5/2023. (VII. 27.) KIM rendelet

egyes felsőoktatási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról

A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 110. § (3) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 2. alcím tekintetében a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 110. § (3) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 3. alcím tekintetében a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 110. § (3) bekezdés b), c), valamint f) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 128. § 4. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. A tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet módosítása

1. § A tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet [a továbbiakban: 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet] 4/B. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:

"(7) Az 1. § c) pontja szerinti természettudomány-környezettan szakos tanár tanári mesterszakra a felsőoktatási intézmény döntése alapján felvehető az olyan mesterképzésben szerzett oklevéllel rendelkező jelentkező is, aki nem rendelkezik az (1) bekezdés a) pont aa)-ag) alpontjában meghatározott oklevéllel, de akiről a felsőoktatási intézmény megállapította, hogy az 1. § c) pontja szerint tanári mesterszakon folytatandó tanulmányokra felkészült."

2. § A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4/C. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az 1993. évi felsőoktatási törvény szerinti főiskolai szintű

a) hangszertanár, kamaraművész,

b) magánénektanár, ének-kamaraművész,

c) régizene hangszertanár, kamaraművész,

d) zeneelmélet-szolfézstanár, karvezetés,

e) jazz-zeneszerzés és hangszerelés, jazzelmélettanár,

f) jazzhangszer előadóművész, tanár,

g) jazzének előadóművész, tanár,

h) szolfézstanár, valamint

i) egyházzenész, tanár

szakon tanári szakképzettséggel rendelkezők a Korm. rendelet 1. mellékletében meghatározott zenetanár tanárszakon, illetve zenetanárszak főiskolai szintű szakképzettségének megfelelő szakirányán szerezhetnek mesterfokozatú tanári szakképzettséget."

3. § A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 6. §-a a következő (14) és (15) bekezdéssel egészül ki:

"(14) Az Oktatási Hivatal hivatalból nyilvántartásba veszi a felsőoktatási intézménynek az egyes felsőoktatási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 5/2023. (VII. 27.) KIM rendelettel (a továbbiakban: Mód.3. rendelet) megállapított 1. melléklet 4. pont 4.1. alpont c) pont ce) alpont ceb) pontja és 4. pont 4.5. és 4.6. alpontja szerinti 3 féléves tanárszak indítására való jogát, ha a felsőoktatási intézménynek a 3. melléklet szerinti közismereti tanárszak képzési és kimeneti követelményeiben meghatározott bármely képzési formája a Mód.3. rendelet hatálybalépésekor az Oktatási Hivatal nyilvántartásában szerepelt.

(15) Ha a felsőoktatási intézmény a 2023/2024. tanévben az adott szakon elindítja az 1. melléklet 4. pont 4.1. alpont c) pont ce) alpont cea) pontja szerinti képzést, az a hallgató, aki az 1. melléklet 4. pont 4.1. alpont c) pont ce) alpont cea) pontjának a Mód.3. rendelet hatálybalépését megelőzően hatályos rendelkezései szerinti négy féléves képzési idejű képzésére nyert felvételt a 2023/2024. tanévben, a felsőoktatási intézményhez címzett egyoldalú nyilatkozatával 2023. szeptember 30-áig úgy dönthet, hogy az adott tanárképzés két féléves képzésében vesz részt."

4. § (1) A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 3. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

(3) A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

(4) A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 5. melléklete a 4. melléklet szerint módosul.

5. § A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1/A. § (1) bekezdés b) pontjában a "tanári mesterszakon részidős képzésben" szövegrész helyébe a "tanári mesterszakon a tanárszak választásához megfelelő vagy részben megfelelő alapfokozatról és szakképzettségről szóló," szöveg lép.

6. § Hatályát veszti a 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. melléklet 4. pont 4.2. alpont a) pont ab) alpontja.

2. A pedagógusképzés képzési terület egyes szakjainak képzési és kimeneti követelményeiről szóló 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet módosítása

7. § A pedagógusképzés képzési terület egyes szakjainak képzési és kimeneti követelményeiről szóló 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet [a továbbiakban: 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet] 1. melléklete az 5. melléklet szerint módosul.

3. A felsőoktatásban szerezhető képesítések jegyzékéről és az új képzések létesítéséről szóló 65/2021. (XII. 29.) ITM rendelet módosítása

8. § A felsőoktatásban szerezhető képesítések jegyzékéről és az új képzések létesítéséről szóló 65/2021. (XII. 29.) ITM rendelet [a továbbiakban: 65/2021. (XII. 29.) ITM rendelet] a következő 6/A. és 6/B. §-sal egészül ki:

"6/A. § A 3. mellékletben foglalt táblázat 7. sora szerinti okleveles erdőmérnök azonos jogosultságokkal rendelkezik a 3. mellékletben foglalt táblázat 18. sora szerinti okleveles természetvédelmi mérnökkel.

6/B. § (1) A 2. mellékletében foglalt táblázat

a) C:33 mezője szerinti informatikus könyvtáros,

c) C:52 mezője szerinti közgazdasági adatelemzés,

d) C:55 mezője szerinti üzleti adattudomány

szak hallgatói az informatika képzési terület szakjain megszerezhető horizontális kompetenciákkal összevethető ismereteket is szereznek.

(2) A 2. mellékletben foglalt táblázat C:38 mezője szerinti szociális munka szak hallgatói az orvos- és egészségtudomány képzési terület szakjain megszerezhető horizontális kompetenciákkal összevethető ismereteket is szereznek.

(3) A 2. mellékletben foglalt táblázat C:39 mezője szerinti szociálpedagógia szak hallgatói a pedagógusképzés képzési terület szakjain megszerezhető horizontális kompetenciákkal összevethető ismereteket is szereznek.

(4) A 2. mellékletben foglalt táblázat

a) C:106 mezője szerinti építőművészet,

b) C:107 mezője szerinti formatervezés

szak hallgatói a műszaki képzési terület szakjain megszerezhető horizontális kompetenciákkal összevethető ismereteket is szereznek.

(5) A 3. mellékletben foglalt táblázat C:118 mezője szerinti szociálpedagógia szak hallgatói a pedagógusképzés képzési terület szakjain megszerezhető horizontális kompetenciákkal összevethető ismereteket is szereznek.

(6) A 3. mellékletben foglalt táblázat

a) C:149 mezője szerinti regionális és környezeti gazdaságtan,

b) C:283 mezője szerinti tájépítészet és kertművészet

szak hallgatói az agrár képzési terület szakjain megszerezhető horizontális kompetenciákkal összevethető ismereteket is szereznek.

(7) A 3. mellékletben foglalt táblázat

a) C:238 mezője szerinti belsőépítész tervezőművész,

b) C:245 mezője szerinti építőművész,

c) C: 252 mezője szerinti formatervező művész

szak hallgatói a műszaki képzési terület szakjain megszerezhető horizontális kompetenciákkal összevethető ismereteket is szereznek."

9. § A 65/2021. (XII. 29.) ITM rendelet a következő 11. §-sal egészül ki:

"11. § (1) Az 1. mellékletben foglalt táblázatnak az egyes felsőoktatási tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 5/2023. (VII. 27.) KIM rendelettel (a továbbiakban: Mód3. rendelet) megállapított 4. alcím 7. pont 7.1.1. alpont c) pontját és 6. alcím 8.1. pont 8.1.1. alpont c) pontját a folyamatban lévő képzések során is alkalmazni kell.

(2) A 2. mellékletben foglalt táblázatnak a Mód3. rendelettel megállapított 16. sorában meghatározott új szaknevet és szakképzettséget a 2024/2025. tanévtől tanulmányaikat megkezdők esetében kell alkalmazni."

10. § (1) A 65/2021. (XII. 29.) ITM rendelet 1. melléklete a 6. melléklet szerint módosul.

(2) A 65/2021. (XII. 29.) ITM rendelet 2. melléklete a 7. melléklet szerint módosul.

(3) A 65/2021. (XII. 29.) ITM rendelet 3. melléklete a 8. melléklet szerint módosul.

4. Záró rendelkezések

11. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) Az 1. § 2023. szeptember 1-jén lép hatályba.

Csák János s. k.,

kultúráért és innovációért felelős miniszter

1. melléklet az 5/2023. (VII. 27.) KIM rendelethez

1. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. melléklet 4. pont 4.1. alpont c) pont ce) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az 1. § a) pontjában foglalt osztatlan képzésben - a kétszakos zeneművésztanár képzés kivételével - 10 félév, 300 kredit, amelyen belül:

a Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés a) pontja szerinti szakterületi szakképzettségi elem kreditértéke]

"ce) a Korm. rendelet 5. § (1) bekezdés b) pontja alapján az 1/A. § (1) bekezdés b) pontjában foglaltak szerinti közismereti tanárszakon osztott képzésben tanári mesterszakon

cea) a tanárszak választásához megfelelő alapfokozat és szakképzettség birtokában a képzési idő 2 félév, az összegyűjtendő kreditek száma 60 kredit, amelyből a pedagógiai, pszichológiai elméleti és gyakorlati ismeretek kreditértéke 28 kredit, a szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek kreditértéke 10 kredit az összefüggő egyéni iskolai gyakorlathoz közvetlenül kapcsolódó feladatok 2 kreditjével, továbbá a képzéssel párhuzamosan folyó tanítási gyakorlat 2 kredit és a köznevelési intézményben megszervezett legalább hat hét időtartamú összefüggő, egyéni iskolai gyakorlat (a portfólió 2 kreditjével) 10 kredit; a felsőoktatási intézmény belső szabályzata alapján további 10 kredit a szakterületi ismeretek, illetve a szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek bővítésére fordítható,

ceb) tanárszak választásához részben megfelelő alapfokozat és szakképzettség birtokában a képzési idő 3 félév, az összegyűjtendő kreditek száma 90 kredit, amelyből a szakterületi ismeretek kreditértéke 30 kredit, a pedagógiai, pszichológiai elméleti és gyakorlati ismeretek kreditértéke 28 kredit, a szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek kreditértéke 10 kredit az összefüggő egyéni iskolai gyakorlathoz közvetlenül kapcsolódó feladatok 2 kreditjével, továbbá a képzéssel párhuzamosan folyó tanítási gyakorlat 2 kredit és a köznevelési intézményben megszervezett legalább hat hét időtartamú összefüggő, egyéni iskolai gyakorlat (a portfólió 2 kreditjével) 10 kredit; a felsőoktatási intézmény belső szabályzata alapján további 10 kredit a szakterületi ismeretek, illetve a szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek bővítésére fordítható,

cec) a cea) és a ceb) alponttól eltérően a természettudomány-környezettan szakos tanár tanárszakon alapfokozat és szakképzettség birtokában a képzési idő 4 félév, az összegyűjtendő kreditek száma legalább 120 kredit, amelyből az 1. melléklet 4. pont 4.1.2. alpont a) pontja szerinti pedagógiai, pszichológiai elméleti és gyakorlati ismeret legfeljebb 28 kredit, a tanárszak szakterületi szakképzettségi elem kreditértéke - a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető kreditek számával és a szakdolgozat elkészítésével - legfeljebb 90 kredit; az alapképzésben és az Nftv. 39. § (4a) és (4b) bekezdése szerint felvett tanárszakon tanulmányokat folytató hallgatónak legalább 20 kreditet fel kell venni az alapképzés szakterülete szerinti osztatlan tanárszak szakterületi vagy pedagógiai, pszichológiai elméleti és gyakorlati ismereteiből; a köznevelési vagy szakképző intézményben megszervezett összefüggő gyakorlat kreditértéke - a portfólió 2 kreditjével - 10 kredit, a szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek kreditértéke 8 kredit, a szakterületi ismeretek tekintetében a szinergia alapján a biológia ismeretek, a fizikai ismeretek és a kémia ismeretek aránya azonos;"

2. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. melléklet 4. pont 4.1.2. alpont c) pont ca) és cb) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[A Korm. rendelet 3. § (1) bekezdés b) és c) pontja szerint a tanári szakképzettség tanári felkészítés elemében

az iskolai gyakorlatok a 4/A. § szerint a teljes tanárképzést átfogó, az 1-10. félévben végzett iskolai gyakorlat, amelynek kreditértéke 38 kredit. A gyakorlati rendszer részei:]

"ca) pályaismereti és pályaszocializációs gyakorlatok:

félévente szervezett gyakorlat elsődlegesen az 1-3. félévben összesen 6 kredit értékben a képzéssel párhuzamosan folyó, különböző típusú partnerintézményekben, saját szakpárjaihoz is tartozó órákon, foglakozásokon, a tanári mesterségre felkészítő órákon és iskolai programokon végzett, az ajánlott tantervben meghatározottak szerinti társas gyakorlatok a pedagógiai és pszichológiai szakterületek oktatóinak vezetésével, kurzushoz kapcsolódva;

cb) tanítási gyakorlatok:

a 3-9. félévben 12 kredit értékben félévente a képzéssel párhuzamosan, iskolában végzett tanítási gyakorlatok a szakmódszertani szakterületek támogatásával:

- partnerintézményben a 3-7. félévben végzett csoportos vagy egyéni tanítási gyakorlatok,

- gyakorlóintézményben vagy erre felkészült partnerintézményben végzett szaktárgyi tanítási gyakorlat a 8-9. félévben legalább 2, legfeljebb 4 kredit értékben;"

3. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. melléklet 4. pont 4.2. alpont a) pont aa) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az 1. § b) pontjában foglalt osztott képzésben szakmai tanárszakon és művészeti tanárszakon a képzési idő 2-4 félév, az összegyűjtendő kreditek száma 60-120 kredit. Szakmai tanárszakon:]

"aa) 90 kredites képzésben a képzési idő - a gyógypedagógia-tanárszakot és a konduktortanár szakot kivéve -3 félév, a szakterületi elem legalább 20 kredit, a tanári felkészítés legfeljebb 70 kredit, azzal, hogy a köznevelési vagy szakképző intézményben megszervezett összefüggő legalább hathetes gyakorlat kreditértéke (a portfólió kreditértékével) 10 kredit, a szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek kreditértéke legalább 12 kredit, a záróvizsga szakdolgozati elemeként a portfólió minimális kreditértéke 2 kredit;"

4. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. melléklet 4. pont 4.3. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"4.3. Az 1. § c) pontja szerinti nem tanári mesterképzési szakkal vagy osztatlan szakkal párhuzamosan és mesterfokozatot követő képzésben tanári mesterszakon

4.3.1. a 4.3.2. alpont kivételével a képzési idő 2 félév, az összegyűjtendő kreditek száma 60 kredit; a pedagógiai, pszichológiai elméleti és gyakorlati ismeretek kreditértéke 28 kredit, a szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek kreditértéke 10 kredit az összefüggő egyéni iskolai gyakorlathoz közvetlenül kapcsolódó feladatok 2 kreditjével, továbbá a képzéssel párhuzamosan folyó tanítási gyakorlat 2 kredit, a köznevelési intézményben megszervezett legalább hat hét időtartamú összefüggő, egyéni iskolai gyakorlat (a portfólió 2 kreditjével) 10 kredit; a felsőoktatási intézmény belső szabályzata alapján további 10 kredit a szakterületi ismeretek, illetve a szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek bővítésére fordítható;

4.3.2. a finn nyelv és kultúra tanára, a magyar mint idegen nyelv tanára, a filozófiatanár, a művészettörténet-tanár, a honvédelmi alapismeretek tanára, a táncművésztanár, továbbá azon nem tanári osztatlan mesterképzési szakot követően felvett design- és vizuálisművészet-tanár, képzőművésztanár, színházművészeti tanár, filmművészeti tanár, zeneművésztanár, egészségügyi tanár, pedagógiatanár, szociális ismeretek tanára, mérnöktanár, közgazdásztanár, agrármérnöktanár tanárszakon, amelyen csak a szakterülete szerinti nem tanári mesterképzési szakra épülően szerezhető tanári szakképzettség valamennyi tanulmányi és vizsgakövetelményének teljesítésével teljesül a szakterületi elem; a pedagógia, pszichológiai elméleti és gyakorlati ismeretek kreditértéke 28 kredit, a szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek kreditértéke 8 kredit, amelyből az összefüggő egyéni iskolai gyakorlathoz közvetlenül kapcsolódó feladatok kreditértéke összesen 4 kredit, a köznevelési intézményben megszervezett összefüggő, egyéni iskolai gyakorlat (a portfólió 2 kreditjével) 20 kredit."

5. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. melléklet 4. pont 4.4. alpont 4.4.1. pontja a következő d) alponttal egészül ki:

"d) Gyógytestnevelő tanár szakképzettség csak testnevelőtanár szakképzettség birtokában szerezhető."

6. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 1. melléklet 4. pontja a következő 4.5. és 4.6. alponttal egészül ki:

"4.5. A felsőoktatásért felelős miniszter - a köznevelésért felelős miniszter előzetes véleménye alapján -közleményben közzéteszi azoknak a közismereti tanárszakoknak a körét, amelyek a 4.4.1. pont a) alpontjától eltérően megszervezhetők.

4.6. A 4.5. alpont szerinti képzés az 1993. évi felsőoktatási törvény szerinti egyetemi szintű vagy főiskolai szintű, illetve a mesterfokozatú tanári, a főiskolai szintű vagy alapfokozatú gyógypedagógus vagy gyógypedagógia-tanár szakképzettséget vagy tanító vagy szakoktató szakképzettséget vagy az 1993. évi felsőoktatási törvény szerinti főiskolai szintű pedagógia szakos nevelő szakképzettséget vagy az 1993. évi felsőoktatási törvény szerinti egyetemi szintű vagy főiskolai szintű, illetve alapfokozatú vagy mesterfokozatú szociálpedagógus szakképzettséget követően újabb oklevelet adó, tanárképzésben - a 4/B. §-ban foglaltakra is figyelemmel - a képzési idő 3 félév, az összegyűjtendő kreditek száma 90 kredit; a szakterületi ismeret - a 4/B. §-ban meghatározott, a kémiatanár, a biológiatanár, a fizikatanár, a földrajztanár szakon folytatott tanulmányok kivételével - 80 kredit, a szakmódszertani ismeretek kreditértéke 6 kredit, a képzéssel párhuzamosan folyó iskolai tanítási gyakorlat 2 kredit, a szakdolgozatként a portfólió elkészítése legalább 2 kredit."

2. melléklet az 5/2023. (VII. 27.) KIM rendelethez

1. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 3. melléklet A) fejezet 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"1. Tanári szakképzettség - finn nyelv és kultúra tanára, magyar mint idegen nyelv tanára, filozófiatanár, művészettörténet-tanár, honvédelmi alapismeretek tanára szakképzettség kivételével

- az 1. § a) pontja szerint osztatlan - természettudomány-környezettan szakos tanár szakképzettség kivételével -kétszakos képzésben, tanárszakokon,

- az 1. § c) pontja szerinti tanári mesterszakon - a gyógytestnevelő tanár szak kivételével - adott tanárszak szakterülete szerinti nem tanári mesterképzési szakkal párhuzamosan vagy a mesterfokozatot követően felvett tanári mesterszakon vagy

- az 1. § b) pontja szerint osztott képzésben, tanári mesterszakon részidős képzésként megszervezett képzési formában

szerezhető."

2. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 3. melléklet A) fejezet 3. pontja a következő 3.4. alponttal egészül ki:

"3.4. Finn nyelv és kultúra tanára, magyar mint idegen nyelv tanára, filozófiatanár, művészettörténet-tanár, honvédelmi alapismeretek tanára szakképzettség újabb, tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben az 1. melléklet 4. pont 4.4. alpontja szerint is szerezhető."

3. melléklet az 5/2023. (VII. 27.) KIM rendelethez

1. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklet A) fejezet 3. pont 3.2.1. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az 1. § b) pontja szerinti osztott képzésben, tanári mesterszakon a képzési idő, képzési elemenként az összegyűjtendő kreditek száma az 1. melléklet 4. pont 4.2. alpont a) pontja szerint meghatározott:]

"3.2.1. az 1. melléklet 4. pont 4.2. alpont a) pontjában foglaltakra tekintettel a mérnöktanár, a közgazdásztanár, az agrármérnöktanár, a szociális ismeretek tanára szakon az 1. § b) pontja szerinti osztott képzésben, tanári mesterszakon a képzési idő 3 félév, az összegyűjtendő kreditek száma 90 kredit, azzal, hogy az előzetesen megszerzett szakképző intézményi munkatapasztalat elismerése alapján a tanulmányi idő 2 félév, az összegyűjtendő kreditek száma 60 kredit;"

2. A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 4. melléklet A) fejezete a következő 4. ponttal egészül ki:

"4. Mérnöktanár, közgazdásztanár, agrármérnöktanár, egészségügyi tanár, a szociális ismeretek tanára szakképzettség újabb, tanári szakképzettség megszerzésére irányuló képzésben az 1. melléklet 4. pont 4.4.1. alpont a) vagy c) pontja szerint is szerezhető."

4. melléklet az 5/2023. (VII. 27.) KIM rendelethez

A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet 5. melléklet A) fejezet 1. pont 1.7. alpont a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az 1. melléklet 4. pont 4.4.1. alpont a) pontja szerinti újabb oklevelet adó képzésben tanári szakképzettség:]

"a) a zenetanár szak szakirányán szerzett tanári szakképzettség birtokában újabb zenetanár szakirányon, valamint a 3. § (5) bekezdésében felsorolt, 1993. évi felsőoktatási törvény szerinti főiskolai szintű zenetanár szakképzettség birtokában a Korm. rendelet 1. mellékletében meghatározott zenetanárszak főiskolai szintű szakképzettségének megfelelő szakirányán"

[szerezhető.]

5. melléklet az 5/2023. (VII. 27.) KIM rendelethez

1. A 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet 1. melléklet 4. alcím 7. pont 7.1.1. alpont c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az óvodapedagógus)

"c) attitűdje

- Elkötelezett a 3-7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.

- Elkötelezett a 3-7 éves gyermekek teljes körű egészségfejlesztése iránt.

- Személyiségét előítélet-mentesség, tolerancia, szociális érzékenység, segítő attitűd jellemzi, inkluzív és multikulturális szemlélettel rendelkezik, törekszik a kulturális önazonosság megőrzésének, ápolásának elősegítésére és a gyermekközösségbe történő beilleszkedés támogatására.

- Elfogadja, hogy az óvodai nevelés gyermek-, játék- és tevékenységközpontú, befogadó, az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.

- Nyitott a szimbolikus önkifejezési formák irányába, művészeti tevékenységekben szívesen vesz részt.

- Igénye van az óvodai nevelési folyamat több szempontú elemzésére-értékelésére, és az eredmények tükrében a jövőbeni tervek és tevékenységek átgondolására, módosítására.

- Nyitott az újabb hazai és nemzetközi neveléstudományi kutatási eredmények, a módszertani innovációk és az információs és kommunikációs technológiák kínálta lehetőségek megismerésére és alkalmazására.

- Felelősséget vállal a gyermekek nemzeti identitásának alakításában és erősítésében."

2. A 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet 1. melléklete 6. alcím 8.1. pont 8.1.1. alpont c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A tanító)

"c) attitűdje

- Tevékenységét a 6-12 éves gyerekek fejlődésének támogatása iránti elkötelezettség irányítja.

- Elkötelezett a 6-12 éves gyerekek teljes körű egészségfejlesztése iránt.

- Tevékenysége során inkluzív, befogadó szemléletet képvisel, törekszik a családok kulturális hagyományainak tiszteletben tartására.

- Tanítói tevékenysége minden területén elkötelezett a különböző szociokulturális környezetből érkező, a sajátos nevelési igényű, illetve a fogyatékos gyerekek közösségbe történő beilleszkedésének támogatása iránt.

- Igényli az önreflexiót, a nevelési folyamat és saját tevékenysége több szempontú elemzését, értékelését.

- Igénye van a folyamatos önfejlesztésre, szakmai megújulásra.

- Nyitott a munkájával összefüggő új elméletek és gyakorlati módszerek, a digitális tanulási környezet adta lehetőségek alkalmazására.

- Felkészültsége alapján részt vállal a tanító szakmával összefüggésben álló kutatásokban, innovatív team-munkákban.

- Felelősséget vállal a tanulók nemzeti identitásának alakításában és erősítésében."

3. A 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet 1. melléklet 6. alcíme a következő 10. ponttal egészül ki:

"10. Óvodapedagógus alapfokozat vagy főiskolai szintű végzettség birtokában

10.1. a képzés célja olyan tanítók képzése, akik - a változó társadalmi szükségleteknek, az általános iskolai nevelés-oktatás céljainak megfelelően - képesek a tanulók személyiségének komplex fejlesztésére, a tanító teljes szerepkörének betöltésére; felkészültek az általános iskola első négy évfolyamán valamennyi műveltségi terület nevelési-oktatási feladatainak ellátására; felkészültek tanulmányok mesterképzésben történő folytatására,

10.2. a képzési idő 4 félév, az összegyűjtendő kreditek száma 120:

- a szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül: pedagógia, pszichológia, digitális kultúra 13-15 kredit;

- szaktudományosan megalapozott tantárgy-pedagógiák 81-83 kredit;

- gyakorlati képzési modul 19-21 kredit, amelyből az összefüggő gyakorlat 6 kredit;

- portfólió 4 kredit."

6. melléklet az 5/2023. (VII. 27.) KIM rendelethez

A 65/2021. (XII. 29.) ITM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat a következő 21. sorral egészül ki:

(ABCDEFG
1.Képzési területKépzési terület angol nyelvű
megnevezése
Felsőoktatási szakképzésFelsőoktatási szakképzés
angol nyelvű megnevezése
SzakképzettségFelsőoktatási szakképzésben
szerezhető szakképzettség
angol nyelvű megnevezése
EKKR és MKKR szint)
21.Társadalom-
tudomány
Social Sciencetársadalmi integráció
felsőoktatási
szakképzés
Social Integrationintegrációs
asszisztens
Social Integration
Assistant
5

7. melléklet az 5/2023. (VII. 27.) KIM rendelethez

1. A 65/2021. (XII. 29.) ITM rendelet 2. mellékletében foglalt táblázat 16. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(ABCDEFG
1.Képzési területKépzési terület angol nyelvű
megnevezése
Alapképzési szakAlapképzési szak angol
nyelvű megnevezése
SzakképzettségAlapképzésben szerezhető
szakképzettség angol nyelvű
megnevezése
EKKR és MKKR szint)
16.gazdasági és
vidékfejlesztési
agrármérnöki
Agribusiness and
Rural Development
Management
gazdasági és
vidékfejlesztési
agrármérnök
Agribusiness and
Rural Development
Engineer
6

2. A 65/2021. (XII. 29.) ITM rendelet 2. mellékletében foglalt táblázat 30. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(ABCDEFG
1.Képzési területKépzési terület angol nyelvű
megnevezése
Alapképzési szakAlapképzési szak angol
nyelvű megnevezése
SzakképzettségAlapképzésben szerezhető
szakképzettség angol nyelvű
megnevezése
EKKR és MKKR szint)
30.szlavisztikaSlavonic Studies1. szlavisztika, orosz
alapszakos bölcsész
1. Slavonic Studies,
Philologist in Russian
Studies
6
2. szlavisztika, bolgár
alapszakos bölcsész
2. Slavonic Studies,
Philologist in
Bulgarian Studies
3. szlavisztika,
bolgár nemzetiségi
alapszakos bölcsész
3. Slavonic Studies,
Philologist in
Bulgarian as Ethnic
Minority Studies
4. szlavisztika, cseh
alapszakos bölcsész
4. Slavonic Studies,
Philologist in Czech
Studies
5. szlavisztika,
lengyel alapszakos
bölcsész
5. Slavonic Studies,
Philologist in Polish
Studies
6. szlavisztika, horvát
alapszakos bölcsész
6. Slavonic Studies,
Philologist in
Croatian Studies
7. szlavisztika,
horvát nemzetiségi
alapszakos bölcsész
7. Slavonic Studies,
Philologist in
Croatian as Ethnic
Minority Studies
8. szlavisztika, szerb
alapszakos bölcsész
8. Slavonic Studies,
Philologist in Serbian
Studies
9. szlavisztika,
szerb nemzetiségi
alapszakos bölcsész
9. Slavonic Studies,
Philologist in
Serbianas Ethnic
Minority Studies
10. szlavisztika,
szlovák alapszakos
bölcsész
10. Slavonic Studies,
Philologist in
Slovakian Studies
11. szlavisztika,
szlovák nemzetiségi
alapszakos bölcsész
11. Slavonic Studies,
Philologist in
Slovakian as Ethnic
Minority Studies
12. szlavisztika,
szlovén alapszakos
bölcsész
12. Slavonic Studies,
Philologist in
Slovenian Studies
13. szlavisztika,
szlovén nemzetiségi
alapszakos bölcsész
13. Slavonic Studies,
Philologist in
Slovenian as Ethnic
Minority Studies
14. szlavisztika, ukrán
alapszakos bölcsész
14. Slavonic Studies,
Philologist in
Ukrainian Studies
15. szlavisztika,
ukrán nemzetiségi
alapszakos bölcsész
15. Slavonic Studies,
Philologist in
Ukrainian as Ethnic
Minority Studies

8. melléklet az 5/2023. (VII. 27.) KIM rendelethez

A 65/2021. (XII. 29.) ITM rendelet 3. mellékletében foglalt táblázat a következő 66/A. sorral egészül ki:

(ABCDEFGH
1.Képzési területKépzési terület angol
nyelvű megnevezése
Mesterképzési szakOsztatlan szakMesterképzési szak,
osztatlan szak angol
nyelvű megnevezése
SzakképzettségMesterképzésben,
osztatlanképzésben
szerezhető
szakképzettség angol
nyelvű megnevezése
EKKR és MKKR szint)
66/A.magyar mint
idegennyelv-
oktató
Instruction
of Hungarian
as a Foreign
Language
okleveles magyar
mint idegennyelv-
oktató bölcsész
Instructor of
Hungarian
as a Foreign
Language
7

Tartalomjegyzék