Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

...Tovább...

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a mesterséges intelligencia a jogszabály szövegét értelmezve fogja megadni.
...Tovább...

Pertörténet AI összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot egy rövid, jól strukturált dokumentumban foglalja össze.
...Tovább...

288/2025. (VIII. 28.) Korm. rendelet

egyes belügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról

[1] Kiemelt cél az egészségügyi ellátásokhoz való hozzáférés hatékonyságának növelése, ennek érdekében szükséges az e-beutalók minél szélesebb körű alkalmazása.

[2] A módosítás a szükséges módosítások bevezetésével az e-beutalók minél szélesebb körű alkalmazásának eléréséhez finanszírozási eszközökkel járul hozzá.

[3] A magyar külképviseletek biztonságát veszélyeztető eseményekre, kockázatot jelentő folyamatokra figyelemmel a külképviseletek személyzete és a személyzet családtagjai életének, testi épségének és egészségének védelme, a külképviselet működőképességének fenntartása, valamint a külképviselet vagyonának megóvása, biztonságának védelme érdekében szükséges kiegészíteni és pontosítani a fegyverjogi szabályozást, egyúttal az állami hatósági kontroll kellően szigorú rendszabályait is meghatározva.

[4] A nem természetes halállal kapcsolatos eljárások racionalizálása szükséges.

[5] A kegyeleti jogok tiszteletben tartása és az eljárások gyorsítása érdekében szükséges, hogy lehetőség nyíljon arra, hogy a hatósági vagy igazságügyi boncolás mellőzésre kerüljön, ha az az eljárás érdekében nem szükséges.

[6] A módosítás célja továbbá a haláleset bejelentése során az elektronikus anyakönyvi nyilvántartás informatikai rendszerének megküldendő adatok megbízhatóságának növelése.

[7] A módosítás célja, hogy elősegítse a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló 2022. évi XVII. törvény végrehajtását azáltal, hogy az előírt hatósági feladatok ellátását a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény rendelkezéseivel összhangban határozza meg.

[8] A módosítás célja a jelenlegi szabályozás egységének megteremtése az óvodapedagógus gyakornokok továbbképzési programon való részvételével kapcsolatban.

[9] A Kormány

a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés e) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 2. alcím, valamint az 1. és a 2. melléklet tekintetében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 3. alcím tekintetében a lőfegyverekről és lőszerekről szóló 2004. évi XXIV. törvény 22. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 4. alcím tekintetében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (1) bekezdés q) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az 5. alcím tekintetében a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló 2022. évi XVII. törvény 9. § a) és b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 6. alcím és a 3. melléklet tekintetében a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 94. § (4) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet módosítása

1. § A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.) 2. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(6) Az (1) bekezdés b) pontjában foglaltakat is figyelembe véve, ha a beutaló-köteles járóbeteg-szakellátás keretében a biztosított ismételt ellátása, ideértve a kontrollvizsgálatot is (a továbbiakban: visszarendelés) orvosszakmai szempontból indokolt, a visszarendeléshez a járóbeteg-szakellátás orvosa részéről új beutaló kiállítása szükséges, kivéve, ha a visszarendeléssel érintett ellátás során közvetlen orvosi közreműködés nem szükséges."

2. § Az R1. 3. §-a a következő (2b) bekezdéssel egészül ki:

"(2b) A (2) bekezdés szerinti laboratóriumi vizsgálatokra történő beutalást megelőzően az orvos az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló törvény szerinti Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (a továbbiakban: EESZT) szolgáltatásának használatával ellenőrzi, hogy a beutalást megelőzően került-e sor a biztosított laboratóriumi vizsgálatára, és hogy az ismételt vizsgálat (2) bekezdés szerinti feltételei fennállnak-e."

3. § Az R1. 3/A. §-a a következő (10f) bekezdéssel egészül ki:

"(10f) A beutaló orvos tájékoztatja a beteget arról, hogy a beutalóban szereplő ellátásra egészségszakmai szempontból legkorábban milyen időpontot vehet igénybe."

4. § (1) Az R1. 4/A. § (1b) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1b) Ha az (1a) bekezdés szerinti beutalás időpontjában az EESZT nem elérhető, az (1a) bekezdés szerinti beutaló orvos a papíralapú beutaló kiállításától számított négy napon belül, az EESZT üzemzavara esetén annak tényleges megszűnését követő négy napon belül kiállítja az elektronikus beutalót."

(2) Az R1. 4/A. § (3a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3a) Az EESZT útján kiállított beutaló esetén, ha az EESZT üzemszünet vagy üzemzavar miatt nem elérhető, az ellátás a (2) bekezdés szerinti papíralapú igazolás vagy az EgészségAblak alkalmazásban bemutatott beutaló adatok alapján is nyújtható. Ilyen esetben a (3) bekezdés szerinti kötelezettséget az üzemszünet esetén annak végét, üzemzavar esetén annak tényleges megszűnését követő négy napon belül kell teljesíteni."

5. § Az R1. 5/E. §-a a következő (1a) és (1b) bekezdéssel egészül ki:

"(1a) A digitális időpontfoglaló rendszert használó járóbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltató az internetes felületén az időpontfoglalással kapcsolatos információk körében közzéteszi az (1b) bekezdésben foglaltakat.

(1b) Az (1a) bekezdés szerinti tájékoztatás körében a járóbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltató feltünteti az EgészségAblak mobilalkalmazás logóját, valamint a "Foglaljon járóbeteg szakellátási időpontot egyszerűen az EgészségAblak mobilalkalmazásban, vagy a 1812-es Egészségvonalon!" szöveget."

6. § Az R1.

a) 3/A. § (10b) bekezdés a) pontjában a "szerinti ellátáshoz kapcsolódó ellátások esetében" szövegrész helyébe a "szerinti esetben" szöveg,

b) 4/A. § (1) bekezdésében az "az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló törvény szerinti Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (a továbbiakban: EESZT)" szövegrész helyébe az "az EESZT" szöveg,

c) 4/A. § (3) bekezdésében az "az EESZT útján rögzíti az ellátás megtörténtét" szövegrész helyébe az "az EESZT útján rögzíti a beutaló felhasználását, az ellátás megtörténtét" szöveg,

d) 5. § (5) bekezdésében a "fejlesztő felkészítését" szövegrész helyébe a "fejlesztő nevelését-oktatását" szöveg,

e) 11. § (14) bekezdés nyitó szövegrészében és a) pontjában a "fejlesztő felkészítést" szövegrész helyébe a "fejlesztő nevelést-oktatást" szöveg,

f) 11. § (15) bekezdésében a "fejlesztő felkészítésben" szövegrész helyébe a "fejlesztő nevelésben-oktatásban" szöveg,

g) 50. § (23) bekezdésében a "fejlesztő felkészítést" szövegrész helyébe a "fejlesztő nevelést-oktatást" szöveg

lép.

2. Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet módosítása

7. § Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R2.) a következő 5/D. §-sal egészül ki:

"5/D. § (1) Az EESZT működtetője hetente megküldi a finanszírozó részére a következő adatokat:

a) a Vhr. 4/A. § (1) bekezdése szerint kiállított beutaló (a továbbiakban: elektronikus beutaló) EESZT egyedi azonosítója,

b) a betegazonosító típusa,

c) a betegazonosító értéke,

d) a beutaló orvos azonosítója,

e) a beutaló szolgáltató azonosítója,

f) a beutaló szolgáltató szervezeti egységének azonosítója,

g) a betegforgalmi napló sorszáma,

h) a címzett intézmény azonosítója,

i) a címzett intézmény szervezeti egységének azonosítója,

j) az elektronikus beutalón feltüntetett kért szolgáltatás típusa,

k) az elektronikus beutaló kiállításának dátuma,

l) az elektronikus beutaló státusza.

(2) A finanszírozó az (1) bekezdés szerinti adatok alapján ellenőrzi az elektronikus beutalóra vonatkozó előírások teljesítését.

(3) A finanszírozó a finanszírozási jelentés feldolgozását követően megküldi az EESZT működtetője részére a következő adatokat:

a) a finanszírozási jelentésben jelentett ellátási eseményhez kapcsolódó beutaló EESZT egyedi azonosítója,

b) a betegazonosító típusa,

c) a betegazonosító értéke,

d) az ellátó szolgáltató vármegye kódja,

e) az ellátó szolgáltató megnevezése,

f) az ellátó szolgáltató intézménykódja,

g) az ellátó szolgáltató 9 jegyű finanszírozási kódja,

h) az ellátás dátuma,

i) a betegforgalmi napló sorszáma."

