465/2022. (XI. 15.) Korm. rendelet
a koncessziós társaság és a koncesszori alvállalkozók indokolt költségeinek rendeletalkotásával, valamint a módszertani útmutató elkészítésével kapcsolatban a veszélyhelyzet időszakában alkalmazandó szabályokról
A Kormány az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 80. és 81. §-ára, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Ht.) 53/N. § (1) bekezdése szerinti díjelőkészítő és a Ht. 53/N. § (2) bekezdése szerinti módszertani útmutató kiadási tevékenységét az e rendeletben foglaltakra figyelemmel látja el.
(2) Az e rendeletben foglaltak nem érintik a koncesszor, a koncessziós társaság és a koncesszori alvállalkozók indokolt költségeinek meghatározásával, díjjavaslat elkészítésével kapcsolatos rendeletalkotás, valamint módszertani útmutató közzétételére a veszélyhelyzet időszakában alkalmazandó szabályokról szóló 392/2022. (X. 18.) Korm. rendelet rendelkezéseinek alkalmazását.
2. § (1) A Ht. 53/N. § (1) bekezdését azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a Hivatal elnöke a Ht. végrehajtására kiadott rendeletét az e rendeletben meghatározott árszabályozási ciklus első naptári évét megelőző év augusztus 15-ig alkotja meg, és ezt a rendeletet a Hivatal évente augusztus 15-ig felülvizsgálja.
(2) A Ht. 53/N. § (2) bekezdésétől eltérően a Hivatal a módszertani útmutatót az (1) bekezdés szerinti rendeletben meghatározott árszabályozási ciklus első naptári évét megelőző év augusztus 31. napjáig honlapján közzéteszi, és a módszertani útmutatót évente augusztus 31-ig felülvizsgálja.
(3) A Ht. 53/N. § (3) bekezdésétől eltérően a Hivatal az (1) bekezdés szerinti rendelet, valamint a módszertani útmutató előkészítése során azok tervezetéről a honlapján történő közzététel útján tájékoztatja az érintett engedélyeseket és a felhasználók reprezentatív érdekképviseleteit, hogy azok a tervezetről véleményt alkothassanak.
(4) A Ht. 53/N. § (4) bekezdését azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a koncesszori alvállalkozók indokolt költségeinek mértékét a Hivatal elnöke a Ht. végrehajtására kiadott rendeletben, hulladékgazdálkodási tevékenységenkénti bontásban állapítja meg, figyelemmel az (1) bekezdés szerinti rendeletre és a (2) bekezdés szerinti módszertani útmutatóra.
(5) A Ht. 47/A. § (2) bekezdése szerinti díjjavaslat elkészítésekor figyelembe vett indokolt költségekről, az ezekkel összefüggő eszköz- és költség-felülvizsgálatról - ideértve az eszközértékelés, a statikus, a transzferár és a benchmark vizsgálatok eredményét is -, az alkalmazott ösztönzőkről és elvonásokról a Hivatal elnöke a Ht. 47/A. § (2) bekezdése szerinti díjjavaslatnak a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter számára történő megküldésével egyidejűleg tájékoztatja a koncessziós társaságot.
3. § (1) A Ht. 18/A-18/C. §-a a Hivatal általi alkalmazása során
a) a B3 alkategóriájú hulladéklerakóra és annak üzemeltetőjére vonatkozó rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell annak tulajdonosára, valamint a koncessziós területen hulladékgazdálkodási engedély alapján legnagyobb éves befogadó kapacitással rendelkező, és a hulladékgazdálkodási koncessziós jogosultság átengedésével kapcsolatos nyilvános pályázat kiírásának időpontját megelőzően üzembe helyezett nem veszélyes vegyes települési hulladékot égető hulladékégető műre és annak üzemeltetőjére (a továbbiakban együtt: hulladékégető mű) is,
b) hulladéklerakási díj alatt átvételi díjat kell érteni azzal, hogy hulladékégető mű esetében az átvételi díjat úgy kell megállapítani, hogy az - a Ht. 18/B. § (1) bekezdésétől eltérően - fedezetet nyújtson a hulladékégető mű működtetésével kapcsolatos indokolt költségre.
(2) A Ht. 18/D. §-a a Hivatal általi alkalmazása során eszköz alatt csak az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátásához szükséges hulladékgazdálkodási eszközöket - ide nem értve az (1) bekezdés szerinti hulladékgazdálkodási létesítményeket - kell érteni, valamint az eszköz használatáért fizetendő díj alatt használati és igénybevételi díjakat kell érteni.
(3) A Ht. 18/A. § (4) bekezdésétől és a Ht. 18/D. § (5) bekezdésétől eltérően a Hivatal 53/N. § (1) bekezdése szerinti díjelőkészítő és a Ht. 53/N. § (2) bekezdése szerinti módszertani útmutató kiadási tevékenysége során a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásához igénybe vett, valamint a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás vagy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység ellátására létesült, vagy beszerzésre került hulladékgazdálkodási eszközt szabad kapacitásúnak tekinti.
4. § (1) A Ht. 30/C. § (1) bekezdésétől eltérően a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter állapítja meg hulladékanalízisen alapuló szakértői becsléssel a kiterjesztett gyártói felelősségi körbe kötelezően tartozó termékekből a települési hulladékként kezelésre, illegális lerakásra, köztisztaság keretében eltávolításra kerülő hulladék évi országos mennyiségét.
