31/2020. (VIII. 31.) ITM rendelet

a folyami információs szolgáltatások szakmai és működtetési szabályairól szóló 45/2011. (VIII. 25.) NFM rendelet módosításáról

A víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (2) bekezdés 2. és 6. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 18. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A folyami információs szolgáltatások szakmai és működtetési szabályairól szóló 45/2011. (VIII. 25.) NFM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. § 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A rendelet alkalmazásában:)

"1. AIS-készülék: a hajók helyzetének meghatározására és nyomon követésére szolgáló, műszaki rendszerben működő, a hajó-helyzetmegállapító és -nyomonkövető rendszerekre vonatkozó műszaki előírásokról és a 415/2007/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2019. február 20-i (EU) 2019/838 bizottsági végrehajtási rendeletben említett, az abban foglalt műszaki előírásoknak megfelelő elektronikus hajóhelyzet-meghatározó és adatközlő készülék,"

2. § Az R. 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"5. § (1) A Duna nemzetközi vízi útján,

a) az 1811 és 1433 folyamkilométer közötti szakaszán, valamint

b) a Szentendrei Duna-ágban

üzemképes nagyhajót, úszómunkagépet, kompot és azt a kisgéphajót, amely nagyhajót vagy nagyhajókból összeállított köteléket továbbíthat, valamint a 12 főnél több utas szállítására engedélyezett kishajót üzemképes AIS-készülékkel kell felszerelni, és azt - az úszólétesítmény kijelölt veszteglőhelyen és kikötőben lehorgonyzott vagy kikötött állapotban történő veszteglése kivételével - működő állapotban kell tartani.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott úszólétesítmény vezetője az alábbi adatokat rögzíti az AIS-készülékben, amelyeket az AIS-készülék folyamatosan továbbít:

a) a felhasználó mozgószolgálati azonosító számát (MMSI - Maritime Mobile Service Identity);

b) az úszólétesítmény nevét vagy azonosítóját;

c) az úszólétesítmény hívójelét;

d) az úszólétesítmény típusát;

e) az Egységes Európai Hajószámot (ENI);

f) az úszólétesítmény vagy a kötelék legnagyobb hosszúságát deciméteres pontossággal;

g) az úszólétesítmény vagy a kötelék legnagyobb szélességét deciméteres pontossággal;

h) az úszólétesítmény vagy a kötelék álló helyzetében mért legnagyobb merülését;

i) kötelék esetében a kötelék típusát;

j) a szállított veszélyes árura vonatkozóan, az ADN szabályzat 5.4.1.1 bekezdése alatt meghatározott tájékoztatást és az 5.4.1.2 bekezdése alatt meghatározott információkat;

k) az úszólétesítmény vagy a kötelék helyzetét (WGS 84);

l) az úszólétesítmény vagy a kötelék mederfenékhez viszonyított sebességét (SOG);

m) az úszólétesítmény vagy a kötelék mederfenékhez viszonyított haladási irányát (COG);

n) az úszólétesítménynek a globális műholdas navigációs rendszer segítségével meghatározott helyzetét (GNSS/DGNSS);

o) a navigációs készülék aktuális dátumnak és zónaidőnek megfelelő rendszeridejét;

p) a hajózási állapotot a hajó vezetője kézzel állítja be az AIS-készüléken, és így közli, hogy a úszólétesítmény menetben van-e, vagy azt, hogy álló helyzetben van-e, vagy különös körülmények hátráltatják-e;

q) a rakodási állapotot;

r) a fedélzeten tartózkodó személyek számát;

s) az induló- és célállomást.

(3) Az úszólétesítmény vezetője

a) az úszólétesítmény vagy kötelék legnagyobb hosszúságára;

b) az úszólétesítmény vagy kötelék legnagyobb szélességére;

c) az úszólétesítmény vagy kötelék álló helyzetében mért legnagyobb merülésére;

d) a kötelék típusára;

e) a szállított veszélyes árura vonatkozóan, az ADN szabályzat 5.4.1.1 és az 5.4.1.2 bekezdése alatt meghatározott információkra;

f) a fedélzeten tartózkodó személyek számára;

g) az induló- és célállomásra

vonatkozó adat megváltozása esetén az adatot az aktuális állapotnak megfelelően haladéktalanul frissíti."

3. § Az R. a következő 10. §-sal egészül ki:

"10. § Ez a rendelet a hajó-helyzetmegállapító és -nyomonkövető rendszerekre vonatkozó műszaki előírásokról és a 415/2007/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2019. február 20-i (EU) 2019/838 bizottsági végrehajtási rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg."

4. § Hatályát veszti az R.

a) 4. alcíme,

b) 9. § (3) bekezdése.

5. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

6. § Ez a rendelet a hajó-helyzetmegállapító és -nyomonkövető rendszerekre vonatkozó műszaki előírásokról és a 415/2007/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2019. február 20-i (EU) 2019/838 bizottsági végrehajtási rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Dr. Palkovics László s. k.,

innovációért és technológiáért felelős miniszter