109/2023. (III. 30.) Korm. rendelet
a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezeléséről szóló 133/2022. (IV. 7.) Korm. rendelet jogharmonizációs célú módosításáról
A Kormány a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 26. és 27. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezeléséről szóló 133/2022. (IV. 7.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. § (2) bekezdés c) és d) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(E rendelet hatálya kiterjed)
"c) egyéb főutakra,
d) a helyi közutak közül Budapest tekintetében a Fővárosi Önkormányzat kezelésében lévő főútvonalak, közutak és közterületek kijelöléséről szóló 432/2012. (XII. 29.) Korm. rendeletben meghatározott sugár- és gyűrűirányú közutakra, valamint"
2. § Az R. 1. § (2) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki:
(E rendelet hatálya kiterjed)
"e) a baleseti adatok kezelésének vonatkozásában a teljes közúthálózatra."
3. § Az R. 5. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2) Az első hálózati szintű közlekedésbiztonsági felmérést először 2024. november 1-jéig, ezt követően pedig 5 évente kell elvégezni, a 6. mellékletben foglalt jellemzők vizsgálatával.
(2a) A hálózati szintű közlekedésbiztonsági felmérés során a balesetek kimenetelének és a sérülések súlyosságának kockázatát a következő szempontok alapján kell értékelni:
a) elsődlegesen a közút tervezési jellemzőinek (kiépítés szerinti biztonság) helyszíni vagy elektronikus eszközökkel történő szemrevételezése, valamint
b) az úthálózat olyan szakaszainak elemzése, amelyeken a forgalmi áramlások arányához képest nagyszámú súlyos baleset történt."
4. § Az R. 9. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Együttműködési megállapodás alapján
a) az MK NZrt. a fővárosi személysérüléses baleseti adatokat elektronikus úton átadja a BK Zrt.-nek az (1) bekezdésben meghatározott átvételt követő 3 munkanapon belül,
b) az MK NZrt. elektronikus úton átadja a koncessziós társaságoknak a kezelésükben levő közutak személysérüléses baleseti adatait az (1) bekezdésben meghatározott átvételt követő 3 munkanapon belül."
5. § Az R. 10. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) A képzésüket 2024. december 17. után megkezdő közúti biztonsági auditorok esetében a képzési tanterv magában foglalja a védtelen úthasználókkal és az ilyen úthasználóknak szánt infrastruktúrával kapcsolatos szempontokat."
6. § (1) Az R. 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
(2) Az R. 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
(3) Az R. a 3. melléklet szerinti 6. melléklettel egészül ki.
7. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
8. § Ez a rendelet a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezeléséről szóló 2008/96/EK irányelv módosításáról szóló, 2019. október 23-i (EU) 2019/1936 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet a 109/2023. (III. 30.) Korm. rendelethez
Az R. 1. melléklet 2. pont e) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Figyelembe veendő elemek:)
"e) forgalom (például forgalom nagysága, a forgalmi kategóriák szerinti besorolás), ideértve a szomszédos földhasználat jellemzői alapján meghatározott, becsült gyalogos- és kerékpárforgalmat;"
2. melléklet a 109/2023. (III. 30.) Korm. rendelethez
Az R. 2. melléklet 2. pont h) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Vizsgálandók a kiviteli tervezés szakaszában:)
"h) védtelen úthasználók közlekedési lehetőségei:
ha) a gyalogosok közlekedési lehetőségei,
hb) a kerékpárosok közlekedési lehetőségei,
hc) a motorkerékpártól eltérő, gépi meghajtású, kétkerekű járművek használóinak közlekedési lehetőségei;"
3. melléklet a 109/2023. (III. 30.) Korm. rendelethez
"6. melléklet a 133/2022. (IV. 7.) Korm. rendelethez
Hálózati szintű közúti közlekedésbiztonsági felmérés
1. Általános elemek:
a) úttípus az összekötött régiók/települések típusa és mérete alapján;
b) útszakasz hossza;
c) terület típusa (lakott területen, lakott területen kívül);
d) földhasználat (oktatási, kereskedelmi, ipari és gyártási, lakóövezeti, gazdálkodási és mezőgazdasági, beépítetlen területek);
e) ingatlanra való bejutási pontok sűrűsége;
f) szervizút jelenléte (például boltokhoz vezető utak);
g) útépítési munkák jelenléte és
h) parkoló jelenléte.
