109/2023. (III. 30.) Korm. rendelet

a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezeléséről szóló 133/2022. (IV. 7.) Korm. rendelet jogharmonizációs célú módosításáról

A Kormány a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 26. és 27. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezeléséről szóló 133/2022. (IV. 7.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. § (2) bekezdés c) és d) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(E rendelet hatálya kiterjed)

"c) egyéb főutakra,

d) a helyi közutak közül Budapest tekintetében a Fővárosi Önkormányzat kezelésében lévő főútvonalak, közutak és közterületek kijelöléséről szóló 432/2012. (XII. 29.) Korm. rendeletben meghatározott sugár- és gyűrűirányú közutakra, valamint"

2. § Az R. 1. § (2) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:

(E rendelet hatálya kiterjed)

"e) a baleseti adatok kezelésének vonatkozásában a teljes közúthálózatra."

3. § Az R. 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az első hálózati szintű közlekedésbiztonsági felmérést először 2024. november 1-jéig, ezt követően pedig 5 évente kell elvégezni, a 6. mellékletben foglalt jellemzők vizsgálatával.

(2a) A hálózati szintű közlekedésbiztonsági felmérés során a balesetek kimenetelének és a sérülések súlyosságának kockázatát a következő szempontok alapján kell értékelni:

a) elsődlegesen a közút tervezési jellemzőinek (kiépítés szerinti biztonság) helyszíni vagy elektronikus eszközökkel történő szemrevételezése, valamint

b) az úthálózat olyan szakaszainak elemzése, amelyeken a forgalmi áramlások arányához képest nagyszámú súlyos baleset történt."

4. § Az R. 9. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Együttműködési megállapodás alapján

a) az MK NZrt. a fővárosi személysérüléses baleseti adatokat elektronikus úton átadja a BK Zrt.-nek az (1) bekezdésben meghatározott átvételt követő 3 munkanapon belül,

b) az MK NZrt. elektronikus úton átadja a koncessziós társaságoknak a kezelésükben levő közutak személysérüléses baleseti adatait az (1) bekezdésben meghatározott átvételt követő 3 munkanapon belül."

5. § Az R. 10. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:

"(2a) A képzésüket 2024. december 17. után megkezdő közúti biztonsági auditorok esetében a képzési tanterv magában foglalja a védtelen úthasználókkal és az ilyen úthasználóknak szánt infrastruktúrával kapcsolatos szempontokat."

6. § (1) Az R. 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) Az R. 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

(3) Az R. a 3. melléklet szerinti 6. melléklettel egészül ki.

7. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

8. § Ez a rendelet a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezeléséről szóló 2008/96/EK irányelv módosításáról szóló, 2019. október 23-i (EU) 2019/1936 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 109/2023. (III. 30.) Korm. rendelethez

Az R. 1. melléklet 2. pont e) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Figyelembe veendő elemek:)

"e) forgalom (például forgalom nagysága, a forgalmi kategóriák szerinti besorolás), ideértve a szomszédos földhasználat jellemzői alapján meghatározott, becsült gyalogos- és kerékpárforgalmat;"

2. melléklet a 109/2023. (III. 30.) Korm. rendelethez

Az R. 2. melléklet 2. pont h) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Vizsgálandók a kiviteli tervezés szakaszában:)

"h) védtelen úthasználók közlekedési lehetőségei:

ha) a gyalogosok közlekedési lehetőségei,

hb) a kerékpárosok közlekedési lehetőségei,

hc) a motorkerékpártól eltérő, gépi meghajtású, kétkerekű járművek használóinak közlekedési lehetőségei;"

3. melléklet a 109/2023. (III. 30.) Korm. rendelethez

"6. melléklet a 133/2022. (IV. 7.) Korm. rendelethez

Hálózati szintű közúti közlekedésbiztonsági felmérés

1. Általános elemek:

a) úttípus az összekötött régiók/települések típusa és mérete alapján;

b) útszakasz hossza;

c) terület típusa (lakott területen, lakott területen kívül);

d) földhasználat (oktatási, kereskedelmi, ipari és gyártási, lakóövezeti, gazdálkodási és mezőgazdasági, beépítetlen területek);

e) ingatlanra való bejutási pontok sűrűsége;

f) szervizút jelenléte (például boltokhoz vezető utak);

g) útépítési munkák jelenléte és

h) parkoló jelenléte.

2. A forgalom nagysága:

a) a forgalom nagysága;

b) megfigyelt motorkerékpár-forgalom;

c) megfigyelt kétoldali út menti és keresztező gyalogosforgalom;

d) megfigyelt kétoldali út menti és keresztező kerékpárforgalom;

e) megfigyelt tehergépjármű-forgalom;

f) a szomszédos földhasználat jellemzői alapján meghatározott, becsült gyalogosforgalom és

g) a szomszédos földhasználat jellemzői alapján meghatározott, becsült kerékpárforgalom.

3. Baleseti adatok:

a) halálesetek száma, helye és oka úthasználócsoportonként és

b) súlyos sérülések száma és helye úthasználócsoportonként.

4. Üzemeltetési jellemzők:

a) sebességkorlát (általános, motorkerékpárokra, tehergépjárművekre);

b) üzemi sebesség (85%-os);

c) sebességszabályozás, illetve forgalomcsillapítás;

d) ITS berendezések jelenléte: torlódásra figyelmeztető jelzés, változtatható jelzésképű táblák;

e) iskolaövezetre figyelmeztető tábla és

f) az iskola előtti átkelőhelyen ellenőr jelenléte előre meghatározott időszakokban.

5. Geometriai jellemzők:

a) keresztmetszet jellemzői (sávok száma, típusa és szélessége, középső elválasztósáv elrendezése és anyaga, kerékpáros sávok, gyalogutak stb.), beleértve azok változtathatóságát;

b) vízszintes vonalvezetés;

c) esések és magassági vonalvezetés és

d) látási viszonyok és látótávolságok.

6. Tárgyak, tiszta terek és közúti visszatartó rendszerek:

a) út menti környezet és rálátási területek;

b) merev akadályok az út mentén (villanyoszlopok, fák stb.);

c) akadályok út szélétől számított távolsága;

d) akadályok sűrűsége;

e) lassító harántcsíkozás és

f) közúti visszatartó rendszerek.

7. Hidak és alagutak:

a) hidak jelenléte és száma, valamint az azokat érintő információk;

b) alagutak jelenléte és száma, valamint az azokat érintő információk és

c) az infrastruktúra biztonságát érintő kockázatokat megjelenítő vizuális elemek.

8. Útkereszteződések:

a) útkereszteződések típusa és útkereszteződések száma (feltüntetve különösen a forgalomirányítás típusát, valamint a kiemelt kanyarodó irányok jelenlétét);

b) osztályozósávok jelenléte;

c) útkereszteződések minősége;

d) keresztező út mérete és

e) szintbeli keresztezés jelenléte (feltüntetve különösen az átjáró típusát, és hogy rendelkezik-e emberi irányítással, vagy nem, kézi vagy automatizált vezérlésű-e).

9. Fenntartás:

a) útburkolati hibák;

b) útburkolat érdessége;

c) leállósáv állapota (ideértve a növényzetet is);

d) a jelzőtáblák, a burkolati jelek és az elhatárolás állapota és

e) közúti visszatartó rendszerek állapota.

10. A védtelen úthasználókat kiszolgáló létesítmények:

a) gyalogos- és kerékpáros-átkelőhelyek (felszíni átkelőhelyek és felüljárók);

b) kerékpáros-átkelőhelyek (felszíni átkelőhelyek és felüljárók);

c) gyalogoskorlát;

d) járda vagy külön létesítmény jelenléte;

e) kerékpáros-létesítmények és azok típusa (kerékpárutak, kerékpársávok, egyéb);

f) gyalogos-átkelőhelyek minősége az egyes létesítmények láthatóságára és útjelzésére figyelemmel;

g) gyalogos- és kerékpáros-átkelőhelyek a hálózatba becsatlakozó alárendelt út kezdeti szakaszán és

h) elkülönített létesítmények hiányában alternatív útvonalak megléte a gyalogosok és a kerékpárosok számára.

11. Ütközés előtti/utáni rendszerek, amelyek enyhítik a közúti sérüléseket és azok súlyosságát:

a) hálózati operatív központok és egyéb járőrszolgálati létesítmények;

b) a balesetek vagy biztonsági események megelőzése érdekében az úthasználók közlekedési feltételekről való tájékoztatására szolgáló mechanizmusok;

c) a biztonsági események automatikus észlelésére szolgáló rendszerek: érzékelők és kamerák;

d) a biztonsági események kezelésére szolgáló rendszerek és

e) a mentőszolgálatokkal való kommunikációra szolgáló rendszerek."

Tartalomjegyzék