Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

525/2022. (XII. 16.) Korm. rendelet

az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról

A Kormány az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 80. és 81. §-ára, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet (a továbbiakban: veszélyhelyzet) ideje alatt az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvényt (a továbbiakban: Étv.) az e rendeletben meghatározott eltérésekkel és kiegészítésekkel kell alkalmazni.

2. § (1) A veszélyhelyzet ideje alatt az Étv. 2. § 26. pontjától eltérően az Étv. alkalmazásában telektömbnek minősül a valamennyi oldalról közterület, erdőterület, vízgazdálkodási terület, közforgalom elől el nem zárt magánút, belterületi határvonal vagy közigazgatási határvonal által határolt,

a) legalább 1 hektárt meghaladó telek vagy tömbtelek,

b) legalább 1 hektárt meghaladó telekcsoport vagy

c) több mint nyolc telekből álló telekcsoport.

(2) Az (1) bekezdés szerinti tömbteleknek minősül az 1998. január 1-je előtti előírások alapján kialakított, több épülettel beépített építési telek.

3. § (1) A veszélyhelyzet ideje alatt az Étv. 18. § (2)-(5) bekezdésétől eltérően, ha egy adott területre vonatkozóan nincs hatályban helyi építési szabályzat - vagy az a kötelező tartalmi elemeket nem tartalmazza teljeskörűen - a tervezett építmény építészeti-műszaki tervdokumentációjában igazolni kell a tervezett építménynek a fekvése szerinti telektömb kialakult állapotához történő illeszkedését (a továbbiakban: illeszkedés). Az illeszkedésnél az ingatlan-nyilvántartásban már feltüntetett építményeket és átvezetett telekalakításokat kell figyelembe venni, és a kialakult állapotról a települési önkormányzatnak a kérelmezővel szakmai konzultációt kell tartania.

(2) Az (1) bekezdés szerinti illeszkedés akkor teljesül, ha

a) a telek mérete és a zöldfelületének mértéke a telektömb átlagos telekméretét és átlagos zöldfelületi mértékét eléri vagy azt meghaladja, a telek beépítettsége és beépítési magassága a telektömb átlagos beépítettségénél és átlagos beépítési magasságánál kisebb vagy azt nem haladja meg, továbbá a tervezett épület legmagasabb pontja a telektömbben elhelyezkedő épületek legmagasabb pontja átlagánál kisebb vagy azt nem haladja meg,

b) a telek beépítési módja a telektömb jellemző - egyszerű többségi - beépítési módjával azonos, és

c) a tervezett épület fő rendeltetése megegyezik a telektömb szerinti épületek jellemző - egyszerű többségi - rendeltetésével.

(3) A helyi építési szabályzat vagy annak rendelkezése nem módosítható vagy nem helyezhető hatályon kívül az illeszkedésre vonatkozó (1) és (2) bekezdés szerinti szabályok közvetlen érvényesítése érdekében.

4. § A veszélyhelyzet ideje alatt az Étv. 57/C. § (3) bekezdésétől eltérően nincs helye különös környezetvédelmi, közlekedési és településfejlesztési szakkérdés vizsgálatának az Étv. 57/C. § (1) bekezdése szerinti építésügyi hatósági engedélyezési eljárás során, ha az átalakítás, bővítés kizárólag a hulladékról szóló törvény szerinti kötelező visszaváltási díjas rendszerbe tartozó, kormányrendeletben meghatározott termékek visszaváltását biztosító visszaváltó berendezés elhelyezését biztosítja.

4/A. §[1] (1) Az Étv. 57/C. §-ában foglaltakon felül a közlekedési létesítmények valamennyi, az utasok előtt nyitott vagy megnyitni kívánt épületét vagy épületrészét (a továbbiakban együtt: épület) érintő építésügyi hatósági engedélyezési eljárásban - függetlenül az épület rendeltetésétől és az alapterület méretétől - köteles az eljáró hatóság az országos illetékességgel eljáró Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal vezetőjének (a továbbiakban: Kormányhivatal) az Étv. 57/C. § (1) bekezdése szerinti nyilatkozatát beszerezni.

(2) E § alkalmazásában közlekedési létesítmény:

a) a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 37. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontja szerinti közlekedési létesítmény, ha az előző évi nemzetközi utasforgalma az ötvenezer főt meghaladja,

b) a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 2. melléklet 2. pont a) alpontja szerinti kiszolgáló létesítmény, ha annak előző évi fel- és leszálló nemzetközi utasforgalma együtt az egymillió főt eléri,

c) a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 2. § 42. pontja szerinti autóbusz-állomás, ha annak az előző évi fel- és leszálló nemzetközi utasforgalma együtt az ötszázezer főt eléri.

(3) A Kormányhivatal a nyilatkozatát - figyelemmel az Étv. 57/D. §-ában foglaltakra - abban a szakkérdésben adja meg, hogy az engedélyezési eljárás tárgyát képező épület az érintett településre és vonzáskörzetére gyakorolt környezeti, közlekedési és településrendezési hatásaival összefüggésben nem okoz-e olyan hátrányos következményeket, amelyek aránytalanul meghaladják az engedélyezéssel várható előnyöket.

5. § (1) A veszélyhelyzet ideje alatt az Étv. 60. § (8) bekezdésétől eltérően az új településfejlesztési tervet és településrendezési tervet legkésőbb 2027. július 1-jéig hatályba kell léptetni, és a 2012. augusztus 6-án hatályos szabályoknak megfelelő településfejlesztési koncepció, integrált településfejlesztési stratégia vagy településrendezési eszközök módosítására 2027. június 30-ig van lehetőség.

(2)[2] Az Étv. 60. § (9a) bekezdésétől eltérően 2027. június 30-ig van lehetőség a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet tartalmi követelményeinek figyelembevételével településrendezési eszköz elfogadására.

(3) Az Étv. 60. § (10) bekezdésétől eltérően az új koncepció, stratégia, településrendezési eszközök készítésére irányuló eljárást 2023. december 31-ig önkormányzati döntéssel le kell zárni, amely 2027. június 30-ig maradhat hatályban, és módosításukra eddig az időpontig lehetőség van.

6. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

7. §[3] (1) E rendeletnek az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 525/2022. (XII. 16.) Korm. rendelet módosításáról szóló 160/2023. (IV. 28.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr1.) megállapított 4/A. §-át a Módr1. hatálybalépésekor folyamatban lévő, valamint a megismételt közigazgatási hatósági eljárásokban is alkalmazni kell.

(2) Az (1) bekezdés szerinti ügyekben az ügyintézési határidő 60 nappal meghosszabbodik.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Beiktatta a 160/2023. (IV. 28.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2023.04.29.

[2] Módosította a 626/2023. (XII. 22.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2023.12.23.

[3] Beiktatta a 160/2023. (IV. 28.) Korm. rendelet 2. §-a. Hatályos 2023.04.29.