50/2023. (II. 22.) Korm. rendelet

a beruházás ösztönzési célelőirányzat felhasználásáról szóló 210/2014. (VIII. 27.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A beruházás ösztönzési célelőirányzat felhasználásáról szóló 210/2014. (VIII. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 8. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az Ávr. 81. §-ában meghatározottakon kívül e rendelet alapján nem nyújtható támogatás)

"f) elsődleges mezőgazdasági termeléshez, kivéve, ha a támogatás tárgya az elsődleges mezőgazdasági termeléshez kapcsolódó kutatás-fejlesztési projekt, és annak nyújtására a 2. § (1) bekezdés b) pontja alapján kerül sor;"

2. § A Korm. rendelet 9. § (1a) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A 2. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott kutatás-fejlesztési célokra a támogatást a beruházó akkor veheti igénybe, ha]

"a) nagyvállalkozásnak vagy középvállalkozásnak minősül, utóbbi esetben akkor, ha a beruházónak és az Atr. 2. § 10g. pont a) és b) alpontja szerinti, meghatározó befolyással bíró, közvetlen tulajdonosának a támogatási kérelem benyújtását megelőző üzleti évben az átlagos statisztikai állományi létszáma együttesen eléri a 100 főt,"

3. § A Korm. rendelet a következő 9/A. §-sal egészül ki:

"9/A. § (1) A 9. § (1) bekezdés a) pont ab) alpontjában meghatározott feltételt a kedvezményezett úgy is teljesítheti, hogy egy olyan, a 2. mellékletben meghatározott tevékenységekhez kapcsolódó, két részből álló beruházást valósít meg, melynek egyik része induló beruházás, amely esetben a 18. § szerinti költségek minősülnek elszámolható költségnek (e § alkalmazásában a továbbiakban: főberuházás), a másik része megújuló energia termeléséhez vagy megújuló energia termeléséhez és tárolásához kapcsolódó beruházás, amely esetben a 26/ZL. § (1) bekezdése szerinti költségek minősülnek elszámolható költségnek (e § alkalmazásában a továbbiakban: kiegészítő energetikai beruházás), ha a főberuházáshoz kapcsolódó elszámolható költségek mértéke meghaladja a teljes beruházási érték felét.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetben a főberuházás támogatására a 2. § (1) bekezdés a) vagy c) pontja szerinti regionális beruházási, a kiegészítő energetikai beruházás támogatására a 2. § (1) bekezdés e) pontja szerinti megújuló energia termelésére irányuló beruházási támogatási jogcím alapján kerülhet sor.

(3) A főberuházásnak - az (1) bekezdésben meghatározott feltételek figyelembevételével - meg kell felelnie az I-IV. fejezetben meghatározott feltételeknek. Nem minősül főberuházásnak a regionális szolgáltató központ létrehozása vagy bővítése, továbbá a főberuházás keretében a 20. § szerinti költségek nem minősülnek elszámolható költségnek.

(4) A kiegészítő energetikai beruházás támogatására - a 26/ZG. § (1) bekezdése, a 26/ZK. § (3) bekezdése, a 26/ZM. § (1) és (2) bekezdése, a 26/ZO. § (2) és (4) bekezdése, a 15/ZC. és 15/ZD. alcím, valamint a 26/ZT. § (2) bekezdés d) pontja kivételével - a IV/C. fejezetben meghatározott rendelkezéseket kell alkalmazni.

(5) A kiegészítő energetikai beruházás

a) megvalósítása esetén a 6. §-ban megjelölt jogi személyek részére nyújtható támogatás;

b) esetén a kiegészítő energetikai beruházásra eső támogatásának mértéke nem haladhatja meg a 15 millió eurónak megfelelő forintösszeget;

c) időtartama nem haladhatja meg a támogatási szerződésben meghatározott időtartamot;

d) keretében beszerzett tárgyi eszközöket a főberuházásra irányadó kötelező üzemeltetési időszakban folyamatosan fenn kell tartani a 14. § (1) bekezdés d) pontjának megfelelően;

e) esetén a támogatási kérelmet a főberuházásra vonatkozó támogatási kérelemmel egyidejűleg kell benyújtani a 21. § (1) bekezdésében foglaltak szerint, azzal, hogy ha a kiegészítő energetikai beruházás 500 MW feletti névleges teljesítményt elérő, vagy visszwatt védelemmel el nem látott energiatermelő eszközt is magában foglal, a támogatási kérelemhez mellékelni kell a tervezett energiatermelő eszköznek a Magyar Mérnöki Kamara megfelelő tagozatában tagsággal rendelkező személy által készített műszaki tervét tartalmazó, érvényes kivitelezői árajánlatot, és a műszaki tervnek ki kell térnie arra is, hogy az energiatermelő beruházás és a fogyasztási hely közötti elektromos kapcsolat megfelelően biztosítható-e;

f) támogatására és a támogatás visszafizetésének biztosítékára a 23. §-ban foglalt feltételeket kell alkalmazni; és

g) támogatásának folyósítására a 24. §-ban foglalt feltételeket kell alkalmazni."

4. § A Korm. rendelet 26. § (2) bekezdés e) és f) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A támogató eláll a támogatási szerződéstől, ha)

"e) a beruházó a támogatási szerződésben számszerűen rögzített, a 14. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott munkahelyfenntartási kötelezettségét nem teljesíti, és a támogató a beruházóval nem tud megállapodni a támogatási szerződés olyan tartalmú módosításában, amely a támogatási szerződés létrejöttekor vállalt munkahelyfenntartási kötelezettséget a támogató által elfogadott módon biztosítja, ideértve a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény (a továbbiakban: Felsőokt. tv.) 108. § 1b. pontja szerinti duális képzés, valamint a Felsőokt. tv. 44. §-a alapján megkötött hallgatói munkaszerződés, illetve a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Szkt.) 83. § (1) bekezdése szerinti szakképzési munkaszerződés vagy az Szkt. 125. § (3) bekezdés b) pontja szerinti tanulószerződés alapján foglalkoztatott személyeket is, ha a foglalkoztatás a havi 60 órát eléri, vagy regionális szolgáltató központok esetében, feltéve, hogy a beruházó a megtartott munkahelyek számán felül vállalt, újonnan létesített munkahelyek számára vonatkozó kötelezettségét kevesebb, mint hetvenöt százalékos mértékben teljesíti a kötelező üzemeltetési időszak bármely évében,

f) a beruházó a támogatási szerződésben számszerűen rögzített, a 14. § (1) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott árbevételre vagy bértömegre vonatkozó jogosultsági feltételnek minősülő kötelezettségét nem teljesíti a kötelező üzemeltetési időszakban, és a támogató nem fogadja el a beruházó által ugyanezen időszakban a társadalmi felelősségvállalás alapján a magyarországi oktatási intézményekkel való együttműködés keretében, igazoltan teljesített kifizetést."

5. § A Korm. rendelet 26/Z. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Támogatási kérelmet az nyújthat be, aki a lebonyolító szerv által működtetett online felületen sikeresen regisztrált az ott feltüntetett adatok megadásával. Egy regisztrációs időszak a regisztráció megnyitásától annak felfüggesztéséig tart. A támogatási kérelem benyújtására legkésőbb a regisztráció napját követő négy hónapig van lehetőség, ha a támogatás nyújtásának feltételei még fennállnak, azzal, hogy a benyújtási határidőt a támogató indokolt esetben, a beruházó kérelmére legfeljebb négy hónappal meghosszabbíthatja. A kérelem benyújtására legkésőbb az eredeti határidő lejárta előtt 5 nappal kerülhet sor. A sikeres regisztráció nem jelenti a támogatási feltételeknek történő megfelelést, és nem minősül támogatási döntésnek."

6. § A Korm. rendelet 26/ZL. § (4) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Nem minősül elszámolható költségnek)

"a) - a 18. § (2) bekezdés 27. pontja kivételével - a 18. § (2) bekezdése szerinti költség,"

7. § A Korm. rendelet 26/ZO. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Támogatási kérelmet az nyújthat be, aki a lebonyolító szerv által működtetett online felületen sikeresen regisztrált az ott feltüntetett adatok megadásával. Egy regisztrációs időszak a regisztráció megnyitásától annak felfüggesztéséig tart. A támogatási kérelem benyújtására legkésőbb a regisztráció napját követő négy hónapig van lehetőség, ha a támogatás nyújtásának feltételei még fennállnak, azzal, hogy a benyújtási határidőt a támogató indokolt esetben, a beruházó kérelmére legfeljebb négy hónappal meghosszabbíthatja. A kérelem benyújtására legkésőbb az eredeti határidő lejárta előtt 5 nappal kerülhet sor. A sikeres regisztráció nem jelenti a támogatási feltételeknek történő megfelelést, és nem minősül támogatási döntésnek."

8. § A Korm. rendelet 26/ZZD. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Támogatási kérelmet az nyújthat be, aki a lebonyolító szerv által működtetett online felületen sikeresen regisztrált az ott feltüntetett adatok megadásával. Egy regisztrációs időszak a regisztráció megnyitásától annak felfüggesztéséig tart. A támogatási kérelem benyújtására legkésőbb a regisztráció napját követő négy hónapig van lehetőség, ha a támogatás nyújtásának feltételei még fennállnak, azzal, hogy a benyújtási határidőt a támogató indokolt esetben, a beruházó kérelmére legfeljebb négy hónappal meghosszabbíthatja. A kérelem benyújtására legkésőbb az eredeti határidő lejárta előtt 5 nappal kerülhet sor. A sikeres regisztráció nem jelenti a támogatási feltételeknek történő megfelelést, és nem minősül támogatási döntésnek."

9. § A Korm. rendelet a következő 29/N. §-sal egészül ki:

"29/N. § (1) E rendeletnek a beruházás ösztönzési célelőirányzat felhasználásáról szóló 210/2014. (VIII. 27.) Korm. rendelet módosításáról szóló 50/2023. (II. 22.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr11.) megállapított rendelkezéseit - a (2) és (3) bekezdés kivételével - a Módr11. hatálybalépését követően benyújtott támogatási kérelemmel indult eljárásokban kell alkalmazni.

(2) E rendeletnek a Módr11. 4. §-ával megállapított rendelkezéseit

a) a Módr11. hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben és a már megkötött támogatási szerződések esetében,

b) e rendeletnek a Módr5. által hatályon kívül helyezett 9. § (1) bekezdés h) pontján alapuló technológiaintenzív beruházások támogatása tárgyában, a Módr11. hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben és a már megkötött támogatási szerződések esetében is

alkalmazni kell, ha a támogatás a 2. § (1) bekezdés a) vagy c) pontján alapul, és az elszámolható költségeket a 17. § (2) bekezdés a) pontja szerint állapították meg.

(3) E rendeletnek a Módr11. 5., 7. és 8. §-ával megállapított rendelkezéseit a Módr11. hatálybalépésekor folyamatban lévő olyan ügyekben alkalmazni kell, ahol a beruházó már regisztrált, de támogatási kérelem benyújtására még nem került sor."

10. § A Korm. rendelet

a) 23. § (1) bekezdésében a "százhúsz" szövegrészek helyébe a "száz" szöveg,

b) 23. § (4) bekezdésében a "százhúsz" szövegrész helyébe a "száz" szöveg,

c) 23. § (5) bekezdésében a "75%-a" szövegrész helyébe a "hetvenöt százaléka" szöveg,

d) 23. § (6) bekezdésében az "50%-nál" szövegrész helyébe az "ötven százaléknál" szöveg, az "50%-ával" szövegrész helyébe az "ötven százalékával" szöveg és a "120%-át" szövegrész helyébe a "száz százalékát" szöveg,

e) 26/M. § (1) bekezdésében a "százhúsz" szövegrész helyébe a "száz" szöveg

lép.

11. § Hatályát veszti a Korm. rendelet

a) 18. § (2) bekezdés 27. pontjában az "a (7) bekezdésben meghatározott kivételekkel," szövegrész,

b) 18. § (7) bekezdése.

12. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

13. § E rendelet

a) a Szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló, 2014. július 17-i 651/2014/EU bizottsági rendelet 38. és 41. cikke szerinti,

b) az Európai Bizottság egyedi határozatának hatálya alá tartozó, előzetes egyedi bejelentési kötelezettség alá eső, a Szerződés 107. cikk (3) bekezdés a) és c) pontja szerinti, továbbá

c) az Európai Bizottságnak az Állami támogatási intézkedésekre vonatkozó ideiglenes válságkezelési keret a gazdaságnak Oroszország Ukrajna elleni agresszióját követő támogatása céljából elnevezésű közleménye (a továbbiakban: közlemény) 2.1. szakaszában, valamint az európai bizottság vonatkozó határozatában foglalt feltételek szerinti

támogatást tartalmaz.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök