljogosított természetes személy által használt aláírás esetén a 12-13. §-ban,

4.4. a hatóság számítógépes rendszere által dokumentum- vagy kommunikációhitelesítésre használt (gépi) aláírások esetén a 14-16. §-ban

meghatározott követelményeknek megfelel;

5. közigazgatási gyökértanúsítvány: a közigazgatási gyökér-hitelesítésszolgáltató által kibocsátott tanúsítvány, amelyben a közigazgatási gyökér-hitelesítésszolgáltató elektronikus aláírásával hitelesíti az e rendeletben a hatóság által használt elektronikus aláírási tanúsítványra meghatározott követelményeknek megfelelő tanúsítványt kibocsátó hitelesítés-szolgáltató nyilvános kulcsát és tanúsítja, hogy a tanúsítvány által megjelölt hitelesítés-szolgáltató közigazgatási felhasználásra vonatkozó követelményeknek megfelelő tanúsítványt bocsát ki;

6. külön törvény alapján alkalmazott elektronikus aláírás:

6.1. a közjegyzőkről szóló 1991. évi XLI. törvény 21/A. § szerinti,

6.2. az ügyvédekről szóló 1998. évi XI. törvény 12/B. § szerinti,

6.3. a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 2011. évi CLXII. törvény 46. § szerinti, valamint

6.4. a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 57/A. § szerinti

követelményeknek megfelelő elektronikus aláírás."

4. § A Kr1. 1. § (2) bekezdés a következő 7-10. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában:)

"7. névhez kötött azonosítási szint: az elektronikus ügyintézésnél egy eljárási cselekmény olyan besorolása, ahol akár a benyújtott dokumentum hitelesítőjeként, akár egyéb elektronikus kapcsolattartási formában csak az érintett ügyfél nevének igazolása szükséges, az ügyfélre vonatkozó további azonosító adatok a hitelesítés szolgáltatónál rendelkezésre állnak;

8. pszeudonim azonosítási szint: az elektronikus ügyintézésnél egy eljárási cselekmény olyan besorolása, ahol akár a benyújtott dokumentum hitelesítőjeként, akár egyéb elektronikus kapcsolattartási formában az érintett ügyfél nevének igazolása nem szükséges, de az ügyfélre vonatkozó azonosító adatok a hitelesítés szolgáltatónál rendelkezésre állnak;

9. személyhez rendelt azonosítási szint: az elektronikus ügyintézésnél egy eljárási cselekmény olyan, a névhez kötött azonosítási szintnél magasabb szintű besorolása, ahol akár a benyújtott dokumentum hitelesítőjeként, akár egyéb elektronikus kapcsolattartási formában az érintett ügyfél olyan azonosító adatainak igazolása szükséges, amelyekre vonatkozóan valamely személyekre vonatkozó közhiteles nyilvántartásban szereplő adattal a személy teljes körű hozzárendelése elvégezhető;

10. elektronikus tájékoztatásra vonatkozó szabály: a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény felhatalmazása alapján kiadott végrehajtási rendeleteiben megadott, a közigazgatási eljárásokkal kapcsolatos tájékoztatás módjára vonatkozó szabály."

5. § A Kr1. 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A közigazgatási gyökér-hitelesítésszolgáltató szakmai irányítását a közigazgatási informatika infrastrukturális megvalósíthatóságának biztosításáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) látja el."

6. § (1) A Kr1. 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A közigazgatási gyökér-hitelesítésszolgáltató elektronikus aláírásával hitelesíti az e rendeletben a hatóságok által használt aláíráshoz tartozó tanúsítvánnyal szemben meghatározott követelményeknek megfelelő tanúsítványt kibocsátó hitelesítés-szolgáltató nyilvános kulcsát, és erről közigazgatási gyökértanúsítványt bocsát ki."

(2) A Kr1. 4. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A közigazgatási gyökér-hitelesítésszolgáltató megbízható és biztonságos üzemeltetés feltételeire vonatkozó független ellenőrzését a jogszabály szerint kijelölt informatikai biztonsági felelős vagy biztonsági felügyelő látja el."

7. § A Kr1. 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Amennyiben törvény és kormányrendelet az adott közigazgatási hatósági eljárás biztonsági és hitelességi követelményei alapján előírja, az adott eljárásban kizárólag minősített elektronikus aláírás vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú aláírás, valamint minősített időbélyegzés használható."

8. § A Kr1. 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"7. § (1) A közigazgatási hatósági eljárás során az ügyfél csak olyan, legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírást használhat, amelyhez az aláírás ellenőrzéséhez felhasználható tanúsítványt

a) az Eat. 7. § (1) bekezdése alapján nyilvántartásba vett hitelesítés-szolgáltató bocsátotta ki, és a tanúsítvány az Eat. szerinti minősített tanúsítvány, vagy

b) az Eat. 7. § (1) bekezdése alapján nyilvántartásba vett hitelesítés-szolgáltató bocsátotta ki, és a hitelesítés-szolgáltató a hitelesítési rendje szerint a tanúsítvány kibocsátását megelőző személyazonosítás (a továbbiakban: regisztráció) során a 9-10. §-ban foglaltak szerint jár el, vagy

c) az Eat. 7. § (1) bekezdése alapján belföldinek nem minősülő hitelesítés-szolgáltató bocsátotta ki, amelynél az adott tanúsítványra vonatkozóan a 2009/767/EK bizottsági határozatnak megfelelően valamely más EGT-állam által felügyelt, vagy más EGT-állam területén jogszerűen működő önkéntes akkreditációs rendszer keretében tanúsított szolgáltatások listáján minősített szolgáltatóként szerepel, vagy nem minősített szolgáltatóként szerepel, de a lista alapján elérhető hitelesítési rendjéből egyértelműen megállapítható a 10. § (2)-(5) bekezdésében foglalt követelmények teljesítése.

(2) A névhez rendelt biztonságú szintet igénylő közigazgatási hatósági eljárási cselekményhez ügyfél csak olyan elektronikus aláírást használhat, amely az (1) bekezdés szerinti előírásokon túl az aláírás ellenőrzéséhez felhasználható tanúsítványhoz tartozó hitelesítési rendben a hitelesítés-szolgáltató kizárja az álnév használatát és biztosítja, hogy a regisztráció során bemutatott, személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványba bejegyzett családi és utónévvel betű szerint megegyezzen a tanúsítványba foglalt név.

(3) A személyhez rendelt biztonsági szintet igénylő közigazgatási hatósági eljárási cselekményhez ügyfél az (1) és (2) bekezdés szerinti előírásokon túl csak olyan aláírást használhat, amelynél

a) a hitelesítés-szolgáltató a hitelesítési rendben vállalja a személy azonosításához szükséges adatok elektronikus ellenőrizhetőségének biztosítását, vagy

b) a tanúsítvány a személy közhiteles nyilvántartásban hozzáférhető teljeskörű azonosítását biztosító azonosítóját igazolja."

9. § A Kr1. 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"8. § A tanúsítvány kiadásának feltételét képező regisztráció során az igénylő személyazonosságát és a bemutatott igazolvány érvényességét ellenőrizni kell

a) magyar állampolgár esetében a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvényben meghatározott személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványa alapján,

b) az idegenrendészeti nyilvántartásban szereplő személyek esetében, amennyiben a nyilvántartás a regisztrációt végzők részére hozzáférhető, a központi idegenrendészeti nyilvántartásban,

c) a b) pontba nem tartozó természetes személy esetében útlevele vagy más, jogszabály által a személyének azonosítására alkalmasnak minősített okmány alapján,

d) az Eat. 7. § (1) bekezdése alapján belföldinek nem minősülő hitelesítés-szolgáltató esetében az adott ország szabályai szerint a személy azonosítására alkalmas okmány felhasználásával."

10. § A Kr1. 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"9. § Ha az aláírás-létrehozó adat nem minősített tanúsítványhoz kapcsolódik,a tanúsítvány kibocsátását megelőzően a regisztráció elvégezhető

a) regisztrációs szervezetnél történő személyes megjelenéssel,

b) helyszíni ellenőrzéssel, vagy

c) feltételes regisztrációval."

11. § A Kr1. 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"10. § (1) A regisztrációs szervezetnél történő személyes megjelenésen alapuló regisztrációt az e §-ban foglaltak szerint kell elvégezni.

(2) A regisztrációt megelőzően az igénylőnek személyesen meg kell jelennie a regisztrációt végző szervezet előtt.

(3) A regisztráció során az igénylő személyazonosságát az általa bemutatott hatósági igazolvány alapján a 8. § szerint ellenőrizni kell.

(4) A regisztráció és a személyazonosság ellenőrzése alapjául szolgáló, rögzítendő adatok helyességét az igénylő nyilatkozatban, saját kezű aláírásával ellátva igazolja.

(5) A magyar hatóság által kiállított igazolvány esetében a (3) bekezdés szerinti hatósági igazolvány azonosító adatait, az igénylő adatainak egyezését és a hatósági igazolvány érvényességét a regisztrációs szervezet - az Eat. 12. § (2) bekezdésének megfelelően - az igazolványt nyilvántartó szerv közhiteles nyilvántartásában ellenőrzi.

(6) Közigazgatási célra felhasználható tanúsítvány kizárólag akkor adható ki, valamint aláírás-létrehozó adat kizárólag akkor hozható létre, ha az (5) bekezdés szerinti ellenőrzés eredményes volt.

(7) A regisztrációt végző szervezetnek a regisztrációban részt vevő ügyintézője aláírásával igazolja, hogy a hatósági igazolványon szereplő arckép megfeleltethető az igénylő arcának és az igazolványban szereplő aláírás azonos a (4) bekezdés szerinti nyilatkozatot igazoló aláírásával.

(8) Ha a regisztrációt végző szervezet az aláírás létrehozásához szükséges adatokat, illetve eszközt nem a regisztrációt követően azonnal, ugyanazon a helyszínen helyezi el, illetve adja át az igénylőnek, - ideértve, ha az átadást más elektronikus aláírással kapcsolatos szolgáltató végzi - az aláírás-létrehozó eszköz átadását megelőzően az ellenőrzést a (3) és (5) bekezdésben foglaltak szerint, a (7) bekezdés szerinti dokumentálás mellett ismételten el kell végezni.

(9) Az aláírás létrehozásához szükséges adatok, illetve eszköz meghatalmazással történő átvétele esetén a (8) bekezdés szerinti ellenőrzést az átvevő vonatkozásában kell elvégezni, és a dokumentumot a meghatalmazással együtt meg kell őrizni."

12. § A Kr1. 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"11. § (1) A helyszíni ellenőrzéssel végzett regisztrációt a 10. § szerint, az e §-ban foglalt eltérésekkel kell elvégezni.

(2) A regisztrációt végző szervezet a regisztrációt külső helyszínen is lefolytathatja, ha azonos biztonsági körülmények között biztosítható az ügyfél személyazonosságának az ellenőrzése.

(3) Amennyiben a külső helyszíni ellenőrzésnél a 10. § (5) bekezdése szerinti közhiteles nyilvántartásban történő ellenőrzés nem biztosítható, úgy a külső helyszíni regisztráció a 10. § (5) bekezdése elhagyásával lefolytatható, de az aláírás létrehozó eszköz átadása nem történhet meg. A személyazonosság ellenőrzésének alapjául szolgáló bemutatott okmány rögzített adatai alapján a 10. § (5) pont szerinti ellenőrzést arra alkalmas helyszínen el kell végezni, s sikeres ellenőrzés esetén lehet a regisztrációt véglegesíteni. A sikeresen véglegesített regisztrációt követően az aláírás létrehozó eszköz a regisztrációs hatóságnál, vagy a külső helyszínen a 10. § (3) szerinti ellenőrzés lefolytatása és a 10. § (7) szerinti dokumentálás mellett adható át."

13. § A Kr1. 4. alcíme a következő 11/A-11/C. §-sal egészül ki:

"11/A. § (1) A feltételes regisztráció során a regisztrációt végző szervezet a 10-11. § szerint, az e §-ban foglalt eltérésekkel a személy részére előzetesen elkészíti az aláírás létrehozásához szükséges adatot, illetve eszközt, és azt az e § rendelkezése szerint aktiválja.

(2) A feltételes regisztrációra

a) ha a személy kérte, az általa megadott adatokkal, a 10. § (5) bekezdése szerinti ellenőrzés elvégzését követően, vagy

b) jogszabály arra felhatalmazást ad, a kérelem nélküli állami nyilvántartás adataira alapozva kerülhet sor.

(3) Az (1)-(2) bekezdés alapján létrehozott tanúsítvány még nem aktív állapotú.

(4) Az előre elkészített aláírás-létrehozó adat, illetve eszköz a személy részére átadható

a) regisztrációs feladatot ellátó szervezetnél,

b) a regisztrációs szervezet külső helyszíni kézbesítésében, vagy

c) postai tértivevényes, hivatalos kézbesítésű küldeményként, saját kézhez kézbesítés kikötése esetén.

(5) A tanúsítvány aktiválása a sikeres kézbesítést követően haladéktalanul elvégezhető. A szolgáltató a tanúsítvány használatát az aláíró általi előzetes aktiváláshoz kötheti.

(6) Amennyiben a sikeres kézbesítést igazoló okmány 2 héten belül nem érkezik vissza, a tanúsítványt véglegesen érvényteleníteni kell.

11/B. § Amennyiben a hitelesítés-szolgáltató a magánkulcs tárolását saját eszközein, szolgáltatásként biztosítja, az aláírás-létrehozó adatok, illetve eszköz átadása alatt a tárolt kulcshoz való hozzáférést biztosító információ átadását kell érteni.

11/C. § Amennyiben az aláírás-létrehozó, illetve ellenőrzéshez szükséges adatokat a személy távoli eléréssel töltheti le saját tároló eszközébe, az aláírás-létrehozó adatok, illetve eszköz átadása alatt a letölthető információhoz való hozzáférést biztosító információ átadását kell érteni."

14. § A Kr1. 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"12. § (1) Az ügyintézésben közreműködő természetes személy (ügyintéző) által saját nevében hivatalosan használt elektronikus aláírására, ide nem értve a hatóság nevében tett hivatalos nyilatkozatot (a kiadmányozást) a 7-11/C. § szerinti követelmények az e §-ban megadott eltérésekkel irányadók.

(2) Az ügyintézésben közreműködő személyek elektronikus aláíráshoz szükséges adatokkal, illetve eszközökkel történő ellátásához a regisztráció, beleértve az aláírás létrehozásához szükséges adatok, eszközök átadását a 9. § szerinti lehetőségeken túl a hatóság humánpolitikai szervezete által, a hatóság személyzeti nyilvántartására alapozva is lefolytatható. Ez esetben nem szükséges a 10. § (5) bekezdése szerinti ellenőrzés elvégzése.

(3) Amennyiben a regisztráció nem a (2) bekezdés szerint történik, a regisztrációt kezdeményezheti:

a) a hatóságot - bemutatott kinevezési okirata, vagy a Magyar Közlönyben megjelent kinevezési döntés alapján - képviselő, a 9-10. § szerint azonosított természetes személy a hitelesítés-szolgáltatónak benyújtott igényléssel, melyet a hitelesítés-szolgáltatónak az adatok ellenőrzésére feljogosított képviselője előtt ír alá, vagy

b) a hatóságot az a) pont szerint igazoltan képviselő természetes személy, az általa készített, közokiratba foglalt igényléssel.

(4) A (3) bekezdés szerinti regisztrációt követően a hitelesítés-szolgáltató köteles az igénylést kiállító hatóságot a tanúsítvány kibocsátásának, és az aláírás-létrehozó adat előállításának tényéről írásban értesíteni. Az aláírás-létrehozó adat és a tanúsítvány átvételét a hatóságnak ugyancsak írásban kell igazolnia. Az átvétel vagy a visszaigazolás elmaradása esetén a hatóságot az átvételre, illetve annak igazolására ismételten fel kell hívni. Ennek eredménytelensége esetén a tanúsítványt vissza kell vonni.

(5) A hatóság az elektronikus tájékoztatás szabályai szerint közzéteszi

a) az elektronikus aláírási szabályzatát, mely szabályzatban kell rendelkezni arról, hogy a hatóság nevében használt elektronikus aláírás tartalmazza-e a hatóság megnevezését, valamint rögzíti, hogy az aláírás-létrehozó adat előállításához szükséges regisztráció során a hatóság nevében kiadmányozásra való jogosultságot milyen eljárással (dokumentummal) kell a hitelesítés-szolgáltatónál igazolni,

b) az elektronikus aláírással az ügyfelekkel való kapcsolattartásra feljogosított természetes személyek családi és utónevét, aláírási tanúsítványának nyilvános adatait, az aláírás automatizált ellenőrzéséhez szükséges címet,

c) az időpont megjelölésével azt a tényt, ha egy tanúsítvány visszavonásra került vagy egyéb okból már nem alkalmas a hatóság nevében történő eljárásra; az elektronikus aláírás az erre vonatkozó közlés közzétételi időpontjától a szervezet nevében további dokumentumhitelesítésre nem alkalmas.

(6) Ha a hitelesítés-szolgáltató a tanúsítványt visszavonta, az aláírás a továbbiakban, ha felfüggesztette, a felfüggesztés időtartama alatt dokumentumhitelesítésre nem alkalmas.

(7) Az (5) bekezdés b) és c) pontja szerinti információkat a tanúsítvány használatra alkalmatlanná válásától számított 10 évig kell a honlapon hozzáférhetővé tenni."

15. § A Kr1. 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"13. § (1) A hatóság nevében kiadmányozásra feljogosított természetes személy által e feladatkörében is használt aláírás esetén a 12. § szerinti szabályoknak megfelelő aláírások használhatók, az e §-ban megadott eltérésekkel.

(2) Kiadmányozásra feljogosított személy e minőségében olyan elektronikus aláírást használhat, amelyhez tartozó hitelesítési rend szerepel az elektronikus ügyintézési felügyelet által vezetett nyilvántartásban.

(3) Külön jogszabályban meghatározott védelem alá eső tisztséget, valamint fontos és bizalmas munkakört betöltő személyek csak a 3. § (1) bekezdés szerint hitelesített kulcsokat alkalmazó elektronikus aláírást használhatnak.[1]

(4) A hatóság a tájékoztatási kötelezettségének teljesítésekor a 12. § (5) bekezdés b) pont szerinti adatokon túl külön közzéteszi az adott személy hatóság nevében elektronikus aláírással történő kiadmányozásra való jogosultságát.

(5) A (4) bekezdés, valamint a 12. § (5) bekezdés b) és c) pont szerinti információkat a tanúsítvány használatra alkalmatlanná válásától számított 20 évig kell a honlapon hozzáférhetővé tenni.

(6) Az (1) bekezdés szerinti feladatra alkalmas tanúsítványt és aláírás-létrehozó adatot külön jogszabályban meghatározott védelem alá eső tisztséget, valamint fontos és bizalmas munkakört betöltő személyek csak a kormányzati hitelesítés-szolgáltatás keretében vehetnek igénybe."

16. § A Kr1. 14. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"14. § (1) A hatóság számítógépes rendszere számára kibocsátott, a hatóság nevében történő nyilatkozattétel gépi aláírással történő hitelesítésére, valamint az elektronikus adatkapcsolatokban az egyes számítógépes rendszerek egyértelmű azonosítására csak olyan elektronikus aláírási tanúsítvány használható, amelyet

a) a kormányzati hitelesítés szolgáltató e célra állított ki, vagy

b) megfelel a jogszabályban megadott biztonsági és technikai követelményeknek.

(2) E § alkalmazásában nyilatkozattételnek minősül minden olyan adatközlés, amely felhasználásánál a közlő szervezet vagy személy igazolt azonosítása szükséges. Igazolás szükségességébe tartozik különösen a jogosultsághoz kötött funkciók igénybevétele.

(3) Az (1) bekezdés szerinti feladatra alkalmas tanúsítványt és aláírás-létrehozó adatot jogszabályban meghatározott hatóságok csak a kormányzati hitelesítés-szolgáltatás keretében vehetnek igénybe."[2]

17. § A Kr1. 15. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A hatóság számítógépes rendszere számára kibocsátott gépi tanúsítványhoz szükséges regisztrációt kezdeményezheti:

a) a hatóságot - bemutatott kinevezési okirata, vagy a Magyar Közlönyben megjelent kinevezési döntés alapján - képviselő, a 10-11. § szerint azonosított természetes személy a hitelesítés-szolgáltatónak benyújtott igényléssel, melyet a hitelesítés-szolgáltatónak az adatok ellenőrzésére feljogosított képviselője előtt ír alá, vagy

b) a hatóságot az a) pont szerint igazoltan képviselő természetes személy, az általa készített, közokiratba foglalt igényléssel."

18. § A Kr1. 1. alcímében a "közigazgatási informatikáért" szövegrész helyébe a "közigazgatási informatika infrastrukturális megvalósíthatóságának biztosításáért" szöveg, 2. § (3) bekezdésében, 3. § (2) és (3) bekezdésében, 4. § (3) és (4) bekezdésében az "NHH" szövegrész helyébe az "NMHH" szövegrész lép.

19. § Hatályát veszti a Kr1. 1. § (1) bekezdés e) pontja és 17-18. §-a.

2. Az integrált ügyintézési és tájékoztatási pont kialakításáról, működtetéséről, valamint a működtető és az érintett szervek együttműködésének rendjéről szóló 160/2010. (V. 6.) Korm. rendelet módosítása

20. § Az integrált ügyintézési és tájékoztatási pont kialakításáról, működtetéséről, valamint a működtető és az érintett szervek együttműködésének rendjéről szóló 160/2010. (V. 6.) Korm. rendelet (a továbbiakban. Kr2.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. § (1) E rendelet szabályait kell alkalmazni a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szolgtv.) szerinti integrált ügyintézési és tájékoztatási pont kialakítására és működtetésére.

(2) Az (1) bekezdés szerinti integrált ügyintézési és tájékoztatási pont feladatait

a) közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 38. § (1) bekezdése szerinti kormányablak,

b) a 4. § (1) bekezdése szerinti kijelölt szerv vagy szervezet látja el.

(3) A kormányablak integrált ügyintézési és tájékoztatási pontként személyes és telefonos ügyfélszolgálati, tájékoztatási tevékenységet is ellát, valamint egységes felületen biztosítja a különböző hatóságok által biztosított elektronikus ügyintézés elérhetőségét.

(4) A kormányablak működtetéséhez szükséges informatikai szolgáltatások működtetőjeként a Kormány a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalát (a továbbiakban Működtető) jelöli ki."

21. § A Kr2. 2. § 2. és 3. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(E rendelet alkalmazásában:)

"2. elektronikus tájékoztatásra vonatkozó szabály: a Ket. felhatalmazása alapján kiadott végrehajtási rendeletekben megadott, a közigazgatási eljárásokkal kapcsolatos tájékoztatás módjára vonatkozó szabály,

3. szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatás: a Ket. 172. § j) pontja szerinti szolgáltatás."

22. § (1) A Kr2. 3. § (2) bekezdés bevezető nyitó szövegrésze helyébe a következő rendelkezés lép:

"Az integrált ügyintézési és tájékoztatási ponton keresztül legalább a következő hatósági eljárásokban szükséges eljárási cselekmények megtételét kell biztosítani:"

(2) A Kr2. 3. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az integrált ügyintézési és tájékoztatási ponton keresztül legalább a következő hatósági eljárásokban szükséges eljárási cselekmények megtételét kell biztosítani:)

"c) - ha jogszabály azt előírja - a szolgáltatási tevékenység szünetelésének bejelentése,"

(3) A Kr2. 3. § (2) bekezdés j) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az integrált ügyintézési és tájékoztatási ponton keresztül legalább a következő hatósági eljárásokban szükséges eljárási cselekmények megtételét kell biztosítani:)

"j) a foglalkoztatással, munkavédelemmel, társadalombiztosítással, nyugdíjbiztosítással kapcsolatos jogszabályokban az üzletszerű gazdasági tevékenységet folytatókra előírt engedélyezési, bejelentési eljárás vagy adatszolgáltatás, továbbá"

(4) A Kr2. 3. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az integrált ügyintézési és tájékoztatási pontot a kormányablakok feladataiba foglaltan úgy kell kialakítani és működtetni, hogy azon keresztül a szolgáltatás igénybe vevője közvetlenül megtehesse a (2) bekezdésben megjelölt eljárásokban szükséges eljárási cselekményeket, és megkapja az adott élethelyzet szempontjából ehhez szükséges és erre vonatkozó tájékoztatást."

23. § (1) A Kr2. 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) E rendelet alkalmazásában szolgáltatási tevékenységgel összefüggő ügyekben gyakorlati segítség nyújtásával foglalkozó szervezet az a szerv vagy szervezet, amelyet jogszabály ilyen tevékenység ellátására kötelez, vagy amelyet kérésére a fogyasztóvédelemért felelős miniszter, vagy a gazdaságpolitikáért felelős miniszter e feladatra - a Magyar Közlöny mellékletét képező Hivatalos Értesítőben közzétett egyedi határozatában - kijelöl."

(2) A Kr2. 4. § (3)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(3) A Működtető a segítségnyújtó szervezetek (2) bekezdés szerinti adatait közzéteszi az integrált ügyintézési és tájékoztatási felületen.

(4) A segítségnyújtó szervezet a közzétett adataiban történő változást a Működtető számára a (2) bekezdésben rögzített formában nyolc napon belül bejelenti.

(5) A segítségnyújtó szervezet adatait a Működtető törli a közzétételi listából, amennyiben

a) a szervezetet nem jogszabály kötelezi a tevékenység ellátására,és közhiteles nyilvántartásban szereplő képviselője ezt kéri,

b) a szervezet megszűnt,

c) a szervezetet felügyeleti szerve vagy bíróság eltiltotta e tevékenység ellátásától,

d) az (1) bekezdés szerinti kijelölését a szervezetet kijelölő miniszter az (1) bekezdésben meghatározott formában visszavonta.

(6) Ha a Működtetőnek a (2) bekezdés szerinti adatokban történt változás a tudomására jut, tájékozódás céljából megkeresi az érintett segítségnyújtó szervezetet, ha pedig az megszűnt, a felügyeletét ellátó, vagy a működési nyilvántartást vezető szervet."

24. § A Kr2. 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"5. § (1) A Szolgtv. 31. § (1) bekezdés a) pontja szerinti általános és a (2) bekezdés szerinti ügyspecifikus tájékoztatást, a Szolgtv. 31. § (1) bekezdés b) pontja szerinti ügyintézési lehetőséget, valamint a Szolgtv. 31. § (1) bekezdés c) pontja szerinti nyilvántartásokhoz való hozzáférést az integrált ügyintézési és tájékoztatási pont működtetője a Szolgtv. 33. §-ában erre kötelezett szervekkel együttműködve, az e rendelet szerinti tartalmú, szolgáltatási tevékenységek szerint rendszerezett, hiteles, naprakész tájékoztatók, amely eljárási cselekményhez szükséges, az elektronikus űrlapok, valamint a Szolgtv. szerinti nyilvántartások elérhetőségének integrált ügyintézési és tájékoztatási ponton történő közzétételével valósítja meg.

(2) A Szolgtv. szerint az integrált ügyintézési és tájékoztatási pont működtetőjével együttműködésre kötelezett szervezet e kötelezettségéből eredő adatszolgáltatása során az elektronikus közigazgatásra vonatkozó szabályok szerint felel az általa továbbított információk naprakészségéért és pontosságáért.

(3) E rendelet szerinti feladatai ellátása során - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - az integrált ügyintézési és tájékoztatási pont működtetője tevékenységével elősegíti a hatósági eljárások lefolytatását, de azoknak nem résztvevője."

25. § A Kr2. 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"6. § (1) A közigazgatás-fejlesztésért felelős miniszter a hatóságok közreműködésével gondoskodik az alábbi témakörökben legalább magyar és angol nyelvű általános tájékoztatók e rendeletnek megfelelő elkészítéséről, naprakészen tartásáról és az elektronikus tájékoztatásra vonatkozó szabályok szerinti közzétételéről:

a) a Szolgtv. 31. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontjában foglaltakról,

b) a szolgáltatók és az igénybe vevők részére a szolgáltatási tevékenység megkezdésével vagy folytatásával összefüggő hatósági eljárások általános szabályairól, valamint a hatósági eljárásokban az ügyfelet és a hatóságot általánosan megillető jogokról és őket terhelő kötelezettségekről,

c) a szolgáltatási tevékenység megkezdésével vagy folytatásával összefüggő hatósági eljárások keretében elvégezhető általános eljárási cselekményekről, azok megnevezéséről, céljáról, azok intézésének előfeltételeiről, végrehajtásuk menetéről, szabályairól, végrehajtásukat szabályozó jogszabályokról, valamint a végrehajtásuk során benyújtandó dokumentumokról, ahol szükséges, az alkalmazandó űrlapokról,

d) az egyes eljárási cselekményeknél az ügyintézés elektronikus ügyintézési módjáról.

(2) A fogyasztóvédelemért felelős miniszter, valamint a gazdaságpolitikáért felelős miniszter gondoskodik a Szolgtv. 31. § (2) bekezdés a) pontjában, illetve a fogyasztóvédelemért felelős miniszter a Szolgtv. 31. § (2) bekezdés b)-c) pontjában rögzített tartalmú tájékoztatás elkészítéséről, naprakészen tartásáról, a tájékoztatás szabályai szerinti közzétételéről, valamint gondoskodik a más EGT-tagállamokba irányuló szolgáltatásnyújtáshoz, illetve a más EGT-tagállamokból történő szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódó személyes tájékoztatást nyújtó szervezetek kijelöléséről.