8. § Az R2. 12/A. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az (1) és a (2) bekezdés szerinti díjazást az elektronikus beutalók használatának figyelembevételével a 42. számú mellékletben foglaltak szerint korrigálni kell."

9. § Az R2. IV. fejezet "Általános szabályok" alcíme a következő 26/B. §-sal egészül ki:

"26/B. § (1) Ha a Vhr. az elektronikus beutaló kiállítását kötelezővé teszi, ennek elmulasztása esetén a beutaló szakellátó szolgáltatótól és - a Vhr. 4/A. § (3a) bekezdésében foglalt eset kivételével - a nem elektronikus beutaló alapján ellátást nyújtó szolgáltatótól az adott ellátás után járó összeg 10%-a, de legfeljebb 1000 forint levonásra kerül.

(2) Ha a beutaló alapján ellátást nyújtó egészségügyi szolgáltató a Vhr. szerinti, az elektronikus beutaló EESZT-ben történő rögzítésére vonatkozó kötelezettségét nem teljesíti, a szolgáltatótól az adott ellátás után járó összeg 10%-a, de legfeljebb 1000 forint levonásra kerül."

10. § Az R2. a következő 77/M. §-sal egészül ki:

"77/M. § (1) E rendeletnek az egyes belügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 288/2025. (VIII. 28.) Korm. rendelettel megállapított 12/A. § (3) bekezdésében, 26/B. §-ában és 42. számú mellékletében foglaltakat első ízben a 2026. év júniusára vonatkozó teljesítménydíjazás megállapítása során kell alkalmazni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti időpontig a finanszírozó havonta megállapítja a 12/A. § (3) bekezdése és 42. számú melléklete szerint korrigált díjazást, és ennek összegéről a háziorvosi szolgáltatót a 12/A. § (2) bekezdés szerinti utalványozással egyidejűleg tájékoztatja."

11. § (1) Az R2. 6/A. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(2) Az R2. a 2. melléklet szerinti 42. számú melléklettel egészül ki.

3. A fegyverekről és lőszerekről szóló 253/2004. (VIII. 31.) Korm. rendelet módosítása

12. § (1) A fegyverekről és lőszerekről szóló 253/2004. (VIII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R3.) 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) Az "A" kategóriába tartozó tűzfegyver tartását

a) a 28. § (3) és (4) bekezdésében, valamint a 31. § (1) bekezdésében meghatározott szervezet számára a tevékenység helye szerint illetékes vármegyei (fővárosi) rendőr-főkapitányság,

b) a 28. § (2) bekezdés g) pont gb) alpontja szerinti esetben a Budapesti Rendőr-főkapitányság

engedélyezi."

(2) Az R3. 4. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

"(3a) A 28. § (2) bekezdés g) pont gb) alpontja szerinti esetben a lőfegyver, lőszer ország területére történő behozatalát, az ország területéről történő kivitelét, valamint az ország területén történő átszállítását a Budapesti Rendőr-főkapitányság engedélyezi."

(3) Az R3. 4. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Ha a (3) bekezdésben foglaltakból más nem következik, a lőfegyver és a hozzá tartozó lőszer önvédelmi vagy személy- és vagyonvédelmi célra történő tartását, a tárolásukra szolgáló tárolóhely üzemeltetését, az önvédelmi vagy személy- és vagyonvédelmi célra tartott lőfegyver hatástalanítását, a lőfegyver kiállítását, valamint a hangtompító 35/B. § (1) bekezdése szerinti tartását a kérelmező lakóhelye, szervezet esetén a tevékenység helye szerint illetékes vármegyei (fővárosi) rendőr-főkapitányság engedélyezi."

13. § (1) Az R3. 28. § (2) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Lőfegyver, lőszer tartása az alábbi szervezeteknek engedélyezhető:)

"g) a saját vagy mások vagyonát hivatásszerűen őrző, mások életét, testi épségét hivatásszerűen védő szervezet

ga) rövid lőfegyverre, ha bizonyítja, hogy feladatainak ellátásához szükséges a lőfegyver,

gb) az Ftv. 1. melléklet 1. pontja szerinti "A" kategória 1. alkategóriájába tartozó automata tűzfegyverre, ha jogosult a külképviselet személyzete és a személyzet családtagjai életének, testi épségének és egészségének védelmére, a külképviselet működőképességének fenntartására, valamint a külképviselet vagyonának megóvására, biztonságának védelmére irányuló tevékenység (a továbbiakban: külképviseleti biztonsági tevékenység) végzésére,"

(2) Az R3. 28. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A (2) bekezdés g) pont gb) alpontja szerinti esetben az Információs Hivatal (a továbbiakban: IH) főigazgatója által kiállított okirattal kell bizonyítani azt, hogy a kérelmező szervezet jogosult a külképviseleti biztonsági tevékenység végzésére."

14. § Az R3. 29. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"29. § (1) Lőfegyver, lőszer tartására jogosító engedély a 28. § (2) bekezdésében meghatározott szervezet részére csak akkor adható, ha

a) a kérelmező szervezetnél a lőfegyverek, lőszerek kezelésével (tárolásával, kiadásával, visszavételével) megbízott személy rendelkezik a 26. § (1) bekezdés a) pont aa) és ab) alpontjában meghatározott feltételekkel, és

b) a szervezet Magyarország területén vagy - a (2) bekezdés szerinti esetben - a tevékenység helyén a lőfegyver, lőszer tárolásának az e rendeletben meghatározott feltételeivel rendelkezik.

(2) A 28. § (2) bekezdés g) pont gb) alpontja szerinti esetben az IH főigazgatója által kiállított okirattal kell bizonyítani azt, hogy az ott meghatározott engedélyt kérelmező, illetve - az 5. § (6) bekezdése alapján lefolytatott ellenőrzés esetén - az ilyen engedéllyel rendelkező szervezet a tevékenység helyén rendelkezik a lőfegyver, lőszer tárolásának az e rendeletben meghatározott feltételeivel."

15. § (1) Az R3. 35/B. § (2) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

[Az (1) bekezdés szerinti engedély hiányában a hangtompítót a lőfegyver tartására való jogosultság alapján jogosult tartani]

"d) a saját vagy mások vagyonát hivatásszerűen őrző, mások életét, testi épségét hivatásszerűen védő szervezet, ha rendelkezik a 28. § (2) bekezdés g) pont gb) alpontja szerinti engedéllyel."

(2) Az R3. 35/B. § (3) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:

(A hangtompító)

"f) a (2) bekezdés d) pontja szerinti esetben a külképviseleti biztonsági tevékenység ellátása során"

(használható.)

16. § Az R3. 38. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A lőfegyvert, gáz- és riasztófegyvert tartó személy)

"b) lakott területen, közterületen, nyilvános helyen, közforgalmú közlekedési eszközön önvédelemre engedélyezett rövid lőfegyverét, személy- és vagyonvédelemre engedélyezett lőfegyverét, viselési engedély esetén gáz- és riasztófegyverét betárazva, a véletlen elsülés ellen biztosítva, - a személy- és vagyonvédelemre engedélyezett lőfegyver kivételével - rejtve viselheti;"

17. § Az R3.

a) 35/B. § (1) bekezdés a) pontjában az "intézménynek vagy" szövegrész helyébe az "intézménynek, valamint" szöveg,

b) 35/B. § (2) bekezdés c) pontjában az "engedéllyel." szövegrész helyébe az "engedéllyel, valamint" szöveg,

c) 35/B. § (3) bekezdés e) pontjában a "során" szövegrész helyébe a "során, vagy" szöveg,

d) 37. § (7) bekezdésében a "tartásához szükséges" szövegrész helyébe a "tartásához, valamint a lőfegyvertartás céljának megfelelő tevékenység végzéséhez szükséges" szöveg

lép.

18. § Hatályát veszti az R3. 35/B. § (2) bekezdés b) pontjában és 35/B. § (3) bekezdés d) pontjában a "vagy" szövegrész.

4. A halottvizsgálatról és a halottakkal kapcsolatos eljárásról szóló 351/2013. (X. 4.) Korm. rendelet módosítása

19. § (1) A halottvizsgálatról és a halottakkal kapcsolatos eljárásról szóló 351/2013. (X. 4.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R4.) 17. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Ha az eljárás célja másképp nem érhető el, a hatóság az elhunyt hatósági boncolását rendeli el, és ennek érdekében szakértőt rendel ki. A hatóság a boncolás elrendelésétől eltekinthet, amennyiben a halál oka boncolás nélkül is megállapítható, és az eljárásban a bizonyításhoz, a tényállás tisztázásához szükséges adatok boncolás nélkül is rendelkezésre állnak a következők szerint:

a) a szemle és a rendelkezésre álló adatok kétséget kizáróan tisztázzák a halál okát, bekövetkezésének körülményeit,

b) az elhunyt személlyel kapcsolatos azon egészségügyi adatok, amelyek alapján a halál oka megállapítható, rendelkezésre állnak, és

c) a boncolástól az eljárás célját érintő további érdemi adat, információ nem várható."

(2) Az R4. 17. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Ha a hatóság a boncolástól az (1) vagy (2) bekezdés alapján eltekint, elrendeli a vér-, vizelet-, valamint indokolt esetben szövettani minta rögzítését.

(4) Ha a hatóság a boncolástól az (1)-(2a) bekezdés alapján eltekint, és a 28. § (1) bekezdés d) pontja értelmében a szakértő kórbonctani vizsgálatot nem kezdeményezett, a hatóság intézkedik az ügyben eljáró orvos, halottvizsgálati szaktanácsadó, igazságügyi szakértő útján a halottvizsgálati bizonyítvány kiállításáról."

20. § Az R4. 27. §-a a következő (1b)-(1d) bekezdéssel egészül ki:

"(1b) A kirendelő szerv az igazságügyi boncolás elrendelésétől eltekinthet, amennyiben a halál oka boncolás nélkül is megállapítható, és az eljárásban a bizonyításhoz a tényállás tisztázásához szükséges adatok boncolás nélkül is rendelkezésre állnak a következők szerint:

a) a szemle és a rendelkezésre álló adatok kétséget kizáróan tisztázzák a halál okát, bekövetkezésének körülményeit,

b) az elhunyt személlyel kapcsolatos azon egészségügyi adatok, amelyek alapján a halál oka megállapítható, rendelkezésre állnak, és

c) a boncolástól a büntetőeljárás tekintetében - különösen a bűncselekmény jellegére, az elhunytak bűncselekményben való érintettségének sajátosságaira figyelemmel - további érdemi adat, információ - ideértve a terheltet terhelő és mentő, a büntetőjogi felelősségét enyhítő körülményeket, valamint a büntethetőséget kizáró okokat igazoló adatokat - nem várható.

(1c) Ha a kirendelő szerv a boncolástól az (1b) bekezdés alapján eltekint, elrendeli a vér-, vizelet-, valamint indokolt esetben szövettani minta rögzítését, illetve más, a holttest boncolásával nem járó - így különösen radiológiai vagy más képalkotó - vizsgálat elvégzését.

(1d) Ha a kirendelő szerv a boncolástól az (1a) vagy (1b) bekezdés alapján eltekint, és a 28. § (1) bekezdés d) pontja értelmében a szakértő kórbonctani vizsgálatot nem kezdeményezett, a kirendelő szerv az ügyben eljáró orvos, halottvizsgálati szaktanácsadó, igazságügyi szakértő útján intézkedik a halottvizsgálati bizonyítvány kiállításáról."

21. § Az R4.

a) 17. § (2) bekezdésében az "a szakértő javasolhatja" szövegrész helyébe az "a szakértő is javasolhatja" szöveg,

b) 43/A. § (2) bekezdés a) pontjában az "az ezen adatok eHVB rendszerben megtörtént rögzítését, valamint" szövegrész helyébe az "az ezen adatoknak az eHVB rendszerben megtörtént rögzítését és a halottvizsgálati bizonyítvány lezárását, valamint" szöveg

lép.

5. A termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló 2022. évi XVII. törvény végrehajtásáról szóló 605/2022. (XII. 28.) Korm. rendelet módosítása

22. § (1) A termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló 2022. évi XVII. törvény végrehajtásáról szóló 605/2022. (XII. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R5.) 1. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A Kormány a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló 2022. évi XVII. törvény (a továbbiakban: Aktv.) szerinti ellenőrző hatóságként az Aktv.]

