34/2014. (IX. 25.) MNB rendelet
a bankjegyek feldolgozásáról, forgalmazásáról, valamint hamisítás elleni védelmével kapcsolatos technikai feladatokról szóló 11/2011. (IX. 6.) MNB rendelet módosításáról
A Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény 171. § (1) bekezdés e) pontjában, valamint (2) bekezdés b) és c) pontjában,
a 3. § tekintetében a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény 171. § (1) bekezdés i) pontjában
kapott felhatalmazás alapján, a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény 4. § (2) és (6) bekezdésében meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § (1) A bankjegyek feldolgozásáról, forgalmazásáról, valamint hamisítás elleni védelmével kapcsolatos technikai feladatokról szóló 11/2011. (IX. 6.) MNB rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-a a következő 9a. ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában)
"9a. forgalomból bevont érme: az érmék feldolgozásáról, forgalmazásáról, valamint hamisítás elleni védelmével kapcsolatos technikai feladatokról szóló MNB rendeletben meghatározott fogalom;"
(2) Az R. 2. §-a a következő 11a-11d. ponttal egészül ki:
(E rendelet alkalmazásában)
"11a. forintbankjegy átváltása: a forgalomból bevont forintbankjegynek a hitelintézet és a Posta Elszámoló Központot működtető intézmény (a továbbiakban: posta) által az új MNB tv. 23. § (3) bekezdése szerinti határidőn belül végrehajtott, valamint a nehezen felismerhető és sérült forintbankjegynek azonos címletű, forgalomképes forintbankjegyre történő cseréje. Nem minősül forintbankjegy átváltásának a forgalomból bevont, a nehezen felismerhető és a sérült forintbankjegy fizetésül való elfogadása, ideértve az ügyfél saját fizetési számlájára történő befizetést is;
11b. forintbankjegyek címletváltása: a forgalomképes, valamint a törvényes fizetőeszköznek minősülő forgalomképtelen forintbankjegyeknek - azok névértékével egyező összegben - más címletű, forgalomképes forintbankjegyekre, illetve forintérmékre történő cseréje;
11c. forintérme átváltása: az érmék feldolgozásáról, forgalmazásáról, valamint hamisítás elleni védelmével kapcsolatos technikai feladatokról szóló MNB rendeletben meghatározott művelet;
11d. forintérmék címletváltása: az érmék feldolgozásáról, forgalmazásáról, valamint hamisítás elleni védelmével kapcsolatos technikai feladatokról szóló MNB rendeletben meghatározott művelet;"
(3) Az R. 2. § 16. pont ae) és af) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E rendelet alkalmazásában
16. készpénzforgalmazás:
a) a bankjegyek forgalmazása körében végzett alábbi műveletek:]
"ae) forintbankjegyek címletváltása,
af) forintbankjegy átváltása;"
(4) Az R. 2. § 16. pont be) és bf) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[E rendelet alkalmazásában
16. készpénzforgalmazás:
b) az érmék forgalmazása körében végzett alábbi műveletek:]
"be) forintérmék címletváltása,
bf) forintérme átváltása;"
(5) Az R. 2. § 19. pont d) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E rendelet alkalmazásában
19. pénzforgalmazó:)
"d) a posta,"
(6) Az R. 2. §
a) 4. és 7. pontjában a "forgalomból bevont bankjegy" szövegrész helyébe a "forgalomból bevont bankjegy és érme" szöveg,
b) 8. pontjában a "visszaforgatásával" szövegrész helyébe a "forgalmazásával" szöveg,
c) 23. pontjában az "ilyenként meghatározott bankjegy" szövegrész helyébe az "ilyenként meghatározott bankjegy és érme" szöveg
lép.
2. § Az R. 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A pénzfeldolgozó a forintbankjegyek - ide nem értve a fizikai állapotuk alapján bankjegyvizsgáló géppel nem vizsgálható, valamint a forgalomból bevont forintbankjegyeket - valódiság- és forgalomképességi vizsgálatát kizárólag az MNB jegyzékben szereplő típusú, az ott meghatározott hardver- és szoftver-verzióval rendelkező bankjegyvizsgáló géppel végezheti el."
3. § Az R. 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"5. § (1) Forintbankjegy forgalmazása céljából bankjegyvizsgáló gép kizárólag abban az esetben helyezhető üzembe, ha a bankjegyvizsgáló gép az MNB jegyzékben szereplő típusú, és az ott meghatározott hardver- és szoftver-verzióval rendelkezik.
