311/2019. (XII. 18.) Korm. rendelet
a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárással kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról
A Kormány a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés a), d), m) és q) pontjában,
a 2. alcím tekintetében a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 49. § (1) bekezdés a) pontjában,
a 3. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés h) pontjában,
a 4. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés j) pontjában
kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet módosítása
1. § A gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Gyer.) 32. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) A kapcsolattartás megváltoztatását a gyámhivatal egységes döntésbe foglalja, amelyben feltünteti a kapcsolattartásra vonatkozó változatlan és megváltozott rendelkezéseket."
2. § A Gyer. 78. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A gyámhivatal az otthonteremtési támogatás összegének megállapítása érdekében beszerzi)
"b) a területi gyermekvédelmi szakszolgálattól a Gyvt. 25. § (2) bekezdés a) pontjában foglalt feltétel meglétére vonatkozó igazolást, amely tartalmazza
ba) a területi gyermekvédelmi szakszolgálat megnevezését, valamint vezetőjének nevét és elérhetőségét,
bb) a fiatal felnőtt nevét, anyja nevét, születési helyét és idejét,
bc) a fiatal felnőtt nagykorúvá válásával megszűnő nevelésbe vétele időtartamát, annak kezdő- és befejező napja megjelölésével, azzal, hogy abba - ha a gyermeket ideiglenesen nevelőszülőnél vagy gyermekotthonban helyezték el - az ideiglenes hatályú elhelyezés időtartamát is be kell számítani, a korábban elrendelt és a nagykorúvá válást megelőzően megszüntetett nevelésbe vétel időtartamát viszont nem kell feltüntetni,"
3. § A Gyer. 86. § (3) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A tárgyaláson meg kell hallgatni a Gyvt. 128. §-ában meghatározott személyeken túl)
"a) azt az esetmenedzsert, aki a gyermek védelembe vételére javaslatot tett, valamint ha a gyermek átmeneti gondozásban részesült, az átmeneti gondozást nyújtó intézmény családgondozóját is, és"
4. § A Gyer. 100. § (2) bekezdés c) és d) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(A gyámhivatal - a kísérő nélküli kiskorú kivételével - a gyermek nevelésbe vételére irányuló eljárása során feltárja azokat a körülményeket, amelyek a szülőt akadályozzák a gyermek nevelésében és a veszélyeztetettség elhárításában, így különösen a szülők, más családtagok személyiségével, egészségi állapotával, a gyermekhez fűződő viszonyával, életvitelével és szociális helyzetével kapcsolatos lényeges körülményeket, valamint tájékozódik a gyermek vagyoni helyzetéről, ennek érdekében)
"c) meggyőződik a gyermek tartós betegségének, súlyos fogyatékosságának vagy sajátos nevelési igényének tényéről, ennek érdekében szükség szerint beszerzi
ca) a háziorvosi igazolást a gyermek fertőző betegségéről,
cb) a családtámogatási feladatkörében eljáró járási hivataltól a magasabb összegű családi pótlék megállapításáról rendelkező határozatot, valamint a magasabb összegű családi pótlékra jogosító betegségekről és fogyatékosságokról szóló 5/2003. (II. 19.) ESZCSM rendelet (a továbbiakban: Mcspr.) 3. melléklete szerinti szakorvosi igazolást,
cc) a gyermek sajátos nevelési igényének igazolására szolgáló, a nemzeti köznevelésről szóló törvény szerinti szakértői bizottság szakértői véleményét,
d) a c) alpont szerinti és az egyéb szükséges iratok megküldésével megkeresi a gyermekvédelmi szakszolgálatot, hogy tegyen javaslatot
da) a gyermek gondozási helyére és a gyermekvédelmi gyám, helyettes gyermekvédelmi gyám személyére, valamint
db) a kapcsolattartás módjára, formájára és helyére,"
5. § A Gyer. 104. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A gyámhivatal az országos gyermekvédelmi szakértői bizottság szakmai véleményének kikérését követően a szakmai vélemény megküldésével egyidejűleg felhívja a gyermekvédelmi szakszolgálatot az egyéni elhelyezési terv módosítására. A gyámhivatal akkor hagyja jóvá a módosított egyéni elhelyezési tervet, ha az megfelel az országos gyermekvédelmi szakértői bizottság szakmai véleményében foglaltaknak."