"b) 1. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott termékek közül - a (3) bekezdésben meghatározottak kivételével - a fizetési terminálok vonatkozásában, valamint az Aktv. 1. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott termékek vonatkozásában a fogyasztóvédelmi hatóságot;"

[jelöli ki.]

(2) Az R5. 1. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A Kormány a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményeknek való megfelelés általános szabályairól szóló 2022. évi XVII. törvény (a továbbiakban: Aktv.) szerinti ellenőrző hatóságként az Aktv.]

"f) 1. § (2) bekezdés e) és f) pontjában meghatározott szolgáltatások vonatkozásában a fogyasztóvédelmi hatóságot;"

[jelöli ki.]

(3) Az R5. 1. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az Aktv. 1. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott termékek közül a fizetési műveletek elfogadására vonatkozó pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásához kapcsolódó fizetési terminálok és a bankjegykiadó automaták, valamint az Aktv. 1. § (2) bekezdés d) pontjában meghatározott lakossági banki szolgáltatások tekintetében a Magyar Nemzeti Bank a rá irányadó jogszabályi rendelkezések alkalmazásával ellenőrző hatóságként jár el."

23. § Az R5. a következő 5/A. §-sal egészül ki:

"5/A. § Az ellenőrző hatóság a honlapján az Aktv. és e rendelet szerinti feladatairól, hatósági tevékenységéről, továbbá elérhetőségeiről tájékoztatást ad. Az ellenőrző hatóság az 5. §-ban meghatározott közleményt és az e § szerinti tájékoztatást kérésre akadálymentes formátumban is rendelkezésre bocsátja."

24. § Az R5. 1. § (1) bekezdés c) pont nyitó szövegrészében a "pontban meghatározottak" szövegrész helyébe a "pontban és a (3) bekezdésben meghatározottak" szöveg lép.

6. A pedagógus-továbbképzés rendszeréről szóló 419/2024. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

25. § A pedagógus-továbbképzés rendszeréről szóló 419/2024. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R6.) 2. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

7. Záró rendelkezések

26. § (1) Ez a rendelet - a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 3. és 4. alcím 2025. szeptember 1-jén lép hatályba.

(3) Az 1. és 2. alcím, valamint az 1. és 2. melléklet 2025. október 1-jén lép hatályba.

27. § Az 5. alcím a termékekre és a szolgáltatásokra vonatkozó akadálymentességi követelményekről szóló, 2019. április 17-i (EU) 2019/882 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 288/2025. (VIII. 28.) Korm. rendelethez

1. Az R2. 6/A. számú melléklet "Ambuláns adatlap" táblázata a következő sorral egészül ki:

9/e. Elektronikus beutaló EESZT-ben
generált egyedi azonosítója:

2. Az R2. 6/A. számú melléklet "Kitöltési útmutató" megjelölésű része a következő 9/e. ponttal egészül ki:

"9/e. Elektronikus beutaló EESZT-ben generált egyedi azonosítója

Elektronikus beutaló kiállítása esetén a beutaló EESZT-ben generált egyedi azonosítójának rögzítése."

2. melléklet a 288/2025. (VIII. 28.) Korm. rendelethez

"42. számú melléklet a 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelethez

A háziorvosi indikátordíjazás korrekciója

1. Az elektronikus beutalók kiállításának százalékában a következő szorzókat kell alkalmazni:

ABCD
1Elektronikus beutaló
százalékos aránya
80% alatt80-90%90-100%
2Szorzó mértéke0,80,91

2. Az 1. pont szerinti szorzókat külön-külön kell alkalmazni a laboratóriumi ellátásra és a járóbeteg-szakellátásra történő beutalás esetén."

3. melléklet a 288/2025. (VIII. 28.) Korm. rendelethez

Az R6. 2. melléklete a következő 32. ponttal egészül ki:

(A nevelő-oktató munka során alkalmazott tartalomszabályozókról szóló gyakornoki továbbképzési programok:)

"32. Az óvodapedagógusi munkát meghatározó központi szabályozó: az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja."

Tartalomjegyzék