(2) Az (1) bekezdés szerinti üzembe helyezést a pénzfeldolgozó, a pénzforgalmazó és az egyéb gazdasági szereplő köteles, más üzemeltető jogosult előzetesen - legkésőbb a tervezett üzembe helyezést 5 munkanappal megelőzően -, az alábbi adattartalommal bejelenteni az MNB-nek:
a) az üzembe helyezendő bankjegyvizsgáló gép típusa, egyedi azonosítója, hardver- és a forintbankjegyek valódiságvizsgálatára szolgáló szoftver-verziójának azonosítója,
b) az üzembe helyezés helyszíne, több üzemeltetési helyszín esetén minden helyszín külön megjelölésével,
c) a bankjegyvizsgáló géppel feldolgozható bankjegyek valutaneme,
d) a gyártó, forgalmazó cég megnevezése,
e) a karbantartást, javítást végző cég megnevezése, a karbantartás gyakorisága,
f) kapcsolattartó szervezeti egység megnevezése, elérhetősége.
(3) A (2) bekezdés a)-f) pontja szerinti adatok változását a pénzfeldolgozó, a pénzforgalmazó és az egyéb gazdasági szereplő legkésőbb a változás életbe lépését követő 5 munkanapon belül köteles bejelenteni az MNB-nek.
(4) Az (1) bekezdés szerinti üzembe helyezésről a magyarországi székhellyel rendelkező gyártó, ennek hiányában a forgalmazó köteles negyedévente - a tárgynegyedévet követő hónap 5. munkanapjáig - az alábbi adatokat megküldeni az MNB-nek:
a) az üzembe helyezett bankjegyvizsgáló gép típusa, egyedi azonosítója, hardver- és a forintbankjegyek valódiságvizsgálatára szolgáló szoftver-verziójának azonosítója,
b) az üzembe helyezés helyszíne,
c) az üzemeltető megnevezése,
d) kapcsolattartó szervezeti egység megnevezése, elérhetősége.
(5) Az üzembe helyezett bankjegyvizsgáló gépen a valódiságvizsgálatot befolyásoló paraméterek értékei nem térhetnek el az MNB által sikeresen bevizsgált és rögzített értékektől.
(6) Az üzemeltető köteles a bankjegyvizsgáló gép forgalomképességi válogatási paramétereinek változtatását - legalább a változtatás mértékére, irányára és végrehajtásának időpontjára kiterjedően - dokumentálni, valamint a gyártó, a forgalmazó által előírt karbantartást elvégezni, illetve elvégeztetni, és az elvégzett karbantartást dokumentálni.
(7) A gyártó és a forgalmazó már üzembe helyezett bankjegyvizsgáló gépen a forintbankjegyek valódiságvizsgálatára szolgáló szoftver frissítését csak az MNB jegyzékben szereplő, a 13. § (3) bekezdése szerinti záradék nélküli szoftver-verzióval hajthatja végre, és arról köteles - legkésőbb a szoftverfrissítés végrehajtását követő 5 munkanapon belül - értesíteni az MNB-t."
4. § Az R. 9. § (3) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:
(Az igénybejelentéshez mellékelni kell az alábbi - elsősorban magyar nyelvű, ennek hiányában angol nyelvű - dokumentumokat:)
"c) a bevizsgálandó bankjegyvizsgáló gép karbantartásának módját tartalmazó dokumentum."
5. § Az R. 10. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A bevizsgálás eredménye kizárólag az MNB által bevizsgált bankjegyvizsgáló géptípusra és annak a bevizsgáláskor alkalmazott hardver- és szoftver-verziójára, a valódiságvizsgálatot befolyásoló paramétereinek értékeire, forgalomképességet is vizsgáló gép esetén a forgalomképességi válogatási paramétereket befolyásoló értékeire vonatkozóan, valamint a bevizsgálás során használt tesztcsomag tekintetében érvényes."
6. § Az R. 18. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A készpénzforgalmazás szempontjából kritikus hitelintézeti fióknak (a továbbiakban: kritikus hitelintézeti fiók) minősül:
a) minden olyan hitelintézeti fiók, amely a felmérés időpontját megelőző naptári évben 30 millió forint feletti átlagos napi forint kifizetési forgalmat bonyolított le, de legalább
b) az adott hitelintézetnek
ba) a fővárosban működő négy fiókja, ha az adott hitelintézet négynél több fővárosi fiókkal rendelkezik, vagy
bb) a fővárosban működő valamennyi fiókja, ha az adott hitelintézet négy vagy annál kevesebb fővárosi fiókkal rendelkezik, és
bc) az adott megyében - elsősorban a megyeszékhelyen - működő egy fiókja, ha az adott hitelintézet az adott megyében fiókkal rendelkezik."
7. § Az R. 19. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott intézkedési terv kötelező tartalmi elemei:
a) a készpénzforgalmazást - így különösen a kritikus hitelintézeti és postai fiókok, valamint a fióki ATM-ek működtetését - és az ahhoz szükséges erőforrások rendelkezésre állását veszélyeztető, azonosított működési kockázatok,
b) az adott, a készpénzforgalmazást érintő rendkívüli helyzetre vonatkozó kommunikációs tevékenység alapelvei és az MNB-vel való kapcsolattartás rendje,
c) a kritikus hitelintézeti és postai fióknak az adott, a készpénzforgalmazást érintő rendkívüli helyzetben történő nyitvatartási, ügyfélkiszolgálási rendje, ideértve a hitelintézetnél és a postánál fizetési számlával rendelkező saját, illetve fizetési számlával nem rendelkező egyéb ügyfelek készpénzkiszolgálásának feltételeit is,
d) a kritikus hitelintézeti és postai fióknak az adott, a készpénzforgalmazást érintő rendkívüli helyzetben a készpénzkiszolgálással kapcsolatos belső eljárásrendje, a döntési hatáskörök szabályozása,
e) a kritikus hitelintézeti és postai fiók által az adott, a készpénzforgalmazást érintő rendkívüli helyzetben alkalmazandó bankjegy-visszaforgatási rend,
f) a kritikus hitelintézeti és postai fiók vonatkozásában az adott, a készpénzforgalmazást érintő rendkívüli helyzetben alkalmazandó készpénzszállítási rend,
g) a fióki ATM-eknek az egyes működési kockázatok bekövetkezéséből eredő rendkívüli helyzetben történő továbbműködtetési rendje, különös tekintettel a fióki ATM-ek készpénzzel való utántöltésére."
8. § Az R. 9. alcíme helyébe a következő alcím lép:
"9. A forintbankjegyek címletváltásának és átváltásának szabályai
20. § (1) A forintbankjegyek címletváltására és átváltására a pénztárat üzemeltető fiókkal rendelkező hitelintézet és a posta köteles.
(2) A forintbankjegyek címletváltása és átváltása keretében - a (3) bekezdésben foglalt kivétellel - egy alkalommal legfeljebb 50 darab forintbankjegy cseréjét kell elvégezni, illetve legfeljebb 100 darab forintérmét kell kiadni.
(3) A (2) bekezdés szerinti mennyiségi korlátozás az új MNB tv. 23. § (3) bekezdése szerinti átváltási kötelezettségre nem vonatkozik.
(4) A hitelintézet és a posta a hiányos forintbankjegyet abban az esetben köteles címletváltásra és átváltásra átvenni, amennyiben a forintbankjegynek a felénél nagyobb részét benyújtják. A több - esetlegesen összeragasztott - darabból álló hiányos forintbankjegy címletváltás és átváltás keretében akkor váltható át, amennyiben az egyes részek a pénztáros által megállapíthatóan azonos forintbankjegyhez tartoznak, és az egyes részek együttesen a forintbankjegynek a felénél nagyobb részét kiteszik.
(5) A forintbankjegyek címletváltásának és átváltásának kötelezettsége nem terjed ki arra a forintbankjegyre, amelynek a valódisága vagy névértéke nem állapítható meg egyértelműen. A nem egyértelműen valódi forintbankjegy tekintetében a hitelintézet és a posta köteles valódiságvizsgálatot végezni, és az általa hamisgyanúsnak minősített forintbankjegyet a 14. § (3) bekezdésben foglaltaknak megfelelően az MNB-nek átadni vagy megküldeni.
21. § (1) A hitelintézet és a posta - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel -
a) a forintbankjegyek címletváltásáért és átváltásáért díjat számíthat fel, amelynek maximális mértéke - ideértve a címletváltással és átváltással összefüggésben egyéb címen felszámított különdíjat is -
aa) az ügyfélnek kifizetésre kerülő forintbankjegy névértékének 5 százaléka,
ab) az ügyfélnek kifizetésre kerülő forintérme névértékének 10 százaléka,
b) a forintbankjegyek címletváltását és átváltását a nála vezetetett fizetési számla meglétéhez, illetve az általa nyújtott szolgáltatás igénybevételéhez kötheti,
c) a forintbankjegyek címletváltását és átváltását ténylegesen végző fiókjai számát korlátozhatja azzal, hogy a fővárosban, illetve az adott megyében fiókkal rendelkező hitelintézetnek és postának biztosítania kell, hogy a fővárosban, illetve az adott megyében - elsősorban a megyeszékhelyen - legalább 1-1 fiókja ténylegesen végezze a forintbankjegyek címletváltását és átváltását.
(2) A hitelintézet és a posta
a) az új MNB tv. 23. § (3) bekezdése szerinti átváltási kötelezettségének a pénztárral rendelkező valamennyi fiókjában köteles eleget tenni,
b) az új MNB tv. 23. § (3) bekezdése szerinti átváltási kötelezettség teljesítéséért díjat nem számíthat fel,
c) az új MNB tv. 23. § (3) bekezdése szerinti átváltási kötelezettség teljesítését a nála vezetett számla meglétéhez, illetve az általa nyújtott szolgáltatás igénybevételéhez nem kötheti.
22. § (1) A hitelintézet és a posta a forintbankjegyek címletváltását és átváltását ténylegesen végző fiókjában jól látható helyen, hirdetményben köteles közzétenni a forintbankjegyek címletváltása és átváltása tekintetében a 21. § (1) bekezdése szerint meghatározott feltételeket és díjat, valamint a 21. § (2) bekezdés a) pontjának megfelelően az átváltás igénybevételének lehetőségét.
(2) A hitelintézet és a posta a 21. § (1) bekezdés c) pontja, valamint a (2) bekezdés a) pontja alapján a forintbankjegyek címletváltását és átváltását ténylegesen nem végző fiókjában jól látható helyen, hirdetményben köteles közzétenni a forintbankjegyek címletváltását és átváltását ténylegesen végző legközelebbi fiókjának címét, valamint az (1) bekezdésben meghatározott információkat.
(3) A hitelintézet és a posta internetes honlap működtetése esetén köteles azon folyamatosan és könnyen hozzáférhető módon elérhetővé tenni a forintbankjegyek címletváltását és átváltását ténylegesen végző fiókjainak listáját, valamint az (1) bekezdésben meghatározott információkat."
9. § Az R. 25. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"25. § A 2014. szeptember 30-ig üzembe helyezett bankjegyvizsgáló gépekre vonatkozó, a bankjegyek feldolgozásáról, forgalmazásáról, valamint hamisítás elleni védelmével kapcsolatos technikai feladatokról szóló 11/2011. (IX. 6.) MNB rendelet módosításáról szóló 34/2014. (IX. 25.) MNB rendelet (a továbbiakban: Módosító R.) 3. §-ával megállapított
a) 5. § (2) bekezdése szerinti adatokat a pénzfeldolgozó, a pénzforgalmazó és az egyéb gazdasági szereplő,
b) 5. § (4) bekezdése szerinti adatokat a magyarországi székhellyel rendelkező gyártó, ennek hiányában a forgalmazó 2014. október 31-ig köteles az MNB részére megküldeni."
10. § Az R. 26. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"26. § (1) A 19. § (4) bekezdése alapján az intézkedési tervét kétévente felülvizsgálni köteles hitelintézet és a posta a Módosító R. 7. §-ával megállapított 19. § (2) bekezdése alapján felülvizsgált és kiegészített intézkedési tervét első alkalommal 2016. június 30-ig köteles megküldeni az MNB részére.
(2) A 19. § (5) bekezdése alapján az intézkedési tervét háromévente felülvizsgálni köteles hitelintézet a Módosító R. 7. §-ával megállapított 19. § (2) bekezdése alapján intézkedési tervét első alkalommal 2015. június 30-ig köteles felülvizsgálni és kiegészíteni."
11. § Az R. 5. mellékletében a táblázat alatti rendelkezés helyébe a következő rendelkezés lép:
"Az adatok beküldésének módja: elektronikus üzenetben, a jelen mellékletben foglalt, megfelelő adatokkal kitöltött táblázat továbbításától elkülönülten közölt megnyitási jelszó alkalmazásával, a kpl-ellenorzes@mnb.hu email címre."
12. § Hatályát veszti az R.
a) 24. § (4) és (5) bekezdése,
b) 32. § (5) és (6) bekezdése.
13. § Nem lép hatályba az R. 7. § (3) bekezdése.
14. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - 2014. október 1-jén lép hatályba.
(2) A 8. § a rendelet kihirdetését követő 60. napon lép hatályba.
15. § E rendelet tervezetének a nemzeti hatóságoknak az Európai Központi Bankkal a jogszabálytervezetekről folytatott
konzultációjáról szóló, 1998. június 29-i 98/415/EK tanácsi határozat 2. cikk (1) bekezdés második francia bekezdése szerinti előzetes bejelentése megtörtént.
Dr. Matolcsy György s. k.,
a Magyar Nemzeti Bank elnöke