6. § (1) A Gyer. 105. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A gyermek gondozási helyének meghatározására irányuló eljárás eredményeként hozott határozat rendelkező része a 14. §-ban foglaltakon kívül tartalmazza)
"d) a gyermek ellátási szükségletének megállapítását, a gyermek ellátási szükségletét megalapozó okokat, speciális ellátási szükséglet esetén a vezető tünetet és az ellátási szükséglet kezdő időpontját az (1c)-(1e) bekezdésben meghatározottak szerint."
(2) A Gyer. 105. §-a a következő (1c)-(1e) bekezdéssel egészül ki:
"(1c) A különleges ellátási szükséglet kezdő időpontja
a) sajátos nevelési igény fennállása esetén, az ezt megállapító, a nemzeti köznevelésről szóló törvény szerinti szakértői bizottsági szakértői vélemény elkészítésének időpontja, vagy, ha ez nem egyezik meg a sajátos nevelési igény megállapításának időpontjával, akkor a szakértői véleményben ezzel kapcsolatban feltüntetett időpont,
b) tartós betegség esetén a magasabb összegű családi pótlékra jogosultságról szóló határozatban jóváhagyott, az Mcspr. 3. melléklete szerinti szakorvosi igazolás kiállításának dátuma.
(1d) A gyermekvédelmi szakellátásba bekerülő gyermek esetén a különleges ellátási szükséglet kezdő időpontja, ha a sajátos nevelési igény, illetve a tartós betegség fennállása megelőzte a bekerülés időpontját, a gyermekvédelmi szakellátásba kerülés kezdő időpontja.
(1e) A speciális ellátási szükséglet kezdő időpontja a speciális ellátási szükségletet megállapító megyei, fővárosi vagy országos gyermekvédelmi szakértői bizottsági szakmai véleménye elkészítésének időpontja."
7. § (1) A Gyer. 105/A. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) A gyermekvédelmi szakszolgálat a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony és a helyettes szülői jogviszony egyes kérdéseiről szóló 513/2013. (XII. 29.) Korm. rendelet 11. § (7) bekezdése alapján
a) a (4a) bekezdés szerinti esetben a gyermek gondozási helyének megváltoztatását kérelmezi a gyámhivatalnál az új egyéni elhelyezési terv és elhelyezési javaslat egyidejű megküldésével, vagy
b) az (5) bekezdés b) vagy c) pontja szerinti esetben a fenntartó, működtető személyében bekövetkező változásról tájékoztatást nyújt a gyámhivatalnak."
(2) A Gyer. 105/A. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:
"(4a) A (4) bekezdésben foglaltakon túl a gondozási hely megváltoztatásának minősül az is, ha a nevelőszülő fenntartója és működtetője személyében bekövetkező változást az érintett fenntartók, működtetők és a nevelőszülő közötti írásbeli megállapodás nem alapozza meg."
(3) A Gyer. 105/A. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Nem minősül a gondozási hely megváltoztatásának
a) a fenntartó személyében történő változás,
b) a nevelőszülői hálózat fenntartójának, illetve működtetőjének személyében történő változás, ha azt a fenntartók, a működtetők és a nevelőszülő közötti írásbeli megállapodás alapozza meg,
c) a nevelőszülői hálózat fenntartójának, illetve működtetőjének személyében történő változás, ha hatósági ellenőrzés alátámasztja, hogy a nevelőszülő fenntartó-, illetve működtetőváltási szándékát a fenntartó vagy működtető jogszabálysértő tevékenysége alapozza meg,
d) a gyermekotthon felújításának, korszerűsítésének ideje alatt a gondozási helytől eltérő helyen tartózkodás,
e) a tanítási szünet ideje alatt a gondozási helytől eltérő helyen tartózkodás,
f) a javítóintézetben tartózkodás."
8. § (1) A Gyer. 109. § (3) bekezdése a következő g) ponttal egészül ki:
(A gyámhivatal a gyermekvédelmi szakszolgálat, a gyermekvédelmi gyám és a család- és gyermekjóléti központ javaslata, szükség esetén a megyei, fővárosi, illetve országos gyermekvédelmi szakértői bizottság szakmai véleménye alapján)
"g) a 105. § (1) bekezdés d) pontja szerint dönt a gyermek ellátási szükségletéről, az azt megalapozó ok vagy okok megváltozásáról vagy annak megszűnéséről, valamint az ellátási szükséglet változásának vagy megszűnésének időpontjáról a (3b)-(3d) bekezdésben meghatározottak szerint."
(2) A Gyer. 109. §-a a következő (3b)-(3d) bekezdéssel egészül ki:
"(3b) A különleges ellátási szükséglet változásának igazolására szolgál
a) a gyermek tartós betegsége esetén a magasabb összegű családi pótlékra jogosultságról szóló legutóbbi határozat és az Mcspr. 3. melléklete szerinti legutolsó szakorvosi igazolás,
b) sajátos nevelési igény esetén a nemzeti köznevelésről szóló törvény szerinti szakértői bizottság felülvizsgálati szakértői véleménye,
c) a tartós betegség megszűnése esetén az Mcspr. 3. melléklete szerinti, a tartós betegség megszűnéséről szóló szakorvosi igazolás, ennek hiányában a gondozási hely nyilatkozata arról, hogy a gyermek tartós betegsége vagy fogyatékossága okán korábban megállapított magasabb összegű családi pótlékra való jogosultság megszűnt.
(3c) A különleges ellátási szükséglet megszűnésének időpontja
a) sajátos nevelési igény esetén, az annak megszűnését megállapító, a nemzeti köznevelésről szóló törvény szerinti szakértői bizottság szakértői véleménye elkészítésének időpontja, vagy, ha ez nem egyezik meg a sajátos nevelési igény megszűnésének időpontjával, akkor a szakértői véleményben ezzel kapcsolatban feltüntetett időpont,
b) tartós betegség esetén az annak fennállásáról szóló, az Mcspr. 3. melléklete szerinti legutolsó szakorvosi igazolás érvényességének időpontja.
(3d) A speciális ellátási szükséglet megszűnésének időpontja az arról szóló megyei, fővárosi vagy országos gyermekvédelmi szakértői bizottság szakmai véleménye elkészítésének időpontja."
(3) A Gyer. 109. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) Ha a megyei, fővárosi és az országos gyermekvédelmi szakértői bizottság megállapítja a gyermek ellátási szükségletét megalapozó okok fennállását vagy azok megváltozását, megszűnését, a gyámhatóság - a Gyvt 53. § (2a) bekezdésében foglalt eljárás keretében - 15 napon belül dönt a gyermek ellátási szükségletéről."
9. § A Gyer. 167. § (7) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A (6) bekezdés b) pontja szerinti esetben a gyámhivatal a gyermek szükségleteihez igazodó gondozási hely kijelölése érdekében a gyermekvédelmi szakszolgálattól]
"a) - ha olyan kérdés merül fel, amelynek megválaszolása a gyermek személyiségvizsgálatának elvégzését igényli -, szakmai véleményt kér a megyei, fővárosi gyermekvédelmi szakértői bizottságtól, amely szakmai vélemény tartalmazza különösen a gyermek személyiségállapotára, egészségi állapotára, neveltségi szintjére, sajátos szükségleteire vonatkozó megállapításokat, és"
10. § A Gyer. "Átmeneti rendelkezések" alcíme a következő 199/A. §-sal egészül ki:
"199/A. § A gyermekvédelmi és gyámügyi eljárással kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 311/2019. (XII. 18.) Korm. rendelettel megállapított 105/A. § (2a), (3), (4a) és (5) bekezdését, valamint 167. § (7) bekezdés a) pontját a 2020. január 1-jén folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell."
11. § A Gyer. 105/A. § (3) bekezdésében a "gyámhivatal" szövegrész helyébe a "gyámhivatal - a (2a) bekezdés szerinti eset kivételével -" szöveg lép.
2. A közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló 85/2007. (IV. 25.) Korm. rendelet módosítása
12. § A közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló 85/2007. (IV. 25.) Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:
(Az "Ellátottak utazási utalványa" alapján évente 16 alkalommal az 1. mellékletben meghatározott kedvezményes menetjegy igénybevételére jogosult a 65. életévét be nem töltött:)
"e) gyermekvédelmi nevelőszülő és a gondozásában lévő ideiglenes hatállyal elhelyezett, illetve nevelésbe vett gyermek."
13. § A közforgalmú személyszállítási utazási kedvezményekről szóló 85/2007. (IV. 25.) Korm. rendelet 9. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Utaslétszám alapján utazási kedvezmény igénybevételére jogosult:)
"d) a gyermekotthonban nevelt vagy gyermekvédelmi nevelőszülőnél elhelyezett gyermekek legalább 3 fős csoportja és az őket kísérő 2 nevelő a gyermekotthon vagy a nevelőszülői hálózat működtetője által az utazás napjára kiállított utaslista alapján; 10-nél több gyermek együttes utazása esetén 10 gyermekenként további 2 fő kísérő jogosult a kedvezményre;"
3. A nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony és a helyettes szülői jogviszony egyes kérdéseiről szóló 513/2013. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása
14. § (1) A nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony és a helyettes szülői jogviszony egyes kérdéseiről szóló 513/2013. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Nszr.) 4. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A működtető a befogadó szülőt a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 48/A. § (7) bekezdése szerinti szakmai programjában meghatározottak szerint számoltatja el a gyermek, fiatal felnőtt ellátására járó juttatások felhasználásáról."
(2) Az Nszr. 4. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) Ha a befogadó szülő
a) a szakmai programban meghatározott elszámolásnak legalább 8 napos határidővel kitűzött felhívás ellenére nem tesz eleget, a működtető a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyt vagy a helyettes szülői jogviszonyt felmondhatja, vagy ha az elszámolásra kitűzött újabb határidő eredménytelenül telt el, a működtető a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyt vagy a helyettes szülői jogviszonyt felmondja,
b) által a gyermek, fiatal felnőtt ellátására járó juttatásoknak nem az ellátás céljára történő felhasználását a működtető megállapítja, a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyt vagy a helyettes szülői jogviszonyt felmondja."
15. § Az Nszr. 11. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Ha a nevelőszülő a jelenlegi működtetőjével kötött keretmegállapodását fel kívánja bontani, és a háztartásában gyermek ellátásáról gondoskodik, a működtető értesíti a nevelőszülőnél elhelyezett gyermek ügyében illetékes területi gyermekvédelmi szakszolgálatot és a gyermekvédelmi gyámot a gyermek gondozási helyének megváltoztatása érdekében megteendő intézkedések vagy a fenntartó, működtető személyében bekövetkező változásról szóló tájékoztatásnyújtás céljából. A működtető az értesítésében nyilatkozik arról, hogy a fenntartó- és működtetőváltás kezdeményezésére a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet 105/A. § (4a) bekezdése vagy (5) bekezdés b), illetve c) pontjában meghatározott körülmények között kerül sor."
16. § Az Nszr. a következő 33. §-sal egészül ki:
"33. § A működtető a szakmai programnak a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárással kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 311/2019. (XII. 18.) Korm. rendelettel megállapított 4. § (5) bekezdésének megfelelő kiegészítéséről és annak a Gyvt. 48/A. § (7) bekezdés szerinti elfogadásáról 2020. március 31-éig gondoskodik."
17. § Az Nszr. 5/A. § (2) bekezdésében a "gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.)" szövegrész helyébe a "Gyvt." szöveg lép.
18. § Hatályát veszti az Nszr. 17/A. §-a.
4. Az örökbefogadást elősegítő és az örökbefogadás utánkövetését végző közhasznú szervezetek tevékenységéről és működésük engedélyezéséről szóló 72/2014. (III. 13.) Korm. rendelet módosítása
19. § Az örökbefogadást elősegítő és az örökbefogadás utánkövetését végző közhasznú szervezetek tevékenységéről és működésük engedélyezéséről szóló 72/2014. (III. 13.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés d) pontjában a "15. § (8) bekezdésében" szövegrész helyébe a "10/A. § (1) bekezdésében" szöveg lép.
5. Záró rendelkezések
20. § Ez a rendelet 2020. január 1-jén lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök