Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

213/2024. (VII. 29.) Korm. rendelet

a Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve végrehajtásának alapvető szabályairól és felelős intézményeiről szóló 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (1) bekezdés 15a-15c. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § (1) A Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve végrehajtásának alapvető szabályairól és felelős intézményeiről szóló 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet] 2. §-a a következő 3a. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában)

"3a. finanszírozási megállapodás: a REPowerEU terv megvalósítása keretében a pénzügyi eszköz végrehajtása érdekében a nemzeti hatóság és a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv között létrejött megállapodás,"

(2) A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 2. §-a a következő 14a. és 14b. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában)

"14a. pénzügyi közvetítő: a pénzügyi eszköz formájában végrehajtott HET intézkedés esetében a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv megbízásából és nevében eljáró pénzügyi intézmény,

14b. REPowerEU terv: a HET részét képező tervezési dokumentum, amely a HEE (EU) 2021/241 rendelet 21c. cikk (3) bekezdésében meghatározott célok legalább egyikének eléréséhez hozzájáruló reformokat és beruházásokat tartalmaz,"

(3) A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 2. §-a a következő 16a. és 16b. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában)

"16a. szakértő: az a természetes személy, gazdasági társaság, szakértői intézmény, szakértői intézet alkalmazottja vagy vele megbízási jogviszonyban lévő természetes személy vagy szakértői testület, amely az ügyben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához különleges szakértelemmel rendelkezik, mely szakértelem az intézményrendszeren belül nem áll rendelkezésre,

16b. szállítói szerződés: a kedvezményezett és a szállító között létrejött, a projekt megvalósítása érdekében kötött szerződés, közbeszerzés esetén a közbeszerzési eljárás eredményeként kötött szerződés, a visszaigazolt írásbeli megrendelés, továbbá keretmegállapodás alkalmazása esetén az ajánlatkérő általi közvetlen megrendelés,"

(4) A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 2. §-a a következő 17a. ponttal egészül ki:

(E rendelet alkalmazásában)

"17a. pénzügyi eszköz kedvezményezettje: az a jogi személy vagy természetes személy, amely a pénzügyi eszközt végrehajtó szervvel vagy a pénzügyi közvetítővel pénzügyi eszköznek minősülő támogatásra vonatkozó szerződést kötött,"

2. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 5. §-a a következő 7a. ponttal egészül ki:

(Az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter)

"7a. aláírja az Európai Bizottsággal a HET végrehajtására kötött operatív megállapodást,"

3. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 5. § 23. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter)

"23. gondoskodik a 2. melléklet szerinti adatoknak az ARACHNE kockázatértékelő eszköz részére kéthavonta történő megküldéséről, pénzügyi eszközök és egyszerűsített elszámolás alkalmazása esetén az (EU) 2021/241 rendelet 22. cikk (2) bekezdés d) pontja szerinti tartalommal,"

4. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 9. § (2) bekezdés i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A nemzeti hatóság a HET végrehajtása során gondoskodik)

"i) a támogatási döntés előkészítése és meghozatala során a támogatást igénylő vonatkozásában, továbbá a támogatási szerződés megkötése és esetleges módosítása, valamint a folyamatba épített ellenőrzés során arról, hogy következetesen, rendszeresen és kiterjedten alkalmazza, figyelembe vegye és rendszerszinten használja az ARACHNE kockázatértékelő eszköz minden funkcióját a csalás, a korrupció, az összeférhetetlenség, a kettős finanszírozás és egyéb szabálytalanságok megelőzése érdekében, és következetesen nyomon követi az ARACHNE kockázatértékelő eszköz által jelzett kockázatokat,"

5. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 11. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A lebonyolító szerv a nemzeti hatóság által meghatározott értékhatár alatt, a nemzeti hatóság előzetes tájékoztatása mellett átmeneti jelleggel vagy speciális szakterületet érintően közreműködőt vonhat be. A nemzeti hatóság előzetes engedélye szükséges a nemzeti hatóság által meghatározott érték felett a lebonyolító szerv feladatellátásához közreműködő bevonásához. A közreműködők teljesítéséért a lebonyolító szerv felel."

6. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 12/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Ha valamely HET intézkedés vagy annak egy része pénzügyi eszköz formájában valósul meg, a nemzeti hatóság a pénzügyi eszköz végrehajtási feladatainak, a finanszírozási megállapodásban meghatározott módon történő ellátásával a pénzügyi eszközt végrehajtó szervet bízza meg. A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv feladatai végrehajtása érdekében pénzügyi közvetítőt vonhat be, a pénzügyi közvetítő tevékenységéért a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv sajátjaként felel. A pénzügyi közvetítő a saját eljárásért a pénzügyi eszközt végrehajtó szervvel megkötött közvetítői megállapodás rendelkezései szerint felel a pénzügyi eszközt végrehajtó szervvel szemben."

7. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 10/A. alcíme a következő 12/B. és 12/C. §-sal egészül ki:

"12/B. § (1) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv az e rendelet hatálya alá tartozó feladatok ellátására a nemzeti hatósággal kötött finanszírozási megállapodásban foglaltak szerint a nemzeti hatóság megbízásából, saját nevében jár el.

(2) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv a finanszírozási megállapodásban foglaltak szerint az alábbi feladatokat látja el különösen:

a) jóváhagyásra előkészíti a beruházási stratégiát,

b) felállítja és működteti a szakmai intézőbizottságot,

c) előkészíti a pályázati felhívásokat és azok megjelentetését,

d) a nemzeti hatóság részére jóváhagyásra előkészíti a pénzügyi eszköz végrehajtásához szükséges szabályzatait,

e) gondoskodik a szükséges informatikai rendszer kialakításáról és folyamatos működtetéséről,

f) gondoskodik a pénzügyi közvetítő kiválasztásáról és ellenőrzéséről, valamint

g) beszámol és adatszolgáltatást teljesít a nemzeti hatóság részére.

(3) A finanszírozási megállapodás tartalmazza különösen:

1. a pénzügyi eszköz célját, általános alapelveit, végrehajtásának szabályait,

2. a pénzügyi eszköz végrehajtásában részt vevő szervezetek feladatait, jogait és kötelezettségeit, valamint felelősségét,

3. a szakmai intézőbizottság működtetésére vonatkozó részletes szabályokat,

4. a monitoring tevékenység végrehajtásával kapcsolatos szabályokat, audit és kontroll követelményeket, ARACHNE kockázatértékelő eszköz minden funkciójának rendszerszintű használatát a csalás, a korrupció, az összeférhetetlenség, a kettős finanszírozás és egyéb szabálytalanságok megelőzése érdekében, a kockázatok szisztematikus nyomon követését, az összeférhetetlenségi szabályok tiszteletben tartását,

5. a finanszírozási megállapodás teljesítésének ellenőrzési szabályait, az ellenőrzés szintjeit, a nemzeti hatóság, a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv és a pénzügyi közvetítő ellenőrzéseit,

6. a beruházások végrehajtásának nyomon követését,

7. a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv beszámolási kötelezettségét, kiemelten a klíma és digitális követelmények megvalósulásának nyomon követését és azokra vonatkozó beszámolási kötelezettséget,

8. a finanszírozási megállapodás végrehajtásához kapcsolódó, a belső ellenőrzési rendszer működtetésére vonatkozó szabályokat, az ellenőrzési nyomvonal biztosítását,

9. a finanszírozási megállapodás végrehajtása során keletkező, az európai uniós adatszolgáltatáshoz vagy nyilvántartáshoz kapcsolódó, a pénzügyi eszköz végrehajtása során informatikai rendszerekben tárolt adatokhoz történő hozzáférés biztosítását a nemzeti hatóság részére,

10. a pénzügyi eszköz végrehajtásának a feladataihoz illeszkedő informatikai rendszer kialakításának követelményét,

11. a pénzügyi eszköz végrehajtásával kapcsolatos, a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv költségtérítésére vonatkozó előírásokat, a pénzügyi közvetítők igénybevétele miatt felmerülő irányítási díjak mértékét, igazolását, elszámolását és esedékességét,

12. a pénzügyi közvetítő kiválasztására, feladatellátásra vonatkozó követelményeket,

13. a pénzügyi eszköz végrehajtásával összefüggő döntéshozatal szabályozására vonatkozó rendelkezéseket, a kapcsolódó beruházási politika fő követelményeit, az egyes műveletek támogathatóságának a finanszírozási megállapodásban meghatározott követelményekkel összhangban történő, az egyes műveletek finanszírozására való kötelezettségvállalást megelőző ellenőrzésére vonatkozó kötelezettséget,

14. a végső kedvezményezett kizárására vonatkozó kritériumokat,

15. a végső kedvezményezett által visszafizetett vagy visszafizetett forrásnak minősülő források felhasználására vonatkozó részletszabályokat, továbbá

16. a pénzügyi eszközt végrehajtó szervnek az Európai Unió költségvetésének és Magyarország központi költségvetésének pénzügyi érdekei védelmében teendő, különösen a szabálytalanságok, csalás és korrupció és a kettős finanszírozás megakadályozása érdekében ellátandó feladatait.

(4) Ha a nemzeti hatóság a 235/N. § (3) bekezdése szerinti ellenőrzés eredményeként a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv által - beleértve a pénzügyi közvetítő tevékenységét is - elkövetett jogsértést állapít meg, akkor utasítja a pénzügyi eszközt végrehajtó szervet a jogsértés felszámolására, a jogsértés következményeinek elhárítására, a jövőbeli jogsértések megelőzéséhez szükséges intézkedések megtételére, szükség esetén egyes eljárási cselekmények megismétlésére.

(5) A nemzeti hatóság a (4) bekezdés szerinti intézkedés alkalmazása mellett jogosult a finanszírozási megállapodásban meghatározott esetekben és mértékben a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv költségtérítésének csökkenését eredményező szankció alkalmazására.

(6) Ha a nemzeti hatóság a 235/N. § (3) bekezdése szerinti, valamint az egyéb ellenőrzések eredményeként megállapítja, hogy a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv súlyos vagy rendszerszintű jogsértést követett el, akkor gondoskodik a finanszírozási megállapodás megszüntetéséről, valamint az ennek folytán a nemzeti hatósághoz visszakerülő feladatok ellátására más pénzügyi eszközt végrehajtó szerv bevonásáról.

(7) Ha a nemzeti hatóság a 235/N. § (3) bekezdése szerinti, valamint az egyéb ellenőrzések eredményeként megállapítja, hogy a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv az átruházott feladatok elvégzéséhez szükséges kapacitással nem rendelkezik, a finanszírozási megállapodás megszüntetéséről dönthet.

(8) A finanszírozási megállapodás megszűnése esetén a nemzeti hatóság és a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv átadás-átvételi eljárást folytat le, valamint a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv elszámol a rábízott forrásokkal.

(9) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv és a pénzügyi közvetítő gondoskodik arról, hogy a jogsértés vagy a szabálytalanság eredményeként sem az Európai Unió, sem Magyarország pénzügyi érdekei ne sérüljenek.

12/C. § (1) A pénzügy eszközt végrehajtó szerv szakmai intézőbizottságot működtet a pénzügyi eszköz formájában megvalósított HET intézkedések forrásainak a pénzügyi eszköz végső kedvezményezettjei részére történő kihelyezéséig.

(2) A szakmai intézőbizottság hét főből áll, tagjait a nemzeti hatóság jelöli ki, a tagok közül négy a kormánytól és az állami szervektől független (a továbbiakban együtt: államtól független) szervezetet képvisel, és az államtól független tagjai között helyet kapnak a pénzügyi eszköz formájában megvalósított HET intézkedések célterületein szakértelemmel bíró szervezetek, valamint ernyőszervezetek és kamarák részvétele útján a gazdasági, illetve civil társadalmi szervezetek. A szakmai intézőbizottság elnöke a nemzeti hatóság által delegált tag. A szakmai intézőbizottság határozathozatala során a szakmai intézőbizottság minden tagját egy szavazat illeti meg, és a beruházási stratégiát az államtól független tagok szavazatának többségével kell jóváhagynia.

(3) A szakmai intézőbizottság tagjait a nemzeti hatóság kizárólag azok saját szakterületén meglévő szakmai beágyazottsága, szakmai múltja és kompetenciája, gazdasági-társadalmi szerepvállalása, illetve nemzetközi tapasztalatára vonatkozó objektív és releváns kritériumok alapján jelöli ki, az állami szervektől való függetlenségük ellenőrzését követően. Az államtól független tagok által biztosított szakmai kompetenciának szükséges lefednie valamennyi, a REPowerEU tervben szereplő pénzügyi eszköz szakmai területét.

(4) A pénzügyi eszköz formájában megvalósított HET intézkedések esetén a felhívásokat a szakmai intézőbizottság által jóváhagyott beruházási stratégia alapján kell elkészíteni.

(5) A beruházási stratégia határozza meg az adott intézkedés keretében célzott beruházási politikát, beavatkozási területet, az intézkedésben érintett állami támogatási jogcímeket, a megcélzott végső kedvezményezetti kört, a támogatott tevékenységeket és a támogatás formáját. Végső kedvezményezetti projekt csak akkor támogatható, ha a szakmai intézőbizottság által jóváhagyott beruházási stratégiához illeszkedik."

8. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet a következő 10/B. alcímmel egészül ki:

"10/B. Továbbadott támogatást kihelyező szerv

12/D. § A nemzeti hatóság kiemelt kiválasztási eljárásrend keretében továbbadott támogatást kihelyező szervet (a továbbiakban: támogatást kihelyező szerv) választhat ki a HET meghatározott intézkedésének továbbadásával történő megvalósítása céljából. A támogatást kihelyező szervre e minőségében végzett tevékenysége során a II. Fejezet szerinti intézményrendszerre vonatkozó szabályokat is alkalmazni kell."

9. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 14. § b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság)

"b) azonosítja a lehetséges összeférhetetlenségi helyzeteket, a csalás, a korrupció, a kettős finanszírozás és egyéb szabálytalanságok megelőzése érdekében következetesen nyomon követi az ARACHNE kockázatértékelő eszköz által jelzett kockázatokat, kockázatelemzést végez,"

10. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 16. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:

"(2a) A monitoring bizottság munkájában a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv képviselője megfigyelőként vesz részt."

11. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 24. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A támogatási döntés előkészítésében és meghozatalában nem vehet részt

a) a támogatást igénylő,

b) a támogatást igénylő vezető tisztségviselője és más képviselője, felügyelő bizottságának tagja, könyvvizsgálója,

c) a támogatást igénylőnek a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Pmt.) 3. § 38. pontja szerinti tényleges tulajdonosa,

d) a támogatást igénylővel munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy,

e) az a személy, aki a támogatást igénylő tekintetében a támogatási kérelem benyújtását megelőző egy évben a b), c) vagy d) pont szerint minősült,

f) az, aki a támogatási döntést megelőző eljárásban szakértőként közreműködött,

g) az a)-f) pont szerinti személynek a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) szerinti hozzátartozója (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: hozzátartozó), valamint

h) az a személy, akitől az ügy elfogulatlan megítélése egyéb okból nem várható."

12. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 26. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Folyamatba épített dokumentumalapú ellenőrzést, helyszíni ellenőrzést vagy helyszíni szemlét nem végezheti

a) az ellenőrzés alá vont személy,

b) az ellenőrzés alá vont személy vezető tisztségviselője és más képviselője, felügyelő bizottságának tagja, könyvvizsgálója,

c) az ellenőrzés alá vont személynek a Pmt. 3. § 38. pontja szerinti tényleges tulajdonosa,

d) az ellenőrzés alá vont személlyel munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy,

e) az a személy, aki az ellenőrzés alá vont személy tekintetében az ellenőrzés vagy a szemle megkezdését megelőző egy évben a b), c) vagy d) pont szerint minősült,

f) a szakértő, ha az érintett ellenőrzést megelőző eljárásokban szakértőként részt vett,

g) az a)-f) pont szerinti személy hozzátartozója, valamint

h) az a személy, akitől az ügy elfogulatlan megítélése egyéb okból nem várható."

13. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 27. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A szabálytalansági ügy elintézésében nem vehet részt

a) a végső kedvezményezett, továbbá az, akinek jogaira vagy kötelezettségeire az eljárás eredménye kihatással lehet,

b) az a) pontban meghatározott személy vezető tisztségviselője és más képviselője, felügyelő bizottságának tagja, könyvvizsgálója,

c) az a) pontban meghatározott személynek a Pmt. 3. § 38. pontja szerinti tényleges tulajdonosa,

d) az a) pontban meghatározott személlyel munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy,

e) az a személy, aki az a) pontban meghatározott személy tekintetében a szabálytalansági eljárás megindítását megelőző egy évben a b), c) vagy d) pont szerint minősült,

f) a szakértő, ha a szabálytalansági eljárással érintett ügyben korábban szakértőként közreműködött,

g) az a)-f) pont szerinti személy hozzátartozója, valamint

h) akitől az ügy elfogulatlan megítélése egyéb okból nem várható."

14. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 32. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:

"(2a) A szakértő felkérését követően haladéktalanul írásban jelzi a felkérő szerv részére az összeférhetetlenség tényét."

15. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 34. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A nemzeti hatóság, a koordináló szervezet, a lebonyolító szerv, az audit hatóság, a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság, a támogatást kihelyező szerv, a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv, a pénzügyi közvetítő, valamint a közbeszerzésekért felelős miniszternek a IV. Fejezet szerinti ellenőrzést végző munkatársa, továbbá az értékelő, az állami projektértékelő és a döntés-előkészítő bizottság tagja a jogviszonya létesítésével egyidejűleg vagy e tevékenysége megkezdését megelőzően, a szakértő felkérését követően általános összeférhetetlenségi nyilatkozatot és - az iránymutatás az összeférhetetlenségek költségvetési rendelet szerinti elkerüléséről és kezeléséről szóló bizottsági közlemény (2021/C 121/01) 6.3. pontja szerinti adatokat is tartalmazó - érdekeltségi nyilatkozatot, majd az érdemi eljárási cselekménye megkezdését megelőzően az adott eljárási cselekményre vonatkozó összeférhetetlenségi nyilatkozatot tesz. A II. Fejezet szerinti intézményrendszer érintett szereplője a nyilatkozatokat öt évig megőrzi. A II. Fejezet szerinti intézményrendszer érintett szereplője a nyilatkozatokban szereplő adatokat az Európai Unió és Magyarország pénzügyi érdekeinek védelme, valamint az összeférhetetlenségi helyzetek megelőzése, feltárása és megszüntetése érdekében a nyilatkozattétel időpontjától számított öt évig kezeli."

16. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 35. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"35. § (1) Az értékelőt, az állami projektértékelőt, a támogatási döntés előkészítésében, a helyszíni ellenőrzésben, helyszíni szemlén részt vevőt, valamint a szakértőt az e tevékenysége során megismert információk vonatkozásában titoktartási kötelezettség terheli. A titoktartási kötelezettség nem terjed ki a támogatási kérelem projektkiválasztási eljárásban történő előrehaladásáról, ellenőrzés esetén a helyszíni ellenőrzés, helyszíni szemle mint eljárásrendi folyamat előrehaladásáról történő tájékoztatásra, valamint a szakvéleményre.

(2) Az értékelő, az állami projektértékelő, a támogatási döntés előkészítésében, a helyszíni ellenőrzésben, helyszíni szemlén részt vevő, valamint a szakértő tevékenysége megkezdését megelőzően titoktartási nyilatkozatot tesz."

17. § (1) A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 36. § (1) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A nemzeti hatóság felelős a csalás és korrupció elleni politika végrehajtásáért, amelynek keretében)

"c) a támogatási döntés előkészítése és meghozatala során a támogatást igénylő vonatkozásában, továbbá a támogatási szerződés megkötése és esetleges módosítása, valamint a folyamatba épített ellenőrzés során következetesen, rendszeresen és kiterjedten alkalmazza, figyelembe veszi és rendszerszinten használja az ARACHNE kockázatértékelő eszköz minden funkcióját a csalás, a korrupció, az összeférhetetlenség, a kettős finanszírozás és egyéb szabálytalanságok megelőzése érdekében, és következetesen nyomon követi az ARACHNE kockázatértékelő eszköz által jelzett kockázatokat,"

(2) A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 36. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az audit hatóság, a nemzeti hatóság, a lebonyolító szerv és a továbbadott támogatást kihelyező szerv a csalás és a korrupció elleni fellépés megfelelő biztosítása érdekében)

"a) kiterjedten alkalmazza, figyelembe veszi, és rendszerszinten használja az ARACHNE kockázatértékelő eszköz minden funkcióját a csalás, a korrupció, az összeférhetetlenség, a kettős finanszírozás és egyéb szabálytalanságok megelőzése érdekében, és következetesen nyomon követi az ARACHNE kockázatértékelő eszköz által jelzett kockázatokat, és gyűjti a 2. melléklet szerinti adatokat, pénzügyi eszközök esetén az (EU) 2021/241 rendelet 22. cikk (2) bekezdés d) pontja szerinti tartalommal,"

18. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 37. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"37. § Csalás vagy korrupció gyanúja esetén, amennyiben az nemzeti szintű közigazgatási vagy bírósági eljárás megindításra ad okot, a végső kedvezményezettel támogatási jogviszony, a pénzügyi eszköz kedvezményezettjével szerződés nem létesíthető, továbbá szükség esetén a fennálló támogatási szerződést vagy a pénzügyi eszköz kedvezményezettjével megkötött szerződést meg kell szüntetni, és büntetőeljárás megindítását kell kezdeményezni."

19. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 49. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az e rendelet szerinti napokban megállapított határidőbe nem számít bele a Kormány által elrendelt igazgatási szünet időtartama."

20. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A nemzeti hatóság társadalmi konzultációra vonatkozó stratégiát készít és hajt végre, amely meghatározza, hogy a fő érdekelt feleket hogyan vonják be a HET intézkedéseinek végrehajtásába, továbbá magában foglalja a társadalmi egyeztetés lépéseinek meghatározását, módszerét, valamint kötelezettséget állapít meg a szociális partnerekkel és érdekelt felekkel való konzultációra a HET végrehajtása során."

21. § (1) A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 80. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A felhívásra az abban meghatározott időpontban, a 70. §-ban foglaltak szerint a HET intézkedési listában nevesített támogatást igénylő nyújthat be támogatási kérelmet a nemzeti hatósághoz."

(2) A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 86. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:

"(2a) Ha a költségnövekmény jogszabályban meghatározott építőanyag vagy termék árának emelkedésével függ össze, amelynek alátámasztását a jogszabály szerint kérelmezték, akkor a költségnövekmény piaci árnak megfelelése szempontjából az építésgazdaságért felelős miniszter szakvéleménye irányadó."

22. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 115. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdés szerinti utóellenőrzésre a 117-120. §-t, a 124. §-t és a 125. §-t kell alkalmazni, azzal, hogy a szállítói szerződés módosítása alatt közbeszerzési eljárást, valamint a szállítói szerződés, a szállítói szerződés módosítása és a szállítói szerződés módosítása jogszerűségét alátámasztó dokumentumok alatt közbeszerzési eljárás során keletkezett dokumentumokat kell érteni."

23. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 118. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A végső kedvezményezett a szállítói szerződést, a szállítói szerződés módosítását és a szállítói szerződés módosítása jogszerűségét alátámasztó dokumentumokat a szállítói szerződés módosítását követő öt munkanapon belül megküldi a nemzeti hatóság részére utóellenőrzés céljából."

24. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 121. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Előzetes ellenőrzés kezdeményezése esetén a végső kedvezményezett megküldi a szállítói szerződést, a szállítói szerződés módosítása tervezetét és a szállítói szerződés módosítása jogszerűségét alátámasztó dokumentumokat a nemzeti hatóság és a közbeszerzésekért felelős miniszter részére."

25. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 124. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Ha a szállítói szerződés módosítása ellenőrzésére a 121-123. § alapján kerül sor, és a végső kedvezményezett az irányító hatóság vagy a közbeszerzésekért felelős miniszter nem támogató tartalmú nyilatkozata vagy tanúsítványa ellenére vagy nem a nyilatkozat vagy tanúsítvány tartalmának megfelelően módosítja a szállítói szerződést, a nemzeti hatóság szabálytalansági eljárást indít, vagy szabálytalansági eljárás lefolytatása nélkül szabálytalansági döntést hoz."

26. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 126. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Ha a közbeszerzési eljárás alapján megkötött szállítói szerződés módosítása azért válik szükségessé, mert a támogatási szerződésben módosult a szállítói szerződéssel érintett projektelem finanszírozási módja, akkor a közbeszerzési eljárás alapján megkötött szállítói szerződésnek kizárólag a finanszírozási módra vonatkozó, a támogatási szerződésnek megfelelő módosítására az ezen alcím szerinti ellenőrzést nem kell alkalmazni."

27. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 140. § (2) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, és a bekezdés a következő e) ponttal egészül ki:

(A szokásos piaci ár meghatározható különösen)

"d) az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben közzétett ajánlatkérés alapján lefolytatott beszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződésben rögzített ár vagy

e) egyéb, az elszámolhatósági útmutatóban, vagy a pályázati felhívásban rögzített módszer"

(alapján.)

28. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 166. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Szakmai beszámolóhoz nem kötött időközi kifizetési igénylést a projekt keretében felmerült költségek elszámolása érdekében projekt mérföldkövek között kizárólag)

"b) szállítói finanszírozási módban a szállítói előleg utalását követően az előlegszámla benyújtása vagy a 164. § (2) bekezdésében foglaltak céljából,"

29. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 179. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:

"(4a) A köztartozás-mentességet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által fenntartott köztartozás-mentes adózói adatbázis adatai vagy az alapján a monitoring és információs rendszer részére szolgáltatott adatok vagy 30 napnál nem régebbi köztartozás-mentességről szóló, Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kiállított igazolás alapján kell ellenőrizni."

30. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 179. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Ha a végső kedvezményezettnek köztartozása van, a nemzeti hatóság

a) a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adatszolgáltatásában szereplő köztartozás, de legfeljebb a kifizetési kérelem alapján jóváhagyott támogatás összegét átutalja a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak, vagy

b) legfeljebb kilencvennapos határidő kitűzésével a végső kedvezményezettet a köztartozás rendezésre felhívja."

31. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet a következő 179/A. és 179/B. §-sal egészül ki:

"179/A. § A nemzeti hatóság korrekciós elszámolást kezdeményez, ha a projekt záró kifizetési igénylését jóváhagyta, és

a) észleli, hogy a záró kifizetési igényléshez kapcsolódóan a nemzeti hatóság érdekkörében olyan hiba, hiányosság vagy mulasztás lépett fel, amely érdemben kihatott a jóváhagyó döntésre, és amely folytán

aa) a záró kifizetési igénylésre alacsonyabb összegben vagy

ab) nem megfelelő forrás vagy a projekt költségvetésének nem megfelelő sora terhére teljesített kifizetést, vagy

b) a végső kedvezményezett záró kifizetési igényléséről meghozott döntéssel szembeni kifogásnak helyt adtak, és emiatt a nemzeti hatóságnak pótlólagos kifizetést kell teljesítenie az arra jogosult részére.

179/B. § A nemzeti hatóság a korrekciós elszámolás keretében tizenöt napon belül

a) a 179/A. § a) pont aa) alpontja és b) pontja esetén pótlólagos kifizetést teljesít,

b) a 179/A. § a) pont ab) alpontja esetén a hibát kijavítja."

32. § (1) A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 187. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A helyszíni ellenőrzések során ellenőrizni kell különösen)

"b) azt, hogy a projekt megvalósítását és a kifizetési igénylést alátámasztó dokumentum eredeti példánya vagy annak jogszabályban előírt módon előállított hiteles másolata rendelkezésre áll,"

(2) A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 187. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) A helyszíni ellenőrök és az ellenőrzött képviseletére feljogosított személy a jegyzőkönyvet aláírják. A technikai feltételek rendelkezésre állása esetén a helyszíni ellenőrök és az ellenőrzött képviseletére feljogosított személyek a jegyzőkönyvet elektronikus úton is hitelesíthetik."

33. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 188. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Olyan projekt esetén, amely korábban nem uniós finanszírozású projektként részesült központi költségvetési támogatásban, vagy uniós finanszírozású projektként indult, de a projekt bizonylatai a Bizottság felé költségnyilatkozatban nem kerültek benyújtásra, és utólag, egyedi döntés alapján a projekt e rendelet hatálya alá tartozó támogatásban részesül, a költségvetés által korábban finanszírozott elszámoló bizonylatokat a végső kedvezményezettnek olyan önálló kifizetési igénylés keretében kell benyújtania elszámolásra, amely kizárólag költségvetési előfinanszírozással érintett számlákat tartalmaz."

34. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 188/A. §-a a következő (3a)-(3c) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) A végső kedvezményezett a fenntartási jelentést a felhívásban vagy a támogatási szerződésben rögzítettek szerint nyújtja be.

(3b) A nemzeti hatóság a fenntartási jelentésről annak beérkezésétől számított harminc napon belül dönt. A nemzeti hatóság a határidőt egy alkalommal, legfeljebb harminc nappal meghosszabbíthatja.

(3c) Ha a nemzeti hatóság a fenntartási jelentéssel összefüggésben hiányosságot vagy hibát észlel, a fenntartási jelentés beérkezését vagy a jelentési határidő eredménytelen elteltét követően haladéktalanul, legfeljebb 15 napos határidővel a hiány pótlására vagy a hiba kijavítására szólítja fel a végső kedvezményezettet."

35. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 189. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) A benyújtó a kifogást visszavonhatja, amíg a kifogást nem bírálták el. A visszavont kifogást nem lehet ismételten benyújtani."

36. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 193. § (1) bekezdése a következő c) ponttal egészül ki:

(A kifogásolt döntést hozó szerv a döntés ellen benyújtott kifogás esetén)

"c) megszünteti a kifogás elbírálására irányuló eljárást, ha a kifogás visszavonására a kifogás Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatósághoz történő felterjesztését megelőzően kerül sor."

37. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 198. §-a a következő g)-h) ponttal egészül ki:

(A nemzeti hatóság vezetője szabálytalansági eljárás mellőzésével állapíthat meg szabálytalanságot, és határozhat meg e rendelet szerinti jogkövetkezményt, ha)

"g) a jogkövetkezményt uniós jogszabály határozza meg,

h) a végső kedvezményezett nem nyújtja be határidőben a záró kifizetési kérelmet, vagy nem teljesíti a záró kifizetési kérelemmel összefüggő hiánypótlási kötelezettséget."

38. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 200. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A szabálytalansági eljárás megindításáról a nemzeti hatóság az eljárás megindításától számított három napon belül - a szabálytalansági gyanú ismertetésével - írásban tájékoztatja az érintett végső kedvezményezettet, lebonyolító szerv bevonása esetén a lebonyolító szervet, a támogatást kihelyező szervet és a szabálytalansági gyanú bejelentőjét. Felhívja a végső kedvezményezettet, hogy észrevételeiket - az azokat alátámasztó dokumentumok benyújtása mellett - a tájékoztatás kézhezvételétől számított hét napon belül tegyék meg. A nemzeti hatóság az észrevételek megtételére hosszabb határidőt is megállapíthat."

39. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 201. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) A nemzeti hatóság a szabálytalansági eljárás felfüggesztéséről és a felfüggesztés megszüntetéséről öt napon belül értesíti a végső kedvezményezettet, lebonyolító szerv bevonása esetén a lebonyolító szervet és a támogatást kihelyező szervet is."

40. § (1) A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 204. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A nemzeti hatóság a szabálytalansági döntésről öt napon belül értesíti a végső kedvezményezettet és a szabálytalansági gyanú bejelentőjét. Lebonyolító szerv bevonása esetén a lebonyolító szervet, a támogatást kihelyező szervet is."

(2) A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 204. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Ha a szabálytalanság kapcsán az (EU) 2017/1371 irányelv 3. cikk (2) bekezdése szerinti csalás gyanúja merül fel, a nemzeti hatóság feljelentést tesz, erről az európai uniós források felhasználásáért felelős minisztert, valamint a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóságot tájékoztatja, és uniós rendeletben meghatározott értékhatár elérése és jogerős csalás esetén az OLAF-jelentést megküldi."

41. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 208. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A jogorvoslati kérelemről a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság a jogorvoslati kérelem kézhezvételétől számított negyvenöt napon belül dönt. A határidő, annak eltelte előtt indokolt esetben, egy alkalommal, legfeljebb negyvenöt nappal meghosszabbítható. A határidő meghosszabbításáról az érintett kedvezményezettet értesíteni kell."

42. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 211. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben a jogorvoslati kérelem nem utasítható el, ha a végső kedvezményezett a jogorvoslati kérelem benyújtására nyitva álló határidőben a jogorvoslati kérelmet a Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóságnál nyújtotta be."

43. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 214. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A nemzeti hatóság a szabálytalansági döntés visszavonásáról a döntéstől számított három napon belül tájékoztatja a végső kedvezményezettet, lebonyolító szerv bevonása esetén a lebonyolító szervet és a támogatást kihelyező szervet is."

44. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 215. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A jogorvoslati kérelem Belső Ellenőrzési és Integritási Igazgatóság részére történő felterjesztéséről a nemzeti hatóság haladéktalanul tájékoztatja a végső kedvezményezettet, lebonyolító szerv bevonása esetén a lebonyolító szervet, kiválasztása esetén a támogatást kihelyező szervet is."

45. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 220. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A nemzeti hatóság az Európai Bizottság vonatkozó rendelkezései alapján meghatározott jelentéstételi kötelezettség alá tartozó szabálytalanságokról az újonnan megállapított szabálytalanságok esetében a szabálytalansági döntést követő tíz napon belül, a korábban már lejelentett szabálytalanságokkal összefüggésben (nyomonkövetési jelentés) a további információk rendelkezésre állásakor, más tagállamot érintő szabálytalanság esetében haladéktalanul az Európai Bizottság által meghatározott formában, elektronikus úton jelentést küld az OLAF Koordinációs Iroda részére."

46. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 235. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A 12/D. § szerinti támogatást kihelyező szerv kiválasztására a nemzeti hatóság objektív kiválasztási szempontokat köteles alkalmazni, így különösen:

a) szociális ágazati szakismeret;

b) országos lefedettségű hálózatrendszer üzemeltetése;

c) igazolt tapasztalat integrált, társadalmi felzárkózást célzó programok megvalósításában;

d) igazolt tapasztalat támogatás továbbadásában."

47. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet XIII/B. Fejezete helyébe a következő rendelkezés lép:

"XIII/B. FEJEZET

A PÉNZÜGYI ESZKÖZ

64/B. Alkalmazási kör

235/B. § (1) A pénzügyi eszközre e rendelet szabályait - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - alkalmazni kell, az e fejezetben meghatározott eltérésekkel.

(2) A pénzügyi eszközre nem kell alkalmazni a 11. §-t, a 25. §-t, a 24-27. alcímet, a 39. alcímet, a 41-51/A. alcímet, valamint a 221. §, a 223. § és a 226. § kivételével a VIII. Fejezetet.

64/C. Az elektronikus kapcsolattartásra és az informatikai rendszerre vonatkozó eltérő szabályok

235/C. § (1) A 18. alcímtől eltérően a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv a pénzügyi eszközökkel összefüggő feladatokat a saját informatikai rendszerében látja el.

(2) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv az (1) bekezdés szerinti feladatok ellátása során keletkezett adatokból aggregált adatokat szolgáltat a monitoring és információs rendszer részére.

(3) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv a saját közvetítői informatikai rendszereiben tárolt adatokhoz programonként hozzáférést biztosít a nemzeti hatóság részére.

235/D. § (1) A 18. alcímtől eltérően pénzügyi eszköz esetén a pénzügyi közvetítővel és a végső kedvezményezettel történő kapcsolattartásra - ideértve a fennálló követelések egyenlegének egyeztetésére irányuló megkereséseket is - a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv által elkészített eljárásrend rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti eljárásrend a pénzügyi eszköz kedvezményezettjével megkötött szerződés részét képezi.

64/D. A felhívás előkészítésének eltérő szabályai

235/E. § A 67. §-tól eltérően a pénzügyi eszközre vonatkozó, ott felsorolt sablonokat, útmutatókat a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv készíti elő.

64/E. A közbeszerzési eljárások ellenőrzésének eltérő szabályai

235/F. § A IV. Fejezet szabályait pénzügyi eszközzel összefüggő ellenőrzések során azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy támogatási szerződés alatt finanszírozási megállapodást is kell érteni, valamint a nemzeti hatóság csak a pénzügyi eszközt végrehajtó szervnél végez ellenőrzést.

64/F. A pénzügyi eszköz finanszírozására szolgáló számla

235/G. § (1) A pénzügyi eszköz finanszírozására a kincstárnál vezetett pénzügyi eszköz elkülönített fizetési (fő)számlát és pénzügyi eszközként megvalósított HET intézkedésenként egy-egy elkülönített fizetési számlát (a továbbiakban együtt: HEE pénzügyi eszköz számla) kell alkalmazni.

(2) A fejezetet irányító szerv vezetője az (1) bekezdésnek megfelelően HEE pénzügyi eszköz számlát nyit a kincstárban.

(3) A fejezetet irányító szerv vezetőjének és a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv vezetőjének van a HEE pénzügyi eszköz számla felett rendelkezési jogosultsága. Ezt a jogot a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv két, a kincstár részére előzetesen bejelentett személy együttes aláírásával gyakorolhatja.

(4) A HEE pénzügyi eszköz számla vezetésének és forgalmának költségét a központi költségvetés terhére kell finanszírozni.

235/H. § (1) A nemzeti hatóság biztosítja, hogy

a) a felhívás keretéből a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv által a finanszírozási megállapodás szerint lehívott összeg a megfelelő HEE pénzügyi eszköz számlán a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv rendelkezésére álljon,

b) a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv pénzforgalmi számláján az e fejezet szerinti feladatok költségeinek finanszírozására szolgáló forrás rendelkezésre álljon.

(2) A nemzeti hatóság az (1) bekezdésben meghatározottak biztosítása érdekében az előirányzat-felhasználási keretszámla terhére teljesít átutalást.

(3) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv pénzforgalmi számlájára az (1) bekezdés b) pontja szerinti, a pénzügyi eszközként megvalósított HET intézkedések végrehajtásával kapcsolatosan a pénzügyi eszközt végrehajtó szervnél és a pénzügyi közvetítőnél felmerülő végrehajtási költségek és díjak finanszírozására szolgáló forrás előlegként kerül kifizetésre a finanszírozási megállapodásban foglaltak szerint. A pénzügyi közvetítők díjazását a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv teljesíti az előleg terhére.

(4) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv a HEE végrehajtási időtartama végén elszámol az előleggel, és a fel nem használt forrást visszautalja a (2) bekezdés szerinti előirányzat-felhasználási keretszámla javára. A HEE végrehajtási időtartamot követően a pénzügyi eszközt végrehajtó szervnél és a pénzügyi közvetítőnél felmerülő végrehajtási költségek és díjak az előirányzat-felhasználási keretszámla javára visszautalt források terhére kerülnek finanszírozásra.

64/G. A támogatás kifizetése

235/I. § (1) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv a pénzügyi eszközre meghatározott összegből a pénzügyi eszközként megvalósított HET intézkedés forrásigényének megfelelő összeget lehívhatja a nemzeti hatóságtól.

(2) Az (1) bekezdés szerinti lehívás kezdeményezése érdekében a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv lehívási értesítést küld a nemzeti hatóság részére.

(3) A lehívási értesítés tartalmazza legalább

a) a lehívási értesítés megnevezést,

b) annak a HEE pénzügyi eszköz számlának a számát, amelyre a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv a forrás jóváírását kéri,

c) a lehívott összeget,

d) a lehívott összeg kifizetésének kért értéknapját,

e) a lehíváshoz kapcsolódó pénzügyi eszközként megvalósított HET intézkedés megjelölését,

f) a nemzeti hatóság pénzügyi eszközként megvalósított HET intézkedést jóváhagyó döntésének számát és keltét,

g) a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv nyilatkozatát arról, hogy a lehívási értesítés napján a finanszírozási megállapodás alapján teljesítendő valamennyi előfeltétel teljesült,

h) a lehívási értesítés keltezését és

i) a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv cégszerű aláírását.

(4) A lehívási értesítéshez csatolni kell a finanszírozási megállapodásban meghatározott mellékleteket.

235/J. § (1) A nemzeti hatóság megvizsgálja, hogy a részére benyújtott lehívási értesítés szabályszerű-e. Ennek keretében a nemzeti hatóság vizsgálja, hogy

a) az adott hónapban lehívott összeg összesen nem haladja meg a havi kifizetési előrejelzésben jelzett összeget, és

b) a megelőző eljárási cselekmények megtörténtek.

(2) Ha a lehívási értesítés szabályszerű, a nemzeti hatóság annak beérkezésétől számított hét napon belül átutalja a HEE pénzügyi eszköz számlára a lehívott összeget.

(3) A nemzeti hatóság a lehívási értesítésben kapott adatokat a monitoring és információs rendszerben rögzíti.

(4) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv a pénzügyi közvetítővel megkötött közvetítői megállapodás, egyéb esetben a pénzügyi eszköz kedvezményezettjével megkötött szerződés révén biztosítja, hogy a HEE pénzügyi eszköz számlán lévő források az utalványozási feladatok elvégzését követően kifizetésre kerüljenek végső kedvezményezettek javára történő kifizetés céljából a pénzügyi közvetítő, egyéb esetben a végső kedvezményezett részére.

235/K. § (1) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv a pénzügyi eszköz kedvezményezettjével megkötött szerződés aláírását, illetve a szerződés ellenőrzését és az utalványozást követően a teljes szerződött összeget átutalja a HEE pénzügyi eszköz számláról a HEE elkülönített számlára. A HEE elkülönített számlát Magyarországon székhellyel vagy fiókteleppel rendelkező pénzügyi intézményben kell vezetni.

(2) A HEE forrás HEE elkülönített számlákon történő elhelyezéséből keletkező kamat és más nyereség - csökkentve azokat a HEE elkülönített számlák fenntartásával felmerülő költségekkel - a HEE pénzügyi eszköz számlát illeti, melyet a HEE céljaival összhangban kell felhasználni.

(3) A pénzügyi eszköz kedvezményezettjével megkötött szerződés alapján a pénzügyi eszköz kedvezményezettje javára a HEE elkülönített számláról el nem utalt, illetve fel nem használt HEE forrást a pénzügyi közvetítő, illetve a pénzügyi eszköz kedvezményezettje köteles a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv rendelkezései szerint a HEE pénzügyi eszköz számla javára visszafizetni.

(4) A (2) és (3) bekezdés szerinti források a 235/W. § rendelkezései szerint, a végső kedvezményezettek által visszafizetett forrásokkal azonosan, a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv által kerülnek újrafelhasználásra.

235/L. § (1) A HEE elkülönített számla a pénzügyi közvetítők bevonásával végrehajtott pénzügyi eszköz formájában megvalósított HET intézkedések esetén a pénzügyi közvetítő által a saját nevére megnyitott elkülönített technikai számla, amely felett a pénzügyi közvetítő csak a pénzügyi eszközt végrehajtó szervvel közösen rendelkezhet.

(2) A HEE elkülönített számláról a pénzügyi közvetítő a pénzügyi eszközt végrehajtó szervvel közös rendelkezése alapján folyósítja a HEE forrást a végső kedvezményezett részére.

(3) A pénzügyi közvetítők bevonásával végrehajtott pénzügyi eszköz formájában megvalósított HET intézkedések esetén a HEE elkülönített számlán rendelkezésre álló HEE forrást az aktív pénzgazdálkodásnak és a hatékony és eredményes pénzgazdálkodás elvének megfelelően kell kezelni.

235/M. § (1) A HEE elkülönített számla a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv által közvetlenül végrehajtott pénzügyi eszköz formájában megvalósított HET intézkedések esetén a végső kedvezményezett által saját nevére megnyitott számla, amely felett a végső kedvezményezett csak a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv jóváhagyásával rendelkezhet.

(2) A pénzügyi eszköz kedvezményezettje a HEE elkülönített számlán rendelkezésre álló forrást a pénzügyi eszköz kedvezményezettjével megkötött szerződés rendelkezései szerint használhatja fel.

64/H. A hitelesítés és ellenőrzés

235/N. § (1) A nemzeti hatóság a pénzügyi lebonyolítás során dokumentumalapú ellenőrzést végez. A dokumentumalapú ellenőrzés keretében a lehívási értesítés és mellékletei vizsgálatát kell elvégezni.

(2) A dokumentumalapú ellenőrzések keretében ellenőrizni kell legalább

a) a felhívásnak a finanszírozási megállapodás szerinti megfelelő előrehaladását, felhasználását, valamint

b) a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv köztartozás-mentességét a monitoring és információs rendszeren keresztül.

(3) A nemzeti hatóság rendszeresen ellenőrzi a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv által ellátott feladatokat a következő szempontok szerint:

a) a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv tevékenysége jogszerű-e, ellenőrzési tevékenysége a nemzeti hatóság által jóváhagyott módszertani útmutatóknak megfelel-e,

b) a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv teljeskörűen eleget tesz-e az adatszolgáltatási kötelezettségének.

(4) A (3) bekezdés szerinti ellenőrzést a nemzeti hatóság utólagosan, mintavételezés alapján végzi el. 235/O. § A helyszíni ellenőrzés során a pénzügyi eszközt végrehajtó szervnél ellenőrizni kell különösen

a) a felhívásnak és a finanszírozási megállapodásnak megfelelő előrehaladását,

b) a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv által benyújtott beszámolók és a felhívás tényleges előrehaladásának összhangját,

c) azt, hogy a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv által a nemzeti hatóság részére teljesített adatszolgáltatás összhangban áll-e a pénzügyi közvetítő által a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv részére teljesített adatszolgáltatással,

d) a jogszabályok, valamint a hatékony és célszerű működés követelményeinek betartását. 64/I. A kifogások kezelésének eltérő szabályai

235/P. § (1) A VI. Fejezet szabályait a pénzügyi eszköz esetén azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy

a) a VI. Fejezet szerinti támogatást igénylőn, végső kedvezményezetten a pénzügyi eszköz kedvezményezettjét, a döntést hozó szerven a pénzügyi eszközt végrehajtó szervet és a pénzügyi közvetítőt, valamint támogatási szerződésen a pénzügyi eszköz kedvezményezettjével megkötött szerződést is kell érteni,

b) az elektronikus kapcsolattartás nem alkalmazható.

(2) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv és a pénzügyi közvetítő gondoskodik arról, hogy a kifogások kezelése eredményeként sem az Európai Unió, sem Magyarország pénzügyi érdekei ne sérüljenek.

64/J. A szabálytalanságok kezelésének eltérő szabályai

235/Q. § (1) A VII. Fejezetet azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy ahol a VII. Fejezet

a) támogatási szerződést vagy támogatási jogviszonyt említ, azon a pénzügyi eszköz kedvezményezettjével megkötött szerződést,

b) nemzeti hatóságot említ, azon a pénzügyi eszközt végrehajtó szervet,

c) támogatási szerződéstől elállást említ, azon a pénzügyi eszköz kedvezményezettjével megkötött szerződéstől történő elállást vagy a szerződés felmondását

kell érteni.

(2) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv és a pénzügyi közvetítő gondoskodik arról, hogy a szabálytalanság eredményeként sem az Európai Unió, sem Magyarország pénzügyi érdekei ne sérüljenek.

235/R. § A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv közreműködik a 220. § szerinti jelentés előkészítésében.

64/K. A követeléskezelés eltérő szabályai

235/S. § A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv a pénzügyi eszközökkel összefüggő követeléseket a nemzeti hatóság által jóváhagyott szabályzat szerint kezeli.

235/T. § (1) A 235/S. § szerinti szabályzatot a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv készíti elő és nyújtja be a nemzeti hatóság részére jóváhagyás céljából. A nemzeti hatóság a jóváhagyásról harminc napon belül dönt.

(2) Ha a nemzeti hatóság a szabályzatot nem hagyja jóvá, tájékoztatja a pénzügyi eszközt végrehajtó szervet azokról a szempontokról, amelyek teljesülése esetén a szabályzatot jóváhagyná.

(3) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv a (2) bekezdés szerinti szempontok alapján a szabályzat tervezetét átdolgozza, és újból benyújtja jóváhagyásra, az (1) bekezdés szerint.

(4) A pénzügyi eszközzel összefüggő követelés részletfizetés útján is visszafizethető. A részletfizetés futamideje nem haladhatja meg a hatvan hónapot. A futamidő alatt kamat nem számítható fel.

64/L. A helyszíni ellenőrzés eltérő szabályai

235/U. § (1) Pénzügyi eszköz tekintetében a helyszíni ellenőrzés szabályait azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a nemzeti hatóság a pénzügyi közvetítőnél és a végső kedvezményezettnél helyszíni ellenőrzést nem végez.

(2) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv e rendelet szerinti források szabályos felhasználásának helyszíni ellenőrzéséről a nemzeti hatóság által jóváhagyott szabályzat szerint gondoskodik.

64/M. Az egyetlen pénzügyi eszköz műveletben kombinált támogatásokra vonatkozó sajátos szabályok

235/V. § Az egyetlen pénzügyieszköz-műveletben kombinált, vissza nem térítendő támogatás esetében mindkét támogatási formára a pénzügyi eszközökre irányadó szabályok alkalmazandók, és azt a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv nyújtja.

64/N. A végső kedvezményezett által visszafizetett források ismételt felhasználása és a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv általi nyilvántartása

235/W. § (1) A végső kedvezményezett által visszafizetett forrás annak befolyása ütemében átruházásra kerül a pénzügyi eszközt végrehajtó szervre újrafelhasználás céljából.

(2) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv az (1) bekezdésben meghatározott forrást a HEE céljaival összhangban jogosult ismételten felhasználni a finanszírozási megállapodásban foglaltak szerint.

(3) A pénzügyi eszközt végrehajtó szerv az (1) bekezdés szerinti forrás (2) bekezdés szerinti felhasználásáról átlátható, elkülönített, cél szerinti felhasználást alátámasztó nyilvántartást köteles vezetni."

48. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 65. alcíme a következő 237/E. §-sal egészül ki:

"237/E. § E rendeletnek a Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve végrehajtásának alapvető szabályairól és felelős intézményeiről szóló 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet módosításáról szóló 213/2024. (VII. 29.) Korm. rendelettel [a továbbiakban: 213/2024. (VII. 29.) Korm. rendelet] megállapított 12/A-12/C. §-át és 235/B-235/W. §-át a 213/2024. (VII. 29.) Korm. rendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárásokban is alkalmazni kell."

49. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

50. § A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet

1. 2. § 18. pontjában a "személy." szövegrész helyébe a "személy, valamint a pénzügyi eszköz kedvezményezettje." szöveg,

2. 9. § (2) bekezdés d) pontjában a "megkötött szerződések" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződések" szöveg,

3. 9. § (2) bekezdés n) pontjában az "ellátásáról." szövegrész helyébe az "ellátásáról, valamint" szöveg,

4. 13. § (1) bekezdés a) pontjában a "végrehajtásához szükséges" szövegrész helyébe a "végrehajtására vonatkozó" szöveg,

5. 18. § (2) bekezdésében a "lebonyolító szerv általi" szövegrész helyébe a "lebonyolító szerv és a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv általi" szöveg,

6. 21. §-ában a "lebonyolító szerv és továbbadott támogatást nyújtó szerv gondoskodik" szövegrész helyébe a "lebonyolító szerv, kiválasztása esetén a támogatást kihelyező szerv és a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv gondoskodik" szöveg,

7. 24. § (2) bekezdésében, 26. § (3) bekezdésében és 27. § (2) bekezdésében az "a)-f)" szövegrész helyébe az "a)-g)" szöveg,

8. 28. § (1) bekezdésében a "részt vett." szövegrész helyébe a "részt vett, vagy abban szakértőként közreműködött." szöveg,

9. 82. § (3) bekezdésében az "a támogatási szerződés megkötését követő harminc napon belül" szövegrész helyébe az "a támogató által meghatározott határidőben" szöveg,

10. 84. § (7) bekezdésében a "kötött szerződés" szövegrész helyébe a "kötött támogatási szerződés" szöveg,

11. 84. § (9) bekezdésében a "hiánypótlásra és tisztázó kérdés megválaszolására" szövegrész helyébe a "hiánypótlásra, a tisztázó kérdés megválaszolására és a kifogás elbírálására" szöveg,

12. 86. § (3) bekezdésében az "(1)-(2)" szövegrész helyébe az "(1)-(2a)" szöveg,

13. 92. § (1) bekezdésében a "megkötött szerződés" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződés" szöveg,

14. 92. § (4) bekezdésében a "kötött szerződést" szövegrész helyébe a "kötött szállítói szerződést" szöveg,

15. 92. § (5) bekezdésében a "szolgáló szerződés" szövegrész helyébe a "szolgáló szállítói szerződés" szöveg,

16. 92. § (6) bekezdésében a "megkötött szerződés" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződés" szöveg,

17. 94. § (5) bekezdésében az "a szerződésmódosítás" szövegrész helyébe az "a szállítói szerződés módosítása" szöveg,

18. 30/A. alcím címében a "megkötött szerződések" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződések" szöveg,

19. 101/A. § (1) bekezdésében a "megkötött szerződést" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződést" szöveg,

20. 101/A. § (2) bekezdésében az "a szerződés" szövegrész helyébe az "a szállítói szerződés" szöveg, a "megkötött szerződés" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződés" szöveg,

21. 111. § (5) bekezdésében a "kedvezményezettet" szövegrész helyébe a "végső kedvezményezettet" szöveg, az "irányító" szövegrész helyébe a "nemzeti" szöveg,

22. 112. § (4) bekezdésében az "eredményeként a szerződés" szövegrész helyébe az "eredményeként a szállítói szerződés" szöveg,

23. 31/A. alcím címében a "megkötött szerződések" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződések" szöveg,

24. 115/A. § (1) bekezdésében a "megkötött szerződést" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződést" szöveg,

25. 115/A. § (2) bekezdésében az "a szerződés" szövegrész helyébe az "a szállítói szerződés" szöveg, a "megkötött szerződés" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződés" szöveg,

26. 32. alcím címében a "megkötött szerződés" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződés" szöveg,

27. 116. § (1) bekezdésében a "megkötött szerződés" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződés" szöveg,

28. 116. § (4) bekezdésében az "a szerződésmódosítás" szövegrész helyébe az "a szállítói szerződés módosítása" szöveg,

29. 117. § (1) bekezdésében a "megkötött szerződés" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződés" szöveg,

30. 117. § (2) bekezdésében a "szerződésmódosítás" szövegrész helyébe a "szállítói szerződés módosítása" szöveg,

31. 118. § (2) bekezdésében a "szerződés" szövegrész helyébe a "szállítói szerződés" szöveg,

32. 119. § (2) bekezdésében a "szerződésmódosítással" szövegrész helyébe a "szállítói szerződés módosításával" szöveg,

33. 120. §-ában a "szerződésmódosítás" szövegrész helyébe a "szállítói szerződés módosítása" szöveg,

34. 121. § (1) bekezdésében a "megkötött szerződés" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződés" szöveg, az "a szerződésmódosítás" szövegrész helyébe az "a szállítói szerződés módosítása" szöveg,

35. 123. § (4) bekezdésében a "szerződésmódosítás" szövegrész helyébe a "szállítói szerződés módosítása" szöveg,

36. 123. § (6) bekezdésében a "szerződésmódosítást" szövegrész helyébe a "szállítói szerződés módosítását" szöveg,

37. 124. § (1) bekezdésében a "szerződésmódosítás" szövegrész helyébe a "szállítói szerződés módosítása" szöveg,

38. 125. § (1) bekezdésében a "szerződésmódosítással" szövegrész helyébe a "szállítói szerződés módosításával" szöveg,

39. 126. § (3) bekezdésében a "szerinti szerződésmódosításról" szövegrész helyébe a "szerinti szállítói szerződés módosításáról" szöveg,

40. 128. § (3) bekezdésében a "megkötött szerződések" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződés" szöveg,

41. 140. § (2) bekezdés a) pontjában a "megkötött szerződésben" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződésben" szöveg,

42. 149. § (3) bekezdésében a "támogatási összeg" szövegrész helyébe a "támogatási összeg utófinanszírozott kiadásainak a" szöveg,

43. 158. § (1) bekezdésében és 161. § (1) bekezdés a) pontjában a "közötti szerződés" szövegrész helyébe a "közötti szállítói szerződés" szöveg,

44. 158. § (2) bekezdésében a "közötti szerződésben" szövegrész helyébe a "közötti szállítói szerződésben" szöveg,

45. 159. §-ában a "kötött szerződésben" szövegrész helyébe a "kötött szállítói szerződésben" szöveg, a "részére a szerződés" szövegrész helyébe a "részére a szállítói szerződés" szöveg,

46. 160. § (2) bekezdésében az "aláírt szerződés" szövegrész helyébe az "aláírt szállítói szerződés" szöveg,

47. 166. § (4) bekezdésében az "irányító" szövegrész helyébe a "nemzeti" szöveg,

48. 170. § (1) bekezdésében a "vállalkozási" szövegrész helyébe a "szállítói" szöveg,

49. 172. § (8) bekezdésében a "kérelemben" szövegrész helyébe az "igénylésben" szöveg,

50. 179. § (3) bekezdésében a "szerződéstől" szövegrész helyébe a "támogatási szerződéstől" szöveg,

51. 179. § (6) bekezdésében az "(5) bekezdés" szövegrész helyébe az "(5) bekezdés b) pontja" szöveg,

52. 179. § (6) bekezdésében, 188/D. § (2) bekezdésében, 188/E. § (1) bekezdés a) pont ad) alpontjában a "kérelem" szövegrész helyébe az "igénylés" szöveg,

53. 188/E. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontjában a "szerződésmódosítás" szövegrész helyébe a "támogatási szerződés módosítása" szöveg,

54. 196. § (2) bekezdésében a "kijelölése esetén" szövegrész helyébe a "kijelölése vagy támogatást kihelyező szerv kiválasztása esetén" szöveg,

55. 201. § (3) bekezdésében a "hatóság vagy" szövegrész helyébe a "hatóság, nemzeti hatóság vagy" szöveg,

56. 222. § (2) bekezdés j) pontjában a "felbontása" szövegrész helyébe a "megszüntetése" szöveg,

57. 222. § (5) bekezdésében az "érintett szerződés" szövegrész helyébe az "érintett támogatási szerződés" szöveg,

58. 230. § (1) bekezdésében az "a lebonyolító szerv - és" szövegrész helyébe az "a lebonyolító szerv, a támogatást kihelyező szerv, a pénzügyi eszközt végrehajtó szerv - és" szöveg,

59. 235. § (2) bekezdés a) pontjában a "szerződések" szövegrész helyébe a "támogatási szerződések" szöveg,

60. 237/B. §-ában a "megkötött szerződések" szövegrész helyébe a "megkötött szállítói szerződések" szöveg,

61. 239. § b) pontjában a "2013. december 18-i 1407/2013/EU" szövegrész helyébe a "2023. december 13-i (EU) 2023/2831" szöveg

lép.

51. § Hatályát veszti a 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet

a) 15. § (1) bekezdésében az "a helyi és regionális hatóságokkal," szövegrész,

b) 82. § (1) bekezdése,

c) 140. § (2) bekezdés c) pontjában a "vagy" szövegrész,

d) 222. § (1) bekezdése,

e) 235. § (7) bekezdése,

f) 235. § (13) bekezdésében az "A szabálytalansági eljárást a nemzeti hatóság folytatja le a VII. fejezetben foglalt szabályok szerint." szövegrész.

52. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 213/2024. (VII. 29.) Korm. rendelethez

A 373/2022. (IX. 30.) Korm. rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat 11. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(ABCDE
1.Programterület neveA Kormány európai uniós
források felhasználásával
kapcsolatos nemzeti
hatósági feladatok
ellátására kijelölt tagja
által vezetett minisztérium
A Kormány európai uniós
források felhasználásával
kapcsolatos nemzeti
hatósági feladatok
ellátására kijelölt tagja
Szakpolitikai felelősLebonyolító szerv)
11.Magyarország
REPowerEU terve
Közigazgatási és
Területfejlesztési
Minisztérium
közigazgatási és
területfejlesztési
miniszter
Energiaügyi
Minisztérium,
Építési és
Közlekedési
Minisztérium
Miniszterelnöki
Kabinetiroda,
Közigazgatási és
Területfejlesztési
Minisztérium

Tartalomjegyzék