Tippek

Pertörténet AI-összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot összefoglalja egy rövid, jól strukturált dokumentumban.
Bővebben »

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a Mesterséges Intelligencia a jogszabály normaszövegét értelmezve fogja megadni.
Bővebben »

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

Bővebben »

AI-szinonimák a keresésben

Kereséskor az "AI-szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

Bővebben »

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

Bővebben »

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. Bővebben »

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). Bővebben »

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

Bővebben »

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

Bővebben »

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

Bővebben »

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

Bővebben »

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

Bővebben »

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. Bővebben »

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

Bővebben »

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

Bővebben »

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

Bővebben »

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

Bővebben »

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

Bővebben »

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

Bővebben »

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

Bővebben »

288/2025. (VIII. 28.) Korm. rendelet

egyes belügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról

[1] Kiemelt cél az egészségügyi ellátásokhoz való hozzáférés hatékonyságának növelése, ennek érdekében szükséges az e-beutalók minél szélesebb körű alkalmazása.

[2] A módosítás a szükséges módosítások bevezetésével az e-beutalók minél szélesebb körű alkalmazásának eléréséhez finanszírozási eszközökkel járul hozzá.

[3] A magyar külképviseletek biztonságát veszélyeztető eseményekre, kockázatot jelentő folyamatokra figyelemmel a külképviseletek személyzete és a személyzet családtagjai életének, testi épségének és egészségének védelme, a külképviselet működőképességének fenntartása, valamint a külképviselet vagyonának megóvása, biztonságának védelme érdekében szükséges kiegészíteni és pontosítani a fegyverjogi szabályozást, egyúttal az állami hatósági kontroll kellően szigorú rendszabályait is meghatározva.

[4] A nem természetes halállal kapcsolatos eljárások racionalizálása szükséges.

[5] A kegyeleti jogok tiszteletben tartása és az eljárások gyorsítása érdekében szükséges, hogy lehetőség nyíljon arra, hogy a hatósági vagy igazságügyi boncolás mellőzésre kerüljön, ha az az eljárás érdekében nem szükséges.

[6] A módosítás célja továbbá a haláleset bejelentése során az elektronikus anyakönyvi nyilvántartás informatikai rendszerének megküldendő adatok megbízhatóságának növelése.

[7] A módosítás célja, hogy elősegítse a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló 2022. évi XVII. törvény végrehajtását azáltal, hogy az előírt hatósági feladatok ellátását a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény rendelkezéseivel összhangban határozza meg.

[8] A módosítás célja a jelenlegi szabályozás egységének megteremtése az óvodapedagógus gyakornokok továbbképzési programon való részvételével kapcsolatban.

[9] A Kormány

a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 2. alcím, valamint az 1. és a 2. melléklet tekintetében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 3. alcím tekintetében a lőfegyverekről és lőszerekről szóló 2004. évi XXIV. törvény 22. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 4. alcím tekintetében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (1) bekezdés q) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az 5. alcím tekintetében a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló 2022. évi XVII. törvény 9. § a) és b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 6. alcím és a 3. melléklet tekintetében a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 94. § (4) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet módosítása

1. § A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.) 2. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Az (1) bekezdés b) pontjában foglaltakat is figyelembe véve, ha a beutaló-köteles járóbeteg-szakellátás keretében a biztosított ismételt ellátása, ideértve a kontrollvizsgálatot is (a továbbiakban: visszarendelés) orvosszakmai szempontból indokolt, a visszarendeléshez a járóbeteg-szakellátás orvosa részéről új beutaló kiállítása szükséges, kivéve, ha a visszarendeléssel érintett ellátás során közvetlen orvosi közreműködés nem szükséges."

2. § Az R1. 3. §-a a következő (2b) bekezdéssel egészül ki:

"(2b) A (2) bekezdés szerinti laboratóriumi vizsgálatokra történő beutalást megelőzően az orvos az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló törvény szerinti Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (a továbbiakban: EESZT) szolgáltatásának használatával ellenőrzi, hogy a beutalást megelőzően került-e sor a biztosított laboratóriumi vizsgálatára, és hogy az ismételt vizsgálat (2) bekezdés szerinti feltételei fennállnak-e."

3. § Az R1. 3/A. §-a a következő (10f) bekezdéssel egészül ki:

"(10f) A beutaló orvos tájékoztatja a beteget arról, hogy a beutalóban szereplő ellátásra egészségszakmai szempontból legkorábban milyen időpontot vehet igénybe."

4. § (1) Az R1. 4/A. § (1b) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1b) Ha az (1a) bekezdés szerinti beutalás időpontjában az EESZT nem elérhető, az (1a) bekezdés szerinti beutaló orvos a papíralapú beutaló kiállításától számított négy napon belül, az EESZT üzemzavara esetén annak tényleges megszűnését követő négy napon belül kiállítja az elektronikus beutalót."

(2) Az R1. 4/A. § (3a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3a) Az EESZT útján kiállított beutaló esetén, ha az EESZT üzemszünet vagy üzemzavar miatt nem elérhető, az ellátás a (2) bekezdés szerinti papíralapú igazolás vagy az EgészségAblak alkalmazásban bemutatott beutaló adatok alapján is nyújtható. Ilyen esetben a (3) bekezdés szerinti kötelezettséget az üzemszünet esetén annak végét, üzemzavar esetén annak tényleges megszűnését követő négy napon belül kell teljesíteni."

5. § Az R1. 5/E. §-a a következő (1a) és (1b) bekezdéssel egészül ki:

"(1a) A digitális időpontfoglaló rendszert használó járóbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltató az internetes felületén az időpontfoglalással kapcsolatos információk körében közzéteszi az (1b) bekezdésben foglaltakat.

(1b) Az (1a) bekezdés szerinti tájékoztatás körében a járóbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltató feltünteti az EgészségAblak mobilalkalmazás logóját, valamint a "Foglaljon járóbeteg szakellátási időpontot egyszerűen az EgészségAblak mobilalkalmazásban, vagy a 1812-es Egészségvonalon!" szöveget."

6. § Az R1.

a) 3/A. § (10b) bekezdés a) pontjában a "szerinti ellátáshoz kapcsolódó ellátások esetében" szövegrész helyébe a "szerinti esetben" szöveg,

b) 4/A. § (1) bekezdésében az "az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló törvény szerinti Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (a továbbiakban: EESZT)" szövegrész helyébe az "az EESZT" szöveg,

c) 4/A. § (3) bekezdésében az "az EESZT útján rögzíti az ellátás megtörténtét" szövegrész helyébe az "az EESZT útján rögzíti a beutaló felhasználását, az ellátás megtörténtét" szöveg,

d) 5. § (5) bekezdésében a "fejlesztő felkészítését" szövegrész helyébe a "fejlesztő nevelését-oktatását" szöveg,

e) 11. § (14) bekezdés nyitó szövegrészében és a) pontjában a "fejlesztő felkészítést" szövegrész helyébe a "fejlesztő nevelést-oktatást" szöveg,

f) 11. § (15) bekezdésében a "fejlesztő felkészítésben" szövegrész helyébe a "fejlesztő nevelésben-oktatásban" szöveg,

g) 50. § (23) bekezdésében a "fejlesztő felkészítést" szövegrész helyébe a "fejlesztő nevelést-oktatást" szöveg

lép.

2. Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet módosítása

7. § Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R2.) a következő 5/D. §-sal egészül ki:

"5/D. § (1) Az EESZT működtetője hetente megküldi a finanszírozó részére a következő adatokat:

a) a Vhr. 4/A. § (1) bekezdése szerint kiállított beutaló (a továbbiakban: elektronikus beutaló) EESZT egyedi azonosítója,

b) a betegazonosító típusa,

c) a betegazonosító értéke,

d) a beutaló orvos azonosítója,

e) a beutaló szolgáltató azonosítója,

f) a beutaló szolgáltató szervezeti egységének azonosítója,

g) a betegforgalmi napló sorszáma,

h) a címzett intézmény azonosítója,

i) a címzett intézmény szervezeti egységének azonosítója,

j) az elektronikus beutalón feltüntetett kért szolgáltatás típusa,

k) az elektronikus beutaló kiállításának dátuma,

l) az elektronikus beutaló státusza.

(2) A finanszírozó az (1) bekezdés szerinti adatok alapján ellenőrzi az elektronikus beutalóra vonatkozó előírások teljesítését.

(3) A finanszírozó a finanszírozási jelentés feldolgozását követően megküldi az EESZT működtetője részére a következő adatokat:

a) a finanszírozási jelentésben jelentett ellátási eseményhez kapcsolódó beutaló EESZT egyedi azonosítója,

b) a betegazonosító típusa,

c) a betegazonosító értéke,

d) az ellátó szolgáltató vármegye kódja,

e) az ellátó szolgáltató megnevezése,

f) az ellátó szolgáltató intézménykódja,

g) az ellátó szolgáltató 9 jegyű finanszírozási kódja,

h) az ellátás dátuma,

i) a betegforgalmi napló sorszáma."

8. § Az R2. 12/A. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az (1) és a (2) bekezdés szerinti díjazást az elektronikus beutalók használatának figyelembevételével a 42. számú mellékletben foglaltak szerint korrigálni kell."

9. § Az R2. IV. fejezet "Általános szabályok" alcíme a következő 26/B. §-sal egészül ki:

"26/B. § (1) Ha a Vhr. az elektronikus beutaló kiállítását kötelezővé teszi, ennek elmulasztása esetén a beutaló szakellátó szolgáltatótól és - a Vhr. 4/A. § (3a) bekezdésében foglalt eset kivételével - a nem elektronikus beutaló alapján ellátást nyújtó szolgáltatótól az adott ellátás után járó összeg 10%-a, de legfeljebb 1000 forint levonásra kerül.

(2) Ha a beutaló alapján ellátást nyújtó egészségügyi szolgáltató a Vhr. szerinti, az elektronikus beutaló EESZT-ben történő rögzítésére vonatkozó kötelezettségét nem teljesíti, a szolgáltatótól az adott ellátás után járó összeg 10%-a, de legfeljebb 1000 forint levonásra kerül."

10. § Az R2. a következő 77/M. §-sal egészül ki:

"77/M. § (1) E rendeletnek az egyes belügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 288/2025. (VIII. 28.) Korm. rendelettel megállapított 12/A. § (3) bekezdésében, 26/B. §-ában és 42. számú mellékletében foglaltakat első ízben a 2026. év júniusára vonatkozó teljesítménydíjazás megállapítása során kell alkalmazni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti időpontig a finanszírozó havonta megállapítja a 12/A. § (3) bekezdése és 42. számú melléklete szerint korrigált díjazást, és ennek összegéről a háziorvosi szolgáltatót a 12/A. § (2) bekezdés szerinti utalványozással egyidejűleg tájékoztatja."

11. § (1) Az R2. 6/A. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) Az R2. a 2. melléklet szerinti 42. számú melléklettel egészül ki.

3. A fegyverekről és lőszerekről szóló 253/2004. (VIII. 31.) Korm. rendelet módosítása

12. § (1) A fegyverekről és lőszerekről szóló 253/2004. (VIII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R3.) 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az "A" kategóriába tartozó tűzfegyver tartását

a) a 28. § (3) és (4) bekezdésében, valamint a 31. § (1) bekezdésében meghatározott szervezet számára a tevékenység helye szerint illetékes vármegyei (fővárosi) rendőr-főkapitányság,

b) a 28. § (2) bekezdés g) pont gb) alpontja szerinti esetben a Budapesti Rendőr-főkapitányság

engedélyezi."

(2) Az R3. 4. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) A 28. § (2) bekezdés g) pont gb) alpontja szerinti esetben a lőfegyver, lőszer ország területére történő behozatalát, az ország területéről történő kivitelét, valamint az ország területén történő átszállítását a Budapesti Rendőr-főkapitányság engedélyezi."

(3) Az R3. 4. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Ha a (3) bekezdésben foglaltakból más nem következik, a lőfegyver és a hozzá tartozó lőszer önvédelmi vagy személy- és vagyonvédelmi célra történő tartását, a tárolásukra szolgáló tárolóhely üzemeltetését, az önvédelmi vagy személy- és vagyonvédelmi célra tartott lőfegyver hatástalanítását, a lőfegyver kiállítását, valamint a hangtompító 35/B. § (1) bekezdése szerinti tartását a kérelmező lakóhelye, szervezet esetén a tevékenység helye szerint illetékes vármegyei (fővárosi) rendőr-főkapitányság engedélyezi."

13. § (1) Az R3. 28. § (2) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Lőfegyver, lőszer tartása az alábbi szervezeteknek engedélyezhető:)

"g) a saját vagy mások vagyonát hivatásszerűen őrző, mások életét, testi épségét hivatásszerűen védő szervezet

ga) rövid lőfegyverre, ha bizonyítja, hogy feladatainak ellátásához szükséges a lőfegyver,

gb) az Ftv. 1. melléklet 1. pontja szerinti "A" kategória 1. alkategóriájába tartozó automata tűzfegyverre, ha jogosult a külképviselet személyzete és a személyzet családtagjai életének, testi épségének és egészségének védelmére, a külképviselet működőképességének fenntartására, valamint a külképviselet vagyonának megóvására, biztonságának védelmére irányuló tevékenység (a továbbiakban: külképviseleti biztonsági tevékenység) végzésére,"

(2) Az R3. 28. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A (2) bekezdés g) pont gb) alpontja szerinti esetben az Információs Hivatal (a továbbiakban: IH) főigazgatója által kiállított okirattal kell bizonyítani azt, hogy a kérelmező szervezet jogosult a külképviseleti biztonsági tevékenység végzésére."

14. § Az R3. 29. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"29. § (1) Lőfegyver, lőszer tartására jogosító engedély a 28. § (2) bekezdésében meghatározott szervezet részére csak akkor adható, ha

a) a kérelmező szervezetnél a lőfegyverek, lőszerek kezelésével (tárolásával, kiadásával, visszavételével) megbízott személy rendelkezik a 26. § (1) bekezdés a) pont aa) és ab) alpontjában meghatározott feltételekkel, és

b) a szervezet Magyarország területén vagy - a (2) bekezdés szerinti esetben - a tevékenység helyén a lőfegyver, lőszer tárolásának az e rendeletben meghatározott feltételeivel rendelkezik.

(2) A 28. § (2) bekezdés g) pont gb) alpontja szerinti esetben az IH főigazgatója által kiállított okirattal kell bizonyítani azt, hogy az ott meghatározott engedélyt kérelmező, illetve - az 5. § (6) bekezdése alapján lefolytatott ellenőrzés esetén - az ilyen engedéllyel rendelkező szervezet a tevékenység helyén rendelkezik a lőfegyver, lőszer tárolásának az e rendeletben meghatározott feltételeivel."

15. § (1) Az R3. 35/B. § (2) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

[Az (1) bekezdés szerinti engedély hiányában a hangtompítót a lőfegyver tartására való jogosultság alapján jogosult tartani]

"d) a saját vagy mások vagyonát hivatásszerűen őrző, mások életét, testi épségét hivatásszerűen védő szervezet, ha rendelkezik a 28. § (2) bekezdés g) pont gb) alpontja szerinti engedéllyel."

(2) Az R3. 35/B. § (3) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:

(A hangtompító)

"f) a (2) bekezdés d) pontja szerinti esetben a külképviseleti biztonsági tevékenység ellátása során"

(használható.)

16. § Az R3. 38. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A lőfegyvert, gáz- és riasztófegyvert tartó személy)

"b) lakott területen, közterületen, nyilvános helyen, közforgalmú közlekedési eszközön önvédelemre engedélyezett rövid lőfegyverét, személy- és vagyonvédelemre engedélyezett lőfegyverét, viselési engedély esetén gáz- és riasztófegyverét betárazva, a véletlen elsülés ellen biztosítva, - a személy- és vagyonvédelemre engedélyezett lőfegyver kivételével - rejtve viselheti;"

17. § Az R3.

a) 35/B. § (1) bekezdés a) pontjában az "intézménynek vagy" szövegrész helyébe az "intézménynek, valamint" szöveg,

b) 35/B. § (2) bekezdés c) pontjában az "engedéllyel." szövegrész helyébe az "engedéllyel, valamint" szöveg,

c) 35/B. § (3) bekezdés e) pontjában a "során" szövegrész helyébe a "során, vagy" szöveg,

d) 37. § (7) bekezdésében a "tartásához szükséges" szövegrész helyébe a "tartásához, valamint a lőfegyvertartás céljának megfelelő tevékenység végzéséhez szükséges" szöveg

lép.

18. § Hatályát veszti az R3. 35/B. § (2) bekezdés b) pontjában és 35/B. § (3) bekezdés d) pontjában a "vagy" szövegrész.

4. A halottvizsgálatról és a halottakkal kapcsolatos eljárásról szóló 351/2013. (X. 4.) Korm. rendelet módosítása

19. § (1) A halottvizsgálatról és a halottakkal kapcsolatos eljárásról szóló 351/2013. (X. 4.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R4.) 17. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Ha az eljárás célja másképp nem érhető el, a hatóság az elhunyt hatósági boncolását rendeli el, és ennek érdekében szakértőt rendel ki. A hatóság a boncolás elrendelésétől eltekinthet, amennyiben a halál oka boncolás nélkül is megállapítható, és az eljárásban a bizonyításhoz, a tényállás tisztázásához szükséges adatok boncolás nélkül is rendelkezésre állnak a következők szerint:

a) a szemle és a rendelkezésre álló adatok kétséget kizáróan tisztázzák a halál okát, bekövetkezésének körülményeit,

b) az elhunyt személlyel kapcsolatos azon egészségügyi adatok, amelyek alapján a halál oka megállapítható, rendelkezésre állnak, és

c) a boncolástól az eljárás célját érintő további érdemi adat, információ nem várható."

(2) Az R4. 17. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Ha a hatóság a boncolástól az (1) vagy (2) bekezdés alapján eltekint, elrendeli a vér-, vizelet-, valamint indokolt esetben szövettani minta rögzítését.

(4) Ha a hatóság a boncolástól az (1)-(2a) bekezdés alapján eltekint, és a 28. § (1) bekezdés d) pontja értelmében a szakértő kórbonctani vizsgálatot nem kezdeményezett, a hatóság intézkedik az ügyben eljáró orvos, halottvizsgálati szaktanácsadó, igazságügyi szakértő útján a halottvizsgálati bizonyítvány kiállításáról."

20. § Az R4. 27. §-a a következő (1b)-(1d) bekezdéssel egészül ki:

"(1b) A kirendelő szerv az igazságügyi boncolás elrendelésétől eltekinthet, amennyiben a halál oka boncolás nélkül is megállapítható, és az eljárásban a bizonyításhoz a tényállás tisztázásához szükséges adatok boncolás nélkül is rendelkezésre állnak a következők szerint:

a) a szemle és a rendelkezésre álló adatok kétséget kizáróan tisztázzák a halál okát, bekövetkezésének körülményeit,

b) az elhunyt személlyel kapcsolatos azon egészségügyi adatok, amelyek alapján a halál oka megállapítható, rendelkezésre állnak, és

c) a boncolástól a büntetőeljárás tekintetében - különösen a bűncselekmény jellegére, az elhunytak bűncselekményben való érintettségének sajátosságaira figyelemmel - további érdemi adat, információ - ideértve a terheltet terhelő és mentő, a büntetőjogi felelősségét enyhítő körülményeket, valamint a büntethetőséget kizáró okokat igazoló adatokat - nem várható.

(1c) Ha a kirendelő szerv a boncolástól az (1b) bekezdés alapján eltekint, elrendeli a vér-, vizelet-, valamint indokolt esetben szövettani minta rögzítését, illetve más, a holttest boncolásával nem járó - így különösen radiológiai vagy más képalkotó - vizsgálat elvégzését.

(1d) Ha a kirendelő szerv a boncolástól az (1a) vagy (1b) bekezdés alapján eltekint, és a 28. § (1) bekezdés d) pontja értelmében a szakértő kórbonctani vizsgálatot nem kezdeményezett, a kirendelő szerv az ügyben eljáró orvos, halottvizsgálati szaktanácsadó, igazságügyi szakértő útján intézkedik a halottvizsgálati bizonyítvány kiállításáról."

21. § Az R4.

a) 17. § (2) bekezdésében az "a szakértő javasolhatja" szövegrész helyébe az "a szakértő is javasolhatja" szöveg,

b) 43/A. § (2) bekezdés a) pontjában az "az ezen adatok eHVB rendszerben megtörtént rögzítését, valamint" szövegrész helyébe az "az ezen adatoknak az eHVB rendszerben megtörtént rögzítését és a halottvizsgálati bizonyítvány lezárását, valamint" szöveg

lép.

5. A termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló 2022. évi XVII. törvény végrehajtásáról szóló 605/2022. (XII. 28.) Korm. rendelet módosítása

22. § (1) A termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló 2022. évi XVII. törvény végrehajtásáról szóló 605/2022. (XII. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R5.) 1. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A Kormány a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló 2022. évi XVII. törvény (a továbbiakban: Aktv.) szerinti ellenőrző hatóságként az Aktv.]

"b) 1. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott termékek közül - a (3) bekezdésben meghatározottak kivételével - a fizetési terminálok vonatkozásában, valamint az Aktv. 1. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott termékek vonatkozásában a fogyasztóvédelmi hatóságot;"

[jelöli ki.]

(2) Az R5. 1. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A Kormány a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló 2022. évi XVII. törvény (a továbbiakban: Aktv.) szerinti ellenőrző hatóságként az Aktv.]

"f) 1. § (2) bekezdés e) és f) pontjában meghatározott szolgáltatások vonatkozásában a fogyasztóvédelmi hatóságot;"

[jelöli ki.]

(3) Az R5. 1. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az Aktv. 1. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott termékek közül a fizetési műveletek elfogadására vonatkozó pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásához kapcsolódó fizetési terminálok és a bankjegykiadó automaták, valamint az Aktv. 1. § (2) bekezdés d) pontjában meghatározott lakossági banki szolgáltatások tekintetében a Magyar Nemzeti Bank a rá irányadó jogszabályi rendelkezések alkalmazásával ellenőrző hatóságként jár el."

23. § Az R5. a következő 5/A. §-sal egészül ki:

"5/A. § Az ellenőrző hatóság a honlapján az Aktv. és e rendelet szerinti feladatairól, hatósági tevékenységéről, továbbá elérhetőségeiről tájékoztatást ad. Az ellenőrző hatóság az 5. §-ban meghatározott közleményt és az e § szerinti tájékoztatást kérésre akadálymentes formátumban is rendelkezésre bocsátja."

24. § Az R5. 1. § (1) bekezdés c) pont nyitó szövegrészében a "pontban meghatározottak" szövegrész helyébe a "pontban és a (3) bekezdésben meghatározottak" szöveg lép.

6. A pedagógus-továbbképzés rendszeréről szóló 419/2024. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

25. § A pedagógus-továbbképzés rendszeréről szóló 419/2024. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R6.) 2. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

7. Záró rendelkezések

26. § (1) Ez a rendelet - a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 3. és 4. alcím 2025. szeptember 1-jén lép hatályba.

(3) Az 1. és 2. alcím, valamint az 1. és 2. melléklet 2025. október 1-jén lép hatályba.

27. § Az 5. alcím a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményekről szóló, 2019. április 17-i (EU) 2019/882 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 288/2025. (VIII. 28.) Korm. rendelethez

1. Az R2. 6/A. számú melléklet "Ambuláns adatlap" táblázata a következő sorral egészül ki:

9/e. Elektronikus beutaló EESZT-ben
generált egyedi azonosítója:

2. Az R2. 6/A. számú melléklet "Kitöltési útmutató" megjelölésű része a következő 9/e. ponttal egészül ki:

"9/e. Elektronikus beutaló EESZT-ben generált egyedi azonosítója

Elektronikus beutaló kiállítása esetén a beutaló EESZT-ben generált egyedi azonosítójának rögzítése."

2. melléklet a 288/2025. (VIII. 28.) Korm. rendelethez

"42. számú melléklet a 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelethez

A háziorvosi indikátordíjazás korrekciója

1. Az elektronikus beutalók kiállításának százalékában a következő szorzókat kell alkalmazni:

ABCD
1Elektronikus beutaló
százalékos aránya
80% alatt80-90%90-100%
2Szorzó mértéke0,80,91

2. Az 1. pont szerinti szorzókat külön-külön kell alkalmazni a laboratóriumi ellátásra és a járóbeteg-szakellátásra történő beutalás esetén."

3. melléklet a 288/2025. (VIII. 28.) Korm. rendelethez

Az R6. 2. melléklete a következő 32. ponttal egészül ki:

(A nevelő-oktató munka során alkalmazott tartalomszabályozókról szóló gyakornoki továbbképzési programok:)

"32. Az óvodapedagógusi munkát meghatározó központi szabályozó: az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja."

Tartalomjegyzék