Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

171/2022. (IV. 29.) Korm. rendelet

az ukrajnai válsággal összefüggő egyes, az egészségügyi ellátást érintő adatkezelési kérdésekről[1]

A Kormány

az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 51/A. §-ára,

a 7. § tekintetében az Alaptörvény 53. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény 2. § (1) bekezdése szerinti országgyűlési felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § E rendelet alkalmazásában

1. beteg: az egészségügyi ellátást igénybe vevő vagy abban részesülő személy;

2. menedékes: az ideiglenes védelemre jogosultként elismert személyekkel kapcsolatos veszélyhelyzeti szabályokról, továbbá a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény szabályainak eltérő alkalmazásáról szóló 86/2022. (III. 7.) Korm. rendelet 1. §-a szerinti menedékes;

3. menekülő: az ukrajnai magyar állampolgár, a menedékes és a menedékesként történő elismerését kérő;

4. ukrajnai magyar állampolgár: az Ukrajnában állandó lakóhellyel rendelkező és 2022. február 24-én vagy azt követően Ukrajnából érkező magyar állampolgár.

2. § (1) Az egészségügyi szolgáltató a Társadalombiztosítási Azonosító Jellel (a továbbiakban: TAJ szám) nem rendelkező beteg esetében - a beteg közreműködésével - meggyőződik arról, hogy a beteg menekülőnek minősül-e. Az egészségügyi szolgáltató e feladata ellátása során nyilatkoztatja a beteget, valamint menekülői minőség megállapítása érdekében jogosult megtekinteni a beteg (3) és (4) bekezdés szerinti okmányait.

(2) A TAJ számmal nem rendelkező, menekülőnek minősülő beteg esetén az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (a továbbiakban: EESZT) működtetője az adatok rögzítése érdekében a beteg számára az EESZT-ben az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény (a továbbiakban: Eüak.) 35/F. § (1) bekezdés a) pontja szerinti, a 3. §-ban meghatározott feltételeknek megfelelő azonosítót (a továbbiakban: technikai azonosító) hoz létre, amelyhez az egészségügyi szolgáltató a következőket rögzíti:

a) azt a tényt, hogy a beteg menekülő,

b) a menekülőnek minősülő beteg (3) és (4) bekezdés szerinti okmányának okmányazonosítóját, típusát,

c) a menekülőnek minősülő beteg természetes személyazonosító adatait.

(3) Menekülőnek minősülő beteg esetén az egészségügyi szolgáltató

a) a menedékesként elismerését kérő esetén a menekültügyi hatóság által humanitárius célból kiállított tartózkodási engedély számát vagy a menekültügyi hatóság által kiállított "Adatlap humanitárius okból történő tartózkodási engedély hivatalból történő kiadásához" okirat számát,

b) menedékesnek elismert esetén a menekültügyi hatóság által kiállított tartózkodási engedély számát,

c) ukrajnai magyar állampolgár esetén a magyar hatóság által kiállított személyazonosító igazolvány úti okmányának típusát, okmányazonosítóját

- amennyiben rendelkezésre áll - kezeli, és az EESZT-ben rögzíti.

(4) Az egészségügyi szolgáltató valamennyi menekülőnek minősülő beteg esetén kezeli, és az EESZT-ben rögzíti az Ukrajna által kiállított úti okmányának okmányazonosítóját, típusát, ha azzal a beteg rendelkezik.

(5) Az egészségügyi szolgáltató és az EESZT működtetője a (2)-(4) bekezdés szerinti adatokat a menekülőnek minősülő beteg egészségügyi ellátására vonatkozó, az Eüak.-ban meghatározott ideig kezeli.

(6) A (2) bekezdés a) pontja szerinti adatot - a menekülőnek minősülő beteg nyilatkozata, valamint a (3) bekezdésben foglalt okmányok alapján - az EESZT közhitelesen tartalmazza.

3. § (1) A technikai azonosítót úgy kell kialakítani, és a menekülőnek minősülő beteg adatait az EESZT-ben úgy kell rögzíteni, hogy a menekülőnek minősülő beteg 2. § (3) és (4) bekezdése szerinti okmányazonosító adatai - azok változása esetén - folyamatosan nyomon követhetőek legyenek.

(2) Az EESZT működtetője biztosítja, hogy amennyiben a beteg a technikai azonosító kialakítását megelőzően részesült Magyarországon ellátásban, az általa megadott adatok alapján a korábbi ellátásaira vonatkozó adatok a technikai azonosítóval is elérhetőek legyenek.

(3) A technikai azonosítót úgy kell továbbá kialakítani, hogy ha a menekülőnek minősülő beteg TAJ számot szerez, úgy az EESZT-ben a technikai azonosítóhoz tárolt adatai a TAJ száma útján is elérhetőek legyenek.

(4) A technikai azonosítót a beteggel írásban - szükség esetén a betegdokumentációjával együtt - közölni kell.

(5) A technikai azonosítót kizárólag a beteg, a beteg meghatalmazottja vagy törvényes képviselője, a beteget ellátó egészségügyi szolgáltató, valamint az 5. § (1) bekezdésében megjelölt szerv vagy személy ismerheti meg.

(6) A technikai azonosítót az EESZT-ben úgy kell tárolni, hogy az megfeleljen az e §-ban foglalt követelményeknek.

4. § (1) Ha a beteg TAJ számmal rendelkezik, de társadalombiztosítási jogviszonya nem rendezett, az egészségügyi szolgáltató köteles nyilatkoztatni arról, hogy menekülőnek minősül-e.

(2) Ha az (1) bekezdés szerinti beteg menekülőnek minősül, az egészségügyi ellátás adatait a 2. § (2)-(4) bekezdése szerint kell rögzíteni, azzal, hogy az egészségügyi szolgáltató a technikai azonosító helyett a beteg TAJ számát rögzíti.

5. § (1) A technikai azonosítót, a 2. § (2) bekezdés a)-c) pontja, a 2. § (4) bekezdése, valamint a 4. § (2) bekezdése szerinti adatokat - törvényben vagy veszélyhelyzetben az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdése alapján alkotott kormányrendeletben meghatározott, az ezen adatok megismerésére jogosult szerveken vagy személyeken kívül -

a) a menedékes vagy a menedékesként elismerését kérő esetében az egészségügyi ellátás finanszírozása, valamint a menedékes vagy a menedékesként elismerését kérő felkutathatósága és ellenőrzése céljából a menekültügyi hatóság,

b) az egészségügyi ellátás finanszírozása céljából az egészségbiztosítási szerv,

c) járványügyi feladatai ellátása céljából a járványügyi hatóság,

d) a közbiztonság fenntartása, valamint az országban tartózkodó menekülők felkutathatósága, ellenőrzése, valamint a rendvédelem biztosítása céljából a rendészetért felelős miniszter,

e) Magyarország katonai biztonságának megőrzése céljából a honvédelemért felelős miniszter

megismerheti.

(2) Az (1) bekezdés szerinti szervek az (1) bekezdés szerinti adatokat - kivéve, ha törvény vagy veszélyhelyzetben az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdése alapján alkotott kormányrendelet ettől eltérő határidőt határoz meg - az adatkezelési cél fennállásáig, de legfeljebb az adatok megismerését követő egy évig kezelik.

6. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

(2) A 7. § az e rendelet kihirdetését követő 29. napon lép hatályba.

7. §[2]

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] A 425/2022. (X. 28.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdése 29. pontja alapján a 2022. október 31-én hatályos szöveggel 2022.11.01-jén újból hatályba lép. (Hatályon kívül helyezésére lásd: 203/2022. (VI. 8.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés 35. pont)

[2] Hatályon kívül helyezve e rendelet 7. § (2) bekezdése, valamint a 190/2022. (V. 26.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdés 34. pontja alapján. Hatálytalan a koronavírus-világjárvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. törvény hatályvesztésekor.