796/2021. (XII. 27.) Korm. rendelet
a Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve végrehajtásának alapvető szabályairól és felelős intézményeiről szóló 413/2021. (VII. 13.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (1) bekezdés 15a-15c. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve végrehajtásának alapvető szabályairól és felelős intézményeiről szóló 413/2021. (VII. 13.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 11. § (1) bekezdése a következő i) ponttal egészül ki:
[A programterület szakpolitikai felelőseként kijelölt miniszter (a továbbiakban: szakpolitikai felelős) a HET tervezése és végrehajtása során a szakpolitikai szempontok érvényesítése érdekében a hatáskörébe utalt programterület tekintetében]
"i) a pályázat tartalmi értékeléséhez értékelőt biztosít."
2. § A Korm. rendelet 12. § (1) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
(Az audit hatóság)
"d) auditálja a nemzeti hatóság működési szabályrendszerét."
3. § A Korm. rendelet 35. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) A pályázatok tartalmi értékelését végző értékelők számát a nemzeti hatóság határozza meg. Az értékelés történhet belső értékelővel vagy a szakpolitikai felelős által kijelölt külső értékelő bevonásával. Az értékelők az adott pályázati felhívás vonatkozásában titoktartási és összeférhetetlenségi nyilatkozatot kötelesek tenni."
4. § A Korm. rendelet III. Fejezete a következő 16/A. alcímmel egészül ki:
"16/A. Továbbadott támogatás szabályai
43/A. § (1) A nemzeti hatóság kiemelt kiválasztási eljárásrend keretében továbbadott támogatást kihelyező szervet választhat ki a HET meghatározott intézkedésének támogatás továbbadásával történő megvalósítása céljából.
(2) A támogatást kihelyező szerv mint végső kedvezményezett az (1) bekezdés szerinti feladata keretében elkészíti a továbbadott támogatásra vonatkozó felhívást, dönt a továbbadott támogatások odaítéléséről, valamint ellátja
a) a támogatások odaítélése, a szerződések megkötése és a kifizetések előtt a kifizetési kérelmek és szakmai beszámolók jogszabályoknak való megfelelésének ellenőrzésével,
b) a kifizetések engedélyezésével, teljesítésével, könyvelésével,
c) a támogatások felhasználásának ellenőrzésével, a közbeszerzési eljárások (8) bekezdés szerinti ellenőrzésével, a támogatással kapcsolatos adatgyűjtési és adatszolgáltatási kötelezettséggel és a jogosulatlanul igénybe vett támogatások visszakövetelésével, valamint
d) a támogatások odaítélésével és felhasználásával kapcsolatban meghozott döntésekkel szemben benyújtott jogorvoslati kérelmekkel
összefüggő feladatokat.
(3) A más jogi vagy természetes személynek továbbadott támogatás szabályos felhasználásáért a támogatást kihelyező szerv mint végső kedvezményezett felel.
(4) A támogatást kihelyező szerv által meghirdetett felhívásra pályázó továbbadott támogatást igénylőnek, a felhívás alapján támogatásban részesülő továbbadott támogatásban részesülő kedvezményezettnek minősül.
(5) A továbbadott támogatást igénylőre, valamint a továbbadott támogatásban részesülő kedvezményezettre az e rendeletben a végső kedvezményezett számára előírt szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a támogatási jogviszony közte és a támogatást kihelyező szerv között jön létre.
(6) A támogatást kihelyező szerv eljárási szabályai összhangban állnak ezen rendelet szabályaival, azzal az eltéréssel, hogy a továbbadott támogatási keretösszeggel a támogatást kihelyező szerv elszámolási terv alapján köteles elszámolni, melyre vonatkozóan az elszámolhatóság szabályait a pályázati eljárásokkal kapcsolatos adatok közzétételének helyéül szolgáló honlapon közzétett elszámolhatósági útmutató szabályozza.
(7) A továbbadott támogatás támogatási előlegnek minősül.
(8) A továbbadott támogatásból megvalósuló közbeszerzési eljárások ellenőrzését a támogatást kihelyező szerv és az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter végzi a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet IX. Fejezete szerint. A továbbadott támogatásból megvalósuló közbeszerzési eljárások ellenőrzése tekintetében a támogatást kihelyező szerv feladatai megegyeznek a nemzeti hatóság 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet IX. Fejezetében meghatározott feladataival."
5. § A Korm. rendelet 51. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A biztosíték nyújtása alóli mentesség eseteire nézve a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 147. §-át kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy kedvezményezetten a végső kedvezményezettet kell érteni."
6. § A Korm. rendelet III. Fejezete a következő 20/A. alcímmel egészül ki:
"20/A. Társadalmi konzultáció
58/A. § (1) A nemzeti hatóság társadalmi konzultációra vonatkozó stratégiát készít, amely magában foglalja a Monitoring Bizottság létrehozásának feladatát és a társadalmi egyeztetés lépéseinek meghatározását.
(2) A nemzeti hatóság a felhívást - ide nem értve a kiemelt projektre vonatkozó felhívást - tíznapos határidő biztosításával társadalmi egyeztetésre bocsátja.
(3) A társadalmi egyeztetést a nemzeti hatóság által elkészített és a pályázati eljárásokkal kapcsolatos adatok közzétételének helyéül szolgáló honlapon keresztül kell lebonyolítani.
(4) A társadalmi egyeztetés során beérkezett észrevételek figyelembevételével a nemzeti hatóság a szakpolitikai felelős bevonásával véglegesíti a felhívást.
58/B. § (1) A nemzeti hatóság a helyi és regionális hatóságokkal, a szociális partnerekkel, a civil társadalmi szervezetekkel, az ifjúsági szervezetekkel és más releváns érdekelt felekkel folytatott társadalmi konzultáció érdekében létrehozza a Monitoring Bizottságot.
(2) A Monitoring Bizottság működésének részletes szabályait a nemzeti hatóság vezetője által meghatározott és a Monitoring Bizottság által elfogadott ügyrend állapítja meg.
(3) A Monitoring Bizottságba a nemzeti hatóság vezetője felkérésére szavazati joggal bíró tagot delegál: a) a nemzeti hatóság,
b) a szakpolitikai felelős,
c) a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős miniszter,
d) a megyei önkormányzatok érdekképviseleti szerve,
e) a megyei jogú városok szövetsége,
f) a települési önkormányzatok országos szövetsége,
g) a klímabarát települések szövetsége,
h) a gazdasági és szakmai érdekképviseletek,
i) a szociális partnerek,
j) a civil és nem-kormányzati szervezetek (különösen a környezetvédelem, klíma, energia, fenntartható fejlődés, az esélyegyenlőség, az egyenlő bánásmód, valamint a diszkrimináció-mentesség területéről).
(4) A Monitoring Bizottság összetételében a nem kormányzati oldal által delegált szavazati joggal bíró állandó tagok aránya nem lehet alacsonyabb, mint 40%. A Monitoring Bizottság munkájában megfigyelő és tanácskozási joggal bíró tagok is részt vehetnek, akik delegálására vonatkozó szabályait a Monitoring Bizottság ügyrendje határozza meg.
(5) A Monitoring Bizottság főbb feladatai:
a) nyomon követi a HET hatékony végrehajtását;
b) véleményezi a felhívástervezeteket, különös tekintettel a delegált tagok szakterületeit érintő kérdésekre;
c) megtárgyalja és véleményezi a HET módosítására tett javaslatokat;
d) évente legalább egyszer tájékozódik a nemzeti hatóságtól a HET-ben szereplő beruházások megvalósítására vonatkozó mérföldkövek és célok teljesüléséről;
e) évente legalább egyszer tájékozódik a nemzeti hatóságtól a HET-ben elért eredményekről, az eredmények elemzéséről, az elvégzett és a következő év során elvégzendő, tervezett tájékoztatási és kommunikációs tevékenységekről; és
f) évente legalább egyszer tájékozódik a nemzeti hatóságtól a HET végrehajtásával kapcsolatos adatszolgáltatások, pénzügyi lehívások sikerességéről.
(6) A Monitoring Bizottság titkársági feladatait a nemzeti hatóság látja el."
7. § A Korm. rendelet 63. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:
"(3a) Szállítói finanszírozás esetén a szállító és a végső kedvezményezett forinttól eltérő devizában kötött szerződésére jutó támogatást a szerződésben megjelölt devizában fizeti ki a nemzeti hatóság, minden más esetben a támogatás folyósítása forintban történik. A számla értéke a fizikai teljesítés napján érvényes, a Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) által közzétett, hivatalos deviza-árfolyamon kerül forintra átszámításra. Olyan számlák vagy egyéb bizonylatok esetében, amelyeken a fizikai teljesítés napja nincs feltüntetve, a támogatástartalom a bizonylat keltezésének napján érvényes, az MNB által közzétett, hivatalos deviza-árfolyamon került forintra átszámításra."
8. § A Korm. rendelet 64. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Indokolt esetben az uniós támogatásokért felelős miniszter egyetértésével a felhívás a támogatási előleg maximum mértékét az (1) bekezdéstől eltérően is megállapíthatja, valamint az uniós támogatásokért felelős miniszter hozzájárulásával a felhívástól eltérően a végső kedvezményezett kérelmére a nemzeti hatóság nagyobb összegben is megítélhet támogatási előleget."
9. § A Korm. rendelet 66. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A kifogás benyújtására a kifogásolt döntést hozó szervnél a kifogásolt intézkedésről való tudomásszerzéstől számított tíz napon belül egy alkalommal, az indokok megjelölésével van lehetőség."
10. § A Korm. rendelet 67. §-a a következő f)-h) ponttal egészül ki:
(A kifogást érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani, ha)
"f) azt korábbi kifogást elbíráló döntés ellen nyújtották be,
g) a kifogás a döntés olyan elemére irányul, amely által előidézett jogsértés a sérelmezett eljárás megismétlésével nem orvosolható, vagy
h) a kifogást a 69. § (2) bekezdés a) pontja szerinti döntés alapján megismételt folyamatban vagy részfolyamatban született döntés ellen nyújtották be, és a kifogásban új, a korábbi eljárás során nem vizsgált tényekre, adatokra, körülményekre nem történik hivatkozás."
11. § A Korm. rendelet VI. fejezete a következő 80/A. §-sal egészül ki:
"80/A. § (1) A követeléskezelés során az Ávr. rendelkezéseit az e §-ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) Követelést kell előírni
a) ha a szabálytalansági eljárás eredményeként vagy szabálytalansági eljárás mellőzésével jogerősen szabálytalanság kerül megállapításra, amely pénzügyi korrekciót fogalmaz meg,
b) ha a támogatási szerződéstől bármelyik fél elállt, és már sor került támogatás kifizetésére,
c) a túlfizetés eseteiben:
ca) ha a végső kedvezményezett részére a nemzeti hatóság érdekkörében felmerült okból a jogosan járó összegnél magasabb összeg került kiutalásra,
cb) ha a támogatási szerződés módosítása, így különösen támogatási intenzitás megváltozása, műszaki tartalom csökkentése miatti az elszámolható költség, valamint a támogatás csökkentése, vagy a szállítói finanszírozású elszámoló bizonylatok összegének növekedése miatt a kifizethető támogatás összege csökken, és a korábban kifizetett támogatás ezt az összeget meghaladta,
cc) ha a végső kedvezményezett érdekkörében felmerült okból a jogosan járó összegnél magasabb összeg került kiutalásra,
cd) pénzügyi paraméter - így különösen a támogatási intenzitás vagy áfa-státusz - változása esetén, ha a végső kedvezményezettnek tartozása áll fenn a nemzeti hatóság felé,
d) ha a végső kedvezményezett az általa felvett előleg teljes összegének felhasználását - ha a felhívás, valamint a támogatási szerződés más ütemezésről nem rendelkezik - a projekt záró kifizetési igénylésének benyújtásáig, vagy állami támogatás típusú előleg esetén legkésőbb az előlegfolyósítást követő három éven belül nem tudja elszámolni,
e) ha a végső kedvezményezett
ea) a fordított áfa-előleggel határidőben nem számolt el,
eb) által elszámolt összeg kevesebb, mint a folyósított fordított áfa-előleg,
ec) által benyújtott, fordított áfa-előleggel érintett nettós szállítói elszámoló bizonylat egészben vagy részben elutasításra kerül, vagy
ed) a fordított áfa-előleget nem az adóhatóság felé történő rendezésre fordítja,
f) a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 255. §-a szerinti esetben,
g) ha a támogatási szerződés módosítása - így különösen támogatási intenzitás megváltozása, műszaki tartalom csökkentése miatti az elszámolható költség, valamint a támogatás csökkentése, vagy a szállítói finanszírozású elszámoló bizonylatok összegének növekedése - miatt a kifizethető előleg összege csökken, és a korábban kifizetett előleg ezt az összeget meghaladta, a különbözetre vagy annak érintett részére, ha azzal a végső kedvezményezett a projektben már nem tud elszámolni,
h) ha a végső kedvezményezett a fel nem használt előleget önként visszafizeti,
i) ha a szállító a szállítói előleget jogosulatlanul használta fel, valamint a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet 267. § (3) bekezdése szerinti esetben,
j) a támogatási szerződés közös megegyezéssel történő felbontása esetén, ha már történt kifizetés,
k) projektátadás esetén, előleg jogcímen, ha a projektátadó végső kedvezményezett korábban igényelt előleget, az általa számlákkal lefedett és elszámolt költségekre jutó előlegen túl esetlegesen fennmaradó előleg összegét vissza kell követelni, kivéve, ha a projektátadást jogszabály rendeli el, és e jogszabály eltérő szabályokat állapít meg, azonban ha jogszabály alapján történik a projektátadás, akkor az adott jogszabályban foglaltaknak megfelelően kell eljárni.
(3) A végső kedvezményezettel szemben egyidejűleg több követelés is előírható.
(4) A 80/A. § (2) bekezdés a) pontja szerinti követelés egyoldalú támogatásiszerződés-módosítással csökkenti a projekt megítélt támogatását. A visszakövetelt támogatási összeget a kedvezményezett nem használhatja fel újra. Szabálytalansági jogcím esetén, ha a végső kedvezményezett visszafizetése a szabálytalansági döntést követően, a jogorvoslati kérelem benyújtására rendelkezésre álló időtartamon belül megtörténik, a szabálytalansági döntés jogerőre emelhető és a követelés előírható.
(5) A követelés előírása után további kifizetés nem teljesíthető a végső kedvezményezett részére, továbbá a követeléssel érintett szerződés vonatkozásában. A követelés előírását követően a végső kedvezményezett által benyújtott, számlát nem tartalmazó záró kifizetési igénylés nem hagyható jóvá, míg a kedvezményezett vissza nem fizeti a követelt összeget.
(6) Ha a végső kedvezményezett a támogatás visszaköveteléséről szóló döntés ellen benyújtott jogorvoslati kérelmének a nemzeti hatóság helyt ad, vagy olyan körülmény merül fel, amely a követelés előírását érvényteleníti, a követelés előírását vissza kell vonni.
(7) A nemzeti hatóság a követelés jóváhagyását követő öt napon belül megkísérli a követelés kompenzálását. A kompenzálás a még ki nem fizetett, azonos projektre vonatkozó, de elszámoló bizonylatokkal elszámolt és elfogadott támogatás követelésbe történő beszámítását jelenti. Konzorcium esetén kompenzálni csak a követeléssel érintett tag elszámolásaiból lehet.
(8) Ha a követelés a kompenzálással nem teljesül, a további kompenzálás a kedvezményezett értesítése után vagy az Ávr. 99. §-ában foglaltak szerint részletfizetés engedélyezése esetén a futamidő alatt is lehetséges."
12. § A Korm. rendelet 83. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az ellenőrzésben részt vevő személyt titoktartási kötelezettség terheli, az ellenőrzés megkezdése előtt köteles titoktartási és összeférhetetlenségi nyilatkozatot tenni."
13. § A Korm. rendelet
a) 11. § (1) bekezdés h) pontjában a "tartalommal" szövegrész helyébe a "tartalommal, valamint" szöveg,
b) 12. § (1) bekezdés b) pontjában a "lefolytatásában, és" szövegrész helyébe a "lefolytatásában," szöveg,
c) 12. § (1) bekezdés c) pontjában a "tárgyalásokat" szövegrész helyébe a "tárgyalásokat, valamint" szöveg,
d) 67. § d) pontjában a "hivatkozást, vagy" szövegrész helyébe a "hivatkozást," szöveg,
e) 1. mellékletében foglalt táblázat D:6 mezőjében a "Neumann János Nonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság" szövegrész helyébe a "Nincs" szöveg,
f) 1. mellékletében foglalt táblázat D:7 mezőjében az "ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft." szövegrész helyébe az "ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft., Széchenyi Programiroda Tanácsadó és Szolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság" szöveg,
g) 1. mellékletében foglalt táblázat D:9 mezőjében a "Nincs" szövegrész helyébe a "Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő" szöveg
lép.
14. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök