Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

2024. évi LI. törvény

egyes törvényeknek az igazságügyi szakértőkkel és a szakértői bizonyítással összefüggő módosításáról

[1] A törvény célja a polgári és büntető peres eljárások során az igazságügyi szakértők számának csökkenése miatt az igazságügyi szakértőkkel kapcsolatos jogi környezet módosítása és egyszerűsítése, amelyek vonzóbbá teszik a szakértői pályát, és a megfelelő szaktudással és szakmai tapasztalattal rendelkező személyeket az igazságügyi szakértői névjegyzék irányába terelik.

[2] Az igazságügyi szakértőket érintő módosítások a jövőben is biztosítják, hogy kizárólag a legfelkészültebb szakemberek végezhessenek szakértői tevékenységet és csak magas színvonalú szakvélemények készüljenek a jogalkalmazó szervek számára.

[3] Az igazságügyi szakértőkről szóló 2016. évi XXIX. törvény módosításával azok a személyek, akik az egyes ágazati szakértői jegyzékbe szakértőként be vannak jegyezve, kérelemre - a képesítési feltételek névjegyzéket vezető hatóság általi vizsgálata nélkül - az igazságügyi szakértői névjegyzékbe is bejegyzésre kerülhetnek, jelentősen egyszerűsítve az eddigi szabályozáson.

[4] Kibővítésre kerülnek a kirendelhető szakértők egyrészt a költségvetési szervként működő tudományos kutatási tevékenységet végző kutatóintézetekkel, másrészt a hazánkban államilag elfogadott képesítést adó egyetemekkel, doktori iskolákkal mint eseti szakértőkkel.

[5] A szakértői tevékenységgel kapcsolatos számos adminisztratív korlátozás egyszerűsítésre kerül, így a kötelező gyakorlati idő 2 évre csökken, negyedéves helyett éves adatszolgáltatás kerül bevezetésre, valamint kötelezővé válik a szakértők esetében is elektronikus kapcsolattartás.

[6] Az igazságügyi szakértők képzésének erősítése és hatékonyabbá tétele érdekében a jövőben a képzési feladatokat az Igazságügyi Szolgálatok Jogakadémiája végzi.

[7] Az igazságügyi szakértői pálya vonzóbbá tétele, a megfelelő szaktudással és szakmai tapasztalattal rendelkező személyeknek az igazságügyi szakértői névjegyzékbe történő felvétele érdekében az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:

1. Az igazságügyi alkalmazottak szolgálati jogviszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény módosítása

1. § (1) Az igazságügyi alkalmazottak szolgálati jogviszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény (a továbbiakban: Iasz.) 1. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) E törvény hatálya alá tartozó

a) igazságügyi szakértő szolgálati viszonyára az igazságügyi szakértőkről szóló 2016. évi XXIX. törvénynek (a továbbiakban: Szaktv.) és az igazságügyi szakértőkről szóló jogszabályoknak a rendelkezéseit,

b) szakértő gyakornok szolgálati viszonyára a Szaktv. 8. § (2) bekezdését, 17. § (3) bekezdését, valamint a 47. § (5) bekezdését,

c) végrehajtási ügyintéző szolgálati viszonyára a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvénynek a rendelkezéseit

is alkalmazni kell."

(2) Az Iasz. 5. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Szakértő gyakornok az, aki a Szaktv. 5. § (2) bekezdésében foglaltaknak - a b) pont bb) alpont és d) pont kivételével - megfelel, és vele szemben a Szaktv. 5. § (3) bekezdésében meghatározott kizáró okok nem állnak fenn."

2. § Az Iasz.

a) 2. § (2) bekezdés c) pontjában, 5. § (2) bekezdésében, 13. § (5) bekezdésében, 100. § (4) bekezdés b) pontjában, 103. § (1) bekezdésében, 105. § (2) bekezdés b) pontjában, 113. § (1) bekezdésében, 4. melléklet címében a "szakértőjelölt" szövegrész helyébe a "szakértő gyakornok" szöveg,

b) 13. § (4) bekezdésében a "Szakértőjelöltnek" szövegrész helyébe a "Szakértő gyakornoknak" szöveg,

c) 13. § (7) bekezdés c) pontjában a "szakértőjelöltje" szövegrész helyébe a "szakértő gyakornoka" szöveg,

d) 98. § (1) bekezdésében a "szakértőjelöltet" szövegrész helyébe a "szakértő gyakornokot" szöveg, valamint a "szakértőjelölt" szövegrész helyébe a "szakértő gyakornok" szöveg,

e) 105. § (1) bekezdésében a "szakértőjelöltet" szövegrész helyébe a "szakértő gyakornokot" szöveg,

f) a 4. melléklet 2. pontjában a "Szakértőjelölt" szövegrész helyébe a "Szakértő gyakornok" szöveg

lép.

2. Az egyes közjegyzői nemperes eljárásokról szóló 2008. évi XLV. törvény módosítása

3. § Az egyes közjegyzői nemperes eljárásokról szóló 2008. évi XLV. törvény 27. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A közjegyző a végzés jogerőre emelkedését követően intézkedik a szakértői díjnak a szakértő, a szakértő által felszámított és a fél által megelőlegezett képzési hozzájárulásnak - a képzési hozzájárulás mértékét, bevallásának és megfizetésének részletes szabályairól szóló jogszabályban meghatározottak szerint - a névjegyzéket vezető hatóság részére történő kifizetése iránt. A szakértő a szakértői díj megfizetéséről, a névjegyzéket vezető hatóság a képzési hozzájárulás megfizetéséről a számlát a kérelmező nevére állítja ki."

3. A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény módosítása

4. § A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 2. alcíme a következő 5/A. §-sal egészül ki:

"5/A. §Az1. mellékletben meghatározott, Magyarországon államilag elismert felsőoktatási intézmény az igazságügyi szakértőkről szóló 2016. évi XXIX. törvény 2. § 8. pontjában meghatározott szervek eljárásában eseti szakértőként kirendelhető."

4. Az építmények tervezésével és kivitelezésével kapcsolatos egyes viták rendezésében közreműködő szervezetről, és egyes törvényeknek az építésügyi lánctartozások megakadályozásával, valamint a késedelmes fizetésekkel összefüggő módosításáról szóló 2013. évi XXXIV. törvény módosítása

5. § (1) Az építmények tervezésével és kivitelezésével kapcsolatos egyes viták rendezésében közreműködő szervezetről, és egyes törvényeknek az építésügyi lánctartozások megakadályozásával, valamint a késedelmes fizetésekkel összefüggő módosításáról szóló 2013. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban: Tszszt.) 1. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv az igazságügyi szakértőkről szóló 2016. évi XXIX. törvény (a továbbiakban: Szaktv.) 2. § 8. pontjában meghatározott szervek eljárásában a tevékenységi körébe eső szakterületekhez tartozó szakkérdésben szakértőként kirendelhető. A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv csak olyan kirendelést fogadhat el, amely az (1)-(3) bekezdésében foglalt kötelezettségeinek teljesítését nem veszélyezteti. A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv nem járhat el szakértőként a szakvéleményére alapított perben."

(2) A Tszszt. 6. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A szakvélemény - a jogszabályban a szakértői vélemény tartalmára vonatkozó előírások szerint - a következő kérdések tárgyában készül:)

"b) az a) pont szerinti munkák közül a teljes bizonyossággal megállapíthatóan teljesített munkák mennyiségének és a szerződésben meghatározott, az alapvető követelmények teljesülését szolgáló minőségének meghatározása,"

6. § A Tszszt.

a) 3. § (2) bekezdés b) pontjában az "igazságügyi szakértők és az építési műszaki ellenőrök" szövegrész helyébe az "igazságügyi szakértők vagy az építési műszaki ellenőrök" szöveg,

b) 5. § (5) bekezdésében az "az erre kijelölt helyettese" szövegrész helyébe az "a vezető helyettes" szöveg

lép.

5. A tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény módosítása

7. § A tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény 42/H. §-a a következő (2b) bekezdéssel egészül ki:

"(2b) A kutatóhelyek az igazságügyi szakértőkről szóló 2016. évi XXIX. törvény 2. § 8. pontjában meghatározott szervek eljárásában szakértő szervezetként kirendelhetők."

6. Az igazságügyi szakértőkről szóló 2016. évi XXIX. törvény módosítása

8. § (1) Az igazságügyi szakértőkről szóló 2016. évi XXIX. törvény (a továbbiakban: Szaktv.) 4. § (1) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Igazságügyi szakértői tevékenységet - a (4) bekezdésben foglalt kivétellel - az erre feljogosított)

"e) állami szerv, intézmény, intézet, költségvetési kutatóhely, szervezet, valamint Magyar Mérnöki Kamara, Magyar Építész Kamara (a továbbiakban együtt: szervezet),"

([az a)-f) pontban meghatározottak a továbbiakban együtt: szakértő] végezhet.)

(2) A Szaktv. 4. §-a a következő (4c) és (4d) bekezdéssel egészül ki:

"(4c) Eseti szakértőként kirendelhető a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 1. mellékletében meghatározott, Magyarországon államilag elismert felsőoktatási intézmény, valamint jogszabály szerint nyilvántartásba vett doktori iskola (a továbbiakban együtt: felsőoktatási intézmény). A felsőoktatási intézmény azon, az igazságügyi szakértői szakterületekről, valamint az azokhoz kapcsolódó képesítési és egyéb szakmai feltételekről szóló rendeletben megjelölt szakterületen jogosult véleményt adni, amelyre vonatkozó képesítési feltételeket biztosító képzés a felsőoktatási intézményben folyamatban van vagy az Oktatási Hivatal által működtetett, jogszabályban meghatározott honlapon meghirdetésre került.

(4d) A (4c) bekezdés szerint kirendelt felsőoktatási intézmény nevében a szakvéleményt a felsőoktatási intézmény vezetője által kijelölt, a szakterületen egyetemi doktori vagy tudományos fokozattal és a szakterületen szakmai jártassággal rendelkező alkalmazott adja."

(3) A Szaktv. 3. alcíme a következő 4/A. §-sal egészül ki:

"4/A. § Az igazságügyi szakértői névjegyzéket vezető hatóság a honlapján közzéteszi a 4. § (1) bekezdés e) pontja szerinti szervezeteket."

(4) A Szaktv. 5. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A névjegyzékbe az vehető fel, aki)

"b) a kérelmében megjelölt szakterületen

ba) az igazságügyi szakértői tevékenység folytatásához meghatározott vagy azzal egyenértékű képesítéssel és

bb) - ha jogszabály eltérően nem rendelkezik - a képesítés megszerzésétől számított, legalább kétéves szakirányú szakmai gyakorlattal, vagy az adott szakterületen egyetemi doktori vagy tudományos fokozattal rendelkezik,"

(5) A Szaktv. 5. §-a a következő (2a)-(2c) bekezdéssel egészül ki:

"(2a) A névjegyzéket vezető hatóság kérelemre névjegyzékbe veszi a jogszabályban meghatározott

a) tűzvédelmi,

b) munkabiztonsági,

c) agrárgazdasági és agrárvidék-fejlesztési,

d) közlekedési,

e) ipari,

f) környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi és tájvédelmi,

g) építésügyi műszaki,

h) településrendezési,

i) műemléki

szakértői névjegyzékbe az igazságügyi szakterületnek megfelelő szakterületen érvényesen bejegyzett (a továbbiakban: ágazati szakértői jogosultság) szakértőt.

(2b) A (2a) bekezdés szerinti kérelmező nyilatkozik arról, hogy ágazati szakértői jogosultsággal rendelkezik. A névjegyzéket vezető hatóság az e törvényben, valamint az egyes szakterületekhez kapcsolódó képesítési és egyéb szakmai feltételeket meghatározó miniszteri rendeletben foglalt képzési követelményeket nem vizsgálja.

(2c) A névjegyzéket vezető hatóság a kérelmező (2a) bekezdés szerinti ágazati szakértői jogosultságát hivatalból ellenőrzi az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 36. § (2) bekezdésében foglaltak szerint."

(6) A Szaktv. 8. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A megszerzett szakmai gyakorlati idő szakirányú jellegét a névjegyzékbe történő felvételét kérő személy hatósági bizonyítvánnyal igazolja. A hatósági bizonyítvány a kiállításától számított egy éven belül használható fel."

(7) A Szaktv. 16. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az igazságügyi szakértő köteles a szakértői tevékenysége gyakorlásához szükséges rendszeres, a miniszter által szervezett, jogszabályban előírt szakmai továbbképzéseken részt venni, és a miniszter rendeletében előírt képzési kötelezettség teljesítését kreditpontokkal igazolni."

(8) A Szaktv. 8. alcíme a következő 16/A. §-sal egészül ki:

"16/A. § Az igazságügyi szakértőnek, valamint az igazságügyi szakértői névjegyzékbe való felvétel iránti kérelmet benyújtónak a miniszter által szervezett képzés, oktatás és vizsga tekintetében történő kapcsolattartására a 44. § (2) bekezdésben foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni."

(9) A Szaktv. IV. Fejezete a következő 18/A. alcímmel egészül ki:

"18/A. Költségvetési kutatóhely

38/A. § (1) A költségvetési kutatóhely az alaptevékenységén kívül igazságügyi szakértői tevékenységet végezhet.

(2) A költségvetési kutatóhely azon a szakterületen, amelyeken a Kormány rendeletében foglaltak szerint szakvélemény adására jogosult, a rendelkezésére álló erőforrások, kapacitások függvényében köteles a kirendelésnek eleget tenni.

(3) A költségvetési kutatóhely nevében eljárni jogosult személyek kijelölésére, kizárására és eljárására, valamint a szakvélemény előterjesztésére a 34. §-ban foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni."

(10) A Szaktv. 44. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A szakértő - ha törvény eltérően nem rendelkezik - elektronikus úton történő kapcsolattartásra köteles, és a szakvéleményét, valamint egyéb beadványait a Dáptv.-ben és végrehajtási rendeleteiben meghatározott módon, elektronikusan kézbesíti a hatóságnak és a hatóság is valamennyi hatósági iratot elektronikusan kézbesíti a részére."

(11) A Szaktv. 47. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A szakértő a szakvéleményt - a kirendelésben foglaltaknak megfelelően - írásban vagy szóban terjeszti elő. A szakvélemény írásban történő előterjesztése esetén - ha törvény eltérően nem rendelkezik - a 44. § (2) bekezdésben foglaltaknak megfelelően elektronikus kapcsolattartás keretében kézbesíti a hatóság részére."

(12) A Szaktv. 47. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) Szakkonzultáns vagy segédszemélyzet igénybevétele esetén a szakvéleményben a hatóságot erről tájékoztatni kell, továbbá fel kell tüntetni, hogy a szakkonzultáns milyen szakkérdésben nyilvánított véleményt."

(13) A Szaktv. 23. alcíme helyébe a következő alcím lép:

"23. Képzési hozzájárulás

51. § (1) A névjegyzéket vezető hatóságot az igazságügyi szakértői működéssel kapcsolatos feladatainak ellátása, az ezzel összefüggő igazgatási és nyilvántartási tevékenységének végzése, a szakértők továbbképzése, továbbá jogszabály által a hatáskörébe utalt, egyéb feladatok ellátása érdekében a szakértő által készített szakvélemény elkészítése után járó képzési hozzájárulás illeti meg. E § rendelkezéseit az eseti szakértő eljárására is alkalmazni kell.

(2) A szakértő díjjegyzékében feltüntetett képzési hozzájárulást a névjegyzéket vezető hatóság részére kell megfizetni. A kirendelő szerv köteles a névjegyzéket vezető hatóságnak jelezni, ha részére a képzési hozzájárulást nem fizették meg. A képzési hozzájárulás nem része a szakértő bevételének, azt a kirendelő szerv átutalja a névjegyzéket vezető hatóság részére.

(3) Amennyiben a kirendelő szerv a képzési hozzájárulást nem utalja át a névjegyzéket vezető hatóságnak, a tartozás adók módjára behajtandó köztartozásnak minősül.

(4) A képzési hozzájárulás mértékét, bevallásának és megfizetésének részletes szabályait a miniszter rendeletben határozza meg."

(14) A Szaktv. 56. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A hatóság az ügy érdemében hozott döntés másolati példányát elektronikus úton küldi meg a szakértő részére."

(15) A Szaktv. VI. Fejezet címe helyébe a következő cím lép:

"VI. FEJEZET

A SZAKKONZULTÁNS ÉS A SEGÉDSZEMÉLYZET"

(16) A Szaktv. 65. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Kamara tagjának kötelessége, hogy)

"c) részt vegyen a miniszter által szervezett - jogszabályban előírt - szakmai képzéseken."

(17) A Szaktv. 69. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A Kamara az igazságügyi szakértő kamarai tagságát felfüggeszti, ha"

(18) A Szaktv. 69. § (1a) bekezdés nyitó szövegrésze helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1a) A névjegyzéket vezető hatóság az igazságügyi szakértőt 6 hónapra eltiltja a tevékenység végzésétől és egyúttal az eltiltás idejére kezdeményezi a Kamaránál a kamarai tagságának felfüggesztését, ha az igazságügyi szakértő"

(19) A Szaktv. 69. § (1a) bekezdés b) és c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A névjegyzéket vezető hatóság az igazságügyi szakértőt 6 hónapra eltiltja a tevékenység végzésétől és egyúttal az eltiltás idejére kezdeményezi a Kamaránál a kamarai tagságának felfüggesztését, ha az igazságügyi szakértő)

"b) az éves statisztikai adatszolgáltatást elmulasztja, és annak felhívásra, a jogkövetkezményekre történő írásbeli figyelmeztetés után sem tesz eleget,

c) a Dáptv. szerinti hivatalos elérhetőségének bejelentését elmulasztja, és annak felhívásra, a jogkövetkezményekre történő írásbeli figyelmeztetés után sem tesz eleget,"

(20) A Szaktv. 76. § (1) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az elnökség)

"g) előkészíti és elfogadja a módszertani levél kiadásának részletes szabályairól szóló szabályzatot,"

(21) A Szaktv. 139. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép és a 139. § (2) bekezdése a következő b) ponttal egészül ki:

(Felhatalmazást kap a miniszter, hogy)

"a) az igazságügyi szakértői szakterületeket, az igazságügyi szakértők szakterületének besorolását és a szakterületekhez kapcsolódó képesítési és egyéb szakmai feltételeket, a képesítés egyenértékűségére vonatkozó feltételeket, az egyes szakterületek esetében a névjegyzékbe vételi eljárás során figyelembe vehető kötelező szakmai gyakorlat időtartamára, tudományos fokozatra, képesítésre és ágazati szakértői jogosultságra, ezek igazolására, valamint a névjegyzékbe bejegyzett igazságügyi szakértő esetében a feltételek alóli mentesülésre vonatkozó feltételeket,

b) az igazságügyi szakértők szakértői munkával összefüggő rendszeres szakmai továbbképzés szervezésére, a szakmai továbbképzés lebonyolítására, és az előírt képzési kötelezettség teljesítésének kreditpontokkal történő igazolására vonatkozó szabályokat,"

(rendeletben határozza meg.)

(22) A Szaktv. 139. § (2) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Felhatalmazást kap a miniszter, hogy)

"e) a képzési hozzájárulás mértékét, bevallásának és megfizetésének részletes szabályait,"

(rendeletben határozza meg.)

(23) A Szaktv. 81. alcíme a következő 159/D. §-sal egészül ki:

"159/D. § (1) Az egyes törvényeknek az igazságügyi szakértőkkel és a szakértői bizonyítással összefüggő módosításáról szóló 2024. évi LI. törvénnyel (a továbbiakban: Mód2. tv.) megállapított 44. § (2) bekezdését, 47. § (2) bekezdését, 56. § (2) bekezdését, valamint az 1. melléklet 1.21. pontját a Mód2. tv. hatálybalépését követő igazságügyi szakértői kirendelésekre kell alkalmazni.

(2) 2025. január 1. napján a névjegyzékben szereplő természetes személy igazságügyi szakértő, aki a Dáptv. szerinti hivatalos elérhetőségét nem jelentette be, a Mód2. tv.-vel megállapított 44. § (2) bekezdése alapján a névjegyzéket vezető hatóság részére 2025. február 1. napjáig köteles bejelenteni a Dáptv. szerinti hivatalos elérhetőségét.

(3) Akit a Kamara 2025. január 1. napjáig szakértőjelöltként nyilvántartásba vett a Mód2. tv. hatálybalépéséig teljesített szakértőjelölti ideje a Mód2. tv.-vel megállapított 5. § (2) bekezdés b) pont bb) alpontja szerinti gyakorlati időbe beleszámít.

(4) Akit a Kamara 2025. január 1. napjáig szakértőjelöltként nyilvántartásba vett, és a Mód2. tv. hatálybalépésének napján kétéves szakértőjelölti idővel rendelkezik, a Mód2. tv.-vel megállapított 5. § (2) bekezdés b) pont bb) alpontjában foglalt két év gyakorlati időt teljesítettnek kell tekinteni és kérelmére azon szakterületre, amelyen a jelölti idejét töltötte, névjegyzékbe kell venni."

9. § A Szaktv.

a) 4. § (4b) bekezdés d) pontjában a "tíz" szövegrész helyébe az "öt" szöveg,

b) 43. § (2) bekezdésében a "negyedévente" szövegrész helyébe az "évente" szöveg

c) 49. § (1) bekezdésében, 49. § (2) bekezdés b) pontjában valamint a 139. § (2) bekezdés d) pontjában a "költségátalány" szövegrész helyébe a "képzési hozzájárulás" szöveg

lép.

10. § Hatályát veszti a Szaktv.

1. 1. § b) pontjában "a szakértőjelöltekre," szövegrész,

2. 5. § (2) bekezdés c) pontja,

3. 8. § (1) és (3) bekezdése,

4. 12. §-ában a " , c)" szövegrész,

5. 13. § (6) bekezdése,

6. 17. § (3) bekezdés g) pontjában az " , illetve szakértőjelölt" szövegrész,

7. 27. alcíme,

8. 61. § (1) bekezdés b) pontja

9. 62. § (1) bekezdés e) pontja,

10. 62. § (1) bekezdés h) pontja,

11. 62. § (2) bekezdésében a " , valamint a szakértőjelöltek 3. melléklet szerinti személyes adatait" szövegrész,

12. 63. § (1) bekezdés a) és b) pontja,

13. 139. § (2) bekezdés k) pontjában "és szakértőjelölti" szövegrész,

14. 139. § (2) bekezdés m) pontjában az "és a szakértőjelölti igazolvány kiállítása iránti eljárás" szövegrész,

15. 1. melléklet 1.21. pontjában " , ha a szakértő elektronikus kapcsolattartásra köteles vagy azt vállalja" szövegrész,

16. 2. melléklet 6. pontja, valamint

17. 3. melléklete.

7. A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény módosítása

11. § (1) A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Pp.) 300. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A szakértői testület által létrehozott bizottság tagjára a kirendelt szakértőre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni azzal, hogy a tárgyalásra a szakvélemény előterjesztésekor a bizottság által megjelölt bizottsági tag vagy bizottság képviselője idézhető."

(2) A Pp. 301. § (1) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Szakértőként nem járhat el,)

"c) aki olyan állami szerv, intézmény, intézet, költségvetési kutatóhely és szervezet (a továbbiakban együtt: szervezet), vagy gazdasági társaságnak vagy szolgáltatónak tagja, alkalmazottja, amely az ügyben szakértőként már korábban eljárt."

(3) A Pp. 301. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) Szakértőként nem lehet alkalmazni azt a szervezetet, gazdasági társaságot vagy szolgáltatót, amelynek tagjával vagy vezető tisztségviselőjével szemben a 12. § a)-c) vagy e) pontjában, illetve vezető tisztségviselőjével szemben a 12. § f) pontjában meghatározott kizáró ok áll fenn és azt a szakértői intézményt, intézetet, testületet, szervet vagy szervezetet sem, amelynek vezetőjével, elnökével szemben a 12. § a)-c), e) vagy f) pontjában meghatározott kizáró ok áll fenn."

(4) A Pp. 609. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"609. § [Elektronikus kapcsolattartás a szakértővel]

(1) A szakértő, a szakértői tevékenységet végző szerv a szakvéleményét és egyéb beadványait a Dáptv.-ben és végrehajtási rendeleteiben meghatározott módon, elektronikusan kézbesíti a bíróságnak, és a bíróság is valamennyi bírósági iratot elektronikusan kézbesíti a részére.

(2) A bíróság a szakértő, a szakértői tevékenységet végző szerv indokolt kérelmére - a 613. § (3) bekezdésében meghatározott okból, kivételesen - elektronikus kapcsolattartás esetén is engedélyt adhat a szakvélemény vagy egy részének papíralapú benyújtására.

(3) A szakértő, a szakértői tevékenységet végző szerv a (2) bekezdés szerinti kérelmet legkésőbb a szakvélemény előterjesztésére rendelt határidő lejárta előtt nyolc nappal nyújthatja be.

(4) A bíróság papíralapon vagy adathordozón bocsátja rendelkezésre a szakértő, a szakértői tevékenységet végző szerv részére a bírósági irat mellékletét, ha az adathordozó jellegéből adódóan a digitalizálás lehetetlen, vagy ha a papíralapú okirat valódisága vitás, vagy annak papíralapú megtekintése egyéb okból szükséges. Ha a bíróság által elektronikus úton megküldött bírósági irathoz e bekezdés szerinti melléklet kapcsolódik, a határidőt a melléklet átvételétől kell számítani.

(5) A bíróság felhívhatja a (2) bekezdés alapján a szakvélemény (vagy egy részének) papíralapú benyújtására feljogosított szakértőt, a szakértői tevékenységet végző szervet, hogy a szakvéleményt adathordozón is nyújtsa be, ha azt elektronikus kapcsolattartással eljáró fél részére kell kézbesítenie. A szakértő, a szakértői tevékenységet végző szerv felel azért, hogy a papíralapú szakvélemény tartalma megegyező legyen az adathordozón benyújtott dokumentum tartalmával.

(6) A bíróság elektronikus kapcsolattartás esetén is felhívhatja a szakértőt, a szakértői tevékenységet végző szervet a szakvélemény (vagy egy részének) papíralapú benyújtására."

(5) A Pp. 630. §-a a következő (17) bekezdéssel egészül ki:

"(17) Ha e törvénynek a 2024. december 31. napján hatályos szabályai szerint a bíróság a folyamatban levő ügyben papíralapon tartotta a kapcsolatot a szakértővel, és a szakértő az igazságügyi szakértőkről szóló törvény alapján 2025. január 1. napját követően hatályos szabályai szerint köteles elektronikus úton kapcsolatot tartani, akkor a bíróság a szakértővel a folyamatban levő ügyben továbbra is papíralapon tartja a kapcsolatot, kivéve ha a szakértő a folyamatban levő ügyben 2025. január 1. napját követően szakvéleményét vagy egyéb beadványát elektronikus úton teszi meg a bírósághoz."

12. § Hatályát veszti Pp. 315. § (2) bekezdése.

8. A büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény módosítása

13. § Hatályát veszti a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény 150. § (4) bekezdése.

9. Záró rendelkezések

14. § Ez a törvény 2025. január 1. napján lép hatályba.

15. § E törvény a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

Dr. Sulyok Tamás s. k.,

köztársasági elnök

Dr. Latorcai János s. k.,

az Országgyűlés alelnöke

Tartalomjegyzék