(3) A Működtető irányításával az érintett hatóságok legalább magyar és angol nyelven elkészítik, naprakészen tartják és az elektronikus tájékoztatásra vonatkozó szabályok szerint közzéteszik

a) a szolgáltatási tevékenység megkezdésével és folytatásával összefüggő általános, nem tevékenységi kör specifikus élethelyzet típusok struktúráját és leírását,

b) az élethelyzetek meghatározását elősegítő információkat,

c) az ágazati szabályozásért felelős miniszter tájékoztatása alapján a szolgáltatási tevékenység megkezdésével és folytatásával összefüggésben lefolytatandó eljárásokban jogszabályi előírás alapján hatáskörrel rendelkező szervezetek, illetve szervezettípusok listáját és

d) az elektronikus ügyintézés technikai, és nem eljárás-specifikus működési szabályairól szóló tájékoztatást."

26. § (1) A Kr2. 7. § (1) bekezdés i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A Szolgtv. hatálya alá tartozó, ügyspecifikus a 3. § (2) bekezdés szerinti, valamint a szolgáltatási tevékenységgel összefüggő hatósági nyilvántartásokból való adatigénylési eljárásokra vonatkozó tájékoztatókat legalább magyar és angol nyelven a szabályozásért felelős minisztérium készíti el, tartja naprakészen és továbbítja közzétételre a központi elektronikus szolgáltató rendszer adatkezelőjének. A tájékoztató legalább a következőket tartalmazza:]

"i) az eljárás ügymenetének, az ügyintézés lépéseinek leírását az ügyfélre nézve,"

(2) A Kr2. 7. § (1) bekezdés l) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A Szolgtv. hatálya alá tartozó, ügyspecifikus a 3. § (2) bekezdés szerinti, valamint a szolgáltatási tevékenységgel összefüggő hatósági nyilvántartásokból való adatigénylési eljárásokra vonatkozó tájékoztatókat legalább magyar és angol nyelven a szabályozásért felelős minisztérium készíti el, tartja naprakészen és továbbítja közzétételre a központi elektronikus szolgáltató rendszer adatkezelőjének. A tájékoztató legalább a következőket tartalmazza:]

"l) amennyiben az eljárás megindításához szükséges, az elektronikusan vagy papír alapon benyújtható űrlapok felsorolását és fellelhetőségét,"

27. § A Kr2. 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"9. § A vállalkozások és - ahol az értelmezhető - azok képviselőinek egyértelmű összerendelése, és a törvényes képviselet érvényességének ellenőrizhetősége érdekében

a) a cégszolgálat,

b) az egyéni vállalkozók nyilvántartását vezető szerv, és

c) a személyiadat- és lakcímnyilvántartást vezető szerv

adatszolgáltatást biztosítanak a Működtető részére."

28. § A Kr2. 7. § (1) bekezdésében a "továbbítja közzétételre a központi elektronikus szolgáltató rendszer adatkezelőjének" szövegrész helyébe a "teszi közzé az elektronikus tájékoztatásra vonatkozó szabályok szerint" szöveg, 7. § (1) bekezdés g) pontjában az "(5) bekezdés b) pont szerint" szövegrész helyébe a "(3) bekezdés b) pontja szerint" szöveg, 7. § (2) bekezdésében a "továbbítja közzétételre a központi elektronikus szolgáltató rendszer adatkezelőjének" szövegrész helyébe az "az elektronikus tájékoztatásra vonatkozó szabályok szerint teszi közzé" szöveg, 10. § (1) bekezdésében a "központi elektronikus szolgáltató rendszer adatkezelőjének" szövegrész helyébe a "Működtetőnek" szöveg lép.

29. § Hatályát veszti a Kr2. 3. § (1) bekezdése, 8. §-a és 10. § (2) bekezdése.

3. A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala létrehozásáról, feladatairól és hatásköréről szóló 276/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

30. § A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala létrehozásáról, feladatairól és hatásköréről szóló 276/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr3.) 16/C. §-a (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(5) A KEKKH

a) jogszabályban foglaltak szerint működteti a közigazgatási feladatainak ellátásához szükséges nyilvános kulcsú infrastruktúra elemeket,

b) működteti a kormányzati ügyféltájékoztató központot, valamint a jogszabályban foglaltak szerint ellátja a kormányzati internetes tájékoztatás központi internetes weboldalak tartalomszolgáltatásával összefüggő feladatokat,

c) a jogszabály alapján nyújtott általános nyomtatványkitöltő űrlap benyújtás támogatás szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatás nyújtásánál a kezelt adatok tekintetében adatkezelőként jár el, továbbá a szolgáltatás nyújtójával együttműködve ellátja a szolgáltatás keretében biztosított ügyfélkapuhoz és hivatali kapuhoz történő csatlakozások koordinációs és adminisztratívfeladatait.

(6) A Kormány az elektronikus ügyintézési felügyeletnek - a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatáskörébe tartozó eljárásokhoz kapcsolódó űrlapok kivételével - a közigazgatási szervek hatósági eljárásaiban használt, elektronikusan kitölthető űrlapok engedélyezésére irányuló eljárásában - az űrlapok logikai és formai ellenőrzése, valamint minőségbiztosítása szakkérdésében - a KEKKH-t szakhatóságként jelöli ki."

31. § A Kr3. az alábbi 16/D. §-sal egészül ki:

"16/D. § A KEKKH az űrlapok tervezéséhez informatikai, megjelenítési szakmai támogatást nyújt; továbbá gondoskodik a jogszabályban meghatározott szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatók elektronikus űrlapjainak a jogszabályban meghatározott kormányzati elektronikus felületen történő megjelenítéséről. A KEKKH ellenőrzési és minőségbiztosítási feladata nem terjed ki az űrlapok szakmai tartalmára, annak meghatározása a tervező szervezet felelőssége."

4. A Nemzeti Hírközlési Hatóságnak az elektronikus aláírással kapcsolatos feladat- és hatásköréről, valamint eljárásának részletes szabályairól szóló 45/2005. (III. 11.) Korm. rendelet módosítása

32. § (1) A Nemzeti Hírközlési Hatóságnak az elektronikus aláírással kapcsolatos feladat- és hatásköréről, valamint eljárásának részletes szabályairól szóló 45/2005. (III. 11.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr4.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. § A rendelet hatálya kiterjed a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságra (a továbbiakban: Hatóság), valamint az Eat. 6. § (1) bekezdése szerinti szolgáltatással kapcsolatos szolgáltatást nyújtó belföldön letelepedett természetes személyekre, jogi személyekre és jogi személyiség nélküli szervezetekre (a továbbiakban együtt: szolgáltatók)."

(2) A Kr4. 9. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A Hatóság a 2. § (1) és a 4. § (1) bekezdésében foglalt nyilvántartásokon túl a 10-14/A. §-ok szerinti nyilvántartásokat vezeti."

(3) A Kr4. a következő 14/A. §-sal és az azt megelőző alcímmel egészül ki:

"Megbízható szolgáltatók nyilvántartása

14/A. § (1) A Hatóság a (2)-(5) bekezdés szerint nyilvántartást vezet az eljárásoknak a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti egyablakos ügyintézési pontokon keresztül elektronikus eszközökkel történő teljesítését lehetővé tevő rendelkezések meghatározásáról szóló, 2009. október 16-ai 2009/767/EK európai bizottsági határozatnak (a továbbiakban: Bizottsági Határozat) megfelelően a megbízható szolgáltatókról (a továbbiakban: megbízható szolgáltatók listája), és gondoskodik a megbízható szolgáltatók listájának közzétételéről.

(2) A Hatóság a megbízható szolgáltatók listájának elkészítése során - amennyiben az adat nem áll rendelkezésére - az Eat. 8/A. §-ának megfelelő alkalmazásával adatszolgáltatást kérhet a hitelesítés-szolgáltatóktól.

(3) A Hatóság honlapján közzéteszi a megbízható szolgáltatók listájának mind az olvasható, mind az informatikai eszközökkel automatikusan feldolgozható, elektronikus aláírással ellátott változatát.

(4) A Hatóság az adatokban bekövetkezett változás esetén a megbízható szolgáltatók listáját módosítja, és gondoskodik a módosított lista (3) bekezdés szerinti közzétételéről.

(5) A Hatóság gondoskodik a Bizottsági Határozatban előírt, tagállamot terhelő bejelentési kötelezettségek teljesítéséről."

(4) A Kr4. 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"16. § Ez a rendelet

a) az elektronikus aláírásról szóló 2001. évi XXXV. törvénnyel, valamint az elektronikus aláírással kapcsolatos szolgáltatásokra és ezek szolgáltatóira vonatkozó részletes követelményekről szóló jogszabállyal együtt az Európai Parlament és a Tanács, az elektronikus aláírásra vonatkozó közösségi keretfeltételekről szóló 1999/93/EK irányelvének,

b) a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 6-8. cikkeinek,

c) az eljárásoknak a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti egyablakos ügyintézési pontokon keresztül elektronikus eszközökkel történő teljesítését lehetővé tevő rendelkezések meghatározásáról szóló, 2009. október 16-i 2009/767/EK bizottsági határozatnak,

d) a 2009/767/EK határozatnak a tagállamok által felügyelt/akkreditált megbízható hitelesítésszolgáltatók listájának létrehozása, vezetése és közzététele tekintetében történő módosításáról szóló, 2010. július 28-i 2010/425/EU bizottsági határozatnak

való megfelelést szolgálja."

5. Záró rendelkezések

33. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A Kr1. e rendelettel megállapított 13. § (3) bekezdése és 14. § (3) bekezdése 2014. január 1-jén lép hatályba.

(3) Ez a rendelet 2014. január 2-án hatályát veszti.

34. § E rendelet 2. alcíme a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 6-8. cikkeinek, a 4. alcíme a 2009/767/EK bizottsági határozatnak és a 2010/425/EU bizottsági határozatnak való megfelelést szolgálja.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] A Kr1. e rendelettel megállapított 13. § (3) bekezdése 2014. január 1-jén lép hatályba.

[2] A Kr1. e rendelettel megállapított 14. § (3) bekezdése 2014. január 1-jén lép hatályba.

Tartalomjegyzék