(2) A Ht. 30/C. § (2) bekezdésétől eltérően a kiterjesztett gyártói felelősségi körbe tartozó termékekből származó, a települési hulladékként kezelésre kerülő, az illegálisan lerakásra kerülő hulladékkal összefüggő, továbbá a köztisztaság keretében eltávolításra kerülő hulladékkal összefüggő, a koncessziós társaságnál és az önkormányzatoknál felmerülő, és megtérítendő, egymástól elkülönített indokolt költségeket a kiterjesztett gyártói felelősségi díj tartalmazza.
5. § A Ht. 33. § (4) bekezdését a Hivatal a Ht. 53/N. § (1) bekezdése szerinti díjelőkészítő és a Ht. 53/N. § (2) bekezdése szerinti módszertani útmutató kiadási tevékenysége során azzal az eltéréssel alkalmazza, hogy a települési önkormányzat Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 5. pontjában meghatározott köztisztasági feladat ellátása körében a közterületi kihelyezett gyűjtőedényekből vagy egyéb módon a közterületről összegyűjtött települési hulladék kezeléséről úgy gondoskodik, mintha azt
a) a koncessziós társaságnak történő átadással,
b) a koncesszori alvállalkozónak történő átadással,
c) a hulladék a) vagy b) pontban meghatározottak által üzemeltetett hulladékgyűjtő ponton, hulladékgyűjtő udvarban vagy visszaváltó berendezéseken keresztül történő átadással,
d) a koncessziós társasággal kötött megállapodás alapján üzemeltetett hulladékátvételi helyen, illetve az átvételre kötelezettnek történő átadással, vagy
e) koncessziós szerződés megkötésének hiányában az a)-d) pont helyett az állam által kijelölt jogi személynek történő átadással
teljesítené, azzal, hogy a koncessziós társaság által ellátott hulladékgazdálkodási tevékenységekre a Ht. 47/A. § (1) bekezdése szerinti, a hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység ellátásával összefüggő díjszabás alkalmazandó.
6. § (1) A Hivatal a Ht. 53/N. § (1) bekezdése szerinti díjelőkészítő és a Ht. 53/N. § (2) bekezdése szerinti módszertani útmutató kiadási tevékenysége során úgy tekinti, hogy a számviteli szétválasztási kötelezettségnek a koncessziós társaság, a koncesszori alvállalkozó, és a 3. § (1) bekezdése szerinti üzemeltető (a továbbiakban: kötelezett) is alanya.
(2) A Ht. 50. § (2) bekezdésétől eltérően a kötelezett által vezetett elkülönült nyilvántartás
a) a koncessziós társaság és a koncesszori alvállalkozó esetében
aa) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység,
ab) az ingatlanhasználó hulladékgazdálkodási közszolgáltatási résztevékenység körébe nem tartozó települési hulladékával kapcsolatos hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység,
ac) a közterületi köztisztasági önkormányzati közfeladattal összefüggésben keletkezett hulladékkal kapcsolatos tevékenysége,
ad) kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer hatálya alá tartozó termékekkel és az azokból származó hulladékokkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység, továbbá a kiterjesztett gyártói felelősségi kötelezettséget a gyártó nevében teljesítő szervezeti feladatainak ellátása;
b) a 3. § (1) bekezdése szerinti üzemeltető esetében az állami hulladékgazdálkodási közfeladat ellátásához kapcsolódó tevékenysége
szerinti felosztást tartalmazza.
(3) 2024. január 1-jétől a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott nyilvántartás kiterjed a kötelező visszaváltási díjas rendszerbe tartozó termékeknek és e termékekből származó hulladékokkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenységre, továbbá a kötelező visszaváltási díjas rendszer működtetése érdekében végzett tevékenység szerinti elkülönítésre is.
(4) A Ht. 50. § (3) bekezdésétől eltérően a kötelezett, a (2) bekezdés szerinti tevékenysége vonatkozásában mutatja be a tevékenységeket az éves beszámolója kiegészítő mellékletében oly módon, mintha azokat önálló vállalkozás keretében végezte volna.
(5) A Ht. 50. § (4) bekezdésétől eltérően az elkülönült nyilvántartásra kötelezett küldi meg éves beszámolóját a Hivatalnak.
(6) A Ht. 50. § (5) bekezdésétől eltérően a kötelezett biztosítja a Hivatal számára, hogy a Hivatal a (2) bekezdés szerinti tevékenységekkel kapcsolatos pénzügyi-számviteli kimutatásait, valamint az azokhoz kapcsolódó bizonylatokat és információkat - ideértve az üzleti titkot is - megismerhesse, azokba betekinthessen.
(7) A Ht. 50. § (1)-(5) bekezdésétől eltérően a számviteli szétválasztásra vonatkozó további részletszabályokat a Ht. végrehajtására kiadott kormányrendelet tartalmazza.
7. § A Ht. 92/K. § (1) bekezdésétől eltérően, a kötelező visszaváltási díjas rendszerrel összefüggésben díjjavaslatát a Hivatal első alkalommal 2023. szeptember 15. napjáig küldi meg a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter részére, a hulladékgazdálkodásért felelős miniszter a díjakat első alkalommal 2023. november 30. napjáig állapítja meg.
8. § Ez a rendelet a kihirdetése napján 23 órakor lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök