Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

27/2021. (VI. 29.) ITM rendelet

a Koordináló szerv által fizetendő hulladékgazdálkodási szolgáltatási díjról szóló 13/2016. (V. 24.) NFM rendelet módosításáról

A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (3) bekezdés b) pont bh) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 116. § 12. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A Koordináló szerv által fizetendő hulladékgazdálkodási szolgáltatási díjról szóló 13/2016. (V. 24.) NFM rendelet (a továbbiakban: Díjrendelet) 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) E rendelet alkalmazásában

1. bevétel: a közszolgáltatás teljesítéséhez biztosított, a költségek ellentételezésére kapott költségvetési és önkormányzati támogatás,

2. indokolt szolgáltatási költség: az 1. melléklet szerinti indokolt szolgáltatási fajlagos költség megállapítás során figyelembe vett, a közszolgáltatónál felmerülő, a Koordináló szerv által a honlapján közzétett, a számviteli szétválasztásról, költségfelosztásról és önköltségszámításról szóló ajánlás figyelembevételével megállapított, a közszolgáltatás ellátása érdekében a hatékony költséggazdálkodás mellett felmerült költség és ráfordítás,

3. szolgáltatási díj: a közszolgáltató adatszolgáltatása keretében megadott, az ellátott hulladékgazdálkodási közszolgáltatási feladatok fajtájára, tartalmára, mennyiségére, minőségére és költségére vetített, és a málusz rendszer szerint eltérített, továbbá az 1. pont szerinti bevétellel csökkentett, az általános forgalmi adó összegét nem tartalmazó, a Koordináló szerv által a közszolgáltatónak fizetett díj,

4. szolgáltatási díj korrekció: a szolgáltatási díj és a tervezett szolgáltatási díj különbsége,

5. tervezett szolgáltatási díj: a hulladékgazdálkodási teljesítményre figyelemmel a közszolgáltató hulladékgazdálkodási szakmai és pénzügyi adatai alapján meghatározott általános forgalmi adó összegét nem tartalmazó díj, amely az indokolt szolgáltatási költség számítása alapján képzett fajlagos összegek és az ágazati elemzések alapján várható mennyiségi adatok szorzata."

2. § (1) A Díjrendelet 5. § (1)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek, és a § a következő (6a)-(6f) bekezdéssel egészül ki:

"(1) A tervezett szolgáltatási díj megállapítását a Koordináló szerv a közszolgáltató indokolt szolgáltatási költségeit alapul véve végzi. Indokolt szolgáltatási költségnek minősül a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás körébe tartozó hulladék gyűjtésének és elszállításának költsége, a közszolgáltatás keretében végzett hulladékgyűjtés, -szállítás és -kezelés, valamint -ártalmatlanítás gyakorlásához szükséges, a hulladékkezelő, illetve hulladékártalmatlanító létesítményeknek a közszolgáltatással kapcsolatos üzemeltetési és karbantartási költségei és ráfordításai, a környezetvédelmi kiadások és ráfordítások, valamint a közszolgáltatás körében működtetett létesítmények utógondozásának és monitorozásának a díjfizetési időszakra vetített költsége.

(2) A tárgyévi tervezett szolgáltatási díj mértékét a Koordináló szerv állapítja meg a közszolgáltató adatszolgáltatása alapján, az e rendeletben meghatározottak szerint. A szolgáltatási díj alapját képező indokolt szolgáltatási költségre vonatkozóan a Koordináló szerv a honlapján a számviteli szétválasztásról, költségfelosztásról és önköltségszámításról szóló ajánlást és az adatszolgáltatás formai és tartalmi követelményeit meghatározó útmutatót tesz közzé.

(3) A (2) bekezdés szerinti ajánlás tartalmazza a költségek hulladékgazdálkodási tevékenységek szerinti felosztásának célszerű rendjét, a közszolgáltató egyes tevékenységeiből származó költségek, ráfordítások és bevételek elkülönített nyilvántartásához szükséges számviteli szétválasztásra vonatkozó javasolt alapelveket és az egységes önköltségszámítás ajánlott módszerét.

(4) A Koordináló szerv a szolgáltatási díjszámítással érintett naptári évet (a továbbiakban: tárgyév) megelőző év február hónap utolsó napjáig a közszolgáltató által benyújtott hulladékgazdálkodási közszolgáltatási és pénzügyi adatokkal indokolt szolgáltatási fajlagos költségszámítást, tervezési és optimalizációs feladatokat végez, és ezek alapján meghatározza a tervezett szolgáltatási díjat. A Koordináló szerv a tárgyévet megelőző év október 31-ig értesíti a közszolgáltatót a tervezett szolgáltatási díjról és annak a közszolgáltató részére havonként kifizetendő összegéről. A közszolgáltató által a Koordináló szerv felé kiállított számla alapján havi részletekben kifizetendő összeg a Koordináló szerv által meghatározott tervezett szolgáltatási díj egy hónapra eső részének a 75%-a.

(5) A tervezett szolgáltatási díj havi kifizetésének feltétele, hogy a közszolgáltató a tárgyhónapot követő 5. napig megküldje az alábbi dokumentumokat, és az alábbi feltételeknek megfeleljen:

a) az alvállalkozók szerződés szerinti kifizetésére vonatkozó közszolgáltatói nyilatkozat,

b) az ellátásért felelős által - a közszolgáltató által ellátott tevékenységről - kiállított teljesítésigazolás,

c) az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátására létrehozott szervezet kijelöléséről, feladatköréről, az adatkezelés módjáról, valamint az adatszolgáltatási kötelezettségek részletes szabályairól szóló 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet szerinti adatszolgáltatási kötelezettség határidőben történő teljesítése,

d) a haszonanyag gazdálkodás tekintetében a Koordináló szerv által előírt elektronikus formában történő adatszolgáltatási kötelezettség teljes körű teljesítése.

(6) A közszolgáltató számlája alapján a Koordináló szerv 8 napon belül megfizeti a tervezett szolgáltatási díj havi esedékes részét.

(6a) A Koordináló szerv a tárgyévet követő év április 15-ig a közszolgáltató által benyújtott hulladékgazdálkodási közszolgáltatási és pénzügyi adatokra, a máluszokra, a mennyiségi tényadatokra, valamint a bevételre, illetve a (4) bekezdés szerint meghatározott és kifizetett tervezett szolgáltatási díjra tekintettel meghatározza a szolgáltatási díj korrekciót.

(6b) Ha a közszolgáltatás év közbeni minőségi vagy mennyiségi változása miatt a szolgáltatási díj korrekciója során a közszolgáltatónak keletkezik visszafizetési kötelezettsége, a Koordináló szerv a változás tudomására jutását követően haladéktalanul módosítja a tervezett szolgáltatási díjat, amelyről értesíti a közszolgáltatót.

(6c) A tárgyévre vonatkozóan a Koordináló szerv a díj korrekciója alapján a tárgyévet követő év július 31. napjáig pénzügyileg elszámol a közszolgáltatóval.

(6d) Ha a közszolgáltató a tevékenységét év közben megszünteti, a (6a) bekezdés szerinti adatszolgáltatását a tevékenység megszüntetését követő második hónap végéig teljesíti, mely adatszolgáltatás alapján a hiánytalan adatszolgáltatást követő 60 napon belül a Koordináló szerv elszámol vele.

(6e) A tárgyévben ellátott közszolgáltatásért járó szolgáltatási díjszámítás - a 3. mellékletben meghatározott málusz figyelembevételével - az 1. mellékletben meghatározott módszer szerint történik.

(6f) A Koordináló szerv a (4) bekezdés szerinti értesítését, valamint a (6c) bekezdés szerinti elszámolást megelőzően tájékoztatja a közszolgáltató részére megállapított tervezett szolgáltatási díjról és szolgáltatási díjról a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási és szolgáltatási díj megállapításáért felelős minisztert (a továbbiakban: miniszter) és a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalt (a továbbiakban: Hivatal). A tájékoztatást legalább 15 nappal a (4) bekezdés szerinti értesítést és a (6c) bekezdés szerinti szolgáltatási díj kifizetését megelőzően kell megküldeni."

(2) A Díjrendelet 5. §-a a következő (12) és (13) bekezdéssel egészül ki:

"(12) A Koordináló szerv a tervezett szolgáltatási díj és a szolgáltatási díjmeghatározásakor a miniszter vagy a Hivatal jóváhagyása alá tartozó szerződéses jogviszonyokban meghatározott költségeket és ráfordításokat a miniszter vagy a Hivatal jóváhagyó döntése véglegessé válását követően veheti figyelembe.

(13) A Koordináló szerv a Ht. 92/G. §-ában vagy 92/H. § (7) bekezdésében meghatározott, jóváhagyáshoz kötött szerződést és kötelezettségvállalást - ha azzal kapcsolatban kifizetési igényt jelentett be a közszolgáltató, és annak jóváhagyásról a Koordináló szerv nem kapott tájékoztatást - kétség esetén megküldi a miniszter vagy a Hivatal részére. A Koordináló szerv megkeresésére a miniszter vagy a Hivatal 15 napon belül választ ad arra vonatkozóan, hogy a jóváhagyás szükséges vagy sem. Ha jóváhagyás szükséges, és az még nem áll rendelkezésre, az érintett szerződést és kötelezettségvállalást a Koordináló szerv a szolgáltatási díj kiszámítása során - a jóváhagyó döntés véglegessé válásáig - nem veszi figyelembe, és erről tájékoztatja a közszolgáltatót."

3. § A Díjrendelet 6. § (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(5) Ha a közszolgáltató által ellátott közszolgáltatási terület év közben változik, a mennyiségi adatok felülvizsgálatával az 5. § (4) bekezdése szerinti tervezett szolgáltatási díj összege felülvizsgálatra kerül. (6) A Koordináló szerv az 5. § (5) bekezdésében meghatározott nyilatkozatok benyújtását követően a tárgyhónapot követő hó 15. napjáig azokat az abban megadott információk teljeskörűsége és hiánytalansága szempontjából felülvizsgálja, és azok megfelelőségéről értesíti a közszolgáltatót. Ha a közszolgáltató az 5. § (5) bekezdésében meghatározott nyilatkozatokat hiányosan vagy nem megfelelően nyújtja be, a Koordináló szerv 5 munkanapon belül megkeresi a közszolgáltatót a hiány pótlására vagy a megfelelőség érdekében történő módosításra. A megkeresés maradéktalan teljesítéséig a Koordináló szerv a tervezett szolgáltatási díjfizetést nem teljesíti."

4. § A Díjrendelet 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"9. § (1) E rendeletnek a Koordináló szerv által fizetendő hulladékgazdálkodási szolgáltatási díjról szóló 13/2016. (V. 24.) NFM rendelet módosításáról szóló 27/2021. (VI. 29.) ITM rendelettel (a továbbiakban: Módr.) megállapított rendelkezéseit a 2021. július 1-jét követően teljesített hulladékgazdálkodási közszolgáltatás vonatkozásában kell alkalmazni.

(2) A 2021. év második félévére meghatározott tervezett szolgáltatási díj havi összegéről a Koordináló szerv 2021. július 10. napjáig értesíti - a miniszter és a Hivatal egyidejű értesítésével - a közszolgáltatót. A Koordináló szerv a 2021. év második félévére vonatkozó tervezett szolgáltatási díjat a 2019. év mint bázisév közszolgáltatási és pénzügyi adatai és az indokolt szolgáltatási fajlagos költségszámítás szabályai alapján határozza meg.

(3) A Módr.-rel megállapított 5. § (4) bekezdését a 2022. évi tervezett szolgáltatási díjmegállapítása során úgy kell alkalmazni, hogy a közszolgáltató a 2020. évi közszolgáltatási és pénzügyi adatokat 2021. július 31-ig küldi meg a Koordináló szerv részére. A Koordináló szerv 2021. december 31-ig - a Módr.-rel megállapított 5. § (6f) bekezdésében előírt értesítési kötelezettség betartásával - értesíti a közszolgáltatót a 2022. évi tervezett szolgáltatási díjról és annak havi összegéről.

(4) A Módr.-rel megállapított 5. § (5) bekezdése szerinti adatszolgáltatást a közszolgáltató első alkalommal 2021. augusztus 5-éig teljesíti a 2021. év július havi közszolgáltatási tevékenysége tekintetében.

(5) A Módr.-rel megállapított 5. § (12) és (13) bekezdését első alkalommal a 2023. évre vonatkozó tervezett szolgáltatási díj meghatározásakor kell figyelembe venni.

(6) A Koordináló szerv a Módr.-rel megállapított 5. § (4) bekezdése szerinti, a tervezett szolgáltatási díj havi összegének fizetésére vonatkozó kötelezettségét az 5. § (5) bekezdésében meghatározott kifizetési feltételek közszolgáltató általi teljesítését követően első alkalommal 2021. augusztus hónapban teljesíti a 2021. év július havi közszolgáltatási tevékenysége tekintetében."

5. § A Díjrendelet

a) 1. melléklete helyébe az 1. melléklet,

b) 3. melléklete helyébe a 2. melléklet,

c) 4. melléklete helyébe a 3. melléklet

lép.

6. § A Díjrendelet 6. § (1) bekezdésében a "naptári negyedévenként" szövegrész helyébe a "havonta" szöveg lép.

7. § Hatályát veszti a Díjrendelet

a) 6. § (7), (8), (10) és (11) bekezdése,

b) 6/A. §-a,

c) 2., 5. és 6. melléklete.

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.

Dr. Palkovics László s. k.,

innovációért és technológiáért felelős miniszter

1. melléklet a 27/2021. (VI. 29.) ITM rendelethez

"1. melléklet a 13/2016. (V. 24.) NFM rendelethez

1. Szolgáltatási díj számításának általános képlete

2. Málusz számításának általános képlete:

3. Az indokolt szolgáltatási fajlagos költség számításának általános képlete

4. 2023. évtől a 3. pontban meghatározott képletében a fajlagos költségek országos átlagának súlyszáma évente 5%-kal emelkedik, míg a közszolgáltató fajlagos költségének súlyszáma 5%-kal csökken. 2022. év esetében a fajlagos költségek országos átlagának figyelembe vehető súlyszáma 25%, a közszolgáltató fajlagos költségének súlyszáma 75%."

2. melléklet a 27/2021. (VI. 29.) ITM rendelethez

"3. melléklet a 13/2016. (V. 24.) NFM rendelethez

1. A málusz megállapításának szempontjai

A szolgáltatási díj korrekciója során figyelembe vehető málusz elemek által megállapított egy adott tevékenységre eső összes levonás mértéke nem haladhatja meg a tevékenység éves összes költségének 5%-át, valamint a közszolgáltatónként adható málusz maximális összege a közszolgáltató teljes éves szolgáltatási díjának 5%-át. A tevékenységenként 5%-ban korlátozott málusz összeget minden esetben a korlátozás nélkül kiszámított közszolgáltatónkénti máluszok arányában kell a közszolgáltatóra érvényesíteni.

2. A máluszok leírása

2.1. A vegyes hulladék gyűjtése (1D)

2.1.1. a vegyes hulladék gyűjtés fajlagos költsége (Ft/kg)

2.2. A zöld hulladék elkülönített gyűjtése (1D) 2.2.1. a zöldhulladék gyűjtés fajlagos költsége (Ft/kg)

2.3. A PMFÜ hulladék elkülönített gyűjtése (2D)

2.3.1. a PMFÜ hulladék gyűjtés fajlagos költsége (Ft/kg)

2.3.2. a PMFÜ hulladék gyűjtés fajlagos mennyisége (kg/fő)

2.4. A lomhulladék elkülönített gyűjtése (1D) 2.4.1. a lomhulladék gyűjtés fajlagos költsége (Ft/kg)

2.5. Az egyéb hulladék elkülönített gyűjtése (1D) 2.5.1. az egyéb hulladék gyűjtés fajlagos költsége (Ft/kg)

2.6. A szelektíven gyűjtött hulladék válogatása (2D)

2.6.1. a válogatás fajlagos költsége (Ft/kg)

2.6.2. az előírt módon hasznosításra kerülő hulladék aránya (%)

2.7. A mechanikai előkezelés (2D)

2.7.1. a mechanikai előkezelés fajlagos költsége (Ft/kg)

2.7.2. eltérítési arány (%)

2.8. A mechanikai és biológiai előkezelés (2D)

2.8.1. a mechanikai és biológiai előkezelés fajlagos költsége (Ft/kg)

2.8.2. eltérítési arány (%)

2.9. A mobil MBH-val végzett mechanikai és biológiai előkezelése (2D)

2.9.1. a mobil MBH-val végzett mechanikai és biológiai kezelés fajlagos költsége (Ft/kg)

2.9.2. eltérítési arány (%)

2.10. Hulladék lerakása (2D)

2.10.1. a hulladék lerakásának fajlagos költsége (Ft/kg)

2.10.2. eltérítési arány (%)

2.11. RDF vizsgálata az MSZ EN 15359:2012 szabványban - vagy azzal egyenértékű más műszaki előírásban -foglaltaknak megfelelően (2D)

2.11.1. az RDF-nek minősített hulladék vizsgálata megtörtént-e az MSZ EN 15359:2012 szabványban - vagy azzal egyenértékű más műszaki előírásban - foglaltaknak megfelelően (1/0)

2.11.2. az RDF-nek minősített hulladék minőségi (MSZ EN 15359:2012) szabvány - vagy azzal egyenértékű más műszaki előírás - szerinti osztály csökkenése (csökkenés szintjének száma)

3. A közszolgáltató - málusz függvényben használandó - TKSZ teljesítményértékét meghatározó képlet:

4. A Koordináló szerv a málusz megállapítására vonatkozó függvények értékei és így a málusz pontos kiszámíthatósága érdekében a honlapján elérhető applikációt (modult) tesz közzé.

5. Az egyes málusz elemek kiszámítása:

"

3. melléklet a 27/2021. (VI. 29.) ITM rendelethez

"4. melléklet a 13/2016. (V. 24.) NFM rendelethez

A szolgáltatási díj alapját képező közvetlen fajlagos költség elemzéssel érintett hulladékgazdálkodási tevékenységek és azok indexe

AB
1.Hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenység"j" index
2.Vegyes hulladék gyűjtése1
3.Szerves hulladék elkülönített gyűjtése2
4.PMFÜ hulladék elkülönített gyűjtése3
5.Lomhulladék elkülönített gyűjtése4
6.Egyéb hulladék elkülönített gyűjtése5
7.Átrakás6
8.Válogatás7
9.Komposztálás8
10.Mechanikai előkezelés9
11.Mechanikai-biológiai előkezelés10
12.Mobil MBH11
13.Lerakás12
14.Közvetlen hasznosítás13
15.Vegyes hulladék energetikai hasznosítása14

"

Tartalomjegyzék