2. A forgalom nagysága:
a) a forgalom nagysága;
b) megfigyelt motorkerékpár-forgalom;
c) megfigyelt kétoldali út menti és keresztező gyalogosforgalom;
d) megfigyelt kétoldali út menti és keresztező kerékpárforgalom;
e) megfigyelt tehergépjármű-forgalom;
f) a szomszédos földhasználat jellemzői alapján meghatározott, becsült gyalogosforgalom és
g) a szomszédos földhasználat jellemzői alapján meghatározott, becsült kerékpárforgalom.
3. Baleseti adatok:
a) halálesetek száma, helye és oka úthasználócsoportonként és
b) súlyos sérülések száma és helye úthasználócsoportonként.
4. Üzemeltetési jellemzők:
a) sebességkorlát (általános, motorkerékpárokra, tehergépjárművekre);
b) üzemi sebesség (85%-os);
c) sebességszabályozás, illetve forgalomcsillapítás;
d) ITS berendezések jelenléte: torlódásra figyelmeztető jelzés, változtatható jelzésképű táblák;
e) iskolaövezetre figyelmeztető tábla és
f) az iskola előtti átkelőhelyen ellenőr jelenléte előre meghatározott időszakokban.
5. Geometriai jellemzők:
a) keresztmetszet jellemzői (sávok száma, típusa és szélessége, középső elválasztósáv elrendezése és anyaga, kerékpáros sávok, gyalogutak stb.), beleértve azok változtathatóságát;
b) vízszintes vonalvezetés;
c) esések és magassági vonalvezetés és
d) látási viszonyok és látótávolságok.
6. Tárgyak, tiszta terek és közúti visszatartó rendszerek:
a) út menti környezet és rálátási területek;
b) merev akadályok az út mentén (villanyoszlopok, fák stb.);
c) akadályok út szélétől számított távolsága;
d) akadályok sűrűsége;
e) lassító harántcsíkozás és
f) közúti visszatartó rendszerek.
7. Hidak és alagutak:
a) hidak jelenléte és száma, valamint az azokat érintő információk;
b) alagutak jelenléte és száma, valamint az azokat érintő információk és
c) az infrastruktúra biztonságát érintő kockázatokat megjelenítő vizuális elemek.
8. Útkereszteződések:
a) útkereszteződések típusa és útkereszteződések száma (feltüntetve különösen a forgalomirányítás típusát, valamint a kiemelt kanyarodó irányok jelenlétét);
b) osztályozósávok jelenléte;
c) útkereszteződések minősége;
d) keresztező út mérete és
e) szintbeli keresztezés jelenléte (feltüntetve különösen az átjáró típusát, és hogy rendelkezik-e emberi irányítással, vagy nem, kézi vagy automatizált vezérlésű-e).
9. Fenntartás:
a) útburkolati hibák;
b) útburkolat érdessége;
c) leállósáv állapota (ideértve a növényzetet is);
d) a jelzőtáblák, a burkolati jelek és az elhatárolás állapota és
e) közúti visszatartó rendszerek állapota.
10. A védtelen úthasználókat kiszolgáló létesítmények:
a) gyalogos- és kerékpáros-átkelőhelyek (felszíni átkelőhelyek és felüljárók);
b) kerékpáros-átkelőhelyek (felszíni átkelőhelyek és felüljárók);
c) gyalogoskorlát;
d) járda vagy külön létesítmény jelenléte;
e) kerékpáros-létesítmények és azok típusa (kerékpárutak, kerékpársávok, egyéb);
f) gyalogos-átkelőhelyek minősége az egyes létesítmények láthatóságára és útjelzésére figyelemmel;
g) gyalogos- és kerékpáros-átkelőhelyek a hálózatba becsatlakozó alárendelt út kezdeti szakaszán és
h) elkülönített létesítmények hiányában alternatív útvonalak megléte a gyalogosok és a kerékpárosok számára.
11. Ütközés előtti/utáni rendszerek, amelyek enyhítik a közúti sérüléseket és azok súlyosságát:
a) hálózati operatív központok és egyéb járőrszolgálati létesítmények;
b) a balesetek vagy biztonsági események megelőzése érdekében az úthasználók közlekedési feltételekről való tájékoztatására szolgáló mechanizmusok;
c) a biztonsági események automatikus észlelésére szolgáló rendszerek: érzékelők és kamerák;
d) a biztonsági események kezelésére szolgáló rendszerek és
e) a mentőszolgálatokkal való kommunikációra szolgáló rendszerek."