2/2022. (III. 10.) BM rendelet
a fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló 13/2020. (V. 5.) BM rendelet egyes támogatásokkal összefüggő módosításáról
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. melléklet I. pont 13. alpontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
1. § A fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló 13/2020. (V. 5.) BM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 4. § (3) bekezdés h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Nem ítélhető meg támogatás)
"h) kultúrát és kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatásban részesülő vállalkozás esetén nehéz helyzetben lévő vállalkozás részére, kivéve azt a vállalkozást, amely 2019. december 31-én nem volt nehéz helyzetben, de 2020. január 1. és 2021. június 30. között nehéz helyzetbe került, és átmeneti támogatás esetében abban az esetben, ha a vállalkozás 2019. december 31-én nehéz helyzetben volt,"
2. § A Rendelet 6. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A támogatást nyújtó köteles adatot szolgáltatni a Támogatásokat Vizsgáló Iroda részére a 651/2014/EU bizottsági rendelet 9. cikke szerinti közzététel céljából a 2. § hatálya alá tartozó, elsődleges mezőgazdasági termelés támogatása esetén a 60 000 eurónak megfelelő forintösszeget, a halászati és akvakultúra-termékek termelésével, feldolgozásával és értékesítésével kapcsolatos tevékenység támogatása esetén a 30 000 eurónak megfelelő forintösszeget, egyéb tevékenység támogatása esetén az 500 000 eurónak megfelelő forintösszeget meghaladó egyedi támogatásról."
3. § A Rendelet 6. § (5a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5a) Az egyedi átmeneti támogatásoknak az Atr. 6. melléklete szerinti adatait az átmeneti támogatást jóváhagyó európai bizottsági határozat szerint közzé kell tenni az Európai Bizottság közzétételi adatbázisában. Erre figyelemmel az egyedi átmeneti támogatást nyújtó 2021. február 1-jéig, az ezt követően odaítélt támogatások esetén pedig a támogatás odaítélésétől számított hat hónapon belül továbbítja az állami támogatások európai uniós versenyszempontú vizsgálatáért felelős szervezet részére az egyedi átmeneti támogatásoknak az Atr. 6. melléklete szerinti adatait."
4. § A Rendelet 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
5. § A Rendelet
a) 3. § 13. pontjában az "Atr. 6. §-ában" szövegrész helyébe az "Atr. 6. § (4a) és (4b) bekezdésében" szöveg,
b) 6. § (6) bekezdésében a "2021. június 30-ig" szövegrész helyébe a "2024. június 30-ig" szöveg, a "2021. december 31-ig" szövegrész helyébe a "2022. június 30-ig" szöveg,
c) 13/B. § (1) bekezdésében az "1 800 000" szövegrész helyébe a "2 300 000" szöveg,
d) 13/B. § (2) bekezdésében a "225 000" szövegrész helyébe a "290 000" szöveg és
e) 13/B. § (3) bekezdésében a "270 000" szövegrész helyébe a "345 000" szöveg
lép.
6. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Dr. Pintér Sándor s. k.,
belügyminiszter
1. melléklet a 2/2022. (III. 10.) BM rendelethez
1. A Rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat 11. sora helyébe a következő sor lép:
(A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | |
1 | ÁHT azonosító | Cím- név | Alcím- név | Jogcím- csop. | Jogcím név | Előirányzat célja | Kifizetésben részesülők köre | Támogatás biztosításának módja | Támogatási előleg | Rendelkezésre bocsátás módja | Visszafizetés határideje | Biztosíték | Kezelő szerv | Lebonyolító szerv | Európai uniós forrásból finanszírozott költségvetési támogatás közreműködő szervezete) |
11 | 387973 | Társadalmi szervezetek, alapítványok támogatása | 1. Az előirányzat a Nemzedékek Biztonságáért Alapítvány támogatására 29,0 millió forint összegig használható fel. A költségvetési támogatás célja a belügyi és rendvédelmi szervek dolgozói, valamint a belügyi nyugdíjasok, a szolgálati járandóságban részesülők és azok családtagjai részére szervezett, az alapítói okirat céljaihoz igazodó különböző szakmai, egészségmegőrző, sport- és kulturális programok, rendezvények, táborok támogatása. 2. Az előirányzat a Magyar Polgári Védelmi Szövetség támogatására 10,0 millió forint összegig használható fel, amely támogatást a Magyar Polgári Védelmi Szövetség nyilvántartott tagjai részére továbbadhatja. A költségvetési támogatás a lakosság, az ifjúság, a polgári védelmi szervezetek, valamint a polgármestert segítők és közbiztonsági referensek folyamatos felkészítésére, a ”Polgári védelmi mozgalom dinamizálása” projekt időarányos végrehajtására, továbbá a szervezet BM OKF főigazgatója által jóváhagyott éves munkatervében meghatározott feladatokhoz, az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságának védelméhez való hozzájárulás céljára használható fel. 3. Az előirányzat a Magyar Tűzoltó Szövetség és megyei szervezetei támogatására 50,0 millió forint összegig használható fel, amely támogatást a Magyar Tűzoltó Szövetség nyilvántartott tagjai részére továbbadhatja. A költségvetési támogatás a Magyar Tűzoltó Szövetség és megyei szervezetei alapító okiratában, a BM OKF főigazgatója által jóváhagyott éves munkatervében meghatározott feladataira és az általuk szervezett rendezvények megvalósítására fordítható. 4. Az előirányzat az Önkéntes Tűzoltóságok Országos Szövetségének és a Létesítményi Tűzoltóságok Országos Szövetségének támogatására 10,0 millió forint összegig használható fel, amelyet az Önkéntes Tűzoltóságok Országos Szövetség és a Létesítményi Tűzoltóságok Országos Szövetség nyilvántartott tagjai részére továbbadhatja. A költségvetési támogatás célja az Önkéntes Tűzoltóságok Országos Szövetségnek és a Létesítményi Tűzoltóságok Országos Szövetségnek a BM OKF főigazgatója által jóváhagyott éves munkatervében meghatározott feladatok és az általuk szervezett rendezvények megvalósításának támogatása, továbbá az egyéb feladataik végrehajtásának elősegítése. 5. Az előirányzat a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége, a Megyei Önkormányzatok Országos Szövetsége, a Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetsége, a Magyar Faluszövetség, a Községek, Kistelepülések és Kistérségek Országos Önkormányzati Szövetsége, a Budapesti Önkormányzatok Szövetsége és a Megyei Jogú Városok Szövetsége együttes támogatására 9,0 millió forint összegig használható fel. A költségvetési támogatás célja más nemzetek kedvező tapasztalatainak megismerése, átvétele, a nemzetközi kapcsolatok elmélyítése, továbbá a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége tevékenységével összefüggő díjak támogatása. 6. Az előirányzat a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének támogatására 3,0 millió forint összegig használható fel. A költségvetési támogatás célja a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége szakmai tevékenységével összefüggő díjak támogatása. 7. Az előirányzat a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület támogatására 35,0 millió forint összegig használható fel. A költségvetési támogatás célja a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület alapszabályában meghatározott közfeladatok ellátása, különös tekintettel a dunai, tiszai és balatoni információs és segélyhívó rendszerek állami feladatként jelentkező működtetésére, karbantartására és korszerűsítésére, továbbá új rendszerek kialakítása, üzemeltetési költségeinek finanszírozása. 8. Az előirányzat a Magyar Rendészeti Sportszövetség támogatására 24,0 millió forint összegig használható fel, amelyet a Magyar Rendészeti Sportszövetség továbbadhat a nyilvántartott tagjainak. A költségvetési támogatás célja az alapszabályban meghatározott feladatok végrehajtásának elősegítése, ezen belül a nemzetközi és hazai versenyek szervezésére, a sporteseményeken történő részvétellel kapcsolatos kiadásokra, továbbá az európai és nemzetközi rendőr sportszövetségben való tagság tagdíjfizetésére biztosít fedezetet. 9. Az előirányzatból 50,0 millió forint támogatás biztosítható a Magyar Rendvédelmi Kar működésének és szakmai köztestületi tevékenységének biztosítására, valamint az alapszabályban meghatározott egyéb feladatellátásának támogatására. 10. Az előirányzat a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara egyes feladatainak támogatására 20,0 millió forint összegig használható fel, amelyet a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara a megyei szervezeti részére továbbadhat. 11. Az előirányzat a Szertelen-kék Alapítvány támogatására 5,0 millió forint összegig használható fel. A költségvetési támogatás célja a Szertelen-kék Alapítvány alapító okiratában meghatározott feladatok megvalósulásának elősegítése. 12. Az előirányzatból 1066,2 millió forint összegben költségvetési támogatás nyújtható, az alábbiak szerint: a) az önkéntes tűzoltó-egyesületek és mentőszervezetek feladataihoz kapcsolódó működési és felhalmozási költségek finanszírozására, műszaki-technikai és informatikai fejlesztésre, a szervezetek tagjainak oktatására 700 millió forint, b) az önkormányzati tűzoltóságok a kötelező legkisebb munkabérre (minimálbér) és a garantált bérminimumra történő bérkiegészítésre 141,2 millió forint, c) az önkormányzati tűzoltóságok védőeszközeinek és tűzoltótechnikai és infokommunikációs eszközeinek fejlesztésére, valamint tűzoltó gépjárműveinek és tűzoltótechnikai eszközeinek felújításához, továbbá laktanyaépítéshez, bővítéshez, felújításhoz 225 millió forint. 13. Többletforrás rendelkezésre állása esetén az 1–12. pontban megjelölt támogatásokon felüli többlettámogatás biztosítható. 14. Többletforrás rendelkezésre állása esetén az előirányzatból a miniszter által meghatározott civil szervezetnek, alapítványnak költségvetési támogatás biztosítható a miniszter feladat- és hatáskörébe tartozó szakmai célok megvalósítása érdekében. | Az F:11 mező 1. pontja tekintetében a Nemzedékek Biztonságáért Alapítvány. Az F:11 mező 2. pontja tekintetében a Magyar Polgári Védelmi Szövetség. Az F:11 mező 3. pontja tekintetében a Magyar Tűzoltó Szövetség. Az F:11 mező 4. pontja tekintetében az Önkéntes Tűzoltóságok Országos Szövetsége és a Létesítményi Tűzoltóságok Országos Szövetsége. Az F:11 mező 5. és 6. pontja tekintetében a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége, aki képviseli a a) Magyar Önkormányzatok Szövetségét; b) Megyei Önkormányzatok Országos Szövetségét; c) Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetségét; d) Magyar Faluszövetséget; e) Községek, Kistelepülések és Kistérségek Országos Önkormányzati Szövetségét; f) Budapesti Önkormányzatok Szövetségét; g) Megyei Jogú Városok Szövetségét. Az F:11 mező 7. pontja tekintetében a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület. Az F:11 mező 8. pontja tekintetében a Magyar Rendészeti Sportszövetség. Az F:11 mező 9. pontja tekintetében a Magyar Rendvédelmi Kar. Az F:11 mező 10. pontja tekintetében a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara. Az F:11 mező 11. pontja tekintetében a Szertelen-kék Alapítvány. Az F:11 mező 12. pontja tekintetében a BM OKF. Az F:11 mező 14. pontja tekintetében a miniszter által meghatározott civil szervezet, alapítvány. | Az előirányzat terhére támogatási kérelem alapján egyedi döntéssel – támogatói okirat vagy támogatási szerződés alapján – költségvetési támogatás nyújtható. Az F:11 mező 12. pontja tekintetében BM OKF pályázat útján vagy kérelem alapján egyedi döntéssel, támogatói okirat vagy támogatási szerződés keretében az irányítása alá tartozó költségvetési szerveken keresztül biztosítja a támogatást a végső kifizetésben részesülők részére. | Igen, kivéve az F:11 mező 7. pontja szerinti támogatás esetén. | Egy összegben vagy – időarányosan vagy teljesítmény- arányosan – részletekben, közvetlen kifizetéssel. | - | A támogatói okiratban az Ávr. 84. § (2) bekezdése szerinti biztosíték köthető ki. | - | - | - |
2. A Rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat 13. sora helyébe a következő sor lép:
(A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | |
1 | ÁHT azonosító | Cím- név | Alcím- név | Jogcím- csop. | Jogcím név | Előirányzat célja | Kifizetésben részesülők köre | Támogatás biztosításának módja | Támogatási előleg | Rendelkezésre bocsátás módja | Visszafizetés határideje | Biztosíték | Kezelő szerv | Lebonyolító szerv | Európai uniós forrásból finanszírozott költségvetési támogatás közreműködő szervezete) |
13 | 386328 | Roma nemzetiségi szakmai és beruházási támogatások | 1. Az előirányzatból támogatás nyújtható a hátrányos helyzetű, elsősorban roma származású, felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatók esélyegyenlőségének, tehetséggondozásának előmozdítása érdekében, az Oktatási Hivatal által nyilvántartásba vett roma szakkollégium, valamint a szakkollégiumi tagként részt vevő Roma Szakkollégiumok Egyesületének részére. 2. Az előirányzatból támogatás nyújtható a roma kultúra tevékenységének támogatására, továbbá a társadalmi felzárkózást elősegítő zenei, kulturális és egyéb szakmai programok megvalósítása érdekében. 3. Az előirányzatból támogatás biztosítható a roma civil szervezetek működésének, tevékenységének támogatására, a roma nemzetiségi kulturális programok, kezdeményezések támogatására, gyermekek táboroztatására, pedagógusképzések biztosítására. 4. Az előirányzatból támogatás nyújtható a roma nemzetiségi önkormányzat és az általa fenntartott intézmények, civil szervezetek beruházási és felújítási tevékenységének támogatására és pályázati önrészek biztosítására. 5. A romák egyenlőségének társadalmi befogadásának és részvételének előmozdítását célzó uniós stratégiai keretrendszerhez, a szociális jogok európai pilléréhez, valamint a Nemzeti Reform Program szegénység céljához kapcsolódó feladatok megvalósítására, ezzel összefüggésben a Magyar Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia 2030 elfogadásáról szóló 1605/2021. (VIII. 18.) Korm. határozattal elfogadott Magyar Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia 2030-hoz (a továbbiakban: MNTFS 2030), valamint a Magyar Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia 2030 végrehajtásának a 2021–2024. évekre szóló kormányzati intézkedési tervéről szóló 1619/2021. (IX. 3.) Korm. határozattal elfogadott, az MNTFS 2030 végrehajtásának a 2021–2024. évekre szóló kormányzati intézkedési tervhez kapcsolódó feladatok megvalósítására, az intézkedések nyomon követésére, értékelésére, kapcsolódó kutatásokra, statisztikai és információs rendszerek fejlesztésére, a stratégia nyilvánosságának biztosítására, a kapcsolódó nemzetközi feladatok ellátására, kiadványok elkészítésének, terjesztésének támogatására. 6. Az előirányzatból támogatás nyújtható a Gandhi Gimnázium Közhasznú Nonprofit Kft. (a továbbiakban: Gandhi Nkft.) által fenntartott Multifunkcionális Nemzetiségi - Roma Módszertani, Oktatási és Kulturális Központ és annak hálózata működési költségeinek támogatására. 7. Az előirányzatból támogatás biztosítható a Gandhi Nkft. működési költségeinek támogatására, így különösen bérfejlesztésre, bérek és járulékok kifizetésére. 8. Az előirányzatból támogatás biztosítható a Gandhi Nkft. által fenntartott oktatási intézmények működési, beruházási és felújítási feladataira. | Az F:13 mező 1. pontja tekintetében az Oktatási Hivatal által nyilvántartásba vett roma szakkollégiumot fenntartó jogi személy vagy jogi személynek nem minősülő egyéb szervezetek. Az F:13 mező 2–5. pontja tekintetében: a) civil szervezetek, b) költségvetési szervek, c) jogi és természetes személyek, d) egyházi jogi személy, e) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) szerinti önkormányzatok és azok társulásai, f) nemzetiségi önkormányzatok, g) egyéni vállalkozók, h) szövetkezetek. Az F:13 mező 6–8. pontja tekintetében a Gandhi Nkft. | Az előirányzat terhére, kérelemre vagy pályázati úton költségvetési támogatás nyújtható. | Igen. | Egy összegben vagy - időarányosan vagy teljesítmény- arányosan - részletekben, közvetlen kifizetéssel. | Visszatérítendő támogatás esetén a támogatás nyújtása esetén a támogatói okiratban meghatározott határidőben. | A támogatói okiratban az Ávr. 84. § (2) bekezdése szerinti biztosíték köthető ki. | Igénybe vehető. | - | - |
3. A Rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat 15. sora helyébe a következő sor lép:
(A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | |
1 | ÁHT azonosító | Cím- név | Alcím- név | Jogcím- csop. | Jogcím név | Előirányzat célja | Kifizetésben részesülők köre | Támogatás biztosításának módja | Támogatási előleg | Rendelkezésre bocsátás módja | Visszafizetés határideje | Biztosíték | Kezelő szerv | Lebonyolító szerv | Európai uniós forrásból finanszírozott költségvetési támogatás közreműködő szervezete) |
15 | 386339 | Felzárkózást elősegítő szakmapolitikai programok támogatása | Az előirányzatból költségvetési támogatás nyújtható 1. a hátrányos helyzetű településeken közösségépítést és identitást erősítő, alapfokú zeneoktatási program megvalósítása érdekében vagy 2. a hátrányos helyzetű kistérségek felzárkózásához, a hátrányos helyzetű településeken megjelenő etnikai, szociális, társadalmi és területi hátrányok kezeléséhez, a szegregált lakókörnyezetben élők lakhatási és szociális integrációjához, életfeltételeinek javítását szolgáló Családi Porta Program megvalósítása érdekében. | Civil szervezetek, szociális szövetkezetek, egyházi jogi személyek, helyi önkormányzati részesedéssel működő és közfeladatot ellátó gazdasági társaságok, helyi önkormányzatok, nemzetiségi önkormányzatok, valamint társulásaik. | Az előirányzat terhére, pályázati úton költségvetési támogatás nyújtható. | Igen. | Egy összegben vagy – időarányosan vagy teljesítményarányosan – részletekben, közvetlen kifizetéssel. | - | A támogatói okiratban az Ávr. 84. § (2) bekezdése szerinti biztosíték köthető ki. | Igénybe vehető. | - | - |
4. A Rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat 62. sora helyébe a következő sor lép:
(A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | |
1 | ÁHT azonosító | Cím- név | Alcím- név | Jogcím- csop. | Jogcím név | Előirányzat célja | Kifizetésben részesülők köre | Támogatás biztosításának módja | Támogatási előleg | Rendelkezésre bocsátás módja | Visszafizetés határideje | Biztosíték | Kezelő szerv | Lebonyolító szerv | Európai uniós forrásból finanszírozott költségvetési támogatás közreműködő szervezete) |
62 | 391495 | A Gazdaságélénkítő programok támogatása | 1. Az előirányzat támogatási keretet nyújt a gazdasági egyenlőtlenség csökkentése érdekében szükséges fejlesztési programcsomag (a továbbiakban: Gazdaságélénkítő Program) megvalósítására, végrehajtására. A Gazdaságélénkítő Program célja, hogy a kedvezményezett térségekben a munkaerőpiaci és gazdasági szempontokat figyelembe véve kiválasztott településeken olyan gazdaságélénkítés valósuljon meg, amely hatással van a helyi gazdasági szereplők életére, illetve hozzájárul a helyi foglalkoztatás bővítéséhez. 2. A Gazdaságélénkítő Program eredményes és hatékony megvalósítása érdekében – az esetleges jövőbeni változásokra figyelemmel – az előirányzat vonatkozásában átcsoportosítás hajtható végre. 3. Az előirányzatból a Gazdaságélénkítő Program működtetésével kapcsolatban működési támogatás nyújtható. 4. Az előirányzat szolgál a Kormány egyedi határozatában meghatározott, egyes társadalmi felzárkózást elősegítő feladatok forrásaként. | a) civil szervezetek, b) költségvetési szervek, c) gazdasági társaságok, d) egyházi jogi személyek, e) helyi önkormányzatok, f) országos és helyi nemzetiségi önkormányzatok, g) e)-f) pont szerinti jogi személyek h) egyéni vállalkozók, i) jogszabály alapján jogi személynek minősülő egyéb jogi szervezetek, amelyek vállalják, hogy a támogatási kérelemhez részletes megvalósítási, illetve üzleti tervet készítenek. | Az előirányzat terhére, kérelemre vagy pályázati úton - támogatói okirat vagy támogatási szerződés alapján - költségvetési támogatás nyújtható. | Igen. | Egy összegben vagy – időarányosan vagy teljesítményarányosan – részletekben, közvetlen kifizetéssel. | - | A támogatói okiratban az Ávr. 84. § (2) bekezdése szerinti biztosíték köthető ki.. | - | - | - |