Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

465/2022. (XI. 15.) Korm. rendelet

a koncessziós társaság és a koncesszori alvállalkozók indokolt költségeinek rendeletalkotásával, valamint a módszertani útmutató elkészítésével kapcsolatban a veszélyhelyzet időszakában alkalmazandó szabályokról

A Kormány az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 80. és 81. §-ára, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § (1) A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Ht.) 53/N. § (1) bekezdése szerinti díjelőkészítő és a Ht. 53/N. § (2) bekezdése szerinti módszertani útmutató kiadási tevékenységét az e rendeletben foglaltakra figyelemmel látja el.

(2) Az e rendeletben foglaltak nem érintik a koncesszor, a koncessziós társaság és a koncesszori alvállalkozók indokolt költségeinek meghatározásával, díjjavaslat elkészítésével kapcsolatos rendeletalkotás, valamint módszertani útmutató közzétételére a veszélyhelyzet időszakában alkalmazandó szabályokról szóló 392/2022. (X. 18.) Korm. rendelet rendelkezéseinek alkalmazását.

2. § (1) A Ht. 53/N. § (1) bekezdését azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a Hivatal elnöke a Ht. végrehajtására kiadott rendeletét az e rendeletben meghatározott árszabályozási ciklus első naptári évét megelőző év augusztus 15-ig alkotja meg, és ezt a rendeletet a Hivatal évente augusztus 15-ig felülvizsgálja.

(2) A Ht. 53/N. § (2) bekezdésétől eltérően a Hivatal a módszertani útmutatót az (1) bekezdés szerinti rendeletben meghatározott árszabályozási ciklus első naptári évét megelőző év augusztus 31. napjáig honlapján közzéteszi, és a módszertani útmutatót évente augusztus 31-ig felülvizsgálja.

(3) A Ht. 53/N. § (3) bekezdésétől eltérően a Hivatal az (1) bekezdés szerinti rendelet, valamint a módszertani útmutató előkészítése során azok tervezetéről a honlapján történő közzététel útján tájékoztatja az érintett engedélyeseket és a felhasználók reprezentatív érdekképviseleteit, hogy azok a tervezetről véleményt alkothassanak.

(4) A Ht. 53/N. § (4) bekezdését azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a koncesszori alvállalkozók indokolt költségeinek mértékét a Hivatal elnöke a Ht. végrehajtására kiadott rendeletben, hulladékgazdálkodási tevékenységenkénti bontásban állapítja meg, figyelemmel az (1) bekezdés szerinti rendeletre és a (2) bekezdés szerinti módszertani útmutatóra.

(5) A Ht. 47/A. § (2) bekezdése szerinti díjjavaslat elkészítésekor figyelembe vett indokolt költségekről, az ezekkel összefüggő eszköz- és költség-felülvizsgálatról - ideértve az eszközértékelés, a statikus, a transzferár és a benchmark vizsgálatok eredményét is -, az alkalmazott ösztönzőkről és elvonásokról a Hivatal elnöke a Ht. 47/A. § (2) bekezdése szerinti díjjavaslatnak a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter számára történő megküldésével egyidejűleg tájékoztatja a koncessziós társaságot.

3. § (1) A Ht. 18/A-18/C. §-a a Hivatal általi alkalmazása során

a) a B3 alkategóriájú hulladéklerakóra és annak üzemeltetőjére vonatkozó rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell annak tulajdonosára, valamint a koncessziós területen hulladékgazdálkodási engedély alapján legnagyobb éves befogadó kapacitással rendelkező, és a hulladékgazdálkodási koncessziós jogosultság átengedésével kapcsolatos nyilvános pályázat kiírásának időpontját megelőzően üzembe helyezett nem veszélyes vegyes települési hulladékot égető hulladékégető műre és annak üzemeltetőjére (a továbbiakban együtt: hulladékégető mű) is,

b) hulladéklerakási díj alatt átvételi díjat kell érteni azzal, hogy hulladékégető mű esetében az átvételi díjat úgy kell megállapítani, hogy az - a Ht. 18/B. § (1) bekezdésétől eltérően - fedezetet nyújtson a hulladékégető mű működtetésével kapcsolatos indokolt költségre.

(2) A Ht. 18/D. §-a a Hivatal általi alkalmazása során eszköz alatt csak az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátásához szükséges hulladékgazdálkodási eszközöket - ide nem értve az (1) bekezdés szerinti hulladékgazdálkodási létesítményeket - kell érteni, valamint az eszköz használatáért fizetendő díj alatt használati és igénybevételi díjakat kell érteni.

(3) A Ht. 18/A. § (4) bekezdésétől és a Ht. 18/D. § (5) bekezdésétől eltérően a Hivatal 53/N. § (1) bekezdése szerinti díjelőkészítő és a Ht. 53/N. § (2) bekezdése szerinti módszertani útmutató kiadási tevékenysége során a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásához igénybe vett, valamint a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás vagy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység ellátására létesült, vagy beszerzésre került hulladékgazdálkodási eszközt szabad kapacitásúnak tekinti.

4. § (1) A Ht. 30/C. § (1) bekezdésétől eltérően a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter állapítja meg hulladékanalízisen alapuló szakértői becsléssel a kiterjesztett gyártói felelősségi körbe kötelezően tartozó termékekből a települési hulladékként kezelésre, illegális lerakásra, köztisztaság keretében eltávolításra kerülő hulladék évi országos mennyiségét.

(2) A Ht. 30/C. § (2) bekezdésétől eltérően a kiterjesztett gyártói felelősségi körbe tartozó termékekből származó, a települési hulladékként kezelésre kerülő, az illegálisan lerakásra kerülő hulladékkal összefüggő, továbbá a köztisztaság keretében eltávolításra kerülő hulladékkal összefüggő, a koncessziós társaságnál és az önkormányzatoknál felmerülő, és megtérítendő, egymástól elkülönített indokolt költségeket a kiterjesztett gyártói felelősségi díj tartalmazza.

5. § A Ht. 33. § (4) bekezdését a Hivatal a Ht. 53/N. § (1) bekezdése szerinti díjelőkészítő és a Ht. 53/N. § (2) bekezdése szerinti módszertani útmutató kiadási tevékenysége során azzal az eltéréssel alkalmazza, hogy a települési önkormányzat Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 5. pontjában meghatározott köztisztasági feladat ellátása körében a közterületi kihelyezett gyűjtőedényekből vagy egyéb módon a közterületről összegyűjtött települési hulladék kezeléséről úgy gondoskodik, mintha azt

a) a koncessziós társaságnak történő átadással,

b) a koncesszori alvállalkozónak történő átadással,

c) a hulladék a) vagy b) pontban meghatározottak által üzemeltetett hulladékgyűjtő ponton, hulladékgyűjtő udvarban vagy visszaváltó berendezéseken keresztül történő átadással,

d) a koncessziós társasággal kötött megállapodás alapján üzemeltetett hulladékátvételi helyen, illetve az átvételre kötelezettnek történő átadással, vagy

e) koncessziós szerződés megkötésének hiányában az a)-d) pont helyett az állam által kijelölt jogi személynek történő átadással

teljesítené, azzal, hogy a koncessziós társaság által ellátott hulladékgazdálkodási tevékenységekre a Ht. 47/A. § (1) bekezdése szerinti, a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység ellátásával összefüggő díjszabás alkalmazandó.

6. § (1) A Hivatal a Ht. 53/N. § (1) bekezdése szerinti díjelőkészítő és a Ht. 53/N. § (2) bekezdése szerinti módszertani útmutató kiadási tevékenysége során úgy tekinti, hogy a számviteli szétválasztási kötelezettségnek a koncessziós társaság, a koncesszori alvállalkozó, és a 3. § (1) bekezdése szerinti üzemeltető (a továbbiakban: kötelezett) is alanya.

(2) A Ht. 50. § (2) bekezdésétől eltérően a kötelezett által vezetett elkülönült nyilvántartás

a) a koncessziós társaság és a koncesszori alvállalkozó esetében

aa) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység,

ab) az ingatlanhasználó hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység körébe nem tartozó települési hulladékával kapcsolatos hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység,

ac) a közterületi köztisztasági önkormányzati közfeladattal összefüggésben keletkezett hulladékkal kapcsolatos tevékenysége,

ad) kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer hatálya alá tartozó termékekkel és az azokból származó hulladékokkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység, továbbá a kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettséget a gyártó nevében teljesítő szervezeti feladatainak ellátása;

b) a 3. § (1) bekezdése szerinti üzemeltető esetében az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátásához kapcsolódó tevékenysége

szerinti felosztást tartalmazza.

(3) 2024. január 1-jétől a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott nyilvántartás kiterjed a kötelező visszaváltási díjas rendszerbe tartozó termékeknek és e termékekből származó hulladékokkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenységre, továbbá a kötelező visszaváltási díjas rendszer működtetése érdekében végzett tevékenység szerinti elkülönítésre is.

(4) A Ht. 50. § (3) bekezdésétől eltérően a kötelezett, a (2) bekezdés szerinti tevékenysége vonatkozásában mutatja be a tevékenységeket az éves beszámolója kiegészítő mellékletében oly módon, mintha azokat önálló vállalkozás keretében végezte volna.

(5) A Ht. 50. § (4) bekezdésétől eltérően az elkülönült nyilvántartásra kötelezett küldi meg éves beszámolóját a Hivatalnak.

(6) A Ht. 50. § (5) bekezdésétől eltérően a kötelezett biztosítja a Hivatal számára, hogy a Hivatal a (2) bekezdés szerinti tevékenységekkel kapcsolatos pénzügyi-számviteli kimutatásait, valamint az azokhoz kapcsolódó bizonylatokat és információkat - ideértve az üzleti titkot is - megismerhesse, azokba betekinthessen.

(7) A Ht. 50. § (1)-(5) bekezdésétől eltérően a számviteli szétválasztásra vonatkozó további részletszabályokat a Ht. végrehajtására kiadott kormányrendelet tartalmazza.

7. § A Ht. 92/K. § (1) bekezdésétől eltérően, a kötelező visszaváltási díjas rendszerrel összefüggésben díjjavaslatát a Hivatal első alkalommal 2023. szeptember 15. napjáig küldi meg a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter részére, a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter a díjakat első alkalommal 2023. november 30. napjáig állapítja meg.

8. § Ez a rendelet a kihirdetése napján 23 órakor lép hatályba.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök