Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

363/2021. (VI. 28.) Korm. rendelet

a doppingellenes tevékenység szabályairól

A Kormány a sportról szóló 2004. évi I. törvény 79. § (1) bekezdés b) pont ba) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § E rendelet alkalmazásában

1. doppingellenes tevékenység: doppingellenes oktatás és tájékoztatás, vizsgálateloszlási tervezés, nyilvántartott vizsgálati csoport gondozása, a sportoló biológiai útlevelének kezelése, teszt végzése, mintaelemzés szervezése, információgyűjtés és vizsgálat lefolytatása, gyógyászati célú mentességre (a továbbiakban: TUE) vonatkozó kérvény feldolgozása, eredménykezelés, doppingeljárás lefolytatása, a kiszabott következmények betartásának figyelemmel kísérése és a következmények betartatása, valamint doppingellenes szervezet által vagy annak nevében végzett minden egyéb doppingellenes tevékenység a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség (a továbbiakban: WADA) Nemzetközi Doppingellenes Szabályzatának (a továbbiakban: WADA Szabályzat) és a nemzetközi követelményeknek megfelelően,

2. doppingellenes szervezet: a WADA és a WADA Szabályzatot aláíróként elismerő szervezet, amely a doppingellenőrzési folyamat bármely részének kezdeményezésére, végrehajtására vagy végrehajtatására vonatkozó szabályok elfogadásáért felelős, így különösen a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, a Nemzetközi Paralimpiai Bizottság, a nemzetközi sportági szakszövetségek, a nemzeti doppingellenes szervezetek nemzetközi szövetségei és azon nemzetközi vagy jelentős sportrendezvények szervezői, amelyek doppingellenőrzést végeznek a sportrendezvényen,

3. doppingellenőrzés: a vizsgálateloszlási tervezéstől a fellebbezésre vonatkozó jogerős döntésig és a következmények érvényesítéséig terjedő valamennyi lépés és folyamat, ideértve különösen a teszteket, információgyűjtést, a sportolók tartózkodási helyére vonatkozó információkat, a TUE-eljárást, a mintavételt, a minták kezelését és laboratóriumi elemzését, az eredménykezelést, a doppingeljárást, a fellebbezést, az egyénekkel szemben alkalmazott következmények megsértésével kapcsolatos információgyűjtést és eljárást,

4. egyéb közreműködő: a WADA Szabályzat hatálya alá tartózó, a nemzeti doppingellenes tevékenységben részt vevő szervezettel jogviszonyban álló - ideértve az ellenérték nélkül végzett tevékenységet is - olyan természetes vagy jogi személy, aki nem minősül versenyzőnek vagy sportszakembernek, valamint nem vesz részt mintavételen vagy doppingellenőrzésen, ezért a kizárólag versenyző, illetve sportszakember által megvalósítható doppingvétség miatt nem vonható felelősségre,

5. nemzeti doppingellenes tevékenységben részt vevő szervezet: az országos sportági szakszövetség, az országos sportági szövetség, a fogyatékosok országos sportszövetségei (a továbbiakban együtt: szövetség), a Magyar Olimpiai Bizottság, a Magyar Paralimpiai Bizottság és a Nemzeti Versenysport Szövetség (a továbbiakban együtt: sportköztestület), a versenyszerű sportban részt vevő sportszervezetek, a hazai nemzeti doppingellenes szervezet (a továbbiakban: HUNADO), valamint a sportpolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) által vezetett minisztérium,

6. nemzetközi doppingellenes program: a WADA által elfogadott, a nemzeti és nemzetközi doppingellenes programok megfelelő harmonizációját biztosító nemzetközi előírások, ideértve különösen a WADA Szabályzatot, a nemzetközi követelményeket, technikai dokumentumokat,

7. nemzetközi követelmény: a WADA által elfogadott, a doppingellenes tevékenység egyes részeiért felelős doppingellenes szervezetek egységes szabályok szerinti eljárását és az eljárások harmonizációját biztosító nemzetközi előírások,

8. nemzetközi sportesemény: a WADA Szabályzat szerinti olyan sportesemény vagy verseny, amelynek szervezője a Nemzetközi Olimpiai Bizottság, a Nemzetközi Paralimpiai Bizottság, valamely nemzetközi sportági szakszövetség, jelentős sportesemény szervezője vagy más nemzetközi sportszervezet, vagy ahol a sportesemény során közreműködő mérkőzésvezetői testületet ezen szervezetek jelölik ki,

9. nyilvántartott vizsgálati csoport: a sportág nemzetközi szövetségének vonatkozó rendelkezéseivel és a további nemzetközi követelményekkel összhangban, nemzeti szinten a szövetség adatszolgáltatása alapján a HUNADO, nemzetközi szinten a nemzetközi sportági szakszövetség által összeállított versenyzői csoport, amely tekintetében a versenyrendszerben szervezett versenyen és versenyen kívüli időszakban végzett doppingellenőrzéseket alkalmazni kell a vizsgálateloszlási tervben foglaltak szerint,

10. technikai dokumentum: a WADA által elfogadott és közzétett olyan dokumentum, amely a nemzetközi követelményekben foglalt doppingellenes tevékenységre vonatkozó kötelező technikai követelményeket tartalmazza,

11. tiltólista: a sportbeli dopping elleni nemzetközi egyezmény 1. melléklete módosításának kihirdetéséről szóló mindenkori kormányrendeletben foglalt, tiltott szereket és módszereket meghatározó jegyzék és annak az UNESCO és a WADA előírásaival összhangban kiegészített és alkalmazandó, a HUNADO által aktualizált és a honlapján közzétett változata,

12. versenyzőnek nem minősülő sportoló: sportszervezettel jogviszonyban álló sportoló, kivéve, aki a doppingvétség elkövetését megelőző 5 évben nemzeti vagy nemzetközi szintű sportoló volt, nemzetközi sporteseményen vett részt, vagy bármely nemzetközi sportági szakszövetség vagy a HUNADO által meghatározott nyilvántartott vizsgálati csoportban vagy a sportoló tartózkodási helyére vonatkozó adatközlésre kötelezett csoportban szerepelt,

13. vizsgálat: a doppingellenőrzési folyamat azon része, amely magába foglalja a versenyző mintavételre történő kijelölését és erről való értesítését, a mintavételt és -kezelést, a minták laboratóriumba történő szállítását és analízisét.

2. § (1) A HUNADO közhasznú szervezetnek minősülő nonprofit gazdasági társaság, amely doppingellenes tevékenysége során e rendelet, más jogszabályok és a nemzetközi doppingellenes program nemzeti doppingellenes szervezetekre vonatkozó rendelkezéseinek megfelelően - a miniszterrel kötött közhasznú megállapodás alapján - részt vesz a doppingellenes tevékenységben.

(2) A HUNADO a doppingellenes tevékenység ellátása során nem utasítható, feladatai ellátása során függetlenül jár el.

(3) Doppingellenes tevékenységének ellátásával a HUNADO elősegíti a versenyzők és a versenyzőnek nem minősülő sportolók egészségének védelmét.

(4) A HUNADO-nak a doppingellenes tevékenységével összefüggésben, a doppingellenőrzés során bekövetkező károk megtérítésének fedezésére szolgáló felelősségbiztosítással, ISO nemzetközi tanúsítvánnyal és a WADA akkreditációjával kell rendelkeznie.

(5) A HUNADO a doppingellenes tevékenység részletes szabályairól szóló szabályzatot (a továbbiakban: HUNADO Szabályzat) a nemzetközi doppingellenes programmal összhangban alkotja meg. A HUNADO a WADA Szabályzat és a HUNADO Szabályzat mindenkor aktualizált változatát a honlapján közzéteszi.

(6) A HUNADO a doppingellenőrzés és a doppingellenes tevékenység során a HUNADO Szabályzat és a nemzetközi doppingellenes program alapján jár el.

(7) A HUNADO gondoskodik a tiltólista karbantartásáról, a tiltólistával összefüggő információs-tájékoztató tevékenységet végez, és a mindenkori tiltólistát honlapján közzéteszi.

3. § A miniszter feladat- és hatáskörében ellátja a doppingellenes tevékenységre vonatkozó hazai és nemzetközi rendelkezések betartásához szükséges alábbi feladatokat:

a) közhasznú megállapodást köt a HUNADO feladatait ellátó szervezettel, és figyelemmel kíséri a közhasznú megállapodásban foglaltak szerinti teljesítését,

b) a HUNADO részére a WADA Szabályzatból és a nemzetközi követelményekből eredő feladatok ellátására állami támogatást biztosít,

c) részt vesz a nemzetközi doppingellenes együttműködésben, valamint

d) együttműködik a doppingellenes tevékenységben részt vevő egyéb szervezetekkel.

4. § (1) A sportszervezet, a szövetség és a sportköztestület részt vesz a doppingellenes tevékenységben, ellátja a részére jogszabályban, alapszabályában vagy más szabályzatában, a HUNADO Szabályzatban, a doppingellenes szervezetek doppingellenes szabályzataiban és a nemzetközi doppingellenes programban meghatározott feladatokat, a HUNADO Szabályzatban meghatározott feladatával összhangban a felvilágosítással, oktatással és neveléssel kapcsolatos feladatokat, valamint együttműködik a doppingellenes tevékenységben részt vevő egyéb szervezetekkel.

(2) A sportszervezet, a szövetség és a sportköztestület feladatait arra figyelemmel látja el, hogy a HUNADO felelős Magyarország nemzeti doppingellenes programjának megvalósításáért, ideértve a doppingellenőrzés végrehajtását, amely a HUNADO kizárólagos hatáskörébe tartozik.

(3) A szövetség érvényesíti a doppingtilalmat e rendelettel, a doppingellenes szervezetek doppingellenes szabályaival, a nemzetközi doppingellenes programmal, a HUNADO Szabályzattal, valamint a HUNADO szakmai ajánlásaival összhangban.

5. § (1) A doppingbizottság az e rendeletben, más jogszabályokban, a HUNADO Szabályzatban és a nemzetközi doppingellenes programban foglaltak szerint felelős az első fokú doppingeljárás lefolytatásáért. A doppingbizottság tagjai a bizottsági tagságra jogosultak köréből kerülnek kijelölésre. A bizottsági tagságra jogosultak körének elnökét a HUNADO vezetője jelöli ki. A bizottsági tagságra jogosultak körének elnöke a bizottsági tagságra jogosultak köréből jelöli ki a doppingbizottság elnökét és tagjait.

(2) A bizottsági tagságra jogosultak köre és a doppingbizottság a HUNADO szervezeti keretei között működik. A bizottsági tagságra jogosultak köre és a doppingbizottság működésével, a doppingeljárás előkészítésével kapcsolatos ügyviteli feladatok ellátását a HUNADO biztosítja, a doppingbizottság működési függetlenségére vonatkozó követelménynek megfelelően.

6. § (1) A doppingbizottság első fokon meghozott határozatával szemben benyújtott fellebbezés eredményeként vagy a WADA Szabályzatban, a nemzetközi követelményekben és a HUNADO Szabályzatban meghatározott egyéb okból induló másodfokú doppingeljárást - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a dopping fellebbviteli bizottság folytatja le. A dopping fellebbviteli bizottság a Sport Állandó Választottbíróság szervezeti keretei között működik.

(2) A nemzetközi minősítésű versenyző és a nemzetközi sporteseményen részt vevő versenyző az első fokú doppingeljárás során hozott határozattal szemben a Nemzetközi Sportdöntőbírósághoz (CAS) nyújthat be fellebbezést.

7. § (1) A doppingbizottság és a dopping fellebbviteli bizottság a működési függetlenség elve alapján jár el. A doppingellenőrzésért felelős doppingellenes szervezetnek vagy tagszervezeteinek azon munkavállalója, bizottsági tagja, tanácsadója vagy vezető tisztségviselője, aki a vizsgálatban és doppingeljárást lezáró érdemi döntés meghozatalát megelőzően az eljárásban részt vett, nem nevezhető ki a doppingeljárást lefolytató bizottság tagjai vagy munkatársai közé. A doppingeljárást lefolytató bizottság a meghallgatást és a döntéshozatalt önállóan, a HUNADO vagy harmadik fél külső befolyása nélkül végzi. A doppingeljárást lefolytató bizottság tagjai és a doppingeljárást lefolytató bizottság döntéshozatalában más módon részt vevő személy nem szerepelhet az ügy kivizsgálásában, felülvizsgálatában és az ügy további menetére vonatkozó döntések meghozatalában.

(2) A dopping fellebbviteli bizottság az (1) bekezdésben foglaltakon túl az intézményi függetlenség elve alapján szervezetileg teljesen független a HUNADO-tól. Ennek megfelelően a HUNADO semmilyen befolyással nem lehet a dopping fellebbviteli bizottság irányítására, és azzal semmiféle kapcsolatban vagy alárendeltségi viszonyban nem állhat.

(3) A doppingbizottság és a dopping fellebbviteli bizottság minden eljárás alá vont személy tekintetében tisztességes és pártatlan módon, észszerű határidőn belül jár el a nemzetközi doppingellenes programnak és a HUNADO Szabályzatnak megfelelően.

8. § (1) A doppingbizottság elnöke és tagjai díjazásának részletes szabályairól a HUNADO rendelkezik.

(2) A doppingbizottság elnökének és tagjának díjazását, valamint a doppingeljárással összefüggő költségeket az a szövetség viseli, amelynek sportágában az eljárás alá vont versenyző a sporttevékenységét folytatja, vagy az eljárás alá vont sportszakember, illetve egyéb közreműködő a szakmai tevékenységét gyakorolja.

(3) Az a sportszakember és egyéb közreműködő, akire a (2) bekezdésben foglaltak nem alkalmazhatóak, valamint a versenyzőnek nem minősülő sportoló az eljárás költségeit maga viseli.

(4) A másodfokú doppingeljárás részletes szabályairól, a dopping fellebbviteli bizottság tagjának díjazásáról, valamint a másodfokú doppingeljárással összefüggő költségek viseléséről a Sport Állandó Választottbíróság eljárási szabályzata rendelkezik.

9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 10. napon lép hatályba.

10. § (1) E rendeletet a 2021. január 1. napját követően elkövetett doppingvétség tekintetében kell alkalmazni.

(2) A 2021. január 1. napjáig határozattal le nem zárt doppingeljárás során e rendeletet kell alkalmazni, ha az az eljárás alá vont személyre nézve kedvezőbb elbírálást eredményez.

(3) A kiszabott eltiltás időtartama e rendelet alapján csökkenthető a 2021. január 1. napját megelőzően hozott határozat alapján eltiltás hatálya alatt álló személy esetében is. A 2021. január 1. napját megelőzően hozott határozat alapján eltiltás hatálya alatt álló személy az eltiltási időtartam lejártát megelőzően kérelmezheti a doppingeljárást lefolytató bizottságnál a kiszabott eltiltás időtartamának az e rendelet alapján történő csökkentésének mérlegelését.

11. §[1]

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezve a 2010. évi CXXX. törvény 12-12/B. §-a alapján.